Capitolul iii - SCHIMBUL DE INFORMAŢII - Regulamentul 192/09-sept-2024 privind procedurile de acreditare a verificatorilor în temeiul Regulamentului (UE) 2023/1805 al Parlamentului European şi al Consiliului privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim şi de modificare a Directivei 2009/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 29 Ianuarie 2025
CAPITOLUL III:SCHIMBUL DE INFORMAŢII
Art. 19: Schimbul de informaţii şi punctele de contact
(1)Statele membre stabilesc un schimb eficace de informaţii adecvate şi o cooperare eficace între organismul lor naţional de acreditare şi autoritatea competentă a statului de administrare.
(2)În cazul în care într-un stat membru se desemnează mai multe autorităţi în temeiul articolului 27 din Regulamentul (UE) 2023/1805, respectivul stat membru autorizează una dintre aceste autorităţi ca punct de contact pentru schimbul de informaţii, pentru coordonarea cooperării menţionate la alineatul (1) şi pentru activităţile menţionate în prezentul capitol.
Art. 20: Programul de lucru în materie de acreditare şi raportul de gestionare
(1)Până la data de 31 decembrie a fiecărui an, organismul naţional de acreditare pune la dispoziţia autorităţii competente a statului de administrare un program de lucru în materie de acreditare care conţine lista verificatorilor acreditaţi de respectivul organism naţional de acreditare. Programul de lucru în materie de acreditare conţine următoarele informaţii în legătură cu fiecare verificator:
a)informaţii privind activităţile planificate de organismul naţional de acreditare pentru verificatorul în cauză, inclusiv activităţile de supraveghere şi de reevaluare;
b)datele auditurilor prin observare directă prevăzute care urmează să fie efectuate de organismul naţional de acreditare pentru evaluarea verificatorului;
c)informaţii care precizează dacă organismul naţional de acreditare a solicitat unui organism naţional de acreditare dintr-un alt stat membru să desfăşoare activităţi de supraveghere în temeiul articolului 7 alineatul (5).
(2)În cazul în care apar modificări în ceea ce priveşte informaţiile menţionate la primul paragraf, organismul naţional de acreditare prezintă autorităţii competente a statului de administrare un program de lucru actualizat, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an.
(3)În urma prezentării programului de lucru în materie de acreditare în conformitate cu alineatul (1), autoritatea competentă a statului de administrare furnizează organismului naţional de acreditare toate informaţiile relevante, inclusiv legislaţia şi orientările naţionale aplicabile.
(4)Până la data de 1 iunie a fiecărui an, organismul naţional de acreditare pune la dispoziţia autorităţii competente a statului de administrare un raport de gestionare. Raportul de gestionare conţine următoarele informaţii în legătură cu fiecare verificator care a fost acreditat de organismul naţional de acreditare în cauză:
a)detaliile de acreditare ale verificatorilor recent acreditaţi de către organismul naţional de acreditare în cauză;
b)rezultatele sintetizate ale activităţilor de supraveghere şi de reevaluare desfăşurate de organismul naţional de acreditare;
c)rezultatele sintetizate ale evaluărilor extraordinare care au avut loc, inclusiv motivele care au stat la baza efectuării lor;
d)orice plângeri depuse împotriva verificatorului de la data ultimului raport de gestionare şi acţiunile întreprinse de organismul naţional de acreditare;
e)detalii privind acţiunile întreprinse de organismul naţional de acreditare ca răspuns la informaţiile comunicate de autoritatea competentă a statului de administrare.
Art. 21: Schimbul de informaţii privind măsurile administrative
În cazul în care organismul naţional de acreditare a impus verificatorului măsuri administrative în temeiul articolului 10 sau în cazul în care s-a ridicat o suspendare a acreditării sau o decizie luată în urma introducerii unei căi de atac a anulat decizia unui organism naţional de acreditare de a impune măsurile administrative menţionate la articolul 10, organismul naţional de acreditare informează în acest sens autoritatea competentă a statului de administrare şi organismul naţional de acreditare din fiecare stat membru.
Art. 22: Schimbul de informaţii de către autoritatea competentă a statului de administrare
(1)Ori de câte ori sunt identificate neconformităţi sau deficienţe, autoritatea competentă a statului de administrare responsabilă de societăţile pentru care verificatorul efectuează verificarea comunică anual organismului naţional de acreditare care a acreditat verificatorul respectiv cel puţin următoarele elemente:
a)rezultatele relevante obţinute în urma verificării raportului FuelEU, a rapoartelor FuelEU parţiale, a verificării conformităţii cu cerinţele privind intensitatea GES prin calculul intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, a bilanţului de conformitate, a escalelor în port neconforme şi a rapoartelor de verificare în cazul în care autoritatea competentă a statului de administrare a efectuat verificări suplimentare, astfel cum se menţionează la articolul 17 din Regulamentul (UE) 2023/1805;
b)rezultatele verificărilor suplimentare ale societăţii astfel cum se prevede la articolul 17 din Regulamentul (UE) 2023/1805, în cazul în care rezultatele respective sunt relevante pentru organismul naţional de acreditare în ceea ce priveşte acreditarea şi supravegherea verificatorului sau în cazul în care ele includ orice aspect identificat la nivelul datelor care nu a îndeplinit cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/1805, în Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (8), în Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU sau în prezentul regulament;
(8)Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (JO L 275, 25.10.2003, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
c)rezultatele evaluării documentaţiei interne de verificare a verificatorului respectiv, în cazul în care autoritatea competentă a statului de administrare a evaluat documentaţia;
d)plângerile primite de autoritatea competentă a statului de administrare cu privire la verificatorul respectiv.
(2)În cazul în care informaţiile menţionate la alineatul (1) furnizează dovezi că autoritatea de competentă a statului de administrare a identificat aspecte la nivelul datelor raportate care nu au îndeplinit cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/1805, în Directiva 2003/87/CE şi în Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, organismul naţional de acreditare consideră comunicarea informaţiilor respective drept o plângere depusă de autoritatea competentă a statului de administrare cu privire la verificatorul respectiv în sensul articolului 15.
(3)Organismul naţional de acreditare adoptă măsurile corespunzătoare pentru a trata astfel de aspecte şi pentru a răspunde într-un termen rezonabil autorităţii competente a statului de administrare, dar nu mai târziu de trei luni de la data primirii lor. În răspunsul său, organismul naţional de acreditare informează autoritatea competentă a statului de administrare în legătură cu măsurile adoptate şi, după caz, cu măsurile administrative impuse verificatorului.
Art. 23: Schimbul de informaţii privind supravegherea
(1)În cazul în care organismului naţional de acreditare al statului membru responsabil pentru o societate pentru care verificatorul efectuează o verificare i s-a solicitat să efectueze activităţi de supraveghere în temeiul articolului 7 alineatul (5), respectivul organism naţional de acreditare transmite constatările sale organismului naţional de acreditare care a acreditat verificatorul, cu excepţia cazului în care cele două organisme naţionale de acreditare au convenit altfel.
(2)Organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul ia în considerare constatările menţionate la alineatul (1) atunci când stabileşte dacă verificatorul îndeplineşte cerinţele prezentului regulament.
(3)În cazul în care constatările menţionate la alineatul (1) conţin dovezi care atestă că verificatorul nu respectă prezentul regulament, organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul adoptă măsurile corespunzătoare în temeiul prezentului regulament şi informează organismul naţional de acreditare care a efectuat activităţile de supraveghere cu privire la:
a)măsurile adoptate de organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul;
b)după caz, modul în care au fost soluţionate constatările de către verificator;
c)după caz, măsurile administrative care i-au fost impuse verificatorului.
Art. 24: Schimbul de informaţii cu statul membru în care este stabilit verificatorul
În cazul în care unui verificator i s-a acordat acreditarea de către un organism naţional de acreditare dintr-un stat membru diferit de cel în care este stabilit verificatorul, programul de lucru în materie de acreditare şi raportul de gestionare menţionate la articolul 20 trebuie furnizate, de asemenea, autorităţii competente a statului membru în care este stabilit verificatorul.
Art. 25: Bazele de date cu verificatorii acreditaţi
(1)Organismele naţionale de acreditare înfiinţează şi gestionează o bază de date care este pusă la dispoziţia publicului şi conţine următoarele informaţii:
a)numele, numărul de acreditare şi adresa fiecărui verificator acreditat de organismul naţional de acreditare în cauză;
b)data la care a fost acordată acreditarea şi data de expirare a acesteia;
c)informaţii privind măsurile administrative impuse verificatorului.
(2)Orice modificare a statutului verificatorilor este comunicată Comisiei prin intermediul unui formular standardizat corespunzător.
(3)Organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 facilitează şi armonizează accesul la bazele de date naţionale pentru a permite o comunicare eficientă şi rentabilă între organismele naţionale de acreditare, verificatori, societăţi şi autorităţile competente ale statului de administrare. Organismul poate fuziona aceste baze de date într-o bază de date unică şi centralizată.
Art. 26: Notificarea de către verificatori
(1)Cu scopul de a-i permite organismului naţional de acreditare să redacteze programul de lucru în materie de acreditare şi raportul de gestionare menţionate la articolul 20, verificatorul trimite, până la data de 15 noiembrie a fiecărui an, următoarele informaţii organismului naţional de acreditare care l-a acreditat:
a)durata şi locul prevăzut al verificărilor pe care verificatorul urmează să le efectueze;
b)adresa comercială şi datele de contact ale societăţilor de transport maritim ale căror planuri de monitorizare, rapoarte FuelEU şi rapoarte FuelEU parţiale fac obiectul verificării sale;
c)numele membrilor echipei de verificare.
(2)În cazul în care informaţiile menţionate la alineatul (1) au suferit modificări, verificatorul notifică modificările respective organismului de acreditare în termenul convenit cu respectivul organism naţional de acreditare.
Art. 27: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.