Capitolul 6 - 4.2. Analiza pe segmente a prejudiciului - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163

Acte UE

Jurnalul Oficial 283L

În vigoare
Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
CAPITOLUL 6:4.2. Analiza pe segmente a prejudiciului
(718)Aşa cum s-a explicat la considerentul 697, situaţia economică a industriei din Uniune a fost analizată pe o bază agregată, iar în ceea ce priveşte anumiţi indicatori microeconomici, analiza s-a făcut pe niveluri, dată fiind segmentarea pieţei Uniunii. Unele părţi interesate au susţinut că analiza prejudiciului ar trebui să ţină seama de toţi indicatorii de prejudiciu şi indicatorii de cauzalitate. Ele au făcut trimitere la Raportul Organului de apel din cauza Statele Unite ale Americii - Produse din oţel laminate la cald din Japonia (111). Mai mult, aceste părţi i-au solicitat Comisiei să facă, de asemenea, distincţia între anvelopele noi şi cele reşapate şi între echipamentele originale şi anvelopele de rezervă, întrucât piaţa echipamentelor originale era protejată de concurenţa din China, făcând din nou trimitere la Raportul Organului de apel în cauza Statele Unite - Produse din oţel laminate la cald din Japonia (112).
(111)Organul de apel în WT/DS184/AB/R, Statele Unite ale Americii - Produse din oţel laminate la cald din Japonia, punctele 195-196.
(112)Organul de apel în WT/DS184/AB/R, Statele Unite ale Americii - Produse din oţel laminate la cald din Japonia, punctul 207.
(719)Jurisprudenţa menţionată anterior indică faptul că autorităţile de anchetă care desfăşoară o anchetă referitoare la o parte a unei industrii naţionale "trebuie, în principiu, să examineze în mod similar toate celelalte părţi care compun industria, precum şi industria în ansamblul său (113)". Cu toate acestea, raportul Organului de apel nu le impune autorităţilor de anchetă obligaţia de a furniza toţi indicatorii de prejudiciu per segment.
(113)Organul de apel în WT/DS184/AB/R, Statele Unite ale Americii - Produse din oţel laminate la cald din Japonia, punctul 204.
(720)În plus, faptele din cauza respectivă erau diferite. în Raportul Organului de apel din cauza Statele Unite ale Americii - Produse din oţel laminate la cald din Japonia, o parte semnificativă a producţiei interne a Statelor Unite - producţia captivă - era protejată de concurenţa directă a importurilor datorită structurii pieţei interne. în situaţia respectivă, Organul de apel nu a fost de acord cu "examinarea comparativă" a fiecărei părţi a pieţei interne, care "suprapunea" piaţa liberă şi cea captivă. în opinia Organului de apel, acest lucru "mărea" capacitatea autorităţilor de anchetă de a realiza o determinare adecvată cu privire la starea industriei interne în ansamblul său. în cazul de faţă însă, nu există niciun fel de protecţie a segmentelor de nivelul 1 şi 2 ale pieţei Uniunii. Vânzările de importuri din China sunt concentrate în principal pe piaţa pieselor de schimb, ceea ce reprezintă o situaţie de fapt care nu este impusă de structura pieţei din Uniune. Mai mult, produsul în cauză a fost vândut şi producătorilor de echipamente originale. Aşadar, afirmaţia conform căreia piaţa echipamentelor originale a Uniunii era protejată de concurenţa chineză şi, prin urmare, ar trebui să fie analizată separat, a fost respinsă.
(721)Mai mult, aşa cum s-a remarcat la considerentul 695, jurisprudenţa confirmă, la rândul său, că atunci când se examinează dacă există sau nu un prejudiciu pentru întreaga industrie din Uniune, o astfel de analiză se poate axa pe segmentul cel mai afectat de importurile subvenţionate. în cazul de faţă, circa 65 % din importurile chineze de anvelope vizează nivelul 3. În consecinţă, o analiză adecvată a prejudiciului nu poate ignora impactul importurilor subvenţionate, în special într-o situaţie de piaţă în care vânzările de anvelope de nivelul 3 sunt în continuă creştere şi în care toate nivelurile care alcătuiesc piaţa de anvelope a Uniunii sunt interconectate.
(722)Din aceste motive, Comisia a considerat că a efectuat o examinare corespunzătoare a industriei în ansamblul său.
(723)CRIA şi CCCMC au afirmat că aveau îndoieli cu privire la fiabilitatea unora dintre informaţiile utilizate în legătură cu indicatorii macroeconomici.
(724)În dosarul deschis a fost inclus un document care aduce clarificări cu privire la constatările preliminare (114).
(114)Notă la dosar (număr de referinţă t18.007994).
(725)În ceea ce priveşte stabilirea indicatorilor macroeconomici, Comisia s-a bazat pe diverse surse, inclusiv pe date furnizate de Asociaţia producătorilor europeni de anvelope şi cauciuc ("ETRMA"). ETRMA publică cercetări de piaţă care sunt puse la dispoziţia publicului pe site-ul său web. Versiunea deschisă a plângerii includea un document elaborat de ETRMA (anexa 16 - broşura ETRMA pentru anul 2016 (115)). Comisia a remarcat faptul că unii producători-exportatori, precum şi unii producători din Uniune sunt membri ai ETRMA şi furnizau, la rândul lor, documente bazate pe date provenind de la ETRMA (cum ar fi Grupul Hankook şi Pirelli).
(115)Site-ul web al ETRMA pune la dispoziţie broşurile pentru 2016 şi 2017.
Vă invităm să consultaţi http://www.etrma.org/uploads/Modules/Documentsmanager/20180329-statistics-booklet-2017-alternative- rubber-section-final-web.pdf.
(726)În urma comunicării documentului de informare, Comisia a stabilit că, aşa cum reiese din considerentul 625, volumul producţiei Uniunii ar trebui să fie corectat pentru a se include vânzările furnizorilor de bandă de rulare care nu sunt membri ai ETRMA Europool. Pe lângă aceasta, s-a identificat o eroare materială cu ocazia stabilirii capacităţii de producţie.
(727)Estimările privind producţia totală, capacitatea de producţie şi gradul de utilizare a capacităţii de producţie ale Uniunii au fost revizuite în mod corespunzător şi au evoluat în cursul perioadei examinate după cum urmează:
Tabelul 6: Producţie, capacitate de producţie şi grad de utilizare a capacităţii de producţie

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Volumul producţiei (articole) (1)

20 973 089

20 360 055

20 619 725

21 111 923

Indice 2014 = 100

100

97,1

98,3

100,7

Capacitatea de producţie (articole)

29 038 117

28 225 985

27 115 950

26 525 214

Indice 2014 = 100

100

97,2

93,4

91,3

Gradul de utilizare a capacităţii de producţie

72,2 %

72,1 %

76,0%

79,6 %

Indice 2014 = 100

100

100

105

110

(1)Volumul producţiei (articole) a fost stabilită în mod preliminar la: 2014: 20 722 065; 2015: 20 199 411; 2016: 20 496 669; Perioada de anchetă: 20 863 087.

Sursa: ETRMA, furnizorii de bandă de rulare care nu sunt membri ai ETRMA Europool, baza de date Comext a Eurostat şi informaţiile transmise de reclamant.

(728)Astfel cum se arată în tabelul 6, producţia a rămas relativ stabilă, cu 21,1 milioane de unităţi în perioada de anchetă, în timp ce gradul de utilizare a capacităţii de producţie a crescut cu 7,4 puncte procentuale (de la 72,2 % la 79,6 %) în cursul aceleiaşi perioade, din cauza scăderii capacităţii de producţie.
(729)Principala cauză a creşterii gradului de utilizare a capacităţii de producţie poate fi atribuită doar diminuării semnificative, cu aproape 10 % a capacităţii de producţie. Aceasta a vizat în principal activitatea de reşapare - întrucât în cursul perioadei examinate, cel puţin 85 de IMM-uri situate practic în toate statele membre au încetat să mai producă anvelope reşapate - dar şi închiderea filialelor unor mari întreprinderi (116).
(116)În 2017, Grupul Goodyear şi-a închis fabrica din Regatul Unit (aproximativ 330 de locuri de muncă); Grupul Michelin a închis mai multe fabrici din Uniune: două fabrici în Franţa (în 2014, 700 de angajaţi, iar în 2017, 3 30 de angajaţi), în Germania (200 de angajaţi în 2016), în Ungaria (500 de angajaţi în 2015) şi în Italia; Grupul Continental a închis o fabrică în Germania.
(730)Tendinţa de stagnare a producţiei Uniunii şi închiderea de societăţi sunt în contrast cu creşterea post-criză a consumului în Uniune, de care industria din Uniune ar fi putut beneficia.
(731)În urma comunicării documentului de informare, Comisia a stabilit că, aşa cum reiese din considerentul 625, volumul total al vânzărilor pe piaţa Uniunii ar trebui să fie corectat pentru a se include vânzările furnizorilor de bandă de rulare care nu sunt membri ai ETRMA Europool.
(732)Volumul vânzărilor industriei din Uniune şi cota de piaţă a industriei din Uniune au fost revizuite în consecinţă şi au evoluat pe parcursul perioadei examinate, după cum urmează:
Tabelul 7: Volumul vânzărilor şi cota de piaţă

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Volumul total al vânzărilor pe piaţa Uniunii (articole) (1)

14 835 082

14 738 677

14 533 199

14 584 885

Indice 2014 = 100

100

99,4

98,0

98,3

Cotă de piaţă

72,4 %

70,3 %

67,3 %

67,1 %

Indice 2014 = 100

100

97,2

93,0

92,7

(1)Volumul total al vânzărilor pe piaţa Uniunii (articole) a fost stabilită în mod provizoriu la: 2014: 14 584 057; 2015: 14 558 260; 2016: 14 385 254; Perioada de anchetă: 14 426 297. Sursa: ETRMA, furnizorii de bandă de rulare care nu sunt membri ai ETRMA Europool şi baza de date Comext a Eurostat.

(733)Pe o piaţă în creştere, vânzările din Uniune au scăzut uşor în cursul perioadei examinate. Acest lucru a avut drept rezultat o scădere cu 5,3 puncte procentuale a cotei de piaţă (de la 72,4 % la 67,1 %), în timp ce volumul importurilor din RPC a crescut cu peste 1,1 milioane de anvelope, adică o creştere cu 4,2 puncte procentuale a cotei de piaţă (de la 17,1 % la 21,3 %).
(734)Grupul China National Tire şi Pirelli au susţinut că volumul vânzărilor pe piaţa Uniunii a rămas stabil pe parcursul celor trei ani anteriori, iar cota generală de piaţă a industriei Uniunii a scăzut cu 5 puncte procentuale din 2014 până în 2017, ceea ce reprezintă o scădere semnificativă.
(735)Ele au susţinut, de asemenea, că volumul vânzărilor în Uniune, raportate de plângerile pentru perioada 2013-2016, a indicat o scădere puternică pe nivelul 3 (- 30 %), o scădere a vânzărilor pe nivelul 2 (- 7 %) şi o uşoară scădere a vânzărilor pe nivelul 1 (- 1 %). De aici ar fi rezultat cu claritate că singurul prejudiciu a fost înregistrat pe segmentul de nivelul 3 şi că analiza prejudiciului ar trebui să ţină seama de segmentarea pieţei.
(736)Comisia a subliniat faptul că cifrele menţionate la considerentul anterior se referă doar la vânzările reclamanţilor şi nu la vânzările industriei Uniunii în ansamblul său. Ele se referă, de asemenea, la o perioadă de timp diferită. Prin urmare, nu este posibil să se transpună evoluţia volumului vânzărilor reclamanţilor la industria din Uniune. Aşa cum s-a explicat la considerentele 718-722, Comisia a considerat că existenţa unui prejudiciu important trebuie să fie stabilită pentru produsul în cauză şi industria din Uniune în ansamblul său, nu doar pentru anumite părţi ale acesteia. în consecinţă, Comisia nu a examinat tendinţele izolat, şi anume pe niveluri, ci a urmat o abordare agregată.
(737)Consumul Uniunii a crescut cu 6,1 % pe parcursul perioadei examinate. Volumul vânzărilor industriei din Uniune a scăzut cu 1,7 %, în ciuda creşterii consumului, ceea ce a condus la scăderea cotei de piaţă a industriei Uniunii. Cota de piaţă a importurilor din ţara în cauză a crescut în cursul perioadei examinate (cu peste 4 puncte procentuale).
(738)Grupul Giti a susţinut că consumul Uniunii trebuia analizat din punctul de vedere al valorii, nu al volumului. Pe această bază, consumul Uniunii a scăzut cu 5 %, ca valoare, şi a început să crească uşor abia între 2016 şi perioada de anchetă.
(739)Comisia a respins afirmaţia respectivă. Consumul Uniunii oferea un instantaneu al numărului de anvelope disponibile pe piaţa Uniunii la un moment dat. Consumul Uniunii este calculat, de regulă, în volum, tocmai pentru a se evita o situaţie în care comportamentul actorilor de pe piaţă în ceea ce priveşte fixarea preţurilor ar putea afecta tendinţele din cursul perioadei examinate.
(740)Productivitatea a fost recalculată pe baza cifrelor revizuite ale producţiei Uniunii, aşa cum se explică la considerentul 726. în consecinţă, în cursul perioadei examinate, ocuparea forţei de muncă şi productivitatea au evoluat după cum urmează:
Tabelul 8: Ocuparea forţei de muncă şi productivitatea

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Număr de angajaţi

38 445

36 478

34 959

34 188

Indice 2014 = 100

100

95

91

89

Productivitate (unitate/angajat) (1)

546

558

590

618

Indice 2014 = 100

100

102

108

113

(1) Productivitatea (unitate/angajat) a fost stabilită, în mod provizoriu, la: 2014: 539; 2015: 554; 2016: 586; Perioada de anchetă: 610.

Sursa: Răspunsuri verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion; observaţii primite de la furnizorii de bandă de rulare şi de la ETRMA.

(741)S-au pierdut peste 4 257 de locuri de muncă directe pe parcursul perioadei examinate, această situaţie afectând atât IMM-urile, în cazul cărora cel puţin 85 de producători situaţi pe întreg teritoriul Uniunii au oprit producţia, cât şi întreprinderile mari, care au închis mai multe fabrici.
(742)După comunicarea documentului de informare, Asociaţia Italiană a Reşapatorilor (AIRP) a susţinut că sectorul reşapării din Uniune reprezintă aproximativ 13 000 de locuri de muncă, la nivel de producţie şi distribuţie. Activitatea de reşapare este o activitate cu utilizare mai degrabă intensivă a forţei de muncă, iar o anvelopă reşapată sprijină de 3 până la 4 ori mai multe locuri de muncă decât o anvelopă nouă. Potrivit AIRP, mai multe societăţi asociate îşi reduc, în prezent, personalul sau fac uz masiv de fondurile de asigurări de şomaj.
(743)Grupul China National Tire şi Pirelli au afirmat că ocuparea forţei de muncă, pentru care Comisia a identificat o scădere de 11 %, se referă exclusiv la industria de reşapare. în schimb, dezvoltarea productivităţii se poate explica prin faptul că industria Uniunii a trecut recent printr-o perioadă de restructurare şi raţionalizare.
(744)Afirmaţia referitoare la scăderea ocupării forţei de muncă este incorectă din punct de vedere factual, întrucât aproximativ jumătate din aceasta provine de la marii producători. Prin urmare, afirmaţia respectivă a fost respinsă.
(745)Heuver a solicitat ca numele celor 85 de IMM-uri menţionate la considerentul 809 să fie comunicate.
(746)Pe baza listei de clienţi puse la dispoziţie de furnizorii de bandă de rulare în cadrul anchetei, Comisia concluzionase că existau cel puţin 85 de producători care sistaseră producţia. Comisia a acordat un tratament confidenţial identităţii clienţilor şi volumului de vânzări per client, întrucât acestea reprezintă informaţii comerciale sensibile. Mai mult, părţile interesate nu au obligaţia să ofere un rezumat pentru acest tip de document. Furnizorii de bandă de rulare au oferit un rezumat al documentelor depuse, care poate fi consultat în dosarul deschis. Prin urmare, Comisia a concluzionat că părţile au dispus de suficiente informaţii pentru a-şi exercita drepturile la apărare.
(747)CRIA şi CCCMC au afirmat că ipoteza Comisiei conform căreia toate vânzările de anvelope reşapate la rece sunt efectuate de IMM-uri este eronată, deoarece multe societăţi mari utilizează metoda reşapării la rece. Acestea au concluzionat că estimarea rezultată privind ocuparea forţei de muncă şi productivitatea nu era, prin urmare, fiabilă.
(748)Aşa cum s-a menţionat la considerentul 708, Comisia a constatat că producţia societăţilor mari care utilizează procesul de reşapare la rece este destul de limitată şi nu poate, ca atare, să contrazică estimarea făcută de Comisie cu privire la ocuparea forţei de muncă şi la productivitate. în plus, productivitatea este legată în principal de tipul de producţie (şi anume, reşapare sau fabricare de anvelope noi). Prin urmare, afirmaţia respectivă a fost respinsă.
(749)În plus, CRIA şi CCCMC au afirmat că lista clienţilor pusă la dispoziţie de un furnizor de bandă de rulare arăta că un client fusese menţionat ca fiind inactiv, în timp ce situaţiile sale financiare depuse la autorităţile locale arătau că societatea era încă activă în 2017. în nota sa la dosar (117), Comisia a explicat că lista a fost elaborată prin agregarea informaţiilor privind vânzările, comunicate de opt furnizori de benzi de rulare. în scopul anchetei, s-a considerat că un reşapator şi-a încetat producţia atunci când nu a mai achiziţionat benzi de rulare. Prin urmare, nu este posibil să se stabilească cu certitudine dacă un reşapator este sau nu activ exclusiv pe baza listei de furnizori unici şi/sau pe baza situaţiilor financiare depuse la dosar. în plus, deşi este adevărat că societatea menţionată de CCCMC nu a fost închisă, aceasta a confirmat Comisiei că nu mai exploatează atelierul său de reşapare. Prin urmare, Comisia a continuat să utilizeze lista, astfel cum fusese stabilită.
(117)Notă la dosar (număr de referinţă t18.007994).
(750)Toate sumele acordate ca subvenţii s-au situat mult deasupra nivelului de minimis. Impactul mărimii sumelor acordate efectiv ca subvenţii asupra industriei din Uniune a fost substanţial, având în vedere volumul şi preţurile importurilor din ţara în cauză.
(751)Aceasta este prima anchetă antisubvenţie referitoare la produsul în cauză în Uniune. Prin urmare, nu există date disponibile pentru a evalua efectele unor eventuale subvenţii anterioare.
(752)Grupul Giti a solicitat Comisiei să comunice şi evoluţia factorilor microeconomici fără ponderarea adoptată de Comisie, pentru a-i permite să analizeze dacă aceste date nemanipulate ar forma o imagine diferită a prejudiciului. De asemenea, CRIA şi CCCMC au prezentat aceeaşi solicitare şi au reiterat-o după comunicarea constatărilor finale.
(753)Comisia a respins această solicitare, întrucât comunicarea indicatorilor de prejudiciu fără ponderare nu ar reflecta situaţia reală a industriei din Uniune, având în vedere imposibilitatea de a include suficiente IMM-uri în eşantion pentru a reflecta ponderea reală a acestora în rândul producătorilor din Uniune.
(754)Preţurile de vânzare unitare medii ale producătorilor din Uniune incluşi în eşantion către clienţi neafiliaţi din Uniune au evoluat după cum urmează în cursul perioadei examinate:
Tabelul 9: Preţurile de vânzare din Uniune şi costul de producţie

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Preţ de vânzare unitar mediu în Uniune (EUR/articol)

237

225

216

218

Indice 2014 = 100

100

95

91

92

Cost de producţie mediu (EUR/articol)

200

188

183

188

Indice 2014 = 100

100

94

91

94

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(755)Preţul de vânzare unitar mediu a scăzut cu 19 EUR, în timp ce costurile unitare au scăzut cu 12 EUR în cursul aceleiaşi perioade. Acest lucru corespunde unei scăderi a preţurilor cu 8 % în cursul perioadei examinate, în timp ce costurile au scăzut cu 6 %.
(756)În cursul perioadei de anchetă, costul de producţie a crescut faţă de 2016, fapt care nu a putut fi reflectat pe deplin în preţul de vânzare.
(757)S-a efectuat o analiză separată, pe baza aceleiaşi metodologii descrise, pentru cele trei niveluri.
(758)Pe nivelul 1, preţul de vânzare unitar mediu a scăzut cu 25 EUR, în timp ce costurile unitare au scăzut cu 19 EUR pe parcursul aceleiaşi perioade. Ambele au scăzut cu 9 % pe parcursul perioadei examinate.
Tabelul 10: Preţurile de vânzare din Uniune şi costul de producţie - Nivelul 1

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Preţ de vânzare unitar mediu în Uniune (EUR/articol)

270,8

255,3

245,3

245,7

Indice 2014 = 100

100

94

91

91

Cost de producţie mediu (EUR/articol)

222

200

199

203

Indice 2014 = 100

100

90

89

91

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(759)Pe nivelul 2, preţul de vânzare unitar mediu a scăzut cu 27 EUR, în timp ce costurile unitare au scăzut cu 17 EUR pe parcursul aceleiaşi perioade. Acest lucru corespunde unei scăderi a preţului mediu cu 12 % în cursul perioadei examinate, în timp ce costurile au scăzut cu 9 %.
Tabelul 11: Preţurile de vânzare din Uniune şi costul de producţie - Nivelul 2

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Preţ unitar de vânzare mediu în Uniune pe piaţa totală (EUR/articol)

228

212

193

201

Indice 2014 = 100

100

93

85

88

Cost de producţie mediu (EUR/articol)

187

176

162

170

Indice 2014 = 100

100

94

87

91

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(760)Pe nivelul 3, preţul de vânzare unitar mediu a scăzut cu 9 EUR, în timp ce costurile unitare au crescut cu 2 EUR pe parcursul aceleiaşi perioade. Acest lucru corespunde unei scăderi a preţului mediu cu 5 % în cursul perioadei examinate, în timp ce costurile au crescut cu 1 %.
Tabelul 12: Preţurile de vânzare din Uniune şi costul de producţie - Nivelul 3

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Preţ unitar de vânzare mediu în Uniune pe piaţa totală (EUR/articol)

181

176

172

172

Indice 2014 = 100

100

97

95

95

Cost de producţie mediu (EUR/articol)

170

175

167

172

Indice 2014 = 100

100

103

98

101

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(761)CRIA şi CCCMC i-au solicitat Comisiei să clarifice dacă, atunci când s-au stabilit indicatorii de prejudiciu, au fost sau nu luate în considerare preţurile de transfer între societăţi afiliate.
(762)Comisia a clarificat faptul că, atunci când societăţile afiliate au fost implicate în vânzări, producătorilor incluşi în eşantion li s-a solicitat să prezinte vânzările către primii clienţi independenţi. în ceea ce priveşte achiziţiile de materii prime prin intermediul societăţilor afiliate, Comisia a examinat politica privind preţul de transfer şi nu a făcut nicio ajustare.
(763)Costurile medii cu forţa de muncă ale producătorilor din Uniune incluşi în eşantion au evoluat în cursul perioadei examinate după cum urmează:
Tabelul 13: Costuri medii cu forţa de muncă per angajat

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Cost mediu cu forţa de muncă per angajat (EUR)

43 875

44 961

46 432

46 785

Indice 2014 = 100

100

102

105

106

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(764)Costul mediu cu forţa de muncă a crescut cu 6 % în cursul perioadei examinate.
(765)Nivelurile stocurilor producătorilor din Uniune incluşi în eşantion au evoluat în cursul perioadei examinate după cum urmează:
Tabelul 14: Stocuri

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Stocuri finale (indice 2014 = 100)

100

81

100

144

Stocuri finale ca procentaj din producţie

7%

6 %

7%

9 %

Indice 2014 = 100

100

81

97

134

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(766)Stocurile au crescut cu 44 % în cursul perioadei examinate şi au atins aproximativ 9 % din producţia anuală. Această situaţie are un impact negativ asupra situaţiei financiare a producătorilor din Uniune incluşi în eşantion.
(767)Grupul China National Tire şi Pirelli au susţinut că Comisia ar trebui să ia în considerare analizarea nu doar a industriei în ansamblul său, ci şi a distincţiei dintre anvelopele noi şi cele reşapate sau dintre diversele categorii de anvelope. Acestea au argumentat că, potrivit plângerii, nu a existat nicio creştere în ceea ce priveşte stocurile pentru anvelopele de nivelul 1 sau 2. Dimpotrivă, stocurile de nivelurile 1 şi 2 au scăzut cu 15 % şi, respectiv, 21 % între 2013 şi 2016. În schimb, reclamantul a raportat o creştere a stocurilor cu 17 % pentru anvelopele de nivelul 3. Pentru acestea, creşterea raportată a stocurilor se referă doar la industria de reşapare. în plus, fluctuaţiile stocurilor pot fi explicate de o serie de factori. De exemplu, creşterile stocurilor pot fi declanşate de o creştere a vânzărilor, bazată pe comenzi anticipate. Mai exact, Prometeon Tyre Group S.r.l. a înregistrat o creştere a stocurilor din cauza mai multor factori, toţi fiind legaţi de criza economică europeană. Producţia de anvelope este strict legată de transport, iar transportul depinde în principal de comerţ în general. O criză comercială are drept rezultat o scădere a transporturilor şi, în mod logic, acest lucru înseamnă mai puţine vânzări de anvelope.
(768)Comisia a remarcat, în primul rând, că creşterea stocurilor producătorilor din Uniune incluşi în eşantion survenise între 2016 şi perioada de anchetă. Prin urmare, ea nu a fost legată direct de criza financiară din 2011. Mai mult, cifrele invocate de părţile interesate se refereau doar la reclamant şi nu reflectau situaţia producătorilor din Uniune incluşi în eşantion. Astfel, formularea oricăror concluzii pe baza acestora nu poate fi considerată reprezentativă pentru industria din Uniune în scopul anchetei. Pe această bază, afirmaţia respectivă a fost respinsă.
(769)Într-un stadiu preliminar, rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile, randamentul investiţiilor şi capacitatea de a mobiliza capital au fost stabilite prin metoda descrisă la considerentele 692 şi 693.
(770)Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor producătorilor din Uniune incluşi în eşantion au evoluat în cursul perioadei examinate după cum urmează:
Tabelul 15: Rentabilitate, flux de lichidităţi, investiţii şi randamentul investiţiilor

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

15,6 %

16,7 %

15,2 %

13,7%

Indice 2014 = 100

100

107

98

88

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

309

312

292

272

Indice 2014 = 100

100

101

94

88

Investiţii (milioane EUR)

86

63

59

65

Indice 2014 = 100

100

73

69

76

Randamentul investiţiilor

21,0 %

21,7 %

19,3 %

17,6 %

Indice 2014 = 100

100

103

92

84

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(771)Comisia a stabilit rentabilitatea producătorilor din Uniune incluşi în eşantion prin exprimarea profitului net înainte de impozitare, realizat din vânzările produsului similar către clienţi neafiliaţi din Uniune, ca procent din cifra de afaceri generată de vânzările respective.
(772)Rentabilitatea generală a scăzut de la 15,6 % în 2014 la 13,7 % în perioada de anchetă. Această scădere a fost calculată pe baza ponderii în vânzări a fiecărui nivel, conform explicaţiilor de la considerentele 692 şi 693. Scăderea rentabilităţii cu 1,9 puncte procentuale este rezultatul unei scăderi mai puternice la nivelul preţurilor (- 8 %) decât la nivelul costurilor (-6%).
(773)Rentabilitatea globală este influenţată de rentabilitatea de pe nivelul 1, în timp ce numai nivelul 3 a devenit generator de pierderi în cursul perioadei de anchetă. În plus, tendinţa relativă a rentabilităţii pentru întreaga industrie din Uniune este şi ea descrescătoare.
(774)Fluxul net de lichidităţi reprezintă capacitatea producătorilor din Uniune de a-şi autofinanţa activităţile. Tendinţa fluxului net de lichidităţi arată o scădere cu 12 %.
(775)Randamentul investiţiilor este profitul, exprimat în procente din valoarea contabilă netă a investiţiilor. Acesta a avut o evoluţie negativă, de la 21,0 % la 17,6 % în cursul perioadei examinate.
(776)În etapa definitivă, ca urmare a observaţiilor părţilor cu privire la metoda de ponderare (considerentele 694-717), rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor) a fost revizuită în mod corespunzător.
(777)Aşa cum se arată în tabelul 16, după revizuirea ponderării, concluziile bazate pe tendinţele din etapa preliminară rămân valabile pentru toţi microindicatorii analizaţi pe bază agregată:
Tabelul 16: Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Marjă de profit, conform tabelului 15 (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

15,6

16,7

15,2

13,7

Indice 2014 = 100

100

106,9

97,7

88,1

Marjă de profit cu metoda revizuită (considerentele 694-717) (% cifra de afaceri a vânzărilor)

15,4

16,9

15,3

13,7

Indice 2014 = 100

100

109,5

99,5

88,6

(778)S-a efectuat o analiză separată, pe baza aceleiaşi metodologii descrise, pentru cele trei niveluri.
(779)Rentabilitatea pe nivelul 1 a înregistrat fluctuaţii în cursul perioadei examinate. Ea a crescut din 2014 (17,9 %) până în 2015 (21,8 %) şi apoi a scăzut în perioada de anchetă, la un nivel uşor inferior celui din 2014 (17,5 %). Această situaţie se explică, parţial, prin evoluţia costului de producţie şi a preţurilor, întrucât, în 2015, costul de producţie a scăzut mai mult decât preţurile de vânzare.
(780)Pe nivelul 1, fluxul net de lichidităţi a rămas stabil, în timp ce randamentul investiţiilor a scăzut de la 26,0 % la 24,3 % în cursul perioadei examinate.
Tabelul 17: Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor pe nivelul 1

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

17,9 %

21,8 %

18,9 %

17,5 %

Indice 2014 = 100

100

122

106

98

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

191

218

199

192

Indice 2014 = 100

100

113

104

100

Investiţii (milioane EUR)

54

36

35

38

Indice 2014 = 100

100

68

65

72

Randamentul investiţiilor

26,0 %

29,3 %

25,0%

24,3 %

Indice 2014 = 100

100

112

96

93

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(781)În ceea ce priveşte nivelul 2, rentabilitatea a scăzut cu 2,6 puncte procentuale în cursul perioadei examinate (de la 17,9 % în 2014 la 15,3 % în perioada de anchetă).
(782)Pe nivelul 2, fluxul de lichidităţi net a scăzut în mod semnificativ, cu 22 %, iar randamentul investiţiilor a scăzut de la 20,4 % la 16,2 % în cursul perioadei examinate.
Tabelul 18: Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor pe nivelul 2

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

17,9 %

16,7 %

16,0%

15,3 %

Indice 2014 = 100

100

93

90

86

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

88

76

65

69

Indice 2014 = 100

100

86

74

78

Investiţii (milioane EUR)

18

16

15

17

Indice 2014 = 100

100

92

84

97

Randamentul investiţiilor

20,4 %

21,4 %

20,1 %

16,2 %

Indice 2014 = 100

100

105

98

79

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(783)Nivelul 3 este generator de pierderi în perioada de anchetă (- 0,4 %). Pierderile IMM-urilor au fost deosebit de pronunţate (- 6,1 % în perioada de anchetă). Rentabilitatea întreprinderilor mari de pe nivelul 3 s-a redus la jumătate din 2014 până la perioada de anchetă, de la 10 % la 4,8 %.
(784)Pe nivelul 3, fluxul de lichidităţi net a scăzut în mod semnificativ, cu 62 %, iar randamentul investiţiilor a scăzut de la 7,6 % la 2,5 % în cursul perioadei examinate.
Tabelul 19: Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor pe nivelul 3

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi

(% din cifra de afaceri a vânzărilor)

6,1 %

0,6 %

2,7%

-0,4%

Indice 2014 = 100

100

10

45

-7

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

28

17

26

11

Indice 2014 = 100

100

62

93

38

Investiţii (milioane EUR)

14

10

10

10

Indice 2014 = 100

100

69

66

66

Randamentul investiţiilor

7,6 %

0,2 %

4,8 %

2,5 %

Indice 2014 = 100

100

2

62

33

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(785)În etapa definitivă, ca urmare a observaţiilor părţilor cu privire la metoda de ponderare (considerentele 694-717), rentabilitatea vânzărilor de pe nivelul 3, efectuate în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor) a fost revizuită în mod corespunzător.
(786)Aşa cum se arată în tabelul 20 de mai jos, după revizuirea ponderării, concluziile bazate pe tendinţele din etapa preliminară rămân valabile pentru nivelul 3:
Tabelul 20: Rentabilitatea pe nivelul 3 a vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Marjă de profit, conform tabelului 18 (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

6,1

0,6

2,7

-0,4

Indice 2014 = 100

100

10

45

-7

Marja de profit, după revizuirea ponderării (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

5,9

0,5

2,7

-0,7

Indice 2014 = 100

100

9

45

- 12

(787)În ceea ce priveşte investiţiile, Grupul China National Tire şi Pirelli au susţinut că ancheta contrazicea cifrele furnizate de reclamant. Grupul Giti a susţinut că rentabilitatea întregii industrii a Uniunii a fost subevaluată, întrucât Comisia a manipulat datele producătorilor din Uniune incluşi în eşantion pentru a creşte importanţa datelor de pe nivelul 3. Grupul Giti a susţinut, de asemenea, că singurul segment al industriei cu marje de profit în curs de deteriorare (şi scăzute) era segmentul de nivelul 3. Acest segment de piaţă reprezenta însă doar 20 % din totalul vânzărilor/consumului din Uniune. Grupul China National Tire şi Pirelli au considerat că industria Uniunii este în general foarte rentabilă, fiind clar pozitivă în segmentul de nivelul 1 şi pozitivă în segmentul de nivelul 2.
(788)În ceea ce priveşte observaţia referitoare la metoda de calculare a rentabilităţii, la considerentele 691-717 Comisia a explicat metodologia aplicată pentru ponderarea indicatorilor microeconomici pentru a reflecta realitatea economică a producătorilor din Uniune. Aceasta a remarcat, de asemenea, că rentabilitatea tuturor nivelurilor s-a deteriorat din 2014 până la finalul perioadei de anchetă şi că cifrele absolute privind rentabilitatea trebuiau citite coroborat cu constatările sale privind interconexiunea dintre niveluri. Din aceste motive, Comisia a respins aceste afirmaţii.