Secţiunea 4 - 4.2.2.4. Rentabilitate, flux de lichidităţi, investiţii, randamentul investiţiilor şi capacitatea de a mobiliza capital - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163

Acte UE

Jurnalul Oficial 283L

În vigoare
Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
SECŢIUNEA 4:4.2.2.4. Rentabilitate, flux de lichidităţi, investiţii, randamentul investiţiilor şi capacitatea de a mobiliza capital
(769)Într-un stadiu preliminar, rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile, randamentul investiţiilor şi capacitatea de a mobiliza capital au fost stabilite prin metoda descrisă la considerentele 692 şi 693.
(770)Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor producătorilor din Uniune incluşi în eşantion au evoluat în cursul perioadei examinate după cum urmează:
Tabelul 15: Rentabilitate, flux de lichidităţi, investiţii şi randamentul investiţiilor

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

15,6 %

16,7 %

15,2 %

13,7%

Indice 2014 = 100

100

107

98

88

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

309

312

292

272

Indice 2014 = 100

100

101

94

88

Investiţii (milioane EUR)

86

63

59

65

Indice 2014 = 100

100

73

69

76

Randamentul investiţiilor

21,0 %

21,7 %

19,3 %

17,6 %

Indice 2014 = 100

100

103

92

84

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(771)Comisia a stabilit rentabilitatea producătorilor din Uniune incluşi în eşantion prin exprimarea profitului net înainte de impozitare, realizat din vânzările produsului similar către clienţi neafiliaţi din Uniune, ca procent din cifra de afaceri generată de vânzările respective.
(772)Rentabilitatea generală a scăzut de la 15,6 % în 2014 la 13,7 % în perioada de anchetă. Această scădere a fost calculată pe baza ponderii în vânzări a fiecărui nivel, conform explicaţiilor de la considerentele 692 şi 693. Scăderea rentabilităţii cu 1,9 puncte procentuale este rezultatul unei scăderi mai puternice la nivelul preţurilor (- 8 %) decât la nivelul costurilor (-6%).
(773)Rentabilitatea globală este influenţată de rentabilitatea de pe nivelul 1, în timp ce numai nivelul 3 a devenit generator de pierderi în cursul perioadei de anchetă. În plus, tendinţa relativă a rentabilităţii pentru întreaga industrie din Uniune este şi ea descrescătoare.
(774)Fluxul net de lichidităţi reprezintă capacitatea producătorilor din Uniune de a-şi autofinanţa activităţile. Tendinţa fluxului net de lichidităţi arată o scădere cu 12 %.
(775)Randamentul investiţiilor este profitul, exprimat în procente din valoarea contabilă netă a investiţiilor. Acesta a avut o evoluţie negativă, de la 21,0 % la 17,6 % în cursul perioadei examinate.
(776)În etapa definitivă, ca urmare a observaţiilor părţilor cu privire la metoda de ponderare (considerentele 694-717), rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor) a fost revizuită în mod corespunzător.
(777)Aşa cum se arată în tabelul 16, după revizuirea ponderării, concluziile bazate pe tendinţele din etapa preliminară rămân valabile pentru toţi microindicatorii analizaţi pe bază agregată:
Tabelul 16: Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Marjă de profit, conform tabelului 15 (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

15,6

16,7

15,2

13,7

Indice 2014 = 100

100

106,9

97,7

88,1

Marjă de profit cu metoda revizuită (considerentele 694-717) (% cifra de afaceri a vânzărilor)

15,4

16,9

15,3

13,7

Indice 2014 = 100

100

109,5

99,5

88,6

(778)S-a efectuat o analiză separată, pe baza aceleiaşi metodologii descrise, pentru cele trei niveluri.
(779)Rentabilitatea pe nivelul 1 a înregistrat fluctuaţii în cursul perioadei examinate. Ea a crescut din 2014 (17,9 %) până în 2015 (21,8 %) şi apoi a scăzut în perioada de anchetă, la un nivel uşor inferior celui din 2014 (17,5 %). Această situaţie se explică, parţial, prin evoluţia costului de producţie şi a preţurilor, întrucât, în 2015, costul de producţie a scăzut mai mult decât preţurile de vânzare.
(780)Pe nivelul 1, fluxul net de lichidităţi a rămas stabil, în timp ce randamentul investiţiilor a scăzut de la 26,0 % la 24,3 % în cursul perioadei examinate.
Tabelul 17: Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor pe nivelul 1

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

17,9 %

21,8 %

18,9 %

17,5 %

Indice 2014 = 100

100

122

106

98

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

191

218

199

192

Indice 2014 = 100

100

113

104

100

Investiţii (milioane EUR)

54

36

35

38

Indice 2014 = 100

100

68

65

72

Randamentul investiţiilor

26,0 %

29,3 %

25,0%

24,3 %

Indice 2014 = 100

100

112

96

93

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(781)În ceea ce priveşte nivelul 2, rentabilitatea a scăzut cu 2,6 puncte procentuale în cursul perioadei examinate (de la 17,9 % în 2014 la 15,3 % în perioada de anchetă).
(782)Pe nivelul 2, fluxul de lichidităţi net a scăzut în mod semnificativ, cu 22 %, iar randamentul investiţiilor a scăzut de la 20,4 % la 16,2 % în cursul perioadei examinate.
Tabelul 18: Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor pe nivelul 2

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

17,9 %

16,7 %

16,0%

15,3 %

Indice 2014 = 100

100

93

90

86

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

88

76

65

69

Indice 2014 = 100

100

86

74

78

Investiţii (milioane EUR)

18

16

15

17

Indice 2014 = 100

100

92

84

97

Randamentul investiţiilor

20,4 %

21,4 %

20,1 %

16,2 %

Indice 2014 = 100

100

105

98

79

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(783)Nivelul 3 este generator de pierderi în perioada de anchetă (- 0,4 %). Pierderile IMM-urilor au fost deosebit de pronunţate (- 6,1 % în perioada de anchetă). Rentabilitatea întreprinderilor mari de pe nivelul 3 s-a redus la jumătate din 2014 până la perioada de anchetă, de la 10 % la 4,8 %.
(784)Pe nivelul 3, fluxul de lichidităţi net a scăzut în mod semnificativ, cu 62 %, iar randamentul investiţiilor a scăzut de la 7,6 % la 2,5 % în cursul perioadei examinate.
Tabelul 19: Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor pe nivelul 3

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi

(% din cifra de afaceri a vânzărilor)

6,1 %

0,6 %

2,7%

-0,4%

Indice 2014 = 100

100

10

45

-7

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

28

17

26

11

Indice 2014 = 100

100

62

93

38

Investiţii (milioane EUR)

14

10

10

10

Indice 2014 = 100

100

69

66

66

Randamentul investiţiilor

7,6 %

0,2 %

4,8 %

2,5 %

Indice 2014 = 100

100

2

62

33

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(785)În etapa definitivă, ca urmare a observaţiilor părţilor cu privire la metoda de ponderare (considerentele 694-717), rentabilitatea vânzărilor de pe nivelul 3, efectuate în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor) a fost revizuită în mod corespunzător.
(786)Aşa cum se arată în tabelul 20 de mai jos, după revizuirea ponderării, concluziile bazate pe tendinţele din etapa preliminară rămân valabile pentru nivelul 3:
Tabelul 20: Rentabilitatea pe nivelul 3 a vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Marjă de profit, conform tabelului 18 (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

6,1

0,6

2,7

-0,4

Indice 2014 = 100

100

10

45

-7

Marja de profit, după revizuirea ponderării (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

5,9

0,5

2,7

-0,7

Indice 2014 = 100

100

9

45

- 12

(787)În ceea ce priveşte investiţiile, Grupul China National Tire şi Pirelli au susţinut că ancheta contrazicea cifrele furnizate de reclamant. Grupul Giti a susţinut că rentabilitatea întregii industrii a Uniunii a fost subevaluată, întrucât Comisia a manipulat datele producătorilor din Uniune incluşi în eşantion pentru a creşte importanţa datelor de pe nivelul 3. Grupul Giti a susţinut, de asemenea, că singurul segment al industriei cu marje de profit în curs de deteriorare (şi scăzute) era segmentul de nivelul 3. Acest segment de piaţă reprezenta însă doar 20 % din totalul vânzărilor/consumului din Uniune. Grupul China National Tire şi Pirelli au considerat că industria Uniunii este în general foarte rentabilă, fiind clar pozitivă în segmentul de nivelul 1 şi pozitivă în segmentul de nivelul 2.
(788)În ceea ce priveşte observaţia referitoare la metoda de calculare a rentabilităţii, la considerentele 691-717 Comisia a explicat metodologia aplicată pentru ponderarea indicatorilor microeconomici pentru a reflecta realitatea economică a producătorilor din Uniune. Aceasta a remarcat, de asemenea, că rentabilitatea tuturor nivelurilor s-a deteriorat din 2014 până la finalul perioadei de anchetă şi că cifrele absolute privind rentabilitatea trebuiau citite coroborat cu constatările sale privind interconexiunea dintre niveluri. Din aceste motive, Comisia a respins aceste afirmaţii.