Subcapitolul 2 - 4.2.2. Indicatori microeconomici - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163

Acte UE

Jurnalul Oficial 283L

În vigoare
Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
SUBCAPITOLUL 2:4.2.2. Indicatori microeconomici
(752)Grupul Giti a solicitat Comisiei să comunice şi evoluţia factorilor microeconomici fără ponderarea adoptată de Comisie, pentru a-i permite să analizeze dacă aceste date nemanipulate ar forma o imagine diferită a prejudiciului. De asemenea, CRIA şi CCCMC au prezentat aceeaşi solicitare şi au reiterat-o după comunicarea constatărilor finale.
(753)Comisia a respins această solicitare, întrucât comunicarea indicatorilor de prejudiciu fără ponderare nu ar reflecta situaţia reală a industriei din Uniune, având în vedere imposibilitatea de a include suficiente IMM-uri în eşantion pentru a reflecta ponderea reală a acestora în rândul producătorilor din Uniune.
(754)Preţurile de vânzare unitare medii ale producătorilor din Uniune incluşi în eşantion către clienţi neafiliaţi din Uniune au evoluat după cum urmează în cursul perioadei examinate:
Tabelul 9: Preţurile de vânzare din Uniune şi costul de producţie

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Preţ de vânzare unitar mediu în Uniune (EUR/articol)

237

225

216

218

Indice 2014 = 100

100

95

91

92

Cost de producţie mediu (EUR/articol)

200

188

183

188

Indice 2014 = 100

100

94

91

94

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(755)Preţul de vânzare unitar mediu a scăzut cu 19 EUR, în timp ce costurile unitare au scăzut cu 12 EUR în cursul aceleiaşi perioade. Acest lucru corespunde unei scăderi a preţurilor cu 8 % în cursul perioadei examinate, în timp ce costurile au scăzut cu 6 %.
(756)În cursul perioadei de anchetă, costul de producţie a crescut faţă de 2016, fapt care nu a putut fi reflectat pe deplin în preţul de vânzare.
(757)S-a efectuat o analiză separată, pe baza aceleiaşi metodologii descrise, pentru cele trei niveluri.
(758)Pe nivelul 1, preţul de vânzare unitar mediu a scăzut cu 25 EUR, în timp ce costurile unitare au scăzut cu 19 EUR pe parcursul aceleiaşi perioade. Ambele au scăzut cu 9 % pe parcursul perioadei examinate.
Tabelul 10: Preţurile de vânzare din Uniune şi costul de producţie - Nivelul 1

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Preţ de vânzare unitar mediu în Uniune (EUR/articol)

270,8

255,3

245,3

245,7

Indice 2014 = 100

100

94

91

91

Cost de producţie mediu (EUR/articol)

222

200

199

203

Indice 2014 = 100

100

90

89

91

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(759)Pe nivelul 2, preţul de vânzare unitar mediu a scăzut cu 27 EUR, în timp ce costurile unitare au scăzut cu 17 EUR pe parcursul aceleiaşi perioade. Acest lucru corespunde unei scăderi a preţului mediu cu 12 % în cursul perioadei examinate, în timp ce costurile au scăzut cu 9 %.
Tabelul 11: Preţurile de vânzare din Uniune şi costul de producţie - Nivelul 2

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Preţ unitar de vânzare mediu în Uniune pe piaţa totală (EUR/articol)

228

212

193

201

Indice 2014 = 100

100

93

85

88

Cost de producţie mediu (EUR/articol)

187

176

162

170

Indice 2014 = 100

100

94

87

91

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(760)Pe nivelul 3, preţul de vânzare unitar mediu a scăzut cu 9 EUR, în timp ce costurile unitare au crescut cu 2 EUR pe parcursul aceleiaşi perioade. Acest lucru corespunde unei scăderi a preţului mediu cu 5 % în cursul perioadei examinate, în timp ce costurile au crescut cu 1 %.
Tabelul 12: Preţurile de vânzare din Uniune şi costul de producţie - Nivelul 3

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Preţ unitar de vânzare mediu în Uniune pe piaţa totală (EUR/articol)

181

176

172

172

Indice 2014 = 100

100

97

95

95

Cost de producţie mediu (EUR/articol)

170

175

167

172

Indice 2014 = 100

100

103

98

101

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(761)CRIA şi CCCMC i-au solicitat Comisiei să clarifice dacă, atunci când s-au stabilit indicatorii de prejudiciu, au fost sau nu luate în considerare preţurile de transfer între societăţi afiliate.
(762)Comisia a clarificat faptul că, atunci când societăţile afiliate au fost implicate în vânzări, producătorilor incluşi în eşantion li s-a solicitat să prezinte vânzările către primii clienţi independenţi. în ceea ce priveşte achiziţiile de materii prime prin intermediul societăţilor afiliate, Comisia a examinat politica privind preţul de transfer şi nu a făcut nicio ajustare.
(763)Costurile medii cu forţa de muncă ale producătorilor din Uniune incluşi în eşantion au evoluat în cursul perioadei examinate după cum urmează:
Tabelul 13: Costuri medii cu forţa de muncă per angajat

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Cost mediu cu forţa de muncă per angajat (EUR)

43 875

44 961

46 432

46 785

Indice 2014 = 100

100

102

105

106

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(764)Costul mediu cu forţa de muncă a crescut cu 6 % în cursul perioadei examinate.
(765)Nivelurile stocurilor producătorilor din Uniune incluşi în eşantion au evoluat în cursul perioadei examinate după cum urmează:
Tabelul 14: Stocuri

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Stocuri finale (indice 2014 = 100)

100

81

100

144

Stocuri finale ca procentaj din producţie

7%

6 %

7%

9 %

Indice 2014 = 100

100

81

97

134

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(766)Stocurile au crescut cu 44 % în cursul perioadei examinate şi au atins aproximativ 9 % din producţia anuală. Această situaţie are un impact negativ asupra situaţiei financiare a producătorilor din Uniune incluşi în eşantion.
(767)Grupul China National Tire şi Pirelli au susţinut că Comisia ar trebui să ia în considerare analizarea nu doar a industriei în ansamblul său, ci şi a distincţiei dintre anvelopele noi şi cele reşapate sau dintre diversele categorii de anvelope. Acestea au argumentat că, potrivit plângerii, nu a existat nicio creştere în ceea ce priveşte stocurile pentru anvelopele de nivelul 1 sau 2. Dimpotrivă, stocurile de nivelurile 1 şi 2 au scăzut cu 15 % şi, respectiv, 21 % între 2013 şi 2016. În schimb, reclamantul a raportat o creştere a stocurilor cu 17 % pentru anvelopele de nivelul 3. Pentru acestea, creşterea raportată a stocurilor se referă doar la industria de reşapare. în plus, fluctuaţiile stocurilor pot fi explicate de o serie de factori. De exemplu, creşterile stocurilor pot fi declanşate de o creştere a vânzărilor, bazată pe comenzi anticipate. Mai exact, Prometeon Tyre Group S.r.l. a înregistrat o creştere a stocurilor din cauza mai multor factori, toţi fiind legaţi de criza economică europeană. Producţia de anvelope este strict legată de transport, iar transportul depinde în principal de comerţ în general. O criză comercială are drept rezultat o scădere a transporturilor şi, în mod logic, acest lucru înseamnă mai puţine vânzări de anvelope.
(768)Comisia a remarcat, în primul rând, că creşterea stocurilor producătorilor din Uniune incluşi în eşantion survenise între 2016 şi perioada de anchetă. Prin urmare, ea nu a fost legată direct de criza financiară din 2011. Mai mult, cifrele invocate de părţile interesate se refereau doar la reclamant şi nu reflectau situaţia producătorilor din Uniune incluşi în eşantion. Astfel, formularea oricăror concluzii pe baza acestora nu poate fi considerată reprezentativă pentru industria din Uniune în scopul anchetei. Pe această bază, afirmaţia respectivă a fost respinsă.
(769)Într-un stadiu preliminar, rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile, randamentul investiţiilor şi capacitatea de a mobiliza capital au fost stabilite prin metoda descrisă la considerentele 692 şi 693.
(770)Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor producătorilor din Uniune incluşi în eşantion au evoluat în cursul perioadei examinate după cum urmează:
Tabelul 15: Rentabilitate, flux de lichidităţi, investiţii şi randamentul investiţiilor

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

15,6 %

16,7 %

15,2 %

13,7%

Indice 2014 = 100

100

107

98

88

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

309

312

292

272

Indice 2014 = 100

100

101

94

88

Investiţii (milioane EUR)

86

63

59

65

Indice 2014 = 100

100

73

69

76

Randamentul investiţiilor

21,0 %

21,7 %

19,3 %

17,6 %

Indice 2014 = 100

100

103

92

84

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(771)Comisia a stabilit rentabilitatea producătorilor din Uniune incluşi în eşantion prin exprimarea profitului net înainte de impozitare, realizat din vânzările produsului similar către clienţi neafiliaţi din Uniune, ca procent din cifra de afaceri generată de vânzările respective.
(772)Rentabilitatea generală a scăzut de la 15,6 % în 2014 la 13,7 % în perioada de anchetă. Această scădere a fost calculată pe baza ponderii în vânzări a fiecărui nivel, conform explicaţiilor de la considerentele 692 şi 693. Scăderea rentabilităţii cu 1,9 puncte procentuale este rezultatul unei scăderi mai puternice la nivelul preţurilor (- 8 %) decât la nivelul costurilor (-6%).
(773)Rentabilitatea globală este influenţată de rentabilitatea de pe nivelul 1, în timp ce numai nivelul 3 a devenit generator de pierderi în cursul perioadei de anchetă. În plus, tendinţa relativă a rentabilităţii pentru întreaga industrie din Uniune este şi ea descrescătoare.
(774)Fluxul net de lichidităţi reprezintă capacitatea producătorilor din Uniune de a-şi autofinanţa activităţile. Tendinţa fluxului net de lichidităţi arată o scădere cu 12 %.
(775)Randamentul investiţiilor este profitul, exprimat în procente din valoarea contabilă netă a investiţiilor. Acesta a avut o evoluţie negativă, de la 21,0 % la 17,6 % în cursul perioadei examinate.
(776)În etapa definitivă, ca urmare a observaţiilor părţilor cu privire la metoda de ponderare (considerentele 694-717), rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor) a fost revizuită în mod corespunzător.
(777)Aşa cum se arată în tabelul 16, după revizuirea ponderării, concluziile bazate pe tendinţele din etapa preliminară rămân valabile pentru toţi microindicatorii analizaţi pe bază agregată:
Tabelul 16: Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Marjă de profit, conform tabelului 15 (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

15,6

16,7

15,2

13,7

Indice 2014 = 100

100

106,9

97,7

88,1

Marjă de profit cu metoda revizuită (considerentele 694-717) (% cifra de afaceri a vânzărilor)

15,4

16,9

15,3

13,7

Indice 2014 = 100

100

109,5

99,5

88,6

(778)S-a efectuat o analiză separată, pe baza aceleiaşi metodologii descrise, pentru cele trei niveluri.
(779)Rentabilitatea pe nivelul 1 a înregistrat fluctuaţii în cursul perioadei examinate. Ea a crescut din 2014 (17,9 %) până în 2015 (21,8 %) şi apoi a scăzut în perioada de anchetă, la un nivel uşor inferior celui din 2014 (17,5 %). Această situaţie se explică, parţial, prin evoluţia costului de producţie şi a preţurilor, întrucât, în 2015, costul de producţie a scăzut mai mult decât preţurile de vânzare.
(780)Pe nivelul 1, fluxul net de lichidităţi a rămas stabil, în timp ce randamentul investiţiilor a scăzut de la 26,0 % la 24,3 % în cursul perioadei examinate.
Tabelul 17: Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor pe nivelul 1

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

17,9 %

21,8 %

18,9 %

17,5 %

Indice 2014 = 100

100

122

106

98

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

191

218

199

192

Indice 2014 = 100

100

113

104

100

Investiţii (milioane EUR)

54

36

35

38

Indice 2014 = 100

100

68

65

72

Randamentul investiţiilor

26,0 %

29,3 %

25,0%

24,3 %

Indice 2014 = 100

100

112

96

93

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(781)În ceea ce priveşte nivelul 2, rentabilitatea a scăzut cu 2,6 puncte procentuale în cursul perioadei examinate (de la 17,9 % în 2014 la 15,3 % în perioada de anchetă).
(782)Pe nivelul 2, fluxul de lichidităţi net a scăzut în mod semnificativ, cu 22 %, iar randamentul investiţiilor a scăzut de la 20,4 % la 16,2 % în cursul perioadei examinate.
Tabelul 18: Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor pe nivelul 2

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

17,9 %

16,7 %

16,0%

15,3 %

Indice 2014 = 100

100

93

90

86

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

88

76

65

69

Indice 2014 = 100

100

86

74

78

Investiţii (milioane EUR)

18

16

15

17

Indice 2014 = 100

100

92

84

97

Randamentul investiţiilor

20,4 %

21,4 %

20,1 %

16,2 %

Indice 2014 = 100

100

105

98

79

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(783)Nivelul 3 este generator de pierderi în perioada de anchetă (- 0,4 %). Pierderile IMM-urilor au fost deosebit de pronunţate (- 6,1 % în perioada de anchetă). Rentabilitatea întreprinderilor mari de pe nivelul 3 s-a redus la jumătate din 2014 până la perioada de anchetă, de la 10 % la 4,8 %.
(784)Pe nivelul 3, fluxul de lichidităţi net a scăzut în mod semnificativ, cu 62 %, iar randamentul investiţiilor a scăzut de la 7,6 % la 2,5 % în cursul perioadei examinate.
Tabelul 19: Rentabilitatea, fluxul de lichidităţi, investiţiile şi randamentul investiţiilor pe nivelul 3

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Rentabilitatea vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi

(% din cifra de afaceri a vânzărilor)

6,1 %

0,6 %

2,7%

-0,4%

Indice 2014 = 100

100

10

45

-7

Flux de lichidităţi (milioane EUR)

28

17

26

11

Indice 2014 = 100

100

62

93

38

Investiţii (milioane EUR)

14

10

10

10

Indice 2014 = 100

100

69

66

66

Randamentul investiţiilor

7,6 %

0,2 %

4,8 %

2,5 %

Indice 2014 = 100

100

2

62

33

Sursa: Răspunsurile verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion.

(785)În etapa definitivă, ca urmare a observaţiilor părţilor cu privire la metoda de ponderare (considerentele 694-717), rentabilitatea vânzărilor de pe nivelul 3, efectuate în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor) a fost revizuită în mod corespunzător.
(786)Aşa cum se arată în tabelul 20 de mai jos, după revizuirea ponderării, concluziile bazate pe tendinţele din etapa preliminară rămân valabile pentru nivelul 3:
Tabelul 20: Rentabilitatea pe nivelul 3 a vânzărilor în Uniune către clienţi neafiliaţi (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Marjă de profit, conform tabelului 18 (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

6,1

0,6

2,7

-0,4

Indice 2014 = 100

100

10

45

-7

Marja de profit, după revizuirea ponderării (% din cifra de afaceri a vânzărilor)

5,9

0,5

2,7

-0,7

Indice 2014 = 100

100

9

45

- 12

(787)În ceea ce priveşte investiţiile, Grupul China National Tire şi Pirelli au susţinut că ancheta contrazicea cifrele furnizate de reclamant. Grupul Giti a susţinut că rentabilitatea întregii industrii a Uniunii a fost subevaluată, întrucât Comisia a manipulat datele producătorilor din Uniune incluşi în eşantion pentru a creşte importanţa datelor de pe nivelul 3. Grupul Giti a susţinut, de asemenea, că singurul segment al industriei cu marje de profit în curs de deteriorare (şi scăzute) era segmentul de nivelul 3. Acest segment de piaţă reprezenta însă doar 20 % din totalul vânzărilor/consumului din Uniune. Grupul China National Tire şi Pirelli au considerat că industria Uniunii este în general foarte rentabilă, fiind clar pozitivă în segmentul de nivelul 1 şi pozitivă în segmentul de nivelul 2.
(788)În ceea ce priveşte observaţia referitoare la metoda de calculare a rentabilităţii, la considerentele 691-717 Comisia a explicat metodologia aplicată pentru ponderarea indicatorilor microeconomici pentru a reflecta realitatea economică a producătorilor din Uniune. Aceasta a remarcat, de asemenea, că rentabilitatea tuturor nivelurilor s-a deteriorat din 2014 până la finalul perioadei de anchetă şi că cifrele absolute privind rentabilitatea trebuiau citite coroborat cu constatările sale privind interconexiunea dintre niveluri. Din aceste motive, Comisia a respins aceste afirmaţii.