Subcapitolul 1 - 4.2.1. Indicatori macroeconomici - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163

Acte UE

Jurnalul Oficial 283L

În vigoare
Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
SUBCAPITOLUL 1:4.2.1. Indicatori macroeconomici
(723)CRIA şi CCCMC au afirmat că aveau îndoieli cu privire la fiabilitatea unora dintre informaţiile utilizate în legătură cu indicatorii macroeconomici.
(724)În dosarul deschis a fost inclus un document care aduce clarificări cu privire la constatările preliminare (114).
(114)Notă la dosar (număr de referinţă t18.007994).
(725)În ceea ce priveşte stabilirea indicatorilor macroeconomici, Comisia s-a bazat pe diverse surse, inclusiv pe date furnizate de Asociaţia producătorilor europeni de anvelope şi cauciuc ("ETRMA"). ETRMA publică cercetări de piaţă care sunt puse la dispoziţia publicului pe site-ul său web. Versiunea deschisă a plângerii includea un document elaborat de ETRMA (anexa 16 - broşura ETRMA pentru anul 2016 (115)). Comisia a remarcat faptul că unii producători-exportatori, precum şi unii producători din Uniune sunt membri ai ETRMA şi furnizau, la rândul lor, documente bazate pe date provenind de la ETRMA (cum ar fi Grupul Hankook şi Pirelli).
(115)Site-ul web al ETRMA pune la dispoziţie broşurile pentru 2016 şi 2017.
Vă invităm să consultaţi http://www.etrma.org/uploads/Modules/Documentsmanager/20180329-statistics-booklet-2017-alternative- rubber-section-final-web.pdf.
(726)În urma comunicării documentului de informare, Comisia a stabilit că, aşa cum reiese din considerentul 625, volumul producţiei Uniunii ar trebui să fie corectat pentru a se include vânzările furnizorilor de bandă de rulare care nu sunt membri ai ETRMA Europool. Pe lângă aceasta, s-a identificat o eroare materială cu ocazia stabilirii capacităţii de producţie.
(727)Estimările privind producţia totală, capacitatea de producţie şi gradul de utilizare a capacităţii de producţie ale Uniunii au fost revizuite în mod corespunzător şi au evoluat în cursul perioadei examinate după cum urmează:
Tabelul 6: Producţie, capacitate de producţie şi grad de utilizare a capacităţii de producţie

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Volumul producţiei (articole) (1)

20 973 089

20 360 055

20 619 725

21 111 923

Indice 2014 = 100

100

97,1

98,3

100,7

Capacitatea de producţie (articole)

29 038 117

28 225 985

27 115 950

26 525 214

Indice 2014 = 100

100

97,2

93,4

91,3

Gradul de utilizare a capacităţii de producţie

72,2 %

72,1 %

76,0%

79,6 %

Indice 2014 = 100

100

100

105

110

(1)Volumul producţiei (articole) a fost stabilită în mod preliminar la: 2014: 20 722 065; 2015: 20 199 411; 2016: 20 496 669; Perioada de anchetă: 20 863 087.

Sursa: ETRMA, furnizorii de bandă de rulare care nu sunt membri ai ETRMA Europool, baza de date Comext a Eurostat şi informaţiile transmise de reclamant.

(728)Astfel cum se arată în tabelul 6, producţia a rămas relativ stabilă, cu 21,1 milioane de unităţi în perioada de anchetă, în timp ce gradul de utilizare a capacităţii de producţie a crescut cu 7,4 puncte procentuale (de la 72,2 % la 79,6 %) în cursul aceleiaşi perioade, din cauza scăderii capacităţii de producţie.
(729)Principala cauză a creşterii gradului de utilizare a capacităţii de producţie poate fi atribuită doar diminuării semnificative, cu aproape 10 % a capacităţii de producţie. Aceasta a vizat în principal activitatea de reşapare - întrucât în cursul perioadei examinate, cel puţin 85 de IMM-uri situate practic în toate statele membre au încetat să mai producă anvelope reşapate - dar şi închiderea filialelor unor mari întreprinderi (116).
(116)În 2017, Grupul Goodyear şi-a închis fabrica din Regatul Unit (aproximativ 330 de locuri de muncă); Grupul Michelin a închis mai multe fabrici din Uniune: două fabrici în Franţa (în 2014, 700 de angajaţi, iar în 2017, 3 30 de angajaţi), în Germania (200 de angajaţi în 2016), în Ungaria (500 de angajaţi în 2015) şi în Italia; Grupul Continental a închis o fabrică în Germania.
(730)Tendinţa de stagnare a producţiei Uniunii şi închiderea de societăţi sunt în contrast cu creşterea post-criză a consumului în Uniune, de care industria din Uniune ar fi putut beneficia.
(731)În urma comunicării documentului de informare, Comisia a stabilit că, aşa cum reiese din considerentul 625, volumul total al vânzărilor pe piaţa Uniunii ar trebui să fie corectat pentru a se include vânzările furnizorilor de bandă de rulare care nu sunt membri ai ETRMA Europool.
(732)Volumul vânzărilor industriei din Uniune şi cota de piaţă a industriei din Uniune au fost revizuite în consecinţă şi au evoluat pe parcursul perioadei examinate, după cum urmează:
Tabelul 7: Volumul vânzărilor şi cota de piaţă

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Volumul total al vânzărilor pe piaţa Uniunii (articole) (1)

14 835 082

14 738 677

14 533 199

14 584 885

Indice 2014 = 100

100

99,4

98,0

98,3

Cotă de piaţă

72,4 %

70,3 %

67,3 %

67,1 %

Indice 2014 = 100

100

97,2

93,0

92,7

(1)Volumul total al vânzărilor pe piaţa Uniunii (articole) a fost stabilită în mod provizoriu la: 2014: 14 584 057; 2015: 14 558 260; 2016: 14 385 254; Perioada de anchetă: 14 426 297. Sursa: ETRMA, furnizorii de bandă de rulare care nu sunt membri ai ETRMA Europool şi baza de date Comext a Eurostat.

(733)Pe o piaţă în creştere, vânzările din Uniune au scăzut uşor în cursul perioadei examinate. Acest lucru a avut drept rezultat o scădere cu 5,3 puncte procentuale a cotei de piaţă (de la 72,4 % la 67,1 %), în timp ce volumul importurilor din RPC a crescut cu peste 1,1 milioane de anvelope, adică o creştere cu 4,2 puncte procentuale a cotei de piaţă (de la 17,1 % la 21,3 %).
(734)Grupul China National Tire şi Pirelli au susţinut că volumul vânzărilor pe piaţa Uniunii a rămas stabil pe parcursul celor trei ani anteriori, iar cota generală de piaţă a industriei Uniunii a scăzut cu 5 puncte procentuale din 2014 până în 2017, ceea ce reprezintă o scădere semnificativă.
(735)Ele au susţinut, de asemenea, că volumul vânzărilor în Uniune, raportate de plângerile pentru perioada 2013-2016, a indicat o scădere puternică pe nivelul 3 (- 30 %), o scădere a vânzărilor pe nivelul 2 (- 7 %) şi o uşoară scădere a vânzărilor pe nivelul 1 (- 1 %). De aici ar fi rezultat cu claritate că singurul prejudiciu a fost înregistrat pe segmentul de nivelul 3 şi că analiza prejudiciului ar trebui să ţină seama de segmentarea pieţei.
(736)Comisia a subliniat faptul că cifrele menţionate la considerentul anterior se referă doar la vânzările reclamanţilor şi nu la vânzările industriei Uniunii în ansamblul său. Ele se referă, de asemenea, la o perioadă de timp diferită. Prin urmare, nu este posibil să se transpună evoluţia volumului vânzărilor reclamanţilor la industria din Uniune. Aşa cum s-a explicat la considerentele 718-722, Comisia a considerat că existenţa unui prejudiciu important trebuie să fie stabilită pentru produsul în cauză şi industria din Uniune în ansamblul său, nu doar pentru anumite părţi ale acesteia. în consecinţă, Comisia nu a examinat tendinţele izolat, şi anume pe niveluri, ci a urmat o abordare agregată.
(737)Consumul Uniunii a crescut cu 6,1 % pe parcursul perioadei examinate. Volumul vânzărilor industriei din Uniune a scăzut cu 1,7 %, în ciuda creşterii consumului, ceea ce a condus la scăderea cotei de piaţă a industriei Uniunii. Cota de piaţă a importurilor din ţara în cauză a crescut în cursul perioadei examinate (cu peste 4 puncte procentuale).
(738)Grupul Giti a susţinut că consumul Uniunii trebuia analizat din punctul de vedere al valorii, nu al volumului. Pe această bază, consumul Uniunii a scăzut cu 5 %, ca valoare, şi a început să crească uşor abia între 2016 şi perioada de anchetă.
(739)Comisia a respins afirmaţia respectivă. Consumul Uniunii oferea un instantaneu al numărului de anvelope disponibile pe piaţa Uniunii la un moment dat. Consumul Uniunii este calculat, de regulă, în volum, tocmai pentru a se evita o situaţie în care comportamentul actorilor de pe piaţă în ceea ce priveşte fixarea preţurilor ar putea afecta tendinţele din cursul perioadei examinate.
(740)Productivitatea a fost recalculată pe baza cifrelor revizuite ale producţiei Uniunii, aşa cum se explică la considerentul 726. în consecinţă, în cursul perioadei examinate, ocuparea forţei de muncă şi productivitatea au evoluat după cum urmează:
Tabelul 8: Ocuparea forţei de muncă şi productivitatea

2014

2015

2016

Perioada de anchetă

Număr de angajaţi

38 445

36 478

34 959

34 188

Indice 2014 = 100

100

95

91

89

Productivitate (unitate/angajat) (1)

546

558

590

618

Indice 2014 = 100

100

102

108

113

(1) Productivitatea (unitate/angajat) a fost stabilită, în mod provizoriu, la: 2014: 539; 2015: 554; 2016: 586; Perioada de anchetă: 610.

Sursa: Răspunsuri verificate la chestionar, primite de la producătorii din Uniune incluşi în eşantion; observaţii primite de la furnizorii de bandă de rulare şi de la ETRMA.

(741)S-au pierdut peste 4 257 de locuri de muncă directe pe parcursul perioadei examinate, această situaţie afectând atât IMM-urile, în cazul cărora cel puţin 85 de producători situaţi pe întreg teritoriul Uniunii au oprit producţia, cât şi întreprinderile mari, care au închis mai multe fabrici.
(742)După comunicarea documentului de informare, Asociaţia Italiană a Reşapatorilor (AIRP) a susţinut că sectorul reşapării din Uniune reprezintă aproximativ 13 000 de locuri de muncă, la nivel de producţie şi distribuţie. Activitatea de reşapare este o activitate cu utilizare mai degrabă intensivă a forţei de muncă, iar o anvelopă reşapată sprijină de 3 până la 4 ori mai multe locuri de muncă decât o anvelopă nouă. Potrivit AIRP, mai multe societăţi asociate îşi reduc, în prezent, personalul sau fac uz masiv de fondurile de asigurări de şomaj.
(743)Grupul China National Tire şi Pirelli au afirmat că ocuparea forţei de muncă, pentru care Comisia a identificat o scădere de 11 %, se referă exclusiv la industria de reşapare. în schimb, dezvoltarea productivităţii se poate explica prin faptul că industria Uniunii a trecut recent printr-o perioadă de restructurare şi raţionalizare.
(744)Afirmaţia referitoare la scăderea ocupării forţei de muncă este incorectă din punct de vedere factual, întrucât aproximativ jumătate din aceasta provine de la marii producători. Prin urmare, afirmaţia respectivă a fost respinsă.
(745)Heuver a solicitat ca numele celor 85 de IMM-uri menţionate la considerentul 809 să fie comunicate.
(746)Pe baza listei de clienţi puse la dispoziţie de furnizorii de bandă de rulare în cadrul anchetei, Comisia concluzionase că existau cel puţin 85 de producători care sistaseră producţia. Comisia a acordat un tratament confidenţial identităţii clienţilor şi volumului de vânzări per client, întrucât acestea reprezintă informaţii comerciale sensibile. Mai mult, părţile interesate nu au obligaţia să ofere un rezumat pentru acest tip de document. Furnizorii de bandă de rulare au oferit un rezumat al documentelor depuse, care poate fi consultat în dosarul deschis. Prin urmare, Comisia a concluzionat că părţile au dispus de suficiente informaţii pentru a-şi exercita drepturile la apărare.
(747)CRIA şi CCCMC au afirmat că ipoteza Comisiei conform căreia toate vânzările de anvelope reşapate la rece sunt efectuate de IMM-uri este eronată, deoarece multe societăţi mari utilizează metoda reşapării la rece. Acestea au concluzionat că estimarea rezultată privind ocuparea forţei de muncă şi productivitatea nu era, prin urmare, fiabilă.
(748)Aşa cum s-a menţionat la considerentul 708, Comisia a constatat că producţia societăţilor mari care utilizează procesul de reşapare la rece este destul de limitată şi nu poate, ca atare, să contrazică estimarea făcută de Comisie cu privire la ocuparea forţei de muncă şi la productivitate. în plus, productivitatea este legată în principal de tipul de producţie (şi anume, reşapare sau fabricare de anvelope noi). Prin urmare, afirmaţia respectivă a fost respinsă.
(749)În plus, CRIA şi CCCMC au afirmat că lista clienţilor pusă la dispoziţie de un furnizor de bandă de rulare arăta că un client fusese menţionat ca fiind inactiv, în timp ce situaţiile sale financiare depuse la autorităţile locale arătau că societatea era încă activă în 2017. în nota sa la dosar (117), Comisia a explicat că lista a fost elaborată prin agregarea informaţiilor privind vânzările, comunicate de opt furnizori de benzi de rulare. în scopul anchetei, s-a considerat că un reşapator şi-a încetat producţia atunci când nu a mai achiziţionat benzi de rulare. Prin urmare, nu este posibil să se stabilească cu certitudine dacă un reşapator este sau nu activ exclusiv pe baza listei de furnizori unici şi/sau pe baza situaţiilor financiare depuse la dosar. în plus, deşi este adevărat că societatea menţionată de CCCMC nu a fost închisă, aceasta a confirmat Comisiei că nu mai exploatează atelierul său de reşapare. Prin urmare, Comisia a continuat să utilizeze lista, astfel cum fusese stabilită.
(117)Notă la dosar (număr de referinţă t18.007994).
(750)Toate sumele acordate ca subvenţii s-au situat mult deasupra nivelului de minimis. Impactul mărimii sumelor acordate efectiv ca subvenţii asupra industriei din Uniune a fost substanţial, având în vedere volumul şi preţurile importurilor din ţara în cauză.
(751)Aceasta este prima anchetă antisubvenţie referitoare la produsul în cauză în Uniune. Prin urmare, nu există date disponibile pentru a evalua efectele unor eventuale subvenţii anterioare.