Directiva 882/17-apr-2019 privind cerinţele de accesibilitate aplicabile produselor şi serviciilor
Jurnalul Oficial 151L
În vigoarePentru Parlamentul European Preşedintele A. TAJANI Pentru Consiliu Preşedintele G. CIAMBA |
SECŢIUNEA I: EXEMPLE REFERITOARE LA CERINŢE DE ACCESIBILITATE GENERALE PENTRU TOATE PRODUSELE CARE INTRĂ SUB INCIDENŢA PREZENTEI DIRECTIVE ÎN CONFORMITATE CU ARTICOLUL 2 ALINEATUL (1) | |
CERINŢE DIN SECŢIUNEA I DIN ANEXA I | EXEMPLE |
1. Furnizarea de informaţii | |
(a) | |
(i) | Furnizarea de informaţii vizuale şi tactile sau vizuale şi auditive indicând locul în care se introduce un card într-un terminal pentru autoservire, astfel încât persoanele nevăzătoare şi persoanele cu surditate să poată utiliza terminalul. |
(ii) | Utilizarea aceloraşi termeni în mod consecvent, sau într-o structură clară şi logică, astfel încât persoanele cu deficienţe intelectuale să poată înţelege mai bine. |
(iii) | Furnizarea unui format de relief tactil sau de sunet în plus faţă de un mesaj de avertizare scris, astfel încât persoanele nevăzătoare să îl poată percepe. |
(iv) | Oferirea posibilităţii ca textul să fie citit de către persoane cu deficienţe de vedere. |
(b) | |
(i) | Furnizarea de fişiere electronice care să poată fi citite de un calculator ce utilizează cititoare de ecran, astfel încât persoanele nevăzătoare să poată utiliza informaţiile. |
(ii) | Utilizarea aceloraşi termeni în mod consecvent, sau într-o structură clară şi logică, astfel încât persoanele cu deficienţe intelectuale să îi poată înţelege mai bine. |
(iii) | Furnizarea de subtitrări atunci când sunt prevăzute instrucţiuni în format video. |
(iv) | Oferirea posibilităţii ca textul să fie citit de către persoane cu deficienţe de vedere. |
(v) | Imprimarea în Braille, permiţând astfel utilizarea de către persoane nevăzătoare. |
(vi) | Adăugarea unei diagrame cu un text descriptiv care să prezinte principalele elemente sau să descrie acţiunile principale. |
(vii) | Nu sunt furnizate exemple. |
(viii) | Nu sunt furnizate exemple. |
(ix) | Includerea unei mufe şi a unui software într-un bancomat, ceea ce va permite conectarea unei căşti audio care va primi textul de pe ecran sub formă de sunet. |
2. Interfaţa pentru utilizatori şi la proiectarea funcţională | |
(a) | Furnizarea de instrucţiuni sub formă de voce şi text, sau încorporarea unor semne tactile în cazul unei tastaturi, astfel încât persoanele nevăzătoare sau cu deficienţe de auz să poată interacţiona cu produsul. |
(b) | Furnizarea, într-un terminal pentru autoservire, pe lângă instrucţiunile prin vorbire, şi a unor instrucţiuni sub formă de text sau imagini, de exemplu, astfel încât persoanele cu surditate să poată la rândul lor să efectueze acţiunile necesare. |
(c) | Oferirea pentru utilizatori a posibilităţii de a mări un text, de a recurge la funcţia de zoom pentru o anumită pictogramă sau de a mări contrastul, astfel încât persoanele cu deficienţe de vedere să poată percepe informaţiile. |
(d) | În plus faţă de oferirea unei alegeri de apăsare a butonului roşu sau verde pentru selectarea unei opţiuni, indicarea în scris pe butoane a opţiunilor, pentru a le permite persoanelor care suferă de daltonism să efectueze alegerea. |
(e) | Când un calculator emite un semnal de eroare, oferirea unui text scris sau a unei imagini care să indice eroarea, astfel încât să permită persoanelor cu surditate să îşi dea seama că se produce o eroare. |
(f) | Oferirea posibilităţii unui contrast suplimentar în imaginile din prim plan, astfel încât persoanele cu dificultăţi de vedere să le poată vedea. |
(g) | Oferirea posibilităţii ca utilizatorul unui telefon să selecteze volumul sunetului şi să reducă interferenţa cu aparatele auditive, astfel încât persoanele cu deficienţe de auz să poată utiliza telefonul. |
(h) | Furnizarea de butoane mai mari şi mai bine separate pe ecranul tactil, astfel încât persoanele cu tremor să le poată apăsa. |
(i) | Asigurarea faptului că butoanele care trebuie apăsate nu necesită multă forţă, astfel încât persoanele cu deficienţe motorii să le poată utiliza. |
(j) | Evitarea imaginilor cu lumină intermitentă, astfel încât persoanele susceptibile să aibă crize convulsive să nu fie expuse acestui risc. |
(k) | Oferirea posibilităţii de a utiliza căşti audio atunci când un bancomat furnizează informaţii verbale. |
(l) | Ca alternativă la recunoaşterea prin amprente digitale, oferirea pentru utilizatorii care nu îşi pot utiliza mâinile a posibilităţii de a selecta o parolă pentru blocarea şi deblocarea unui telefon. |
(m) | Asigurarea faptului că software-ul reacţionează într-un mod previzibil atunci când este efectuată o anumită acţiune şi acordarea de timp suficient pentru introducerea unei parole, astfel încât să fie uşor de utilizat de către persoanele cu deficienţe intelectuale. |
(n) | Oferirea unei conexiuni cu un afişaj Braille actualizabil, astfel încât persoanele nevăzătoare să poată utiliza calculatorul. |
(o) | Exemple de cerinţe specifice unor sectoare. |
(i) | Nu sunt furnizate exemple. |
(ii) | Nu sunt furnizate exemple. |
(iii) Prima liniuţă | Oferirea posibilităţii ca un telefon mobil să poată prelucra conversaţii în timp real, astfel încât persoanele cu deficienţe de auz să poată face schimb de informaţii într-un mod interactiv. |
(iii) A patra liniuţă | Oferirea posibilităţii de a utiliza simultan formatul video pentru afişarea limbajului prin semne şi a formatului de text pentru scrierea unui mesaj, astfel încât două persoane cu surditate să poată comunica între ele sau cu o persoană cu auz normal. |
(iv) | Asigurarea faptului că subtitrările sunt transmise prin intermediul set-top boxului pentru utilizarea lor de către persoanele cu surditate. |
3. Servicii de asistenţă: Nu sunt furnizate exemple | |
SECŢIUNEA II: EXEMPLE REFERITOARE LA CERINŢELE DE ACCESIBILITATE PENTRU PRODUSELE PREVĂZUTE LA ARTICOLUL 2 ALINEATUL (1), CU EXCEPŢIA TERMINALELOR PENTRU AUTOSERVIRE MENŢIONATE LA ARTICOLUL 2 ALINEATUL (1) LITERA (b) | |
CERINŢE DIN SECŢIUNEA II DIN ANEXA I | EXEMPLE |
Ambalajul şi instrucţiunile produselor | |
(a) | Indicarea în cadrul ambalajului că telefonul este dotat cu caracteristici de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilităţi. |
(b) | |
(i) | Furnizarea de fişiere electronice care să poată fi citite de un calculator ce utilizează cititoare de ecran, astfel încât persoanele nevăzătoare să poată utiliza informaţiile. |
(ii) | Utilizarea aceloraşi termeni în mod consecvent, sau într-o structură clară şi logică, astfel încât persoanele cu deficienţe intelectuale să îi poată înţelege mai bine. |
(iii) | Furnizarea unui format de relief tactil sau de sunet atunci când este prezent un mesaj de avertizare scris, astfel încât nevăzătorii să poată primi mesajul de avertizare. |
(iv) | Oferirea posibilităţii ca textul să fie citit de către persoane cu deficienţe de vedere. |
(v) | Imprimarea în Braille, permiţând astfel citirea de către persoane nevăzătoare. |
(vi) | Adăugarea unei diagrame cu un text descriptiv care să prezinte principalele elemente sau să descrie acţiunile principale. |
SECŢIUNEA III: EXEMPLE REFERITOARE LA CERINŢE DE ACCESIBILITATE GENERALE PENTRU TOATE SERVICIILE CARE INTRĂ SUB INCIDENŢA PREZENTEI DIRECTIVE ÎN CONFORMITATE CU ARTICOLUL 2 ALINEATUL (2) | |
CERINŢE DIN SECŢIUNEA III DIN ANEXA I | EXEMPLE |
Furnizarea de servicii | |
(a) | Nu sunt furnizate exemple |
(b) | |
(i) | Furnizarea de fişiere electronice care să poată fi citite de un calculator ce utilizează cititoare de ecran, astfel încât persoanele nevăzătoare să poată utiliza informaţiile. |
(ii) | Utilizarea aceloraşi termeni în mod consecvent, sau într-o structură clară şi logică, astfel încât persoanele cu deficienţe intelectuale să poată înţelege mai bine. |
(iii) | Furnizarea de subtitrări atunci când este prevăzut un material video cu instrucţiuni. |
(iv) | Oferirea posibilităţii ca persoanele nevăzătoare să poată utiliza un fişier imprimându-l în Braille. |
(v) | Oferirea posibilităţii ca textul să fie citit de către persoane cu deficienţe de vedere. |
(vi) | Adăugarea unei diagrame cu un text descriptiv care să identifice principalele elemente sau să prezinte acţiunile principale. |
(vii) | Atunci când un furnizor de servicii oferă un stick USB care conţine informaţii cu privire la serviciu, asigurarea faptului că informaţiile respective sunt accesibile. |
(c) | Furnizarea de descrieri textuale pentru imagini, punerea la dispoziţie a tuturor funcţionalităţilor prin intermediul tastaturii, oferirea pentru utilizatori de suficient timp pentru citire, asigurarea faptului că conţinutul apare şi funcţionează într-un mod previzibil şi asigurarea compatibilităţii cu tehnologiile de asistare, astfel încât persoanele cu diverse dizabilităţi să poată citi un site web şi interacţiona cu acesta. |
(d) | Nu sunt furnizate exemple |
SECŢIUNEA IV: EXEMPLE REFERITOARE LA CERINŢE DE ACCESIBILITATE SUPLIMENTARE PENTRU SERVICII SPECIFICE | |
CERINŢE DIN SECŢIUNEA IV DIN ANEXA I | EXEMPLE |
Servicii specifice | |
(a) | |
(i) | Oferirea posibilităţii ca persoanele cu deficienţe de auz să poată trimite şi primi texte într-un mod interactiv şi în timp real. |
(ii) | Oferirea posibilităţii ca persoanele cu surditate să poată utiliza limbajul prin semne pentru a comunica între ele. |
(iii) | Oferirea posibilităţii ca o persoană cu deficienţe de vorbire şi de auz care alege să recurgă la o combinaţie de text, voce şi video să ştie că această comunicare este transmisă prin reţea către un serviciu de urgenţă. |
(b) | |
(i) | Oferirea posibilităţii ca o persoană nevăzătoare să poată selecta programele pe televizor. |
(ii) | Asigurarea posibilităţii de a selecţiona, personaliza şi afişa "servicii de acces" precum subtitrări pentru persoanele cu surditate sau cu deficienţe de auz, descrieri audio, subtitrări vorbite şi interpretare în limbajul semnelor, oferind mijloace de conectare eficace prin tehnologie fără fir la tehnologiile auditive sau permiţând utilizatorului să activeze "servicii de acces" pentru serviciile mass-media audiovizuale la acelaşi nivel de control ca cel al controlului primar al dispozitivelor. |
(c) | |
(i) | Nu sunt furnizate exemple. |
(ii) | Nu sunt furnizate exemple. |
(d) | Nu sunt furnizate exemple. |
(e) | |
(i) | Asigurarea posibilităţii de a citi dialogurile de identificare de pe un ecran de către cititoare de ecran, astfel încât persoanele nevăzătoare să le poată utiliza. |
(ii) | Nu sunt furnizate exemple. |
(f) | |
(i) | Oferirea posibilităţii ca o persoană cu dislexie să poată citi şi asculta textul în acelaşi timp. |
(ii) | Oferirea de conţinut de tip text sincronizat cu conţinut audio sau oferirea unei transcrieri în Braille actualizabile. |
(iii) | Oferirea posibilităţii ca o persoană nevăzătoare să poată accesa indexul sau schimba capitolele. |
(iv) | Nu sunt furnizate exemple. |
(v) | Asigurarea faptului că informaţiile privind caracteristicile lor de accesibilitate sunt disponibile în fişierul electronic, astfel încât persoanele cu dizabilităţi să poată fi informate. |
(vi) | Asigurarea faptului că nu există un sistem de blocare, spre exemplu că măsurile tehnice de protecţie, informaţiile privind regimul drepturilor sau chestiunile legate de interoperabilitate nu împiedică citirea textului cu voce tare de către dispozitive de asistare, astfel încât utilizatorii nevăzători să poată citi cartea. |
(g) | |
(i) | Asigurarea faptului că nu sunt eliminate informaţiile disponibile cu privire la caracteristicile de accesibilitate ale unui produs. |
(ii) | Asigurarea disponibilităţii prin voce a interfeţei pentru utilizatori a serviciilor de plată, astfel încât persoanele nevăzătoare să poată face cumpărături online în mod independent. |
(iii) | Asigurarea posibilităţii de a citi dialogurile de identificare de pe un ecran de către cititoare de ecran, astfel încât persoanele nevăzătoare să le poată utiliza. |