Capitolul xi - Acte delegate, competenţe de executare şi dispoziţii finale - Directiva 882/17-apr-2019 privind cerinţele de accesibilitate aplicabile produselor şi serviciilor

Acte UE

Jurnalul Oficial 151L

În vigoare
Versiune de la: 7 Iunie 2019
CAPITOLUL XI:Acte delegate, competenţe de executare şi dispoziţii finale
Art. 26: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 4 alineatul (9) se conferă Comisiei pe o perioadă nedeterminată de la 27 iunie 2019.
Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 12 alineatul (3) şi la articolul 14 alineatul (7) se conferă Comisiei pe o perioadă de cinci ani de la 27 iunie 2019. Comisia prezintă un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opun prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 4 alineatul (9), la articolul 12 alineatul (3) şi la articolul 14 alineatul (7) poate fi revocată în orice moment de către Parlamentul European sau de către Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 4 alineatul (9), al articolului 12 alineatul (3) sau al articolului 14 alineatul (7) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţiuni în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţiuni. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 27: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de un comitet. Comitetul respectiv este un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Art. 28: Grupul de lucru
Comisia înfiinţează un grup de lucru compus din reprezentanţi ai autorităţilor de supraveghere a pieţei, ai autorităţilor responsabile de verificarea conformităţii serviciilor şi ai părţilor interesate relevante, inclusiv reprezentanţi ai organizaţiilor persoanelor cu dizabilităţi.
Grupul de lucru:
(a)facilitează schimbul de informaţii şi de bune practici între autorităţi şi părţile interesate relevante;
(b)stimulează cooperarea între autorităţi şi părţile interesate relevante cu privire la chestiunile legate de punerea în aplicare a prezentei directive, în vederea îmbunătăţirii coerenţei în aplicarea cerinţelor de accesibilitate prevăzute în prezenta directivă şi pentru a monitoriza îndeaproape punerea în aplicare a articolului 14; şi
(c)oferă consiliere, în special Comisiei, mai ales cu privire la punerea în aplicare a articolelor 4 şi 14.
Art. 29: Asigurarea respectării normelor
(1)Statele membre se asigură că există mijloace adecvate şi eficace pentru a asigura conformitatea cu garanta respectarea prezentei directive.
(2)Mijloacele menţionate la alineatul (1) cuprind:
a)dispoziţii în baza cărora un consumator poate sesiza instanţele sau organismele administrative competente în temeiul dreptului intern, pentru a garanta respectarea dispoziţiilor naţionale de transpunere a prezentei directive;
b)dispoziţii în baza cărora organismele publice sau asociaţiile, organizaţiile sau alte entităţi juridice private care au un interes legitim în a se asigura că prezenta directivă este respectată pot iniţia, în temeiul dreptului intern, în faţa instanţelor sau a organismelor administrative competente, fie în numele, fie în sprijinul reclamantului, cu acordul acestuia, orice procedură judiciară sau administrativă prevăzută pentru asigurarea respectării obligaţiilor care decurg din prezenta directivă.
(3)Prezentul articol nu se aplică procedurilor de achiziţii care sunt reglementate de Directiva 2014/24/UE sau de Directiva 2014/25/UE.
Art. 30: Sancţiuni
(1)Statele membre stabilesc norme privind sancţiunile aplicabile încălcărilor dispoziţiilor naţionale adoptate în temeiul prezentei directive şi iau toate măsurile necesare pentru a se asigura că sancţiunile sunt aplicate.
(2)Aceste sancţiuni trebuie să fie eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare. Sancţiunile respective sunt, de asemenea, însoţite de măsuri eficace de remediere în caz de neconformitate a operatorului economic.
(3)Statele membre informează fără întârziere Comisia despre sancţiunile şi măsurile respective, precum şi, în cel mai scurt termen, despre orice modificare ulterioară care le afectează.
(4)Sancţiunile ţin cont de gradul de neconformitate, inclusiv de gravitatea acesteia, şi de numărul de unităţi de produse sau de servicii neconforme, precum şi de numărul de persoane afectate.
(5)Prezentul articol nu se aplică procedurilor de achiziţii care sunt reglementate de Directiva 2014/24/UE sau de Directiva 2014/25/UE.
Art. 31: Transpunere
(1)Statele membre adoptă şi publică actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până la 28 iunie 2022. Statele membre comunică de îndată Comisiei textul actelor respective.
(2)Statele membre aplică actele respective începând cu 28 iunie 2025.
(3)Prin derogare de la alineatul (2) din prezentul articol, statele membre pot decide să aplice măsurile privind obligaţiile prevăzute la articolul 4 alineatul (8) cel târziu de la 28 iunie 2027.
(4)Atunci când statele membre adoptă aceste acte, ele conţin o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a unei astfel de trimiteri.
(5)Statele membre comunică Comisiei textul principalelor acte de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
(6)Statele membre care utilizează posibilitatea prevăzută la articolul 4 alineatul (4) comunică Comisiei textul principalelor acte de drept intern pe care le adoptă în acest scop şi informează Comisia cu privire la progresele realizate în punerea în aplicare a acestora.
Art. 32: Măsuri tranzitorii
(1)Fără a aduce atingere alineatului (2) din prezentul articol, statele membre prevăd o perioadă de tranziţie care se încheie la 28 iunie 2030, în care furnizorii de servicii pot continua să îşi furnizeze serviciile, utilizând produsele pe care le-au folosit în mod legal pentru a furniza servicii similare înainte de această dată.
Contractele de furnizare de servicii convenite înainte de 28 iunie 2025 rămân valabile fără modificări până la expirare, dar nu mai mult de cinci ani de la respectiva dată.
(2)Statele membre pot să prevadă că terminalele pentru autoservire utilizate în mod legal de către furnizorii de servicii pentru furnizarea de servicii înainte de 28 iunie 2025 pot să fie utilizate în continuare pentru furnizarea de servicii similare până la sfârşitul duratei lor de viaţă economică utilă, dar nu mai mult de 20 de ani după intrarea lor în uz.
Art. 33: Raportarea şi reexaminarea
(1)Până la 28 iunie 2030 şi ulterior la fiecare cinci ani, Comisia transmite Parlamentului European, Consiliului, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor un raport privind aplicarea prezentei directive.
(2)Ţinând cont de evoluţiile sociale, economice şi tehnologice, rapoartele abordează, printre altele, evoluţia accesibilităţii produselor şi a serviciilor, posibilul blocaj tehnologic şi eventualele bariere din calea inovării, precum şi impactul prezentei directive asupra operatorilor economici şi asupra persoanelor cu dizabilităţi. Rapoartele evaluează, de asemenea, dacă aplicarea articolului 4 alineatul (4) a contribuit la apropierea cerinţelor divergente de accesibilitate pentru mediul construit al serviciilor de transport de pasageri, al serviciilor bancare destinate consumatorilor şi al centrelor de servicii pentru clienţi ale magazinelor furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, acolo unde este posibil, pentru a permite alinierea progresivă a cerinţelor de accesibilitate stabilite în anexa III.
De asemenea, rapoartele evaluează dacă aplicarea prezentei directive, în special a dispoziţiilor voluntare, a contribuit la apropierea cerinţelor de accesibilitate pentru mediul construit reprezentând lucrări care intră în domeniul de aplicare al Directivei 2014/23/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (35), al Directivei 2014/24/UE sau al Directivei 2014/25/UE.
(35)Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind atribuirea contractelor de concesiune (JO L 94, 28.3.2014, p. 1).
Rapoartele abordează, de asemenea, efectele asupra funcţionării pieţei interne ale aplicării articolul 14 din prezenta directivă, inclusiv, după caz, pe baza informaţiilor primite în conformitate cu articolul 14 alineatul (8), precum şi ale scutirilor acordate microîntreprinderilor. Rapoartele conchid dacă prezenta directivă şi-a atins obiectivele şi dacă ar fi oportun să se includă noi produse şi servicii, sau să se excludă anumite produse sau servicii din domeniul de aplicare al prezentei directive, şi identifică, acolo unde este posibil, oportunităţi de reducere a sarcinii administrative, în vederea unei eventuale revizuiri a prezentei directive.
Dacă este necesar, Comisia propune măsuri corespunzătoare, care ar putea include măsuri legislative.
(3)Statele membre comunică în timp util Comisiei toate informaţiile necesare pentru întocmirea de către Comisie a unor astfel de rapoarte.
(4)Rapoartele Comisiei ţin cont de punctele de vedere ale actorilor economici şi ale organizaţiilor neguvernamentale relevante, inclusiv ale organizaţiilor care reprezintă persoanele cu dizabilităţi.
Art. 34
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 35
Prezenta directivă se adresează statelor membre.