Decizia (UE, Euratom) 2025/369/21-feb-2025 de stabilire a rolului responsabilului cu gestionarea riscurilor care supraveghează riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 25 Februarie 2025
Decizia (UE, Euratom) 2025/369/21-feb-2025 de stabilire a rolului responsabilului cu gestionarea riscurilor care supraveghează riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii
Dată act: 21-feb-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 249,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene a Energiei Atomice, în special articolul 106a,
întrucât:
(1)Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) (denumit în continuare "Regulamentul financiar") prevede posibilitatea ca Uniunea să acorde împrumuturi garantate de la buget şi garanţii bugetare în cazul în care acestea se dovedesc a fi cea mai adecvată modalitate de atingere a obiectivelor de politică ale Uniunii, în conformitate cu definiţiile stabilite în actul de bază relevant. Operaţiunile financiare ale Uniunii întreprinse pentru punerea în aplicare a acestor instrumente ar putea genera o serie de riscuri financiare (precum riscul de credit, de piaţă, de lichiditate, operaţional, de reputaţie şi de conformitate), cu posibile consecinţe asupra bugetului Uniunii.
(1)Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).
(2)Operaţiunile financiare ale Uniunii s-au extins semnificativ - ca volum şi domeniu de aplicare - pe parcursul actualului cadru financiar multianual. Împrumuturile, garanţiile bugetare şi finanţarea politicilor UE prin emisiunea de titluri de creanţă au fost utilizate pe scară largă pentru a finanţa răspunsurile la provocările emergente şi la crizele succesive. Având în vedere aceste evoluţii, cadrul de gestionare a riscurilor financiare şi de conformitate al Comisiei, elaborat şi pus în aplicare în legătură cu operaţiunile de împrumut, de creditare şi de gestionare a datoriei, derulate de Uniune, ar trebui consolidat, iar domeniul său de aplicare extins şi la riscurile financiare care decurg din operaţiunile de gestionare a activelor şi din garanţiile bugetare.
(3)Rolul responsabilului cu gestionarea riscurilor în temeiul prezentei decizii reprezintă o continuare a evoluţiilor în domeniul gestionării riscurilor financiare, care au început odată cu instituirea acestui rol prin Decizia de punere în aplicare C(2021)2502 a Comisiei din 14 aprilie 2021 pentru operaţiunile de împrumut, de gestionare a datoriei şi de creditare în cadrul NextGenerationEU. În urma introducerii strategiei de finanţare diversificate ca metodă generală de împrumut, supravegherea exercitată de responsabilul cu gestionarea riscurilor a fost apoi extinsă la toate operaţiunile de împrumut, de gestionare a datoriei, de administrare a lichidităţii şi de creditare prin Decizia de punere în aplicare (UE, Euratom) 2022/2544 a Comisiei (2), care a fost modificată ulterior prin Decizia de punere în aplicare (UE, Euratom) 2023/2825 a Comisiei (3).
(2)Decizia de punere în aplicare (UE, Euratom) 2022/2544 a Comisiei din 19 decembrie 2022 de stabilire a măsurilor necesare pentru administrarea şi realizarea operaţiunilor UE de împrumut şi de gestionare a datoriei în cadrul strategiei de finanţare diversificate şi a operaţiunilor de credit conexe (JO L 328, 22.12.2022, p. 109, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/2544/oj).
(3)Decizia de punere în aplicare (UE, Euratom) 2023/2825 a Comisiei din 12 decembrie 2023 de stabilire a măsurilor necesare pentru administrarea şi realizarea operaţiunilor Uniunii de împrumut şi de gestionare a datoriei în cadrul strategiei de finanţare diversificate şi a operaţiunilor de credit conexe (JO L, 2023/2825, 18.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2825/oj).
(4)Riscurile financiare care decurg din punerea în aplicare a operaţiunilor financiare ale Uniunii ar trebui identificate, atenuate, gestionate şi comunicate în mod corespunzător. Cadrul de risc ar trebui să fie solid şi să asigure o capacitate cuprinzătoare, riguroasă şi independentă de supraveghere a riscurilor financiare care decurg din toate operaţiunile financiare desfăşurate de Uniune. Cadrul ar trebui să asigure că operaţiunile financiare ale Uniunii se desfăşoară în conformitate cu cele mai înalte standarde de integritate, precum şi de bună gestiune financiară şi gestionare a riscurilor.
(5)Prin consolidarea cadrului său de gestionare a riscurilor financiare şi de conformitate pentru operaţiunile financiare ale Uniunii, prezenta decizie instituie un cadru specific de guvernanţă al Comisiei, exclusiv pentru riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii. Normele prezentei decizii ar trebui să completeze regulamentul de procedură al Comisiei (4) în ceea ce priveşte riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii şi să urmărească alinierea la cele mai bune practici şi standarde în materie de gestionare a riscurilor financiare şi de conformitate, astfel cum sunt aplicate de instituţii comparabile implicate în desfăşurarea unor operaţiuni financiare similare, respectând totodată cadrul juridic şi instituţional stabilit prin tratate.
(4)Decizia (UE) 2024/3080 a Comisiei din 4 decembrie 2024 de stabilire a regulamentului de procedură al Comisiei şi de modificare a Deciziei C(2000) 3614 (JO L, 2024/3080, 5.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/3080/oj).
(6)Prin urmare, prezenta decizie ar trebui să se bazeze pe modelul celor "trei linii de apărare". "Prima linie de apărare" ar trebui să fie direcţiile generale responsabile de operaţiunile financiare ale Uniunii, care ar trebui să îşi menţină responsabilitatea pentru conceperea, punerea în aplicare, gestionarea, planificarea şi executarea operaţiunilor aflate în competenţa lor, în conformitate cu Regulamentul financiar. Responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să fie o funcţie independentă, care să acţioneze ca "a doua linie de apărare" la nivel corporativ, având ca responsabilitate principală instituirea unui cadru solid de gestionare a riscurilor financiare pentru supravegherea operaţiunilor financiare ale Uniunii şi monitorizarea punerii sale în aplicare. "A treia linie de apărare" ar trebui să fie Serviciul de Audit Intern, care ar trebui să îşi exercite atribuţiile în conformitate cu articolul 118 din Regulamentul financiar.
(7)În conformitate cu modelul celor trei linii de apărare, direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, acţionând în calitatea lor de primă linie de apărare, ar trebui să implementeze procese solide de gestionare a riscurilor financiare şi să asigure respectarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate.
(8)Cadrul de gestionare a riscurilor financiare şi de conformitate urmează să fie pus în aplicare împreună cu alte acte prin care se stabileşte guvernanţa Comisiei, în special normele interne (5), Regulamentul de procedură al Comisiei, Comunicarea Preşedintelui către Comisie P(2024)5 din 4 decembrie 2024"Metodele de lucru ale Comisiei Europene" şi Comunicarea SEC(2000) 560 a Comisiei (6), prin care se anunţă înfiinţarea Serviciului de Audit Intern. Cooperarea strânsă încă din primele etape de pregătire, în conformitate cu Metodele de lucru ale Comisiei Europene, ar trebui să fie asigurată şi în ceea ce priveşte gestionarea riscurilor financiare prevăzută în prezenta decizie şi, în special, ar trebui să îl implice pe responsabilul cu gestionarea riscurilor.
(5)Decizia C(2024) 6814 final a Comisiei din 30 septembrie 2024 privind normele interne de execuţie a secţiunii "Comisia" din bugetul general al Uniunii Europene.
(6)Comunicarea SEC(2000) 560 a Comisiei din 11 aprilie 2000, intitulată "Reforma gestiunii şi controlului financiar în cadrul Comisiei".
(9)Responsabilul cu gestionarea riscurilor şi direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii ar trebui să pună în aplicare în mod fidel orice măsuri adoptate în temeiul prezentei decizii, să instituie şi să promoveze cultura riscurilor şi să aplice cerinţele prudenţei şi principiul bunei gestiuni financiare în abordarea riscurilor financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii, asigurând o cooperare strânsă. Aceasta ar presupune elaborarea de politici prin intermediul unor grupuri de lucru interservicii, alcătuite din participanţi ai direcţiilor generale relevante cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, care să colaboreze într-o manieră coordonată încă de la început. Totodată, activitatea privind gestionarea riscurilor financiare desfăşurată în temeiul prezentei decizii ar trebui să ţină seama de evaluările, învăţămintele desprinse şi experienţa dobândită de servicii în cursul punerii în aplicare a programelor şi instrumentelor care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi, inclusiv, după caz, de cadrele de risc existente, cele mai bune practici de piaţă şi standardele internaţionale, precum şi de legislaţia relevantă în materie de gestionare a riscurilor financiare şi conformitate.
(10)În consecinţă, prezenta decizie ar trebui să extindă rolul, responsabilităţile şi atribuţiile responsabilului cu gestionarea riscurilor la toate operaţiunile financiare relevante ale Uniunii. Responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să elaboreze cadrul de gestionare a riscurilor financiare şi de conformitate pentru toate operaţiunile financiare ale Uniunii, inclusiv prin îndeplinirea sarcinilor specifice prevăzute în prezenta decizie, să monitorizeze riscurile financiare şi să raporteze cu privire la acestea. În conformitate cu funcţia de a doua linie de apărare, responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să continue să acţioneze în deplină independenţă faţă de direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, să nu fie subordonat ierarhic directorului general pentru buget şi să menţină o linie de raportare directă către membrul colegiului responsabil cu bugetul.
(11)În conformitate cu independenţa responsabilului cu gestionarea riscurilor faţă de serviciile Comisiei care pun în aplicare operaţiunile financiare ale Uniunii, postul de responsabil cu gestionarea riscurilor ar trebui să fie ocupat de un cadru de conducere de nivel superior cu experienţă profesională adecvată în gestionarea riscurilor financiare, care să fie sprijinit de o echipă specializată, având competenţe relevante. Funcţia de responsabil cu gestionarea riscurilor nu ar trebui să fie compatibilă cu funcţiile de ordonator de credite delegat pentru operaţiunile financiare ale Uniunii şi de contabil.
(12)Deşi responsabilul cu gestionarea riscurilor nu este un serviciu în sensul articolului 45 alineatul (1) din Regulamentul de procedură al Comisiei, este esenţial ca independenţa funcţiei să fie considerată echivalentă cu cea a unui serviciu responsabil şi a unui serviciu care are interese legitime, în sensul articolelor 55 şi, respectiv, 58 din Regulamentul de procedură al Comisiei. În acest scop, responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să fie, în special, serviciul cu atribuţii în domeniul consultărilor interservicii referitoare la politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi la politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate. În calitate de serviciu cu interese legitime, responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să fie consultat în cadrul consultărilor interservicii, în special cu privire la propunerile legislative în materie de programe sau instrumente de autorizare a garanţiilor bugetare şi împrumuturilor, precum şi cu privire la actele de punere în aplicare a programelor sau instrumentelor de autorizare a garanţiilor bugetare şi împrumuturilor şi cu privire la actele referitoare la orice operaţiuni financiare ale Uniunii.
(13)Responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să îndeplinească atribuţii generale şi specifice. Responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să elaboreze cadrul care reglementează gestionarea riscurilor financiare şi conformitatea pentru diferitele categorii de operaţiuni financiare ale Uniunii, care include politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate, în strânsă cooperare cu direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii. Responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să monitorizeze punerea în aplicare a cadrului de risc şi de conformitate şi respectarea acestuia, în temeiul prezentei decizii. Politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea ar trebui să conţină orientări în materie de gestionare a riscurilor şi conformitate pentru punerea în aplicare a operaţiunilor financiare ale Uniunii. Acest cadru general ar trebui să definească obiectivele privind riscurile, guvernanţa gestionării acestora, să identifice principalele riscuri şi să stabilească principiile unei gestionări solide a riscurilor financiare, în vederea administrării şi atenuării acestora.
(14)Pe lângă aceste atribuţii cu caracter general, responsabilului cu gestionarea riscurilor ar trebui să i se încredinţeze atribuţii specifice legate de principalele procese de planificare a unor categorii importante de operaţiuni financiare ale Uniunii. Prezenta decizie ar trebui să stabilească o listă neexhaustivă de atribuiţii specifice care trebuie îndeplinite. Aceasta ar trebui să includă emiterea de avize privind planul de finanţare pentru operaţiunile de împrumut şi gestionare a datoriei, actele interne şi măsurile pentru punerea în aplicare a operaţiunilor de împrumut, de gestionare a datoriei, de administrare a lichidităţii şi de gestionare a activelor, derulate de Uniune. De asemenea, responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să elaboreze, în strânsă cooperare cu direcţiile generale cu atribuţii în materie de operaţiuni financiare ale Uniunii, orientări şi instrumente comune pentru a sprijini metodologiile şi sistemele necesare unei gestionări eficace a riscurilor şi raportării privind garanţiile bugetare ale Uniunii şi împrumuturile provizionate sau neprovizionate. Pe baza informaţiilor furnizate de direcţiile generale cu atribuţii în materie de operaţiuni financiare ale Uniunii, responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui, totodată, să ofere contribuţii relevante privind riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii şi datoriile sale contingente, la rapoartele care abordează aceste aspecte şi care sunt adoptate de Comisie, în special cele menţionate la articolul 41 alineatul (5) şi la articolul 256 din Regulamentul financiar.
(15)Politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate ar trebui să stabilească detaliile gestionării riscurilor şi conformităţii legate de riscurile financiare, cum ar fi riscul de credit, de piaţă, de lichiditate, operaţional, reputaţional şi de conformitate, care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii, în funcţie de specificităţile acestora la nivel de program sau instrument. Aceste politici ar trebui să instituie cadrul privind apetitul la risc şi să definească metodologiile privind riscurile, utilizate pentru analiza, cuantificarea, evaluarea şi raportarea riscurilor financiare relevante. În ceea ce priveşte garanţiile bugetare şi împrumuturile, având în vedere necesitatea unei evaluări permanente a riscurilor, este oportun ca politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate să stabilească instrumente specifice, să definească metodologiile de risc, inclusiv parametrii de risc, şi să asigure în mod corespunzător consecvenţa la nivelul întregii Comisii, precum şi să măsoare nivelul riscurilor financiare care urmează să fie provizionate.
(16)Normele şi procedurile interne, inclusiv orientările interne, ghidurile tehnice şi manualele elaborate de direcţiile generale cu atribuţii în materie de operaţiuni financiare ale Uniunii, ar trebui să permită identificarea timpurie şi exactă a riscurilor, aplicarea măsurilor relevante de atenuare şi gestionare a acestora, precum şi o raportare fiabilă şi promptă către responsabilul cu gestionarea riscurilor. În vederea asigurării unei puneri în aplicare coerente a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate, direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii ar trebui să aibă posibilitatea de a consulta responsabilul cu gestionarea riscurilor în legătură cu normele şi procedurile interne, inclusiv cu orientările interne, ghidurile tehnice şi manualele, în ceea ce priveşte conformitatea acestora cu politicile respective.
(17)Responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să ofere recomandări, după caz, direcţiilor generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, referitoare la punerea în aplicare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate, precum şi la gestionarea riscurilor specifice. Direcţiile generale cu atribuţii în materie de operaţiuni financiare ale Uniunii ar trebui să dea curs acestor recomandări şi să ofere explicaţii cu privire la măsurile adoptate.
(18)Pentru a permite o monitorizare eficace şi eficientă de către responsabilul cu gestionarea riscurilor, direcţiile generale respective, care colaborează cu părţi terţe, în special cu partenerii de implementare ai garanţiilor bugetare, ar trebui să obţină de la aceştia informaţiile necesare privind riscurile financiare asociate operaţiunilor financiare ale Uniunii şi să le transmită, la cerere, responsabilului cu gestionarea riscurilor.
(19)Pentru a asigura informarea consecventă a tuturor actorilor relevanţi cu privire la gestionarea riscurilor financiare asociate operaţiunilor financiare ale Uniunii, ar trebui instituite obligaţii adecvate de raportare pentru responsabilul cu gestionarea riscurilor. Responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui, în special, să raporteze periodic membrului colegiului responsabil cu bugetul, membrilor colegiului responsabili de operaţiunile financiare ale Uniunii, precum şi directorului general al Direcţiei Generale pentru Buget şi directorilor generali cu atribuţii în materie de operaţiuni financiare ale Uniunii. Raportarea efectuată de responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să se bazeze pe raportarea specifică fiecărui program realizată de direcţiile generale cu atribuţii în materie de operaţiuni financiare ale Uniunii. Raportarea şi monitorizarea riscurilor financiare ar trebui să permită identificarea timpurie a oricăror riscuri financiare emergente care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii.
(20)Responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să fie sprijinit de un responsabil cu asigurarea conformităţii. Acesta ar trebui să raporteze direct responsabilului cu gestionarea riscurilor şi să acţioneze sub autoritatea acestuia. Funcţiile de asigurare a conformităţii ar trebui să cuprindă aspecte referitoare la: (i) conformitatea instituţiei şi a desfăşurării operaţiunilor financiare ale Uniunii de către serviciile Comisiei şi contrapărţile acestora cu normele şi procedurile în vigoare; şi (ii) prevenirea spălării banilor, a finanţării terorismului, a evitării obligaţiilor fiscale, a fraudei fiscale sau a evaziunii fiscale. În ceea ce priveşte operaţiunile financiare ale Uniunii puse în aplicare în cadrul gestiunii indirecte, responsabilul cu asigurarea conformităţii nu ar trebui să ofere în mod direct recomandări şi orientări, deoarece aceste operaţiuni beneficiază deja de un sistem solid de controale, iar normele entităţilor mandatate sunt evaluate pe baza pilonilor în temeiul titlului VI din Regulamentul financiar.
(21)În prezent, există trei comitete care funcţionează în paralel. În primul rând, Comitetul director pentru obligaţiile contingente a fost instituit prin Decizia C(2020) 5154 a Comisiei (7) pentru a asigura coordonarea şi supravegherea unui cadru comun de gestionare a riscurilor aferente datoriilor contingente. În al doilea rând, pentru operaţiunile de împrumut, gestionare a datoriei, administrare a lichidităţii şi creditare, responsabilul cu gestionarea riscurilor, în formula actuală, este sprijinit de Comitetul pentru riscuri şi conformitate, astfel cum este definit în Decizia de punere în aplicare (UE, Euratom) 2023/2825. În al treilea rând, în cadrul Direcţiei Generale Buget, un comitet intern de risc supraveghează funcţionarea operaţiunilor de administrare a activelor, transmiţând rezultatele către Consiliul de administrare a activelor. În vederea creării unui cadru integrat de gestionare a riscurilor şi conformităţii, ar trebui instituit un Comitet unic pentru riscuri şi conformitate, menit să substituie comitetele menţionate anterior şi să ofere sprijin responsabilului cu gestionarea riscurilor în toate operaţiunile financiare ale Uniunii. Prin urmare, Decizia C(2020) 5154 de instituire a Comitetului director pentru obligaţiile contingente ar trebui abrogată.
(7)Decizia Comisiei din 24 iulie 2020 de instituire a Comitetului director pentru obligaţiile contingente care decurg din garanţiile bugetare.
(22)Componenţa Comitetului pentru riscuri şi conformitate ar trebui să includă competenţe în materie de riscuri financiare şi gestiune bugetară, precum şi competenţele privind perspectivele politice şi operaţionale şi din domeniul gestionării riscurilor ale direcţiilor generale implicate în desfăşurarea operaţiunilor financiare ale Uniunii. Membrii Comitetului pentru riscuri şi conformitate ar trebui să fie reprezentanţi cu funcţii de conducere de nivel superior ai Direcţiei Generale Buget, ai Secretariatului General şi ai fiecărei direcţii generale cu atribuţii în materie de gestionare a operaţiunilor financiare ale Uniunii.
(23)Comitetul pentru riscuri şi conformitate ar trebui să ofere sprijin responsabilului cu gestionarea riscurilor în vederea îndeplinirii atribuţiilor acestuia legate de gestionarea şi supravegherea riscurilor financiare, precum şi de elaborarea şi punerea în aplicare a cadrului de risc relevant aferent operaţiunilor financiare ale Uniunii.
(24)Comisia ar trebui să adopte politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate. Pentru a beneficia de competenţele Comitetului pentru riscuri şi conformitate şi având în vedere necesitatea de a implica toate serviciile relevante încă din primele etape ale pregătirii politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate, responsabilul cu gestionarea riscurilor ar trebui să prezinte proiectul de politică, spre dezbatere, Comitetului pentru riscuri şi conformitate, înainte de consultarea interservicii.
(25)Pentru a asigura o tranziţie lină de la structura actuală de guvernanţă, care include trei comitete, toate mecanismele existente de guvernanţă a gestionării riscurilor, inclusiv Comitetul director pentru obligaţiile contingente, ar trebui să rămână în vigoare până la prima reuniune a Comitetului pentru riscuri şi conformitate prevăzută în prezenta decizie. Mai multe manuale şi documente ale Direcţiei Generale Buget şi ale direcţiilor generale responsabile de operaţiunile financiare ale Uniunii stabilesc normele de gestionare a riscurilor financiare aplicabile operaţiunilor de administrare a activelor şi garanţiilor bugetare, inclusiv cadrele de gestionare a riscurilor aplicabile programelor sau instrumentelor de autorizare a garanţiilor bugetare deja adoptate la data intrării în vigoare a prezentei decizii. Comisarul pentru buget a adoptat o politică la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi o serie de politici tematice de sprijin în domeniul contractării şi acordării de împrumuturi. Aceste documente constituie baza pentru executarea operaţiunilor financiare în curs şi ar trebui să rămână în vigoare până la revizuirea lor de către responsabilul cu gestionarea riscurilor şi până la înlocuirea lor cu politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi cu politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate, adoptate în conformitate cu prezenta decizie. Pentru a ţine seama de cerinţele de securitate juridică şi de aşteptările legitime ale partenerilor de implementare şi ale contrapărţilor care pun în aplicare acordurile de garantare deja încheiate, este oportun să se prevadă ca deciziile de aprobare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate să conţină dispoziţii tranzitorii. Aceste dispoziţii tranzitorii ar trebui să asigure gestionarea riscurilor în limitele apetitului la risc, astfel cum este definit pentru programele sau instrumentele de autorizare a garanţiilor bugetare adoptate înainte de intrarea în vigoare a prezentei decizii. Atunci când elaborează şi pun în aplicare metodologiile convenite de măsurare a riscurilor în ceea ce priveşte garanţiile bugetare şi programele de împrumut stabilite înainte de intrarea în vigoare a prezentei decizii, responsabilul cu gestionarea riscurilor şi direcţiile generale cu atribuţii în materie de operaţiuni financiare ale Uniunii ar trebui să respecte apetitul la risc, precum şi rezultatele programului sau instrumentului care autorizează garanţia bugetară sau împrumutul, alături de măsurile relevante de punere în aplicare. Aceasta ar trebui să se aplice, totodată, oricăror acorduri de garantare semnate, precum şi celor care urmează să fie semnate pe baza unor programe sau instrumente de autorizare a garanţiei bugetare deja adoptate la data intrării în vigoare a prezentei decizii,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Obiect
(1)Prezenta decizie defineşte rolul, responsabilităţile şi atribuţiile responsabilului cu gestionarea riscurilor pentru operaţiunile financiare ale Uniunii (denumit în continuare "responsabilul cu gestionarea riscurilor"). Responsabilul cu gestionarea riscurilor, în calitate de a doua linie de apărare la nivel instituţional, are mandatul de a elabora, pune în aplicare şi monitoriza cadrul de gestionare a riscurilor şi de conformitate al Comisiei, aplicabil riscurilor financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii. Responsabilul cu gestionarea riscurilor furnizează o evaluare independentă a riscurilor asociate operaţiunilor financiare ale Uniunii şi asigură o monitorizare continuă a portofoliului, vizând riscurile de credit, de piaţă şi de lichiditate, precum şi identificarea măsurilor adecvate de gestionare a riscurilor.
(2)Decizia se bazează pe practica standard de gestionare a riscurilor financiare din cadrul modelului "celor trei linii de apărare", conform căruia prima linie de apărare o constituie direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, a doua linie de apărare instituţională este reprezentată de responsabilul cu gestionarea riscurilor, iar a treia linie de apărare este Serviciul de Audit Intern.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentei decizii, se aplică următoarele definiţii:
(a)"operaţiune financiară a Uniunii" înseamnă împrumuturi acordate direct de Uniune, provizionate sau nu, garanţii bugetare ale Uniunii care vizează operaţiuni pe baza unor acorduri de garantare cu partenerii de implementare, emisiunea de creanţe şi administrarea datoriei, inclusiv gestionarea lichidităţilor, operaţiunile de administrare a activelor şi atribuţiile aferente funcţiei de administrare a activelor desemnată pentru gestionarea portofoliului externalizat;
(b)"programe sau instrumente care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi" înseamnă actul de bază, în sensul articolului 2 punctul 4 din Regulamentul financiar, care autorizează asumarea unei răspunderi financiare printr-o garanţie bugetară sau un împrumut, în conformitate cu articolul 213 alineatul (1) literele (b) şi (c) din Regulamentul financiar;
(c)"risc financiar" înseamnă riscul de pierderi sau de alte evenimente nefavorabile care apar sau pot apărea în conceperea, executarea şi gestionarea diferitelor categorii de operaţiuni financiare ale Uniunii, ca urmare a materializării, în special, a riscurilor de credit, de piaţă, de lichiditate, de finanţare, de contraparte, operaţional, reputaţional şi de conformitate;
(d)"datorie contingentă" înseamnă o datorie contingentă astfel cum este definită la articolul 2 punctul 16 din Regulamentul financiar;
(e)"politică tematică în materie de riscuri şi conformitate" înseamnă o politică, o orientare, o metodologie sau orice alt act menţionat la articolul 9, care stabileşte proceduri şi limite specifice pentru operaţiunile financiare ale Uniunii şi care trebuie respectat(ă) de direcţiile generale cu atribuţii în domeniul punerii în aplicare a acestora;
(f)"metodologii privind riscurile" înseamnă abordarea cantitativă şi parametrii de risc utilizaţi pentru evaluarea, măsurarea, monitorizarea şi raportarea riscurilor financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii, pusă în aplicare prin instrumente şi modele de gestionare a riscurilor;
(g)"apetitul la risc" înseamnă nivelul de risc pe care Comisia este dispusă să îl accepte pentru a-şi atinge obiectivele de politică. Apetitul la risc pentru fiecare tip de risc trebuie definit, după caz, în actele juridice relevante, în cadrul de gestionare a riscurilor, în politicile interne şi manuale şi în alte documente care completează actele juridice relevante şi politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea;
(h)"toleranţă la risc" înseamnă abaterea acceptabilă cuantificată de la nivelul de risc care nu trebuie depăşit. Nivelurile de toleranţă pentru un anumit tip de riscuri şi de indicatori permit măsurarea şi raportarea expunerii la risc în cadrul punerii în aplicare a operaţiunilor financiare relevante ale Uniunii. Toleranţa la risc poate fi stabilită de la zero la acceptarea deplină, în funcţie de cadrul juridic, de mandatul de politică şi de disponibilitatea şi soliditatea măsurilor de atenuare a riscurilor aplicate diferitelor riscuri identificate, precum şi de cadrul care reglementează gestionarea riscurilor financiare şi conformitatea pentru diferitele tipuri sau categorii de operaţiuni financiare ale Uniunii.
Art. 3: Cooperarea strânsă în materie de gestionare a riscurilor financiare
(1)Responsabilul cu gestionarea riscurilor şi direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii pun în aplicare orice măsuri luate în temeiul prezentei decizii, asigurând o cooperare strânsă, instituie şi promovează o cultură a riscurilor şi aplică cerinţele prudenţei, precum şi principiul bunei gestiuni financiare în abordarea riscurilor financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii.
(2)Elaborarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate se face prin intermediul unor grupuri de lucru interservicii alcătuite din participanţi ai direcţiilor generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare în cauză ale Uniunii.
(3)Serviciile direcţiilor generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii şi cele ale responsabilului cu gestionarea riscurilor colaborează, încă de la început, în strânsă cooperare şi în mod coordonat în cadrul Comitetului pentru riscuri şi conformitate şi al subcomitetelor acestuia, în vederea îndeplinirii tuturor atribuţiilor care decurg din punerea în aplicare a prezentei decizii, în special în ceea ce priveşte pregătirea proiectului de politică la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea menţionat la articolul 8, a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate menţionate la articolul 9, precum şi pe parcursul procesului de evaluare a riscurilor financiare ale programelor sau instrumentelor care autorizează garanţiile bugetare şi împrumuturile menţionate la articolul 10.
(4)Activitatea privind gestionarea riscurilor financiare în temeiul prezentei decizii ţine seama, în special, de evaluările, învăţămintele desprinse şi experienţa dobândită în cursul punerii în aplicare a programelor şi instrumentelor care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi, inclusiv, după caz, de cadrele de risc existente, de feedbackul primit de la contrapărţi, parteneri de implementare şi alte părţi interesate, de cele mai bune practici de piaţă şi standarde internaţionale, precum şi de legislaţia relevantă în materie de gestionare a riscurilor financiare şi conformitate.
Art. 4: Statutul şi independenţa responsabilului cu gestionarea riscurilor
(1)Responsabilul cu gestionarea riscurilor serveşte drept a doua linie de apărare instituţională pentru evaluarea riscurilor financiare aferente operaţiunilor financiare ale Uniunii. Responsabilul cu gestionarea riscurilor beneficiază de autonomie în îndeplinirea sarcinilor şi responsabilităţilor prevăzute în prezenta decizie.
(2)Postul de responsabil cu gestionarea riscurilor constituie o funcţie specifică, ocupată de un cadru de conducere de nivel superior cu experienţă profesională adecvată în gestionarea riscurilor financiare şi sprijinită de o echipă specializată, cu competenţe relevante. Responsabilul cu gestionarea riscurilor raportează direct membrului colegiului responsabil cu bugetul în ceea ce priveşte responsabilităţile prevăzute în prezenta decizie.
(3)Responsabilul cu gestionarea riscurilor îşi exercită rolul independent de funcţiile şi atribuţiile legate de conceperea, planificarea, realizarea, gestionarea, execuţia şi contabilizarea operaţiunilor financiare ale Uniunii. Funcţia de responsabil cu gestionarea riscurilor nu este compatibilă cu funcţiile de ordonator de credite delegat pentru operaţiunile financiare ale Uniunii şi de contabil.
(4)Responsabilul cu gestionarea riscurilor este considerat echivalent serviciului cu atribuţii în sensul articolului 55 din Regulamentul de procedură al Comisiei în ceea ce priveşte politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate. Direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii sunt servicii cu un interes legitim, care sunt consultate în cadrul consultărilor interservicii în legătură cu politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi cu politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate asupra cărora au competenţă.
(5)Responsabilul cu gestionarea riscurilor este considerat echivalent serviciului cu interese legitime în sensul articolului 58 din Regulamentul de procedură al Comisiei şi este consultat în cadrul consultărilor interservicii, în special cu privire la propunerile legislative în materie de programe sau instrumente de autorizare a garanţiilor bugetare şi împrumuturilor, precum şi la actele de punere în aplicare a programelor sau instrumentelor de autorizare a garanţiilor bugetare şi împrumuturilor şi la actele referitoare la orice operaţiune financiară a Uniunii. Aceasta include consultări interservicii cu privire la proiectele de acorduri de garantare şi de acorduri de împrumut, precum şi la deciziile de aprobare a principalelor elemente ale acordurilor de garantare. Atunci când este consultat, responsabilul cu gestionarea riscurilor evaluează exclusiv aspecte legate de gestionarea riscurilor financiare şi de conformitatea cu politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi cu politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate.
Art. 5: Atribuţii generale ale responsabilului cu gestionarea riscurilor
Responsabilul cu gestionarea riscurilor supraveghează riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii şi îndeplineşte următoarele atribuţii generale:
(a)coordonează dezvoltarea cadrului de risc care reglementează gestionarea riscurilor financiare şi conformitatea pentru operaţiunile financiare ale Uniunii, în special elaborarea unei politici la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, completată de politici tematice în materie de riscuri şi conformitate;
(b)instituie şi conduce grupuri de lucru interservicii pentru elaborarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate, cu participarea direcţiilor generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii şi a altor direcţii generale vizate;
(c)supraveghează implementarea cadrului de risc, inclusiv a sistemelor şi proceselor necesare pentru punerea în aplicare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice de către direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare în cauză ale Uniunii;
(d)evaluează riscurile financiare care decurg din operaţiunile de împrumut, operaţiunile de gestionare a lichidităţii şi programele sau instrumentele care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi înainte de adoptarea de către Comisie a propunerilor aferente acestor programe sau instrumente;
(e)evaluează, consolidează şi raportează în mod independent asupra riscurilor care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii, ţinând seama de datele şi contribuţiile direcţiilor generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, precum şi asupra respectării cadrului de gestionare a riscurilor şi a limitelor specificate, inclusiv a oricăror dispoziţii relevante prevăzute în actele de bază de instituire a programelor individuale şi în Regulamentul financiar;
(f)identifică eventualele încălcări şi nerespectări ale politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, ale politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate sau ale altor orientări, acte juridice şi politici legate de riscuri şi oferă recomandări referitoare la măsurile de atenuare, după caz, şi/sau revizuieşte măsurile de gestionare şi de atenuare puse în aplicare sau propuse de direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii;
(g)promovează cele mai bune practici, cultura riscurilor, abordări coerente şi armonizate în materie de riscuri în cadrul serviciilor Comisiei, în ceea ce priveşte gestionarea riscurilor care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii.
Art. 6: Atribuţii specifice în materie de operaţiuni UE de împrumut, de gestionare a datoriei, de administrare a lichidităţii şi de gestionare a activelor
Pe lângă atribuţiile generale, responsabilul cu gestionarea riscurilor îndeplineşte următoarele atribuţii în ceea ce priveşte operaţiunile UE de împrumut, de gestionare a datoriei, de administrare a lichidităţii şi de gestionare a activelor:
(a)defineşte, în cadrul politicii tematice relevante în materie de riscuri, în măsura posibilului, apetitul la risc şi toleranţa la risc aplicabile diferitelor tipuri de operaţiuni financiare;
(b)emite un aviz cu privire la proiectul de plan de finanţare şi la modificările ulterioare ale acestuia;
(c)emite un aviz cu privire la strategia de administrare a lichidităţii aferente operaţiunilor de administrare a lichidităţii înainte de adoptarea sau modificarea acesteia;
(d)este consultat asupra orientărilor în materie de gestionare a activelor, alocării strategice a activelor şi indicilor de referinţă aplicabili pentru operaţiunile de gestionare a activelor, înainte de adoptarea acestora de către direcţia generală responsabilă de aceste operaţiuni;
(e)defineşte criteriile de eligibilitate pentru contrapărţile autorizate şi potenţialii emitenţi care pot fi luaţi în considerare pentru oportunităţile de investiţii;
(f)defineşte limite de risc adecvate pentru a se asigura că riscul de credit, riscul de piaţă şi riscul de lichiditate asumate prin operaţiunile de gestionare a activelor şi de administrare a lichidităţii respectă în continuare obiectivele de risc, capacitatea de risc, apetitul la risc şi toleranţa la risc stabilite în orientările relevante în materie de investiţii, în politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi în politicile tematice. Limitele de risc pot fi stabilite la nivel de contraparte sau la nivel de instrument sau la nivelul expunerilor agregate;
(g)evaluează, consolidează şi raportează asupra expunerilor la risc pentru operaţiunile executate de Direcţia Generală Buget sau, după caz, externalizate către o parte terţă.
Art. 7: Atribuţii specifice legate de evaluarea riscurilor financiare ale programelor sau instrumentelor care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi
În ceea ce priveşte programele sau instrumentele care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi, responsabilul cu gestionarea riscurilor:
(a)efectuează evaluări periodice şi independente ale riscurilor aferente portofoliului, pe baza metodologiilor de risc aprobate şi a datelor furnizate de direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii;
(b)furnizează informaţii relevante privind riscurile financiare şi datoriile contingente pentru rapoartele adoptate de Comisie cu privire la aceste aspecte, cum ar fi evaluarea riscurilor în scopul raportării în temeiul articolului 41 alineatul (5) şi al articolului 256 din Regulamentul financiar, pe baza informaţiilor furnizate de direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii.
Art. 8: Politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea
(1)În vederea îndeplinirii atribuţiei generale menţionate la articolul 5 alineatul (1) litera (a), responsabilul cu gestionarea riscurilor elaborează o politică la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea.
(2)Politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea:
a)stabileşte obiectivele strategice de risc care orientează gestionarea diferitelor categorii de riscuri financiare ce decurg din punerea în aplicare a operaţiunilor financiare ale Uniunii;
b)descrie cadrul de guvernanţă a riscurilor, care prezintă principalele roluri şi responsabilităţi legate de cadrul de gestionare a riscurilor şi de conformitate aferent operaţiunilor financiare ale Uniunii;
c)prezintă declaraţia la nivel înalt a Comisiei privind apetitul la risc;
d)identifică principalele riscuri la adresa intereselor financiare ale Uniunii care decurg din punerea în aplicare a operaţiunilor financiare ale Uniunii şi oferă un cadru la nivel înalt de gestionare a riscurilor şi de conformitate pentru evaluarea, măsurarea, atenuarea şi monitorizarea riscurilor respective.
Art. 9: Politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate
(1)Politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate stabilesc sistemele, normele, metodologiile de risc, procedurile şi procesele pentru gestionarea riscurilor, raportare şi conformitate aferente principalelor categorii de riscuri financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii şi descriu rolurile şi responsabilităţile diferitelor servicii implicate în gestionarea riscurilor identificate. Politicile respective ţin seama de particularităţile diferitelor categorii de operaţiuni financiare ale Uniunii.
(2)Politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate se aliniază la politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea.
Art. 10: Elemente specifice ale politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate care stabilesc cadrul de risc pentru garanţiile bugetare şi împrumuturile Uniunii
(1)Politica tematică relevantă în materie de riscuri şi conformitate referitoare la garanţiile bugetare şi împrumuturi:
a)stabileşte metodologiile privind riscurile, inclusiv parametrii de risc şi instrumentele pentru evaluarea pierderilor potenţiale care rezultă din garanţiile bugetare şi împrumuturi, care, printre altele, constituie orientări pentru stabilirea ratei de provizionare;
b)defineşte metodologiile adecvate privind riscurile pentru a asigura coerenţa şi convergenţa la nivelul întregii Comisii, care sunt relevante în procesul de elaborare, negociere, punere în aplicare şi monitorizare a garanţiilor bugetare şi împrumuturilor;
c)defineşte metodologia de măsurare a nivelului riscurilor financiare care trebuie provizionate ca rezervă de siguranţă adecvată, astfel cum se menţionează la articolul 214 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul financiar.
(2)Metodologiile şi instrumentele de risc stabilite în cadrul politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate sunt utilizate atât de prima, cât şi de a doua linie de apărare pentru evaluarea programelor sau instrumentelor avute în vedere care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi.
Art. 11: Punerea în aplicare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate
(1)Responsabilul cu gestionarea riscurilor supraveghează punerea în aplicare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate de către direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii.
(2)Direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii monitorizează riscurile legate de operaţiunile financiare respective ale Uniunii şi asigură respectarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate. În acest scop, direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii:
a)iau toate măsurile necesare în vederea punerii în aplicare a sistemelor de control şi de raportare menite să asigure respectarea sistemelor, metodologiilor şi proceselor care rezultă din aceste politici;
b)se asigură, în cadrul punerii în aplicare a operaţiunilor financiare ale Uniunii, că riscurile financiare rămân în limitele apetitului la risc şi ale limitelor de risc definite, după caz, pentru programul sau instrumentele care instituie garanţia bugetară şi împrumuturile;
c)furnizează rapoarte periodice responsabilului cu gestionarea riscurilor cu privire la respectarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate;
d)documentează în detaliu punerea în aplicare a operaţiunilor financiare ale Uniunii pe care le supraveghează şi raportează asupra situaţiilor în care riscul aferent portofoliului de operaţiuni se abate sau se poate abate de la nivelurile de risc stabilite;
e)răspund în timp util solicitărilor de informaţii suplimentare din partea responsabilului cu gestionarea riscurilor, inclusiv informaţii relevante disponibile cu privire la operaţiunile garantate de bugetul Uniunii şi efectuate de partenerii de implementare şi de contrapărţi, dacă este necesar, pentru ca responsabilul cu gestionarea riscurilor să poată efectua o evaluare independentă a riscurilor
f)atunci când colaborează cu terţi, în special cu parteneri de implementare şi contrapărţi, obţin informaţiile necesare, disponibile în special conform acordurilor de garantare respective, privind riscurile financiare asociate operaţiunilor financiare ale Uniunii.
(3)Direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii stabilesc normele şi procedurile în vederea respectării efective a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi a politicilor tematice relevante în materie de riscuri şi conformitate, pentru operaţiunile financiare ale Uniunii de care sunt responsabile. Responsabilul cu gestionarea riscurilor poate fi consultat în legătură cu aceste norme şi proceduri în vederea revizuirii conformităţii acestora cu politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi cu politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate.
Art. 12: Recomandări pentru atenuarea riscurilor financiare
(1)Responsabilul cu gestionarea riscurilor poate oferi recomandări direcţiilor generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, referitoare la punerea în aplicare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea sau a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate sau la gestionarea riscurilor specifice. Aceste recomandări pot include măsuri de remediere adecvate.
(2)Direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii dau curs, fără întârzieri nejustificate, recomandărilor sau, după caz, remediază orice altă nerespectare sau încălcare a limitelor, astfel cum se menţionează la articolul 5 litera (f), furnizând, totodată, responsabilului cu gestionarea riscurilor explicaţii cu privire la măsurile luate.
(3)Responsabilul cu gestionarea riscurilor poate, după caz, să informeze membrul Colegiului cu atribuţii în materie de buget şi membrul (membrii) Colegiului cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii în cauză cu privire la recomandările menţionate la alineatul (1), precum şi, dacă este relevant, cu privire la deliberările Comitetului pentru riscuri şi conformitate. Aceste informaţii pot include şi evaluarea normelor şi a procedurilor menţionate la articolul 11 alineatul (3).
(4)Responsabilul cu gestionarea riscurilor informează periodic Comitetul pentru riscuri şi conformitate cu privire la recomandările oferite şi măsurile luate de direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii.
Art. 13: Rapoarte şi informaţii privind riscurile financiare
(1)Responsabilul cu gestionarea riscurilor prezintă rapoarte periodice membrului Colegiului cu atribuţii în materie de buget, membrilor Colegiului cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, Comitetului pentru riscuri şi conformitate, directorului general al Direcţiei Generale Buget, contabilului şi directorilor generali responsabili de operaţiunile financiare ale Uniunii, în domeniile lor de competenţă, privind riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii, în conformitate cu prezenta decizie.
(2)Responsabilul cu gestionarea riscurilor îl informează de îndată pe membrul Colegiului cu atribuţii în materie de buget în cazul unor evoluţii semnificative care necesită o analiză urgentă. În plus, direcţiile generale vizate sunt informate în timp util şi în mod corespunzător.
(3)Responsabilul cu gestionarea riscurilor informează periodic, în funcţie de domeniile lor de competenţă, Comitetul pentru riscuri şi conformitate, directorul general al Direcţiei Generale Buget, contabilul şi direcţiile generale responsabile de operaţiunile financiare ale Uniunii cu privire la riscurile şi nerespectarea normelor şi procedurilor sau la încălcările limitelor în ceea ce priveşte operaţiunile financiare ale Uniunii.
(4)Responsabilul cu gestionarea riscurilor prezintă Colegiului, o dată pe an, un raport referitor la punerea în aplicare şi funcţionarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, care poate fi însoţit de o propunere de revizuire a politicii.
Art. 14: Responsabilul cu asigurarea conformităţii
(1)Un membru al personalului căruia i s-a încredinţat rolul de responsabil cu asigurarea conformităţii raportează direct responsabilului cu gestionarea riscurilor aspecte privind respectarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate, precum şi a normelor de combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii şi îndeplineşte funcţia de conformitate.
(2)Funcţia de conformitate include, în special:
a)în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii:
(i)sprijin în materie de conformitate pentru serviciile relevante responsabile cu implementarea operaţională şi executarea operaţiunilor financiare ale Uniunii; şi
(ii)sprijin în vederea respectării normelor la nivelul întregii Comisii referitoare la conduita etică şi integritate, care se aplică serviciilor relevante implicate în operaţiunile financiare ale Uniunii;
b)în ceea ce priveşte operaţiunile financiare ale Uniunii, altele decât cele puse în aplicare în cadrul gestiunii indirecte, orientări privind prevenirea spălării banilor şi a finanţării terorismului, a evitării obligaţiilor fiscale, a fraudei fiscale sau a evaziunii fiscale pentru execuţia operaţiunilor financiare ale Uniunii, altele decât garanţiile bugetare aflate în gestiune indirectă, de către entităţi înregistrate sau stabilite în jurisdicţiile enumerate în cadrul politicii relevante privind jurisdicţiile necooperante sau care sunt identificate ca ţări terţe cu grad înalt de risc în temeiul articolului 9 alineatul (2) din Directiva (UE) 2015/849 sau care nu respectă efectiv standardele fiscale ale Uniunii sau standardele fiscale convenite la nivel internaţional privind transparenţa şi schimbul de informaţii, încalcă regimurile de sancţiuni sau comit alte nereguli financiare relevante.
(3)Orientările privind conformitatea se adoptă în concordanţă cu articolul 18. Aceste orientări se aplică operaţiunilor financiare, altele decât cele puse în aplicare în cadrul gestiunii indirecte.
Responsabilul cu asigurarea conformităţii poate, totodată, sub autoritatea responsabilului cu gestionarea riscurilor, dacă este necesar şi adecvat, să ofere recomandări în conformitate cu articolul 12.
Art. 15: Comitetul pentru riscuri şi conformitate
(1)Se instituie Comitetul pentru riscuri şi conformitate cu scopul de a oferi sprijin responsabilului cu gestionarea riscurilor în exercitarea responsabilităţilor sale.
(2)Comitetul pentru riscuri şi conformitate:
a)dezbate proiectul de politică la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate elaborate de responsabilul cu gestionarea riscurilor, precum şi modificările acestora;
b)oferă sprijin responsabilului cu gestionarea riscurilor în vederea îndeplinirii atribuţiilor menţionate la articolul 5 din prezenta decizie;
c)oferă sprijin responsabilului cu gestionarea riscurilor pentru evaluarea, monitorizarea şi aprobarea practicilor cu privire la punerea în aplicare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi la gestionarea riscurilor financiare şi conformitatea operaţiunilor financiare ale Uniunii;
d)oferă sprijin responsabilului cu gestionarea riscurilor financiare în legătură cu operaţiunile financiare ale Uniunii şi este consultat de acesta referitor la nerespectarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea sau la încălcarea altor orientări, politici tematice în materie de riscuri şi conformitate, precum şi a limitelor aferente.
(3)Responsabilul cu gestionarea riscurilor poate decide să înfiinţeze subcomitete pentru aspecte specifice, în special pentru anumite categorii de operaţiuni financiare ale Uniunii sau pentru un anumit tip de risc.
(4)Subcomitetele facilitează funcţionarea eficientă a Comitetului pentru riscuri şi conformitate prin:
a)acordarea de asistenţă responsabilului cu gestionarea riscurilor pentru evaluarea şi atenuarea riscurilor definite în cadrul politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate;
b)pregătirea aspectelor care urmează să fie prezentate Comitetului pentru riscuri şi conformitate;
c)furnizarea de informaţii cu privire la aspectele tehnice legate de evaluarea şi atenuarea acestor riscuri.
Art. 16: Membrii şi organizarea Comitetului pentru riscuri şi conformitate şi a subcomitetelor
(1)Responsabilul cu gestionarea riscurilor prezidează Comitetul pentru riscuri şi conformitate.
(2)Comitetul pentru riscuri şi conformitate este alcătuit din următorii membri:
a)responsabilul cu gestionarea riscurilor;
b)contabilul Comisiei;
c)un reprezentant al Direcţiei Generale Buget care supraveghează emisiunea de titluri de creanţă pentru finanţarea programului Uniunii;
d)responsabilul cu asigurarea conformităţii;
e)un reprezentant al Secretariatului General desemnat de Secretarul General;
f)un reprezentant din partea fiecărei direcţii generale cu atribuţii în materie de garanţii bugetare sau programe de împrumuturi.
(3)Reprezentantul Direcţiei Generale Buget responsabil cu cadrul financiar multianual şi un reprezentant al Direcţiei Generale Buget responsabil cu bugetul anual sunt observatori permanenţi în cadrul Comitetului pentru riscuri şi conformitate.
(4)Responsabilul cu gestionarea riscurilor poate invita alţi observatori în Comitetul pentru riscuri şi conformitate, ale căror opinii şi funcţii sunt considerate adecvate pentru aspectele discutate în interiorul Comitetului pentru riscuri şi conformitate.
(5)Reprezentanţii menţionaţi la alineatul (2) literele (c), (e) şi (f) din prezentul articol sunt directori generali sau directori generali adjuncţi, care pot desemna un supleant din rândul personalului de conducere de nivel superior pentru a asigura respectarea mandatului şi a responsabilităţilor prevăzute în prezenta decizie.
(6)Responsabilul cu asigurarea conformităţii menţionat la alineatul (2) litera (d) din prezentul articol este membru fără drept de vot al Comitetului pentru riscuri şi conformitate.
(7)Responsabilul cu gestionarea riscurilor invită cel mult trei experţi externi la reuniunile Comitetului pentru riscuri şi conformitate. Experţii externi emit avize şi participă la deliberările cu privire la aspectele aduse în atenţia comitetului, însă fără a avea drept de vot în cadrul acestor deliberări.
(8)Decizia de înfiinţare a unui subcomitet în temeiul articolului 15 alineatul (3) stabileşte componenţa acestuia. Un membru al Comitetului pentru riscuri şi conformitate, dacă este desemnat în cadrul unui subcomitet, poate fi membru al acestuia sau poate desemna alţi membri din rândul personalului direcţiei generale respective. Membrii desemnaţi deţin cunoştinţe şi competenţe adecvate în domenii relevante pentru activitatea subcomitetului. Un subcomitet este prezidat de responsabilul cu gestionarea riscurilor sau de un preşedinte desemnat de acesta.
(9)Comitetul pentru riscuri şi conformitate adoptă, cu o majoritate de două treimi, regulamentul său de procedură şi pe cel al subcomitetelor stabilite în conformitate cu articolul 15 alineatul (3). Votul majoritar include voturile membrilor menţionaţi la alineatul (2) literele (a) şi (e) din prezentul articol.
Art. 17: Secretariatul Comitetului pentru riscuri şi conformitate
Personalul responsabilului cu gestionarea riscurilor asigură secretariatul Comitetului pentru riscuri şi conformitate, îndeplinind cel puţin următoarele atribuţii:
(a)contactarea şi consultarea serviciilor relevante ale Comisiei în vederea pregătirii materialelor pentru Comitetul pentru riscuri şi conformitate;
(b)organizarea reuniunilor Comitetului pentru riscuri şi conformitate, inclusiv pregătirea ordinii de zi, a documentelor şi a proceselor-verbale ale acestor reuniuni;
(c)îndeplinirea altor sarcini administrative şi organizatorice legate de funcţionarea Comitetului pentru riscuri şi conformitate.
Art. 18: Consultări prealabile asupra politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate
(1)Proiectul de politică la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi proiectele de politici tematice în materie de riscuri şi conformitate sunt întocmite de responsabilul cu gestionarea riscurilor şi dezbătute într-un grup de lucru interservicii, la care participă direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii. Secretariatul General şi Serviciul Juridic sunt invitate să participe în cadrul acestui grup de lucru.
(2)Înainte de a iniţia consultarea interservicii, responsabilul cu gestionarea riscurilor prezintă proiectul de politică la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi proiectele de politici tematice în materie de riscuri şi conformitate spre dezbatere în cadrul Comitetului pentru riscuri şi conformitate, în concordanţă cu articolul 15 alineatul (2) litera (a).
(3)Atunci când înaintează proiectele de politici consultării interservicii şi Comisiei spre adoptare, responsabilul cu gestionarea riscurilor furnizează informaţii cu privire la rezultatul dezbaterilor din cadrul Comitetului pentru riscuri şi conformitate menţionat la articolul 15 alineatul (2) litera (a), precum şi la evaluarea sa.
(4)Observaţiile membrilor sunt examinate cu atenţie şi imparţialitate, iar responsabilul cu gestionarea riscurilor informează asupra modului în care acestea au fost, sau nu, integrate în politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea sau în politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate.
Art. 19: Abrogare
(1)Se abrogă Decizia C(2020) 5154 de instituire a Comitetului director pentru obligaţiile contingente care decurg din garanţiile bugetare.
(2)Trimiterile la decizia abrogată se interpretează ca trimiteri la prezenta decizie.
(3)Se abrogă Decizia C(2024) 745 privind adoptarea unei carte a atribuţiilor şi responsabilităţilor aferente responsabilului cu gestionarea riscurilor din cadrul Comisiei, pentru operaţiunile de împrumut, de gestionare a datoriei şi de creditare.
Art. 20: Dispoziţii tranzitorii
(1)Politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea adoptată în temeiul Deciziei (UE) 2023/2825 rămâne valabilă pentru categoriile de operaţiuni financiare ale Uniunii vizate de aceasta, până la înlocuirea cu politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea menţionată la articolul 8.
(2)Manualele şi alte documente relevante referitoare la gestionarea riscurilor aferente operaţiunilor de administrare a activelor, adoptate înainte de intrarea în vigoare a prezentei decizii fac obiectul unei revizuiri de către responsabilul cu gestionarea riscurilor. Manualele şi alte documente relevante aprobate de Comitetul director pentru obligaţiile contingente, precum şi manualele şi documentele direcţiilor generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, care stabilesc normele de gestionare a riscurilor financiare pentru programele existente, rămân valabile până la înlocuirea cu politici tematice în materie de riscuri şi conformitate.
(3)Numirea membrilor Comitetului pentru riscuri şi conformitate în temeiul articolului 16 alineatul (2) literele (c), (e) şi (f) se notifică responsabilului cu gestionarea riscurilor în termen de o lună de la intrarea în vigoare a prezentei decizii sau de la data la care unei direcţii generale îi revin responsabilităţile de ordonator de credite pentru operaţiunile financiare ale Uniunii.
(4)Decizia de adoptare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate prevede dispoziţii tranzitorii pentru a asigura gestionarea riscurilor în limitele apetitului la risc, astfel cum este definit pentru programele sau instrumentele de autorizare a garanţiilor bugetare adoptate înainte de intrarea în vigoare a prezentei decizii.
(5)Fără a aduce atingere apetitului la risc determinat de actele legislative de instituire a programelor respective, evaluarea ex post, monitorizarea şi raportarea riscurilor financiare aferente programelor şi instrumentelor de autorizare a garanţiilor bugetare şi împrumuturilor, adoptate înainte de intrarea în vigoare a prezentei decizii, se realizează utilizând metodologiile stabilite în politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate adoptate pe baza prezentei decizii.
Art. 21: Intrare în vigoare şi aplicare
(1)Prezenta decizie intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)Articolul 18 şi articolul 19 alineatul (1) se aplică de la data primei reuniuni a Comitetului pentru riscuri şi conformitate, care este convocată în mod corespunzător de către responsabilul cu gestionarea riscurilor.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 21 februarie 2025.
Pentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 25 februarie 2025