Secţiunea 2 - ROLUL RESPONSABILULUI CU GESTIONAREA RISCURILOR - Decizia (UE, Euratom) 2025/369/21-feb-2025 de stabilire a rolului responsabilului cu gestionarea riscurilor care supraveghează riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 25 Februarie 2025
SECŢIUNEA 2:ROLUL RESPONSABILULUI CU GESTIONAREA RISCURILOR
Art. 4: Statutul şi independenţa responsabilului cu gestionarea riscurilor
(1)Responsabilul cu gestionarea riscurilor serveşte drept a doua linie de apărare instituţională pentru evaluarea riscurilor financiare aferente operaţiunilor financiare ale Uniunii. Responsabilul cu gestionarea riscurilor beneficiază de autonomie în îndeplinirea sarcinilor şi responsabilităţilor prevăzute în prezenta decizie.
(2)Postul de responsabil cu gestionarea riscurilor constituie o funcţie specifică, ocupată de un cadru de conducere de nivel superior cu experienţă profesională adecvată în gestionarea riscurilor financiare şi sprijinită de o echipă specializată, cu competenţe relevante. Responsabilul cu gestionarea riscurilor raportează direct membrului colegiului responsabil cu bugetul în ceea ce priveşte responsabilităţile prevăzute în prezenta decizie.
(3)Responsabilul cu gestionarea riscurilor îşi exercită rolul independent de funcţiile şi atribuţiile legate de conceperea, planificarea, realizarea, gestionarea, execuţia şi contabilizarea operaţiunilor financiare ale Uniunii. Funcţia de responsabil cu gestionarea riscurilor nu este compatibilă cu funcţiile de ordonator de credite delegat pentru operaţiunile financiare ale Uniunii şi de contabil.
(4)Responsabilul cu gestionarea riscurilor este considerat echivalent serviciului cu atribuţii în sensul articolului 55 din Regulamentul de procedură al Comisiei în ceea ce priveşte politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate. Direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii sunt servicii cu un interes legitim, care sunt consultate în cadrul consultărilor interservicii în legătură cu politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi cu politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate asupra cărora au competenţă.
(5)Responsabilul cu gestionarea riscurilor este considerat echivalent serviciului cu interese legitime în sensul articolului 58 din Regulamentul de procedură al Comisiei şi este consultat în cadrul consultărilor interservicii, în special cu privire la propunerile legislative în materie de programe sau instrumente de autorizare a garanţiilor bugetare şi împrumuturilor, precum şi la actele de punere în aplicare a programelor sau instrumentelor de autorizare a garanţiilor bugetare şi împrumuturilor şi la actele referitoare la orice operaţiune financiară a Uniunii. Aceasta include consultări interservicii cu privire la proiectele de acorduri de garantare şi de acorduri de împrumut, precum şi la deciziile de aprobare a principalelor elemente ale acordurilor de garantare. Atunci când este consultat, responsabilul cu gestionarea riscurilor evaluează exclusiv aspecte legate de gestionarea riscurilor financiare şi de conformitatea cu politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi cu politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate.
Art. 5: Atribuţii generale ale responsabilului cu gestionarea riscurilor
Responsabilul cu gestionarea riscurilor supraveghează riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii şi îndeplineşte următoarele atribuţii generale:
(a)coordonează dezvoltarea cadrului de risc care reglementează gestionarea riscurilor financiare şi conformitatea pentru operaţiunile financiare ale Uniunii, în special elaborarea unei politici la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, completată de politici tematice în materie de riscuri şi conformitate;
(b)instituie şi conduce grupuri de lucru interservicii pentru elaborarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate, cu participarea direcţiilor generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii şi a altor direcţii generale vizate;
(c)supraveghează implementarea cadrului de risc, inclusiv a sistemelor şi proceselor necesare pentru punerea în aplicare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice de către direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare în cauză ale Uniunii;
(d)evaluează riscurile financiare care decurg din operaţiunile de împrumut, operaţiunile de gestionare a lichidităţii şi programele sau instrumentele care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi înainte de adoptarea de către Comisie a propunerilor aferente acestor programe sau instrumente;
(e)evaluează, consolidează şi raportează în mod independent asupra riscurilor care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii, ţinând seama de datele şi contribuţiile direcţiilor generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, precum şi asupra respectării cadrului de gestionare a riscurilor şi a limitelor specificate, inclusiv a oricăror dispoziţii relevante prevăzute în actele de bază de instituire a programelor individuale şi în Regulamentul financiar;
(f)identifică eventualele încălcări şi nerespectări ale politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, ale politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate sau ale altor orientări, acte juridice şi politici legate de riscuri şi oferă recomandări referitoare la măsurile de atenuare, după caz, şi/sau revizuieşte măsurile de gestionare şi de atenuare puse în aplicare sau propuse de direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii;
(g)promovează cele mai bune practici, cultura riscurilor, abordări coerente şi armonizate în materie de riscuri în cadrul serviciilor Comisiei, în ceea ce priveşte gestionarea riscurilor care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii.
Art. 6: Atribuţii specifice în materie de operaţiuni UE de împrumut, de gestionare a datoriei, de administrare a lichidităţii şi de gestionare a activelor
Pe lângă atribuţiile generale, responsabilul cu gestionarea riscurilor îndeplineşte următoarele atribuţii în ceea ce priveşte operaţiunile UE de împrumut, de gestionare a datoriei, de administrare a lichidităţii şi de gestionare a activelor:
(a)defineşte, în cadrul politicii tematice relevante în materie de riscuri, în măsura posibilului, apetitul la risc şi toleranţa la risc aplicabile diferitelor tipuri de operaţiuni financiare;
(b)emite un aviz cu privire la proiectul de plan de finanţare şi la modificările ulterioare ale acestuia;
(c)emite un aviz cu privire la strategia de administrare a lichidităţii aferente operaţiunilor de administrare a lichidităţii înainte de adoptarea sau modificarea acesteia;
(d)este consultat asupra orientărilor în materie de gestionare a activelor, alocării strategice a activelor şi indicilor de referinţă aplicabili pentru operaţiunile de gestionare a activelor, înainte de adoptarea acestora de către direcţia generală responsabilă de aceste operaţiuni;
(e)defineşte criteriile de eligibilitate pentru contrapărţile autorizate şi potenţialii emitenţi care pot fi luaţi în considerare pentru oportunităţile de investiţii;
(f)defineşte limite de risc adecvate pentru a se asigura că riscul de credit, riscul de piaţă şi riscul de lichiditate asumate prin operaţiunile de gestionare a activelor şi de administrare a lichidităţii respectă în continuare obiectivele de risc, capacitatea de risc, apetitul la risc şi toleranţa la risc stabilite în orientările relevante în materie de investiţii, în politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi în politicile tematice. Limitele de risc pot fi stabilite la nivel de contraparte sau la nivel de instrument sau la nivelul expunerilor agregate;
(g)evaluează, consolidează şi raportează asupra expunerilor la risc pentru operaţiunile executate de Direcţia Generală Buget sau, după caz, externalizate către o parte terţă.
Art. 7: Atribuţii specifice legate de evaluarea riscurilor financiare ale programelor sau instrumentelor care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi
În ceea ce priveşte programele sau instrumentele care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi, responsabilul cu gestionarea riscurilor:
(a)efectuează evaluări periodice şi independente ale riscurilor aferente portofoliului, pe baza metodologiilor de risc aprobate şi a datelor furnizate de direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii;
(b)furnizează informaţii relevante privind riscurile financiare şi datoriile contingente pentru rapoartele adoptate de Comisie cu privire la aceste aspecte, cum ar fi evaluarea riscurilor în scopul raportării în temeiul articolului 41 alineatul (5) şi al articolului 256 din Regulamentul financiar, pe baza informaţiilor furnizate de direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii.
Art. 8: Politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea
(1)În vederea îndeplinirii atribuţiei generale menţionate la articolul 5 alineatul (1) litera (a), responsabilul cu gestionarea riscurilor elaborează o politică la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea.
(2)Politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea:
a)stabileşte obiectivele strategice de risc care orientează gestionarea diferitelor categorii de riscuri financiare ce decurg din punerea în aplicare a operaţiunilor financiare ale Uniunii;
b)descrie cadrul de guvernanţă a riscurilor, care prezintă principalele roluri şi responsabilităţi legate de cadrul de gestionare a riscurilor şi de conformitate aferent operaţiunilor financiare ale Uniunii;
c)prezintă declaraţia la nivel înalt a Comisiei privind apetitul la risc;
d)identifică principalele riscuri la adresa intereselor financiare ale Uniunii care decurg din punerea în aplicare a operaţiunilor financiare ale Uniunii şi oferă un cadru la nivel înalt de gestionare a riscurilor şi de conformitate pentru evaluarea, măsurarea, atenuarea şi monitorizarea riscurilor respective.
Art. 9: Politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate
(1)Politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate stabilesc sistemele, normele, metodologiile de risc, procedurile şi procesele pentru gestionarea riscurilor, raportare şi conformitate aferente principalelor categorii de riscuri financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii şi descriu rolurile şi responsabilităţile diferitelor servicii implicate în gestionarea riscurilor identificate. Politicile respective ţin seama de particularităţile diferitelor categorii de operaţiuni financiare ale Uniunii.
(2)Politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate se aliniază la politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea.
Art. 10: Elemente specifice ale politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate care stabilesc cadrul de risc pentru garanţiile bugetare şi împrumuturile Uniunii
(1)Politica tematică relevantă în materie de riscuri şi conformitate referitoare la garanţiile bugetare şi împrumuturi:
a)stabileşte metodologiile privind riscurile, inclusiv parametrii de risc şi instrumentele pentru evaluarea pierderilor potenţiale care rezultă din garanţiile bugetare şi împrumuturi, care, printre altele, constituie orientări pentru stabilirea ratei de provizionare;
b)defineşte metodologiile adecvate privind riscurile pentru a asigura coerenţa şi convergenţa la nivelul întregii Comisii, care sunt relevante în procesul de elaborare, negociere, punere în aplicare şi monitorizare a garanţiilor bugetare şi împrumuturilor;
c)defineşte metodologia de măsurare a nivelului riscurilor financiare care trebuie provizionate ca rezervă de siguranţă adecvată, astfel cum se menţionează la articolul 214 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul financiar.
(2)Metodologiile şi instrumentele de risc stabilite în cadrul politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate sunt utilizate atât de prima, cât şi de a doua linie de apărare pentru evaluarea programelor sau instrumentelor avute în vedere care autorizează garanţii bugetare şi împrumuturi.
Art. 11: Punerea în aplicare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate
(1)Responsabilul cu gestionarea riscurilor supraveghează punerea în aplicare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate de către direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii.
(2)Direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii monitorizează riscurile legate de operaţiunile financiare respective ale Uniunii şi asigură respectarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate. În acest scop, direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii:
a)iau toate măsurile necesare în vederea punerii în aplicare a sistemelor de control şi de raportare menite să asigure respectarea sistemelor, metodologiilor şi proceselor care rezultă din aceste politici;
b)se asigură, în cadrul punerii în aplicare a operaţiunilor financiare ale Uniunii, că riscurile financiare rămân în limitele apetitului la risc şi ale limitelor de risc definite, după caz, pentru programul sau instrumentele care instituie garanţia bugetară şi împrumuturile;
c)furnizează rapoarte periodice responsabilului cu gestionarea riscurilor cu privire la respectarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate;
d)documentează în detaliu punerea în aplicare a operaţiunilor financiare ale Uniunii pe care le supraveghează şi raportează asupra situaţiilor în care riscul aferent portofoliului de operaţiuni se abate sau se poate abate de la nivelurile de risc stabilite;
e)răspund în timp util solicitărilor de informaţii suplimentare din partea responsabilului cu gestionarea riscurilor, inclusiv informaţii relevante disponibile cu privire la operaţiunile garantate de bugetul Uniunii şi efectuate de partenerii de implementare şi de contrapărţi, dacă este necesar, pentru ca responsabilul cu gestionarea riscurilor să poată efectua o evaluare independentă a riscurilor
f)atunci când colaborează cu terţi, în special cu parteneri de implementare şi contrapărţi, obţin informaţiile necesare, disponibile în special conform acordurilor de garantare respective, privind riscurile financiare asociate operaţiunilor financiare ale Uniunii.
(3)Direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii stabilesc normele şi procedurile în vederea respectării efective a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi a politicilor tematice relevante în materie de riscuri şi conformitate, pentru operaţiunile financiare ale Uniunii de care sunt responsabile. Responsabilul cu gestionarea riscurilor poate fi consultat în legătură cu aceste norme şi proceduri în vederea revizuirii conformităţii acestora cu politica la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, precum şi cu politicile tematice în materie de riscuri şi conformitate.
Art. 12: Recomandări pentru atenuarea riscurilor financiare
(1)Responsabilul cu gestionarea riscurilor poate oferi recomandări direcţiilor generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, referitoare la punerea în aplicare a politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea sau a politicilor tematice în materie de riscuri şi conformitate sau la gestionarea riscurilor specifice. Aceste recomandări pot include măsuri de remediere adecvate.
(2)Direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii dau curs, fără întârzieri nejustificate, recomandărilor sau, după caz, remediază orice altă nerespectare sau încălcare a limitelor, astfel cum se menţionează la articolul 5 litera (f), furnizând, totodată, responsabilului cu gestionarea riscurilor explicaţii cu privire la măsurile luate.
(3)Responsabilul cu gestionarea riscurilor poate, după caz, să informeze membrul Colegiului cu atribuţii în materie de buget şi membrul (membrii) Colegiului cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii în cauză cu privire la recomandările menţionate la alineatul (1), precum şi, dacă este relevant, cu privire la deliberările Comitetului pentru riscuri şi conformitate. Aceste informaţii pot include şi evaluarea normelor şi a procedurilor menţionate la articolul 11 alineatul (3).
(4)Responsabilul cu gestionarea riscurilor informează periodic Comitetul pentru riscuri şi conformitate cu privire la recomandările oferite şi măsurile luate de direcţiile generale cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii.
Art. 13: Rapoarte şi informaţii privind riscurile financiare
(1)Responsabilul cu gestionarea riscurilor prezintă rapoarte periodice membrului Colegiului cu atribuţii în materie de buget, membrilor Colegiului cu atribuţii în domeniul operaţiunilor financiare ale Uniunii, Comitetului pentru riscuri şi conformitate, directorului general al Direcţiei Generale Buget, contabilului şi directorilor generali responsabili de operaţiunile financiare ale Uniunii, în domeniile lor de competenţă, privind riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii, în conformitate cu prezenta decizie.
(2)Responsabilul cu gestionarea riscurilor îl informează de îndată pe membrul Colegiului cu atribuţii în materie de buget în cazul unor evoluţii semnificative care necesită o analiză urgentă. În plus, direcţiile generale vizate sunt informate în timp util şi în mod corespunzător.
(3)Responsabilul cu gestionarea riscurilor informează periodic, în funcţie de domeniile lor de competenţă, Comitetul pentru riscuri şi conformitate, directorul general al Direcţiei Generale Buget, contabilul şi direcţiile generale responsabile de operaţiunile financiare ale Uniunii cu privire la riscurile şi nerespectarea normelor şi procedurilor sau la încălcările limitelor în ceea ce priveşte operaţiunile financiare ale Uniunii.
(4)Responsabilul cu gestionarea riscurilor prezintă Colegiului, o dată pe an, un raport referitor la punerea în aplicare şi funcţionarea politicii la nivel înalt privind riscurile şi conformitatea, care poate fi însoţit de o propunere de revizuire a politicii.