Decizia 2549/29-nov-2023 privind ajutoarele de stat SA.57543 şi SA.58342 (2020/NN) (ex 2020/N), puse în aplicare de Regatul Danemarcei şi de Regatul Suediei în favoarea Scandinavian Airlines System AB
Jurnalul Oficial seria L
În vigoareSchema de ajutoare | Descrierea măsurii | Explicaţii ale Suediei cu privire la caracterul inadecvat/insuficient al măsurii |
SA.56860 Schema de garantare a împrumuturilor pentru întreprinderile afectate de pandemia de COVID-19 | Această măsură a oferit ajutor sub formă de garanţii pentru împrumuturi care nu depăşeau 75 de milioane SEK (aproximativ 6,8 milioane EUR) per întreprindere. În cazuri excepţionale se puteau accepta valori mai mari ale împrumuturilor, dar numai până la maximum 250 de milioane SEK (aproximativ 22,7 milioane EUR). | Valoarea maximă a ajutorului care putea fi acordat în cadrul schemei respective era insuficientă pentru a asigura viabilitatea SAS. De asemenea, SAS avea nevoie de capital pentru a-şi consolida capitalul propriu şi, prin urmare, nu se putea baza exclusiv pe împrumuturi. |
SA.56812 Schema de garantare a împrumuturilor pentru companiile aeriene afectate de pandemia de COVID-19 | Această măsură a oferit ajutor sub formă de garanţii de stat pentru noi împrumuturi acordate anumitor companii aeriene cu licenţă suedeză, pentru a se asigura că acestea dispun de lichidităţi suficiente. | SAS nu a putut obţine un împrumut pe piaţă în cadrul schemei de ajutoare respective (considerentul 78). |
SA.56972 Reducerea chiriei pentru chiriaşii afectaţi de pandemia de COVID-19 | Schema a oferit ajutor (maximum 800 000 EUR) pentru a acoperi reducerile de chirie convenite de proprietari şi de întreprinderile care îşi desfăşurau activitatea în domeniul bunurilor de folosinţă îndelungată (cu excepţia comerţului pe internet), hoteluri, restaurante şi anumite alte activităţi, punând accentul pe relaţiile cu clienţii în contextul pandemiei de COVID-19. | Schema de ajutoare era inadecvată pentru a acoperi necesarul de lichidităţi şi de capital al SAS, iar suma furnizată era vădit insuficientă. |
SA.58822 Schema de compensare pentru întreprinderile care se confruntau cu pierderi de cifră de afaceri din cauza pandemiei de COVID-19 | Această măsură a oferit ajutor (de până la 800 000 EUR) pentru pierderile suferite de întreprinderi ca urmare a pandemiei de COVID-19 şi a măsurilor restrictive aferente din iunie şi iulie 2020. | Schema de ajutoare acoperea o pierdere de cifră de afaceri doar pentru o perioadă limitată. În plus, valoarea ajutorului acordat era vădit insuficientă pentru a răspunde nevoilor financiare ale SAS. |
Schema de ajutoare | Descrierea măsurii | Explicaţii ale Danemarcei cu privire la caracterul inadecvat/insuficient al măsurii |
SA.57027 Facilitatea de credit şi amânarea plăţii impozitelor legate de TVA şi de impozitul pe salarii | Această măsură a oferit ajutor atât sub formă de amânări la plata impozitelor, cât şi sub formă de facilitate de credit pentru a atenua constrângerile în materie de lichidităţi pentru întreprinderile cele mai vulnerabile, punând un accent special pe IMM-uri, cu un buget total de 130 de milioane EUR. | Măsura nu era adecvată pentru a remedia situaţia financiară a SAS, deoarece ajutorul acoperea numai amânarea plăţii impozitelor şi facilităţile de credit. În plus, ajutorul era acordat în principal IMM-urilor, iar valoarea sa era redusă. |
SA.57932 Schema de compensare pentru întreprinderile afectate de închiderea frontierelor şi de restricţiile de călătorie | Această măsură a oferit ajutor întreprinderilor din sectorul călătoriilor şi al turismului care îndeplineau anumite condiţii de eligibilitate. | Valoarea maximă a ajutorului care putea fi acordat în cadrul schemei respective (8 milioane EUR per întreprindere) era insuficientă pentru a asigura viabilitatea SAS. |
Totalul recapitalizării în contextul COVID-19 | 14 250 |
Poziţia capitalului propriu fără recapitalizare (31.10.2021) | -10 024 |
A. Poziţia capitalului propriu (31.1.2020) (191) (191) La 31 octombrie 2019, adică la începutul celui de al patrulea trimestru al exerciţiului financiar al SAS, poziţia capitalului propriu al SAS era de 5 372 de milioane SEK. Prin urmare, este prudent să se compare poziţia preconizată a capitalului propriu al SAS după recapitalizare cu cea de la 31 ianuarie 2020, care este mai scăzută. | 4 433 |
B. Poziţia preconizată a capitalului propriu după recapitalizare (31.10.2021) | 4 226 |
Indicatorul de proporţionalitate I: B - A < / = 0 | -207 |
C. Raportul dintre datoria netă şi capitaluri (31.1.2020) (192) (192) La 31 octombrie 2019, adică la începutul celui de al patrulea trimestru al exerciţiului financiar al SAS, raportul dintre datoria netă şi capitaluri al SAS era de 4,70. Prin urmare, este prudent să se compare raportul dintre datoria netă şi capitaluri al SAS după recapitalizare cu cel de la 31 ianuarie 2020, care este mai mare. | 4,75 |
D. Raportul dintre datoria netă şi capitaluri după recapitalizare (31.10.2021) | 6,81 |
Indicatorul de proporţionalitate II: C - D < / = 0 | -2,06 |
Tipul de beneficiar | Primul an | Al doilea an | Al treilea an | Al patrulea an | Al cincilea an | Al şaselea an | Al şaptelea an | Al optulea an şi ulterior |
Întreprinderi mari | 250 de puncte de bază | 350 de puncte de bază | 350 de puncte de bază | 500 de puncte de bază | 500 de puncte de bază | 700 de puncte de bază | 700 de puncte de bază | 950 de puncte de bază |
Titluri hibride | Primul an | Al doilea an | Al treilea an | Al patrulea an | Al cincilea an | Al şaselea an | Al şaptelea an | Al optulea an şi ulterior |
NSHN1 (5 miliarde SEK) | 340 de puncte de bază | 440 de puncte de bază | 440 de puncte de bază | 590 de puncte de bază | 590 de puncte de bază | 790 de puncte de bază | 790 de puncte de bază | 1 040 de puncte de bază |
NSHN2 (1 miliard SEK) | 440 de puncte de bază | 540 de puncte de bază | 540 de puncte de bază | 690 de puncte de bază | 690 de puncte de bază | 890 de puncte de bază | 890 de puncte de bază | 1 140 de puncte de bază |
Sezonul IATA | Cota medie de sloturi orare a SAS | Cele mai mari trei cote de sloturi ale SAS | Rata medie de congestie a aeroportului | Cele mai mari trei rate de congestie ale aeroportului |
Vara 2019 | 16% | 32% (interval orar: 5:00-5:59 UTC) 32% (interval orar: 6:00-6:59 UTC) 30% (interval orar: 14:00-14:59 UTC) | 43% | 73% (interval orar: 6:00-6:59 UTC) 72% (interval orar: 5:00-5:59 UTC) 70% (interval orar: 17:00-17:59 UTC) |
Iarna 2019-2020 | 14% | 34% (interval orar: 6:00-6:59 UTC) 32% (interval orar: 7:00-7:59 UTC) 28% (interval orar: 16:00-16:59 UTC) | 37% | 67% (interval orar: 7:00-7:59 UTC) 64% (interval orar: 18:00-18:59 UTC) 63% (interval orar: 19:00-19:59 UTC) |
Sezonul IATA | Cota medie de sloturi orare a SAS | Cele mai mari trei cote de sloturi ale SAS | Rata medie de congestie a aeroportului | Cele mai mari trei rate de congestie ale aeroportului |
Vara 2019 | 16% | 30% (interval orar: 6:00-6:59 UTC) 29% (interval orar: 5:00-5:59 UTC) 29% (interval orar: 12:00-12:59 UTC) | 36% | 59% (interval orar: 13:00-13:59 UTC) 58% (interval orar: 6:00-6:59 UTC) 58% (interval orar: 15:00-15:59 UTC) |
Iarna 2019-2020 | 14% | 32% (interval orar: 16:00-16:59 UTC) 28% (interval orar: 6:00-6:59 UTC) 27% (interval orar: 7:00-7:59 UTC) | 31% | 62% (interval orar: 7:00-7:59 UTC) 56% (interval orar: 16:00-16:59 UTC) 52% (interval orar: 19:00-19:59 UTC) |
Pentru Comisie Didier REYNDERS Membru al Comisiei |