Partea 3 - OBSERVAŢIILE PREZENTATE DE DANEMARCA ŞI SUEDIA - Decizia 2549/29-nov-2023 privind ajutoarele de stat SA.57543 şi SA.58342 (2020/NN) (ex 2020/N), puse în aplicare de Regatul Danemarcei şi de Regatul Suediei în favoarea Scandinavian Airlines System AB

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 1 Octombrie 2024
PARTEA 3:OBSERVAŢIILE PREZENTATE DE DANEMARCA ŞI SUEDIA
SUBPARTEA 0:
(135)În observaţiile lor comune privind decizia de iniţiere a procedurii, Danemarca şi Suedia s-au axat pe îndoielile exprimate de Comisie cu privire la conformitatea măsurii cu punctele 61 şi 62 din cadrul temporar. De asemenea, acestea au abordat pe scurt şi alte câteva aspecte ale evaluării preliminare a compatibilităţii măsurii.
SUBPARTEA 1:3.1. Măsura oferă deja o remuneraţie adecvată şi stimulente de ieşire pentru Danemarca şi Suedia
(136)Deşi recunosc hotărârea SAS II şi concluziile acesteia privind nerespectarea punctelor 61 şi 62 din cadrul temporar, autorităţile daneze şi suedeze consideră că măsura poate fi totuşi declarată compatibilă cu piaţa internă. În opinia lor, măsura conţinea deja o alternativă adecvată la un mecanism de majorare treptată, în conformitate cu punctul 62 din cadrul temporar, din motivele prezentate în continuare.
(137)În primul rând, reducerea semnificativă acordată în cadrul măsurii la preţul maxim pe acţiune la care Danemarca şi Suedia au achiziţionat acţiunile SAS a avut ca efect creşterea remuneraţiei în favoarea lor.
(138)În al doilea rând, obligaţia ca SAS să prezinte un plan de restructurare în temeiul măsurii constituia deja un stimulent puternic pentru ieşirea Danemarcei şi Suediei.
(139)În al treilea rând, volumul partajării sarcinilor preluat de investitorii privaţi a avut ca efect reducerea nevoii de stimulente de ieşire a Danemarcei şi Suediei.
(140)În sfârşit, autorităţile din Danemarca şi Suedia aveau, potrivit mandatelor lor politice, intenţia de a ieşi din structura capitalului SAS în ceea ce priveşte acţiunile legate de COVID-19 achiziţionate prin intermediul măsurii. În acordul politic din 15 iunie 2020 privind recapitalizarea şi proprietatea statului danez asupra SAS (117) şi într-un decret ministerial din 24 iunie 2020 se prevede că, în principiu, proprietatea asupra SAS trebuie redusă prin vânzarea acţiunilor către investitori responsabili pe termen lung, atunci când condiţiile de piaţă ar fi favorabile. În Suedia, guvernul şi-a exprimat în mod explicit intenţia ca, în orice moment adecvat, atunci când situaţia pieţei i-ar fi permis din nou, să îşi reducă/cesioneze proprietatea asupra SAS în conformitate cu mandatele obţinute anterior din partea parlamentului (118).
(117)https://fm.dk/media/18483/aftale-om-rekapitalisering-og-statens-ejerskab-af-sas-ab_a.pdf.
(118)Cel mai recent astfel de mandat fiind propunerea Regeringens 2019/20:187 din 15 iunie 2020: https://data.riksdagen.se/fil/93D66908-D6E7-4ED0-8D30-7AF1EDAD2AD0.
(141)Ca alternativă, Danemarca şi Suedia consideră că măsura poate fi declarată compatibilă cu piaţa internă în mod direct în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE. Acest lucru este valabil, în opinia lor, ca urmare a caracteristicilor specifice ale recapitalizării SAS, în special, a dorinţei de a asigura repartizarea sarcinilor şi de a atrage capital privat nou pentru recapitalizare. Danemarca şi Suedia consideră că acestea (i) nu au fost impuse de cadrul temporar, astfel cum a recunoscut Comisia în considerentul 95 din decizia iniţială şi în considerentul 206 din decizia de iniţiere a procedurii şi (ii) s-ar fi dovedit, în cazul SAS, un instrument mai adecvat pentru a se asigura remunerarea Danemarcei şi a Suediei şi pentru a se atenua denaturarea concurenţei.
SUBPARTEA 2:3.2. Alte observaţii privind decizia de iniţiere a procedurii
(142)Danemarca şi Suedia subliniază că, în hotărârea SAS II, Tribunalul a confirmat că instrumentul de capital hibrid îndeplinea toate condiţiile relevante privind remunerarea şi stimulentele de ieşire prevăzute de cadrul temporar.
(143)Acestea precizează, de asemenea, că hotărârea Lufthansa (119) a Tribunalului a confirmat metodologia utilizată de Comisie pentru a evalua existenţa unei puteri de piaţă semnificative pe baza abordării "aeroport cu aeroport", utilizată şi de Comisie în decizia de iniţiere a procedurii.
(119)Hotărârea din 10 mai 2023, Ryanair/Comisia, T-34/21 şi T-87/21, ECLI:EU:T:2023:248, punctul 322.