Partea 1 - PROCEDURA - Decizia 2549/29-nov-2023 privind ajutoarele de stat SA.57543 şi SA.58342 (2020/NN) (ex 2020/N), puse în aplicare de Regatul Danemarcei şi de Regatul Suediei în favoarea Scandinavian Airlines System AB

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 1 Octombrie 2024
PARTEA 1:PROCEDURA
(1)Prin notificările electronice din 11 august 2020, în urma contactelor privind prenotificarea (2), Regatul Danemarcei ("Danemarca") şi Regatul Suediei ("Suedia") au notificat Comisiei planurile lor de a participa la recapitalizarea ("măsura") societăţii Scandinavian Airlines System AB ("SAS").
(2)Danemarca şi Suedia au prezentat un proiect de formular de notificare la 12 iunie 2020. În urma comunicărilor informale cu Comisia, Danemarca şi Suedia au prezentat informaţii suplimentare la 16 iunie 2020. Comisia a trimis Danemarcei şi Suediei solicitări de informaţii la 16, 19, 23 şi 30 iunie 2020, la care Danemarca şi Suedia au răspuns la 18, 22 şi 23 iunie 2020 şi la 2 iulie 2020. Comisia a trimis solicitări suplimentare de informaţii la 2, 6 şi 10 iulie 2020, la care Danemarca şi Suedia au răspuns la 3, 8, 13 şi 23 iulie 2020. Danemarca şi Suedia au transmis informaţii suplimentare la 24, 27, 30 şi 31 iulie 2020 şi la 1 şi 2 august 2020.
(2)Danemarca şi Suedia au notificat măsura în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ("TFUE"), astfel cum a fost interpretat în secţiunea 3.11 din Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul pandemiei de COVID-19 ("cadrul temporar") (3).
(3)Comunicarea Comisiei - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (JO C 91I, 20.3.2020, p. 1), astfel cum a fost modificată prin comunicările Comisiei C(2020) 2215 (JO C 112 I, 4.4.2020, p. 1), C(2020) 3156 (JO C 164, 13.5.2020, p. 35) şi C(2020) 4509 (JO C 218, 2.7.2020, p. 3). După adoptarea deciziei iniţiale, cadrul temporar a fost modificat prin comunicările Comisiei C(2020) 7127 (JO C 340 I, 13.10.2020, p. 1), C(2021) 564 (JO C 34, 1.2.2021, p. 6), C(2021) 8442 (JO C 473, 24.11.2021, p. 1) şi C(2022) 7902 (JO C 423, 7.11.2022, p. 9).
(3)Măsura a cuprins două instrumente de recapitalizare:
- subscrierea de către Danemarca şi Suedia a unor titluri hibride de stat ("instrumentul de capital hibrid") şi
- subscrierea de către aceste două state membre a unor acţiuni ordinare noi ("instrumentul de capitaluri proprii").
(4)Valoarea maximă totală a măsurii, astfel cum a fost notificată de Danemarca şi Suedia la 11 august 2020, a fost de aproximativ 11 miliarde SEK (1,069 miliarde EUR) (4), din care aproximativ 6 miliarde SEK urmau să fie furnizate de Danemarca şi 5 miliarde SEK de Suedia.
(4)Atunci când se face referire la măsura notificată la 11 august 2020, se utilizează cursul de schimb din 14 august 2020 în cazul în care valoarea ajutorului în SEK este convertită în EUR.
(5)În plus, planul de recapitalizare prevedea, de asemenea, participarea unor investitori privaţi în cuantum de 3,75 miliarde SEK. În acest scop, SAS a încheiat, printre altele, acorduri cu deţinătorii anumitor titluri hibride existente şi cu deţinătorii anumitor obligaţiuni pentru a converti aceste titluri hibride în acţiuni ordinare noi şi, respectiv, obligaţiunile fie în noi titluri hibride comerciale, fie în noi acţiuni ordinare.
(6)La 17 august 2020, Comisia a adoptat o decizie prin care a hotărât să nu ridice obiecţii cu privire la măsura respectivă, pe motiv că aceasta a fost considerată compatibilă cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE ("decizia iniţială") (5).
(5)Decizia C(2020) 5750 final a Comisiei din 17 august 2020 privind ajutorul de stat SA.57543 (2020/N) - Danemarca şi SA.58342 (2020/N) - Suedia - Recapitalizarea SAS AB în contextul COVID-19 (JO C 50, 12.2.2021, p. 1). La 23 august 2020, Comisia a adoptat o decizie de rectificare prin care a modificat decizia iniţială.
(7)Danemarca şi Suedia au acordat ajutorul în favoarea SAS la 26 octombrie 2020. În cele din urmă, Danemarca şi Suedia au plătit un ajutor în valoare de aproximativ 9,54 miliarde SEK (907 milioane EUR), prin urmare o sumă mai mică decât cea de 11 miliarde SEK prevăzută în notificare şi aprobată de Comisie în decizia iniţială (a se vedea considerentul 4).
(8)La 4 mai 2021, Ryanair DAC ("Ryanair") a introdus o acţiune având ca obiect anularea deciziei iniţiale. În Hotărârea din 10 mai 2023 în cauza T-238/21 ("hotărârea SAS II"), Tribunalul a anulat decizia iniţială pentru încălcarea punctelor 61 şi 62 din cadrul temporar (6). Tribunalul a considerat că Comisia nu a solicitat includerea unui mecanism de majorare treptată sau a unui mecanism alternativ în ceea ce priveşte instrumentul de capitaluri proprii, contrar cerinţelor prevăzute în dispoziţiile menţionate ale cadrului temporar.
(6)Hotărârea din 10 mai 2023, Ryanair/Comisia (SAS II; COVID-19), T-238/21, ECLI:EU:T:2023:247.
(9)În urma anulării deciziei iniţiale, Comisia a solicitat Danemarcei şi Suediei informaţii suplimentare la 8, 13 şi 15 iunie 2023. Danemarca şi Suedia au răspuns la 12, 15 şi 16 iunie 2023.
(10)Prin scrisoarea din 4 iulie 2023, Comisia a informat Danemarca şi Suedia că a decis să iniţieze procedura prevăzută la articolul 108 alineatul (2) din TFUE în ceea ce priveşte ajutorul ("decizia de iniţiere a procedurii").
(11)Decizia de iniţiere a procedurii a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (7). Comisia a invitat părţile interesate să prezinte observaţii.
(7)A se vedea nota de subsol 1.
(12)Danemarca şi Suedia şi-au prezentat împreună observaţiile cu privire la decizia de iniţiere a procedurii la 19 iulie 2023.
(13)Comisia a mai primit observaţii de la două părţi interesate, şi anume SAS şi Ryanair, la 10 august 2023 şi, respectiv, la 14 august 2023. La 23 august 2023, Comisia a transmis aceste observaţii Danemarcei şi Suediei. Prin scrisorile din 25 septembrie 2023, Danemarca şi Suedia au transmis Comisiei un răspuns comun la observaţiile prezentate de Ryanair.
(14)La 2 octombrie 2023, Comisia a adresat Danemarcei şi Suediei o solicitare de informaţii. Cele două state membre au răspuns la această cerere în mai multe etape, la 6, 11, 12, 13, 16, 19 şi 23 octombrie 2023. De asemenea, Comisia a transmis solicitări de informaţii: la 16 octombrie 2023, la care Danemarca şi Suedia au răspuns la 24, 26 şi 31 octombrie 2023; la 9 noiembrie 2023, la care Danemarca şi Suedia au răspuns la 14 noiembrie 2023 şi la 14 noiembrie 2023, la care Danemarca şi Suedia au răspuns la 20 şi 21 noiembrie 2023.
(15)Prin scrisorile din datele de 24 şi, respectiv, 17 octombrie 2023, Danemarca şi Suedia au convenit în mod excepţional să renunţe la drepturile care decurg din articolul 342 din TFUE coroborat cu articolul 3 din Regulamentul nr. 1/1958 (8), iar adoptarea şi notificarea prezentei decizii să se facă în limba engleză.
(8)Regulamentul nr. 1 de stabilire a regimului lingvistic al Comunităţii Economice Europene (JO 17, 6.10.1958, p. 385/58, ELI: https://data.europa.eu/eli/reg/1958/1(1)/oj).