Titlul iii - AGENŢI CONTRACTUALI - Decizia 2004/676/CE/24-sep-2004 privind statutul agenţilor din cadrul Agenţiei Europene de Apărare

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Ianuarie 2007
TITLUL III:AGENŢI CONTRACTUALI
Art. 100
În sensul prezentului statut, "agent contractual" reprezintă agentul care nu este încadrat în unul dintre posturile incluse în schema de personal anexată la bugetul agenţiei şi care este angajat pentru a îndeplini atribuţii fie cu normă întreagă, fie cu normă redusă.
Art. 101
(1)Agentul contractual este remunerat din creditele globale prevăzute în acest sens în bugetul agenţiei.
(2)Comitetul director adoptă, după caz, dispoziţii specifice care reglementează recurgerea la agenţi contractuali în cadrul Acţiunii comune 2004/551/PESC.
(3)În fiecare an, agenţia prezintă în cadrul procedurii bugetare o situaţie estimativă cu privire la necesitatea angajării de agenţi contractuali, pe grupe de funcţii.
Art. 102
(1)Agenţii contractuali sunt repartizaţi în patru grupe de funcţii care corespund atribuţiilor pe care le îndeplinesc. Fiecare grupă de funcţii este împărţită în grade şi trepte.
(2)Corespondenţa dintre diferitele atribuţii şi grupele de funcţii este redată în tabelul de mai jos:

Grupa de funcţii

Grad

Atribuţii

IV

13-18

Atribuţii de natură administrativă, de consiliere, lingvistică şi atribuţii de natură tehnică îndeplinite sub supravegherea unui agent temporar.

III

8-12

Atribuţii de execuţie, de redactare, de evidenţă contabilă şi alte atribuţii de natură tehnică îndeplinite sub supravegherea unui agent temporar.

II

4-7

Atribuţii de birou şi de secretariat, administrarea activităţii birourilor şi alte funcţii de natură tehnică îndeplinite sub supravegherea unui agent temporar.

I

1-3

Funcţii de sprijin administrativ şi activităţi manuale îndeplinite sub supravegherea unui agent temporar.

(3)Pe baza tabelului de mai sus, agenţia stabileşte atribuţiile şi competenţele asociate fiecărui tip de funcţie.
(4)Dispoziţiile articolului 6 se aplică prin analogie.
Art. 103
Articolele 10-34 se aplică prin analogie.
Art. 104
(1)Agenţii contractuali sunt selectaţi dintr-o zonă geografică cât mai largă, din rândul resortisanţilor statelor membre participante la agenţie, fără deosebire de originea rasială sau etnică, convingeri politice, filozofice sau religioase, vârstă sau handicap, sex sau orientare sexuală şi indiferent de starea lor civilă sau de situaţia familială.
(2)Pentru ca o persoană să fie recrutată în calitate de agent contractual trebuie întrunite cel puţin următoarele condiţii:
a)pentru grupa de funcţii I, absolvirea învăţământului obligatoriu;
b)pentru grupele de funcţii II şi III:
(i)studii superioare absolvite cu diplomă sau
(ii)studii medii absolvite cu diplomă care să asigure accesul la învăţământul superior şi o experienţă profesională corespunzătoare de minim trei ani sau
(iii)în cazul în care acest lucru se justifică în interes de serviciu, formare profesională sau experienţă profesională la un nivel echivalent;
c)pentru grupa de funcţii IV:
(i)un nivel de studii care să corespundă unui ciclu complet de studii universitare de cel puţin trei absolvit cu diplomă sau
(ii)în cazul în care acest lucru se justifică în interes de serviciu, formare profesională la un nivel echivalent.
(3)Un agent contractual poate fi încadrat în muncă numai în cazul în care:
a)este resortisant al unuia dintre statele membre participante la agenţie şi beneficiază de drepturi depline de cetăţean;
b)şi-a îndeplinit toate obligaţiile care îi revin în temeiul legislaţiei privind serviciul militar;
c)prezintă garanţiile morale necesare exercitării atribuţiilor sale;
d)are condiţia fizică necesară pentru exercitarea atribuţiilor sale şi
e)face dovada faptului că deţine cunoştinţe aprofundate în ceea ce priveşte una dintre limbile Uniunii Europene şi cunoştinţe satisfăcătoare în ceea ce priveşte o altă limbă a Uniunii Europene, în măsura necesară exercitării atribuţiilor sale.
(4)În momentul încheierii contractului iniţial, AAIC poate renunţa la obligativitatea prezentării de către persoana interesată a documentelor justificative prin care se certifică faptul că sunt întrunite condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) literele (a), (b) şi (c), în cazul în care perioada de încadrare în muncă nu depăşeşte trei luni.
(5)Dacă este cazul, Comitetul director adoptă dispoziţii speciale care reglementează procedurile de recrutare a agenţilor contractuali în cadrul Acţiunii comune 2004/551/PESC.
Art. 105
Înainte de a fi încadrat în muncă, agentul contractual este supus unui examen medical de către un medic consilier autorizat de agenţie, astfel încât agenţia să se asigure că agentul contractual în cauză îndeplineşte condiţiile prevăzute la articolul 104 alineatul (3) litera (d).
- Articolul 37 se aplică prin analogie.
Art. 106
(1)Agentul contractual al cărui contract se încheie pe o perioadă de cel puţin un an efectuează o perioadă de probă de cel puţin şase luni pentru grupa de funcţii I şi de cel puţin nouă luni pentru celelalte grupe de funcţii.
(2)În cazul în care, în perioada de probă, agentul contractual nu îşi poate exercita atribuţiile ca urmare a unei boli sau a unui accident pe o durată de o lună sau mai mult, AAIC poate prelungi durata perioadei de probă cu o perioadă corespunzătoare.
(3)Cu cel puţin o lună înainte de încheierea perioadei de probă se întocmeşte un raport de evaluare a capacităţii agentului contractual de a îndeplini atribuţiile asociate funcţiei sale, precum şi a eficienţei şi conduitei sale în serviciu. Raportul se aduce la cunoştinţa persoanei interesate, care are dreptul de a-şi prezenta observaţiile în scris. Agentul contractual care nu a făcut dovada calităţilor necesare pentru a rămâne în funcţie este concediat. Cu toate acestea " în mod excepţional, AAIC poate prelungi durata perioadei de probă cu cel mult şase luni, transferând eventual agentul contractual într-un alt departament.
(4)În cazul în care activitatea agentului contractual aflat în perioada de probă se dovedeşte, în mod evident, necorespunzătoare, raportul se poate întocmi în orice moment al perioadei de probă. Raportul se aduce la cunoştinţa persoanei în cauză, care are dreptul de a-şi formula observaţiile în scris. Pe baza acestui raport, AAIC poate decide concedierea agentului contractual înainte de încheierea perioadei de probă, cu preaviz de o lună.
(5)Agentul contractual concediat în perioada de probă are dreptul la o compensaţie egală cu o treime din salariul de bază pentru fiecare lună lucrată în perioada de probă.
Art. 107
Contractele agenţilor contractuali se pot încheia pe o durată determinată de minim trei luni şi maxim patru ani. Contractele pot fi prelungite o singură dată pe o perioadă determinată de maxim cinci ani. Durata cumulată a contractului iniţial şi a primei prelungiri nu poate fi mai mică de şase luni pentru grupa de funcţii I şi, respectiv, de nouă luni pentru celelalte grupe de funcţii.
Art. 108
(1)Agentul contractual poate fi recrutat doar pentru:
(i)gradele 13, 14 sau 16 pentru grupa de funcţii IV;
(ii)gradele 8, 9 sau 10 pentru grupa de funcţii III;
(iii)gradele 4 sau 5 pentru grupa de funcţii II;
(iv)gradul 1 pentru grupa de funcţii I.
Încadrarea în fiecare grupă de funcţii se efectuează în funcţie de calificările şi experienţa agentului. Pentru a răspunde nevoilor specifice ale agenţiei, se poate lua în considerare situaţia de pe piaţa muncii din Uniunea Europeană. Agentul contractual recrutat este încadrat în prima treaptă a gradului său.
(2)Agentul contractual care schimbă funcţia în cadrul unui grup de funcţii nu poate fi încadrat la un grad sau o treaptă inferioare celor corespunzătoare funcţii anterioare.
Agentul contractual care accede la un grup de funcţii superior este încadrat la un grad şi la o treaptă care dă dreptul la o remuneraţie cel puţin egală celei de care beneficia prin contractul precedent.
Art. 109
(1)Articolul 40 primul paragraf se aplică prin analogie agenţilor contractuali încadraţi în muncă pe o perioadă de minimum un an.
(2)Agentul contractual cu o vechime de doi ani într-o treaptă a gradului său accede în mod automat la treapta următoare a gradului respectiv.
(3)Încadrarea unui agent contractual la un grad imediat superior în cadrul aceleiaşi grupe de funcţii se face în urma deciziei agenţiei. Pentru agentul contractual decizia presupune încadrarea la prima treaptă din gradul imediat superior. O astfel de promovare se efectuează prin selecţie din rândul agenţilor contractuali angajaţi pe o durată de cel puţin trei ani şi care au cel puţin doi ani vechime în gradul respectiv, după o analiză comparativă a rezultatelor lor şi a rapoartelor asupra activităţii lor. După analiza comparativă a rezultatelor, AAIC ia în considerare în mod special rapoartele de evaluare a agenţilor contractuali, utilizarea, în exercitarea atribuţiilor lor, a altor limbi decât limba pentru care au făcut dovada cunoaşterii aprofundate în conformitate cu articolul 104 alineatul (3) litera (e) şi, dacă este necesar, nivelul responsabilităţilor exercitate.
(4)Agentul contractual nu poate accede la o grupă de funcţii superioară decât prin participarea la o procedură generală de selecţie.
Art. 110
Articolele 41-57 se aplică prin analogie.
Art. 111
Articolele 58-66 se aplică prin analogie, sub rezerva modificărilor prevăzute la articolele 112 şi 113.
Art. 112
Grila salariilor de bază se stabileşte conform grilei prevăzute la articolul 93 din "Regimul aplicabil celorlalţi agenţi" ai CE.
Art. 113
Prin derogare de la articolul 63 alineatul (3), indemnizaţia de instalare prevăzută la alineatul (1) şi indemnizaţia de reinstalare prevăzută la alineatul (2) din articolul menţionat anterior nu pot fi mai mici de:
- 734,76 EUR pentru agentul contractual care are dreptul la alocaţie pentru locuinţă şi
- 435, 62 EUR pentru agentul contractual care nu are dreptul la alocaţie pentru locuinţă.
Art. 114
Articolele 67-69 se aplică prin analogie. Cu toate acestea, articolul 67 alineatele (4) şi (5) nu se aplică agentului contractual care a rămas în serviciul agenţiei până la vârsta de 6 3 de ani, cu excepţia cazului în care a fost încadrat în muncă pe o perioadă mai mare de 3 ani în calitate de agent contractual.
Art. 115
(1)Un fost agent contractual care rămâne fără ocupaţie ca urmare a încetării raporturilor de muncă în cadrul agenţiei şi care:
a)nu beneficiază de alocaţie de invaliditate suportată de către agenţie;
b)nu şi-a întrerupt activitatea în urma demisiei sau ca urmare a rezilierii contractului din motive disciplinare;
c)a efectuat minimum şase luni de muncă;
d)este rezident într-un stat membru UE,
beneficiază de alocaţie de şomaj lunar, în condiţiile stabilite în continuare.
In cazul în care are dreptul la ajutor de şomaj în cadrul unui sistem naţional, fostul agent contractual în cauză este obligat să notifice acest lucru agenţiei. În acest caz, valoarea respectivului ajutor se deduce din ajutorul plătit în temeiul alineatului (3).
(2)Pentru a beneficia de alocaţia de şomaj menţionat anterior, fostul agent contractual trebuie:
a)să fie înregistrat, la cererea sa, în evidenţele agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă din statul membru UE unde are domiciliul stabil, ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă;
b)să îndeplinească obligaţiile prevăzute de legislaţia statului membru UE în cauză pentru persoanele care beneficiază de ajutor de şomaj în temeiul respectivei legislaţii;
c)să transmită lunar agenţiei un certificat emis de autoritatea naţională competentă pentru ocuparea forţei de muncă în care să se precizeze dacă a îndeplinit sau nu obligaţiile şi condiţiile prevăzute la literele (a) şi (b).
Agenţia poate acorda sau menţine ajutorul chiar şi în cazul în care fostul agent contractual nu îndeplineşte obligaţiile naţionale menţionate la litera (b), în caz de boală, accident, maternitate, invaliditate sau în cazul unei situaţii recunoscute ca similară sau în cazul unei dispense acordate de autoritatea naţională competentă de la îndeplinirea respectivelor obligaţii.
Comitetul director adoptă dispoziţiile necesare pentru aplicarea prezentului articol.
(3)Alocaţia de şomaj se calculează pe baza salariului de bază obţinut de fostul agent contractual în momentul încetării activităţii. Valoarea ajutorului se stabileşte astfel:
a)60 % din salariul de bază pentru o perioadă iniţială de 12 luni;
b)45 % din salariul de bază pentru lunile 13-24;
c)30 % din salariul de bază pentru lunile 25-36.
Cu excepţia perioadei iniţiale de şase luni în cursul căreia se aplică limita inferioară prezentată în continuare, timp în care limita superioară nu se aplică, sumele astfel definite nu pot fi mai mici de 878,64 EUR şi nici mai mari de 1 757,28 EUR. Limitele menţionate anterior se ajustează în acelaşi mod ca grila salarială prevăzută la articolul 66 din Statutul funcţionarilor CE, în conformitate cu aceleaşi dispoziţii ca cele care figurează la articolul 6 5 din respectivul statut.
(4)Perioada pe timpul căreia unui fost agent contractual i se poate plăti alocaţia de şomaj este de maximum 36 de luni de la data încetării activităţii şi nu poate depăşi, în nici un caz, o treime din durata efectivă lucrată. Cu toate acestea, în cazul în care, în cursul respectivei perioade, un fost agent contractual încetează să îndeplinească condiţiile prevăzute la alineatele (1) şi (2), plata alocaţiei de şomaj se suspendă. Alocaţia se plăteşte din nou în cazul în care, înainte de expirarea acestei perioade, fostul agent contractual îndeplineşte din nou condiţiile menţionate anterior fără să fi obţinut dreptul la un ajutor de şomaj naţional.
(5)Fostul agent contractual care are dreptul la alocaţie de şomaj beneficiază de alocaţii familiale în conformitate cu aceleaşi dispoziţii ca cele prevăzute la articolul 67 din Statutul funcţionarilor CE. Alocaţia pentru locuinţă se calculează pe baza alocaţiei de şomaj, în condiţiile stabilite la articolul 1 din anexa V la prezentul statut.
Agentul contractual în cauză se obligă să declare toate indemnizaţiile de acest gen care îi sunt plătite lui/ei sau soţiei sale/soţului său din alte surse; astfel de indemnizaţii se deduc din cele plătite în temeiul prezentului articol.
Un fost agent contractual care are dreptul la alocaţie de şomaj beneficiază, în condiţiile stabilite de articolul 67, care se aplică prin analogie, de asigurare de sănătate fără a fi nevoit să plătească nici o contribuţie.
(6)Alocaţia de şomaj şi alocaţiile familiale se plătesc din Fondul special de şomaj, în EUR. Nu se aplică nici un coeficient corector.
(7)Agenţii contractuali contribuie cu o treime la finanţarea sistemului de asigurări de şomaj. Contribuţia respectivă se stabileşte la 0,81 % din salariul de bază al agentului contractual în cauză, după deducerea unei indemnizaţii forfetare în valoare de 798,77 EUR şi fără a ţine seama de coeficientul corector prevăzut la articolul 64 din Statutul funcţionarilor CE. Contribuţia se deduce lunar din salariul agentului contractual în cauză şi se plăteşte, împreună cu celelalte două treimi suportate de agenţie, către Fondul special de şomaj instituit în conformitate cu articolul 28a din "Regimul aplicabil celorlalţi agenţi" ai CE. Dacă este cazul, la sfârşitul unei perioade de 6 ani, Consiliul revizuieşte şi ajustează valoarea contribuţiei, în funcţie de riscul de şomaj, în ceea ce-i priveşte pe agenţii contractuali din cadrul agenţiei.
(8)Alocaţia de şomaj plătite unui fost agent contractual rămas fără loc de muncă face obiectul aceloraşi dispoziţii ca şi cele stabilite de Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 260/68.
(9)Autorităţile naţionale competente pentru ocuparea forţei de muncă şi şomaj, acţionând în conformitate cu legislaţia lor internă, şi agenţia cooperează în mod eficient pentru a asigura aplicarea corespunzătoare a prezentului articol.
(10)Normele de aplicare adoptate în conformitate cu articolul 70 alineatul (10) se aplică prezentului articol, fără a aduce atingere dispoziţiilor stabilite la prezentul articol alineatul (2) paragraful al treilea.
- Articolul 116 Articolele 71 şi 72 se aplică prin analogie.
Art. 117
Pe durata contractului sau după expirarea acestuia, agentul contractual poate primi cadouri, împrumuturi sau avansuri, în cazul în care este incapabil să-şi exercite atribuţiile ca urmare a unei boli grave şi prelungite, a unui handicap sau a unui accident survenit pe durata încadrării sale în muncă şi în măsura în care dovedeşte că nu beneficiază de asigurare în cadrul unui alt sistem de asigurări sociale care acoperă aceste riscuri.
Art. 118
Agenţii contractuali sunt asiguraţi împotriva riscului de deces şi de invaliditate care poate surveni pe durata contractului de muncă, în conformitate cu dispoziţiile de mai jos.
Prestaţiile şi garanţiile prevăzute în prezenta secţiune se suspendă în cazul în care remuneraţia pe care o primeşte un agent contractual în conformitate cu contractul său de muncă se suspendă temporar în temeiul prezentului statut.
Art. 119
În cazul în care examenul medical efectuat înaintea încadrării în muncă a agentului contractual arată că acesta din urmă suferă de boală sau de invaliditate, AAIC poate să decidă să nu îl admită ca beneficiar al garanţiilor prevăzute în materie de invaliditate sau deces, în ceea ce priveşte riscurile rezultate ca urmare a unei astfel de boli sau invalidităţi, decât la expirarea unei perioade de cinci ani de la data încadrării sale în muncă.
Agentul contractual poate să facă recurs împotriva respectivei decizii la comisia de invaliditate menţionată la articolul 75 din prezentul statut.
Art. 120
(1)Agentul contractual care suferă de invaliditate totală şi care, din această cauză, este obligat să-şi suspende serviciul în cadrul agenţiei, beneficiază pe toată perioada de invaliditate de o alocaţie de invaliditate a cărei valoare se stabileşte după cum urmează.
În cazul în care un agent contractual, beneficiar al unei alocaţii de invaliditate, împlineşte 6 5 de ani, se aplică dispoziţiile generale referitoare la acordarea indemnizaţiei de încetare a activităţii. Indemnizaţia de încetare a activităţii se calculează pe baza salariului corespunzător treptei şi gradului deţinute de agent la momentul la care a survenit invaliditatea.
(2)Alocaţia de invaliditate este de 70 % din ultimul salariu de bază al agentului contractual. Cu toate acestea, ea nu poate fi mai mică decât salariul de bază al unui agent contractual încadrat în grupa de funcţii I, gradul 1, treapta 1. Alocaţia de invaliditate este condiţionată de contribuţia la sistemul de pensii, calculată pe baza alocaţiei menţionate anterior.
(3)În cazul în care invaliditatea agentului contractual rezultă în urma unui accident survenit în timpul sau în legătură cu exercitarea atribuţiilor sale, în urma unei boli profesionale, în urma unui act de sacrificiu personal înfăptuit în interes public sau în urma faptului că şi-a riscat propria viaţă pentru a salva viaţa unei alte persoane, alocaţia de invaliditate nu poate fi mai mică de 120 % din salariul de bază lunar corespunzător unui agent contractual încadrat în grupa de funcţii I, gradul 1, treapta 1. În acest caz, contribuţia la sistemul de pensii este va fi suportată de bugetul fostului angajator.
(4)În cazul invalidităţii provocate în mod deliberat de agentul contractual, AAIC poate decide ca acesta să primească doar subvenţia prevăzută la articolul 128.
(5)Agentul contractual care beneficiază de o alocaţie de invaliditate are dreptul la alocaţiile familiale prevăzute la articolul 59 alineatul (3), în conformitate cu anexa V; alocaţia pentru locuinţă se calculează pe baza alocaţiei beneficiarului.
Art. 121
(1)Starea de invaliditate se stabileşte de către comisia de invaliditate prevăzută la articolul 75.
(2)Dreptul la alocaţia de invaliditate intră în vigoare din ziua următoare zilei în care contractul agentului contractual încetează, în conformitate cu articolele 95 şi 96, care se aplică prin analogie.
(3)Agenţia îi poate solicita beneficiarului unei alocaţii de invaliditate să se supună unor examene periodice pentru a se asigura că îndeplineşte în continuare condiţiile de acordare a respectivei alocaţii. în cazul în care comisia de invaliditate stabileşte că respectivele condiţii nu mai sunt îndeplinite, agentul contractual în cauză îşi reia serviciul în cadrul agenţiei, cu condiţia să nu-i fi expirat contractul de muncă.
Cu toate acestea, dacă încadrarea persoanei în cauză în muncă în cadrul agenţiei se dovedeşte imposibilă, contractul său se poate rezilia sub rezerva plăţii unei sume care corespunde remuneraţiei care ar fi fost plătită pe perioada preavizului şi, după caz, care corespunde indemnizaţiei de încetare a activităţii prevăzută la articolul 95. Se aplică, de asemenea, articolul 128.
Art. 122
(1)Succesorii în drepturi ai agentului contractual decedat, stabiliţi în conformitate cu aceleaşi prevederi menţionate la capitolul 3 din anexa VI, beneficiază de pensie de urmaş în condiţiile prevăzute la articolele 123-126.
(2)În cazul în care un fost agent contractual care beneficiază de o alocaţie de invaliditate decedează, succesorii în drepturi ai agentului contractual decedat, în conformitate cu dispoziţiile capitolului 3 din anexa VI, beneficiază de pensia de urmaş prevăzută în anexa menţionată anterior.
(3)În cazul dispariţiei de mai mult de un an a unui agent contractual sau a unui fost agent contractual care beneficiază de alocaţie de invaliditate, pensiile provizorii acordate soţului/soţiei şi persoanelor recunoscute ca aflate în întreţinerea sa se stabilesc în conformitate cu aceleaşi dispoziţii ca şi cele prevăzute la capitolele 5 şi 6 din anexa VIII la Statutul funcţionarilor CE.
Art. 123
Dreptul la plata pensiei intră în vigoare în prima zi a lunii care urmează celei în care a survenit decesul sau, dacă este cazul, în prima zi a lunii care urmează perioadei în care soţul/soţia decedatului, orfanii sau persoanele aflate în întreţinerea sa beneficiază de retribuţiile sale în temeiul articolului 59 alineatul (8).
Art. 124
Soţul/soţia care supravieţuieşte agentului contractual beneficiază de pensie de urmaş în prevăzute la capitolul 3 din anexa VI. Valoarea pensiei nu poate fi mai mică de 3 5 % din ultimul salariu de bază lunar primit de agentul contractual şi nici mai mică decât salariul de bază al unui agent contractual CE încadrat în grupa de funcţii I, gradul 1, prima treaptă.
Beneficiarul unei pensii de urmaş are dreptul, în condiţiile prevăzute în anexa V, la alocaţiile familiale menţionate la articolul 59 alineatul (3). Cu toate acestea, valoarea alocaţiei pentru creşterea copilului este dublă faţă de alocaţia prevăzută la articolul 59 alineatul (3) litera (b).
Art. 125
(1)În cazul în care un agent contractual sau un fost agent contractual beneficiar al unei alocaţii de invaliditate decedează fără a lăsa în urma sa un soţ/o soţie având dreptul la pensie de urmaş, copiii aflaţi în întreţinerea sa au dreptul la o pensie de orfan, în condiţiile stabilite la articolul 81, care se aplică prin analogie.
(2)Acelaşi drept la pensie se recunoaşte şi copiilor care îndeplinesc aceleaşi condiţii, în caz de deces sau de recăsătorie a soţului/soţiei ce beneficiază de o pensie de urmaş.
(3)În cazul în care un agent contractual sau un fost agent contractual beneficiar al unei alocaţii de invaliditate decedează, iar condiţiile prevăzute la alineatul (1) nu sunt îndeplinite, se aplică, prin analogie, dispoziţiile articolului 81 paragraful al treilea.
(4)Pensia de orfan a persoanelor considerate ca aflate în întreţinerea agentului contractual în sensul articolului 2 alineatul (4) din anexa V nu trebuie să depăşească dublul valorii alocaţiei pentru creşterea copilului. Cu toate acestea, dreptul la pensie încetează în cazul în care un terţ este obligat să plătească o pensie alimentară în temeiul legislaţiei interne.
(5)Decesul unui părinte natural care este înlocuit de un părinte adoptiv nu dă dreptul la pensie de orfan.
(6)Orfanul beneficiază de alocaţie şcolară în condiţiile stabilite la articolul 3 din anexa V.
Art. 126
În caz de divorţ sau de coexistenţă a mai multor categorii de urmaşi care îndeplinesc condiţiile pentru acordarea pensiei de urmaş, aceasta se repartizează în condiţiile prevăzute la capitolul 3 din anexa VI.
Art. 127
Articolele 83 şi 84 se aplică prin analogie.
Art. 128
În momentul încetării activităţii, agentul contractual are dreptul la plata unei indemnizaţii de încetare a activităţii sau la transferul echivalentului actuarial al drepturilor la pensie în condiţiile prevăzute la articolul 1 din anexa VI.
Art. 129
(1)În cazul în care un agent contractual a exercitat opţiunea prevăzută la articolul 131, indemnizaţia de încetare a activităţii se reduce proporţional cu perioada pentru care s-au reţinut sumele respective.
(2)Alineatul precedent nu se aplică agentului contractual care, în termen de trei luni de la aplicarea prezentului statut, solicită reluarea plăţii sumelor plus dobânda compusă aferentă stabilită la 3,5 % pe an, rata putând fi revizuită în conformitate cu procedura stabilită la articolul 8 7.
Art. 130
Articolele 88 şi 89 se aplică prin analogie.
Art. 131
În conformitate cu condiţiile stabilite de agenţie, un agent contractual poate solicita agenţiei să efectueze toate plăţile pe care acesta trebuie să le efectueze pentru constituirea sau menţinerea drepturilor de pensie, a ajutorului de şomaj, a asigurării de invaliditate, a asigurării de viaţă şi de sănătate în ţara în care a fost acoperit de aceste sisteme ultima dată. În egală măsură, agenţia poate decide să efectueze toate plăţile pe care un agent contractual trebuie să le efectueze pentru constituirea sau menţinerea drepturilor de pensie în ţara sa de origine, chiar şi în absenţa unei cereri din partea respectivului agent contractual. În acest caz, agenţia trebuie să-şi justifice decizia în mod corespunzător. Pe durata de aplicare a respectivelor contribuţii, agentul contractual nu beneficiază de sistemul de asigurări de sănătate al agenţiei. De asemenea, pe perioada de aplicare a respectivelor contribuţii, agentul contractual nu este asigurat prin sistemele de asigurări de viaţă şi de invaliditate şi nu dobândeşte drepturi în cadrul sistemelor de asigurări de şomaj şi de pensie ale agenţiei.
Perioada efectivă a plăţilor de acest fel pentru orice agent contractual este de maximum 6 luni. Cu toate acestea, agenţia poate decide să prelungească perioada respectivă ă la un an. Plăţile se fac din bugetul agenţiei. Plăţile efectuate pentru constituirea sau menţinerea unor drepturi de pensie nu pot depăşi dublul ratei prevăzute la articolul 89.
Art. 132
Sistemul de asigurări de invaliditate sau sistemul pensiilor de urmaş este prevăzut la articolele 19-23 din anexa VI.
Art. 133
(1)Articolele 83 şi 84 din prezentul statut se aplică prin analogie, ca şi articolul 29 din anexa VI.
(2)Toate sumele datorate agenţiei de un agent contractual în cadrul sistemului de asigurări menţionat anterior, la data la care prestaţiile devin plătibile, se deduc din cuantumul prestaţiilor care îi revin agentului sau succesorilor săi în drepturi. Deducerea se poate eşalona pe mai multe luni.
Art. 134
Dispoziţiile articolului 93 se aplică prin analogie în favoarea agenţiei.
Art. 135
Dispoziţiile articolului 94 se aplică prin analogie.
Art. 136
Articolele 95-99 se aplică prin analogie agenţilor contractuali.
În cazul în care se iau măsuri disciplinare împotriva unui agent contractual, comisia de disciplină prevăzută la articolul 142 se reuneşte cu participarea a doi membri suplimentari din aceeaşi grupă de funcţii şi de grad echivalent cu cel al agentului contractual în cauză. Cei doi membri suplimentari sunt numiţi în conformitate cu o procedură ad hoc convenită de AAIC şi de comitetul personalului.