Secţiunea 13 - Asigurarea împotriva riscurilor de invaliditate şi deces - Decizia 2004/676/CE/24-sep-2004 privind statutul agenţilor din cadrul Agenţiei Europene de Apărare
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 29 Ianuarie 2007
Secţiunea B:Asigurarea împotriva riscurilor de invaliditate şi deces
Art. 118
Agenţii contractuali sunt asiguraţi împotriva riscului de deces şi de invaliditate care poate surveni pe durata contractului de muncă, în conformitate cu dispoziţiile de mai jos.
Prestaţiile şi garanţiile prevăzute în prezenta secţiune se suspendă în cazul în care remuneraţia pe care o primeşte un agent contractual în conformitate cu contractul său de muncă se suspendă temporar în temeiul prezentului statut.
Art. 119
În cazul în care examenul medical efectuat înaintea încadrării în muncă a agentului contractual arată că acesta din urmă suferă de boală sau de invaliditate, AAIC poate să decidă să nu îl admită ca beneficiar al garanţiilor prevăzute în materie de invaliditate sau deces, în ceea ce priveşte riscurile rezultate ca urmare a unei astfel de boli sau invalidităţi, decât la expirarea unei perioade de cinci ani de la data încadrării sale în muncă.
Agentul contractual poate să facă recurs împotriva respectivei decizii la comisia de invaliditate menţionată la articolul 75 din prezentul statut.
Art. 120
(1)Agentul contractual care suferă de invaliditate totală şi care, din această cauză, este obligat să-şi suspende serviciul în cadrul agenţiei, beneficiază pe toată perioada de invaliditate de o alocaţie de invaliditate a cărei valoare se stabileşte după cum urmează.
În cazul în care un agent contractual, beneficiar al unei alocaţii de invaliditate, împlineşte 6 5 de ani, se aplică dispoziţiile generale referitoare la acordarea indemnizaţiei de încetare a activităţii. Indemnizaţia de încetare a activităţii se calculează pe baza salariului corespunzător treptei şi gradului deţinute de agent la momentul la care a survenit invaliditatea.
(2)Alocaţia de invaliditate este de 70 % din ultimul salariu de bază al agentului contractual. Cu toate acestea, ea nu poate fi mai mică decât salariul de bază al unui agent contractual încadrat în grupa de funcţii I, gradul 1, treapta 1. Alocaţia de invaliditate este condiţionată de contribuţia la sistemul de pensii, calculată pe baza alocaţiei menţionate anterior.
(3)În cazul în care invaliditatea agentului contractual rezultă în urma unui accident survenit în timpul sau în legătură cu exercitarea atribuţiilor sale, în urma unei boli profesionale, în urma unui act de sacrificiu personal înfăptuit în interes public sau în urma faptului că şi-a riscat propria viaţă pentru a salva viaţa unei alte persoane, alocaţia de invaliditate nu poate fi mai mică de 120 % din salariul de bază lunar corespunzător unui agent contractual încadrat în grupa de funcţii I, gradul 1, treapta 1. În acest caz, contribuţia la sistemul de pensii este va fi suportată de bugetul fostului angajator.
(4)În cazul invalidităţii provocate în mod deliberat de agentul contractual, AAIC poate decide ca acesta să primească doar subvenţia prevăzută la articolul 128.
(5)Agentul contractual care beneficiază de o alocaţie de invaliditate are dreptul la alocaţiile familiale prevăzute la articolul 59 alineatul (3), în conformitate cu anexa V; alocaţia pentru locuinţă se calculează pe baza alocaţiei beneficiarului.
Art. 121
(1)Starea de invaliditate se stabileşte de către comisia de invaliditate prevăzută la articolul 75.
(2)Dreptul la alocaţia de invaliditate intră în vigoare din ziua următoare zilei în care contractul agentului contractual încetează, în conformitate cu articolele 95 şi 96, care se aplică prin analogie.
(3)Agenţia îi poate solicita beneficiarului unei alocaţii de invaliditate să se supună unor examene periodice pentru a se asigura că îndeplineşte în continuare condiţiile de acordare a respectivei alocaţii. în cazul în care comisia de invaliditate stabileşte că respectivele condiţii nu mai sunt îndeplinite, agentul contractual în cauză îşi reia serviciul în cadrul agenţiei, cu condiţia să nu-i fi expirat contractul de muncă.
Cu toate acestea, dacă încadrarea persoanei în cauză în muncă în cadrul agenţiei se dovedeşte imposibilă, contractul său se poate rezilia sub rezerva plăţii unei sume care corespunde remuneraţiei care ar fi fost plătită pe perioada preavizului şi, după caz, care corespunde indemnizaţiei de încetare a activităţii prevăzută la articolul 95. Se aplică, de asemenea, articolul 128.
Art. 122
(1)Succesorii în drepturi ai agentului contractual decedat, stabiliţi în conformitate cu aceleaşi prevederi menţionate la capitolul 3 din anexa VI, beneficiază de pensie de urmaş în condiţiile prevăzute la articolele 123-126.
(2)În cazul în care un fost agent contractual care beneficiază de o alocaţie de invaliditate decedează, succesorii în drepturi ai agentului contractual decedat, în conformitate cu dispoziţiile capitolului 3 din anexa VI, beneficiază de pensia de urmaş prevăzută în anexa menţionată anterior.
(3)În cazul dispariţiei de mai mult de un an a unui agent contractual sau a unui fost agent contractual care beneficiază de alocaţie de invaliditate, pensiile provizorii acordate soţului/soţiei şi persoanelor recunoscute ca aflate în întreţinerea sa se stabilesc în conformitate cu aceleaşi dispoziţii ca şi cele prevăzute la capitolele 5 şi 6 din anexa VIII la Statutul funcţionarilor CE.
Art. 123
Dreptul la plata pensiei intră în vigoare în prima zi a lunii care urmează celei în care a survenit decesul sau, dacă este cazul, în prima zi a lunii care urmează perioadei în care soţul/soţia decedatului, orfanii sau persoanele aflate în întreţinerea sa beneficiază de retribuţiile sale în temeiul articolului 59 alineatul (8).
Art. 124
Soţul/soţia care supravieţuieşte agentului contractual beneficiază de pensie de urmaş în prevăzute la capitolul 3 din anexa VI. Valoarea pensiei nu poate fi mai mică de 3 5 % din ultimul salariu de bază lunar primit de agentul contractual şi nici mai mică decât salariul de bază al unui agent contractual CE încadrat în grupa de funcţii I, gradul 1, prima treaptă.
Beneficiarul unei pensii de urmaş are dreptul, în condiţiile prevăzute în anexa V, la alocaţiile familiale menţionate la articolul 59 alineatul (3). Cu toate acestea, valoarea alocaţiei pentru creşterea copilului este dublă faţă de alocaţia prevăzută la articolul 59 alineatul (3) litera (b).
Art. 125
(1)În cazul în care un agent contractual sau un fost agent contractual beneficiar al unei alocaţii de invaliditate decedează fără a lăsa în urma sa un soţ/o soţie având dreptul la pensie de urmaş, copiii aflaţi în întreţinerea sa au dreptul la o pensie de orfan, în condiţiile stabilite la articolul 81, care se aplică prin analogie.
(2)Acelaşi drept la pensie se recunoaşte şi copiilor care îndeplinesc aceleaşi condiţii, în caz de deces sau de recăsătorie a soţului/soţiei ce beneficiază de o pensie de urmaş.
(3)În cazul în care un agent contractual sau un fost agent contractual beneficiar al unei alocaţii de invaliditate decedează, iar condiţiile prevăzute la alineatul (1) nu sunt îndeplinite, se aplică, prin analogie, dispoziţiile articolului 81 paragraful al treilea.
(4)Pensia de orfan a persoanelor considerate ca aflate în întreţinerea agentului contractual în sensul articolului 2 alineatul (4) din anexa V nu trebuie să depăşească dublul valorii alocaţiei pentru creşterea copilului. Cu toate acestea, dreptul la pensie încetează în cazul în care un terţ este obligat să plătească o pensie alimentară în temeiul legislaţiei interne.
(5)Decesul unui părinte natural care este înlocuit de un părinte adoptiv nu dă dreptul la pensie de orfan.
(6)Orfanul beneficiază de alocaţie şcolară în condiţiile stabilite la articolul 3 din anexa V.
Art. 126
În caz de divorţ sau de coexistenţă a mai multor categorii de urmaşi care îndeplinesc condiţiile pentru acordarea pensiei de urmaş, aceasta se repartizează în condiţiile prevăzute la capitolul 3 din anexa VI.