Capitolul xix - Achiziţii publice - Acord din 30-oct-2016 ECONOMIC ŞI COMERCIAL CUPRINZĂTOR (CETA) între Canada, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi statele sale membre, pe de altă parte

Acte UE

Jurnalul Oficial 11L

În vigoare
Versiune de la: 28 Octombrie 2016
CAPITOLUL XIX:Achiziţii publice
Art. 191: Definiţii
În sensul prezentului capitol:
mărfuri sau servicii comerciale înseamnă mărfuri sau servicii de tipul celor care sunt în general vândute sau oferite spre vânzare în comerţ către cumpărători neguvernamentali şi sunt cumpărate de regulă în scopuri neguvernamentale;
serviciu de construcţie înseamnă un serviciu al cărui obiectiv este realizarea prin orice mijloc de lucrări civile sau de construcţie, pe baza diviziunii 51 din Clasificarea centrală provizorie a produselor a Organizaţiei Naţiunilor Unite ("CPC");
licitaţie electronică înseamnă un proces iterativ care implică utilizarea de mijloace electronice pentru prezentarea de către furnizori a unor preţuri noi şi/sau a unor valori noi pentru elementele netarifare cuantificabile ale licitaţiei care au legătură cu criteriile de evaluare, sau ambele, ceea ce conduce la o clasificare sau la o reclasificare a ofertelor;
în scris sau scris(ă) înseamnă orice expresie scrisă cu litere sau cu cifre care poate fi citită, reprodusă şi comunicată ulterior. Aceasta poate include informaţiile transmise şi stocate electronic;
licitaţie restrânsă înseamnă o metodă de achiziţii publice prin care entitatea contractantă contactează ce furnizor sau furnizori doreşte;
măsură înseamnă orice act cu putere de lege, reglementare, procedură, orientare sau practică administrativă a unei entităţi contractante legată de achiziţiile publice reglementate;
listă multifuncţională înseamnă o listă de furnizori cu privire la care o entitate contractantă a stabilit că îndeplinesc condiţiile de înscriere pe lista în cauză, pe care entitatea contractantă intenţionează să o utilizeze de mai multe ori;
anunţ de intenţie referitor la contractul de achiziţie publică înseamnă un anunţ publicat de o entitate contractantă prin care invită furnizorii interesaţi să depună o cerere de participare, o ofertă sau ambele;
operaţiune de compensare înseamnă orice condiţie sau măsură care încurajează dezvoltarea locală sau îmbunătăţeşte contul balanţei de plăţi al unei părţi, cum ar fi utilizarea conţinutului de origine naţională, acordarea de licenţe pentru tehnologie, investiţiile, comerţul în contrapartidă şi acţiuni sau cerinţe similare;
licitaţie deschisă înseamnă o metodă de achiziţii publice prin care toţi furnizorii interesaţi pot depune o ofertă;
persoană înseamnă "persoană" astfel cum este definită la articolul 1.1 (Definiţii cu aplicabilitate generală);
entitate contractantă înseamnă o entitate reglementată de anexele 19-1, 19-2 sau 19-3 la lista unei părţi privind accesul la piaţă pentru prezentul capitol;
furnizor calificat înseamnă un furnizor care este recunoscut de o entitate contractantă ca îndeplinind condiţiile de participare;
licitaţie selectivă înseamnă o metodă de achiziţii publice prin care numai furnizorii calificaţi sunt invitaţi de entitatea contractantă să depună o ofertă;
servicii includ serviciile de construcţii, în absenţa unor prevederi contrare;
standard înseamnă un document aprobat de un organism recunoscut care prevede, pentru utilizare comună şi repetată, norme, orientări sau caracteristici pentru mărfuri sau servicii sau pentru procesele şi metodele de producţie aferente acestora şi a cărui respectare nu este obligatorie. Acesta poate, de asemenea, să includă sau să se refere exclusiv la cerinţe privind terminologia, simbolurile, împachetarea, marcarea sau etichetarea aplicabile unei mărfi, serviciu, proces sau unei metode de producţie;
furnizor înseamnă o persoană sau un grup de persoane care furnizează sau ar putea furniza mărfuri sau servicii; şi
specificaţie tehnică înseamnă o cerinţă din cadrul licitaţiei care:
(a)prevede caracteristicile mărfurilor sau serviciilor care fac obiectul achiziţiei publice, inclusiv calitatea, performanţa, siguranţa şi dimensiunile acestora, sau procesele şi metodele de producţie sau de furnizare a acestora; sau
(b)se referă la cerinţe privind terminologia, simbolurile, împachetarea, marcarea sau etichetarea aplicabile unei mărfi sau unui serviciu.
Art. 192: Obiectul şi domeniul de aplicare
I.Aplicarea prezentului capitol
(1)Prezentul capitol se aplică oricărei măsuri în domeniul achiziţiilor publice reglementate, fie că este efectuată sau nu, exclusiv sau parţial, prin mijloace electronice.
(2)În sensul prezentului capitol, prin "achiziţie publică reglementată" se înţelege o procedură de achiziţie publică desfăşurată în scopuri guvernamentale:
a)pentru un bun, un serviciu sau orice combinaţie a acestora:
(i)astfel cum se specifică în anexele fiecărei părţi la lista sa privind accesul la piaţă pentru prezentul capitol; şi
(ii)care nu sunt achiziţionate pentru a fi comercializate sau revândute sau pentru a fi utilizate în producţia sau furnizarea de mărfuri sau servicii care se comercializează sau se revând;
b)prin orice mijloace contractuale, inclusiv: cumpărare; leasing; şi închiriere sau cumpărare în rate, cu sau fără opţiune de cumpărare;
c)a cărei valoare, estimată în conformitate cu alineatele (6)-(8), este egală sau mai mare decât cea a pragului corespunzător specificat în anexele fiecărei părţi la lista sa privind accesul la piaţă pentru prezentul capitol, la momentul publicării unui anunţ în conformitate cu articolul 19.6;
d)de către o entitate contractantă; şi
e)care nu este altfel exclusă de la reglementarea prevăzută la alineatul (3) sau anexele unei părţi la lista sa privind accesul la piaţă pentru prezentul capitol.
(3)Cu excepţia unor dispoziţii contrare în anexele unei părţi la lista sa privind accesul la piaţă pentru prezentul capitol, prezentul capitol nu se aplică:
a)achiziţiei sau închirierii de terenuri, de construcţii existente sau de alte bunuri imobile sau a drepturilor asupra acestora;
b)acordurilor necontractuale sau oricărei forme de asistenţă pe care o parte o acordă, inclusiv acorduri de cooperare, granturi, împrumuturi, infuzii de capital, garanţii şi stimulente fiscale;
c)achiziţiilor sau cumpărării de servicii de consiliere fiscală sau de depozit, de servicii de lichidare şi gestionare pentru instituţii financiare reglementate sau de servicii legate de vânzarea, amortizarea şi distribuirea datoriei publice, inclusiv împrumuturi şi obligaţiuni de stat, bonuri de trezorerie sau alte titluri de valoare;
d)contractelor de ocupare a forţei de muncă în sectorul public;
e)achiziţiilor publice efectuate:
(i)în scopul precis de acordare de asistenţă internaţională, inclusiv ajutor pentru dezvoltare;
(ii)în cadrul procedurii sau condiţiei specifice prevăzute într-un acord internaţional referitor la staţionarea trupelor sau la implementarea în comun a unui proiect de către ţările semnatare; sau
(iii)în cadrul procedurii sau condiţiei specifice a unei organizaţii internaţionale sau finanţate prin granturi, împrumuturi sau alt tip de asistenţă internaţională, în cazul în care procedura sau condiţia aplicabilă nu ar fi conformă cu prezentul capitol.
(4)Achiziţiile publice care fac obiectul prezentului capitol se referă la toate achiziţiile cuprinse în listele de acces pe piaţă ale Canadei şi Uniunii Europene, în care angajamentele fiecărei părţi sunt stabilite după cum urmează:
a)în anexa 19-1, entităţile guvernamentale centrale ale căror proceduri de achiziţii publice sunt reglementate de prezentul capitol;
b)în anexa 19-2, entităţile guvernamentale subcentrale ale căror proceduri de achiziţii publice sunt reglementate de prezentul acord;
c)în anexa 19-3, toate celelalte entităţi ale căror proceduri de achiziţii publice sunt reglementate de prezentul capitol;
d)în anexa 19-4, mărfurile reglementate de prezentul capitol;
e)în anexa 19-5, serviciile, altele decât cele de construcţii, care sunt reglementate de prezentul capitol;
f)în anexa 19-6, serviciile de construcţii reglementate de prezentul capitol;
g)în anexa 19-7, orice note cu caracter general; şi
h)în anexa 19-8, mijloacele de publicare utilizate pentru prezentul capitol.
(5)Atunci când, în contextul unei achiziţii publice reglementate, o entitate contractantă le solicită unor persoane care nu fac obiectul anexelor unei părţi la lista sa privind accesul la piaţă pentru prezentul capitol să organizeze proceduri de achiziţii publice în conformitate cu anumite cerinţe, articolul 19.4 se aplică mutatis mutandis unor astfel de cerinţe.
II.Evaluare
(6)La estimarea valorii unei achiziţii publice pentru a stabili dacă este o achiziţie publică reglementată, o entitate contractantă:
a)nu divide o achiziţie publică în mai multe achiziţii publice şi nici nu selectează sau utilizează o anumită metodă de evaluare pentru a estima valoarea unei achiziţii publice în vederea excluderii totale sau parţiale a acesteia din domeniul de aplicare a prezentului capitol; şi
b)include valoarea totală maximă estimată a achiziţiei publice pe toată durata sa, fie că este atribuită unuia sau mai multor furnizori, luând în considerare toate formele de remunerare, inclusiv:
(i)prime, taxe, comisioane şi dobânzi; şi
(ii)în cazul în care achiziţia publică oferă posibilitatea unor opţiuni, valoarea totală a acestor opţiuni.
(7)În cazul în cazul în care o solicitare individuală de achiziţie conduce la atribuirea a mai mult de un contract sau la atribuirea de contracte în părţi separate (denumite în continuare "contracte succesive"), baza de calcul a valorii totale maxime estimate este:
a)valoarea contractelor recurente pentru acelaşi tip de mărfuri sau servicii, atribuite în decursul ultimelor 12 luni sau în ultimul exerciţiu financiar al entităţii contractante, corectată, dacă este posibil, pentru a ţine seama de modificările anticipate de cantitate sau de valoare a mărfurilor ori a serviciilor contractate pentru următoarele 12 luni; sau
b)valoarea estimată a contractelor recurente pentru acelaşi tip de mărfuri sau servicii, care urmează a fi atribuite în decursul perioadei de 12 luni care urmează atribuirii contractului iniţial sau anului fiscal al entităţii contractante.
(8)În cazul achiziţiilor prin leasing, închiriere sau cumpărare în rate de mărfuri şi servicii, sau al achiziţiilor pentru care nu se specifică un preţ total, baza de evaluare este:
a)pentru contractele cu durată determinată:
(i)în cazul în care durata este egală sau mai mică de 12 luni, valoarea maximă totală estimată pentru întreaga durată a contractului; sau
(ii)în cazul în care durata este mai mare de 12 luni, valoarea maximă totală estimată, care include orice valoare reziduală estimată;
b)pentru contractele pe perioadă nedeterminată, tranşa lunară estimată înmulţită cu 48; şi
c)în cazul în care nu se poate stabili cu certitudine dacă durata contractului este determinată, se aplică litera (b).
Art. 193: Securitate şi excepţii de ordin general
(1)Nimic din acest capitol nu se interpretează ca împiedicând o parte să ia orice măsură sau să nu divulge informaţii pe care le consideră necesare pentru protecţia intereselor sale esenţiale de securitate în ceea ce priveşte achiziţiile:
a)de arme, muniţie (1) sau material de război;
(1)Expresia "muniţie" în acest articol este considerată echivalentă cu expresia "muniţii"
b)sau achiziţiile indispensabile pentru securitatea naţională; sau
c)în scopul apărării naţionale.
(2)Sub rezerva cerinţei ca astfel de măsuri să nu fie aplicate într-un mod care ar constitui un mijloc de discriminare arbitrară sau nejustificabilă între părţi în cazurile în care există aceleaşi condiţii sau ar constitui o restricţie disimulată în calea comerţului internaţional, nicio dispoziţie a prezentului capitol nu se interpretează ca împiedicând o parte să instituie sau să aplice măsuri:
a)necesare pentru protecţia moralităţii, a ordinii sau a siguranţei publice;
b)necesare pentru protecţia vieţii sau a sănătăţii oamenilor, animalelor sau plantelor;
c)necesare pentru protecţia proprietăţii intelectuale; sau
d)legate de produse sau servicii furnizate de persoane cu handicap, instituţii filantropice sau prin munca deţinuţilor.
Art. 194: Principii generale
I.Nediscriminarea
(1)În ceea ce priveşte orice măsură privind achiziţia publică reglementată, fiecare parte, inclusiv entităţile contractante ale acesteia, acordă de îndată şi necondiţionat mărfurilor şi serviciilor celeilalte părţi şi furnizorilor celeilalte părţi care oferă mărfurile sau serviciile respective un tratament nu mai puţin favorabil decât tratamentul pe care partea respectivă, inclusiv entităţile contractante ale acesteia, îl acordă mărfurilor, serviciilor şi furnizorilor proprii. Pentru o mai mare certitudine, un astfel de tratament include:
a)în Canada, un tratament nu mai puţin favorabil decât cel asigurat de o provincie sau un teritoriu, inclusiv entităţile contractante ale acesteia, pentru mărfurile şi serviciile din şi furnizorii aflaţi în provincia sau teritoriul în cauză; şi
b)în cadrul Uniunii Europene, un tratament nu mai puţin favorabil decât cel acordat de un stat membru sau o regiune sub-centrală a unui stat membru, inclusiv entităţile contractante ale acesteia, pentru mărfurile şi serviciile din şi furnizorii aflaţi în statul membru sau regiunea sub-centrală respectivă, după caz.
(2)În ceea ce priveşte orice măsură în domeniul achiziţiilor publice reglementate, o parte, inclusiv entităţile contractante ale acesteia:
a)nu acordă unui furnizor stabilit pe plan local un tratament mai puţin favorabil decât cel acordat unui alt furnizor stabilit pe plan local, pe baza gradului de control străin sau de participare străină la capital; sau
b)discriminează un furnizor stabilit pe plan local pe baza faptului că mărfurile sau serviciile oferite de furnizorul respectiv pentru o anumită achiziţie publică sunt mărfuri sau servicii ale celeilalte părţi.
II.Utilizarea de mijloace electronice
(3)Atunci când organizează prin mijloace electronice o procedură de achiziţii publice reglementată, o entitate contractantă:
a)se asigură că procedura de achiziţii publice este desfăşurată folosind sisteme de tehnologie a informaţiilor şi programe informatice, inclusiv cele legate de autentificarea şi criptarea informaţiilor, care sunt disponibile publicului larg şi interoperabile cu alte sisteme şi software de tehnologie a informaţiilor disponibile publicului larg; şi
b)menţine mecanisme care asigură integritatea cererilor de participare şi a ofertelor, fiind capabile inclusiv să înregistreze momentul primirii ofertei şi să prevină accesul necorespunzător la acestea.
III.Desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice
(4)O entitate contractantă organizează procedurile de achiziţii publice reglementate într-un mod transparent şi imparţial care:
a)respectă dispoziţiile prezentului capitol, utilizând metode precum licitaţia deschisă, licitaţia selectivă şi licitaţia restrânsă;
b)evită conflictele de interese; şi
c)previne practicile corupte.
IV.Reguli de origine
(5)În cadrul procedurilor de achiziţii publice reglementate, nicio parte nu poate aplica mărfurilor sau serviciilor importate de la cealaltă parte sau furnizate de aceasta reguli de origine diferite de regulile de origine pe care partea respectivă le aplică în acelaşi timp în cursul schimburilor comerciale obişnuite importurilor sau furnizării de mărfuri sau servicii provenite de la aceeaşi parte.
V.Operaţiuni de compensare
(6)În ceea ce priveşte achiziţiile publice reglementate, o parte, inclusiv entităţile sale contractante, nu are în vedere, nu solicită şi nici nu impune vreo operaţiune de compensare.
VI.Măsuri nespecifice achiziţiilor publice
(7)Alineatele (1) şi (2) nu se aplică: taxelor vamale şi impozitelor de orice natură percepute la import sau cu ocazia importului; modului de percepere a acestor taxe şi impozite; altor reglementări sau formalităţi de import şi nici măsurilor care afectează comerţul cu servicii, altele decât măsurile care vizează achiziţiile publice reglementate.
Art. 195: Informaţii privind sistemul de achiziţii publice
(1)Fiecare parte:
a)publică prompt orice acte cu putere de lege, reglementări, decizii judiciare, decizii administrative de aplicare generală şi clauze contractuale standard care sunt obligatorii în temeiul unui act cu putere de lege sau a unei reglementări şi care sunt incluse ca referinţă în anunţuri, în documentaţia privind licitaţia şi în procedura de achiziţii privind achiziţiile publice reglementate, precum şi orice modificări ale acestora pe un suport electronic sau de hârtie desemnat oficial, care este difuzat pe scară largă şi rămâne accesibil publicului; şi
b)furnizează o explicaţie a acestora oricăreia dintre părţi, la cerere.
(2)Fiecare parte enumeră în anexa 19-8 a listei sale privind accesul pe piaţă:
a)mijloacele electronice sau pe suport de hârtie în care partea publică informaţiile descrise la alineatul (1);
b)mijloacele electronice sau pe suport de hârtie în care partea publică anunţurile prevăzute la articolul 19.6, articolul 19.8 alineatul (7) şi articolul 19.15 alineatul (2); şi
c)adresa sau adresele de internet la care partea publică:
(i)datele sale statistice privind achiziţiile publice, în temeiul articolului 19.15 alineatul (5); sau
(ii)anunţurile sale cu privire la contractele atribuite, în temeiul articolului 19.15 alineatul (6).
(3)Fiecare parte notifică de îndată Comitetului privind achiziţiile publice cu privire la orice modificare a informaţiilor părţii enumerate în anexa 19-8.
Art. 196: Notificări
I.Anunţul de intenţie de achiziţie publică
(1)Pentru fiecare achiziţie reglementată, o entitate contractantă publică un anunţ de intenţie de achiziţii publice, cu excepţia situaţiilor prevăzute la articolul 19.12.
Toate anunţurile de intenţie de achiziţii publice trebuie să fie accesibile direct prin mijloace electronice, în mod gratuit, prin intermediul unui singur punct de acces, sub rezerva alineatului (2). Anunţurile pot fi publicate, de asemenea, pe un suport de hârtie adecvat, care este difuzat pe scară largă, iar anunţurile rămân uşor accesibile publicului, cel puţin până la expirarea termenului indicat în anunţ.
Formatul corespunzător pe hârtie şi electronic este precizat de fiecare parte în anexa 19-8.
(2)O parte poate aplica o perioadă de tranziţie de până la 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentului acord în cazul entităţilor reglementate de anexele 19-2 şi 19-3 care nu sunt gata să participe la un singur punct de acces prevăzut la alineatul (1). Aceste entităţi transmit, pe durata unei perioade de tranziţie, anunţurile lor de intenţie de achiziţii publice, dacă sunt accesibile prin mijloace electronice, prin intermediul link-urilor către un site electronic de acces care este accesibil în mod gratuit şi este menţionat în anexa 19-8.
(3)Cu excepţia unei dispoziţii contrare în prezentul capitol, fiecare anunţ de intenţie de achiziţie include:
a)denumirea şi adresa entităţii contractante şi alte informaţii necesare în vederea contactării entităţii contractante şi a obţinerii tuturor documentelor relevante privind achiziţia publică, costurile acestora şi condiţiile de plată, dacă este cazul;
b)o descriere a achiziţiei publice, inclusiv natura şi cantitatea mărfurilor sau serviciilor care urmează să facă obiectul achiziţiilor publice sau, atunci când cantitatea nu este cunoscută, cantitatea estimată;
c)în cazul contractelor repetate, dacă este posibil, o estimare a perioadei publicării următoarelor anunţuri de intenţie de achiziţii publice;
d)o descriere a eventualelor opţiuni;
e)termenul prevăzut pentru livrarea mărfurilor sau a serviciilor sau durata contractului;
f)metoda de achiziţii publice care va fi utilizată şi dacă aceasta va implica negocieri sau desfăşurarea unei licitaţii electronice;
g)atunci când este cazul, adresa şi eventualul termen pentru depunerea cererilor de participare la procedura de achiziţii publice;
h)adresa şi termenul pentru depunerea ofertelor;
i)limba sau limbile în care pot fi depuse ofertele sau cererile de participare, dacă acestea pot fi depuse într-o altă limbă decât o limbă oficială a părţii entităţii contractante;
j)o listă şi o scurtă descriere a oricăror condiţii privind participarea furnizorilor, inclusiv a oricăror cerinţe privind documente sau certificări specifice care trebuie prezentate de furnizori în legătură cu achiziţia publică, cu excepţia cazului în care cerinţele respective sunt incluse în documentaţia privind licitaţia care este pusă la dispoziţia tuturor furnizorilor interesaţi odată cu anunţul de intenţie de achiziţie publică;
k)atunci când, în temeiul articolului 19.8, o entitate contractantă intenţionează să selecteze un număr limitat de furnizori calificaţi care să fie invitaţi să participe la licitaţie, criteriile care vor fi utilizate pentru a-i selecta şi, în cazurile aplicabile, orice limită privind numărul de furnizori cărora li se va permite să depună oferte; şi
l)o menţiune conform căreia achiziţia publică este reglementată de prezentul capitol.
II.Anunţul succint
(4)Pentru fiecare achiziţie publică pe care intenţionează să o desfăşoare, entitatea contractantă publică un anunţ succint care este uşor accesibil, în acelaşi moment în care publică anunţul de intenţie de achiziţie publică, în limba engleză sau franceză. Anunţul succint trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:
a)obiectul contractului de achiziţii publice;
b)ultima zi în care se pot depune oferte sau, după caz, orice ultimă zi în care se pot depune cereri de participare la procedura de achiziţie publică sau cereri de includere pe o listă multifuncţională; şi
c)adresa de la care se pot solicita documentele referitoare la procedura de achiziţii publice.
III.Anunţul de achiziţii publice planificate
(5)Entităţile contractante sunt încurajate să publice, cât mai devreme în fiecare an fiscal, pe suport de hârtie sau prin mijloacele electronice menţionate în anexa 19-8, un anunţ privind planurile lor viitoare referitoare la procedurile de achiziţii ("anunţul de achiziţii publice planificate"). Anunţul de achiziţii publice planificate este publicat, de asemenea, în punctul unic de acces menţionate în anexa 19-8, sub rezerva alineatului (2). Anunţul ar trebui să includă obiectul achiziţiei publice şi data planificată pentru publicarea anunţului de intenţie de achiziţie publică.
(6)O entitate contractantă care intră sub incidenţa anexei 19-2 sau a anexei 19-3 poate utiliza un anunţ de achiziţii publice planificate ca anunţ de intenţie de achiziţie publică, cu condiţia ca acesta să includă toate informaţiile prevăzute la alineatul (3) de care dispune entitatea, precum şi o declaraţie prin care furnizorii interesaţi ar trebui să îşi exprime faţă de entitatea contractantă interesul pentru procedura de achiziţie publică respectivă.
Art. 197: Condiţii de participare
(1)O entitate contractantă limitează condiţiile de participare la o procedură de achiziţii publice la condiţiile esenţiale pentru a asigura faptul că un furnizor dispune de capacităţile juridice, financiare, comerciale şi tehnice pentru a se achita de obligaţiile care îi revin în cazul în care este declarat câştigător al procedurii de achiziţii publice respective.
(2)Atunci când stabileşte condiţiile de participare, o entitate contractantă:
a)nu impune condiţia ca, pentru ca un furnizor să participe la o procedură de achiziţii publice, acesta trebuie să fi câştigat anterior unul sau mai multe contracte atribuite de o entitate contractantă a unei părţi;
b)poate solicita o experienţă anterioară relevantă dacă aceasta este esenţială pentru ca furnizorul să îndeplinească cerinţele procedurii de achiziţii publice; şi
c)nu impune ca experienţa anterioară pe teritoriul părţii să fie o condiţie a procedurii de achiziţii publice.
(3)Atunci când evaluează dacă un furnizor îndeplineşte condiţiile de participare, entitatea contractantă:
a)evaluează capacităţile financiare, comerciale şi tehnice ale furnizorului pe baza activităţilor economice ale furnizorului respectiv desfăşurate atât pe teritoriul părţii din care face parte entitatea contractantă, cât şi în afara acestuia; şi
b)se bazează pe condiţiile pe care entitatea contractantă le-a specificat în prealabil în anunţuri sau în documentaţia privind licitaţia.
(4)Atunci când există dovezi justificative, o parte, inclusiv entităţile sale contractante, poate exclude un furnizor pe motive precum:
a)faliment,
b)fals în declaraţii;
c)deficienţe semnificative sau persistente în îndeplinirea oricărei cerinţe sau obligaţii de fond în cadrul unuia sau mai multor contracte anterioare;
d)sentinţe definitive privind comiterea unor infracţiuni grave sau a altor încălcări grave;
e)abateri profesionale sau fapte sau omisiuni care se reflectă negativ asupra integrităţii comerciale a furnizorului; sau
f)neplata impozitelor.
Art. 198: Calificarea furnizorilor
I.Sistemele de înregistrare şi procedurile de calificare
(1)O parte, inclusiv entităţile sale contractante, poate menţine un sistem de înregistrare în cadrul căruia furnizorii interesaţi sunt obligaţi să se înregistreze şi să furnizeze anumite informaţii.
(2)Fiecare parte se asigură că:
a)entităţile sale contractante depun eforturi în vederea reducerii la minimum a diferenţelor în ceea ce priveşte propriile proceduri de calificare; şi
b)în cazul în care entităţile sale contractante menţin sisteme de înregistrare, entităţile depun eforturi în vederea reducerii la minimum a diferenţelor în ceea ce priveşte propriile sisteme de înregistrare.
(3)O parte, inclusiv entităţile sale contractante, nu adoptă şi nici nu aplică un sistem de înregistrare sau o procedură de calificare care are drept scop sau efect crearea de obstacole inutile în calea participării furnizorilor celeilalte părţi în cadrul procedurii sale de ofertare.
II.Licitaţia selectivă
(4)Atunci când o entitate contractantă intenţionează să utilizeze licitaţia selectivă, aceasta:
a)include în anunţul de intenţie de achiziţie publică cel puţin informaţiile prevăzute la articolul 19.6 alineatul (3) literele (a), (b), (f), (g), (j), (k) şi (l) şi invită furnizorii să depună o cerere de participare; şi
b)pune, până la începerea perioadei de ofertare, cel puţin informaţiile prevăzute la articolul 19.6 alineatul (3) literele (c), (d), (e), (h) şi (i) la dispoziţia furnizorilor calificaţi, pe care îi notifică în conformitate cu articolul 19.10 alineatul (3) litera (b).
(5)O entitate contractantă permite tuturor furnizorilor calificaţi să participe la o anumită procedură de achiziţii publice, exceptând situaţia în care entitatea contractantă menţionează în anunţul de intenţie de achiziţie publică o limitare a numărului de furnizori cărora li se va permite să depună oferte şi criteriile de selecţie a numărului limitat de furnizori.
(6)În cazul în care documentaţia de atribuire nu este pusă la dispoziţia publicului de la data publicării anunţului menţionat la alineatul (4), entitatea contractantă se asigură că documentele respective sunt puse la dispoziţie concomitent tuturor furnizorilor calificaţi selectaţi în conformitate cu alineatul (5).
III.Liste multifuncţionale
(7)Entităţile contractante pot menţine o listă multifuncţională a furnizorilor, cu condiţia ca un anunţ prin care furnizorii interesaţi sunt invitaţi să solicite includerea pe listă să fie:
a)publicat anual; şi
b)pus la dispoziţie în permanenţă, în cazul în care este publicat prin mijloace electronice, pe suportul adecvat menţionat în anexa 19-8.
(8)Anunţul prevăzut la alineatul (7) cuprinde:
a)o descriere a mărfurilor sau serviciilor sau a categoriilor acestora pentru care se poate folosi lista;
b)condiţiile de participare care trebuie îndeplinite de către furnizori pentru a figura pe listă şi metodele pe care entitatea contractantă le va utiliza pentru a verifica dacă un furnizor îndeplineşte condiţiile;
c)denumirea şi adresa entităţii contractante şi alte informaţii necesare în vederea contactării entităţii şi a obţinerii tuturor documentelor relevante privind lista;
d)perioada de valabilitate a listei şi mijloacele de reînnoire sau de încetare a utilizării acesteia sau, în cazul în care nu se prevede perioada de valabilitate, o menţionare a metodei prin care se va notifica încetarea utilizării listei; şi
e)o menţiune că lista poate fi utilizată pentru achiziţiile publice reglementate de prezentul capitol.
(9)În pofida alineatului (7), atunci când valabilitatea unei liste multifuncţionale este de trei ani sau mai puţin, o entitate contractantă poate publica anunţul menţionat la alineatul (7) numai o dată, la începutul perioadei de valabilitate a listei, cu condiţia ca:
a)anunţul să precizeze perioada de valabilitate şi să nu mai fie publicate anunţuri ulterioare; şi
b)anunţul să fie publicat prin mijloace electronice şi să fie disponibil în permanenţă pe durata valabilităţii sale.
(10)O entitate contractantă permite furnizorilor să solicite în orice moment să fie incluşi pe o listă multifuncţională şi îi include pe listă, într-un termen rezonabil de scurt, pe toţi furnizorii calificaţi.
(11)În cazul în care un furnizor care nu este inclus pe o listă multifuncţională depune o cerere de participare la o procedură de achiziţii publice pe baza unei liste multifuncţionale, împreună cu toate documentele necesare, în termenul prevăzut la articolul 19.10 alineatul (2), entitatea contractantă examinează cererea. Entitatea contractantă nu exclude furnizorul de la analiza privind procedura de achiziţii publice pe motivul că nu dispune de timp suficient pentru analizarea cererii decât dacă, în unele cazuri excepţionale datorate complexităţii procedurii de ofertare, entitatea nu este în măsură să finalizeze examinarea cererii în termenul alocat pentru depunerea ofertelor.
IV.Entităţile contractante menţionate în anexa 19-2 şi anexa 19-3
(12)O entitate contractantă reglementată de anexa 19-2 sau anexa 19-3 poate utiliza un anunţ de invitare a furnizorilor să solicite includerea pe o listă multifuncţională ca anunţ de intenţie de achiziţii publice, cu condiţia ca:
a)anunţul să fie publicat în conformitate cu alineatul (7) şi să includă informaţiile necesare prevăzute la alineatul (8), cât mai multe din informaţiile disponibile solicitate în conformitate cu articolul 19.6 alineatul (3) şi o declaraţie că anunţul reprezintă un anunţ de intenţie de achiziţii publice sau că numai furnizorii de pe lista multifuncţională vor primi anunţuri ulterioare de achiziţii publice derulate în baza unei liste multifuncţionale; şi
b)entitatea să furnizeze prompt suficiente informaţii furnizorilor care şi-au exprimat interesul faţă de entitate pentru o anumită procedură de achiziţii publice pentru a le permite să îşi evalueze interesul pentru procedura de achiziţii publice respectivă, inclusiv toate celelalte informaţii prevăzute la articolul 19.6 alineatul (3), în măsura în care aceste informaţii sunt disponibile.
(13)O entitate contractantă reglementată de anexa 19-2 sau anexa 19-3 poate permite unui furnizor care a solicitat includerea pe o listă multifuncţională în conformitate cu alineatul (10) să depună o ofertă în cadrul unei anumite proceduri de achiziţii publice atunci când entitatea contractantă are suficient timp pentru a analiza dacă furnizorul respectiv îndeplineşte condiţiile de participare.
V.Informaţii privind deciziile entităţii contractante
(14)Entitatea contractantă informează prompt orice furnizor care depune o cerere de participare la o procedură de achiziţii publice sau o solicitare de includere pe o listă multifuncţională cu privire la decizia entităţii contractante referitoare la respectiva cerere sau solicitare.
(15)În cazul în care o entitate contractantă respinge cererea unui furnizor de participare la o procedură de achiziţii publice sau solicitarea acestuia de includere pe o listă multifuncţională, când nu îl mai recunoaşte ca fiind un furnizor calificat sau îl elimină de pe o listă multifuncţională, entitatea îl informează prompt pe furnizor şi, la cererea acestuia, îi transmite o explicaţie în scris a motivelor deciziei sale.
Art. 199: Specificaţiile tehnice şi documentaţia privind licitaţia
I.Specificaţii tehnice
(1)O entitate contractantă nu pregăteşte, nu adoptă şi nu aplică nicio specificaţie tehnică şi nu stabileşte nicio procedură de evaluare a conformităţii care are drept scop sau efect crearea unor obstacole inutile în calea comerţului internaţional.
(2)Dacă este cazul, atunci când stabileşte specificaţiile tehnice pentru mărfurile sau serviciile care fac obiectul procedurii de achiziţii publice, entitatea contractantă:
a)stabileşte specificaţii tehnice axate mai degrabă pe cerinţe de performanţă şi de funcţionare decât pe cerinţe de proiectare sau descriptive; şi
b)fundamentează specificaţiile tehnice pe standarde internaţionale, atunci când acestea există; în caz contrar, pe reglementări tehnice naţionale, pe standarde naţionale recunoscute sau pe coduri de construcţii.
(3)Atunci când în specificaţiile tehnice se utilizează caracteristici de proiectare sau descriptive, entitatea contractantă indică, atunci când este cazul, că va lua în considerare ofertele de mărfuri sau servicii echivalente care îndeplinesc, în mod demonstrabil, cerinţele procedurii de achiziţii publice, incluzând formulări precum "sau echivalent(ă)" în documentaţia privind licitaţia.
(4)Entitatea contractantă nu stabileşte specificaţii tehnice care necesită sau care fac trimitere la o anumită marcă sau denumire comercială, brevet, drept de autor, model sau tip, origine specifică ori la un anumit producător sau furnizor, cu excepţia cazului în care nu există o cale îndeajuns de precisă sau de inteligibilă pentru a descrie cerinţele procedurii de achiziţii publice respective şi cu condiţia includerii, de către entitatea contractantă, în astfel de situaţii, a unor formulări precum "sau echivalent(ă)" în documentaţia de atribuire.
(5)Entitatea contractantă nu solicită şi nici nu acceptă, într-o manieră în care ar putea avea ca efect înlăturarea concurenţei, o consultanţă care poate fi folosită în pregătirea sau adoptarea oricărei specificaţii tehnice pentru o anumită procedură de achiziţii publice din partea unei persoane care poate avea un interes comercial în ceea ce priveşte procedura respectivă.
(6)Pentru mai multă certitudine, o parte, inclusiv entităţile contractante ale acesteia, poate să pregătească, să adopte sau să aplice specificaţii tehnice pentru a promova conservarea resurselor naturale sau protejarea mediului, cu condiţia să facă acest lucru în conformitate cu dispoziţiile prezentului articol.
II.Documentaţia privind licitaţia
(7)O entitate contractantă pune la dispoziţia furnizorilor documentaţia privind licitaţia, care include toate informaţiile necesare pentru a le permite furnizorilor să pregătească şi să depună oferte valabile. Cu excepţia cazului în care informaţiile respective sunt prevăzute deja în anunţul de intenţie de achiziţie publică, documentaţia privind licitaţia include o descriere completă privind:
a)achiziţia publică, inclusiv natura şi cantitatea mărfurilor sau serviciilor care urmează a fi achiziţionate sau, atunci când cantitatea nu este cunoscută, cantitatea estimată şi orice cerinţe care trebuie îndeplinite, inclusiv orice specificaţie tehnică, certificat de evaluare a conformităţii, planuri, desene sau materiale instructive;
b)toate condiţiile de participare, inclusiv o listă a informaţiilor şi a documentelor pe care furnizorii sunt obligaţi să le prezinte în ceea ce priveşte condiţiile de participare;
c)toate criteriile de evaluare pe care entitatea le va aplica la atribuirea contractului şi, exceptând cazul în care preţul este singurul criteriu, importanţa relativă a criteriilor respective;
d)atunci când entitatea contractantă va desfăşura procedura de achiziţie publică prin mijloace electronice, orice cerinţe privind autentificarea şi criptarea sau alte cerinţe legate de transmiterea informaţiilor prin mijloace electronice;
e)atunci când entitatea contractantă va organiza o licitaţie electronică, regulile, inclusiv identificarea elementelor ofertei legate de criteriile de evaluare, pe baza cărora va fi desfăşurată licitaţia;
f)atunci când ofertele vor fi deschise în cadrul unei şedinţe publice, data, ora şi locul deschiderii şi, după caz, persoanele autorizate să fie prezente;
g)orice alţi termeni sau condiţii, inclusiv condiţiile de plată şi orice limitare a mijloacelor prin care pot fi depuse ofertele, de exemplu pe suport de hârtie sau mijloace electronice; şi
h)orice date la care trebuie livrate mărfurile sau prestate serviciile.
(8)La stabilirea datei de livrare a mărfurilor sau de prestare a serviciilor care fac obiectul procedurii de achiziţii publice, entitatea contractantă ţine seama de anumiţi factori precum complexitatea procedurii de achiziţii publice, nivelul de subcontractare necesar şi intervalul de timp realist necesar pentru producţia, scoaterea din stoc şi transportul mărfurilor de la punctul de livrare sau pentru furnizarea serviciilor.
(9)Criteriile de evaluare menţionate în anunţul de intenţie de achiziţii publice sau în documentaţia privind licitaţia pot include, printre altele, preţul şi alte elemente de cost, calitatea, valoarea tehnică, caracteristicile de mediu şi condiţiile de livrare.
(10)În cel mai scurt timp posibil, o entitate contractantă:
a)pune la dispoziţie documentaţia privind licitaţia pentru a garanta că furnizorii interesaţi dispun de suficient timp pentru a depune oferte admisibile;
b)furnizează, la cerere, documentaţia privind licitaţia oricărui furnizor interesat; şi
c)răspunde oricărei cereri rezonabile de informaţii relevante, adresată de orice furnizor interesat sau participant, cu condiţia ca astfel de informaţii să nu ofere furnizorului respectiv un avantaj faţă de ceilalţi furnizori.
III.Modificări
(11)Atunci când, înaintea atribuirii unui contract, o entitate contractantă modifică criteriile sau cerinţele prevăzute în anunţul de intenţie de achiziţie publică sau în documentaţia privind licitaţia pusă la dispoziţia furnizorilor care participă la procedură sau modifică anunţul sau documentaţia privind licitaţia, aceasta transmite în scris orice astfel de modificări sau anunţul ori documentaţia privind licitaţia modificată sau re-emisă:
a)tuturor furnizorilor care participă la procedură în momentul modificării, al amendării sau al re-emiterii, dacă aceştia sunt cunoscuţi de către entitate, şi, în toate celelalte cazuri, în acelaşi mod în care au fost puse la dispoziţie informaţiile originale; şi
b)într-un termen adecvat, care să le permită acestor furnizori să îşi modifice sau să îşi depună din nou ofertele, de data aceasta modificate, după caz.
Art. 1910: Perioade de timp
I.Aspecte generale
(1)O entitate contractantă acordă furnizorilor, în conformitate cu propriile necesităţi rezonabile, suficient timp pentru a pregăti şi depune cereri de participare şi oferte valabile, ţinând seama de factori precum:
a)natura şi complexitatea procedurii de achiziţii publice;
b)măsura în care anticipează că va fi necesară subcontractarea; şi
c)termenele necesare pentru a transmite oferte din puncte situate în străinătate sau în ţara respectivă unde nu sunt utilizate mijloace electronice.
Aceste perioade de timp, inclusiv orice prelungire a acestora, sunt aceleaşi pentru toţi furnizorii interesaţi sau participanţi.
II.Termene
(2)O entitate contractantă care utilizează procedura selectivă stabileşte că termenul pentru depunerea cererilor de participare nu poate fi, în principiu, mai scurt de 25 de zile de la data publicării anunţului de intenţie referitor la un contract de achiziţii publice. În cazul în care respectarea unei astfel de termen nu este posibilă din cauza apariţiei unei situaţii urgente, justificate corespunzător de entitatea contractantă, termenul poate fi redus la nu mai puţin de zece zile.
(3)Cu excepţia alineatelor (4), (5), (7) şi (8), o entitate contractantă stabileşte că termenul de depunere a ofertelor nu poate fi mai scurt de 40 de zile:
a)în cazul unei licitaţii deschise, de la data publicării anunţului de intenţie de achiziţie publică; sau
b)în cazul unei proceduri selective, de la data la care entitatea notifică furnizorilor faptul că vor fi invitaţi să prezinte oferte, indiferent dacă entitatea foloseşte sau nu o listă multifuncţională.
(4)O entitate contractantă poate reduce perioada de depunere a ofertelor, stabilită în conformitate cu alineatul (3), la nu mai puţin de zece zile în cazul în care:
a)entitatea contractantă a publicat un anunţ de achiziţii publice planificate, astfel cum este descris la articolul 19.6 alineatul (5), cu cel puţin 40 de zile şi cel mult 12 luni înainte de publicarea anunţului de intenţie de achiziţie publică, iar anunţul de achiziţii publice planificate conţine:
(i)o descriere a procedurii de achiziţii publice;
(ii)termenele-limită aproximative pentru prezentarea ofertelor sau a cererilor de participare;
(iii)o declaraţie a faptului că furnizorii interesaţi ar trebui să îşi exprime faţă de entitatea contractantă interesul cu privire la achiziţie;
(iv)adresa de la care se pot obţine documentele referitoare la procedura de achiziţii publice; şi
(v)cât mai multe din informaţiile prevăzute a fi incluse în anunţul de intenţie de achiziţie publică în conformitate cu articolul 19.6 alineatul (3), în măsura disponibilităţii acestora;
b)în cazul achiziţiilor publice recurente, entitatea contractantă indică într-un anunţ iniţial de intenţie de achiziţie publică faptul că în anunţurile ulterioare se vor preciza perioadele de depunere a ofertelor, în temeiul prezentului alineat; sau
c)respectarea termenului de depunere a ofertelor, stabilit în conformitate cu alineatul (3), nu este posibilă din cauza apariţiei unei situaţii urgente, justificate corespunzător de entitatea contractantă.
(5)O entitate contractantă poate reduce cu şapte zile termenul de depunere a ofertelor stabilit în conformitate cu alineatul (3) pentru fiecare dintre următoarele situaţii:
a)anunţul de intenţie de achiziţie publică se publică prin mijloace electronice;
b)toată documentaţia privind licitaţia se pune la dispoziţie prin mijloace electronice de la data publicării anunţului de intenţie de achiziţie publică; şi
c)entitatea acceptă depunerea de oferte prin mijloace electronice.
(6)Utilizarea alineatului (5) coroborat cu alineatul (4) nu poate conduce în niciun caz la o reducere a termenului de ofertare stabilit în conformitate cu alineatul (3) la mai puţin de 10 zile de la data publicării anunţului de intenţie de achiziţie publică.
(7)În pofida oricărei alte dispoziţii din prezentul articol, atunci când o entitate contractantă achiziţionează mărfuri sau servicii comerciale, aceasta poate reduce termenul de ofertare stabilit în conformitate cu alineatul (3) la cel puţin 13 zile, cu condiţia să publice simultan prin mijloace electronice anunţul de intenţie de achiziţie publică şi întreaga documentaţie privind licitaţia. În plus, atunci când entitatea acceptă oferte de mărfuri sau servicii comerciale prin mijloace electronice, aceasta poate reduce termenul de depunere a ofertelor stabilit în conformitate cu alineatul (3) la cel puţin 10 zile.
(8)Atunci când o entitate contractantă reglementată de anexa 19-2 sau anexa 19-3 a selectat toţi furnizorii calificaţi sau un număr limitat al acestora, termenul de ofertare poate fi stabilit prin acord reciproc între entitatea contractantă şi furnizorii selectaţi. În absenţa unui acord, termenul nu poate fi mai scurt de 10 zile.
Art. 1911: Negocierea
(1)O parte poate prevedea ca entităţile sale contractante să desfăşoare negocieri cu furnizorii:
a)în cazul în care entitatea şi-a exprimat intenţia de a purta negocieri în anunţul de intenţie de achiziţie publică prevăzut la articolul 19.6 alineatul (3); sau
b)atunci când din evaluare rezultă că nicio ofertă nu este în mod clar cea mai avantajoasă în ceea ce priveşte criteriile specifice de evaluare stabilite în anunţul de intenţie referitor la contractul de achiziţie publică sau în documentaţia privind licitaţia.
(2)O entitate contractantă:
a)asigură că orice eliminare a furnizorilor care participă la negocieri este efectuată în conformitate cu criteriile de evaluare prevăzute în anunţul de intenţie de achiziţie publică sau în documentaţia privind licitaţia; şi
b)atunci când negocierile sunt încheiate, stabileşte, pentru restul furnizorilor participanţi, un termen comun de depunere a oricăror oferte noi sau revizuite.
Art. 1912: Licitaţie restrânsă
(1)Cu condiţia să nu aplice prezenta dispoziţie în scopul evitării concurenţei între furnizori sau într-o manieră care să creeze o discriminare faţă de furnizorii oricărei alte părţi sau o protecţie în favoarea furnizorilor interni, o entitate contractantă poate recurge la procedura de licitaţie restrânsă şi poate opta să nu aplice articolele 19.6-19.8, articolul 19.9 alineatele (7)-(11) şi articolele 19.10, 19.11, 19.13 şi 19.14 în oricare dintre următoarele situaţii:
a)dacă:
(i)nu a fost depusă nicio ofertă sau niciun furnizor nu a solicitat participarea;
(ii)nu a fost depusă nicio ofertă care să îndeplinească cerinţele esenţiale ale documentaţiei privind licitaţia;
(iii)niciun furnizor nu a îndeplinit condiţiile de participare; sau
(iv)ofertele care au fost depuse au fost coluzive,
cu condiţia ca cerinţele din documentaţia privind licitaţia să nu fie modificate semnificativ;
b)atunci când mărfurile sau serviciile pot fi furnizate numai de către un anumit furnizor şi nu există mărfuri sau servicii alternative sau substitutive rezonabile din oricare dintre următoarele motive:
(i)cerinţa vizează o operă de artă;
(ii)protejarea brevetelor, a drepturilor de autor sau a altor drepturi exclusive; sau
(iii)lipsa de concurenţă din motive tehnice;
c)pentru livrări suplimentare efectuate de către furnizorul iniţial de mărfuri şi servicii, care nu au fost incluse în procedura de achiziţii publice iniţială, atunci când schimbarea furnizorului de astfel de mărfuri sau servicii suplimentare:
(i)nu poate fi realizată din motive economice sau tehnice precum cerinţe privind interschimbabilitatea sau interoperabilitatea cu echipamentele, programele informatice, serviciile sau instalaţiile existente achiziţionate în cadrul procedurii de achiziţii iniţiale; şi
(ii)i-ar cauza entităţii contractante inconveniente substanţiale sau ar duplica semnificativ costurile suportate de entitatea contractantă;
d)în măsura în care este strict necesar atunci când, din motive de extremă urgenţă apărute ca urmare a unor evenimente care nu au putut fi prevăzute de către entitatea contractantă, mărfurile sau serviciile nu ar putea fi obţinute la timp prin organizarea unei licitaţii deschise sau a unei licitaţii selective;
e)pentru mărfuri achiziţionate pe o piaţă de materii prime;
f)atunci când o entitate contractantă achiziţionează un prototip sau un prim produs sau serviciu care a fost dezvoltat la cererea sa şi pentru aceasta, în cursul unui anumit contract de cercetare, de experimentare, de studiu sau de dezvoltare iniţială. Dezvoltarea iniţială a unui prim produs sau serviciu poate include producţia sau furnizarea limitată în scopul încorporării rezultatelor testelor pe teren şi pentru a demonstra că produsul sau serviciul este adecvat pentru producţia sau furnizarea în cantităţi la standarde acceptate de calitate, însă nu include producţia sau furnizarea cantitativă pentru a stabili viabilitatea comercială sau pentru a amortiza cheltuielile de cercetare şi dezvoltare;
g)pentru achiziţionări efectuate în condiţii extrem de avantajoase care apar numai pe o perioadă foarte scurtă cu ocazia unor acte prin care se dispune în mod atipic de bunuri, precum cele generate de lichidări, de administrări judiciare sau de falimente, şi nu pentru achiziţiile curente de la furnizori obişnuiţi; sau
h)atunci când contractul este atribuit câştigătorului unui concurs de proiectare, cu condiţia ca:
(i)modul în care a fost organizat concursul să respecte principiile prezentului capitol, în special referitor la publicarea unui anunţ de intenţie de achiziţie publică; şi
(ii)participanţii să fi fost evaluaţi de un juriu independent, în vederea atribuirii unui contract de proiectare unui câştigător.
(2)O entitate contractantă întocmeşte un raport în scris cu privire la fiecare contract atribuit în conformitate cu alineatul (1). Raportul conţine denumirea entităţii contractante, valoarea şi tipul de mărfuri sau servicii care fac obiectul procedurii de achiziţii şi o declaraţie în care se precizează circumstanţele şi condiţiile descrise la alineatul (1) care au justificat utilizarea procedurii restrânse.
Art. 1913: Licitaţii electronice
Atunci când o entitate contractantă intenţionează să organizeze o procedură de achiziţii publice reglementată prin intermediul unei licitaţii electronice, entitatea pune la dispoziţie fiecărui participant, înainte să înceapă licitaţia electronică:
(a)metoda de evaluare automată, inclusiv formula matematică, care se bazează pe criteriile de evaluare prevăzute în documentaţia privind licitaţia şi care va fi utilizată la clasificare sau la reclasificare în timpul licitaţiei;
(b)rezultatele oricărei evaluări iniţiale a elementelor ofertei sale atunci când contractul se atribuie pe baza criteriului ofertei celei mai avantajoase; şi
(c)orice alte informaţii relevante referitoare la modul de desfăşurare a licitaţiei.
Art. 1914: Tratarea ofertelor şi atribuirea contractelor
I.Tratarea ofertelor
(1)O entitate contractantă primeşte, deschide şi tratează toate ofertele în cadrul unor proceduri care garantează echitatea şi imparţialitatea procesului de achiziţii publice, precum şi confidenţialitatea ofertelor.
(2)O entitate contractantă nu penalizează niciun furnizor a cărui ofertă este primită după termenul specificat pentru primirea ofertelor în cazul în care întârzierea se datorează exclusiv unei erori de tratare a ofertei de către entitatea contractantă.
(3)Atunci când o entitate contractantă oferă unui furnizor ocazia de a corecta erori neintenţionate de formă în perioada dintre deschiderea ofertelor şi atribuirea contractului, entitatea contractantă oferă aceeaşi ocazie tuturor furnizorilor participanţi.
II.Atribuirea contractelor
(4)Pentru a fi luată în considerare la atribuirea contractului, o ofertă trebuie să fie elaborată în scris şi, în momentul deschiderii ofertelor, trebuie să îndeplinească cerinţele esenţiale prevăzute în anunţuri şi în documentaţia privind licitaţia şi să îi aparţină unui furnizor care îndeplineşte condiţiile de participare.
(5)Cu excepţia cazului în care o entitate contractantă stabileşte că nu este în interesul public să atribuie un contract, entitatea atribuie contractul furnizorului cu privire la care entitatea a stabilit că poate duce la îndeplinire termenii contractului şi că, pe baza doar a criteriilor de evaluare specificate în anunţuri şi în documentaţia de licitaţie, a depus:
a)cea mai avantajoasă ofertă; sau
b)atunci când preţul este singurul criteriu, oferta care prevede cel mai mic preţ.
(6)Atunci când entitatea contractantă primeşte o ofertă care prevede un preţ neobişnuit de scăzut faţă de preţurile prevăzute în celelalte oferte depuse, aceasta poate verifica cu furnizorul că îndeplineşte condiţiile de participare şi poate duce la îndeplinire termenii contractului.
(7)O entitate contractantă nu utilizează opţiuni, nu anulează o procedură de achiziţii publice sau nu modifică contracte care au fost deja atribuite într-un mod care eludează obligaţiile prevăzute în prezentul capitol.
Art. 1915: Transparenţa informaţiilor privind procedura de achiziţii publice
I.Informaţiile oferite furnizorilor
(1)Entitatea contractantă informează prompt furnizorii participanţi la procedura de achiziţii publice cu privire la deciziile sale referitor la atribuirea contractului şi, la cerere, transmite informaţiile respective în scris. Sub rezerva articolului 19.6 alineatele (2) şi (3), o entitate contractantă îi transmite, la cerere, unui furnizor a cărui ofertă nu a fost considerată câştigătoare o explicaţie cu privire la motivele pentru care entitatea nu a selectat oferta sa şi avantajele relative ale ofertei declarate câştigătoare.
II.Publicarea informaţiilor privind atribuirea contractelor
(2)În termen de cel mult 72 de zile de la atribuirea fiecărui contract care face obiectul prezentului capitol, o entitate contractantă publică un anunţ în mijlocul de comunicare electronic sau pe suport de hârtie adecvat enumerat în anexa 19-8. În cazul în care entitatea publică anunţul exclusiv pe suport electronic, informaţiile rămân uşor accesibile pentru o durată rezonabilă. Anunţul include cel puţin următoarele informaţii:
a)o descriere a mărfurilor sau serviciilor achiziţionate;
b)denumirea şi adresa entităţii contractante;
c)denumirea şi adresa furnizorului declarat câştigător;
d)valoarea ofertei declarate câştigătoare sau a ofertelor cu cel mai mare şi cel mai mic preţ luate în considerare la atribuirea contractului;
e)data atribuirii; şi
f)tipul metodei de achiziţionare utilizate şi, în cazurile în care s-a utilizat procedura restrânsă în conformitate cu articolul 19,12, o descriere a circumstanţelor care justifică utilizarea acesteia.
III.Menţinerea documentaţiei, a rapoartelor şi a trasabilităţii electronice
(3)Pentru o perioadă de cel puţin trei ani de la data atribuirii unui contract, fiecare entitate contractantă păstrează:
a)documentaţia şi rapoartele procedurilor de achiziţii şi ale contractelor atribuite referitoare la achiziţiile publice reglementate, inclusiv rapoartele prevăzute la articolul 19.12; şi
b)datele care asigură trasabilitatea adecvată a desfăşurării prin mijloace electronice a achiziţiilor publice reglementate.
IV.Colectarea şi raportarea datelor statistice
(4)Fiecare parte colectează şi raportează Comitetului pentru achiziţii publice datele statistice cu privire la contractele sale care sunt reglementate de prezentul capitol. Fiecare raport acoperă o perioadă de un an, se înaintează în termen de doi ani de la finalul perioadei de raportare şi conţine:
a)pentru anexa 19-1, entităţile contractante:
(i)numărul şi valoarea totală, pentru toate entităţile respective, a tuturor contractelor reglementate de prezentul capitol;
(ii)numărul şi valoarea totală a tuturor contractelor reglementate de prezentul capitol, atribuite de fiecare dintre entităţile respective, defalcate pe categorii de mărfuri şi servicii, conform unui sistem de clasificare uniformă recunoscut pe plan internaţional; şi
(iii)numărul şi valoarea totală a tuturor contractelor reglementate de prezentul capitol, atribuite de fiecare dintre entităţile respective în cadrul procedurii de licitaţie restrânsă;
b)pentru entităţile contractante vizate de anexele 19-2 şi 19-3, numărul şi valoarea totală ale contractelor reglementate de prezentul capitol, atribuite de toate entităţile respective, defalcate după anexă; şi
c)estimări privind datele necesare conform literelor (a) şi (b), însoţite de o descriere explicativă a metodologiei utilizate la elaborarea estimărilor, în cazul în care furnizarea datelor nu este posibilă.
(5)În cazul în care o parte îşi publică datele statistice pe un site internet oficial, într-un format compatibil cu cerinţele de la alineatul (4), partea poate să prezinte, în locul unei notificări adresate Comitetului pentru achiziţii publice, un link către pagina de internet, împreună cu orice instrucţiuni necesare pentru accesarea şi utilizarea unor astfel de date statistice.
(6)Atunci când o parte solicită ca anunţurile referitoare la contractele atribuite, în temeiul alineatului (2), să fie publicate electronic şi când anunţurile sunt accesibile publicului prin intermediul unei baze de date unice, într-o formă care permite o analiză a contractelor reglementate, partea respectivă poate să prezinte, în locul unei notificări adresate Comitetului pentru achiziţii publice, un link către pagina de internet, împreună cu orice instrucţiuni necesare pentru accesarea şi utilizarea unor astfel de date.
Art. 1916: Divulgarea de informaţii
I.Informarea părţilor
(1)La cererea celeilalte părţi, o parte furnizează prompt orice informaţii necesare pentru a stabili dacă procedura de achiziţii publice s-a desfăşurat în mod echitabil, imparţial şi în conformitate cu prezentul capitol, inclusiv informaţii privind caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei declarate câştigătoare. În cazurile în care divulgarea informaţiilor respective ar aduce atingere concurenţei în cadrul viitoarelor proceduri de achiziţii publice, partea care primeşte informaţiile nu le divulgă niciunui furnizor decât după consultarea părţii care a furnizat informaţiile şi după primirea acordului acesteia.
II.Nedivulgarea informaţiilor
(2)În pofida vreunei alte dispoziţii a prezentului capitol, o parte, inclusiv entităţile contractante ale acesteia, nu pune la dispoziţia niciunui furnizor informaţii care ar putea aduce atingere concurenţei echitabile între furnizori.
(3)Nicio prevedere din prezentul acord nu se interpretează ca reprezentând o obligaţie a unei părţi, inclusiv a entităţilor sale contractante, a autorităţilor sale şi a organismelor sale de control jurisdicţional, de a divulga informaţii confidenţiale, în cazul în care divulgarea acestora:
a)ar obstrucţiona aplicarea legii;
b)ar putea aduce atingere concurenţei echitabile între furnizori;
c)ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale anumitor persoane, inclusiv protecţiei proprietăţii intelectuale; sau
d)ar contraveni în alt mod interesului public.
Art. 1917: Procedurile de control interne
(1)Fiecare parte stabileşte o procedură administrativă sau de control jurisdicţional rapidă, eficace, transparentă şi nediscriminatorie prin care un furnizor poate invoca:
a)o încălcare a prezentului capitol; sau
b)atunci când furnizorul nu are dreptul de a reclama direct o încălcare a prezentului capitol în temeiul legislaţiei interne a părţii respective, nerespectarea măsurilor uneia dintre părţi de punere în aplicare a prezentului capitol,
care apare în contextul unei achiziţii publice reglementate, în care furnizorul are sau a avut un interes. Normele procedurale pentru toate plângerile se elaborează în scris şi sunt disponibile publicului larg.
(2)În cazul în care un furnizor depune o reclamaţie în contextul unei achiziţii publice reglementate în care furnizorul are sau a avut un interes, prin care invocă existenţa unei încălcări sau nerespectări, astfel cum este menţionată la alineatul (1), partea în cauză îşi încurajează entitatea contractantă care se ocupă de procedura de achiziţii şi furnizorul să soluţioneze plângerea prin desfăşurarea de consultări. Entitatea contractantă analizează imparţial şi în timp util orice astfel de reclamaţie într-un mod care nu aduce atingere participării furnizorului în cauză la proceduri de achiziţii publice în curs sau viitoare sau dreptului acestuia de a cere măsuri corective în cadrul procedurii de control administrativ sau judiciar.
(3)Fiecărui furnizor i se acordă un termen suficient pentru a pregăti şi a depune o plângere, termen care în niciun caz nu poate fi mai scurt de zece zile de la data la care furnizorul a luat cunoştinţă de motivul plângerii sau ar fi trebuit în mod rezonabil să ia cunoştinţă de acesta.
(4)Fiecare parte stabileşte sau desemnează cel puţin o autoritate administrativă sau judiciară imparţială, care este independentă de entităţile sale contractante, pentru a primi şi a analiza o plângere depusă de un furnizor în contextul unei achiziţii publice reglementate.
(5)În cazul în care alt organism decât una dintre autorităţile menţionate la alineatul (4) analizează într-o primă etapă o reclamaţie, partea respectivă se asigură că furnizorul poate ataca hotărârea iniţială în faţa unei autorităţi administrative sau judiciare independente de entitatea contractantă a cărei procedură de achiziţii publice face obiectul reclamaţiei.
(6)Fiecare parte se asigură că un organism de control jurisdicţional, care nu este instanţă judecătorească, supune decizia sa unui control jurisdicţional sau are garanţii procedurale care prevăd că:
a)entitatea contractantă răspunde în scris contestaţiei şi divulgă toate documentele relevante organismului de control jurisdicţional;
b)participanţii la proceduri (denumiţi în continuare "participanţi") au dreptul de a fi audiaţi înainte ca organismul de control jurisdicţional să ia o hotărâre cu privire la plângere;
c)participanţii au dreptul să fie reprezentaţi şi însoţiţi;
d)participanţii au acces la toate procedurile;
e)participanţii au dreptul de a solicita ca procedurile să se desfăşoare în public şi să fie prezentaţi martori; şi
f)hotărârile sau recomandările organismului de control jurisdicţional se adoptă cu promptitudine, în scris, şi includ o explicaţie a motivelor care stau la baza fiecărei hotărâri sau recomandări.
(7)Fiecare parte adoptă sau menţine proceduri care prevăd:
a)măsuri interimare prompte, menite să îi permită în continuare furnizorului să participe la procedura de achiziţii publice; Astfel de măsuri provizorii pot conduce la suspendarea procesului de achiziţii publice. Procedurile pot prevedea că se poate ţine cont de consecinţele negative majore asupra intereselor vizate, inclusiv asupra interesului public, atunci când se decide dacă ar trebui aplicate astfel de măsuri. Decizia de a nu acţiona se motivează în scris; şi
b)acţiuni corective sau compensări pentru pierderea sau pagubele suferite, care pot fi limitate la costurile pregătirii ofertei sau la costurile legate de contestaţie sau la ambele tipuri de costuri, atunci când un organism de control a stabilit că a existat o încălcare sau nerespectare prevăzută la alineatul (1).
(8)Nu mai târziu de zece ani de la intrarea în vigoare a prezentului acord, părţile vor iniţia negocieri pentru a dezvolta în continuare calitatea căilor de atac, inclusiv un posibil angajament de a introduce sau a menţine căi de atac precontractuale.
Art. 1918: Modificări şi rectificări privind domeniul de reglementare
(1)O parte poate modifica sau rectifica anexele sale la prezentul capitol.
I.Modificări
(2)Atunci când o parte modifică o anexă la prezentul capitol, partea:
a)notifică cealaltă parte în scris; şi
b)include în notificare o propunere de ajustări compensatorii adecvate pentru cealaltă parte, în vederea menţinerii unui nivel de reglementare comparabil celui existent anterior modificării.
(3)În pofida alineatului (2) litera (b), nu este necesar ca o parte să ofere ajustări compensatorii dacă:
a)modificarea în cauză are un impact neglijabil; sau
b)modificarea propusă vizează o entitate asupra căreia partea a renunţat efectiv la control sau influenţă.
(4)În cazul în care cealaltă parte contestă faptul că:
a)o ajustare propusă în conformitate cu alineatul (2) litera (b) este adecvată pentru a menţine un nivel comparabil de reglementare convenit de comun acord;
b)modificarea are un impact neglijabil; sau
c)modificarea propusă vizează o entitate asupra căreia partea a renunţat efectiv la control sau influenţă în conformitate cu alineatul (3) litera (b);
această altă parte trebuie să obiecteze în scris în termen de 45 de zile de la primirea notificării menţionate la alineatul (2) litera (a) sau se consideră că este de acord cu ajustarea sau modificarea propusă, inclusiv în sensul capitolului douăzeci şi nouă (Soluţionarea litigiilor).
II.Rectificări
(5)Următoarele modificări la anexele unei părţi sunt considerate rectificări, cu condiţia ca acestea să nu afecteze reglementarea convenită de comun acord prevăzută în prezentul acord:
a)o modificare a denumirii unei entităţi;
b)o fuziune a două sau mai multe entităţi enumerate în anexă; şi
c)separarea unei entităţi enumerate într-o anexă în două sau mai multe entităţi, care sunt toate adăugate la entităţile menţionate în aceeaşi anexă.
(6)În cazul rectificărilor propuse la anexele unei părţi, partea notifică cealaltă parte o dată la doi ani, în conformitate cu ciclul de notificări prevăzute în temeiul Acordului privind achiziţiile publice, cuprins în anexa 4 la Acord OMC, ca urmare a intrării în vigoare a prezentului acord.
(7)O parte poate notifica celeilalte părţi o obiecţie la o rectificare propusă în termen de 45 de zile de la data la care a primit notificarea. În cazul în care o parte transmite o obiecţie, acesta precizează motivele pentru care consideră că rectificarea propusă nu este o modificare prevăzută la alineatul (5) din prezentul articol şi descrie efectul rectificării propuse asupra domeniului de reglementare stabilit de comun acord în prezentul acord. În cazul în care, în termen de 45 de zile de la primirea notificării, nu este depusă în scris o astfel de obiecţie, se consideră că partea a fost de acord cu rectificarea propusă.
Art. 1919: Comitetul pentru achiziţii publice
(1)Comitetul pentru achiziţii publice, instituit în temeiul articolului 26.2 alineatul (1) litera (e), trebuie să fie alcătuit din reprezentanţi ai fiecărei părţi şi se întruneşte, după cum este necesar, în scopul de a oferi părţilor posibilitatea de a se consulta cu privire la orice aspecte legate de aplicarea prezentului capitol sau promovarea obiectivelor sale şi de a îndeplini alte sarcini care îi pot fi atribuite de către părţi.
(2)Comitetul pentru achiziţii publice se întruneşte, la cererea unei părţi, pentru a:
a)lua în considerare aspecte privind achiziţiile publice care îi sunt sesizate de către o parte;
b)face schimb de informaţii cu privire la oportunităţile de achiziţii publice oferite de fiecare parte;
c)discuta orice alte aspecte legate de aplicarea prezentului capitol; şi
d)lua în considerare promovarea activităţilor coordonate pentru a facilita accesul furnizorilor la oportunităţi de achiziţii publice pe teritoriul fiecărei părţi. Aceste activităţi pot include sesiuni de informare, în special în vederea îmbunătăţirii accesului electronic la informaţii disponibile în mod public cu privire la regimul achiziţiilor publice al fiecărei părţi, precum şi iniţiative pentru a facilita accesul întreprinderilor mici şi mijlocii.
(3)Fiecare parte va prezenta anual date statistice relevante pentru achiziţiile publice reglementate de prezentul capitol, în conformitate cu articolul 19.15, Comitetului pentru achiziţii publice.