Statut din 2006 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
M.Of. 680
În vigoare Versiune de la: 7 August 2023
Statut din 2006 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
Dată act: 26-iul-2006
Emitent: Guvernul
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, denumită în continuare CNAS, este instituţie publică, autonomă, de interes naţional, cu personalitate juridică, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, care administrează şi gestionează sistemul de asigurări sociale de sănătate în vederea aplicării politicilor şi programelor Guvernului în domeniul sanitar, în coordonarea Ministerului Sănătăţii.
(2)CNAS are sediul în municipiul Bucureşti, Calea Călăraşilor nr. 248, sectorul 3, şi funcţionează pe baza statutului propriu, avizat de consiliul de administraţie şi aprobat prin hotărâre a Guvernului, cu avizul Ministerului Sănătăţii, şi are siglă proprie, conform anexei la prezentul statut.
(3)CNAS are ca principal obiect de activitate asigurarea funcţionării unitare şi coordonate a sistemului de asigurări sociale de sănătate din România şi are în subordine casele de asigurări de sănătate judeţene, Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti.
Art. 2
(1)Casele de asigurări de sănătate judeţene, Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, denumite în continuare case de asigurări, sunt instituţii publice cu personalitate juridică, cu bugete proprii, în subordinea CNAS.
(2)Casele de asigurări se organizează şi funcţionează pe baza statutelor proprii, care trebuie să respecte prevederile statutului-cadru, aprobat în condiţiile legii. Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor legale de organizare şi funcţionare a caselor de asigurări din cadrul sistemului de asigurări de sănătate, cu păstrarea specificului activităţii.
(3)Casele de asigurări gestionează bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate aprobat, cu respectarea prevederilor legii, asigurând funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel local. Casele de asigurări pot derula şi activităţi pentru valorizarea fondurilor gestionate, respectiv închirieri, proiecte, studii, manifestări ştiinţifice, exploatarea patrimoniului propriu, precum şi alte activităţi în acest sens, potrivit actelor normative în vigoare.Art. 3
(2)În scopul exercitării controlului asupra sistemului de asigurări sociale de sănătate de către Ministerul Sănătăţii, CNAS va transmite Ministerului Sănătăţii, trimestrial şi anual, informaţii cu privire la furnizarea de servicii medicale, pe domenii de asistenţă medicală, contractarea, decontarea şi finanţarea acestora. Informaţiile şi metodologia de raportare a acestora se stabilesc prin ordin comun al ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui CNAS.
(1)Asigurările sociale de sănătate reprezintă principalul sistem de finanţare a ocrotirii sănătăţii populaţiei, care asigură accesul la un pachet de servicii de bază pentru asiguraţi, sunt obligatorii şi funcţionează ca un sistem unitar.
(2)În scopul exercitării controlului asupra sistemului de asigurări sociale de sănătate de către Ministerul Sănătăţii, CNAS va transmite Ministerului Sănătăţii, trimestrial şi anual, informaţii cu privire la furnizarea de servicii medicale, pe domenii de asistenţă medicală, contractarea, decontarea şi finanţarea acestora. Informaţiile şi metodologia de raportare a acestora se stabilesc prin ordin comun al ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui CNAS.CAPITOLUL II:Relaţiile CNAS cu asiguraţii
Art. 4
(3)Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel puţin o dată pe an, prin casele de asigurări, prin afişare pe site-urile proprii ale acestora şi/sau prin afişare la sediul caselor de asigurări şi al furnizorilor cu care acestea se află în relaţie contractuală, asupra serviciilor de care beneficiază, precum şi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale.
(5)Calitatea de asigurat şi drepturile de asigurare încetează în condiţiile prevăzute la art. 222 alin. (5) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Relaţiile ce se stabilesc între asiguraţi şi casele de asigurări au la bază următoarele principii:
a)alegerea liberă de către asiguraţi a casei de asigurări;
b)solidaritatea şi subsidiaritatea în constituirea şi utilizarea fondurilor;
c)participarea obligatorie la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru formarea Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, denumit în continuare Fond;
d)acordarea unui pachet de servicii medicale de bază, în mod echitabil şi nediscriminatoriu, conform legii;
e)transparenţa activităţii sistemului de asigurări sociale de sănătate;
f)confidenţialitatea datelor, în ceea ce priveşte diagnosticul şi tratamentul.
(2)Drepturile şi obligaţiile asiguraţilor sunt stabilite prin lege.
(3)Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel puţin o dată pe an, prin casele de asigurări, prin afişare pe site-urile proprii ale acestora şi/sau prin afişare la sediul caselor de asigurări şi al furnizorilor cu care acestea se află în relaţie contractuală, asupra serviciilor de care beneficiază, precum şi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale.(4)[textul din Art. 4, alin. (4) din capitolul II a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 503/2016]
(5)Calitatea de asigurat şi drepturile de asigurare încetează în condiţiile prevăzute la art. 222 alin. (5) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.CAPITOLUL III:Atribuţiile Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
Art. 5
(1)CNAS are următoarele atribuţii:
1.gestionează Fondul în condiţiile legii, prin preşedintele CNAS, împreună cu casele de asigurări;
2.propune, cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, proiecte de acte normative pentru asigurarea funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate şi acordă aviz conform proiectelor de acte normative care au incidenţă asupra Fondului;
3.elaborează, implementează şi gestionează procedurile şi formularele unitare, avizate de Ministerul Sănătăţii, pentru administrarea sistemului de asigurări sociale de sănătate;
5.elaborează şi publică raportul de activitate anual şi planul de activitate pentru anul următor cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, precum şi execuţia bugetară pe capitole şi subcapitole;
6.asigură organizarea şi administrarea platformei informatice din asigurările de sănătate, denumită în continuare PIAS, care cuprinde sistemul informatic unic integrat, sistemul naţional al cardului de asigurări sociale de sănătate, sistemul naţional de prescriere electronică şi sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului;
7.răspunde pentru activităţile proprii sistemului de asigurări sociale de sănătate în faţa Guvernului, a ministrului sănătăţii şi a asiguraţilor;
9.participă la elaborarea programelor naţionale de sănătate, în colaborare cu structura de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, potrivit legii;
10.elaborează şi stabileşte, împreună cu Ministerul Sănătăţii, prin comisiile de evaluare organizate la nivel naţional, metodologia şi nivelul de evaluare a furnizorilor de servicii medicale, de servicii conexe actului medical pentru persoane diagnosticate cu tulburări din spectrul autist, de dispozitive medicale, precum şi de medicamente;
11.elaborează proiectul contractului-cadru, conform prevederilor art. 229 din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se prezintă de către Ministerul Sănătăţii spre aprobare Guvernului;
12.elaborează proiectul normelor metodologice de aplicare a contractului-cadru, potrivit prevederilor art. 229 alin. (4) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS;
14.elaborează condiţiile privind acordarea asistenţei medicale din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu consultarea Colegiului Medicilor din România şi a Colegiului Medicilor Stomatologi din România;
15.participă, împreună cu Ministerul Sănătăţii, la elaborarea listei de medicamente de care beneficiază asiguraţii cu sau fără contribuţie personală, cu consultarea Colegiului Farmaciştilor din România, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
25.asigură continuitatea tratamentului bolnavilor cuprinşi în programele naţionale de sănătate curative;
26.derulează programele naţionale de sănătate curative, aprobate prin hotărâre a Guvernului şi finanţate din bugetul Fondului, în condiţiile legii;
27.monitorizează şi controlează modalitatea de prescriere şi eliberare a medicamentelor cu sau fără contribuţie personală;
28.organizează Comisia centrală de arbitraj împreună cu Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmaciştilor din România şi Colegiul Medicilor Stomatologi din România;
31.analizează şi evaluează gradul de satisfacţie al asiguraţilor privind serviciile medicale furnizate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, pe baza chestionarelor şi a metodologiei, aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
311.asigură realizarea controlului cu privire la gestionarea fondurilor pentru realizarea funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate într-un mod coerent şi unitar;
32.iniţiază, negociază şi încheie cu instituţii similare documente de cooperare internaţională în domeniul său de activitate, potrivit prevederilor legale în vigoare, şi derulează programe finanţate de organisme internaţionale având ca specific asigurările de sănătate;
321.încheie convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
322.încheie convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
35.monitorizează şi controlează modul de încheiere şi executare a contractelor încheiate între casele de asigurări şi furnizorii de servicii medicale, de medicamente şi de dispozitive medicale;
39.organizează şi efectuează, prin structura de specialitate proprie sau împreună cu casele de asigurări, controlul modului în care furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi sau care s-au aflat în relaţii contractuale cu CNAS sau cu casele de asigurări respectă clauzele contractuale, furnizorii având obligaţia să permită accesul la evidenţele referitoare la derularea contractelor. În cadrul controalelor efectuate pot fi cooptaţi şi reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România, Colegiului Medicilor Stomatologi din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
40.asigură aplicarea unitară a modalităţilor de acordare a asistenţei medicale cetăţenilor statelor cu care România a încheiat documente internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii;
44.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 44. din capitolul III a fost abrogat la 19-mai-2020 de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 338/2020]
45.răspunde de asigurarea, urmărirea şi controlul fondurilor alocate pentru derularea programelor şi subprogramelor naţionale de sănătate curative, precum şi de monitorizarea şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă, prin intermediul caselor de asigurări;
47.aprobă, împreună cu Ministerul Sănătăţii, protocoalele terapeutice pentru prescrierea şi decontarea tratamentului în cazul unor afecţiuni;
471.încheie şi derulează contracte cost volum/cost volum rezultat, în condiţiile legii, cu deţinătorii de autorizaţie de punere pe piaţă a medicamentelor sau, după caz, cu reprezentanţii legali ai acestora pentru medicamentele care au primit decizie de includere condiţionată în lista aprobată prin hotărâre a Guvernului;
472.asigură rambursarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Rambursarea este efectuată de CAS în calitate de instituţii competente, prin intermediul CNAS, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
473.asigură evidenţa statistică necesară în activitatea specifică sistemului de asigurări sociale de sănătate şi colaborează cu instituţii care au atribuţii în domeniul statisticii;
474.asigură recuperarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Recuperarea este efectuată prin intermediul CNAS, în baza formularelor specifice întocmite de casele de asigurări de sănătate în calitate de instituţii de la locul de şedere/reşedinţă, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
475.furnizează informaţii pacienţilor în domeniul asistenţei medicale transfrontaliere;
476.centralizează activitatea caselor de asigurări cu privire la rambursarea asistenţei medicale transfrontaliere;
477.verifică concordanţa dintre rapoartele transmise de Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi rapoartele prevăzute în contractul încheiat de CNAS cu această instituţie;
478.aprobă prin ordin criteriile privind înfiinţarea de oficii de asigurări de sănătate fără personalitate juridică, la nivelul oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti;
479.asigură recuperarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Recuperarea este efectuată prin intermediul CNAS, în baza formularelor specifice întocmite de casele de asigurări de sănătate în calitate de instituţii de la locul de şedere/reşedinţă, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
4710.furnizează informaţii pacienţilor în domeniul asistenţei medicale transfrontaliere;
4711.centralizează activitatea caselor de asigurări cu privire la rambursarea asistenţei medicale transfrontaliere;
4712.verifică concordanţa dintre rapoartele transmise de Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi rapoartele prevăzute în contractul încheiat de CNAS cu această instituţie;
4713.aprobă prin ordin criteriile privind înfiinţarea de oficii de asigurări de sănătate fără personalitate juridică, la nivelul oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti;
1.gestionează Fondul în condiţiile legii, prin preşedintele CNAS, împreună cu casele de asigurări;
2.propune, cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, proiecte de acte normative pentru asigurarea funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate şi acordă aviz conform proiectelor de acte normative care au incidenţă asupra Fondului;
3.elaborează, implementează şi gestionează procedurile şi formularele unitare, avizate de Ministerul Sănătăţii, pentru administrarea sistemului de asigurări sociale de sănătate;4.elaborează şi actualizează Registrul unic de evidenţă a asiguraţilor;
5.elaborează şi publică raportul de activitate anual şi planul de activitate pentru anul următor cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, precum şi execuţia bugetară pe capitole şi subcapitole;
6.asigură organizarea şi administrarea platformei informatice din asigurările de sănătate, denumită în continuare PIAS, care cuprinde sistemul informatic unic integrat, sistemul naţional al cardului de asigurări sociale de sănătate, sistemul naţional de prescriere electronică şi sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului;
7.răspunde pentru activităţile proprii sistemului de asigurări sociale de sănătate în faţa Guvernului, a ministrului sănătăţii şi a asiguraţilor;8.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 8. din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 503/2016]
9.participă la elaborarea programelor naţionale de sănătate, în colaborare cu structura de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, potrivit legii;
10.elaborează şi stabileşte, împreună cu Ministerul Sănătăţii, prin comisiile de evaluare organizate la nivel naţional, metodologia şi nivelul de evaluare a furnizorilor de servicii medicale, de servicii conexe actului medical pentru persoane diagnosticate cu tulburări din spectrul autist, de dispozitive medicale, precum şi de medicamente;
11.elaborează proiectul contractului-cadru, conform prevederilor art. 229 din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se prezintă de către Ministerul Sănătăţii spre aprobare Guvernului;
12.elaborează proiectul normelor metodologice de aplicare a contractului-cadru, potrivit prevederilor art. 229 alin. (4) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS;13.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 13. din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 503/2016]
14.elaborează condiţiile privind acordarea asistenţei medicale din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu consultarea Colegiului Medicilor din România şi a Colegiului Medicilor Stomatologi din România;
15.participă, împreună cu Ministerul Sănătăţii, la elaborarea listei de medicamente de care beneficiază asiguraţii cu sau fără contribuţie personală, cu consultarea Colegiului Farmaciştilor din România, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;16.administrează şi întreţine bunurile imobile şi baza materială din patrimoniu, în condiţiile legii;
17.analizează proiectele bugetelor de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurări propuse de acestea;
18.elaborează caracteristicile tehnice ale cârdului european de asigurări sociale de sănătate, precum şi modalităţile de elaborare şi implementare a acestuia;
19.îndeplineşte funcţia de organism de legătură, care asigură comunicarea cu organismele similare din statele care au încheiat cu România documente internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii;
20.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 20. din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 503/2016]
21.realizează prognoze, strategii, studii şi analize privind dezvoltarea, funcţionarea, eficacitatea şi performanţele sistemului de asigurări sociale de sănătate din România, în vederea perfecţionării acestuia;
22.îndrumă metodologic şi controlează modul de aplicare a dispoziţiilor legale de către casele de asigurări;
23.negociază şi contractează cu instituţii abilitate de lege colectarea şi prelucrarea datelor privind unele servicii medicale furnizate asiguraţilor, în vederea contractării şi decontării acestora de către casele de asigurări;
24.acordă gratuit informaţii, consultanţă şi asistenţă în domeniul asigurărilor sociale de sănătate persoanelor asigurate, angajatorilor şi furnizorilor de servicii medicale;
25.asigură continuitatea tratamentului bolnavilor cuprinşi în programele naţionale de sănătate curative;
26.derulează programele naţionale de sănătate curative, aprobate prin hotărâre a Guvernului şi finanţate din bugetul Fondului, în condiţiile legii;
27.monitorizează şi controlează modalitatea de prescriere şi eliberare a medicamentelor cu sau fără contribuţie personală;
28.organizează Comisia centrală de arbitraj împreună cu Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmaciştilor din România şi Colegiul Medicilor Stomatologi din România;29.aprobă bugetele de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurări, în condiţiile legii;
30.asigură evidenţa statistică necesară în activitatea specifică sistemului de asigurări sociale de sănătate şi colaborează cu instituţii care au atribuţii în domeniul statisticii;
31.analizează şi evaluează gradul de satisfacţie al asiguraţilor privind serviciile medicale furnizate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, pe baza chestionarelor şi a metodologiei, aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
311.asigură realizarea controlului cu privire la gestionarea fondurilor pentru realizarea funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate într-un mod coerent şi unitar;
32.iniţiază, negociază şi încheie cu instituţii similare documente de cooperare internaţională în domeniul său de activitate, potrivit prevederilor legale în vigoare, şi derulează programe finanţate de organisme internaţionale având ca specific asigurările de sănătate;
321.încheie convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
322.încheie convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;33.cooperează cu partenerii sociali (patronate, sindicate, societate civilă) şi cu celelalte instituţii cu atribuţii în asigurarea şi promovarea sănătăţii;
34.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 34. din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 503/2016]
35.monitorizează şi controlează modul de încheiere şi executare a contractelor încheiate între casele de asigurări şi furnizorii de servicii medicale, de medicamente şi de dispozitive medicale;36.monitorizează funcţionarea organelor de conducere ale caselor de asigurări şi stabileşte atribuţiile acestora, în condiţiile legii;
37.asigură logistica funcţionării unitare şi coordonate a sistemului de asigurări sociale de sănătate;
38.foloseşte mijloacele adecvate de mediatizare pentru reprezentarea, informarea şi susţinerea intereselor asiguraţilor;
39.organizează şi efectuează, prin structura de specialitate proprie sau împreună cu casele de asigurări, controlul modului în care furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi sau care s-au aflat în relaţii contractuale cu CNAS sau cu casele de asigurări respectă clauzele contractuale, furnizorii având obligaţia să permită accesul la evidenţele referitoare la derularea contractelor. În cadrul controalelor efectuate pot fi cooptaţi şi reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România, Colegiului Medicilor Stomatologi din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
40.asigură aplicarea unitară a modalităţilor de acordare a asistenţei medicale cetăţenilor statelor cu care România a încheiat documente internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii;41.asigură logistica şi baza materială necesare activităţii de pregătire şi formare profesională a personalului, din cheltuielile de administrare a Fondului;
42.prezintă un raport anual Guvernului privind starea sistemului de asigurări sociale de sănătate;
43.prezintă rapoarte Parlamentului, la solicitarea acestuia;
44.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 44. din capitolul III a fost abrogat la 19-mai-2020 de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 338/2020]
45.răspunde de asigurarea, urmărirea şi controlul fondurilor alocate pentru derularea programelor şi subprogramelor naţionale de sănătate curative, precum şi de monitorizarea şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă, prin intermediul caselor de asigurări;46.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 46. din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 503/2016]
47.aprobă, împreună cu Ministerul Sănătăţii, protocoalele terapeutice pentru prescrierea şi decontarea tratamentului în cazul unor afecţiuni;
471.încheie şi derulează contracte cost volum/cost volum rezultat, în condiţiile legii, cu deţinătorii de autorizaţie de punere pe piaţă a medicamentelor sau, după caz, cu reprezentanţii legali ai acestora pentru medicamentele care au primit decizie de includere condiţionată în lista aprobată prin hotărâre a Guvernului;
472.asigură rambursarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Rambursarea este efectuată de CAS în calitate de instituţii competente, prin intermediul CNAS, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
473.asigură evidenţa statistică necesară în activitatea specifică sistemului de asigurări sociale de sănătate şi colaborează cu instituţii care au atribuţii în domeniul statisticii;
474.asigură recuperarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Recuperarea este efectuată prin intermediul CNAS, în baza formularelor specifice întocmite de casele de asigurări de sănătate în calitate de instituţii de la locul de şedere/reşedinţă, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
475.furnizează informaţii pacienţilor în domeniul asistenţei medicale transfrontaliere;
476.centralizează activitatea caselor de asigurări cu privire la rambursarea asistenţei medicale transfrontaliere;
477.verifică concordanţa dintre rapoartele transmise de Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi rapoartele prevăzute în contractul încheiat de CNAS cu această instituţie;
478.aprobă prin ordin criteriile privind înfiinţarea de oficii de asigurări de sănătate fără personalitate juridică, la nivelul oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti;
479.asigură recuperarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Recuperarea este efectuată prin intermediul CNAS, în baza formularelor specifice întocmite de casele de asigurări de sănătate în calitate de instituţii de la locul de şedere/reşedinţă, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
4710.furnizează informaţii pacienţilor în domeniul asistenţei medicale transfrontaliere;
4711.centralizează activitatea caselor de asigurări cu privire la rambursarea asistenţei medicale transfrontaliere;
4712.verifică concordanţa dintre rapoartele transmise de Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi rapoartele prevăzute în contractul încheiat de CNAS cu această instituţie;
4713.aprobă prin ordin criteriile privind înfiinţarea de oficii de asigurări de sănătate fără personalitate juridică, la nivelul oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti;48.alte atribuţii prevăzute de acte normative în domeniul sănătăţii.
(2)Realizarea atribuţiilor ce revin CNAS, potrivit legii, este supusă controlului organelor competente potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(3)Organele de conducere ale CNAS împreună cu structurile de specialitate asigură realizarea atribuţiilor generale ale CNAS, potrivit legii, prezentului statut, Regulamentului de organizare şi funcţionare al CNAS, precum şi prin delegare de competenţă sau mandat, după caz, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 6
CNAS şi casele de asigurări utilizează, în exercitarea atribuţiilor ce le revin potrivit legii, Platforma informatică din asigurările de sănătate.Art. 7
[textul din Art. 7 din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 503/2016]
Art. 8
Pe lângă CNAS funcţionează experţi pentru implementarea programelor naţionale de sănătate curative, finanţate din Fond, precum şi alte activităţi stabilite prin ordin al preşedintelui CNAS.
Art. 81
(1)CNAS şi casele de asigurări au în dotare, pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un număr de autoturisme cu un consum lunar de carburant stabilit conform normelor legale în vigoare.
(2)Pentru îndeplinirea activităţilor specifice, autoturismele din parcurile auto proprii ale CNAS şi caselor de asigurări pot fi conduse de demnitari sau de alte categorii de salariaţi cu funcţii de răspundere, nominalizaţi prin acte administrative ale conducătorilor instituţiilor.CAPITOLUL IV:Organele de conducere ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
Art. 9
e)doi vicepreşedinţi;
Organele de conducere ale CNAS, potrivit Legii nr. 95/2006, sunt:
a)adunarea reprezentanţilor;
b)consiliul de administraţie;
c)preşedintele;
d)comitetul director;
e)doi vicepreşedinţi;f)directorul general.
SECŢIUNEA 1:Atribuţiile şi funcţionarea adunării reprezentanţilor
Art. 10
Adunarea reprezentanţilor CNAS are următoarele atribuţii:
1.[textul din Art. 10, punctul 1. din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 13. din Hotarirea 503/2016]
2.analizează repartizarea bugetului aprobat de către cei în drept şi recomandă ordonatorului principal de credite luarea măsurilor necesare pentru modificarea acestuia, în condiţiile legii;
3.analizează modul de utilizare a Fondului, costurile din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, serviciile medicale acordate şi tarifele practicate la contractarea pachetului de servicii de bază şi recomandă măsurile legale pentru folosirea cu eficienţă a fondurilor şi de respectare a drepturilor asiguraţilor;
4.aprobă propriul regulament de organizare şi funcţionare, la propunerea preşedintelui CNAS.
Art. 11
(1)În exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii şi prezentului statut, Adunarea reprezentanţilor adoptă hotărâri.
(1)În exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii şi prezentului statut, Adunarea reprezentanţilor adoptă hotărâri.(2)Hotărârile se pot adopta în prezenţa a două treimi din numărul membrilor, cu votul favorabil al majorităţii membrilor prezenţi.
Art. 111
CNAS solicită instituţiilor, autorităţilor, organizaţiilor patronale şi organizaţiilor sindicale desemnarea reprezentanţilor în adunarea reprezentanţilor, potrivit prevederilor art. 283 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 112
CNAS solicită instituţiilor, autorităţilor, organizaţiilor patronale şi organizaţiilor sindicale desemnarea reprezentanţilor în adunarea reprezentanţilor, potrivit prevederilor art. 283 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.SECŢIUNEA 2:Atribuţiile şi funcţionarea consiliului de administraţie
Art. 12
(1)Principalul rol al consiliului de administraţie este strategico-tactic, urmărind, în principal, aspectele majore referitoare la elaborarea şi implementarea strategiei naţionale în domeniul asigurărilor sociale de sănătate.
(1)Principalul rol al consiliului de administraţie este strategico-tactic, urmărind, în principal, aspectele majore referitoare la elaborarea şi implementarea strategiei naţionale în domeniul asigurărilor sociale de sănătate.(2)Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii:
4.aprobă şi alte atribuţii decât cele prevăzute la art. 24 pentru vicepreşedinţii CNAS, la propunerea preşedintelui;
5.aprobă strategia sistemului de asigurări sociale de sănătate;
22.aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de evaluare şi standardele de evaluare a furnizorilor de servicii medicale, de servicii conexe actului medical pentru persoane diagnosticate cu tulburări din spectrul autist, de dispozitive medicale, precum şi de medicamente;
1.elaborează şi realizează strategia naţională în domeniul asigurărilor sociale de sănătate;
2.avizează statutul propriu al CNAS, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, şi aprobă statutul-cadru al caselor de asigurări, la propunerea comitetului director;
3.aprobă propriul regulament de organizare şi funcţionare;
4.aprobă şi alte atribuţii decât cele prevăzute la art. 24 pentru vicepreşedinţii CNAS, la propunerea preşedintelui;
5.aprobă strategia sistemului de asigurări sociale de sănătate;6.aprobă proiectul bugetului Fondului şi îl supune aprobării ordonatorului principal de credite, în condiţiile legii;
7.avizează, în condiţiile legii, repartizarea pe case de asigurări a bugetului Fondului;
8.avizează utilizarea fondului de rezervă;
9.aprobă programul de investiţii;
10.aprobă încheierea de convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
11.analizează semestrial stadiul derulării contractelor şi împrumuturilor;
12.avizează rapoartele de gestiune anuale, prezentate de preşedintele CNAS, contul de încheiere a exerciţiului bugetar, precum şi raportul anual de activitate;
13.aprobă, în baza raportului Curţii de Conturi, bilanţul contabil şi descărcarea gestiunii anului precedent pentru CNAS şi pentru casele de asigurări;
14.avizează proiectul contractului-cadru şi al normelor metodologice de aplicare a acestuia;
15.avizează lista medicamentelor de care beneficiază asiguraţii cu sau fără contribuţie personală;
16.[textul din Art. 12, alin. (2), punctul 16. din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 16. din Hotarirea 503/2016]
17.aprobă criteriile de recrutare şi modalităţile de formare a personalului din sistemul de asigurări sociale de sănătate;
18.aprobă planul anual de activitate pentru îndeplinirea prevederilor programului de asigurări sociale de sănătate;
19.avizează organigrama CNAS şi organigrama-cadru a caselor de asigurări, la propunerea comitetului director; organigramele se aprobă prin ordin al preşedintelui CNAS;
20.analizează structura şi modul de funcţionare ale caselor de asigurări;
21.[textul din Art. 12, alin. (2), punctul 21. din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 19-mai-2020 de Art. I, punctul 7. din Hotarirea 338/2020]
22.aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de evaluare şi standardele de evaluare a furnizorilor de servicii medicale, de servicii conexe actului medical pentru persoane diagnosticate cu tulburări din spectrul autist, de dispozitive medicale, precum şi de medicamente;23.avizează atribuţiile Comitetului director al CNAS;
24.avizează organizarea la nivel regional a activităţii de audit intern, exercitată în condiţiile legii;
25.alte atribuţii prevăzute în acte normative în vigoare.
(3)În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Consiliul de administraţie al CNAS adoptă hotărâri.
Art. 13
(1)Consiliul de administraţie al CNAS se întruneşte lunar şi ia hotărâri valabile în condiţiile prevăzute la art. 288 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În condiţiile în care la prima convocare a unei şedinţe a consiliului de administraţie nu se îndeplineşte cvorumul prevăzut la alin. (1), preşedintele CNAS, în calitate de preşedinte al consiliului de administraţie, are dreptul să convoace o nouă şedinţă, conform prevederilor art. 288 alin. (3) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.Art. 14
(1)Consiliul de administraţie al CNAS se întruneşte în şedinţe ordinare, iar convocarea acestuia se face de către preşedintele CNAS.
(2)Consiliul de administraţie se poate întruni şi în şedinţe extraordinare, la solicitarea preşedintelui sau a cel puţin unei treimi din numărul membrilor acestuia.
(3)Şedinţele consiliului de administraţie sunt publice, cu excepţia cazurilor în care membrii consiliului decid prin vot ca acestea să se desfăşoare cu uşile închise. Problemele legate de buget se vor discuta întotdeauna în şedinţe publice.
(4)La şedinţele consiliului de administraţie preşedintele CNAS poate invita persoane care au legătură cu subiectele supuse dezbaterii.
(5)La fiecare întrunire a consiliului de administraţie se întocmeşte un proces-verbal semnat de toţi participanţii cu drept de vot.
Art. 15
(1)Consiliul de administraţie are doi vicepreşedinţi aleşi de consiliul de administraţie prin vot secret.
(2)Vicepreşedinţii consiliului de administraţie sunt şi vicepreşedinţii CNAS.Art. 16
(1)Membrii consiliului de administraţie al CNAS, cu excepţia preşedintelui şi vicepreşedinţilor, beneficiază de o indemnizaţie lunară în condiţiile prezenţei efective la şedinţele consiliului de administraţie.
(2)Indemnizaţia membrilor Consiliului de administraţie al CNAS se stabileşte potrivit legii.
(1)Membrii consiliului de administraţie al CNAS, cu excepţia preşedintelui şi vicepreşedinţilor, beneficiază de o indemnizaţie lunară în condiţiile prezenţei efective la şedinţele consiliului de administraţie.
(2)Indemnizaţia membrilor Consiliului de administraţie al CNAS se stabileşte potrivit legii.(3)Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) pentru membrii consiliului de administraţie se acordă proporţional, în funcţie de numărul şedinţelor care au loc în cadrul unei luni şi de numărul şedinţelor la care aceştia participă efectiv.
(4)În cazul în care în timpul şedinţelor unii membri se retrag fără avizul consiliului de administraţie, acestora nu li se va acorda indemnizaţia de şedinţă.
(5)Atunci când, în decursul a 12 luni, unii membrii se retrag fără avizul consiliului de administraţie de două ori din şedinţe sau în cazul în care membrii lipsesc nemotivat de la cel mult două şedinţe în decurs de 6 luni, preşedintele CNAS va informa instituţiile sau organizaţiile din care provin pentru a fi luate măsurile necesare în vederea asigurării prezenţei la şedinţele consiliului de administraţie şi a bunei funcţionări a acestuia.
SECŢIUNEA 3:Atribuţiile preşedintelui
Art. 17
(1)Preşedintele consiliului de administraţie este preşedintele CNAS şi are rang de secretar de stat.
(2)Preşedintele CNAS are dreptul la organizarea cabinetului demnitarului în structura CNAS şi în limita numărului de posturi prevăzut de lege pentru funcţia de secretar de stat.
(3)Preşedintele CNAS este numit de primul-ministru dintre membrii consiliului de administraţie, la propunerea ministrului sănătăţii publice.
(4)Preşedintele CNAS este ordonator principal de credite pentru administrarea şi gestionarea bugetului Fondului.
(5)În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, precum şi pentru punerea în aplicare a hotărârilor consiliului de administraţie, preşedintele CNAS emite ordine care devin executorii după ce sunt aduse la cunoştinţă persoanelor interesate. Ordinele cu caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6)Preşedintelui CNAS îi sunt aplicabile prevederile Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministerială, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 18
3.organizează, coordonează şi conduce activitatea CNAS;
8.conduce şi coordonează organizarea şi administrarea Platformei informatice din asigurările de sănătate;
12.numeşte în funcţie, prin ordin, preşedinţii-directori generali ai caselor de asigurări, manageri ai sistemului la nivel local, pe bază de concurs sau cu delegare, îi sancţionează şi îi eliberează din funcţie, în condiţiile legii;
15.numeşte arbitrii şi arbitrii supleanţi din partea CNAS în Comisia centrală de arbitraj, precum şi asistenţii arbitrali şi membrii secretariatului tehnic;
17.aprobă prin ordin activităţile pentru care pe lângă CNAS funcţionează comisii de experţi, precum şi pentru alte activităţi specifice;
20.aprobă modelul contractului de management al directorilor generali ai caselor de asigurări şi încheie cu aceştia contractul de management;
21.aprobă criteriile de performanţă pentru directorul general al casei de asigurări, manager al sistemului la nivel local;
22.aprobă salariul de bază al directorilor generali ai caselor de asigurări de sănătate pe baza standardelor de performanţă şi indicatori de referinţă asociaţi pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate şi a punctajului obţinut în urma evaluării acestora, stabilit în condiţiile legii;
34.analizează periodic activitatea CNAS şi a caselor de asigurări, modul de realizare a sarcinilor şi standardelor de performanţă şi indicatori de referinţă asociaţi pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate şi dispune măsuri pentru îmbunătăţirea acesteia, conform actelor normative în materie;
401.solicită avizul Ministerului Sănătăţii înaintea depunerii proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi a proiectului de rectificare bugetară la Ministerul Finanţelor Publice;
402.prezintă Ministerului Sănătăţii, trimestrial şi anual, precum şi în cadrul unor analize funcţionale, activităţile realizate de CNAS cu privire la serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale furnizate asiguraţilor, inclusiv cele din cadrul programelor naţionale de sănătate, contractarea, decontarea şi finanţarea acestora în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi execuţia bugetului;
403.aprobă proiectul şi planul anual al achiziţiilor publice al CNAS.
Atribuţiile principale ale preşedintelui CNAS sunt următoarele:
1.prezidează şedinţele Adunării reprezentanţilor CNAS;
2.asigură supravegherea şi controlul funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate;
3.organizează, coordonează şi conduce activitatea CNAS;4.asigură coerenţa şi eficienţa gestiunii financiare a Fondului;
5.aprobă bugetele proprii de venituri şi cheltuieli ale CNAS şi ale caselor de asigurări, în condiţiile legii;
6.repartizează creditele bugetare aprobate pentru bugetul propriu al CNAS şi pentru bugetele caselor de asigurări, potrivit legii;
7.exercită atribuţiile prevăzute de lege, în calitate de ordonator principal de credite, pentru administrarea şi gestionarea bugetului Fondului;
8.conduce şi coordonează organizarea şi administrarea Platformei informatice din asigurările de sănătate;9.aprobă normele, regulamentele şi procedurile administrative specifice îndeplinirii atribuţiilor CNAS;
10.organizează şi coordonează activitatea de audit şi control în sistemul de asigurări sociale de sănătate, potrivit atribuţiilor specifice ale CNAS şi ale caselor de asigurări; activitatea de audit se poate desfăşura la nivel regional, în condiţiile stabilite prin ordin al preşedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administraţie al CNAS;
11.numeşte, sancţionează şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii, personalul CNAS;
12.numeşte în funcţie, prin ordin, preşedinţii-directori generali ai caselor de asigurări, manageri ai sistemului la nivel local, pe bază de concurs sau cu delegare, îi sancţionează şi îi eliberează din funcţie, în condiţiile legii;13.răspunde de ducerea la îndeplinire a hotărârilor Consiliului de administraţie al CNAS;
14.reprezintă CNAS în relaţiile cu terţii;
15.numeşte arbitrii şi arbitrii supleanţi din partea CNAS în Comisia centrală de arbitraj, precum şi asistenţii arbitrali şi membrii secretariatului tehnic;16.[textul din Art. 18, punctul 16. din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 21. din Hotarirea 503/2016]
17.aprobă prin ordin activităţile pentru care pe lângă CNAS funcţionează comisii de experţi, precum şi pentru alte activităţi specifice;18.promovează imaginea CNAS şi a sistemului de asigurări sociale de sănătate;
19.stabileşte organizarea concursului şi criteriile de selecţie pentru ocuparea postului de director general al CNAS, cu avizul consiliului de administraţie;
20.aprobă modelul contractului de management al directorilor generali ai caselor de asigurări şi încheie cu aceştia contractul de management;
21.aprobă criteriile de performanţă pentru directorul general al casei de asigurări, manager al sistemului la nivel local;
22.aprobă salariul de bază al directorilor generali ai caselor de asigurări de sănătate pe baza standardelor de performanţă şi indicatori de referinţă asociaţi pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate şi a punctajului obţinut în urma evaluării acestora, stabilit în condiţiile legii;23.aprobă statele de funcţii ale CNAS şi ale caselor de asigurări în urma definitivării bugetului Fondului şi în baza organigramelor aprobate, în condiţiile legii, şi aprobă normele specifice de personal pentru CNAS şi casele de asigurări;
24.aprobă prin ordin Regulamentul de organizare şi funcţionare şi Regulamentul intern ale CNAS;
25.aprobă numărul maxim de posturi pentru funcţionarii publici şi pentru personalul contractual şi redistribuirea numărului de posturi pentru CNAS şi casele de asigurări, conform organigramelor aprobate, în condiţiile legii;
26.[textul din Art. 18, punctul 26. din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 21. din Hotarirea 503/2016]
27.[textul din Art. 18, punctul 27. din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 21. din Hotarirea 503/2016]
28.[textul din Art. 18, punctul 28. din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 21. din Hotarirea 503/2016]
29.aprobă structurile organizatorice ale CNAS şi ale caselor de asigurări, conform organigramei-cadru a acestora;
30.aprobă necesarul de fonduri şi programele de perfecţionare profesională pentru personalul CNAS şi al caselor de asigurări;
31.aprobă organigrama CNAS şi organigrama-cadru a caselor de asigurări;
32.coordonează activitatea de evaluare a performanţelor profesionale ale personalului din cadrul CNAS şi al caselor de asigurări, conform actelor normative în materie;
33.aprobă fişa postului pentru personalul din cadrul CNAS, conform actelor normative în materie;
34.analizează periodic activitatea CNAS şi a caselor de asigurări, modul de realizare a sarcinilor şi standardelor de performanţă şi indicatori de referinţă asociaţi pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate şi dispune măsuri pentru îmbunătăţirea acesteia, conform actelor normative în materie;35.aprobă caracteristicile tehnice ale cârdului european de asigurări sociale de sănătate, precum şi modalităţile de elaborare şi implementare a acestuia;
36.[textul din Art. 18, punctul 36. din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 21. din Hotarirea 503/2016]
37.participă ca invitat la şedinţele Guvernului în care sunt dezbătute aspecte referitoare la sănătatea populaţiei;
38.aprobă atribuţiile Comitetului director al CNAS, cu avizul consiliului de administraţie;
39.asigură relaţia cu organizaţiile sindicale, negociază şi încheie contractul colectiv de muncă sau, după caz, acordul privind raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici, în condiţiile legii;
40.[textul din Art. 18, punctul 40. din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 21. din Hotarirea 503/2016]
401.solicită avizul Ministerului Sănătăţii înaintea depunerii proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi a proiectului de rectificare bugetară la Ministerul Finanţelor Publice;
402.prezintă Ministerului Sănătăţii, trimestrial şi anual, precum şi în cadrul unor analize funcţionale, activităţile realizate de CNAS cu privire la serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale furnizate asiguraţilor, inclusiv cele din cadrul programelor naţionale de sănătate, contractarea, decontarea şi finanţarea acestora în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi execuţia bugetului;
403.aprobă proiectul şi planul anual al achiziţiilor publice al CNAS.41.îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de actele normative în vigoare.
Art. 19
Pe perioada absenţei sale, preşedintele CNAS îl poate mandata, prin ordin, pe unul dintre vicepreşedinţii CNAS pentru a prelua atribuţiile preşedintelui în cadrul Consiliului de administraţie al CNAS.
Art. 20
Preşedintele CNAS poate delega prin ordin şi alte atribuţii, inclusiv de reprezentare, vicepreşedinţilor, directorului general, membrilor consiliului de administraţie sau oricărei altei persoane din cadrul CNAS.Art. 21
Mandatul preşedintelui CNAS încetează la expirarea acestuia, prin demisie, prin revocare de către primul-ministru direct sau la propunerea ministrului sănătăţii publice ori prin deces.
SECŢIUNEA 4:Atribuţiile şi funcţionarea Comitetului Director al CNAS
Art. 22
Conducerea operativă a CNAS este asigurată de un comitet director alcătuit din preşedinte, vicepreşedinţi, director general şi directorii generali adjuncţi. Atribuţiile Comitetului director al CNAS se aprobă prin ordin al preşedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administraţie.
SECŢIUNEA 5:SECŢIUNEA 5: Atribuţiile vicepreşedinţilor
Art. 23
Vicepreşedinţii Consiliului de administraţie al CNAS sunt aleşi de consiliul de administraţie prin vot secret. Vicepreşedinţii consiliului de administraţie sunt şi vicepreşedinţii CNAS.Art. 24
Vicepreşedinţii CNAS au următoarele atribuţii:
4.asigură comunicarea cu Adunarea reprezentanţilor CNAS, Consiliul Naţional al Organizaţiilor de Pensionari şi al Persoanelor Vârstnice, cu instituţiile statului care desemnează membri în consiliul de administraţie al CNAS, precum şi cu organizaţiile patronale şi organizaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional potrivit prevederilor art. 51 şi 71 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
Vicepreşedinţii CNAS au următoarele atribuţii:1.urmăresc punerea în aplicare a hotărârilor consiliului de administraţie repartizate de către preşedinte;
2.preiau atribuţiile preşedintelui în condiţiile prevăzute la art. 19 şi 20;
3.participă la elaborarea şi avizarea documentelor şi reglementărilor care contribuie ia funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, în conformitate cu atribuţiile aprobate de consiliul de administraţie, la propunerea preşedintelui CNAS;
4.asigură comunicarea cu Adunarea reprezentanţilor CNAS, Consiliul Naţional al Organizaţiilor de Pensionari şi al Persoanelor Vârstnice, cu instituţiile statului care desemnează membri în consiliul de administraţie al CNAS, precum şi cu organizaţiile patronale şi organizaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional potrivit prevederilor art. 51 şi 71 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;5.asigură îndeplinirea condiţiilor legale şi ale prezentului statut cu privire la constituirea şi funcţionarea consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări;
6.îndrumă şi coordonează activitatea consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări sub aspectul legalităţii activităţii şi al respectării prevederilor prezentului statut şi informează periodic preşedintele CNAS şi Consiliul de administraţie al CNAS asupra celor constatate;
7.coordonează unitar relaţiile cu reprezentanţii confederaţiilor sindicale şi ai confederaţiilor patronale de la nivelul consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări;
8.[textul din Art. 24, punctul 8. din capitolul IV, sectiunea 5 a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 27. din Hotarirea 503/2016]
9.participă la efectuarea de analize privind funcţionarea şi performanţele CNAS;
10.participă la promovarea imaginii CNAS;
11.participă la elaborarea strategiilor şi politicilor CNAS.
Art. 25
Mandatul vicepreşedinţilor încetează la expirarea acestuia, prin demisie, prin deces sau prin revocare de către consiliul de administraţie, cu votul a cel puţin două treimi din numărul de membri al acestuia, astfel cum este prevăzut la art. 286 din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în celelalte situaţii prevăzute de legislaţia muncii.
SECŢIUNEA 6:SECŢIUNEA 6: Conducerea executivă a CNAS
Art. 26
Pentru asigurarea conducerii executive a CNAS, directorul general încheie un contract de management cu CNAS, care cuprinde standarde de performanţă şi indicatori de referinţă asociaţi pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate, aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS, şi care se supune prevederilor Legii nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi regulilor generale referitoare la mandat prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare. Modelul contractului de management se aprobă prin ordin al preşedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administraţie al CNAS.
Art. 261
(1)Ocuparea postului de director general se face prin concurs pentru un mandat de 4 ani, cu respectarea condiţiilor generale prevăzute la art. 282 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a condiţiilor specifice, care se definesc prin metodologia prevăzută la art. 293 alin. (4) din acelaşi act normativ. Directorul general se numeşte prin ordin al preşedintelui CNAS.
(2)În cazul în care la concurs nu se prezintă niciun candidat sau nu este declarat câştigător niciun candidat, precum şi în situaţia în care mandatul directorului general încetează pentru unul dintre cazurile prevăzute la art. 293 alin. (7) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, postul vacant de director general se poate ocupa temporar până la ocuparea postului prin concurs, prin ordin al preşedintelui CNAS, cu respectarea cerinţelor generale şi specifice pentru ocuparea postului prin concurs.
(3)Condiţiile de încetare şi de suspendare a mandatului de director general sunt prevăzute la art. 293 alin. (7), (9) şi (10) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)În cazul în care directorul general al CNAS ocupă temporar postul, contractul de management încetează în situaţiile prevăzute la art. 293 alin. (7) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. La data numirii de către preşedintele CNAS a unei alte persoane care să ocupe temporar, până la ocuparea prin concurs, postul de director general, contractul de management aflat în derulare încetează potrivit art. 293 alin. (7) lit. c) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Concursul pentru ocuparea postului de director general se organizează de către CNAS, având la bază şi un plan de management cu privire la conducerea executivă a CNAS.
(6)Competenţele manageriale vor fi testate prin susţinerea planului de management pentru atingerea obiectivelor CNAS prin raportare la indicatorii de referinţă asociaţi standardelor de performanţă prevăzuţi în contractul de management. Planul de management va fi elaborat pentru perioada mandatului, luând în calcul indicatorii pentru un an bugetar, şi va fi adaptat obiectivelor şi principiilor sistemului de asigurări sociale de sănătate, precum şi atribuţiilor CNAS.
(7)Directorul general al CNAS are obligaţia realizării planului de management, urmărind atingerea indicatorilor de referinţă asociaţi standardelor de performanţă cuprinşi în contractele de management.
(8)Condiţiile şi criteriile specifice de selecţie pentru ocuparea postului de director general şi încheierea contractelor de management se definesc prin metodologia prevăzută la art. 293 alin. (4) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(9)Evaluarea performanţelor profesionale ale directorului general se face potrivit dispoziţiilor art. 2931 din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în conformitate cu procedura de evaluare aprobată prin ordin al preşedintelui CNAS, potrivit art. 293 alin. (4) din acelaşi act normativ.CAPITOLUL V:Modul de rezolvare a divergenţelor dintre preşedintele CNAS şi consiliul de administraţie
Art. 27
(1)Reprezintă divergenţe dezacordul de opinii dintre preşedintele CNAS şi majoritatea membrilor consiliului de administraţie, astfel încât nu pot fi îndeplinite atribuţiile stabilite prin lege, cât şi prin prezentul statut.
(2)Starea de divergenţă se constată de către preşedintele CNAS în timpul şedinţelor consiliului de administraţie şi se soluţionează după cum urmează:
a)în momentul constatării divergenţelor, preşedintele CNAS solicită membrilor consiliului de administraţie cu care se găseşte în divergenţă motivarea documentată a susţinerilor, iar aceştia pot solicita preşedintelui CNAS date, rapoarte, informaţii suplimentare sau termen de consultare cu partenerii sociali.
Aspectele care fac obiectul divergenţelor vor fi consemnate într-o minută, care va cuprinde în mod obligatoriu, dar fără a se limita la acestea: problema care a făcut obiectul divergenţelor; justificarea opiniei fiecărui membru al consiliului de administraţie, susţinută în timpul şedinţei, care va fi asumată de către acesta prin semnătură; precizarea, în mod distinct, a opiniilor pro, contra şi a abţinerilor.
Modelul minutei va fi aprobat prin ordin al preşedintelui CNAS.
În vederea soluţionării şi eliminării divergenţelor, respectiv în vederea aprobării proiectelor de hotărâri propuse de preşedinte, acesta poate convoca consiliul de administraţie ori de câte ori este nevoie, în şedinţe ordinare sau extraordinare, după caz, la termenele stabilite de preşedinte.
b)în cazul în care soluţionarea şi eliminarea divergenţelor nu are loc în condiţiile prevăzute la lit. a), preşedintele CNAS va invita, în scris, la sediul CNAS, reprezentanţi ai ministerelor sau ai altor organe de specialitate competente în problema care a făcut obiectul divergenţelor, pentru elucidarea argumentelor care au stat la baza divergenţelor.
(3)Proiectele de hotărâri se aprobă în urma dezbaterilor, avându-se în vedere argumentele şi propunerile formulate în condiţiile alin. (2).
CAPITOLUL VI:Atribuţiile organelor de conducere ale caselor de asigurări
Art. 28
c)aprobă rapoartele de gestiune semestriale şi anuale, prezentate de directorul general;
d)avizează politica de contractare propusă de directorul general, cu respectarea contractului-cadru;
Consiliile de administraţie ale caselor de asigurări au următoarele atribuţii generale:
a)aprobă proiectul statutului propriu, cu respectarea statutului-cadru;
b)avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli anuale aferente Fondului;
c)aprobă rapoartele de gestiune semestriale şi anuale, prezentate de directorul general;
d)avizează politica de contractare propusă de directorul general, cu respectarea contractului-cadru;e)avizează programele de acţiuni de îmbunătăţire a disciplinei financiare, inclusiv măsurile de executare silită, potrivit prevederilor legale în vigoare;
f)alte atribuţii prevăzute de lege sau prin statutul propriu.
Art. 29
(1)Atribuţiile directorului general al casei de asigurări sunt stabilite prin statutul-cadru şi contractul de management, avându-se în vedere un plan de management pentru asigurarea funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel local.
(2)Directorul general al casei de asigurări, în calitate de manager al sistemului la nivel local, realizează planul de management, urmărind execuţia indicatorilor de referinţă asociaţi standardelor de performanţă cuprinşi în contractul de management.
(1)Atribuţiile directorului general al casei de asigurări sunt stabilite prin statutul-cadru şi contractul de management, avându-se în vedere un plan de management pentru asigurarea funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel local.
(2)Directorul general al casei de asigurări, în calitate de manager al sistemului la nivel local, realizează planul de management, urmărind execuţia indicatorilor de referinţă asociaţi standardelor de performanţă cuprinşi în contractul de management.(3)Atribuţiile principale ale directorului general, manager al sistemului la nivel local, sunt:
e)stabileşte modalitatea de contractare, cu respectarea contractului-cadru;
a)aplică normele de gestiune, regulamentele de organizare şi funcţionare şi procedurile administrative unitare;
b)organizează şi coordonează activitatea de control al execuţiei contractelor de furnizare de servicii medicale;
c)organizează şi coordonează activitatea de urmărire şi control al colectării contribuţiilor la Fond;
d)propune programe de acţiuni de îmbunătăţire a disciplinei financiare, inclusiv executarea silită, potrivit legii;
e)stabileşte modalitatea de contractare, cu respectarea contractului-cadru;f)organizează împreună cu alte structuri abilitate controale privind respectarea drepturilor asiguraţilor şi propune măsuri în caz de nerespectare a acestora;
g)supraveghează şi controlează organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel teritorial şi prezintă anual rapoarte, pe care le dă publicităţii;
h)numeşte, sancţionează şi eliberează din funcţie personalul casei de asigurări.
CAPITOLUL VII:Relaţiile CNAS cu casele de asigurări
Art. 30
(1)Sistemul de asigurări sociale de sănătate este un sistem naţional unitar, coordonat de CNAS în calitatea sa de gestionar al Fondului.
(2)Sistemul naţional de asigurări sociale de sănătate este organizat prin casele de asigurări aflate în subordinea CNAS, asigurând funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel local, în baza unui plan de management realizat de directorul general al casei de asigurări.
Art. 31
(1)În calitate de ordonator principal de credite, preşedintele CNAS aprobă bugetele proprii de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurări, la propunerea conducătorilor acestora.
(2)Bugetul Fondului se aprobă de Parlament, la propunerea Guvernului, ca anexă la legea bugetului de stat.
CAPITOLUL VIII:Managementul raporturilor de muncă şi al raporturilor de serviciu
Art. 32
(1)Personalul CNAS şi al caselor de asigurări este constituit din funcţionari publici şi personal contractual, în condiţiile legii, şi nu poate desfăşura activităţi la furnizorii de servicii medicale.
(2)Salariul şi celelalte drepturi ale personalului prevăzut la alin. (1) sunt cele stabilite de actele normative în vigoare aplicabile celor două categorii de personal.
(3)[textul din Art. 32, alin. (3) din capitolul VIII a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 31. din Hotarirea 503/2016]
(4)Evaluarea şi promovarea personalului numit în funcţii publice din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate se fac cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru personalul contractual evaluarea şi promovarea se realizează potrivit dispoziţiilor legale aplicabile acestei categorii de angajaţi ai CNAS şi ai caselor de asigurări.
Art. 33
(1)Funcţia de director general, manager al sistemului la nivel local, la nivelul tuturor caselor de asigurări care funcţionează în sistemul de asigurări sociale de sănătate, se exercită ca urmare a ocupării postului prin concurs, pentru un mandat de 4 ani. Directorul general este numit prin ordin al preşedintelui CNAS şi încheie contract de management cu acesta, potrivit legii.
(2)În cazul în care la concurs nu se prezintă niciun candidat sau nu este declarat câştigător niciun candidat, precum şi în situaţia în care contractul de management al directorului general încetează pentru unul dintre cazurile prevăzute la art. 298 alin. (6) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, postul vacant de director general se poate ocupa temporar până la ocuparea postului prin concurs, prin ordin al preşedintelui CNAS, cu respectarea cerinţelor generale şi specifice pentru ocuparea postului prin concurs.
(3)Între CNAS şi directorul general al casei de asigurări de sănătate, manager al sistemului la nivel local, se încheie un contract de management cu respectarea condiţiilor generale prevăzute la art. 282 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a condiţiilor specifice, care se definesc prin metodologia prevăzută la art. 293 alin. (4) din acelaşi act normativ. Contractul conţine standarde de performanţă şi indicatori de referinţă asociaţi pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate, iar modelul acestuia se aprobă prin ordin al preşedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administraţie al CNAS.
(4)Standardele de performanţă, indicatorii de referinţă asociaţi pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate şi cerinţele specifice postului de director general al caselor de asigurări de sănătate se avizează de consiliul de administraţie al CNAS şi se aprobă prin ordin de preşedintele CNAS.
(5)Condiţiile de încetare şi de suspendare a mandatului de director general sunt prevăzute la art. 298 alin. (6), (8) şi (9) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Concursul pentru ocuparea postului de director general se organizează de către CNAS, având la bază şi un plan de management cu privire la asigurarea conducerii casei de asigurări de sănătate.
(7)Competenţele manageriale vor fi testate prin susţinerea planului de management pentru atingerea obiectivelor casei de asigurări de sănătate prin raportare la indicatorii de referinţă asociaţi standardelor de performanţă prevăzuţi în contractul de management. Planul de management va fi elaborat pentru perioada mandatului, luând în calcul indicatorii pentru un an bugetar, şi va fi adaptat obiectivelor şi principiilor sistemului de asigurări sociale de sănătate, precum şi atribuţiilor casei de asigurări de sănătate.
(8)Directorul general al casei de asigurări de sănătate are obligaţia realizării planului de management, urmărind atingerea indicatorilor de referinţă asociaţi standardelor de performanţă cuprinşi în contractele de management.
(9)În cazul în care directorul general al casei de asigurări de sănătate ocupă temporar postul, contractul de management încetează în situaţiile prevăzute la art. 298 alin. (6) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. La data numirii de către preşedintele CNAS a unei alte persoane care să ocupe temporar, până la ocuparea prin concurs, postul de director general, contractul de management aflat în derulare încetează potrivit art. 298 alin. (6) lit. c) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(10)Evaluarea performanţelor profesionale ale directorului general se face potrivit dispoziţiilor art. 2981 din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în conformitate cu procedura de evaluare aprobată prin ordin al preşedintelui CNAS, potrivit art. 298 alin. (31) din acelaşi act normativ.
(11)Directorul general al casei de asigurări de sănătate, manager al sistemului la nivel local, are obligaţia de a depune declaraţia de interese şi declaraţia de avere la numirea în funcţie, respectiv la începerea mandatului şi anual, în condiţiile legii.
(12)Directorul general al casei de asigurări de sănătate poate delega atribuţiile, în totalitate sau în parte, unuia dintre directorii executivi sau oricărei altei persoane din cadrul casei de asigurări de sănătate, temporar, în situaţii temeinic justificate, numai cu aprobarea prealabilă a preşedintelui CNAS.CAPITOLUL IX:Incompatibilităţi şi conflicte de interese
Art. 34
(1)Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări, precum şi personalul angajat al acestor case de asigurări, indiferent de nivel, nu pot deţine funcţii de conducere în cadrul Ministerului Sănătăţii, direcţiilor de sănătate publică, furnizorilor de servicii medicale din sistemul de asigurări sociale de sănătate ale căror servicii se decontează din fond, unităţilor sanitare, cabinetelor medicale, funcţii alese sau numite în cadrul Colegiului Medicilor din România, colegiilor judeţene ale medicilor, respectiv al municipiului Bucureşti, în cadrul Colegiului Medicilor Stomatologi din România, colegiilor judeţene ale medicilor stomatologi, respectiv al municipiului Bucureşti, în cadrul Colegiului Farmaciştilor din România, colegiilor judeţene ale farmaciştilor, respectiv al municipiului Bucureşti, organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor în sistemul sanitar din România sau funcţii în cadrul societăţilor reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu profil de asigurări, farmaceutic sau de aparatură medicală.
(1)Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări, precum şi personalul angajat al acestor case de asigurări, indiferent de nivel, nu pot deţine funcţii de conducere în cadrul Ministerului Sănătăţii, direcţiilor de sănătate publică, furnizorilor de servicii medicale din sistemul de asigurări sociale de sănătate ale căror servicii se decontează din fond, unităţilor sanitare, cabinetelor medicale, funcţii alese sau numite în cadrul Colegiului Medicilor din România, colegiilor judeţene ale medicilor, respectiv al municipiului Bucureşti, în cadrul Colegiului Medicilor Stomatologi din România, colegiilor judeţene ale medicilor stomatologi, respectiv al municipiului Bucureşti, în cadrul Colegiului Farmaciştilor din România, colegiilor judeţene ale farmaciştilor, respectiv al municipiului Bucureşti, organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor în sistemul sanitar din România sau funcţii în cadrul societăţilor reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu profil de asigurări, farmaceutic sau de aparatură medicală.(2)Personalului din cadrul CNAS şi caselor de asigurări, cu statut de funcţionar public, îi sunt aplicabile şi dispoziţiile Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Constituie conflict de interese deţinerea de către membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări, precum şi de către personalul angajat al acestor case de asigurări de părţi sociale, acţiuni sau interese la furnizori care stabilesc relaţii contractuale cu casele de asigurări. Această dispoziţie se aplică şi în cazul în care astfel de părţi sociale, acţiuni ori interese sunt deţinute de către soţ, soţie, rudele sau afinii până la gradul al IV-lea inclusiv ai persoanei în cauză.
(4)Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări, care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude până la gradul al IV-lea inclusiv, au un interes patrimonial în problema supusă dezbaterii consiliului de administraţie, nu pot participa la dezbaterile consiliului de administraţie şi nici la adoptarea hotărârilor.
(5)Persoanele care la data intrării în vigoare a Legii nr. 95/2006 se află în una dintre incompatibilităţile prevăzute la alin. (1) vor opta pentru una dintre funcţiile ocupate în termen de 30 de zile.
Art. 35
(1)Pe timpul executării mandatului preşedintele, vicepreşedinţii şi directorul general ai CNAS nu pot exercita nicio altă funcţie sau demnitate publică, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior.
(2)Membrii Consiliului de administraţie al CNAS, pe perioada exercitării mandatului, nu sunt salariaţi ai CNAS, cu excepţia preşedintelui şi a vicepreşedinţilor, şi nu pot ocupa funcţii în structurile executive ale caselor de asigurări.
(3)Membrii Consiliului de administraţie al CNAS nu pot exercita activităţi la societăţi comerciale sau la alte unităţi care se află în relaţii contractuale cu casele de asigurări.Art. 36
Persoanele care prin activitatea desfăşurată au produs CNAS sau caselor de asigurări prejudicii constatate şi dovedite potrivit actelor normative în vigoare nu pot fi membri ai Consiliului de administraţie al CNAS, ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări ori angajaţi ai acestor instituţii şi nu pot intra în relaţii contractuale cu CNAS sau cu casele de asigurări.
Art. 37
(1)La nivelul CNAS funcţionează comisii de experţi, potrivit dispoziţiilor art. 278 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Indemnizaţia lunară pentru membrii comisiilor de experţi, precum şi cheltuielile de deplasare ocazionate de participarea în comisiile de experţi se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, potrivit art. 278 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Regulamentul de organizare şi funcţionare şi atribuţiile comisiilor de experţi se aprobă prin ordin al preşedintelui CNAS.CAPITOLUL X:Serviciul medical. Controlul furnizării serviciilor
Art. 38
(1)În cadrul CNAS funcţionează serviciul medical, care este condus de un medic-şef.
(2)La nivelul caselor de asigurări funcţionează un serviciu medical, dimensionat în raport cu numărul asiguraţilor, care este condus de un medic-şef.
Art. 39
Serviciul medical al CNAS urmăreşte interesele asiguraţilor cu privire la calitatea serviciilor acordate de către furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări.
Art. 40
Atribuţiile principale ale serviciului medical sunt următoarele:
1.primeşte, verifică şi soluţionează reclamaţiile şi sesizările asiguraţilor referitoare la calitatea serviciilor medicale furnizate;
2.participă la analiza privind completarea şi modificarea actelor normative pe domeniul specific de competenţă;
3.participă la acţiunile de control în cadrul echipelor constituite prin ordin al preşedintelui CNAS;
4.elaborează metodologia şi efectuează raportul semestrial privitor la evaluarea satisfacţiei asiguratului faţă de calitatea serviciilor medicale furnizate;
5.elaborează rapoarte periodice privind activitatea proprie;
6.analizează, din punct de vedere medical, solicitările de acordare a prevederilor bugetare întocmite de casele de asigurări de sănătate pentru rambursarea cheltuielilor reprezentând asistenţa medicală acordată asiguraţilor în ţările membre ale Uniunii Europene/Spaţiului Economic European/Confederaţia Elveţiană şi suportată de aceştia din resurse proprii;
7.[textul din Art. 40, punctul 7. din capitolul X a fost abrogat la 19-mai-2020 de Art. I, punctul 19. din Hotarirea 338/2020]
8.analizează, în vederea aprobării prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS, protocoalele terapeutice pentru prescrierea şi decontarea tratamentului în cazul unor afecţiuni;
9.îndrumă metodologic activitatea serviciilor medicale ale caselor de asigurări, pe domeniul specific de competenţă.Art. 41
(2)În cadrul controalelor efectuate potrivit alin. (1) pot participa şi reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România, Colegiului Medicilor Stomatologi din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi ai Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
(1)CNAS şi casele de asigurări organizează şi efectuează controlul serviciilor medicale care se acordă asiguraţilor pe baza contractelor de furnizare de servicii încheiate, potrivit legii.
(2)În cadrul controalelor efectuate potrivit alin. (1) pot participa şi reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România, Colegiului Medicilor Stomatologi din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi ai Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.CAPITOLUL XI:Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 42
[textul din Art. 42 din capitolul XI a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 37. din Hotarirea 503/2016]
-****-
ANEXĂ:Sigla Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 680 din data de 8 august 2006
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (10)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (8)
- Hotararea 662/2023 privind modificarea Statutului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006
- Hotararea 538/2021 pentru modificarea art. 13 din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006
- Hotararea 320/2021 pentru modificarea Statutului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006