Capitolul iii - Atribuţiile Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate - Statut din 2006 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
M.Of. 680
În vigoare Versiune de la: 7 August 2023
CAPITOLUL III:Atribuţiile Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
Art. 5
(1)CNAS are următoarele atribuţii:
1.gestionează Fondul în condiţiile legii, prin preşedintele CNAS, împreună cu casele de asigurări;
2.propune, cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, proiecte de acte normative pentru asigurarea funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate şi acordă aviz conform proiectelor de acte normative care au incidenţă asupra Fondului;
3.elaborează, implementează şi gestionează procedurile şi formularele unitare, avizate de Ministerul Sănătăţii, pentru administrarea sistemului de asigurări sociale de sănătate;
5.elaborează şi publică raportul de activitate anual şi planul de activitate pentru anul următor cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, precum şi execuţia bugetară pe capitole şi subcapitole;
6.asigură organizarea şi administrarea platformei informatice din asigurările de sănătate, denumită în continuare PIAS, care cuprinde sistemul informatic unic integrat, sistemul naţional al cardului de asigurări sociale de sănătate, sistemul naţional de prescriere electronică şi sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului;
7.răspunde pentru activităţile proprii sistemului de asigurări sociale de sănătate în faţa Guvernului, a ministrului sănătăţii şi a asiguraţilor;
9.participă la elaborarea programelor naţionale de sănătate, în colaborare cu structura de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, potrivit legii;
10.elaborează şi stabileşte, împreună cu Ministerul Sănătăţii, prin comisiile de evaluare organizate la nivel naţional, metodologia şi nivelul de evaluare a furnizorilor de servicii medicale, de servicii conexe actului medical pentru persoane diagnosticate cu tulburări din spectrul autist, de dispozitive medicale, precum şi de medicamente;
11.elaborează proiectul contractului-cadru, conform prevederilor art. 229 din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se prezintă de către Ministerul Sănătăţii spre aprobare Guvernului;
12.elaborează proiectul normelor metodologice de aplicare a contractului-cadru, potrivit prevederilor art. 229 alin. (4) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS;
14.elaborează condiţiile privind acordarea asistenţei medicale din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu consultarea Colegiului Medicilor din România şi a Colegiului Medicilor Stomatologi din România;
15.participă, împreună cu Ministerul Sănătăţii, la elaborarea listei de medicamente de care beneficiază asiguraţii cu sau fără contribuţie personală, cu consultarea Colegiului Farmaciştilor din România, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
25.asigură continuitatea tratamentului bolnavilor cuprinşi în programele naţionale de sănătate curative;
26.derulează programele naţionale de sănătate curative, aprobate prin hotărâre a Guvernului şi finanţate din bugetul Fondului, în condiţiile legii;
27.monitorizează şi controlează modalitatea de prescriere şi eliberare a medicamentelor cu sau fără contribuţie personală;
28.organizează Comisia centrală de arbitraj împreună cu Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmaciştilor din România şi Colegiul Medicilor Stomatologi din România;
31.analizează şi evaluează gradul de satisfacţie al asiguraţilor privind serviciile medicale furnizate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, pe baza chestionarelor şi a metodologiei, aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
311.asigură realizarea controlului cu privire la gestionarea fondurilor pentru realizarea funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate într-un mod coerent şi unitar;
32.iniţiază, negociază şi încheie cu instituţii similare documente de cooperare internaţională în domeniul său de activitate, potrivit prevederilor legale în vigoare, şi derulează programe finanţate de organisme internaţionale având ca specific asigurările de sănătate;
321.încheie convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
322.încheie convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
35.monitorizează şi controlează modul de încheiere şi executare a contractelor încheiate între casele de asigurări şi furnizorii de servicii medicale, de medicamente şi de dispozitive medicale;
39.organizează şi efectuează, prin structura de specialitate proprie sau împreună cu casele de asigurări, controlul modului în care furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi sau care s-au aflat în relaţii contractuale cu CNAS sau cu casele de asigurări respectă clauzele contractuale, furnizorii având obligaţia să permită accesul la evidenţele referitoare la derularea contractelor. În cadrul controalelor efectuate pot fi cooptaţi şi reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România, Colegiului Medicilor Stomatologi din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
40.asigură aplicarea unitară a modalităţilor de acordare a asistenţei medicale cetăţenilor statelor cu care România a încheiat documente internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii;
44.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 44. din capitolul III a fost abrogat la 19-mai-2020 de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 338/2020]
45.răspunde de asigurarea, urmărirea şi controlul fondurilor alocate pentru derularea programelor şi subprogramelor naţionale de sănătate curative, precum şi de monitorizarea şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă, prin intermediul caselor de asigurări;
47.aprobă, împreună cu Ministerul Sănătăţii, protocoalele terapeutice pentru prescrierea şi decontarea tratamentului în cazul unor afecţiuni;
471.încheie şi derulează contracte cost volum/cost volum rezultat, în condiţiile legii, cu deţinătorii de autorizaţie de punere pe piaţă a medicamentelor sau, după caz, cu reprezentanţii legali ai acestora pentru medicamentele care au primit decizie de includere condiţionată în lista aprobată prin hotărâre a Guvernului;
472.asigură rambursarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Rambursarea este efectuată de CAS în calitate de instituţii competente, prin intermediul CNAS, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
473.asigură evidenţa statistică necesară în activitatea specifică sistemului de asigurări sociale de sănătate şi colaborează cu instituţii care au atribuţii în domeniul statisticii;
474.asigură recuperarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Recuperarea este efectuată prin intermediul CNAS, în baza formularelor specifice întocmite de casele de asigurări de sănătate în calitate de instituţii de la locul de şedere/reşedinţă, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
475.furnizează informaţii pacienţilor în domeniul asistenţei medicale transfrontaliere;
476.centralizează activitatea caselor de asigurări cu privire la rambursarea asistenţei medicale transfrontaliere;
477.verifică concordanţa dintre rapoartele transmise de Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi rapoartele prevăzute în contractul încheiat de CNAS cu această instituţie;
478.aprobă prin ordin criteriile privind înfiinţarea de oficii de asigurări de sănătate fără personalitate juridică, la nivelul oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti;
479.asigură recuperarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Recuperarea este efectuată prin intermediul CNAS, în baza formularelor specifice întocmite de casele de asigurări de sănătate în calitate de instituţii de la locul de şedere/reşedinţă, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
4710.furnizează informaţii pacienţilor în domeniul asistenţei medicale transfrontaliere;
4711.centralizează activitatea caselor de asigurări cu privire la rambursarea asistenţei medicale transfrontaliere;
4712.verifică concordanţa dintre rapoartele transmise de Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi rapoartele prevăzute în contractul încheiat de CNAS cu această instituţie;
4713.aprobă prin ordin criteriile privind înfiinţarea de oficii de asigurări de sănătate fără personalitate juridică, la nivelul oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti;
1.gestionează Fondul în condiţiile legii, prin preşedintele CNAS, împreună cu casele de asigurări;
2.propune, cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, proiecte de acte normative pentru asigurarea funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate şi acordă aviz conform proiectelor de acte normative care au incidenţă asupra Fondului;
3.elaborează, implementează şi gestionează procedurile şi formularele unitare, avizate de Ministerul Sănătăţii, pentru administrarea sistemului de asigurări sociale de sănătate;4.elaborează şi actualizează Registrul unic de evidenţă a asiguraţilor;
5.elaborează şi publică raportul de activitate anual şi planul de activitate pentru anul următor cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, precum şi execuţia bugetară pe capitole şi subcapitole;
6.asigură organizarea şi administrarea platformei informatice din asigurările de sănătate, denumită în continuare PIAS, care cuprinde sistemul informatic unic integrat, sistemul naţional al cardului de asigurări sociale de sănătate, sistemul naţional de prescriere electronică şi sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului;
7.răspunde pentru activităţile proprii sistemului de asigurări sociale de sănătate în faţa Guvernului, a ministrului sănătăţii şi a asiguraţilor;8.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 8. din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 503/2016]
9.participă la elaborarea programelor naţionale de sănătate, în colaborare cu structura de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, potrivit legii;
10.elaborează şi stabileşte, împreună cu Ministerul Sănătăţii, prin comisiile de evaluare organizate la nivel naţional, metodologia şi nivelul de evaluare a furnizorilor de servicii medicale, de servicii conexe actului medical pentru persoane diagnosticate cu tulburări din spectrul autist, de dispozitive medicale, precum şi de medicamente;
11.elaborează proiectul contractului-cadru, conform prevederilor art. 229 din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se prezintă de către Ministerul Sănătăţii spre aprobare Guvernului;
12.elaborează proiectul normelor metodologice de aplicare a contractului-cadru, potrivit prevederilor art. 229 alin. (4) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS;13.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 13. din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 503/2016]
14.elaborează condiţiile privind acordarea asistenţei medicale din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu consultarea Colegiului Medicilor din România şi a Colegiului Medicilor Stomatologi din România;
15.participă, împreună cu Ministerul Sănătăţii, la elaborarea listei de medicamente de care beneficiază asiguraţii cu sau fără contribuţie personală, cu consultarea Colegiului Farmaciştilor din România, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;16.administrează şi întreţine bunurile imobile şi baza materială din patrimoniu, în condiţiile legii;
17.analizează proiectele bugetelor de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurări propuse de acestea;
18.elaborează caracteristicile tehnice ale cârdului european de asigurări sociale de sănătate, precum şi modalităţile de elaborare şi implementare a acestuia;
19.îndeplineşte funcţia de organism de legătură, care asigură comunicarea cu organismele similare din statele care au încheiat cu România documente internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii;
20.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 20. din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 503/2016]
21.realizează prognoze, strategii, studii şi analize privind dezvoltarea, funcţionarea, eficacitatea şi performanţele sistemului de asigurări sociale de sănătate din România, în vederea perfecţionării acestuia;
22.îndrumă metodologic şi controlează modul de aplicare a dispoziţiilor legale de către casele de asigurări;
23.negociază şi contractează cu instituţii abilitate de lege colectarea şi prelucrarea datelor privind unele servicii medicale furnizate asiguraţilor, în vederea contractării şi decontării acestora de către casele de asigurări;
24.acordă gratuit informaţii, consultanţă şi asistenţă în domeniul asigurărilor sociale de sănătate persoanelor asigurate, angajatorilor şi furnizorilor de servicii medicale;
25.asigură continuitatea tratamentului bolnavilor cuprinşi în programele naţionale de sănătate curative;
26.derulează programele naţionale de sănătate curative, aprobate prin hotărâre a Guvernului şi finanţate din bugetul Fondului, în condiţiile legii;
27.monitorizează şi controlează modalitatea de prescriere şi eliberare a medicamentelor cu sau fără contribuţie personală;
28.organizează Comisia centrală de arbitraj împreună cu Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmaciştilor din România şi Colegiul Medicilor Stomatologi din România;29.aprobă bugetele de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurări, în condiţiile legii;
30.asigură evidenţa statistică necesară în activitatea specifică sistemului de asigurări sociale de sănătate şi colaborează cu instituţii care au atribuţii în domeniul statisticii;
31.analizează şi evaluează gradul de satisfacţie al asiguraţilor privind serviciile medicale furnizate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, pe baza chestionarelor şi a metodologiei, aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
311.asigură realizarea controlului cu privire la gestionarea fondurilor pentru realizarea funcţionării sistemului de asigurări sociale de sănătate într-un mod coerent şi unitar;
32.iniţiază, negociază şi încheie cu instituţii similare documente de cooperare internaţională în domeniul său de activitate, potrivit prevederilor legale în vigoare, şi derulează programe finanţate de organisme internaţionale având ca specific asigurările de sănătate;
321.încheie convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
322.încheie convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;33.cooperează cu partenerii sociali (patronate, sindicate, societate civilă) şi cu celelalte instituţii cu atribuţii în asigurarea şi promovarea sănătăţii;
34.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 34. din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 503/2016]
35.monitorizează şi controlează modul de încheiere şi executare a contractelor încheiate între casele de asigurări şi furnizorii de servicii medicale, de medicamente şi de dispozitive medicale;36.monitorizează funcţionarea organelor de conducere ale caselor de asigurări şi stabileşte atribuţiile acestora, în condiţiile legii;
37.asigură logistica funcţionării unitare şi coordonate a sistemului de asigurări sociale de sănătate;
38.foloseşte mijloacele adecvate de mediatizare pentru reprezentarea, informarea şi susţinerea intereselor asiguraţilor;
39.organizează şi efectuează, prin structura de specialitate proprie sau împreună cu casele de asigurări, controlul modului în care furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi sau care s-au aflat în relaţii contractuale cu CNAS sau cu casele de asigurări respectă clauzele contractuale, furnizorii având obligaţia să permită accesul la evidenţele referitoare la derularea contractelor. În cadrul controalelor efectuate pot fi cooptaţi şi reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România, Colegiului Medicilor Stomatologi din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
40.asigură aplicarea unitară a modalităţilor de acordare a asistenţei medicale cetăţenilor statelor cu care România a încheiat documente internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii;41.asigură logistica şi baza materială necesare activităţii de pregătire şi formare profesională a personalului, din cheltuielile de administrare a Fondului;
42.prezintă un raport anual Guvernului privind starea sistemului de asigurări sociale de sănătate;
43.prezintă rapoarte Parlamentului, la solicitarea acestuia;
44.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 44. din capitolul III a fost abrogat la 19-mai-2020 de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 338/2020]
45.răspunde de asigurarea, urmărirea şi controlul fondurilor alocate pentru derularea programelor şi subprogramelor naţionale de sănătate curative, precum şi de monitorizarea şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă, prin intermediul caselor de asigurări;46.[textul din Art. 5, alin. (1), punctul 46. din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 503/2016]
47.aprobă, împreună cu Ministerul Sănătăţii, protocoalele terapeutice pentru prescrierea şi decontarea tratamentului în cazul unor afecţiuni;
471.încheie şi derulează contracte cost volum/cost volum rezultat, în condiţiile legii, cu deţinătorii de autorizaţie de punere pe piaţă a medicamentelor sau, după caz, cu reprezentanţii legali ai acestora pentru medicamentele care au primit decizie de includere condiţionată în lista aprobată prin hotărâre a Guvernului;
472.asigură rambursarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Rambursarea este efectuată de CAS în calitate de instituţii competente, prin intermediul CNAS, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
473.asigură evidenţa statistică necesară în activitatea specifică sistemului de asigurări sociale de sănătate şi colaborează cu instituţii care au atribuţii în domeniul statisticii;
474.asigură recuperarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Recuperarea este efectuată prin intermediul CNAS, în baza formularelor specifice întocmite de casele de asigurări de sănătate în calitate de instituţii de la locul de şedere/reşedinţă, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
475.furnizează informaţii pacienţilor în domeniul asistenţei medicale transfrontaliere;
476.centralizează activitatea caselor de asigurări cu privire la rambursarea asistenţei medicale transfrontaliere;
477.verifică concordanţa dintre rapoartele transmise de Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi rapoartele prevăzute în contractul încheiat de CNAS cu această instituţie;
478.aprobă prin ordin criteriile privind înfiinţarea de oficii de asigurări de sănătate fără personalitate juridică, la nivelul oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti;
479.asigură recuperarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România este parte. Recuperarea este efectuată prin intermediul CNAS, în baza formularelor specifice întocmite de casele de asigurări de sănătate în calitate de instituţii de la locul de şedere/reşedinţă, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al preşedintelui CNAS;
4710.furnizează informaţii pacienţilor în domeniul asistenţei medicale transfrontaliere;
4711.centralizează activitatea caselor de asigurări cu privire la rambursarea asistenţei medicale transfrontaliere;
4712.verifică concordanţa dintre rapoartele transmise de Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi rapoartele prevăzute în contractul încheiat de CNAS cu această instituţie;
4713.aprobă prin ordin criteriile privind înfiinţarea de oficii de asigurări de sănătate fără personalitate juridică, la nivelul oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti;48.alte atribuţii prevăzute de acte normative în domeniul sănătăţii.
(2)Realizarea atribuţiilor ce revin CNAS, potrivit legii, este supusă controlului organelor competente potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(3)Organele de conducere ale CNAS împreună cu structurile de specialitate asigură realizarea atribuţiilor generale ale CNAS, potrivit legii, prezentului statut, Regulamentului de organizare şi funcţionare al CNAS, precum şi prin delegare de competenţă sau mandat, după caz, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 6
CNAS şi casele de asigurări utilizează, în exercitarea atribuţiilor ce le revin potrivit legii, Platforma informatică din asigurările de sănătate.Art. 7
[textul din Art. 7 din capitolul III a fost abrogat la 22-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 503/2016]
Art. 8
Pe lângă CNAS funcţionează experţi pentru implementarea programelor naţionale de sănătate curative, finanţate din Fond, precum şi alte activităţi stabilite prin ordin al preşedintelui CNAS.
Art. 81
(1)CNAS şi casele de asigurări au în dotare, pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un număr de autoturisme cu un consum lunar de carburant stabilit conform normelor legale în vigoare.
(2)Pentru îndeplinirea activităţilor specifice, autoturismele din parcurile auto proprii ale CNAS şi caselor de asigurări pot fi conduse de demnitari sau de alte categorii de salariaţi cu funcţii de răspundere, nominalizaţi prin acte administrative ale conducătorilor instituţiilor.