Secţiunea 9 - Reguli generale privind circulaţia trenurilor - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare
M.Of. 1064 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 9:Reguli generale privind circulaţia trenurilor
Art. 158
(1)Din punct de vedere al executării serviciului fiecare punct de secţionare, cu excepţia semnalelor luminoase de trecere ale BLA, precum şi fiecare tren trebuie să fie sub conducerea unei singure persoane.
(2)În punctele de secţionare, care nu sunt situate pe secţii cu conducere centralizată a circulaţiei trenurilor, IDM dispozitor este singurul în drept să dispună asupra primirii şi expedierii trenului. Dispoziţiile privind circulaţia trenurilor se dau numai prin IDM dispozitor.
(3)În punctele de secţionare situate pe secţii cu conducere centralizată a circulaţiei trenurilor asupra primirii şi expedierii trenurilor dispune operatorul de circulaţie.
(4)În unele staţii tehnice şi de triaj, în care dispozitivul liniilor şi instalaţiilor permite separarea în zone distincte de circulaţie şi/sau manevră, activitatea poate fi condusă de doi sau mai mulţi IDM dispozitori. În acest caz organizarea activităţii staţiei şi prevederi de amănunt privind repartizarea atribuţiilor între IDM dispozitori, se stabilesc în PTE.
(5)În linie curentă, asupra trenului oprit dispune şeful de tren. Mecanicul, personalul de tren, personalul de manevră şi personalul din activitatea de linii este obligat să execute dispoziţiile şefului de tren. La trenul aflat în mers, precum şi la trenul fără şef de tren, asupra trenului dispune mecanicul.
Art. 159
(1)Liniile de garare ale trenurilor se stabilesc de şeful staţiei înainte de punerea în aplicare a planului de mers al trenurilor şi se trec în tabloul de sosire, plecare şi garare a trenurilor.
(2)Pentru trenurile care circulă fără oprire se stabileşte de regulă, ca linie de trecere, linia directă.
(3)În staţiile unde linia directă nu are continuitate la ieşire pe directă, ca linie de trecere pentru trenul care circulă fără oprire se stabileşte, de regulă, linia abătută care are continuitate la ieşire pe linia directă.
(4)Trenurile de călători cu oprire în staţie se primesc, de regulă, la linii cu peron.
(5)În cazul trenului suplimentar de călători, care circulă după mersul întocmit la punerea acestuia în circulaţie, numărul liniei de garare se stabileşte de către operatorul de circulaţie împreună cu IDM din fiecare staţie cu oprire.
(6)Tabloul de sosire, plecare şi garare a trenurilor se afişează în biroul de mişcare, la posturile de macazuri şi de barieră din incinta staţiei, precum şi la posturile de mişcare, posturile ajutătoare de mişcare şi de macazuri din linie curentă.
(7)IDM este obligat să urmărească şi să se informeze asupra circulaţiei trenurilor prevăzute în tabloul de sosire, plecare şi garare a trenurilor, precum şi asupra celor suplimentare.
(8)IDM este obligat să respecte linia de primire/trecere/expediere a trenurilor stabilită în tabloul de sosire, plecare şi garare a trenurilor.
Art. 160
(1)Schimbarea liniei de primire/trecere/expediere a trenului se poate face numai cu aprobarea operatorului de circulaţie, la solicitarea IDM, în cazul în care necesităţile de exploatare o impun.
(2)În cazul în care se schimbă linia de primire/trecere a unui tren, iar la linia pe care se primeşte trenul există restricţii de viteză, se procedează astfel:
a)IDM aduce verbal la cunoştinţa operatorului de circulaţie necesitatea schimbării liniei de primire/trecere, cu restricţia respectivă;
b)operatorul de circulaţie dă dispoziţie scrisă staţiei care a cerut schimbarea liniei de garare şi staţiei în care trenul are ultima oprire, pentru avizarea restricţiei de viteză;
c)IDM din staţia în care trenul arc ultima oprire, aduce la cunoştinţa mecanicului prin ordin de circulaţie existenţa restricţiei de viteză.
Art. 161
(1)În cazul în care trenul a plecat din ultima staţie cu oprire şi mecanicul nu a fost avizat despre existenţa restricţiei de viteză, trenul va intra în staţie cu semnalul de chemare, dacă există sau cu ordin de circulaţie înmânat mecanicului după oprirea trenului la semnalul de intrare.
(2)În cazul în care restricţia de viteză la linia pe care se primeşte trenul este sub 20 km/h, trenul trebuie oprit la semnalul de intrare. Continuarea mersului se face după înmânarea ordinului de circulaţie, în care se menţionează restricţia de viteză şi depăşirea semnalului de intrare pe oprire.
Art. 162
(1)Primirea trenurilor în staţie se face numai pe linii libere.
(2)Verificarea liniei şi a parcursului de intrare/ieşire, privind starea de liber sau ocupat a acestora, se face ţinând seama de specificul staţiei, de tipul instalaţiei şi de condiţiile de vizibilitate, astfel:
a)în staţiile înzestrate cu instalaţii CED, pe baza indicaţiilor date pe luminoschemă, iar în staţiile cu instalaţii CE, pe baza indicaţiilor date pe display;
b)în staţiile centralizate electromecanic, în cazul în care acarii au vizibilitatea asigurată pe toată lungimea liniei de primire a trenului, verificarea liniei/liniilor şi a parcursului de intrare/ieşire se face de la fereastra sau platforma cabinei;
c)în staţiile înzestrate cu încuietori cu chei cu bloc sau fără bloc, în cazul în care acarii, respectiv revizorii de ace au vizibilitatea asigurată pe toată lungimea liniei/liniilor de primire a trenului, verificarea liniei şi a parcursului de intrare/ieşire se face pe teren, din raza de activitate a postului.
(3)Pentru stabilirea stării de liber a parcursului de intrare/ieşire se verifică şi porţiunea de linie cuprinsă între semnalul de intrare şi vârful primului macaz din parcursul de intrare, linia de garare care intră în parcursul comandat, precum şi porţiunea de linie de la ultimul macaz din parcursul de ieşire până la semnalul de intrare din sensul opus de mers.
Art. 163
(1)În cazul în care acarii, respectiv revizorii de ace nu au vizibilitatea asigurată pe toată lungimea liniei de primire/trecere şi a parcursului de intrare/ieşire a trenului, precum şi pe timp cu vizibilitate redusă, verificarea liniei şi a parcursului de intrare/ieşire se face de către acari, revizori de ace şi IDM prin deplasarea acestora printre firele liniei, fiecare începând de la locul stabilit în PTE, până la distanţa de unde se conving reciproc şi în mod neîndoielnic că linia şi parcursul de intrare/ieşire a trenului sunt libere.
(2)În cazul în care acarii, respectiv revizorii de ace nu au vizibilitatea asigurată pe toată lungimea liniei de primire/trecere a trenului, precum şi pe timp cu vizibilitate redusă, se procedează după caz, astfel:
a)în cazul trecerii înainte de trenuri pe linii alăturate, se admite verificarea cel mult a două linii de primire/trecere, în ordinea stabilită de IDM. După verificarea liniei pentru primirea primului tren, acarii, respectiv revizorii de ace şi IDM se deplasează şi verifică linia pentru primirea/trecerea celui de-al doilea tren. Acarii, respectiv revizorii de ace, la înapoierea la posturile de macazuri, verifică linia respectivă deplasându-se printre firele căii până la marca de siguranţă; verificarea parcursurilor de intrare se face pentru primul tren odată cu verificarea liniei, iar pentru al doilea tren după sosirea şi gararea primului tren;
b)în cazul primirii a două trenuri prin acelaşi capăt al staţiei, pe linii alăturate şi la intervale scurte - când după sosirea primului tren nu mai există timp suficient pentru verificarea liniei şi a parcursului de intrare pentru al doilea tren - se procedează în acelaşi mod ca la pct. a);
c)în cazul încrucişărilor de trenuri pe linii alăturate, se verifică parcursul de intrare şi linia de primire pentru primul tren, după care se verifică linia de primire pentru al doilea tren, iar acarii respectiv revizorii de ace, la înapoiere, verifică parcursul de intrare pentru cel de-al doilea tren.
Art. 164
(1)Verificarea liniei şi a parcursului de intrare/ieşire se face numai după retragerea şi oprirea manevrei.
(2)După verificarea liniilor şi a parcursului de intrare/ieşire şi constatarea că acestea sunt libere, se interzice efectuarea mişcărilor de manevră pe aceste linii, precum şi pe liniile care dau acces la acestea, cu excepţia cazurilor prevăzute în prezentul regulament.
(3)IDM trebuie să urmărească şi să verifice dacă personalul aplică întocmai reglementările referitoare la verificarea liniei şi a parcursului de intrare/ieşire.
Art. 165
(1)IDM este obligat să asigure linii libere pentru primirea trenurilor.
(2)Liniile stabilite pentru primirea şi expedierea trenurilor se folosesc numai în acest scop.
(3)Liniile de primire şi expediere se pot ocupa temporar cu vehicule feroviare, numai în următoarele cazuri:
a)în cazul în care acestea sunt prevăzute în PTE, pe baza graficului de ocupare a liniilor, caz în care IDM comunică ocuparea liniei către operatorul de circulaţie;
b)în cazul în care s-a obţinut aprobarea scrisă a operatorului de circulaţie, în situaţii excepţionale bine justificate; după obţinerea aprobării, IDM dă posturilor de macazuri, dacă există, dispoziţie scrisă privind ocuparea liniilor de primire şi expediere.
Art. 166
În cazul lipsei de linii libere în staţii, trenurile pot fi primite şi pe linie ocupată sau cu marca de siguranţă din capătul opus ocupată, însă numai după ce sunt oprite la semnalul de intrare şi s-a înmânat mecanicului ordin de circulaţie, urmând să fie însoţite de către agentul staţiei, până la gararea lor pe linia respectivă. Mecanicul urmăreşte cu atenţie linia şi ia măsuri pentru oprirea trenului în siguranţă.
Art. 167
(1)La ocuparea liniilor de circulaţie cu trenuri descompuse, în staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE, IDM dispozitor restricţionează (blochează) efectuarea parcursurilor de circulaţie pe aceste linii, conform instrucţiunilor de manipulare a instalaţiei.
(2)După expedierea trenului descompus care a staţionat mai mult de 72 de ore, IDM verifică pe teren, personal sau printr-un agent din subordinea sa, dacă linia este liberă sau ocupată şi dacă indicaţiile de pe luminoschemă sau de pe display corespund cu starea de liber sau ocupat a liniei pe teren.
(3)În cazul în care nu există concordanţă între aceste indicaţii şi starea liniei pe teren se consideră deranjament, iar IDM îl înscrie în RRLISC şi îl aduce la cunoştinţa personalului de întreţinere.
Art. 168
(1)Liniile pe care staţionează vagoane mai mult de 15 zile sunt considerate linii închise şi se înscriu în acest sens de către personalul de întreţinere a liniilor în RRLISC.
(2)Înaintea manevrării vagoanelor care au staţionat mai mult de 15 zile, personalul de întreţinere a liniilor ia măsurile ce se impun pentru redeschiderea liniilor, în vederea manevrării vagoanelor şi înscrie condiţiile de manevră în RRLISC de la staţie.
Art. 169
(1)Se interzice ocuparea liniilor de evitare şi scăpare cu vehicule feroviare.
(2)În staţiile în care se efectuează schimbarea locomotivelor, se ataşează sau se detaşează locomotive pentru/de la multiplă tracţiune, linia de evitare poate fi ocupată temporar cu aceste locomotive. În acest interval de timp este interzis ca linia de evitare să fie folosită pentru asigurarea condiţiilor necesare primirilor, respectiv primirilor şi expedierilor simultane de trenuri.
Art. 170
(2)Staţionarea trenului peste mărcile de siguranţă este interzisă. Când partea din urmă a trenului rămâne dincolo de marca de siguranţă, agentul care deserveşte trenul sau acarul postului de macazuri este obligat să dea semnale mecanicului pentru tragerea trenului până la semnalul de ieşire al liniei respective sau, în cazul în care nu există semnal de ieşire, până la marca de siguranţă de la ieşire.
(1)Trenul care soseşte în staţie trebuie să fie garat. Un tren se consideră garat atunci când s-a oprit efectiv între mărcile de siguranţă de la extremităţile liniei de primire sau între marca de siguranţă de la urma trenului şi semnalul de ieşire al liniei respective şi numai dacă este semnalizat conform reglementărilor în vigoare.
(2)Staţionarea trenului peste mărcile de siguranţă este interzisă. Când partea din urmă a trenului rămâne dincolo de marca de siguranţă, agentul care deserveşte trenul sau acarul postului de macazuri este obligat să dea semnale mecanicului pentru tragerea trenului până la semnalul de ieşire al liniei respective sau, în cazul în care nu există semnal de ieşire, până la marca de siguranţă de la ieşire.(3)În staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE situate pe secţii de circulaţie cu BLA, în care nu există agenţii menţionaţi la alin. (2), comunicările privind gararea trenului se fac între IDM şi mecanic direct sau prin radiotelefon.
Art. 171
(1)În cazul în care, datorită lungimii, trenul nu se poate gara între mărcile de siguranţă, respectiv între semnalul de ieşire şi marca de siguranţă de la urma trenului, acarul, respectiv un agent care deserveşte trenul trebuie să comunice ocuparea mărcii de siguranţă către IDM, care dispune după caz:
a)staţionarea părţii din urmă a trenului peste marca de siguranţă;
b)depăşirea semnalului de ieşire până la marca de siguranţă de la ieşire;
c)tragerea trenului şi staţionarea peste marca de siguranţă de la ieşire;
d)fracţionarea trenului şi gararea acestuia pe două sau mai multe linii.
(1)În cazul în care, datorită lungimii, trenul nu se poate gara între mărcile de siguranţă, respectiv între semnalul de ieşire şi marca de siguranţă de la urma trenului, acarul, respectiv un agent care deserveşte trenul trebuie să comunice ocuparea mărcii de siguranţă către IDM, care dispune după caz:
a)staţionarea părţii din urmă a trenului peste marca de siguranţă;
b)depăşirea semnalului de ieşire până la marca de siguranţă de la ieşire;
c)tragerea trenului şi staţionarea peste marca de siguranţă de la ieşire;
d)fracţionarea trenului şi gararea acestuia pe două sau mai multe linii.(2)În cazul în care IDM dispune staţionarea părţii din urmă a trenului peste marca de siguranţă, acesta dă dispoziţie scrisă posturilor de macazuri interesate, menţionând ora până la care marca de siguranţă rămâne ocupată. Mecanicul este încunoştinţat prin ordin de circulaţie în care se înscrie ora până la care marca de siguranţă de la urma trenului rămâne ocupată.
(3)În cazul în care IDM dispune depăşirea semnalului de ieşire până la marca de siguranţă, respectiv tragerea trenului şi staţionarea peste marca de siguranţă de la ieşire, acesta dă dispoziţie scrisă în acest sens posturilor de macazuri interesate şi mecanicului, prin ordin de circulaţie în care se precizează ora până la care se poate depăşi semnalul de ieşire până la marca de siguranţă, respectiv ora până la care se poate ocupa marca de siguranţă de la ieşire.
(4)În cazul în care IDM dispune fracţionarea trenului şi gararea acestuia pe două sau mai multe linii, acesta întocmeşte plan de manevră pe care îl aduce la cunoştinţa posturilor de macazuri interesate prin dispoziţie scrisă şi mecanicului prin ordin de circulaţie.
(5)În cazul ataşării unei grupe de vagoane sau a unei locomotive la tren, dacă locomotiva rămâne dincolo de marca de siguranţă, IDM aduce la cunoştinţă mecanicului prin ordin de circulaţie, ora până la care locomotiva staţionează dincolo de marca de siguranţă; în cazul în care nu este în posesia ordinului de circulaţie, mecanicul dă semnale de alarmă cu fluierul sau sirena locomotivei până la primirea ordinului de circulaţie.
(6)Darea înapoi a trenului, cu atacarea mărcii de siguranţă de la urmă, este permisă numai după manipularea macazurilor în poziţie corespunzătoare, dacă este cazul şi numai cu încuviinţarea scrisă a IDM dispozitor dată mecanicului prin ordin de circulaţie.
Art. 172
Modul concret de lucru, pentru situaţiile prevăzute la art. 170 alin. (2) şi art. 171 alin. (1), precum şi modalitatea şi mijloacele prin care se efectuează avizarea şi comunicările cu IDM se stabilesc prin PTE-ul staţiei.
Modul concret de lucru, pentru situaţiile prevăzute la art. 170 alin. (2) şi art. 171 alin. (1), precum şi modalitatea şi mijloacele prin care se efectuează avizarea şi comunicările cu IDM se stabilesc prin PTE-ul staţiei.Art. 173
(1)În cazul în care necesităţile de exploatare impun oprirea trenului într-o staţie prin care urma să treacă fără oprire, se procedează după cum urmează:
a)în staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE, precum şi în staţiile ale căror semnale de intrare dau indicaţii asupra semnalului de ieşire, oprirea trenului în staţie se face pe baza indicaţiei date de semnalul de intrare şi a semnalului de ieşire aflat în poziţie de oprire;
b)în staţiile în care semnalul de intrare nu dă indicaţii asupra semnalului de ieşire, operatorul de circulaţie trebuie să avizeze ultima staţie cu oprire a trenului, precum şi staţia unde urmează să oprească trenul, pentru ca IDM din ultima staţie cu oprire să aducă la cunoştinţa mecanicului, prin ordin de circulaţie, oprirea neprevăzută a trenului. În cazul în care necesitatea opririi trenului a intervenit după plecarea din ultima staţie cu oprire, IDM din staţia în care se impune oprirea acestuia, opreşte trenul la semnalul de intrare şi numai după ce s-a convins personal sau prin raportarea revizorului de ace, a acarului, a agentului postului de barieră sau a mecanicului, după caz - prin instalaţii TC - că trenul este oprit, pune semnalul de intrare pe liber.
(2)Modul cum se convinge IDM că trenul este oprit la semnalul de intrare se stabileşte în PTE.
Art. 174
(1)În staţiile în care este interzisă primirea simultană a trenurilor, iar de staţie se aproprie simultan două trenuri din care cel puţin unul are prevăzută oprire, se procedează astfel:
a)se primeşte mai întâi trenul pentru care condiţiile de oprire sau demarare de la semnalul de intrare sunt mai puţin favorabile sau trenul care vine de pe o secţie de circulaţie cu BLA, atunci când este urmărit de alt tren;
b)dacă cele două trenuri vin din sensuri opuse şi unul din aceste trenuri nu are oprire în staţie, primul tren care se primeşte este cel cu oprire în staţie;
c)al doilea tren se va primi în staţie numai după gararea primului tren.
(2)Modul de procedare pentru fiecare caz în parte trebuie să fie prevăzut în PTE.
Art. 175
(1)Trenurile care au oprire în staţie se primesc cu semnalul de ieşire pe oprire.
(2)La trenurile de călători şi mixte care au opriri de cel mult 3 minute, semnalul de ieşire se poate pune pe liber numai după ce trenul s-a angajat pe linia de primire.
(3)În staţiile necentralizate electrodinamic, situate pe secţii de circulaţie cu trafic redus, în care administratorul infrastructurii feroviare a aprobat ca serviciul de mişcare să se execute de către IDM şi un singur acar pentru ambele capete ale staţiei, primirea trenurilor de călători şi mixte, cu oprire în staţie, se poate face şi cu semnalul de ieşire pe liber.
Art. 176
(1)Semnalul de intrare se pune pe oprire după fiecare tren, după cum urmează:
a)automat în staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE, după depăşirea joantei izolante de către prima osie a trenului;
b)de către IDM în staţiile în care acesta manipulează personal semnalul de intrare, imediat după expedierea trenului, pentru trenurile care au o staţionare mai mică de 3 minute sau imediat după trecerea fără oprire a trenului, respectiv după oprirea în staţie pentru celelalte trenuri;
c)de către acar sau revizorul de ace, după trecerea ultimului vehicul din tren pe la postul de intrare a trenului, în restul staţiilor.
(2)În staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE, în cazul în care indicaţia de liber a semnalului de intrare s-a anulat în faţa trenului şi locomotiva a depăşit semnalul pe oprire, primirea trenului în staţie se face în baza ordinului de circulaţie.
Art. 177
(1)IDM controlează gararea trenului prin raportarea telefonică a acarului, respectiv a revizorului de ace de la postul de intrare a trenului, cu excepţia staţiilor înzestrate cu instalaţii CED sau CE situate pe secţii de circulaţie cu BLA, în care gararea trenului se verifică de către IDM prin indicaţiile date de instalaţii pe luminoschemă sau display.
(2)În situaţia în care legăturile telefonice între biroul de mişcare şi postul de macazuri sunt defecte, IDM se convinge de gararea trenului, personal sau prin raportul verbal al acarului, respectiv al revizorului de ace.
(3)După ce acarul, respectiv revizorul de ace care deserveşte ultimul aparat de cale al liniei de primire s-a convins că trenul a garat, cheamă la telefon pe IDM dispozitor şi posturile de macazuri care au primit comanda de intrare şi raportează cu formula:
"Trenul - numărul - .......... s-a garat la linia numărul .... ora...",
completată cu eventuale observaţii referitoare la semnalizarea trenului, după care manipulează macazurile din parcursul de intrare în poziţie spre o linie liberă.
(4)În cazul staţiilor înzestrate cu instalaţii CED sau CE situate pe secţii de circulaţie fără BLA, IDM se convinge personal de gararea trenului. În staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE situate pe secţii de circulaţie fără BLA, stabilite de administratorul infrastructurii feroviare, în care IDM nu se poate convinge personal de gararea trenului, modul de verificare şi raportare a garării trenului se stabileşte în PTE,
Art. 178
Manipularea macazurilor în poziţie spre o linie liberă nu este obligatorie în următoarele cazuri:
a)în cazul în care timpul de oprire a trenului este mai mic decât timpul necesar aducerii cheilor încuietorilor de macaz pentru manipularea lor spre o linie liberă;
b)în cazul în care toate liniile staţiei sunt ocupate; în acest caz macazurile se manipulează în poziţie spre o linie pe care nu sunt garate trenuri de călători sau trenuri de marfă având în compunere vagoane încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile", "radioactive", "gaze lichefiate" sau "clor lichid".
Art. 179
În staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE, IDM dispozitor trebuie:
a)să constate personal sosirea şi gararea trenului prin indicaţiile de pe luminoschemă sau display, în cazul în care trenul soseşte de pe secţie de circulaţie cu BLA;
b)să controleze personal oprirea, efectivă a trenului; în acest sens, în staţiile în care nu poate controla personal oprirea trenului, se stabilesc prevederi de amănunt în PTE;
c)să se convingă personal sau prin raportarea din partea agentului stabilit în PTE, că trenul a garat sau a trecut semnalizat conform reglementărilor specifice în vigoare, în cazul în care BLA este defect sau scos din funcţiune precum şi în cazul în care trenul soseşte de pe secţie de circulaţie fără BLA.
Art. 180
(1)În situaţia în care comanda de intrare, ieşire sau trecere este dată în scris, ora garării sau ieşirii trenului se înregistrează simultan atât de către agenţii posturilor de macazuri, în registrul de comenzi al postului, cât şi de către IDM dispozitor, în registrul unificat de căi libere, comenzi şi mişcare.
(2)În situaţia în care comanda de intrare, ieşire sau trecere se dă verbal şi prin bloc, ora garării sau ieşirii trenului se înregistrează numai de către IDM dispozitor, în registrul unificat de căi libere, comenzi şi mişcare.
Art. 181
(1)IDM urmăreşte executarea corectă a comenzilor şi a dispoziţiilor date, atât prin indicaţiile date de către instalaţii, cât şi prin raportarea de către acari, revizori de ace sau agenţii posturilor de barieră.
(2)Semaforul de ieşire se pune pe oprire imediat ce a fost depăşit de întreaga garnitură a trenului.
(3)Imediat după ce trenul a ieşit complet depăşind ultimul aparat de cale, acarul, respectiv revizorul de ace, cheamă la telefon pe IDM dispozitor şi agenţii posturilor care au primit comanda şi raportează cu formula:
"Trenul - numărul - ............... a ieşit complet, de la linia .............. în direcţia .............., ora ...............",
direcţia menţionându-se numai dacă este cazul.
(4)În staţiile cu un singur acar pentru ambele capete, când acesta este prezent la intrarea trenului, ieşirea trenului se controlează pe teren, personal de către IDM.
Art. 182
În staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE, IDM urmăreşte executarea corectă a comenzilor şi verifică ieşirea completă a trenului prin indicaţiile de pe luminoschemă, respectiv de pe display.
Art. 183
(1)Se interzice trecerea unui tren fără oprire, printr-o staţie în care mersul prevede oprire, fără dispoziţia operatorului de circulaţie transmisă atât staţiei în care trenul are ultima oprire, cât şi staţiei în care se suprimă oprirea.
(2)Suprimarea opririi şi noile condiţii de circulaţie ale trenului se aduc la cunoştinţa mecanicului prin ordin de circulaţie, înmânat în ultima staţie cu oprire.
Art. 184
(1)Se interzice suprimarea opririi trenurilor de călători şi mixte în staţiile în care mersul prevede oprire, cu excepţia cazurilor prevăzute în prezentul regulament.
(2)Anumite trenuri de călători pot circula fără oprire prin punctele de secţionare în care mersul acestora prevedea oprire impusă prin grafic - fără urcare/coborâre călători - atunci când această oprire nu mai este necesară. În acest caz trenul poate circula timpuriu până la prima staţie în care acesta are oprire, conform dispoziţiei operatorului de circulaţie.
Art. 185
În cazul circulaţiei trenurilor de marfă prin staţiile înzestrate cu semnal de intrare care dă indicaţii asupra poziţiei semnalului de ieşire, trecerea trenului fără oprire, se face numai pe baza indicaţiei de "liber" a semnalului de ieşire.
Art. 186
(1)După plecarea sau trecerea unui tren, IDM transmite avizul de plecare staţiei vecine şi/sau postului de mişcare din linie curentă, în sensul de mers, cu formula:
"trenul - numărul - .................. plecat/trecut ora ............... menţiuni ................
Semnătura ...................".
(2)Avizul de plecare se completează, după caz, cu următoarele menţiuni:
a)[textul din Art. 186, alin. (2), litera A. din partea III, capitolul I, sectiunea 9 a fost abrogat la 30-oct-2014 de Art. III, punctul 9. din Ordinul 1466/2014]
b)cu L.E. - în cazul sistemului de remorcare cu locomotivă electrică;
c)cu transporturi negabaritice, periculoase din categoria "explozibile", "radioactive", "clor lichid" sau "gaze lichefiate";
d)pe linie falsă;
e)pe linia din stânga a căii duble;
f)cu locomotivă dublă/multiplă tracţiune şi/sau cu locomotivă intercalată;
g)cu locomotivă împingătoare legată la tren şi frână;
h)cu locomotivă împingătoare nelegată la tren şi frână până la km ..............;
i)cu cheia postului de macazuri de la km ...............;
j)referitoare la semnalizarea trenului.
Art. 187
(1)Ora plecării corespunde cu ora punerii trenului în mişcare de către mecanic. Ora de trecere corespunde cu ora când ultimul vagon din tren a trecut prin faţa biroului de mişcare.
(2)Ora de garare/trecere/plecare se înregistrează în registrul unificat de căi libere comenzi şi mişcare şi se comunică operatorului de circulaţie de către IDM.
(3)IDM de la postul de mişcare din linie curentă transmite avizul de plecare/trecere, concomitent ambelor puncte de secţionare (staţii) între care este situat postul de mişcare.
Art. 188
(1)Pe secţiile de circulaţie neînzestrate cu BLA, IDM dispozitor transmite reavizul de sosire staţiei vecine care a expediat trenul, imediat după gararea sau trecerea acestuia.
(2)Pe secţiile de circulaţie înzestrate cu BLA, IDM înregistrează ora garării/trecerii trenului în/prin staţie în registrul unificat de căi libere, comenzi şi mişcare şi transmite reavizul de sosire în următoarele cazuri:
a)la circulaţia vehiculelor uşoare care nu şuntează - UAM, trenuri cu boghiuri speciale pentru transportat şine şi panouri de cale ferată;
b)la schimbarea sistemului de circulaţie;
c)la sosirea unui tren, avizat fără semnale de fine de tren sau cu acestea stinse sau incomplete, numai după ce IDM se convinge că trenul este complet.
(3)Reavizul de sosire a trenului se transmite cu formula: "Trenul - numărul - ....................... sosit, ora ...............,
Semnătura ................... ".
(4)IDM care a expediat trenul urmăreşte primirea reavizului de sosire de la staţia vecină.
(5)Reavizul de sosire a locomotivei împingătoare, care se înapoiază din linie curentă în staţia de expediere, se transmite de către IDM din staţia de expediere, cu formula:
"Locomotiva împingătoare de la trenul - numărul - ................ s-a înapoiat, ora ....................
Semnătura ......................".
Art. 189
IDM şi mecanicii trenurilor în circulaţie trebuie să-şi comunice şi să-şi confirme reciproc, prin radiotelefon, următoarele:
a)condiţiile de intrare, trecere, oprire, ieşire în/prin/din staţie şi de circulaţie între staţii;
b)linia de garare/trecere a trenului în/prin staţie, precizându-se dacă aceasta este directă sau abătută şi dacă este cazul, firul de circulaţie la expediere;
c)gararea, ieşirea sau trecerea completă a trenului, după caz;
d)alte informaţii cu privire la circulaţia trenului prin staţie şi în linie curentă, care pot contribui la asigurarea regularităţii, siguranţei circulaţiei şi securităţii transporturilor.