Titlul iv - Protecţia investitorilor - Ordonanță de urgență 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate

M.Of. 238

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2004
TITLUL IV:Protecţia investitorilor
CAPITOLUL 1:Principii generale
Art. 98
(1)Deţinerea de valori mobiliare emise de societăţile deţinute public constituie investiţie în scopul obţinerii de profit.
(2)C.N.V.M. emite reglementări privind protecţia şi garantarea exercitării depline a drepturilor aferente investiţiei în valori mobiliare şi în alte instrumente financiare.
Art. 99
(1)Conducerea şi administrarea societăţilor deţinute public se vor face în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare, şi ale prezentului capitol.
(2)Sunt interzise folosirea în mod abuziv a poziţiei deţinute de acţionari sau a calităţii de administrator ori de angajat al societăţii prin recurgerea la fapte neloiale sau frauduloase care au ca obiect sau ca efect lezarea drepturilor privind valorile mobiliare şi a altor instrumente financiare deţinute, precum şi prejudicierea deţinătorilor acestora.
Art. 100
Deţinătorii valorilor mobiliare trebuie să îşi exercite drepturile conferite de acestea cu bună-credinţă, cu respectarea drepturilor şi a intereselor legitime ale celorlalţi deţinători şi a interesului prioritar al societăţii comerciale emitente, în caz contrar fiind răspunzători pentru daunele provocate.
Art. 101
Orice informaţie transmisă în România, de natură să influenţeze decizia investiţională privind instrumentele financiare tranzacţionate pe o piaţă reglementată în România, va fi redactată în limba română sau va fi însoţită de o traducere în limba română.
CAPITOLUL 2:Reguli speciale privind societăţile deţinute public
Art. 102
Orice societate deţinută public este obligată să solicite unei pieţe reglementate introducerea pentru tranzacţionarea pe această piaţă a valorilor mobiliare emise, în termen de o lună de la dobândirea acestui statut.
Art. 103
O societate comercială care a efectuat o ofertă publică de valori mobiliare sau de alte instrumente financiare, diferite de cele de natura acţiunilor, se asimilează societăţii deţinute public în ceea ce priveşte regulile privind protecţia investitorilor în respectivele valori mobiliare sau alte instrumente financiare.
Art. 104
Divizarea unei societăţi deţinute public sau fuziunea unei societăţi cu o societate deţinută public va avea ca efect crearea şi/sau menţinerea de societăţi deţinute public.
Art. 105
Societăţile deţinute public sunt obligate să se înregistreze la O.E.V.M. şi să respecte cerinţele de raportare stabilite prin reglementările C.N.V.M. şi ale pieţelor reglementate pe care se tranzacţionează valorile mobiliare emise de acestea.
Art. 106
(1)Acţionarii care deţin individual sau împreună cu alţii cel puţin 5% din acţiunile emise de societăţile deţinute public pot solicita trimestrial auditorilor financiari sau cenzorilor societăţii rapoarte cu privire la operaţiuni din gestiunea acesteia.
(2)în urma solicitării prevăzute la alin. (1) administratorii împreună cu persoanele însărcinate cu supravegherea gestiunii, respectiv cu cenzorii şi cu auditorii financiari, după caz, sunt obligaţi să analizeze operaţiunile reclamate şi să întocmească, în termen de 15 zile de la data primirii solicitării, un raport pe care îl vor transmite spre publicare în Buletinul C.N.V.M. Acest raport nu va conţine informaţii înregistrate ca fiind confidenţiale.
(3)Dacă persoanele prevăzute la alin. (2) nu dau curs solicitării în termenul prevăzut sau dacă raportul publicat nu cuprinde, cu rea-credinţă, informaţii relevante, acţionarii prevăzuţi la alin. (1) se vor putea adresa instanţei de judecată competente, în vederea numirii unui expert pentru analizarea operaţiunilor respective, urmând ca toate concluziile raportului de expertiză să fie publicate în Buletinul C.N.V.M. Până la publicarea concluziilor raportului de expertiză persoanele prevăzute la alin. (2) vor putea fi obligate, în solidar cu societatea, la plata unor daune pentru fiecare zi de întârziere în publicarea raportului.

Art. 107
Convocarea adunării generale a acţionarilor societăţilor deţinute public se va face prin publicarea convocatorului şi prin transmiterea unei înştiinţări C.N.V.M. şi pieţei reglementate pe care se tranzacţionează valorile mobiliare emise de societate.
Art. 108
(1)Convocarea adunării generale la cererea acţionarilor semnificativi ai societăţii deţinute public se va face în mod obligatoriu de către administratori, cu includerea pe ordinea de zi a tuturor aspectelor specificate în cererea formulată.
(2)Convocarea prevăzută la alin. (1) se va face cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 109
(1)Accesul acţionarilor înscrişi în registrul acţionarilor la data de referinţă, în locul în care se desfăşoară adunarea generală a acţionarilor, este permis prin simpla probă a identităţii acestora, făcută, în cazul acţionarilor persoane fizice, cu actul de identitate sau, în cazul persoanelor juridice şi al acţionarilor persoane fizice reprezentate, cu împuternicirea dată persoanei fizice care le reprezintă.
(2)Reprezentarea acţionarilor în adunarea generală a acţionarilor se va putea face şi prin alte persoane decât acţionari, cu excepţia administratorilor, pe bază de procură specială autentificată.
(3)Hotărârile adoptate cu împiedicarea dovedită a accesului unuia sau mai multor acţionari ori a reprezentanţilor acestora în adunarea generală a acţionarilor pot fi atacate în instanţă în condiţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 110
(1)Cel puţin unul dintre membrii consiliului de administraţie al societăţilor deţinute public poate fi ales prin metoda votului cumulativ. La cererea unui acţionar semnificativ alegerea pe baza acestei metode se va face în mod obligatoriu.
(2)Reglementările privind aplicarea metodei votului cumulativ în societăţile deţinute public se stabilesc de C.N.V.M.
Art. 111
(1)Hotărârile luate de consililul de administraţie al unei societăţi deţinute public, în exerciţiul atribuţiilor delegate de adunarea generală extraordinară a acţionarilor, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare, vor fi depuse la Oficiul registrului comerţului şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în două ziare de difuzare naţională, timp de 3 zile consecutiv, şi se vor transmite C.N.V.M. şi pieţei reglementate pe care se tranzacţionează valorile mobiliare ale societăţii.

(2)Hotărârile menţionate la alin. (1), contrare legii sau actului constitutiv, pot fi atacate în justiţie în termen de 15 zile de la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, de către oricare dintre acţionari.
Art. 112
(1)Administratorii vor elibera, la cererea acţionarilor, copii de pe procesele-verbale ale deliberărilor şi ale deciziilor luate de consiliul de administraţie în exerciţiul atribuţiilor delegate de adunarea generală extraordinară a acţionarilor, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare.
(2)Documentele solicitate vor fi eliberate în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul solicitării exprimate în maximum 60 de zile de la efectuarea publicităţii conform art. 111 alin. (1).
(3)Tarifele pentru eliberarea copiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) nu vor putea depăşi costurile necesitate de respectivele operaţiuni.
Art. 113
(1)Cenzorii societăţii deţinute public vor supraveghea şi vor verifica gestiunea societăţii, precum şi corectitudinea şi oportunitatea tranzacţiilor sau a actelor încheiate de aceasta cu administratorii, angajaţii, acţionarii societăţii sau persoanele afiliate ori persoanele implicate cu aceştia.
(2)Situaţiile financiare ale societăţilor deţinute public vor fi supuse verificării auditorilor financiari, în conformitate cu dispoziţiile legale.

Art. 114
(1)Data de referinţă pentru acţionarii îndreptăţiţi să primească dividende este data stabilită pentru determinarea acţionarilor cu drept de vot în adunarea generală a acţionarilor care fixează dividendul.
(2)O dată cu fixarea dividendelor adunarea generală a acţionarilor va stabili şi termenul în care acestea se vor plăti acţionarilor. Acesta nu va fi mai mare de 6 luni de la data adunării generale a acţionarilor de stabilire a dividendului.

(3)În cazul în care adunarea generală a acţionarilor nu stabileşte data plăţii dividendelor conform alin. (2), acestea se plătesc în termen de maximum 60 de zile de la data publicării hotărârii adunării generale a acţionarilor de stabilire a dividendelor în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, dată de la împlinirea căreia societatea este de drept în întârziere.
(4)Hotărârea adunării generale de fixare a dividendului, adoptată ulterior datei intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se depune în termen de 15 zile la Oficiul registrului comerţului pentru a fi menţionată în registru şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Hotărârea constituie titlu executoriu, în temeiul căruia acţionarii pot începe executarea silită împotriva societăţii, potrivit legii.

Art. 115
(1)Actele de dobândire, înstrăinare, schimb sau de constituire în garanţie a unor active din categoria activelor imobilizate ale societăţii, a căror valoare depăşeşte, individual sau cumulat, pe durata unui exerciţiu financiar, 20 % din totalul activelor imobilizate mai puţin creanţele, vor fi încheiate de către administratorii sau directorii societăţii numai după aprobarea prealabilă de către adunarea generală extraordinară a acţionarilor.
(2)Închirierile de active corporale pentru o perioadă mai mare de un an, a căror valoare individuală sau cumulată faţă de acelaşi cocontractant sau persoane implicate ori afiliate depăşeşte 20 % din valoarea totalului activelor imobilizate mai puţin creanţele la data încheierii actului juridic, precum şi asocierile pe o perioadă mai mare de un an depăşind aceeaşi valoare se aprobă în prealabil de adunarea generală extraordinară a acţionarilor.
(3)În cazul încălcării prevederilor alin. (1) şi (2) oricare dintre acţionari poate solicita instanţei judecătoreşti anularea actului juridic încheiat şi urmărirea administratorilor pentru repararea prejudiciului cauzat societăţii.
Art. 116
(1)Sunt interzise aporturile în natură la majorarea capitalului social al societăţilor deţinute public, cu excepţia:
a)aporturilor constând din terenurile de incintă pentru care s-au eliberat certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor şi pentru care majorarea de capital social se efectuează de drept, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare;
b)aporturilor în natură, stabilite concret prin contractele de privatizare, şi a celor hotărâte de către adunarea generală a acţionarilor, în temeiul art. 14 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării;
c)aporturilor în natură aduse la majorarea capitalului social ca urmare a unor obligaţii asumate în contractele de privatizare, respectiv de postprivatizare;
d)investiţiei directe constând în aport în natură, realizată în condiţiile stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/1997 privind stimularea investiţiilor directe, aprobată cu modificări prin Legea nr. 241/1998, cu modificările şi completările ulterioare;
e)oricăror alte aporturi în natură prevăzute în legi speciale.
(2)Majorarea capitalului social prin noi aporturi, în numerar sau în natură, se face cu acordarea dreptului de preferinţă tuturor acţionarilor societăţii.
(3)Societăţile deţinute public nu pot majora capitalul social prin noi aporturi înainte de actualizarea valorii imobilizărilor aflate în patrimoniul lor.
(4)Preţul de subscriere a acţiunilor emise pentru majorarea capitalului social se va calcula obligatoriu prin adăugarea unei prime de emisiune cel puţin egală cu diferenţa de valoare dintre activul net pe acţiune şi valoarea nominală înregistrată a acţiunii.
(5)Valoarea activului net pe acţiune se determină luând în considerare valoarea activelor imobilizate, actualizată la data convocării adunării generale a acţionarilor de majorare a capitalului social.
(6)La actualizarea valorii activelor imobilizate se vor lua în calcul rata inflaţiei înregistrată între data ultimei lor evaluări sau actualizări şi data convocării adunării generale a acţionarilor de majorare a capitalului social, precum şi valoarea de piaţă a bunurilor respective.
(7)în toate cazurile în care acţiunile nu sunt subscrise în virtutea dreptului de preferinţă, preţul de subscriere a acţiunilor nu poate fi mai mic decât preţul determinat în conformitate cu prevederile alin. (4).

Art. 117
Acţiunile emise la majorarea capitalului social prin aport în numerar vor trebui plătite integral la data subscrierii acestora.
Art. 118
[textul din Art. 118 din titlul IV, capitolul 2 a fost abrogat la 05-aug-2002 de Art. I, punctul 37. din Legea 525/2002]
Art. 119
În cazul fuziunii unei societăţi deţinute public cu o altă societate, sulta nu va putea depăşi 10% din valoarea nominală a acţiunilor societăţii rezultate din fuziune.
CAPITOLUL 3:Transparenţa pieţei şi egalitatea investitorilor
SECŢIUNEA 1:Transparenţa pieţei
Art. 120
(1)Investitorii au dreptul de acces la informaţie certă, suficientă şi făcută publică la momentul oportun privind:
a)valorile mobiliare, emitenţii acestora şi activitatea lor;
b)societăţile de servicii de investiţii financiare;
c)pieţele reglementate, instituţiile şi persoanele implicate profesional în activitatea acestora;
(2)C.N.V.M. va elabora reglementări pentru a garanta investitorilor acces la informaţii pe baze nediscriminatorii şi va impune respectarea acestora de către instituţiile implicate pe piaţă.
Art. 121
Societăţile deţinute public vor întocmi şi vor transmite C.N.V.M. rapoarte curente, semestriale şi anuale. C.N.V.M. va emite reglementări privind conţinutul minim al acestor rapoarte si publicitatea obligatorie de efectuat pe cheltuiala societăţii.

Art. 122
în cazul apariţiei unui eveniment important societăţile deţinute public vor întocmi, în termen de 24 de ore, rapoarte curente, conform reglementărilor C.N.V.M. şi ale pieţelor reglementate pe care se tranzacţionează valorile mobiliare emise de acestea.

Art. 123
(1)Administratorii societăţilor deţinute public vor prezenta obligatoriu C.N.V.M. rapoarte curente, ce vor fi publicate în Buletinul C.N.V.M., în care vor declara orice act juridic încheiat de către societate cu administratori, angajaţi, acţionarul cu poziţie majoritară al societăţii sau cu persoane implicate ori cu persoane afiliate acestora, a căror valoare cumulată reprezintă cel puţin echivalentul în lei a 50.000 euro.

(2)În cazul în care societatea încheie acte juridice cu persoanele menţionate la alin. (1), vor fi respectate interesele acesteia în raport cu ofertele de acelaşi tip existente pe piaţă.
(3)Rapoartele vor menţiona într-un capitol special actele juridice încheiate sau amendamentele la acestea şi vor preciza în mod obligatoriu următoarele elemente: părţile care au încheiat actul juridic, data încheierii şi natura actului, descrierea obiectului acestuia, valoarea totală a actului juridic, sumele datorate reciproc de părţi, garanţiile constituite, termenele şi modalităţile de plată.
(4)Rapoartele vor menţiona şi orice alte informaţii necesare pentru determinarea efectelor actelor juridice respective asupra situaţiei financiare a societăţii şi orice alte informaţii cerute prin reglementările emise de C.N.V.M.
Art. 124
(1)Informaţiile la care se face referire la art. 121 sunt considerate privilegiate până la publicarea lor.
(2)Societăţile deţinute public pot solicita motivat C.N.V.M. ca anumite informaţii să nu fie publicate, ci să fie tratate ca informaţii confidenţiale, cu excepţia informaţiilor relevante necesare investitorilor pentru evaluarea activităţii, a profitului sau a pierderilor societăţii.
(3)Avizul C.N.V.M. va putea fi dat numai atunci când informaţiile prezentate justifică necesitatea păstrării confidenţialităţii acestora, în interesul emitentului şi al acţionarilor.
(4)Cadrul general privind caracterul confidenţial al informaţiilor se stabileşte printr-un regulament emis de C.N.V.M.

Art. 125
(1)Societăţile deţinute public vor întocmi rapoarte semestriale privind situaţia patrimoniului şi a contului de profit şi pierdere, pe care le trimit C.N.V.M. în maximum 45 de zile de la sfârşitul perioadei de raportare.
(2)Datele financiare vor fi prezentate comparativ cu situaţia existentă în aceeaşi perioadă a anului financiar precedent.
(3)Notele explicative vor include toate informaţiile relevante pentru ca investitorii să poată evalua activitatea societăţii, profitul sau pierderea înregistrată în comparaţie cu perioada similară a anului financiar precedent.

(4)Raportul semestrial va include şi raportul comisiei de cenzori/auditorului, precum şi comentariile acestora.
Art. 126
Societăţile deţinute public vor întocmi rapoarte anuale care vor conţine date prevăzute în reglementările C.N.V.M.
Art. 127
(1)Atunci când, ca urmare a unei operaţiuni de achiziţie sau de vânzare de valori mobiliare emise de o societate deţinută public, procentul de drepturi de vot deţinut de o persoană atinge sau depăşeşte unul din pragurile/valoarea de 5 %, 10 %, 33 %, 50 %, 75 % sau 90 % din totalul acţiunilor, persoana respectivă şi societatea de registru care ţine registrul acţionarilor la societate au obligaţia să informeze în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea operaţiunii, respectiv din momentul luării la cunoştinţă, în mod concomitent, societatea emitentă şi C.N.V.M.
(2)Atunci când pragurile menţionate la alin. (1) sunt atinse sau depăşite de un grup de persoane, acestea obţinând în acest fel calitatea de acţionar semnificativ sau/şi poziţie de control, majoritară sau majoritară absolută, informarea societăţii emitente şi a C.N.V.M. este obligatorie pentru toţi membrii grupului.
SECŢIUNEA a 2-a:Auditorii financiari
Art. 128
(1)Situaţiile financiare şi cele privind operaţiunile oricărei entităţi supuse autorizării, supravegherii şi controlului C.N.V.M. vor fi elaborate în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu reglementările specifice emise de C.N.V.M. Situaţiile financiare vor fi verificate şi certificate de auditori financiari, specializaţi în domeniu, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România.

(2)C.N.V.M. va ţine un registru special cu persoanele autorizate să realizeze activitatea de audit pentru persoanele juridice ce intră sub incidenţa prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3)C.N.V.M. va emite reglementări cu privire la condiţiile de înregistrare a auditorilor în registrul prevăzut la alin. (2).
Art. 129
[textul din Art. 129 din titlul IV, capitolul 3, sectiunea 12 a fost abrogat la 05-aug-2002 de Art. I, punctul 43. din Legea 525/2002]
SECŢIUNEA 3:Interzicerea manipulării pieţei şi tranzacţiilor bazate pe informaţii privilegiate
Art. 130
Prin manipularea pieţei se înţelege:
a)efectuarea de tranzacţii sau lansarea de ordine de tranzacţionare care dau sau sunt în măsură să dea indicaţii false ori înşelătoare cu privire la oferta, cererea sau preţul instrumentelor financiare ori care menţin, prin acţiunea uneia sau mai multor persoane, preţul instrumentelor financiare la un nivel artificial ori care folosesc alte mijloace fictive sau alte forme de tranzacţionare încălcând practicile oneste;
b)diseminarea de informaţii prin orice mijloace care dau sau sunt în măsură să dea indicaţii false ori înşelătoare cu privire la oferta, cererea sau preţul instrumentelor financiare, incluzând diseminarea de zvonuri sau ştiri false ori înşelătoare.
Art. 131
Este interzis unei societăţi de servicii de investiţii financiare şi agenţilor acesteia ca, direct sau indirect:
a)să execute un ordin de la un investitor, cunoscând că nu va avea loc un transfer real al dreptului de proprietate sau că operaţiunea de cumpărare urmează să se perfecteze între acel investitor şi persoane afiliate lui ori un angajat al acestuia, simultan cu o revânzare;
b)să execute un ordin de la un investitor privind negocierea vânzării unui pachet de valori mobiliare, cu primirea simultană a unui ordin de la acelaşi investitor privind achiziţia aceluiaşi pachet de valori mobiliare la acelaşi preţ;
c)să execute un ordin de la un investitor privind negocierea vânzării unui pachet de valori mobiliare, cunoscând că o altă societate de valori mobiliare a primit simultan un ordin de la acelaşi investitor privind achiziţia aceluiaşi pachet de valori mobiliare;
d)să pună în circulaţie informaţii despre un emitent, contrar datelor înscrise în raportările financiare ale acestuia.
Art. 132
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă orice persoană va fi considerată deţinător de informaţii privilegiate sau persoană iniţiată, dacă:
a)are acces la asemenea informaţii:
1.ca membru al organismului de conducere sau supraveghere ori al unei structuri similare a emitentului;
2.pe durata angajării sale de către emitent sau pe durata activităţii profesionale în serviciul emitentului ori în legătură cu acest serviciu;
3.ca investitor în valori mobiliare ale societăţii deţinute public;
b)are acces la astfel de informaţii datorită unei poziţii sau legături identice cu cele prevăzute la lit. a) cu o persoană juridică având ea însăşi acces la astfel de informaţii;
c)a obţinut astfel de informaţii de la oricare dintre persoanele menţionate mai sus sau prin orice altă modalitate.
Art. 133
(1)Orice deţinător de informaţii privilegiate nu poate achiziţiona sau vinde pentru sine ori pentru altul, direct sau indirect, valori mobiliare sau alte drepturi legate de acestea ale emitentului, cu privire la care deţine informaţiile privilegiate respective, sau să valorifice respectivele informaţii privilegiate în orice alt mod şi nici să le transmită ori să faciliteze publicarea lor în avantajul propriu sau al unor terţi şi se va supune normelor de conduită prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2)Dacă persoana la care se face referire la alin. (1) este o persoană juridică, interdicţia se aplică persoanei fizice deţinătoare de informaţii privilegiate implicate în luarea deciziei de a folosi astfel de informaţii.
SECŢIUNEA 4:Oferta publică obligatorie
Art. 134
(1)Persoana care, singură sau acţionând în mod concertat cu alte persoane, intenţionează să dobândească poziţia semnificativă sau de control asupra unui emitent este obligată să deruleze o ofertă publică de cumpărare pentru respectivele valori mobiliare.
(2)Persoana care, singură sau acţionând în mod concertat cu alte persoane, intenţionează să dobândească poziţie majoritară sau poziţie majoritară absolută asupra unui emitent este obligată să deruleze ofertă publică de preluare având ca obiect toate acţiunile emitentului respectiv aflate în circulaţie.
(3)Persoana care, singură sau acţionând în mod concertat cu alte persoane, a dobândit o poziţie de control, majoritară sau majoritară absolută altfel decât prin modalităţile prevăzute la alin. (1) şi (2) va promova respectiva ofertă publică în maximum două luni de la dobândirea acestei poziţii.
(4)Până la derularea ofertei publice menţionate la alin. (3) drepturile aferente valorilor mobiliare depăşind poziţia de control, respectiv majoritară, după caz, vor fi suspendate.
(5)Preţul din oferta publică de cumpărare, efectuată potrivit alineatelor precedente, va fi determinat în raport cu reglementările C.N.V.M. emise în aplicarea legii.

Art. 135
(1)Prevederile art. 134 nu se vor aplica în cazul în care poziţia de control sau majoritară a fost dobândită ca urmare a unei tranzacţii exceptate sau în mod neintenţionat.
(2)În contextul prezentei ordonanţe de urgenţă tranzacţii exceptate reprezintă dobândirea poziţiei de control sau majoritare:
1.în cadrul procesului de privatizare;
2.[textul din Art. 135, alin. (2), punctul 2. din titlul IV, capitolul 3, sectiunea 4 a fost abrogat la 05-aug-2002 de Art. I, punctul 45. din Legea 525/2002]
3.prin achiziţionarea de acţiuni de la Ministerul Finanţelor Publice sau de la alte entităţi abilitate legal în cadrul procedurii executării creanţelor bugetare.
(3)În contextul prezentei ordonanţe de urgenţă dobândirea unei poziţii de control sau majoritare se consideră ca neintenţionată dacă s-a realizat ca efect al unor operaţiuni precum:
1.reducerea capitalului prin răscumpărarea de către societate a acţiunilor proprii, urmată de anularea acestora;
2.majorarea capitalului social prin aport în numerar, în cadrul căreia unii dintre acţionarii îndreptăţiţi nu îşi exercită dreptul de preferinţă;
3.achiziţionarea de acţiuni în cadrul unei oferte publice de vânzare de acţiuni;

4.conversia obligaţiunilor în acţiuni, în conformitate cu prevederile prospectului de emisiune aprobat de adunarea generală a acţionarilor societăţii emitente de obligaţiuni;
5.fuziunea sau succesiunea.
(4)În cazul în care dobândirea poziţiei de control majoritare sau majoritare absolute se realizează fără intenţie, deţinătorul unei asemenea poziţii are una dintre următoarele obligaţii alternative:
1.să deruleze o ofertă publică conform prevederilor art. 134 alin. (3);
2.să înstrăineze un număr de acţiuni, corespunzător pierderii poziţiei dobândite în mod neintenţionat.

(5)Executarea uneia dintre obligaţiile prevăzute la alin. (4) se face în două luni de la dobândirea poziţiei de control majoritare sau majoritare absolute.
SECŢIUNEA 5:Retragerea obligatorie de pe pieţele reglementate
Art. 136
(1)O societate deţinută public îşi va pierde acest statut în următoarele situaţii:
a)când un acţionar majoritar sau un grup de persoane care acţionează în mod concertat deţine legal mai mult de 90% din capitalul social al societăţii şi promovează o ofertă publică de preluare, cu scopul de a închide societatea;
b)ca urmare a hotărârii adunării generale a acţionarilor, în cazul în care capitalul social va scădea sub echivalentul în lei a 100.000 euro sau numărul de acţionari va scădea sub 100;
c)în cazul în care C.N.V.M. constată că nu au fost îndeplinite condiţiile legale de listare pe o piaţă reglementată.

(2)Societatea devine de tip închis la data notificării hotărârii adunării generale a acţionarilor către C.N.V.M., după menţionarea acesteia la oficiul registrului comerţului.
Art. 137
O societate care îşi pierde statutul de societate deţinută public sau se află în proces de dizolvare, conform prevederilor legale, va fi retrasă de pe piaţa reglementată pe care au fost tranzacţionate respectivele valori mobiliare.
Art. 138
(1)Acţionarul majoritar sau un grup de persoane care acţionează în mod concertat şi care deţine o poziţie majoritară absolută, care îi conferă mai mult de 90 % din drepturile de vot asupra emitentului, are obligaţia ca în termen de 12 luni de la dobândirea acestei poziţii sau, după caz, de la data prevăzută la alin. (9) să facă şi să finalizeze o ofertă publică de preluare pentru restul de acţiuni de pe piaţă, în vederea transformării acesteia în societate de tip închis, cu menţionarea expresă a acestui obiectiv în prospectul de ofertă.
(2)Preţul din oferta publică de preluare propus de iniţiator va fi egal cu media aritmetică a preţurilor determinate de un evaluator independent desemnat de acesta, în conformitate cu cel puţin două dintre următoarele metode:
a)metoda preţului mediu ponderat de tranzacţionare pe piaţa reglementată, după cum urmează:
- pentru acţionarul majoritar sau grupul de persoane prevăzut la alin. (1), care la data de 1 decembrie 2002 deţine poziţia majoritară absolută ce îi conferă mai mult de 90 % din drepturile de vot asupra emitentului, se va lua în considerare preţul mediu ponderat de tranzacţionare al acţiunilor pe piaţa reglementată respectivă, calculat pe perioada de 12 luni precedentă datei de 1 decembrie 2002;
- pentru acţionarul majoritar sau grupul de persoane prevăzut la alin. (1), care dobândeşte ulterior datei de 1 decembrie 2002 poziţia majoritară absolută ce îi conferă mai mult de 90 % din drepturile de vot asupra emitentului, se va lua în considerare preţul mediu ponderat de tranzacţionare al acţiunilor pe piaţa reglementată respectivă, calculat pe perioada de 12 luni precedentă datei de transmitere către C.N.V.M. a anunţului prevăzut la alin. (4);
b)metoda activului net contabil, determinat în conformitate cu Standardele Internaţionale de Contabilitate IAS şi cu aplicarea corespunzătoare a ordinului ministrului finanţelor publice pentru aprobarea Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, precum şi a celorlalte dispoziţii legale în domeniu;
c)preţul cel mai ridicat plătit pentru acţiunile emitentului de către iniţiator, cu condiţia ca această achiziţie să fi fost efectuată în perioada de 12 luni precedentă lansării ofertei publice de preluare.
(3)În cazul în care preţul din oferta publică de preluare nu poate fi stabilit ca medie aritmetică a valorilor obţinute prin aplicarea a cel puţin două dintre metodele enumerate la alin. (2), preţul se va calcula doar pe baza uneia dintre acestea. În situaţia în care nu se va putea aplica nici una dintre metodele prevăzute la alin. (2), preţul din ofertă va fi stabilit de evaluatorul independent în conformitate cu standardele internaţionale de evaluare.
(4)Iniţiatorul va face cunoscut preţul propus în oferta publică de preluare prin publicarea unui anunţ în două cotidiene de circulaţie naţională cu cel puţin 30 de zile înainte de derularea ofertei. Acest termen va putea fi extins la 90 de zile în situaţia în care sunt incidente prevederile alin. (7).
(5)Anunţul va fi transmis la C.N.V.M. în vederea avizării cu cel puţin 7 zile lucrătoare înainte de publicarea acestuia.
(6)Acţiunile emise de societăţile deţinute public, obiect al unei oferte publice obligatorii de preluare efectuate conform prezentului articol, vor fi suspendate de la tranzacţionare începând cu data publicării anunţului prevăzut la alin. (4) până la data finalizării tuturor operaţiunilor legate de derularea şi închiderea ofertei publice.
(7)În cazul în care, în termen de 10 zile de la data publicării anunţului, investitorii care deţin, singuri sau acţionând în mod concertat cu alte persoane, cel puţin 75 % din restul acţiunilor pentru care se face oferta obligatorie de preluare contestă preţul stabilit, va fi numit un nou evaluator independent angajat de către aceşti investitori, care va stabili preţul de cumpărare pentru oferta publică de preluare, în conformitate cu metodele prevăzute la alin. (2).
Dacă preţul stabilit de noul evaluator este mai mare cu până la 20 % faţă de preţul stabilit de primul evaluator, preţul se va fixa la valoarea dată de media aritmetică a celor două valori. În cazul în care noul preţ stabilit este mai mare cu peste 20 % faţă de preţul stabilit de primul evaluator, preţul va fi determinat printr-o nouă expertiză efectuată de un evaluator independent desemnat de comun acord de iniţiatorul ofertei şi de acţionarii contestatari.
(8)Prevederile alin. (1) nu se aplică societăţilor comerciale în care statul dobândeşte sau deţine o poziţie majoritară absolută care îi conferă mai mult de 90 % din drepturile de vot asupra emitentului.
(9)Prevederile prezentului articol se aplică începând cu data de 1 decembrie 2002.

Art. 139
- Art. 138 nu se aplică dacă, în termen de 30 de zile de la data dobândirii poziţiei majoritare absolute de peste 90 % din participarea la capitalul social, acţionarul în cauză vinde un număr de acţiuni având drept consecinţă reducerea participării sale sub pragul de 90 % plus o acţiune.

CAPITOLUL 4:Fondul de compensare a investitorilor
Art. 140
Prin prezenta ordonanţă de urgenţă C.N.V.M. este autorizată să înfiinţeze Fondul de compensare a investitorilor, denumit în continuare Fond, ca persoană juridică de drept public, sub autoritatea C.N.V.M.
Art. 141
În maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă C.N.V.M. va stabili prin regulament normele de organizare şi funcţionare a Fondului, va numi consiliul său de administraţie şi va stabili modul de acoperire a cheltuielilor sale curente.
Art. 142
(1)Scopul Fondului este de a compensa investitorii, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale reglementărilor C.N.V.M., în situaţia incapacităţii societăţii de servicii de investiţii financiare de a returna fondurile băneşti şi instrumentele financiare datorate sau aparţinând investitorilor, care au fost administrate în numele lor în scopuri legate de servicii de investiţii financiare.
(2)Sumele prevăzute la alin. (1) nu vor fi compensate dacă servesc drept garanţie pentru achiziţii de valori mobiliare, conform prevederilor art. 55 şi 56.
(3)Fondul compensează în mod egal şi nediscriminatoriu, în limita unui plafon stabilit anual de C.N.V.M., clasele de investitori prevăzute în regulamentele C.N.V.M.
Art. 143
(1)În contextul prezentului capitol investiţiile efectuate printr-o societate de servicii de investiţii financiare au devenit indisponibile în momentul în care fie C.N.V.M. a constatat că societatea respectivă nu poate să îşi îndeplinească obligaţiile faţă de investitori şi nici nu va putea să o facă pe termen scurt din motive legate de situaţia financiară, fie există o hotărâre judecătorească definitivă de deschidere a procedurii falimentului societăţii respective.
(2)În cazul în care sumele au fost avansate sau plasamentele au fost realizate în numele unei terţe persoane, această persoană va beneficia de compensare cu condiţia ca ea să fi fost identificată sau să fie identificabilă înainte de data la care investiţiile au devenit indisponibile.
Art. 144
(1)În cazul indisponibilităţii investiţiilor Fondul va fixa o limită de timp în cadrul căreia lichidatorul va trebui să îi comunice o situaţie completă privind persoanele care au dreptul să beneficieze de compensaţiile acordate de Fond, precum şi suma totală a plasamentelor/avansurilor existente la data la care investiţiile au devenit indisponibile.
(2)Fondul va publica la sediul tuturor unităţilor teritoriale ale societăţii intrate în faliment şi în cel puţin două ziare de difuzare naţională atât informaţii privind indisponibilitatea investiţiilor, cât şi date privind operaţiunea de compensare, perioada în cursul căreia va avea loc compensarea şi numele societăţilor bancare care vor fi mandatate să facă plata. De asemenea, vor fi făcute publice condiţiile ce trebuie îndeplinite şi formalităţile de urmat pentru a se obţine compensaţia.
(3)Fondul se subrogă în drepturile investitorilor pentru o sumă egală cu plăţile pe care le-a efectuat pentru compensarea plasamentelor/avansurilor garantate şi se va înscrie în tabloul creditorilor pentru respectiva sumă.
Art. 145
(1)Fondul va avea următoarele resurse financiare:
a)contribuţia vărsată de societăţile de servicii de investiţii financiare cu ocazia autorizării;
b)contribuţia anuală plătită de societăţile de servicii de investiţii financiare;
c)venituri din investirea resurselor sale;
d)venituri din realizarea creanţelor sale;
e)împrumuturi pe termen scurt care să acopere în exclusivitate nevoi curente de trezorerie;
f)alte venituri stabilite prin regulament de către C.N.V.M.
(2)Resursele financiare prevăzute la alin. (1), mai puţin cele prevăzute la lit. c), vor fi utilizate pentru compensarea investitorilor. Resursele financiare prevăzute la alin. (1) lit. c) vor fi destinate cheltuielilor curente ale Fondului.
(3)Fondul va fi scutit de plata oricăror impozite şi taxe, inclusiv a taxei de timbru.
*) Se abroga prevederile referitoare la impozitul pe profit din alineatul (3).

Art. 146
(1)C.N.V.M. va stabili anual plafoanele contribuţiilor la Fond.
(2)Contribuţiile efectuate de societăţile de servicii de investiţii financiare în conformitate cu prezentul capitol vor fi deductibile fiscal.
(3)Contribuţiile plătite de societăţile de servicii de investiţii financiare la Fond nu se restituie, inclusiv în cazul lichidării judiciare sau al dizolvării unei societăţi de servicii de investiţii financiare.
Art. 147
(1)Fondul va deschide un cont curent la o bancă comercială stabilită de C.N.V.M.
(2)Resursele financiare aflate la dispoziţia Fondului nu vor putea fi investite decât în titluri de stat sau în alte instrumente cu venit fix, garantate integral de stat până la data integrării în Uniunea Europeană, urmând ca ulterior aceste plasamente să se diversifice în active cu risc scăzut.

(3)Cheltuielile curente ale Fondului nu vor depăşi veniturile prevăzute la art. 145 alin. (1) lit. c).
Art. 148
C.N.V.M. va stabili prin regulament procedura de compensare, inclusiv cu privire la termene, subiecte şi obligaţii de transparenţă.