Norme Metodologice din 1995 cu privire la funcţionarea comisiilor sau, după caz, a subcomisiilor de evaluare şi la întocmirea rapoartelor de evaluare în vederea privatizării societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură

M.Of. 251

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Ianuarie 1996
Norme Metodologice din 1995 cu privire la funcţionarea comisiilor sau, după caz, a subcomisiilor de evaluare şi la întocmirea rapoartelor de evaluare în vederea privatizării societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură
Dată act: 23-oct-1995
Emitent: Guvernul
CAPITOLUL I:Funcţionarea comisiilor de evaluare
Art. 1
(1)Comisiile prevăzute la art. 22 alin. (1) din Legea nr. 55/1995, denumită în continuare lege, au următoarea componenţă:
- reprezentantul prefecturii, în calitate de preşedinte;
- reprezentantul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, în calitate de vicepreşedinte;
- reprezentantul direcţiei generale pentru agricultură şi alimentaţie;
- reprezentantul direcţiei teritoriale a Fondului Proprietăţii de Stat;
- reprezentantul Fondului Proprietăţii Private (sau al filialei acestuia) căruia îi sunt arondate, în calitatea sa de acţionar, societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură din judeţ.
(2)În funcţie de specificul fiecărui judeţ, de numărul, structura şi dimensiunea fiecăreia dintre societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură existente în judeţ, instituţiile abilitate vor nominaliza numărul corespunzător de specialişti, formând astfel subcomisii, fiecare în structura menţionată la alin. (1).
(3)La solicitarea scrisă a preşedintelui comisiei, pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii, instituţiile prevăzute de lege pot pune la dispoziţia comisiei şi un număr de 1-3 specialişti pentru perioade de cel mult 30 de zile, în condiţiile art. 3 pct. 1 şi ale notei la anexa nr. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 476/1995.
Art. 2
Comisia poate funcţiona în prezenţa a cel puţin trei dintre cei cinci membri, în următoarele condiţii:
a)lucrările sunt conduse de către preşedinte sau, în absenţa acestuia, de către vicepreşedinte;
b)absenţa unui membru al comisiei este justificată şi nu depăşeşte 5 zile lucrătoare; în caz contrar, instituţia care l-a numit ia măsuri de sancţionare sau de înlocuire, după caz;
c)rapoartele de evaluare, devizele estimative şi documentele justificative ale cheltuielilor sunt însuşite prin semnătură proprie de către toţi membrii comisiei.
Art. 3
(1)Evidenţa cheltuielilor materiale privind activitatea comisiei şi care se suportă de către Fondul Proprietăţii de Stat se ţine de către direcţia teritorială a Fondului Proprietăţii de Stat. Aceasta pune la dispoziţia comisiei sau, după caz, a subcomisiilor fondurile corespunzătoare devizului estimativ, pentru o lună, însuşit în condiţiile art. 2 lit. c), sub forma avansurilor spre decontare.
(2)În termen de maximum 5 zile de la expirarea lunii calendaristice pentru care s-a acordat avansul spre decontare, preşedintele comisiei sau, după caz, al subcomisiei prezintă ordonatorului de avans documentele justificative pentru cheltuielile efectuate.
Art. 4
Comisia judeţeană coordonează şi pregătirea privatizării societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură din judeţ, în condiţiile legii. În acest scop, îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a)coordonează şi verifică publicitatea;
b)îndrumă metodologic societăţile comerciale, pe producătorii deţinători de terenuri agricole şi celelalte categorii de persoane cu drept de preferinţă la privatizare prevăzute de lege, precum şi alte părţi interesate;
c)centralizează opţiunile exprimate de deţinătorii unui drept de preferinţă, avizează asupra lor şi/sau le ia în considerare la întocmirea raportului de evaluare, după caz;
d)întocmeşte raportul de evaluare pentru fiecare societate comercială prestatoare de servicii pentru agricultură, în vederea privatizării;
e)recomandă pentru societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură măsuri de reorganizare, restructurare sau reabilitare, incluzând divizări/fuziuni, vânzări de active sau mijloace fixe, ori modificarea obiectului de activitate, ţinând seama de situaţia specifică, actuală şi de perspectivă, de necesităţile şi opţiunile producătorilor agricoli menţionaţi la art. 7 alin. (5) din lege, precum şi de prioritatea privatizării societăţilor comerciale respective;
f)verifică documentaţiile prezentate de societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură în vederea privatizării şi, dacă este cazul, ia măsuri de completare, corectare sau modificare a acestora, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile (îndeosebi ale hotărârilor Guvernului nr. 945/1990, nr. 834/1991, nr. 26/1992, nr. 500/1994, cu modificările ulterioare) şi ale prezentelor norme.
Art. 5
Cu ocazia verificării documentaţiei privind terenurile aflate în patrimoniul sau în administrarea societăţii comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură, comisia ia măsuri, în funcţie de situaţia concretă, pentru:
a)eliberarea certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor, strict necesare activităţii, ţinând seama de rezultatul analizelor conform art. 4 lit. e) şi f);
b)scoaterea din patrimoniu şi transferul, în condiţiile art. 22 alin. (3) din lege, al terenurilor neagricole care, în aprecierea comisiei, nu sunt strict necesare activităţii şi modificarea corespunzătoare a documentelor de evidenţă, atestare şi înregistrare;
c)transferul către administraţia publică locală al terenurilor neagricole cu situaţie juridică neclară şi concesionarea, cu avizul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, a celor necesare activităţii societăţii comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură;
d)clarificarea dacă este cazul, a regimului juridic al terenurilor aparţinând domeniului privat al statului, vizate de art. 6 alin. (2) din lege.
În luarea deciziilor asupra acestor probleme, comisia va avea în vedere accelerarea privatizării societăţii comerciale respective.
Art. 6
Comisiile îşi încheie activitatea o dată cu:
a)întocmirea, până cel târziu la data de 15 noiembrie 1995, a rapoartelor de evaluare şi a documentaţiei pentru privatizarea societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură;
b)elaborarea de recomandări cu privire la remiterea către societatea comercială a cotei de până la 60% din suma cuvenită Fondului Proprietăţii de Stat, conform art. 8 alin. (1) şi (2) din lege, cu privire la societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură din judeţ, privatizate până la data de 19 iunie 1995; activitatea se va încheia la data de 15 decembrie 1995.
CAPITOLUL II:Întocmirea rapoartelor de evaluare
Art. 7
Imediat după constituire, comisia ia măsuri de publicitate şi informare, coordonate la nivelul judeţului, pentru toate părţile interesate.
Publicitatea şi informarea se asigură prin:
a)afişare la sediul societăţilor comerciale respective, al primăriilor din localităţile de pe raza de activitate a societăţilor comerciale şi al instituţiilor reprezentate în comisie;
b)publicare în presa scrisă (câte un cotidian de mare tiraj, de răspândire locală şi naţională);
c)alte mijloace de comunicare în masă cu audienţă locală semnificativă;
d)organizarea la secretariatul comisiei (direcţia generală pentru agricultură şi alimentaţie judeţeană) a unui birou de relaţii cu publicul, inclusiv cu reprezentanţii societăţilor comerciale şi cu producătorii agricoli.
Art. 8
(1)Publicitatea şi informarea prevăzute la art. 7 lit. a), b) şi c) cuprind:
a)lista societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură care se privatizează potrivit prezentelor norme, cuprinzând indicatorii economico-financiari de bază;
b)eşalonarea în timp a activităţilor coordonate de comisie, conform art. 4 şi 5;
c)temeiul legal, modul şi locul de adresare pentru cei interesaţi;
d)alte informaţii specifice, la aprecierea comisiei.
(2)Informarea prevăzută la art. 7 lit. d) conţine cel puţin: reglementările legale aplicabile, lista societăţilor comerciale, documentaţia de prezentare a societăţilor comerciale, situaţia economico-financiară a acestora pe bază de bilanţ, elementele specifice fiecărei societăţi comerciale cu privire la evaluare, divizare/fuziune şi/sau privatizare.
Art. 9
(1)Comisia solicită conducerii fiecărei societăţi comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură toate informaţiile necesare pentru evaluare în condiţiile prezentelor norme.
(2)În scopul elaborării corecte şi la termen a documentaţiei solicitate, comisia poate desemna, dintre membrii săi, sau preşedintele comisiei poate solicita instituţiilor reprezentate în comisie unul sau mai mulţi specialişti, după caz, care să sprijine societatea comercială.
(3)Documentaţia de privatizare privind fiecare societate comercială prestatoare de servicii pentru agricultură cuprinde:
a)memorandumul de prezentare a societăţii comerciale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.1 la Normele metodologice nr. 2/1994 pentru aplicarea Legii nr. 77/1994, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 31 ianuarie 1995;
b)activul net contabil determinat potrivit anexei nr. 1.2 la normele metodologice menţionate la lit. a), împreună cu balanţa de verificare a conturilor contabile sintetice şi situaţia patrimoniului - formular 02 - din luna precedentă;
c)rulajul creditor al contului de capital social de la înfiinţarea societăţii comerciale, conform Legii nr. 15/1990, până la data întocmirii raportului de evaluare, cu explicarea fiecărei modificări înregistrate în debitul sau creditul contului de capital social, baza legală a acestor modificări şi actele doveditoare ale respectării procedurii legale pentru fiecare modificare (inclusiv cele privind aplicarea hotărârilor Guvernului menţionate în art. 4 lit. f) şi cererile de menţiuni la Registrul comerţului, aferente);
d)lista mijloacelor fixe amortizate integral care, dacă nu mai sunt necesare pentru activitatea proprie, se scot din funcţiune conform art. 24 din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale;
e)lista utilajelor neamortizate şi nefolosite pentru care se propune evaluarea în temeiul art. 22 din lege;
f)lista activelor şi a mijloacelor fixe din dotare propuse pentru vânzare în temeiul art. 20 din lege;
g)bilanţurile contabile încheiate pentru activitatea desfăşurată în ultimii 3 ani, inclusiv anul 1994;
h)documentaţia întocmită conform Hotărârii Guvernului nr. 834/1991 privind terenurile aflate în patrimoniul sau în administrarea societăţii comerciale, atât cele pentru care a fost eliberat certificat de atestare a dreptului de proprietate, cât şi cele aflate într-una dintre situaţiile de competenţă a comisiei prevăzute la art. 5;
i)listele de inventariere a mijloacelor fixe din patrimoniu care pot fi folosite, cu duratele de serviciu rămase, exprimate în ani;
j)lista creanţelor de încasat, precum şi a celor incerte care pot fi scăzute din evidenţă, potrivit legii;
k)situaţia datoriilor neachitate de către societatea comercială, cu indicarea cauzelor neachitării acestora;
l)alte informaţii necesare comisiei pentru întocmirea raportului de evaluare şi a documentaţiei de privatizare.
Art. 10
(1)Concomitent cu întocmirea documentaţiei conform art. 9, comisia centralizează opţiunile, exprimate în scris, conform art. 4 lit. c). Pentru a fi luate în considerare, opţiunile scrise trebuie să cuprindă elementele necesare pentru identificarea persoanelor fizice sau a persoanelor juridice care le-au exprimat, inclusiv a reprezentanţilor acestora.
(2)De asemenea, ca urmare a publicităţii prevăzute la art. 7 şi 8, comisia centralizează ofertele de cumpărare privind o societate comercială, secţii sau grupuri de secţii, ori alte subunităţi care pot funcţiona în mod independent în înţelesul art. 53 din Legea nr. 58/1991, precum şi active sau mijloace fixe care pot face obiectul vânzării în condiţiile art. 20 din lege.
(3)Comisia nu va lua în considerare astfel de oferte, dacă nu cuprind: identitatea persoanei fizice sau a persoanei juridice interesate, obiectul ofertei, modalitatea şi condiţiile de plată, angajamente suplimentare (de exemplu investiţii noi, cu indicarea sursei de finanţare, menţinerea/diversificarea/dezvoltarea obiectului de activitate, locuri de muncă asigurate sau nou-create etc.).
(4)Ofertele prevăzute la alin. (3) se depun, în scris, la sediul secretariatului comisiei sau al instituţiilor reprezentate în aceasta, în termenul indicat în anunţul publicitar, dar cu cel puţin 10 zile înaintea datei de 15 februarie 1996.

Art. 11
După întocmirea şi centralizarea documentelor, conform art. 9 şi 10, comisia le analizează, în cel mai scurt termen posibil, şi întocmeşte raportul de evaluare, pe care îl transmite, împreună cu dosarul complet privind fiecare societate comercială prestatoare de servicii pentru agricultură, Fondului Proprietăţii de Stat şi Fondului Proprietăţii Private - acţionar al societăţii comerciale - în vederea divizării/fuziunii şi/sau privatizării.
Raportul de evaluare trebuie să cuprindă:
a)documentele prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. a), b), d), e), f) şi h);
b)activul net ajustat de comisie în conformitate cu dispoziţiile art. 22 alin. (1) şi (3) din lege şi cu instrucţiunile privind determinarea activului net ajustat, care vor fi întocmite de către Ministerul Finanţelor în colaborare cu Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi Fondul Proprietăţii de Stat;
c)în cazul în care din analizele efectuate rezultă necesitatea divizării, comisia sau, după caz, subcomisiile propun, în raportul de evaluare, începerea procedurii de privatizare pe data de 15 noiembrie 1995. După finalizarea procedurii de divizare, persoanele devenite acţionari pot opta, pe criterii de arondare teritorială, pentru menţinerea acestei calităţi la una dintre societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură rezultate din divizare;
d)clauzele asiguratorii prevăzute de art. 7 alin. (3) din lege.
CAPITOLUL III:Dispoziţii finale
Art. 12
(1)Recomandările comisiei privind, inclusiv, măsuri de felul celor prevăzute la art. 4 lit. e), art. 5 lit. b) şi c) şi art. 11 lit. c) din prezentele norme, iniţiate şi nefinalizate până la data privatizării, se includ, în mod corespunzător, prin clauze şi/sau condiţii specifice în sarcina societăţii comerciale sau, după caz, a acţionarilor ei, în contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni, caietul de sarcini al licitaţiei de vânzare de acţiuni sau în prospectul de vânzare de acţiuni prin ofertă publică.
(2)În alegerea metodei de vânzare a cotei de 40% din capitalul social al societăţii comerciale, în condiţiile art. 7 din lege, Fondul Proprietăţii de Stat va lua în considerare opţiunile exprimate şi avizul comisiei menţionat în art. 4 lit. c), cu condiţia ca acestea să fie ataşate la raportul de evaluare.
(3)În procesul de vânzare contra numerar a acţiunilor societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultură, se va acorda, în condiţiile legii, preferinţă opţiunilor producătorilor agricoli ori ale asociaţiilor acestora.
(4)Capitalul social al societăţii comerciale, modificat ca efect al aplicării prezentelor norme metodologice va fi comunicat Institutului de Management şi Informatică din subordinea Ministerului Industriilor de către Fondul Proprietăţii de Stat şi Fondurile Proprietăţii Private până la data de 15 februarie 1996.
Datele prevăzute la alineatul precedent vor fi transmise sub semnătura preşedinţilor fondurilor respective.

Publicată în Monitorul Oficial cu numărul 251 din data de 1 noiembrie 1995