Capitolul ii - Programarea şi desfăşurarea inspecţiilor - Norma din 2025 privind efectuarea inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar, precum şi activităţi de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea
M.Of. 188
În vigoare Versiune de la: 4 Martie 2025
CAPITOLUL II:Programarea şi desfăşurarea inspecţiilor
Art. 7: Programarea inspecţiilor
(1)Personalul de specialitate din cadrul ASPAAS elaborează, de regulă la începutul anului în curs, planul anual de inspecţii care include auditorii financiari şi firmele de audit care au fost selectaţi/selectate în vederea inspectării, potrivit prevederilor alin. (2).
(2)Selectarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în planul de inspecţii se realizează ţinând cont de următoarele:
a)resursele de personal şi fondul de timp disponibile ale ASPAAS;
b)tipul de servicii prestate (audit statutar, audit statutar EIP sau asigurarea raportării privind durabilitatea);
c)tipul de organizare (PFA/firmă de audit);
d)factorii de risc identificaţi, conform analizei de risc efectuate de ASPAAS;
e)frecvenţa inspecţiilor, conform prevederilor art. 5 alin. (3);
f)existenta solicitărilor pentru desfăşurarea de inspecţii tematice sau inspecţii la cerere.
(3)Planul de inspecţii se actualizează ori de câte ori este necesar, în funcţie de aspectele neprevăzute care pot apărea pe parcursul anului.
(4)Planul de inspecţii şi actualizările acestuia se aprobă de preşedintele ASPAAS.
Art. 8: Planificarea inspecţiilor
(1)În baza planului anual de inspecţii, personalul de specialitate din cadrul ASPAAS elaborează calendarul de inspecţii.
(2)Inspecţia se declanşează odată cu transmiterea către auditorul financiar sau firma de audit a înştiinţării privind efectuarea inspecţiei însoţite de cererea de informaţii. Prin cererea de informaţii se solicită, de regulă, informaţii despre auditorul financiar/firma de audit, manualul de control al calităţii şi dosarul integral selectat pentru inspecţie, arhivat în conformitate cu standardele internaţionale de audit şi orice alte informaţii necesare îndeplinirii obiectivelor de inspecţie.
(3)În situaţia în care ASPAAS nu deţine informaţii cu privire la misiunile de audit statutar şi/sau misiuni de asigurare a raportării privind durabilitatea, odată cu înştiinţarea prevăzută la alin. (2), echipa de inspecţie solicită auditorului financiar sau firmei de audit lista cu misiunile de audit statutar şi/sau misiunile de asigurare a raportării privind durabilitatea desfăşurate, urmând ca cererea de informaţii prevăzută la alin. (2) să fie transmisă după primirea listei solicitate.
(4)Personalul de specialitate din cadrul ASPAAS analizează răspunsul la cererea de informaţii şi, după caz, solicită informaţii suplimentare necesare desfăşurării inspecţiei.
(5)Cererile de informaţii, înştiinţarea privind efectuarea inspecţiei prevăzute, precum şi comunicările ulterioare se transmit, de regulă, prin e-mail sau prin orice alte mijloace de comunicare permise de Codul de procedură civilă, pe baza informaţiilor din Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit (RPE).
(6)Auditorul financiar sau firma de audit are obligaţia să transmită informaţiile solicitate într-un termen de maximum 7 zile lucrătoare de la comunicarea cererii de informaţii prevăzute la alin. (2) şi (4). În funcţie de volumul de informaţii solicitat sau alte situaţii temeinic justificate, inspectorii pot prelungi aceste termene până la 14 zile lucrătoare. Situaţiile temeinic justificate se probează cu înscrisuri.
(7)În cazul în care auditorul financiar sau firma de audit nu răspunde cererii de informaţii în termenele stabilite, echipa de inspecţie notifică auditorul financiar/firma de audit că au expirat termenele de transmitere a documentelor şi că urmează să emită nota de constatare, pe baza informaţiilor deţinute de ASPAAS la momentul respectiv.
(8)Transmiterea informaţiilor de către auditorul financiar sau firma de audit se realizează prin intermediul platformei securizate a ASPAAS. În cazul în care, în mod excepţional, acest lucru nu este posibil, acestea se vor transmite prin alte mijloace agreate de ASPAAS, astfel încât să se poată asigura completitudinea şi conformitatea cu originalul a dosarului de audit sau, după caz, a informaţiilor solicitate. În acest sens, auditorul sau firma de audit emite o declaraţie pe propria răspundere prin care declară că toate documentele transmise sunt conforme cu originalul, aşa cum se prevede la art. 14.
(9)Refuzul auditorului financiar sau al firmei de audit de a se supune inspecţiei sau de a transmite informaţiile solicitate, precum şi nerespectarea termenelor stabilite pentru transmiterea informaţiilor reprezintă abatere administrativă potrivit prevederilor art. 29 alin. (16) din Legea nr. 162/2017 şi se sancţionează potrivit legii.
(10)În situaţia prevăzută la alin. (7) şi (9), echipa de inspecţie emite o notă de constatare în care consemnează acest aspect, cu propunerea de înaintare către Comisia de disciplină a ASPAAS.
(11)În situaţii temeinic justificate, auditorii financiari sau firmele de audit pot solicita amânarea inspecţiei prevăzute la alin. (1).
(12)În situaţia prevăzută la alin. (11), auditorul financiar/firma de audit are obligaţia transmiterii solicitării, însoţită de documente justificative, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data înştiinţării.
(13)Solicitarea de amânare a inspecţiei se analizează de echipa de inspecţie şi se supune aprobării preşedintelui ASPAAS. Analiza constă în verificarea documentelor justificative transmise de auditor/firma de audit în scopul susţinerii solicitării de amânare a inspecţiei sau termenelor de transmitere a documentelor.
(14)Echipa de inspecţie comunică auditorului financiar sau firmei de audit decizia privind solicitarea de amânare a termenului, de regulă prin e-mail sau prin orice alte mijloace de comunicare permise de Codul de procedură civilă, pe baza informaţiilor din RPE, împreună cu precizarea termenelor stabilite, în conformitate cu prevederile alin. (15) sau (16), după caz.
(15)În cazul în care se constată că solicitarea prevăzută la alin. (11) nu este întemeiată sau nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (12), cererea se respinge, iar termenul pentru transmiterea informaţiilor rămâne cel stabilit iniţial.
(16)În cazul în care solicitarea prevăzută la alin. (11) este admisă, echipa de inspecţie stabileşte un nou termen de începere a inspecţiei, ţinând cont de documentele justificative puse la dispoziţie.
(17)După expirarea termenelor de transmitere a documentelor, inspectorii solicită o declaraţie pe propria răspundere, în condiţiile prevăzute la art. 14, prin care auditorul financiar/firma de audit confirmă faptul că toate documentele solicitate de echipa de inspecţii şi documentele considerate relevante de către auditor/firma de audit au fost transmise.
Art. 9: Obiectivele de inspecţie
(1)Obiectivele de inspecţie sunt elaborate pe baza principiilor metodologiei comune de inspecţii adoptate de COESA, respectiv CAIM.
(2)Obiectivele de inspecţie se împart în:
a)generale;
b)specifice;
c)alte obiective legate de verificarea entităţii auditate.
(3)Obiectivele generale urmărite de echipa de inspecţii sunt următoarele:
a)evaluarea integrală sau parţială a sistemului de control intern al auditorului financiar sau firmei de audit;
b)evaluarea modului de îndeplinire a obligaţiilor care le revin din organizarea profesiei (deţinerea e-vizei, obligaţii de formare, publicarea raportului de transparenţă, raportarea către ASPAAS etc.).
(4)Obiectivele specifice urmărite de echipa de inspecţii constau în:
a)evaluarea angajamentelor (misiunilor) de audit statutar selectate;
b)evaluarea modului de implementare a recomandărilor emise de echipa de inspecţie în inspecţiile precedente, după caz;
c)alte obiective specifice care se stabilesc în funcţie de misiunea de audit statutar selectată;
d)evaluarea activităţii de asigurare a raportării privind durabilitatea.
(5)În cadrul inspecţiilor se stabilesc şi obiective privind verificarea îndeplinirii obligaţiilor entităţilor auditate în conformitate cu Legea nr. 162/2017. În cazul în care se identifică constatări, acestea se evidenţiază într-o notă de informare şi se propune trimiterea către structura de specialitate sau, după caz, către Comisia de disciplină.
(6)Pentru angajamentele selectate, determinarea ariei de inspecţie se realizează în funcţie de riscurile asociate profilului entităţii auditate, luând în considerare următoarele:
a)secţiunile semnificative ale situaţiilor financiare;
b)aspectele cuprinse în raportul de audit sau, după caz, în raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea;
c)orice alte aspecte care pot contribui la o imagine cât mai fidelă a secţiunilor reprezentative ale dosarului de audit, precum şi a riscurilor asociate.
(7)Echipa de inspecţie, în evaluarea activităţii de audit statutar sau, după caz, a activităţii de asigurare a raportării privind durabilitatea, aplică procedura operaţională de inspecţie, cu scopul de a obţine o înţelegere rezonabilă care să îi permită să formuleze constatări şi concluzii în conformitate cu prevederile art. 13.
Art. 10: Constatări preliminare şi finale privind evaluarea calităţii activităţii auditorului financiar sau firmei de audit inspectat(e)
(1)În urma evaluării activităţii de audit statutar sau, după caz, a activităţii de asigurare a raportării privind durabilitatea, echipa de inspecţie elaborează constatările preliminare, pe care le comunică auditorului financiar sau firmei de audit inspectat(e) cu scopul de a:
a)oferi auditorului financiar sau firmei de audit inspectat(e) posibilitatea de a aduce eventuale clarificări suplimentare pe baza documentelor deja puse la dispoziţie;
b)obţine asigurarea că echipa de inspecţie are o înţelegere completă şi corectă a aspectelor la care se referă constatările formulate.
(2)Răspunsul auditorului financiar sau al firmei de audit la constatările preliminare se comunică echipei de inspecţie, cu respectarea termenului de 3 zile lucrătoare de la data transmiterii constatărilor preliminare. În mod excepţional, în funcţie de volumul de informaţii solicitat, de numărul de angajamente selectate şi alte circumstanţe, inspectorii pot stabili şi termene mai îndelungate, dar nu mai târziu de 10 zile lucrătoare. Răspunsul auditorului financiar sau al firmei de audit se transmite, prin e-mail, structurii responsabile cu inspecţia, atât în format editabil, cât şi în format pdf semnat şi ştampilat.
(3)În scopul clarificării unor aspecte, la solicitarea auditorului financiar/a reprezentantului firmei de audit inspectat(e) sau dacă se consideră necesar, echipa de inspecţie poate stabili o întâlnire, cu condiţia ca aceasta să aibă loc anterior transmiterii răspunsului potrivit alin. (2).
(4)În situaţia netransmiterii răspunsului în condiţiile alin. (2), constatările preliminare comunicate de echipa de inspecţie potrivit alin. (1) se consideră ca fiind acceptate de către auditor sau firma de audit şi vor fi incluse în constatările finale, care fac parte integrantă din raportul de inspecţie.
(5)În urma analizei răspunsului auditorului financiar/firmei de audit, potrivit alin. (2), echipa de inspecţie reţine observaţiile, în măsura în care acestea pot fi luate în considerare, sau le elimină motivat şi demarează procedura de finalizare a inspecţiei prin emiterea raportului de inspecţie, prevăzut la art. 11.
Art. 11: Elaborarea raportului de inspecţie
(1)Rezultatele inspecţiei se consemnează în raportul de inspecţie emis de echipa de inspecţie a ASPAAS.
(2)Raportul de inspecţie se înaintează către preşedintele ASPAAS, iar dacă este cazul se propune transmiterea acestuia către Comisia de disciplină sau aplicarea uneia dintre măsurile prevăzute la art. 39 din Legea nr. 162/2017.
(3)Raportul de inspecţie se transmite auditorului financiar sau firmei de audit inspectat(e), de regulă, prin e-mail sau prin orice alte mijloace de comunicare permise de Codul de procedură civilă pe baza informaţiilor din RPE, moment în care se consideră încheiată inspecţia.
Art. 12: Conţinutul raportului de inspecţie
Raportul de inspecţie cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a)capitolul I - o introducere care conţine temeiul juridic şi aspecte generale ale inspecţiei, scopul raportului de inspecţie, componenţa echipei de inspecţie, profilul firmei de audit sau al auditorului financiar, datele de identificare ale acesteia/acestuia, precum şi informaţiile relevante privind entitatea auditată;
b)capitolul II - obiectivele generale, specifice şi alte obiective urmărite de către echipa de inspecţie, în conformitate cu mandatul inspecţiei;
c)capitolul III - constatările şi concluziile echipei de inspecţie în baza deficienţelor identificate în inspecţia curentă, prezentate în anexa nr. 1 la raportul de inspecţie;
d)capitolul IV - constatările şi concluziile privind monitorizarea aspectelor urmărite în inspecţiile precedente, prezentate în anexa nr. 2 la raportul de inspecţie, dacă este cazul;
e)capitolul V - constatările şi concluziile privind evaluarea activităţii de asigurare a raportării privind durabilitatea, prezentate în anexa nr. 3 la raportul de inspecţie, dacă este cazul.
Art. 13: Constatările şi concluziile raportului de inspecţie
(1)Constatările şi concluziile echipei de inspecţie se fundamentează pe baza probelor de inspecţie puse la dispoziţie de auditorul financiar sau firma de audit.
(2)Constatările se referă la:
a)evaluarea parţială sau integrală a sistemului de control al calităţii al auditorului financiar sau firmei de audit;
b)evaluarea angajamentelor/misiunilor de audit/asigurare selectate.
(3)În funcţie de gravitatea deficienţelor constate, concluziile formulate de echipa de inspecţie pot fi următoarele:
a)nivel corespunzător - în situaţiile în care nu se identifică deficienţe;
b)nivel acceptabil - s-au identificat una sau mai multe constatări, altele decât constatările-cheie definite la lit. c), care necesită anumite îmbunătăţiri şi pentru care pot fi adoptate măsuri specifice de remediere în cadrul auditurilor viitoare. Aceste constatări vor fi comunicate firmei de audit sau auditorului financiar şi pot fi comunicate preşedintelui Comitetului de audit al entităţii auditate, după caz;
c)nivel care necesită îmbunătăţiri - s-au identificat una sau mai multe constatări-cheie care necesită îmbunătăţiri importante. O constatare-cheie se referă la suficienţa sau calitatea probelor de audit obţinute, la adecvarea raţionamentelor-cheie de audit sau la un alt aspect important. Prin urmare, sunt necesare anumite măsuri corective în cadrul auditurilor viitoare;
d)nivel care necesită îmbunătăţiri semnificative - s-au identificat una sau mai multe constatări-cheie care necesită îmbunătăţiri semnificative, respectiv există anumite îndoieli cu privire la caracterul adecvat al opiniei de audit emise, din cauza unor deficienţe ale probelor de audit obţinute, a unor raţionamente de audit inadecvate sau a unei lipse de scepticism profesional;
e)nivel necorespunzător - s-au identificat deficienţe semnificative generalizate sau grave la nivelul dosarului de audit sau, după caz, al secţiunilor verificate, care au condus la denaturări semnificative ale situaţiilor financiare sau la emiterea opiniei de audit fără probe de audit, sau încălcări importante ale Codului etic.
(4)Una sau mai multe constatări-cheie vor conduce la o evaluare conform concluziilor prevăzute la alin. (3) lit. c), d), e), în funcţie de gravitatea şi amploarea acestora. Orice alte constatări, altele decât constatările-cheie, vor conduce de la sine la o evaluare conform concluziei prevăzute la alin. (3) lit. b), indiferent de numărul acestora.
Art. 14: Declaraţia auditorului financiar sau a reprezentantului firmei de audit
(1)În temeiul art. 29 alin. (15) din Legea nr. 162/2017, după expirarea termenelor de transmitere a informaţiilor solicitate de echipa de inspecţie, auditorul financiar sau reprezentantul firmei de audit semnează şi transmite o declaraţie pe propria răspundere, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentele norme.
(2)Declaraţia cuprinde cel puţin următoarele menţiuni:
a)că a fost pusă la dispoziţia echipei de inspecţie toată documentaţia solicitată sau considerată relevantă de auditorul financiar/firma de audit;
b)că toate documentele transmise sunt conforme cu originalul;
c)că nu au prestat servicii care nu sunt de audit, interzise potrivit art. 5 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, în cazul entităţilor de interes public;
d)că şi-au menţinut independenţa faţă de entitatea auditată, atât în perioada acoperită de situaţiile financiare care fac obiectul auditului, cât si în perioada în care se efectuează auditul statutar şi/sau durabilitate;
e)eventualele servicii prestate, altele decât auditul statutar sau asigurarea raportării privind durabilitatea, în beneficiul entităţii auditate, al entităţii sale mamă sau al entităţii controlate de aceasta.
Orice informaţii noi transmise şi/sau solicitate ulterior acestei declaraţii vor fi luate în considerare de către inspectori doar în situaţii temeinic justificate (spre exemplu, situaţia în care documentele solicitate nu fac obiectul dosarului deja transmis).
(3)La primirea declaraţiei prevăzute la alin. (1), echipa de inspecţie consideră că i-au fost puse la dispoziţie toate documentele pentru angajamentul inspectat în conformitate cu cererea de informaţii şi începe etapa de analiză a informaţiilor primite.
(4)Refuzul auditorului financiar sau al reprezentantului firmei de audit de a transmite declaraţia prevăzută la alin. (1) reprezintă o încălcare a prevederilor art. 29 alin. (15) din Legea nr. 162/2017.
Art. 15: Măsuri aplicate în urma efectuării inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit
(1)Măsurile ce pot fi aplicate ca urmare a rezultatelor inspecţiei sunt:
a)măsuri de prevenţie;
b)aplicarea sancţiunilor contravenţionale;
c)aplicarea sancţiunilor administrative de către Comisia de disciplină în cazul trimiterii raportului de inspecţie către această structură.
(2)În urma inspecţiei sau în alte situaţii, atunci când se constată existenţa oricăror deficienţe sau neconformităţi cu legislaţia aplicabilă în activitatea desfăşurată de auditorul financiar sau firma de audit, precum şi neîndeplinirea oricăror obligaţii prevăzute de prezentele norme, ASPAAS poate emite una dintre următoarele măsuri:
a)recomandări scrise, cu termenul de implementare de maximum 12 luni de la data comunicării acestora;
b)publicarea pe site-ul ASPAAS a unei declaraţii în conformitate cu art. 39 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 162/2017, privind neconformitatea raportului de audit/raportului de asigurare;
c)o notificare scrisă în conformitate cu art. 39 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 162/2017.
(3)Sancţiunile contravenţionale se aplică de către persoanele desemnate prin ordin al preşedintelui ASPAAS pentru constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor.
(4)Faptele pentru care se aplică sancţiuni contravenţionale sunt prevăzute la art. 44 alin. (1) din Legea nr. 162/2017.
(5)Amenzile contravenţionale ce pot fi aplicate de către ASPAAS sunt prevăzute la art. 44 alin. (2) din Legea nr. 162/2017.
(6)Nerespectarea reglementărilor aplicabile auditului statutar sau, după caz, neasigurarea raportării privind durabilitatea constituie abatere administrativă în conformitate cu prevederile art. 40 alin. (2) din Legea nr. 162/2017 şi se sancţionează conform art. 40 alin. (4), (6) şi (7) şi art. 41 din aceeaşi lege.
(7)ASPAAS publică pe site-ul propriu sancţiunile şi măsurile de prevenţie, după caz, în conformitate cu art. 42 din Legea nr. 162/2017.
(8)ASPAAS furnizează anual către COESA informaţii cu privire la toate măsurile şi sancţiunile aplicate în temeiul prezentului articol, în conformitate cu art. 48 din Legea nr. 162/2017.
(9)Rezultatele inspecţiilor de calitate sunt evidenţiate statistic în raportul anual al ASPAAS şi utilizate în raportările către COESA şi IFIAR.
Art. 16: Monitorizarea aspectelor urmărite în inspecţiile precedente şi măsurile aplicate
(1)ASPAAS monitorizează activitatea de audit statutar sau, după caz, activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea desfăşurată de auditorii financiari şi firmele de audit, în funcţie de aspectele identificate în inspecţia precedentă.
(2)Monitorizarea prevăzută la alin. (1) se efectuează prin inspecţie periodică şi se referă la urmărirea implementării recomandărilor emise pentru sistemul de control al calităţii din inspecţia precedentă.
(3)Rezultatele monitorizării pot fi următoarele:
a)implementat;
b)implementat parţial;
c)neimplementat.
(4)Neîndeplinirea obligaţiilor auditorilor financiari sau ale firmelor de audit referitoare la implementarea recomandărilor formulate de echipa de inspecţie se constată şi se consemnează în raportul de inspecţie şi, după caz, se înaintează Comisiei de disciplină.