Art. 8. - Art. 8: Planificarea inspecţiilor - Norma din 2025 privind efectuarea inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar, precum şi activităţi de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea
M.Of. 188
În vigoare Versiune de la: 4 Martie 2025
Art. 8: Planificarea inspecţiilor
(1)În baza planului anual de inspecţii, personalul de specialitate din cadrul ASPAAS elaborează calendarul de inspecţii.
(2)Inspecţia se declanşează odată cu transmiterea către auditorul financiar sau firma de audit a înştiinţării privind efectuarea inspecţiei însoţite de cererea de informaţii. Prin cererea de informaţii se solicită, de regulă, informaţii despre auditorul financiar/firma de audit, manualul de control al calităţii şi dosarul integral selectat pentru inspecţie, arhivat în conformitate cu standardele internaţionale de audit şi orice alte informaţii necesare îndeplinirii obiectivelor de inspecţie.
(3)În situaţia în care ASPAAS nu deţine informaţii cu privire la misiunile de audit statutar şi/sau misiuni de asigurare a raportării privind durabilitatea, odată cu înştiinţarea prevăzută la alin. (2), echipa de inspecţie solicită auditorului financiar sau firmei de audit lista cu misiunile de audit statutar şi/sau misiunile de asigurare a raportării privind durabilitatea desfăşurate, urmând ca cererea de informaţii prevăzută la alin. (2) să fie transmisă după primirea listei solicitate.
(4)Personalul de specialitate din cadrul ASPAAS analizează răspunsul la cererea de informaţii şi, după caz, solicită informaţii suplimentare necesare desfăşurării inspecţiei.
(5)Cererile de informaţii, înştiinţarea privind efectuarea inspecţiei prevăzute, precum şi comunicările ulterioare se transmit, de regulă, prin e-mail sau prin orice alte mijloace de comunicare permise de Codul de procedură civilă, pe baza informaţiilor din Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit (RPE).
(6)Auditorul financiar sau firma de audit are obligaţia să transmită informaţiile solicitate într-un termen de maximum 7 zile lucrătoare de la comunicarea cererii de informaţii prevăzute la alin. (2) şi (4). În funcţie de volumul de informaţii solicitat sau alte situaţii temeinic justificate, inspectorii pot prelungi aceste termene până la 14 zile lucrătoare. Situaţiile temeinic justificate se probează cu înscrisuri.
(7)În cazul în care auditorul financiar sau firma de audit nu răspunde cererii de informaţii în termenele stabilite, echipa de inspecţie notifică auditorul financiar/firma de audit că au expirat termenele de transmitere a documentelor şi că urmează să emită nota de constatare, pe baza informaţiilor deţinute de ASPAAS la momentul respectiv.
(8)Transmiterea informaţiilor de către auditorul financiar sau firma de audit se realizează prin intermediul platformei securizate a ASPAAS. În cazul în care, în mod excepţional, acest lucru nu este posibil, acestea se vor transmite prin alte mijloace agreate de ASPAAS, astfel încât să se poată asigura completitudinea şi conformitatea cu originalul a dosarului de audit sau, după caz, a informaţiilor solicitate. În acest sens, auditorul sau firma de audit emite o declaraţie pe propria răspundere prin care declară că toate documentele transmise sunt conforme cu originalul, aşa cum se prevede la art. 14.
(9)Refuzul auditorului financiar sau al firmei de audit de a se supune inspecţiei sau de a transmite informaţiile solicitate, precum şi nerespectarea termenelor stabilite pentru transmiterea informaţiilor reprezintă abatere administrativă potrivit prevederilor art. 29 alin. (16) din Legea nr. 162/2017 şi se sancţionează potrivit legii.
(10)În situaţia prevăzută la alin. (7) şi (9), echipa de inspecţie emite o notă de constatare în care consemnează acest aspect, cu propunerea de înaintare către Comisia de disciplină a ASPAAS.
(11)În situaţii temeinic justificate, auditorii financiari sau firmele de audit pot solicita amânarea inspecţiei prevăzute la alin. (1).
(12)În situaţia prevăzută la alin. (11), auditorul financiar/firma de audit are obligaţia transmiterii solicitării, însoţită de documente justificative, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data înştiinţării.
(13)Solicitarea de amânare a inspecţiei se analizează de echipa de inspecţie şi se supune aprobării preşedintelui ASPAAS. Analiza constă în verificarea documentelor justificative transmise de auditor/firma de audit în scopul susţinerii solicitării de amânare a inspecţiei sau termenelor de transmitere a documentelor.
(14)Echipa de inspecţie comunică auditorului financiar sau firmei de audit decizia privind solicitarea de amânare a termenului, de regulă prin e-mail sau prin orice alte mijloace de comunicare permise de Codul de procedură civilă, pe baza informaţiilor din RPE, împreună cu precizarea termenelor stabilite, în conformitate cu prevederile alin. (15) sau (16), după caz.
(15)În cazul în care se constată că solicitarea prevăzută la alin. (11) nu este întemeiată sau nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (12), cererea se respinge, iar termenul pentru transmiterea informaţiilor rămâne cel stabilit iniţial.
(16)În cazul în care solicitarea prevăzută la alin. (11) este admisă, echipa de inspecţie stabileşte un nou termen de începere a inspecţiei, ţinând cont de documentele justificative puse la dispoziţie.
(17)După expirarea termenelor de transmitere a documentelor, inspectorii solicită o declaraţie pe propria răspundere, în condiţiile prevăzute la art. 14, prin care auditorul financiar/firma de audit confirmă faptul că toate documentele solicitate de echipa de inspecţii şi documentele considerate relevante de către auditor/firma de audit au fost transmise.