Capitolul vii - Organizarea etapei de selecţie - Norma din 2023 privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii
M.Of. 1184
În vigoare Versiune de la: 28 Decembrie 2023
CAPITOLUL VII:Organizarea etapei de selecţie
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale privind organizarea etapei de selecţie
Art. 65
Competenţa de organizare a etapei de selecţie aparţine comisiei de concurs şi, după caz, comisiei de soluţionare a contestaţiilor, potrivit atribuţiilor ce revin acestor comisii, pentru ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici vacante şi autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice pentru care se organizează concursul prevăzut la art. 467 alin. (3) din prezentul cod, ai căror conducători au competenţa de numire în funcţiile publice pentru care se organizează concursul pe post, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere vacante şi a funcţiilor publice de execuţie vacante sau temporar vacante.
Art. 66
Etapa de selecţie se realizează prin concurs pe post prin care sunt verificate competenţele specifice şi cunoştinţele de specialitate necesare ocupării unei funcţii publice.
Art. 67
(1)La etapa de selecţie pentru ocuparea unei funcţii publice pot participa persoanele care au promovat etapa de recrutare desfăşurată în condiţiile prezentei anexe, pentru funcţia publică pentru care au candidat, precum şi pentru alte funcţii publice din aceeaşi categorie, clasă şi, după caz, grad profesional, caracterizate prin competenţe generale cu acelaşi nivel de complexitate, pentru o perioadă de maximum 3 ani de la data promovării acesteia. Potrivit prevederilor art. 17 lit. b) din anexa nr. 8 la prezentul cod, prin acelaşi nivel de complexitate se înţeleg următoarele:
a)competenţele generale aferente funcţiei publice de execuţie, grad profesional debutant au acelaşi nivel de complexitate cu competenţele generale aferente funcţiei publice de execuţie, grad profesional asistent;
b)competenţele generale aferente funcţiei publice de execuţie, grad profesional principal au acelaşi nivel de complexitate cu competenţele generale aferente funcţiei publice de execuţie, grad profesional superior;
c)competenţele generale aferente funcţiei publice de conducere de director general, director general adjunct, director executiv, director executiv adjunct, director, director adjunct au acelaşi nivel de complexitate.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător persoanelor care au promovat etapa de recrutare în cadrul concursului-pilot, desfăşurată în conformitate cu prevederile art. 619 din prezentul cod şi ale anexei nr. 9 la prezentul cod, pentru o perioadă de maximum 3 ani de la data promovării acesteia.
(3)La etapa de selecţie pentru ocuparea unei funcţii publice de execuţie sau a unei funcţii publice de conducere pot participa şi persoane care au deja calitatea de funcţionar public, conform prevederilor art. 467 alin. (9) din prezentul cod.
Art. 68
(1)Organizarea etapei de selecţie constă în derularea etapelor cuprinse între înştiinţarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu privire la concursul pe post, potrivit art. 470 din prezentul cod, şi asigurarea publicităţii etapei de selecţie.
(2)Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a demara procedura de organizare a etapei de selecţie în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data afişării raportului final al etapei de recrutare, în condiţiile prevăzute la art. 62.
(3)Pe perioada de valabilitate a planului de recrutare a funcţionarilor publici din care face parte funcţia publică, procedura de organizare a etapei de selecţie se poate relua fără să mai fie necesară parcurgerea procedurii prevăzute la capitolele II-VI din prezentul titlu, dacă funcţia publică nu a fost ocupată în urma desfăşurării etapei iniţiale de selecţie, precum şi în situaţia în care, ulterior ocupării în condiţiile prezentului titlu, funcţia publică devine vacantă, iar conducătorul autorităţii sau instituţiei publice decide să nu aplice o altă modalitate de ocupare a acesteia, dintre cele prevăzute la art. 466 alin. (2) lit. b)-d) din prezentul cod.
SECŢIUNEA 2:Înştiinţarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici
Art. 69
Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a înştiinţa Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici cu privire la organizarea şi desfăşurarea acestei etape cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data publicării anunţului de concurs sau, după caz, de a solicita Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici organizarea acesteia.
Art. 70
(1)Înştiinţarea cu privire la organizarea etapei de selecţie se transmite prin intermediul platformei informatice de concurs şi cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele informaţii:
a)denumirea autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a etapei de selecţie sau, după caz, denumirea autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia se găsesc funcţiile publice pentru care se organizează concursul;
b)funcţia publică pentru care se organizează concursul, identificată, după caz, prin denumire, categorie, clasă şi grad profesional, precum şi compartimentul din care face parte, conform planului de recrutare a funcţionarilor publici prevăzut la art. 17 alin. (2);
c)precizarea expresă a duratei timpului de muncă, respectiv durată normală a timpului de muncă sau durată redusă a timpului de muncă la jumătate de normă;
d)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei suplimentare, dacă este cazul, pentru testarea prin probă suplimentară a competenţelor specifice;
e)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei scrise;
f)condiţiile de participare cuprinzând condiţiile prevăzute la art. 465 din prezentul cod, alte condiţii prevăzute de legislaţia specifică, precum şi competenţele specifice, după caz;
g)perioada şi modalitatea de înscriere la etapa de selecţie;
h)bibliografia de specialitate şi tematica de specialitate;
i)atribuţiile postului prevăzute în fişa postului, precum şi alte date necesare desfăşurării etapei de selecţie;
j)coordonate de contact pentru înscrierea la etapa de selecţie, cuprinzând adresa de corespondenţă, telefon, e-mail, persoana de contact şi funcţia publică deţinută;
k)coordonate de contact ale persoanei din cadrul compartimentului de resurse umane, responsabilă pentru gestionarea concursului, precum şi a platformei informatice de concurs pentru autoritatea sau instituţia publică organizatoare; datele de contact, cuprinzând numele şi prenumele acesteia, funcţia, numărul de telefon şi adresa de e-mail;
l)conţinutul dosarului de concurs.
(2)Autoritatea sau instituţia publică organizatoare poate solicita Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici desemnarea unui reprezentant pentru a face parte din comisia de concurs, respectiv din comisia de soluţionare a contestaţiilor, odată cu transmiterea înştiinţării.
(3)Pentru concursurile pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, comisia de concurs, respectiv din comisia de soluţionare a contestaţiilor, cuprinde, în mod obligatoriu, un reprezentant desemnat de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
(4)În situaţiile prevăzute la alin. (2) şi (3), reprezentantul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici poate fi desemnat din cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici sau, după caz, din cadrul instituţiei prefectului pentru concursurile organizate pentru ocuparea funcţiilor publice prevăzute la art. 385 alin. (2) din prezentul cod, la propunerea prefectului judeţului respectiv.
(5)Pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici, solicitarea comunicată Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici în condiţiile prevăzute la alin. (1) se aduce la cunoştinţa comisiei de concurs pentru înalţi funcţionari publici, prin grija secretariatului acesteia.
(6)Comisia de concurs prevăzută la alin. (5) se întruneşte în şedinţă şi stabileşte următoarele:
a)condiţiile de participare la etapa de selecţie, potrivit legii;
b)organizarea probei suplimentare, dacă este cazul, şi desemnarea expertului care gestionează proba suplimentară;
c)perioada de desfăşurare a etapei de selecţie şi data desfăşurării probei scrise;
d)bibliografia şi tematica de specialitate pentru etapa de selecţie.
(7)Cu cel puţin 45 de zile calendaristice înainte de data stabilită pentru desfăşurarea probei scrise a etapei de selecţie, comisia de concurs pentru înalţii funcţionari publici transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici datele prevăzute la alin. (6).
Art. 71
(1)Bibliografia de specialitate pentru etapa de selecţie cuprinde acte normative, altele decât cele prevăzute la art. 46 alin. (4), prevederi ale prezentului cod cu excluderea celor prevăzute la art. 46 alin. (4), precum şi lucrări, articole de specialitate sau surse de informare şi documentare expres indicate, cu relevanţă pentru funcţia publică pentru care se organizează această etapă. Tematica de specialitate este obligatorie şi se stabileşte pe baza bibliografiei. Tematica de specialitate reprezintă totalitatea temelor esenţiale şi relevante pentru funcţia publică pentru care se organizează concursul, sintetizate din bibliografia de specialitate.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru stabilirea bibliografiei de specialitate pentru etapa de selecţie pot fi avute în vedere actele normative prevăzute la art. 46 alin. (4), în situaţia în care pentru ocuparea funcţiei publice sunt necesare cunoştinţe aprofundate în domeniul respectării demnităţii umane, protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prevenirii şi combaterii incitării la ură şi discriminare, egalitate de şanse şi de tratament sau în domeniul administraţiei publice.
(3)Bibliografia şi tematica de specialitate pentru funcţiile publice de conducere vacante şi pentru funcţiile publice de execuţie vacante sau temporar vacante se aprobă de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, la propunerea compartimentelor de specialitate.
(4)Bibliografia şi tematica de specialitate pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici se stabilesc de către comisia de concurs pentru înalţii funcţionari publici.
Art. 72
Pentru competenţele specifice prevăzute în fişa postului standardizată, corespunzătoare funcţiei publice respective, autoritatea sau instituţia publică organizatoare a concursului stabileşte modalitatea prin care competenţele specifice se dovedesc, potrivit prevederilor art. 21 din anexa nr. 8 la prezentul cod.
SECŢIUNEA 3:Constituirea comisiilor de concurs şi de soluţionare a contestaţiilor
Art. 73
(1)În vederea organizării şi desfăşurării etapei de selecţie pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere şi de execuţie, de la momentul înştiinţării Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, dar nu mai târziu de data publicării anunţului privind această etapă în condiţiile prevăzute la art. 89 alin. (2), se constituie comisii de concurs, respectiv comisii de soluţionare a contestaţiilor, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, în condiţiile prezentei anexe.
(2)În vederea organizării şi desfăşurării etapei de selecţie pentru ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici, comisia de concurs, respectiv comisia de soluţionare a contestaţiilor, prevăzute la art. 396 alin. (1) din prezentul cod, îşi exercită atribuţiile ce le revin în acest sens, în condiţiile prezentei anexe.
(3)În cazul în care se decide testarea competenţelor specifice prin organizarea de probe suplimentare, prin actul administrativ prevăzut la alin. (1), conducătorul autorităţii sau instituţiei publice numeşte experţi în domeniu, care gestionează aceste probe.
(4)În cazul în care se decide testarea competenţelor specifice prin organizarea de probe suplimentare, comisia de concurs pentru înalţii funcţionari publici comunică Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici numele şi prenumele expertului desemnat, în condiţiile prevăzute la art. 70 alin. (6) lit. b) şi alin. (7).
Art. 74
(1)Prin actul administrativ prevăzut la art. 73 alin. (1) se desemnează preşedintele comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor din rândul membrilor acestora, precum şi un secretar, de regulă, din cadrul compartimentului de resurse umane, astfel încât să poată fi asigurată desfăşurarea în condiţii optime a probelor de concurs.
(2)Preşedintele comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor, prevăzute la art. 73 alin. (2), se desemnează prin decizia prim-ministrului de constituire a comisiilor din rândul membrilor acestora. Secretariatul comisiei de concurs şi al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigură de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici. Desemnarea persoanelor care asigură secretariatul se face prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
Art. 75
(1)Pentru concursurile organizate în vederea ocupării funcţiilor publice de execuţie, comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt compuse din câte trei membri, reprezentanţi ai autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului, desemnaţi din cadrul acesteia, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, precum şi, după caz, un reprezentant al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu excepţia cazului în care se face aplicarea art. 469 alin. (6)-(8) din prezentul cod, situaţie în care unul dintre reprezentanţi este desemnat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici ori de instituţia prefectului.
(2)Pentru concursurile organizate în vederea ocupării funcţiilor publice de conducere, comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt compuse fiecare din câte 5 membri, desemnaţi după cum urmează:
a)4 membri sunt reprezentanţi ai autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului desemnaţi din cadrul acesteia sau/şi din cadrul autorităţii sau instituţiei publice ierarhic superioare;
b)un membru este reprezentant al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici desemnat din cadrul acesteia sau, după caz, din cadrul instituţiei prefectului, în condiţiile prevăzute la art. 469 alin. (6) şi (7) din prezentul cod.
(3)În situaţia concursurilor organizate pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere de director executiv şi director executiv adjunct sau a funcţiilor publice specifice asimilate acestora din cadrul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale, precum şi din cadrul instituţiilor publice din teritoriu, aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea Guvernului, a ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor se constituie după cum urmează:
a)3 membri sunt desemnaţi din cadrul autorităţii sau instituţiei publice care coordonează activitatea serviciului public deconcentrat;
b)un membru este reprezentant al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, desemnat din cadrul acesteia sau, după caz, din cadrul instituţiei prefectului, în condiţiile prevăzute la art. 469 alin. (7) din prezentul cod;
c)un membru este reprezentantul instituţiei prefectului din judeţul în care îşi are sediul serviciul public deconcentrat, desemnat prin ordin al prefectului.
(4)Reprezentantul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici sau, după caz, reprezentantul instituţiei prefectului, desemnat în cadrul comisiei de concurs potrivit prevederilor prezentului articol, are exclusiv atribuţii cu privire la evaluarea probelor etapei de selecţie, prevăzute la art. 92 alin. (1) lit. a), c) şi d).
(5)În situaţia în care prin acte normative cu caracter special aplicabile unor domenii de activitate este prevăzută obligaţia participării unor reprezentanţi ai altor autorităţi şi instituţii publice decât cele prevăzute de prezenta anexă la concursul pe post, reprezentantul autorităţii sau instituţiei publice respective îl înlocuieşte pe unul dintre reprezentanţii autorităţii ori instituţiei publice organizatoare a concursului în cadrul comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(6)Concursurile organizate în vederea ocupării funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici sunt gestionate de către o comisie de concurs, respectiv o comisie de soluţionare a contestaţiilor, formate din 7 membri, numiţi prin decizie a prim-ministrului, conform art. 396 alin. (1) din prezentul cod.
(7)Răspunderea privind respectarea prevederilor legale privind organizarea şi desfăşurarea etapei de selecţie aparţine autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a etapei de selecţie sau, după caz, comisiei de concurs prevăzute la alin. (6).
Art. 76
(1)La solicitarea organizaţiilor sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici, adresată autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului, un membru al comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor este desemnat din partea acestora.
(2)Solicitarea organizaţiilor sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici se depune până cel târziu în ultima zi prevăzută pentru depunerea dosarelor de către candidaţii la ocuparea funcţiei publice de conducere vacante şi a funcţiei publice de execuţie vacante sau temporar vacante pentru care se organizează concursul.
(3)Membrul comisiei de concurs sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor desemnat potrivit alin. (1) îl înlocuieşte pe unul dintre reprezentanţii autorităţii ori instituţiei publice în al cărei stat de funcţii se află funcţia publică vacantă pentru care se organizează concursul.
(4)Persoanele desemnate de organizaţiile sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 78 alin. (1) şi art. 79 şi 80.
Art. 77
(1)Comisia de concurs, respectiv comisia de soluţionare a contestaţiilor pot avea în componenţă funcţionari publici din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice, în următoarele cazuri:
a)număr insuficient de funcţionari publici din cadrul autorităţii ori instituţiei publice organizatoare;
b)funcţionarii publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de art. 78 pentru a fi desemnaţi în comisia de concurs, respectiv în comisia de soluţionare a contestaţiilor;
c)funcţionarii publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice s-ar putea afla sau se află în conflict de interese şi/sau incompatibilitate prevăzute la art. 79 şi 80.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), conducătorul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului se adresează conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru a fi desemnaţi membri în comisia de concurs, respectiv în comisia de soluţionare a contestaţiilor şi solicită nominalizarea unor funcţionari publici pentru a fi desemnaţi ca membri în cadrul comisiei de concurs, respectiv în cadrul comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 78
(1)Pot fi desemnaţi ca membri în comisiile de concurs sau de soluţionare a contestaţiilor prevăzute la art. 73 alin. (1) funcţionarii publici definitivi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)au cunoştinţe aprofundate în unul dintre domeniile funcţiilor publice pentru care se organizează etapa de selecţie;
b)au pregătire şi/sau experienţă în unul dintre domeniile funcţiilor publice pentru care se organizează concursul, managementul resurselor umane sau în administraţia publică;
c)au o probitate morală recunoscută;
d)deţin o funcţie publică cel puţin din aceeaşi clasă cu funcţia publică de execuţie vacantă sau temporar vacantă pentru ocuparea căreia se organizează etapa de selecţie;
e)nu se află în cazurile de incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute la art. 79 şi 80.
(2)Poate fi desemnată membru în comisia de concurs şi în comisia de soluţionare a contestaţiilor, pentru etapa de selecţie organizată în vederea ocupării funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici, persoana care îndeplineşte cumulativ condiţiile prevăzute la art. 396 alin. (5) din prezentul cod.
(3)Dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 396 alin. (5) din prezentul cod se face cu următoarele documente justificative:
a)cartea de identitate, pentru condiţiile prevăzute la art. 396 alin. (5) lit. a) şi b) din prezentul cod;
b)adeverinţă care atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie, cu cel mult 6 luni anterior desemnării ca membru, precum şi aviz psihologic emis de către un organism specializat în condiţiile legii, pentru condiţia prevăzută la art. 396 alin. (5) lit. c) din prezentul cod;
c)diploma de licenţă sau echivalentă, pentru condiţia prevăzută la art. 396 alin. (5) lit. d) din prezentul cod;
d)declaraţie pe propria răspundere, pentru condiţiile prevăzute la art. 396 alin. (5) lit. e) şi f) din prezentul cod;
e)cazierul judiciar, pentru condiţia prevăzută la art. 396 alin. (5) lit. g) din prezentul cod;
f)fişa postului sau alte acte care să dovedească deţinerea unor funcţii sau calităţi, diplome, atestate sau lucrări de specialitate elaborate, precum şi alte documente justificative relevante, pentru condiţiile prevăzute la art. 396 alin. (5) lit. h) şi i) din prezentul cod.
Art. 79
(1)Nu poate fi desemnat membru în comisia de concurs sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor funcţionarul public care a fost sancţionat disciplinar, iar sancţiunea aplicată nu a fost radiată, conform legii.
(2)Membrilor comisiilor de concurs şi de soluţionare a contestaţiilor constituite pentru etapa de selecţie organizată în vederea ocupării funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici li se aplică următoarele cazuri de incompatibilitate:
a)nu pot fi desemnaţi ca membri în aceeaşi comisie, respectiv în ambele comisii persoane care au între ele calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea;
b)aceeaşi persoană nu poate fi desemnată şi în comisia de concurs şi în comisia de soluţionare a contestaţiilor;
c)nu pot fi desemnaţi ca membri în comisia de evaluare sau în comisia de disciplină, constituite pentru categoria înalţilor funcţionari publici;
d)niciunul dintre membri nu este numit sau ales într-o funcţie de demnitate publică ori nu este candidat pentru o astfel de funcţie.
(3)Prevederile art. 23 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
Art. 80
Nu poate fi membru în comisia de concurs sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor funcţionarul public sau persoana care se află în unul dintre cazurile de conflict de interese prevăzute la art. 24.
Art. 81
(1)Situaţiile de incompatibilitate prevăzute la art. 79, precum şi situaţiile de conflict de interese prevăzute la art. 80 se sesizează de persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi, de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului ori de orice altă persoană interesată, în orice moment al organizării şi desfăşurării etapei de selecţie.
(2)Membrii comisiei de concurs sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor au obligaţia să informeze, în scris, cu celeritate, persoanele care i-au desemnat despre orice conflict de interese care a intervenit sau ar putea interveni şi să se abţină de la participarea ori luarea vreunei decizii cu privire la concursul în cadrul căruia a intervenit conflictul de interese.
(3)Membrii comisiei de concurs sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor pentru etapa de selecţie organizată în vederea ocupării funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici, în cazul existenţei unui conflict de interese, au obligaţia să îl informeze de îndată pe preşedintele comisiei şi să se abţină de la participarea în comisie. În cazul în care preşedintele comisiei de concurs sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se află în această situaţie, este obligat să se abţină de la participarea în comisie. Pentru şedinţa respectivă, preşedintele supleant este ales cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
(4)În vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (3), anterior derulării probei de verificare a eligibilităţii candidaţilor, pe baza analizei listei candidaţilor înscrişi la concurs, membrii comisiei de concurs au obligaţia de a depune o declaraţie pe propria răspundere că nu se află în niciunul dintre cazurile prevăzute la art. 79. Declaraţiile se păstrează la secretariatul comisiei de concurs. Aceeaşi obligaţie revine şi membrilor comisiei de soluţionare a contestaţiilor, în situaţia în care sunt convocaţi, potrivit legii, pentru soluţionarea unei contestaţii.
(5)În cazul constatării existenţei unei situaţii de incompatibilitate sau conflict de interese, pentru membrii comisiei de concurs sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor pentru etapa de selecţie organizată în vederea ocupării funcţiilor publice de conducere sau de execuţie, prevederile art. 25 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(6)În cazul în care situaţia de incompatibilitate sau conflictul de interese pentru membrii comisiei de concurs sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor la etapa de selecţie organizată în vederea ocupării funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici se constată ulterior desfăşurării uneia dintre probele din etapa de selecţie, rezultatul probei ori probelor desfăşurate se recalculează prin eliminarea evaluării membrului aflat în situaţie de incompatibilitate sau conflict de interese, sub rezerva asigurării validităţii evaluării a cel puţin două treimi din numărul membrilor comisiei de concurs.
(7)În situaţia în care nu este asigurată validitatea evaluării a cel puţin două treimi din numărul membrilor comisiei de concurs, procedura de organizare şi desfăşurare a etapei de selecţie se reia.
Art. 82
(1)Neîndeplinirea de către membrii comisiilor de concurs şi de soluţionare a contestaţiilor a obligaţiei prevăzute la art. 81 alin. (2) constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit legii.
(2)Încălcarea dispoziţiilor art. 81 alin. (3) poate atrage, după caz, răspunderea civilă ori penală, potrivit legii.
Art. 83
(1)Pentru comisiile prevăzute la art. 75 alin. (1), prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, respectiv prin act administrativ al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, se numesc membri supleanţi care îi înlocuiesc de drept pe acei membri care, din motive întemeiate, nu îşi pot exercita atribuţiile.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică, în mod corespunzător, reprezentanţilor desemnaţi în comisii potrivit prevederilor art. 75 alin. (2), precum şi secretarilor acestor comisii.
(3)Prevederile art. 78-82 se aplică, în mod corespunzător, şi membrilor supleanţi.
SECŢIUNEA 4:Atribuţiile comisiilor de concurs, ale comisiilor de soluţionare a contestaţiilor şi ale secretarului/secretariatului acestor comisii
Art. 84
(1)Comisia de concurs pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere şi de execuţie are următoarele atribuţii principale:
a)verifică eligibilitatea candidaţilor pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare la etapa de selecţie şi selectează dosarele de concurs;
b)înscrie menţiuni în platforma informatică de concurs în vederea solicitării de clarificare a documentaţiei depuse de candidaţi;
c)verifică informaţiile care trebuie comunicate de către secretar candidaţilor, în vederea solicitării de clarificare a documentaţiei depuse;
d)stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
e)stabileşte planul interviului şi realizează interviul;
f)notează pentru fiecare candidat proba scrisă şi interviul;
g)transmite secretarului comisiei rezultatele probelor, pentru a fi comunicate candidaţilor;
h)transmite secretarului comisiei rezultatul final al etapei de selecţie, pentru a fi încărcat în platforma informatică de concurs;
i)formulează propunerea de numire în funcţia publică a candidatului declarat admis.
(2)Comisia de soluţionare a contestaţiilor pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere şi de execuţie are următoarele atribuţii principale:
a)soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la rezultatul probei de verificare a eligibilităţii candidaţilor pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare la etapa de selecţie, precum şi contestaţiile depuse cu privire la rezultatul probei scrise şi al interviului;
b)transmite secretarului comisiei rezultatele contestaţiilor, pentru a fi comunicate candidaţilor.
(3)Comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor pentru ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici au, în principal, atribuţiile prevăzute la art. 396 alin. (3) şi (4) din prezentul cod.
Art. 85
(1)Principalele atribuţii ale secretarilor comisiilor de concurs sunt cele prevăzute la art. 28 alin. (1) lit. a), d) şi e), care se aplică în mod corespunzător şi pentru etapa de selecţie, precum şi următoarele:
a)verifică identitatea candidaţilor prezenţi la probele etapei de selecţie;
b)la solicitarea membrilor comisiei de concurs, iau legătura cu candidaţii, în vederea completării dosarului de concurs constituit cu alte documente relevante;
c)asigură comunicarea către candidaţi a rezultatelor fiecărei probe a etapei de selecţie, precum şi a rezultatului final al etapei de selecţie.
(2)Principalele atribuţii ale secretarilor comisiilor de soluţionare a contestaţiilor sunt cele prevăzute la art. 28 alin. (2) lit. a), c) şi d), care se aplică în mod corespunzător şi pentru etapa de selecţie. Secretarii redactează şi semnează, după caz, alături de comisia de soluţionare a contestaţiilor, întreaga documentaţie privind activitatea specifică a acesteia.
Art. 86
În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 84 şi 85, membrii comisiei de concurs, ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor, precum şi persoanele care asigură secretariatul acestor comisii au obligaţia de a respecta confidenţialitatea datelor cu caracter personal, potrivit legii.
Art. 87
(1)Pentru activitatea desfăşurată în cadrul comisiei de concurs, precum şi pentru cea desfăşurată în cadrul comisiei de soluţionare a contestaţiilor, membrii şi secretarii acestora, precum şi experţii prevăzuţi la art. 92 alin. (4) au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 10% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată. Pentru participarea la lucrările comisiilor de concurs pentru ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici şi de soluţionare a contestaţiilor, membrii şi secretariatul acestora au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 10% din salariul de bază prevăzut de lege pentru funcţia publică de secretar general din cadrul ministerelor.
(2)Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) se plăteşte de către autoritatea sau instituţia publică în al cărei stat de funcţii este prevăzută funcţia publică pentru care se organizează concursul, respectiv de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, pentru participarea la lucrările comisiei de concurs pentru ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici.
SECŢIUNEA 5:Publicitatea etapei de selecţie
Art. 88
(1)Autorităţile şi instituţiile publice care au competenţa de organizare a etapei de selecţie au obligaţia asigurării publicităţii acestei etape, în condiţiile legii.
(2)Anunţul privind organizarea etapei de selecţie pentru funcţiile publice de conducere şi de execuţie se publică pe pagina de internet a instituţiei organizatoare şi pe site-ul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data desfăşurării probei scrise a concursului.
(3)Anunţul privind organizarea etapei de selecţie pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici se publică pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data desfăşurării probei scrise a concursului.
(4)Publicarea anunţului pe site-ul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici se realizează potrivit instrucţiunilor elaborate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 89
(1)Anunţul prevăzut la art. 88 alin. (2) şi (3) cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele informaţii:
a)denumirea autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a etapei de selecţie sau, după caz, denumirea autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia se găsesc funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici vacante;
b)funcţia publică pentru care se organizează concursul, identificată, după caz, prin denumire, categorie, clasă şi grad profesional, precum şi compartimentul din care face parte, conform planului de recrutare a funcţionarilor publici prevăzut la art. 17 alin. (2);
c)precizarea expresă a duratei timpului de muncă, respectiv durată normală a timpului de muncă sau durată redusă a timpului de muncă la jumătate de normă;
d)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei suplimentare, dacă este cazul, pentru testarea competenţelor specifice;
e)data, ora şi locul sau locaţia desfăşurării probei scrise;
f)condiţiile de participare cuprinzând condiţiile prevăzute la art. 465 din prezentul cod şi competenţele specifice;
g)perioada şi modalitatea de înscriere la etapa de selecţie;
h)bibliografia şi tematica de specialitate;
i)atribuţiile postului prevăzute în fişa postului standardizată, precum şi alte date necesare desfăşurării etapei de selecţie;
j)coordonate de contact pentru înscrierea la etapa de selecţie, cuprinzând adresa de corespondenţă, telefon, e-mail, persoana de contact şi funcţia publică deţinută;
k)conţinutul dosarului de concurs.
(2)Informaţiile se menţin la locul de publicare până la finalizarea concursului.
Art. 90
Odată cu publicarea anunţului prevăzut la art. 88 alin. (2) şi (3), candidaţii eligibili după etapa de recrutare sunt notificaţi în condiţiile art. 63 alin. (2), prin intermediul platformei informatice de concurs, cu privire la organizarea unei etape de selecţie.