Titlul i - Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto - Norma 20/2017 privind asigurările auto din România

M.Of. 624

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2023
TITLUL I:Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1: Prevederi generale
(1)Prezenta normă reglementează:
a)elementele contractului de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie, denumit în continuare contract RCA, inclusiv prevederi legate de reînnoirea acestuia;
b)formatul poliţei de asigurare RCA;
c)condiţiile şi criteriile de autorizare a asigurătorului pentru practicarea asigurării RCA;
d)procesul privind avizarea, constatarea prejudiciilor şi lichidarea dosarului de daună;
e)sistemul bonus-malus şi criteriile de aplicare a acestuia;
f)forma, dimensiunile, conţinutul şi procedurile privind utilizarea formularului de constatare amiabilă de accident;
g)procesul de avizare şi înregistrare, obligaţiile şi responsabilităţile personalului care efectuează constatarea daunelor;
h)modalitatea de decontare directă;
i)lista documentelor necesare soluţionării cererii de despăgubire;
j)prevederi aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat;
k)criterii de risc, indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare utilizate în calculul tarifului de primă.
(2)Condiţiile contractuale minime obligatorii pentru asigurarea RCA sunt stabilite de Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie şi de reglementările Autorităţii de Supraveghere Financiară emise în aplicarea acesteia.
Art. 2: Definiţii şi acronime
(1)În înţelesul prezentei norme, termenii/expresiile utilizaţi/utilizate au semnificaţiile prevăzute în Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările ulterioare, şi în Legea nr. 132/2017, precum şi următoarele semnificaţii:
a)activitatea de constatare daune - activitate independentă, externalizată sau în cadrul unui asigurător, realizată prin intermediul specialiştilor constatare daune, care au ca atribuţii, în cazul daunelor materiale, identificarea elementelor avariate ca urmare a unor riscuri acoperite prin contractul RCA, propunerea soluţiilor tehnice iniţiale de readucere la starea dinaintea evenimentului şi evaluarea iniţială a daunelor;
b)activitatea de lichidare daune - activitate instituită de un asigurător, realizată prin intermediul specialiştilor lichidare daune, care au ca atribuţii verificarea evaluării cuantumului despăgubirii, conform dispoziţiilor legale, şi stabilirea dreptului la despăgubire;
c)daună - prejudiciul material rezultat în urma avarierii vehiculelor sau altor bunuri aparţinând persoanei prejudiciate, precum şi prejudicii ca urmare a vătămării integrităţii corporale sau decesului;
d)emitere sistem electronic - subscrierea contractului RCA simultan cu înregistrarea şi stocarea instantanee în sistemul informatic al asigurătorului RCA a datelor şi informaţiilor cuprinse în contractul RCA;
e)epavă - vehiculul avariat încadrat în daună totală economică;
f)funcţia de instrumentare daune - funcţie instituită de un asigurător RCA cu atribuţii de constatare şi lichidare a daunelor în cadrul asigurătorului RCA sau externalizată total sau parţial în conformitate cu prevederile legale;
f1)prime brute încasate - totalitatea sumelor astfel cum sunt definite în Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 16/2014 privind veniturile Autorităţii de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare;

g)proprietar/coproprietar al vehiculului - persoana fizică sau juridică înscrisă în documentele de identitate ale vehiculului sau în alte înscrisuri doveditoare ale dreptului de proprietate;
h)sisteme de evaluare specializate - aplicaţie informatică care se bazează pe un ansamblu de date, metode şi algoritmi de calcul care este utilizat ca suport în stabilirea costuri or de reparaţie a vehiculelor şi bunurilor avariate, precum şi/sau la stabilirea valorii de piaţă a acestora la data evenimentului;
i)specialist constatare daune - personal avizat de către A.S.F., independent profesional, cu atribuţii de constatare daune din cadrul funcţiei de instrumentare;
j)specialist lichidare daune - inspector de specialitate daune din cadrul asigurătorului.
(2)În înţelesul prezentei norme, acronimele de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)A.S.F. - Autoritatea de Supraveghere Financiară;
b)BAAR - Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România;
c)BNR - Banca Naţională a României;
d)FGA - Fondul de Garantare a Asiguraţilor;
e)ISF - Institutul de Studii Financiare.
CAPITOLUL II:Procesul de autorizare
Art. 3: Condiţiile de autorizare şi practicare a asigurării RCA
(1)Asigurătorii pot practica asigurarea RCA pe teritoriul României dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)au dreptul să subscrie riscuri din clasa 10, cu excepţia răspunderii transportatorului;
b)dispun de un reprezentant de despăgubiri în fiecare stat situat în limitele teritoriale de acoperire a asigurării RCA, definite la art. 2 pct. 18 din Legea nr. 132/2017;
c)dispun de o structură adecvată atât pentru activitatea de contractare a asigurării RCA, cât şi pentru cea de constatare şi lichidare daune;
d)efectuează activitate de constatare a daunelor prin specialişti constatare daune pe întreg teritoriul României;
e)efectuează activitate de lichidare a daunelor prin personal specializat propriu sau mandatat, pe întreg teritoriul României;
f)dispun de dotare cu tehnică de calcul şi software adecvate şi de personal care să permită cel puţin:
1.(i) contractarea asigurării RCA;
2.(ii) ţinerea unor evidenţe cronologice detaliate privind încheierea, derularea şi încetarea asigurării RCA;
3.(iii) gestionarea dosarelor de daună;
4.(iv) transmiterea în format electronic a informaţiilor prevăzute la pct. (i)-(iii) către baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României;
g)desfăşoară activitatea de încheiere a asigurării obligatorii RCA la:
1.(i)sediile principale sau secundare proprii sau ale intermediarilor de asigurări;
2.(ii)sediile principale sau secundare ale asiguraţilor ori ale potenţialilor asiguraţi persoane juridice;
3.(iii)domiciliul sau, după caz, reşedinţa asiguraţilor ori a potenţialilor asiguraţi persoane fizice;
h)deţin un program de reasigurare care garantează o reţinere proprie prudenţială;
i)sunt membri ai BAAR.
(2)Condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt îndeplinite pe toată perioada de valabilitate a autorizării.
Art. 4: Documentaţia
(1)În vederea autorizării pentru practicarea asigurării RCA, asigurătorii solicitanţi depun la A.S.F. o cerere însoţită de următoarea documentaţie:
a)documentaţia din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a);
b)lista reprezentanţilor de despăgubiri prevăzuţi la art. 3 alin. (1) lit. b);
c)nota de fundamentare care atestă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c)-e);
d)nota de fundamentare, care să cuprindă tarifele de primă pentru primii 3 ani şi metodele actuariale de calcul utilizate pentru stabilirea tarifelor de primă;

e)declaraţia conducerii asigurătorului RCA privind îndeplinirea condiţiilor necesare respectării prevederilor art. 3 alin. (1) lit. f) şi g);
f)condiţiile de reasigurare însoţite de o notă de fundamentare privind acoperirea.
(2)Documentaţia prevăzută la alin. (1) este aprobată şi semnată de conducerea asigurătorului.
Art. 5: Acordarea şi retragerea autorizaţiei
(1)A.S.F. decide acordarea autorizaţiei pentru practicarea asigurării RCA în cazul în care constată îndeplinirea condiţiilor legale, precum şi în urma analizei indicatorilor care atestă faptul că asigurătorul RCA poate gestiona această formă de asigurare cu respectarea prevederilor legale.
(2)Autorizaţia poate fi retrasă sau suspendată de către A.S.F., în condiţiile legii.
CAPITOLUL III:Desfăşurarea activităţii
Art. 6: Transmiterea informaţiilor
(1)Asigurătorii RCA comunică A.S.F. orice modificare şi/sau completare a informaţiilor transmise potrivit art. 4 cu 30 de zile înainte de data aplicării modificărilor sau completărilor, cu excepţia listei reprezentanţilor de despăgubiri prevăzuţi la art. 3 alin. (1) lit. b), care va fi transmisă în termen de 14 zile de la modificare.
(2)Asigurătorii RCA transmit A.S.F., în termen de 30 de zile de la data autorizării, dovada calităţii de membru BAAR.
Art. 7: Baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României
(1)Asigurătorii RCA transmit prin sistem informatic către baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României informaţii complete şi corecte referitoare la contractele RCA încheiate pentru vehiculele înmatriculate sau înregistrate şi pentru cele care urmează a fi înmatriculate sau înregistrate în România, inclusiv:
a)valabilitatea contractului RCA;
b)data denunţării, rezilierii, suspendării contractului RCA, după caz;
c)numele, prenumele, CNP, seria şi numărul CI/BI ale conducătorilor auto declaraţi;
d)informaţii privind decontarea directă, în situaţia în care contractul RCA a fost emis cu agrearea de către părţi a modalităţii de decontare directă şi dacă dauna este instrumentată prin această modalitate;
e)informaţii privind răscumpărarea, în conformitate cu prevederile art. 2 pct. 23 din Legea nr. 132/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
f)clasa bonus-malus.

(11)Asigurătorii transmit prin sistem informatic către baza de date prevăzută la alin. (1) informaţii complete şi corecte referitoare la daunele înregistrate şi rezerva de daună avizată.
(12)Transmiterea informaţiilor prevăzute la alin. (11) se realizează zilnic pentru toate daunele avizate, iar acestea cuprind:
a)datele de identificare ale contractului de asigurare;
b)numărul dosarului de daună;
c)informaţii referitoare la tipul daunei, inclusiv componenta de vătămări ale integrităţii corporale sau ale sănătăţii ori privind decesul;
d)numele, prenumele, CNP, seria şi numărul CI/BI ale conducătorului auto responsabil de producerea accidentului şi atributul suplimentar, dacă este una dintre persoanele declarate în contractul RCA;
e)numărul de identificare a vehiculelor implicate în eveniment, serie caroserie sau serie şasiu;
f)data producerii evenimentului;
g)locul producerii evenimentului, intern - România sau extern - alte state;
h)data avizării daunei;
i)data constatării prejudiciilor;
j)rezerva de daună avizată înregistrată iniţial;
k)reevaluarea rezervei de daune avizate, dacă este cazul;
l)data reevaluării rezervei de daune avizate, dacă este cazul;
m)data înregistrării cererii de despăgubire;
n)despăgubirea achitată şi dacă plata este parţială sau finală;
o)data plăţii despăgubirii;
p)data respingerii pretenţiilor de despăgubire, dacă este cazul;
q)regres, dacă este cazul;
r)litigiu, dacă este cazul;
s)data prescrierii dreptului de a solicita plata despăgubirilor, dacă este cazul.

(2)Administratorii speciali sau lichidatorii transmit prin sistem informatic către baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României informaţii privind denunţarea contractelor RCA şi modificările intervenite în contractele de asigurare emise de societatea în faliment.
(3)FGA transmite prin sistem informatic către baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României informaţii privind daunele plătite ca urmare a evenimentelor produse pe parcursul derulării contractelor RCA emise de societatea aflată în faliment.
(4)În scopul supravegherii activităţii de asigurare desfăşurate de către asigurătorii RCA, BAAR pune la dispoziţia A.S.F. mijloacele tehnice necesare accesării în timp real a tuturor informaţiilor transmise de către societăţi în baza de date prevăzută la alin. (1).

CAPITOLUL IV:Raportări şi publicare
Art. 8: Raportări
Asigurătorii RCA întocmesc evidenţe privind asigurarea RCA subscrisă pe teritoriul României şi transmit trimestrial A.S.F. raportările elaborate potrivit modelelor prevăzute în anexele nr. 1-4, până în ultima zi lucrătoare a lunii următoare trimestrului pentru care se face raportarea, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic; în cazul transmiterii unei situaţii rectificative, numărul permis de situaţii rectificative şi termenul maxim de depunere a acestora sunt cele prevăzute în Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 16/2014, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 9: Publicare
(1)Asigurătorii RCA publică şi actualizează permanent pe site-ul propriu următoarele:
a)datele necesare care să permită persoanelor prejudiciate accesul direct la informaţiile privind procedura de avizare şi constatare a daunelor;
b)documentele necesare pentru deschiderea dosarului de daună;
c)informaţii cu privire la canalul de comunicare prin care asiguraţii şi persoanele prejudiciate pot solicita informaţii în legătură cu instrumentarea daunelor produse vehiculelor avariate prin accidente de circulaţie acoperite de contracte RCA;
d)platforma de calcul al tarifului de primă specific potenţialului asigurat;
e)tariful de referinţă.
(2)Asigurătorii RCA şi intermediarii de asigurări publică şi actualizează programul şi orarul de funcţionare al serviciului de ofertare.
CAPITOLUL V:Contractul RCA
Art. 10: Prevederi generale
(1)În cazul în care asiguratul RCA şi asigurătorul RCA convin asupra introducerii unor clauze suplimentare la încheierea sau pe perioada derulării contractului RCA, acestea vor fi menţionate distinct în contractul RCA.
(2)Clauza de decontare directă şi termenii acesteia se stabilesc de comun acord la încheierea contractului de asigurare RCA, cu respectarea prevederilor Legii nr. 132/2017.
(3)Contractul RCA se încheie cu un asigurător care are dreptul de a practica asigurarea RCA pe teritoriul României.
(4)La încheierea asigurării RCA, asigurătorul RCA emite asiguratului contractul RCA împreună cu poliţa de asigurare RCA.
(5)[textul din Art. 10, alin. (5) din titlul I, capitolul V a fost abrogat la 08-sep-2022 de Art. I, punctul 2. din Norma 18/2022]
(6)Asigurătorii RCA solicită informaţiile necesare pentru evaluarea riscului, conform propriilor criterii stabilite în tariful de primă, şi verifică corectitudinea informaţiilor privind datele de identificare şi tehnice ale vehiculului, datele proprietarului sau utilizatorului acestuia.
(7)Poliţa RCA constă în Cartea internaţională de asigurare pentru autovehicule emisă sub autoritatea BAAR în conformitate cu Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptată de Subcomitetul de transport rutier al Comitetului de transporturi pe uscat din cadrul Comisiei economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite; formatul acesteia se publică de către BAAR pe site-ul propriu.

(8)Contractul RCA, prevăzut în anexa nr. 10, conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)datele de identificare şi datele de contact ale asigurătorului RCA;
b)datele de identificare şi datele de contact ale asiguratului, respectiv proprietar şi/sau utilizator;
c)datele de identificare şi datele de contact ale intermediarului contractului RCA;
d)datele de identificare şi datele tehnice ale vehiculului asigurat;
e)datele de identificare ale conducătorilor auto declaraţi;
f)valabilitatea contractului RCA şi data emiterii acestuia;
g)clasa bonus-malus;
h)prima de asigurare;
i)tariful aferent decontării directe, dacă asiguratul a optat pentru această clauză;
j)numărul de rate, valoarea şi scadenţele acestora;
k)limitele de despăgubire;
l)condiţiile contractuale aplicabile asigurării RCA;
m)condiţii aplicabile decontării directe, dacă este cazul;
n)clauza potrivit căreia persoana prejudiciată se poate adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unităţii reparatoare auto care ar putea să îi influenţeze opţiunea.
(9)A.S.F. alocă fiecărui asigurător RCA nou-autorizat o serie unică ce este menţionată pe contractele şi pe poliţele de asigurare RCA; această prevedere se aplică şi asigurătorilor RCA autorizaţi în alte state membre care desfăşoară activitate pe teritoriul României în baza dreptului de stabilire şi a libertăţii de a presta servicii.
(10)Contractele RCA se emit în sistem electronic.
(11)Dovada încheierii asigurării RCA, în cazul controalelor efectuate de către autorităţile abilitate, se poate face prin oricare din următoarele modalităţi:
a)poliţa de asigurare RCA şi contractul RCA emise de către asigurătorul RCA, pentru perioada de valabilitate înscrisă, prezentate pe suport hârtie sau în format electronic;
b)dovada asigurării de răspundere civilă a vehiculelor, eliberată de către asigurătorii RCA din alte state, cu valabilitate pe teritoriul României şi numai pentru perioada menţionată în acestea, sau poliţa de asigurare de frontieră pentru vehiculele înmatriculate/înregistrate în afara Spaţiului Economic European şi a Confederaţiei Elveţiene, prezentată pe suport hârtie sau în format electronic;
c)informaţia rezultată din interogarea bazei de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, prin care se certifică existenţa unui contract RCA valabil la data interogării.

(12)Asigurătorii RCA confirmă valabilitatea contractelor RCA şi eliberează copii ale acestora la solicitarea:
a)instanţelor de judecată şi a autorităţilor publice;
b)asigurătorilor care s-au subrogat în drepturile persoanei prejudiciate;
c)asigurătorilor RCA ai persoanei vinovate de producerea accidentului în cazul decontării directe;
d)altor persoane fizice şi juridice care justifică un interes legitim.
(13)Pentru vehiculele înmatriculate sau înregistrate în alte state pentru care se solicită încheierea contractului RCA în vederea înmatriculării sau înregistrării permanente în România, după caz, încheierea contractului este condiţionată de prezentarea dovezii înregistrării fiscale a vehiculului în România.
Art. 11: Tarifele şi modalitatea de calcul
(1)Asigurătorii RCA stabilesc tarifele de primă pe segmente de riscuri omogene, pe perioade de un an, calculate pe principii actuariale general acceptate, pentru limitele de despăgubire stabilite în baza prevederilor art. 12.
(2)[textul din Art. 11, alin. (2) din titlul I, capitolul V a fost abrogat la 08-sep-2022 de Art. I, punctul 4. din Norma 18/2022]
(3)Tarifele de primă practicate sunt certificate de către un actuar avizat de către A.S.F., în baza unui raport scris transmis asigurătorului RCA, în care actuarul certifică că tarifele au fost calculate în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.

(4)Raportul prevăzut la alin. (3) se transmite asigurătorului RCA în termen de maximum 20 de zile de la punerea în aplicare a tarifelor de primă de către asigurătorul RCA şi conţine detalierea procedurilor efectuate şi a rezultatelor obţinute cu privire la:
a)verificarea calităţii, corectitudinii şi completitudinii datelor care au stat la baza calculării tarifului;
b)metodologia de determinare a segmentelor de risc omogene;
c)ipotezele utilizate şi fundamentarea acestora;
d)metodele actuariale utilizate;
e)modalitatea de stabilire a primei de asigurare, respectiv o analiză pe fiecare componentă a tarifului de primă şi pe fiecare segment de risc, din care să reiasă:
1.(i)adecvarea primei;
2.(ii)cheltuielile administrative şi de vânzare, care includ şi taxe/contribuţii;
3.(iii)factorii de încărcare şi coeficienţii de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente utilizate;
f)alte aspecte relevante.
(5)Raportul prevăzut la alin. (3) este însoţit de nota de fundamentare a tarifelor de primă ce conţine cel puţin următoarele:
a)elementele necesare certificării tarifelor de primă de către actuarul avizat de către A.S.F.;
b)detalierea primelor practicate la nivel de segmente omogene;
c)ipotezele utilizate inclusiv cele cu privire la cheltuielile administrative şi de vânzare care includ taxe şi contribuţii;
d)detalierea factorilor de încărcare;
e)coeficienţii de majorare şi/sau corecţie utilizaţi;
f)alte instrumente utilizate la determinarea primei de risc.

(6)A.S.F. deschide şi menţine o listă cu actuarii avizaţi în vederea întocmirii raportului prevăzut la alin. (3).
(7)Condiţiile de avizare şi înscriere în lista actuarilor avizaţi de către A.S.F. sunt prevăzute în anexa nr. 9.
(8)Lista actuarilor avizaţi este publică şi accesibilă pe site-ul A.S.F.
(9)Pentru fiecare segment de risc omogen asigurătorul RCA utilizează suficiente date istorice, pe cel puţin 3 ani anteriori, pentru a putea efectua un calcul relevant din punct de vedere statistic.
(10)În situaţia în care asigurătorul RCA nu deţine suficiente date istorice pentru fiecare segment, acesta utilizează date istorice disponibile din alte surse raportate la piaţa din România sau la piaţa Uniunii Europene, cu condiţia ca acestea să fie relevante.
(11)Prima de asigurare se calculează pentru un an de subscriere, potrivit tarifelor de primă anuale practicate de către asigurătorul RCA.
(12)Pentru contractele RCA încheiate pe perioade mai mici de un an, conform prevederilor legale, prima de asigurare aferentă se determină ca pro-rata din prima de asigurare calculată pentru un an de subscriere, ajustată prin aplicarea unui coeficient de corecţie determinat statistic; în situaţia aplicării unui coeficient de corecţie în acest scop, acesta respectă cerinţele de publicare prevăzute la art. 9.
(13)[textul din Art. 11, alin. (13) din titlul I, capitolul V a fost abrogat la 08-sep-2022 de Art. I, punctul 8. din Norma 18/2022]
(14)[textul din Art. 11, alin. (14) din titlul I, capitolul V a fost abrogat la 08-sep-2022 de Art. I, punctul 8. din Norma 18/2022]
(15)Tariful de primă conţine sistemul bonus-malus.
(16)[textul din Art. 11, alin. (16) din titlul I, capitolul V a fost abrogat la 08-sep-2022 de Art. I, punctul 8. din Norma 18/2022]
(17)[textul din Art. 11, alin. (17) din titlul I, capitolul V a fost abrogat la 08-sep-2022 de Art. I, punctul 8. din Norma 18/2022]
(18)[textul din Art. 11, alin. (18) din titlul I, capitolul V a fost abrogat la 08-sep-2022 de Art. I, punctul 8. din Norma 18/2022]
(19)Tarifele sunt calculate în funcţie de strategia adoptată de către asigurătorul RCA.

(20)Strategia inclusă în planul de afaceri prevăzut la art. 22 din Legea nr. 237/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se corelează cu rezultatele analizei realizat versus estimat ale fiecărui an de referinţă şi se transmite A.S.F. la solicitarea acesteia.

Art. 12: Limitele de despăgubire
(1)În conformitate cu reglementările europene, asigurătorii RCA stabilesc limitele de despăgubire egale sau mai mari cu cele prevăzute la alin. (2).
(2)Limitele de despăgubire sunt:
a)pentru pagubele materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire este de 1.220.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb al pieţei valutare la data producerii accidentului, comunicat de BNR;
b)pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire este de 6.070.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb al pieţei valutare la data producerii accidentului, comunicat de BNR.
(3)În cazul în care în acelaşi eveniment au fost prejudiciate mai multe persoane şi valoarea totală a prejudiciilor depăşeşte limitele de despăgubire specificate în contractul RCA, despăgubirea va fi stabilită în funcţie de cota-parte din valoarea prejudiciului care revine fiecărei persoane îndreptăţite la despăgubire pentru prejudiciile suferite în acelaşi accident.
Art. 13: Informaţiile prezentate potenţialilor asiguraţi
(1)Asigurătorii RCA asigură accesul facil potenţialilor contractanţi la tarifele de primă practicate pe site-ul fiecărui asigurător RCA, la sediile şi punctele de lucru ale acestuia şi oferă toate informaţiile în legătură cu criteriile luate în calcul la stabilirea primei de asigurare.
(2)Asigurătorilor RCA, intermediarilor de asigurări şi intermediarilor de asigurări auxiliare le sunt interzise ofertarea, promovarea şi comercializarea asigurării RCA la prime de asigurare mai mari decât cele rezultate din aplicarea tarifelor de primă.

(3)Indiferent de canalul de distribuţie utilizat, asigurătorul RCA practică aceeaşi primă de asigurare netă de cheltuieli de distribuţie, stabilită pe baza criteriilor specifice unui asigurat.

(4)Asigurătorilor RCA şi intermediarilor de asigurări le este interzisă acordarea oricăror avantaje colaterale asiguraţilor la încheierea unui contract RCA. cu excepţia asigurărilor facultative care acoperă riscuri asociate riscurilor acoperite prin contractul RCA.
(5)În aplicaţia utilizată în punctele de vânzare pentru calculul primei de asigurare se aplică toate criteriile stabilite de către asigurătorul RCA în tariful de primă.
(6)Oferta conţine criteriile specifice asiguratului care sunt utilizate pentru determinarea primei de asigurare, inclusiv informaţiile oferite de către potenţialul asigurat.
(7)Oferta asigurătorului RCA este valabilă pentru o perioadă de minimum 10 zile lucrătoare şi conţine următoarele informaţii:
a)prima netă de cheltuieli de distribuţie;
b)comisionul plătit distribuitorului, exprimat în valoare absolută, sau
c)costul aferent vânzării directe;
d)data până la care oferta este valabilă;
e)costul acoperirii clauzei facultative de decontare directă;
f)clauze şi acoperiri suplimentare;
g)clasa bonus-malus;
h)menţiunea privind posibilitatea plăţii în rate;
i)prima de asigurare totală obţinută prin însumarea primei nete de cheltuieli de distribuţie cu cheltuielile de distribuţie aferente canalului de vânzare utilizat de către potenţialul asigurat, cu acoperirea şi separat fără acoperirea clauzei de decontare directă;
j)informare cu privire la tariful de referinţă în care se încadrează potenţialul asigurat.

(8)Oferta de asigurare se transmite de către asigurătorul RCA la solicitarea potenţialilor asiguraţi.
(9)În cazul potenţialilor asiguraţi persoane fizice, oferta de asigurare se transmite în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la solicitare.
(10)Asigurătorul RCA determină lunar cheltuiala medie de achiziţie directă aferentă lunii respective, ca procent dintre cheltuielile de vânzare directă aplicabile la data emiterii contractului RCA, fără a se lua în considerare remuneraţii acordate în funcţie de performanţa portofoliului gestionat de salariaţii proprii şi primele de asigurare brute subscrise în luna respectivă.
(11)Prevederile prezentului articol se aplică şi în cazul utilizării aplicaţiilor web de către asigurătorii RCA şi intermediari pentru vânzarea asigurărilor RCA.
(12)Asigurătorii RCA încheie contracte RCA a căror valabilitate începe la cel mult 60 de zile după data emiterii acestora.

Art. 14: Gestionarea şi administrarea asigurărilor RCA aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat
(1)BAAR transmite către A.S.F. politicile şi procedurile prevăzute la art. 36 alin. (1) din Legea nr. 132/2017, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate de către Adunarea generală a BAAR.

(11)Politicile şi procedurile prevăzute la art. 36 alin. (1) din Legea nr. 132/2017, cu modificările şi completările ulterioare, sunt întocmite cu respectarea legislaţiei europene incidente.

(2)În termen de 20 de zile lucrătoare de la data comunicării către A.S.F. a procedurilor proprii aprobate de către Adunarea generală a BAAR, acesta le publică pe site-ul propriu.

(3)BAAR determină şi publică factorul "N", conform procedurilor aprobate, atunci când această necesitate reiese din analizele efectuate.

(4)BAAR publică pe site-ul propriu condiţiile şi lista documentelor privind alocarea asiguratului cu risc ridicat.

(5)BAAR este răspunzător de soluţionarea cererilor şi petiţiilor adresate cu privire la gestionarea şi administrarea asigurărilor RCA aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat.

(6)[textul din Art. 14, alin. (6) din titlul I, capitolul V a fost abrogat la 26-iul-2022 de Art. I, punctul 4. din Norma 22/2022]
(7)[textul din Art. 14, alin. (7) din titlul I, capitolul V a fost abrogat la 26-iul-2022 de Art. I, punctul 4. din Norma 22/2022]
(8)[textul din Art. 14, alin. (8) din titlul I, capitolul V a fost abrogat la 26-iul-2022 de Art. I, punctul 4. din Norma 22/2022]
Art. 15: Reînnoirea contractului RCA
(1)Asigurătorii RCA sau intermediarii de asigurări, conform acordului dintre părţi, informează asiguratul cu privire la data de încetare a contractului RCA cu 30 de zile înainte de încetarea acestuia.
(2)Informarea este însoţită de înaintarea unei oferte de reînnoire a contractului RCA pentru perioade de asigurare de 6 şi 12 luni, care conţine o recomandare de a consulta şi alte oferte similare, pentru a putea alege oferta cea mai avantajoasă.
(3)Asigurătorul RCA sau intermediarul de asigurări emite contractul RCA şi poliţa de asigurare RCA ulterior comunicării acordului de către asigurat cu privire la reînnoirea acestuia.
(4)Canalul de comunicare utilizat pentru schimbul de informaţii în ceea ce priveşte reînnoirea contractului RCA este cel convenit de către părţi la încheierea contractului RCA sau pe parcursul derulării acestuia.
Art. 16: Cuplul tractor-remorcă/semiremorcă
(1)Asigurarea RCA a remorcilor/semiremorcilor are acoperire doar dacă acestea nu sunt ataşate unui vehicul tractor.
(2)În cazul în care evenimentul se produce în timp ce remorca sau semiremorca este ataşată vehiculului tractor, răspunderea aparţine vehiculului tractor.
(3)Asigurătorul RCA al vehiculului tractor despăgubeşte partea prejudiciată şi poate exercita dreptul de regres asupra asigurătorului RCA al remorcii/semiremorcii, în cazul în care dovedeşte că prejudiciul s-a produs ca urmare a unei defecţiuni tehnice a remorcii/semiremorcii, care nu putea fi observată de către conducătorul auto.
(4)În cazul în care evenimentul se produce în timp ce remorca/semiremorca este ataşată vehiculului tractor, despăgubirea este suportată, în funcţie de situaţiile mai jos prezentate, de către:
a)asigurătorul RCA al vehiculului tractor, în situaţia în care vehiculul tractor este identificat şi asigurat, indiferent dacă remorca/semiremorca este sau nu este identificată ori asigurată;
b)BAAR sau biroul naţional al statului în care vehiculul tractor staţionează în mod obişnuit, pentru vehicule înmatriculate în alte state, în situaţia în care vehiculul tractor este identificat şi neasigurat, indiferent dacă remorca/semiremorca este sau nu este identificată ori asigurată;
c)asigurătorul RCA al remorcii/semiremorcii, în situaţia în care vehiculul tractor este neidentificat, iar remorca/semiremorca este identificată şi asigurată; după plata despăgubirii, asigurătorul remorcii/semiremorcii are drept de regres împotriva persoanei vinovate de producerea accidentului şi, după caz, împotriva asigurătorului vehiculului tractor, dacă aceştia vor fi identificaţi ulterior;
d)BAAR, în situaţia în care vehiculul tractor este neidentificat, iar remorca/semiremorca este identificată şi neasigurată.
Art. 17: Obligaţiile asigurătorului
(1)Asigurătorii RCA sau BAAR emit, în termen de 15 zile de la înregistrarea solicitării, la solicitarea asiguraţilor sau utilizatorilor, certificatul privind daunele înregistrate şi includ în acesta cel puţin următoarele informaţii:
a)numele/denumirea asiguratului;
b)CNP/CUI asigurat;
c)datele vehiculului;
d)seria şi numărul contractului RCA;
e)perioada de valabilitate;
f)clasa bonus-malus aferentă;
g)data producerii evenimentului înregistrat;
h)data plăţii despăgubirii;
i)despăgubiri ca urmare a vătămării integrităţii corporale sau a sănătăţii ori a decesului, dacă este cazul;
j)aplicarea clauzei privind decontarea directa, dacă este cazul;
k)aplicarea clauzei privind răscumpărarea, dacă este cazul.
(2)Asigurătorii RCA notifică propriul asigurat cu privire la înregistrarea unei avizări de daună:
a)pentru fiecare daună avizată în baza poliţelor de asigurare RCA încheiate de către asigurat, în cazul persoanelor juridice;
b)pentru fiecare daună avizată în care conducătorul auto răspunzător pentru producerea evenimentului este altul decât asiguratul, în cazul persoanelor fizice.
CAPITOLUL VI:Prejudicii şi despăgubiri
SECŢIUNEA 1:Avizare şi constatare
Art. 18: Avizarea prejudiciilor
(1)Pentru acoperirea prejudiciilor suferite în urma producerii unor accidente de vehicule, persoanele prejudiciate se adresează în vederea avizării daunei:
a)asigurătorului RCA cu care proprietarul/utilizatorul vehiculului răspunzător de producerea accidentului a încheiat asigurarea RCA;
b)reprezentantului de despăgubiri;
c)propriului asigurător RCA în cazul utilizării decontării directe;
d)BAAR, în calitatea acestuia de birou gestionar.
(2)La avizarea daunelor în legătură cu producerea unui eveniment asigurat prin contractul RCA, asigurătorul RCA deschide dosarul de daună procedând la:
a)efectuarea constatării prejudiciilor şi evaluarea iniţială a daunelor;
b)informarea în scris a părţii prejudiciate cu privire la documentele care trebuie depuse pentru soluţionarea pretenţiilor de despăgubire;
c)soluţionarea cererii în termenul legal.
(3)Asigurătorul RCA înregistrează toate documentele depuse la dosarul de daună.
(4)Asigurătorul RCA efectuează constatarea prejudiciilor în termen de 3 zile lucrătoare de la data avizării sau la o dată ulterioară convenită de către părţi.
(5)Obligaţia prevăzută la alin. (4) poate fi invocată de către persoana prejudiciată numai în condiţiile în care aceasta permite accesul asigurătorului RCA la bunul avariat şi asigură condiţiile necesare în vederea efectuării constatării.
Art. 19: Constatarea prejudiciilor
(1)Procesul-verbal de constatare se întocmeşte de către specialistul constatare daune şi se semnează de către acesta şi persoana prejudiciată.
(2)În cazul în care despăgubirea urmează a fi recuperată în condiţiile prevăzute la art. 25 din Legea nr. 132/2017, procesul-verbal de constatare se semnează de către persoana prejudiciată, asigurat sau conducătorul vehiculului asigurat şi specialistul constatare daune.
(3)Specialistul constatare daune înmânează câte un exemplar al procesului-verbal de constatare părţilor semnatare, la momentul efectuării constatării.
(4)Persoana prejudiciată este îndreptăţită la obţinerea despăgubirii chiar şi în cazul în care asiguratul sau conducătorul vehiculului asigurat refuză semnarea procesului-verbal de constatare, în situaţia prevăzută la alin. (2).
(5)Procesul-verbal de constatare cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
a)numărul dosarului de daună deschis;
b)numele şi prenumele în clar ale părţilor semnatare;
c)data şi locul producerii evenimentului;
d)data avizării evenimentului;
e)datele de identificare ale bunului avariat;
f)elementele constatate ca avariate în acelaşi accident;
g)soluţiile tehnice propuse iniţial;
h)lista documentelor necesare a fi depuse de către persoana prejudiciată pentru finalizarea dosarului de daună şi efectuarea plăţii;
i)rubrica menţiuni şi observaţii;
j)datele de contact ale părţilor semnatare;
k)informarea persoanei prejudiciate cu privire la dreptul acesteia de a se putea adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (8) din Legea nr. 132/2017, fără nicio restricţie sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unităţii reparatoare auto care ar putea să îi influenţeze opţiunea.
(6)În cazul în care, pentru recuperarea pagubei materiale produse într-un accident de vehicul, persoana prejudiciată se adresează asigurătorului său RCA ca urmare a utilizării decontării directe sau asigurătorului său de bunuri, sunt opozabile asigurătorului RCA al persoanei vinovate următoarele:
a)constatarea avariilor;
b)soluţiile tehnice adoptate;
c)modul de stabilire a cuantumului despăgubirilor, cuvenite în baza contractului RCA.
(7)În limitele despăgubirii achitate pe baza utilizării serviciului decontării directe, asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate este subrogat în toate drepturile propriului asigurat împotriva asigurătorului RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului.
(8)În situaţia prevăzută la alin. (6), asigurătorul persoanei prejudiciate recuperează despăgubirea plătită de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate, acesta având obligaţia de transmitere, prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. g), către baza dedate cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României.
(9)Specialistul în constatarea daunelor este obligat să înscrie eventualele obiecţii ale părţilor cu privire la prejudiciile constatate în procesul-verbal de constatare sau într-o anexă la acesta; lipsa obiecţiilor nu poate fi invocată în sensul restricţionării drepturilor părţilor.
(10)Dacă ulterior demontării elementelor avariate sau la introducerea în reparaţie a vehiculului se constată şi alte pagube produse ca urmare a accidentului, care nu au putut fi constatate iniţial, sau este necesară modificarea soluţiei tehnice adoptate iniţial, se întocmeşte un proces-verbal suplimentar de constatare.
(11)În cazul prevăzut la alin. (10), asigurătorul RCA întocmeşte procesul-verbal suplimentar de constatare într-un termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare.
(12)Soluţiile tehnice finale de remediere a avariilor se stabilesc de către unitatea reparatoare, în acord cu documentaţia tehnică din manualul de reparaţie al producătorului auto, şi sunt acceptate de către persoana prejudiciată.
(13)Părţile pot agrea constatarea avariilor şi întocmirea procesului-verbal de constatare prin transmiterea de informaţii şi documente prin mijloace electronice de comunicare.
(14)Asigurătorii RCA acordă despăgubiri şi în cazul în care persoana prejudiciată a procedat la repararea vehiculului avariat înainte ca asigurătorii să efectueze constatarea avariilor, dacă împrejurările, cauzele producerii evenimentului asigurat şi cuantumul pagubei rezultă din actele aflate la dosar.
(15)În situaţia prevăzută la alin. (14), evaluarea avariilor şi întocmirea procesului-verbal de constatare se fac prin coroborarea informaţiilor:
a)consemnate în constatarea amiabilă de accident, în actele încheiate de organele de poliţie, de unităţile de pompieri sau de celelalte autorităţi publice competente;
b)din documentaţia privind costul efectiv al reparaţiilor efectuate, depusă la dosarul de daună;
c)din declaraţiile scrise ale părţilor implicate în accident şi ale martorilor cu privire la accidentul produs, precum şi din alte dovezi prezentate;
d)din propriile constatări ale asigurătorului RCA rezultate în urma examinării reparaţiilor executate la vehicul;
e)din investigaţiile privind dinamica accidentului;
f)din alte mijloace legale de probă.
(16)Constatarea vătămării integrităţii corporale sau a sănătăţii ori a decesului rezultate în urma unui accident de vehicule se realizează pe baza documentelor justificative emise de instituţiile sanitare cu caracter public de medicină legală.
SECŢIUNEA 2:Funcţia de instrumentare daune şi activitatea de constatare daune
Art. 20: Obligaţii profesionale şi responsabilităţi
(1)Asigurătorul RCA instituie funcţia de instrumentare daune cu două activităţi separate funcţional, cea de constatare daune şi cea de lichidare daune, şi stabileşte politicile scrise privind activitatea acesteia; atribuţiile acestei funcţii pot fi îndeplinite şi de specialistul constatare daune.
(2)Conducerea asigurătorului RCA stabileşte acţiunile şi măsurile care urmează a fi întreprinse pentru eficientizarea activităţii pe baza constatărilor şi recomandărilor funcţiei de instrumentare daune.
(3)Activitatea de constatare daune este obiectivă şi separată faţă de celelalte funcţii operaţionale ale asigurătorului RCA, având următoarele responsabilităţi:
a)constatarea prejudiciului şi dimensionarea avariilor în concordanţă cu legislaţia şi prevederile contractuale aplicabile fiecărui caz în parte pentru a furniza cele mai bune servicii;
b)transmiterea constatărilor şi recomandărilor referitoare la necesitatea efectuării unor investigaţii cu privire la producerea accidentului;
c)evaluarea prejudiciului prin folosirea sistemelor specializate sau, în cazul în care acestea nu conţin elemente ale bunurilor avariate, prin folosirea de documente justificative.
(4)Specialistul constatare daune poate să desfăşoare şi activităţi de lichidare daune şi îşi poate asuma responsabilităţi ale altor funcţii ale asigurătorului RCA atunci când sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)când acest lucru este necesar dat fiind principiul proporţionalităţii;
b)când nu apar conflicte de interese pentru persoanele care exercită funcţia respectivă;
c)când costurile pentru menţinerea unor persoane care îndeplinesc exclusiv funcţia de instrumentare daune şi care nu exercită alte funcţii ar genera pentru asigurătorul RCA costuri disproporţionate în raport cu totalul cheltuielilor de administrare.
(5)Specialistul constatare daune are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a)deţine cunoştinţe astfel încât să fie capabil să constate prejudiciul şi să dimensioneze avariile în concordanţă cu legislaţia şi prevederile contractuale aplicabile fiecărui caz în parte;
b)constată, efectuează evaluarea iniţială a avariilor şi propune soluţiile tehnice pentru readucerea vehiculului la starea tehnică de dinaintea producerii accidentului;
c)îşi desfăşoară activitatea furnizând informaţii corecte, complete, exacte şi clare cu privire la natura serviciilor prestate;
d)păstrează confidenţialitatea datelor care au legătură cu serviciile prestate, acestuia fiindu-i interzis să utilizeze datele în propriul beneficiu sau în beneficiul unei terţe persoane;
e)evită în orice moment potenţialele conflicte de interese.
(6)Specialistului constatare daune îi este interzisă obţinerea avantajelor nejustificate de natură financiară, materială sau de altă natură în legătură cu activitatea prestată.
(7)Conducerea asigurătorului RCA este responsabilă de aprobarea politicilor scrise privind conflictul de interese şi incompatibilităţile pentru personalul care instrumentează dosare de daună.
Art. 21: Modalitatea de avizare şi de înregistrare
(1)Persoanele care efectuează constatarea daunelor sunt avizate de către A.S.F. în vederea înregistrării şi menţinerii în Registrul specialiştilor constatare daune.
(2)Datele din Registrul specialiştilor constatare daune sunt accesibile publicului pe site-ul A.S.F.
(3)În vederea avizării ca specialist constatare daune, acesta îndeplineşte cel puţin următoarele condiţii:
a)prezintă certificate de cazier fiscal şi judiciar care să ateste că nu a fost condamnat pentru fapte de corupţie sau de natură economică, în termenul de valabilitate şi în original;
b)deţine competenţe profesionale corespunzătoare domeniului pentru care efectuează constatarea, dovedite prin certificat de competenţe emis de către ISF, fie în baza examinării, ca urmare a finalizării unui curs de pregătire profesională, fie în urma evaluării competenţelor specifice ocupaţiei în centrul ISF de evaluare a competenţelor constatatorilor de daune;
c)prezintă declaraţie pe propria răspundere privind respectarea legislaţiei incidente.
(4)Menţinerea în registrul prevăzut la alin. (1) este condiţionată de obţinerea certificării iniţiale până la data de 30.06.2018 şi a validării continue a competenţelor profesionale de către ISF cu o frecvenţă de un an.
(41)Până la data validării continue a competenţelor profesionale, A.S.F. evidenţiază specialiştii constatare daune într-o secţiune dedicată a registrului; în această perioadă, specialiştilor respectivi le este interzisă desfăşurarea activităţii de constatare daune RCA.
(42)În situaţia prevăzută la alin. (41), procesul de avizare de către A.S.F. nu se reia, iar taxa de avizare nu se mai achită.

(5)Procedura evaluării competenţelor şi obţinerea certificatului de competenţe profesionale, precum şi procesul validării continue a competenţelor profesionale se stabilesc de către ISF şi se publică pe site-ul propriu.
(6)Documentaţia necesară pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (3) se publică pe site-ul A.S.F.
(7)Avizul se comunică după depunerea documentaţiei complete şi achitarea taxei de avizare şi înregistrare prevăzute de reglementările privind veniturile A.S.F.
(8)A.S.F. retrage avizul specialistului constatare daune în următoarele cazuri:
a)dacă constată faptul că a fost obţinut pe baza unor informaţii sau documente false sau eronate;
b)la solicitarea acestuia;
c)în situaţia constatării neîndeplinirii condiţiilor avute în vedere la avizarea acestuia pe parcursul exercitării atribuţiilor;
d)pe baza constatărilor autorităţii competente care reglementează activitatea de reparaţii auto, atunci când aceasta constată că au fost propuse soluţii tehnice care nu sunt în concordanţă cu legislaţia în vigoare, soluţiile tehnice emise de producător şi/sau cu sistemele de specialitate aplicabile.
(9)Documentele şi informaţiile prevăzute în prezenta normă sunt transmise în limba română; documentele emise într-o limbă străină se depun în original sau în copie autentificată în statul de origine, împreună cu traducerea legalizată.
SECŢIUNEA 3:Lichidarea daunelor
Art. 22: Prevederi generale
(1)Despăgubirile se stabilesc după depunerea cererii de despăgubire de către persoana prejudiciată sau asigurat, astfel:
a)pe cale amiabilă, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b)prin mecanisme de soluţionare alternativă a litigiului;
c)prin hotărâre judecătorească definitivă, în cazul în care nu s-a realizat înţelegerea între părţi.
(2)Cererea de despăgubire se soluţionează după depunerea următoarelor categorii de documente:
a)din care rezultă dreptul de proprietate asupra bunului avariat sau orice probe pe baza cărora poate fi dovedit dreptul la despăgubire;
b)din care rezultă răspunderea civilă a proprietarului sau a conducătorului vehiculului asigurat în producerea pagubei;
c)din care rezultă întinderea prejudiciului;
d)din care rezultă legătura de cauzalitate dintre întinderea prejudiciului şi modul de producere a evenimentului.
(3)Stabilirea despăgubirilor conform prevederilor alin. (1) lit. a) se poate realiza dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)să rezulte răspunderea civilă a proprietarului sau a conducătorului vehiculului asigurat în producerea pagubei din:
1.(i) cuprinsul formularului de constatare amiabilă de accident;
2.(ii) documentele încheiate de organele de poliţie, serviciile de urgenţă profesioniste sau de celelalte autorităţi publice competente să constate şi să cerceteze accidentele de vehicule;
3.(iii) înştiinţarea asiguraţilor, respectiv a conducătorilor auto vinovaţi;
4.(iv) alte mijloace de probă;
b)persoana prejudiciată face dovada prejudiciului suferit prin orice mijloc de probă;
c)există legătură de cauzalitate între prejudiciul suferit şi fapta care a condus la producerea evenimentului.
(4)În situaţia în care se formulează pretenţii de despăgubiri pentru hârtii de valoare, acte, manuscrise, bijuterii, pietre preţioase, obiecte de artă, alte obiecte din platină, aur sau argint, mărci poştale, timbre şi pentru dispariţia sau distrugerea banilor, despăgubirile se stabilesc prin hotărâre judecătorească.
(5)În cazul în care accidentul de vehicul face obiectul unui proces penal, despăgubirile se stabilesc pe cale amiabilă, dacă:
a)potrivit legii, acţiunea penală a fost stinsă sau poate fi stinsă prin împăcarea părţilor;
b)hotărârea instanţei penale a rămas definitivă, însă stabilirea despăgubirilor civile ar urma să se facă ulterior;
c)acţiunea penală nu poate fi stinsă prin împăcarea părţilor, dacă:
1.(i) s-a dat rechizitoriu de trimitere în judecată şi persoana prejudiciată îşi ia un angajament scris prin care se obligă să restituie de îndată, parţial sau total, despăgubirea primită, în funcţie de hotărârea instanţei penale în ceea ce priveşte fapta, făptuitorul şi vinovăţia; sau
2.(ii) din actele încheiate de autorităţile publice rezultă atât răspunderea civilă, prejudiciile cauzate, cât şi vinovăţia conducătorului auto care urmează să fie trimis în judecată după finalizarea cercetărilor aflate în curs şi persoana prejudiciată îşi ia un angajament scris prin care se obligă să restituie de îndată, parţial sau total, despăgubirea primită, în funcţie de hotărârea instanţei penale în ceea ce priveşte fapta, făptuitorul şi vinovăţia.
(6)La stabilirea despăgubirii, în cazul avarierii sau al distrugerii bunurilor, se iau ca bază de calcul pretenţiile formulate de către persoanele prejudiciate cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (2) din Legea nr. 132/2017.
(7)În cazul în care cuantumul despăgubirilor în acelaşi accident de vehicule depăşeşte, la data producerii accidentului, limita de despăgubire stabilită prin contractul RCA, exclusiv cheltuielile făcute în procesul civil, indiferent de numărul persoanelor vătămate sau decedate, după caz, şi de numărul persoanelor răspunzătoare de producerea pagubei, despăgubirile se acordă, în limita acestei sume, fiecărei persoane prejudiciate, proporţional cu raportul dintre limita de despăgubire prevăzută în contractul RCA şi totalul cuantumului despăgubirilor.
Art. 23: Stabilirea despăgubirii pentru daune produse vehiculelor
(1)La stabilirea ofertei de despăgubire după identificarea vehiculelor şi evidenţierea complexităţii structurii de echipare, a dotărilor de serie şi opţionale, se iau în considerare următoarele:
a)pentru evaluarea costurilor de readucere a vehiculului la starea anterioară producerii evenimentului:
1.(i) piese şi materiale noi care pot fi utilizate legal în procesele de reparaţie în România şi statele membre;
2.(ii) manopera aferentă reparaţiei şi cea aferentă operaţiilor necesare din punct de vedere tehnic şi tehnologic, conform tehnologiei producătorului;
b)pentru evaluarea valorii de vânzare de piaţă:
1.(i) factori specifici de corecţie;
2.(ii) existenţa unor avarii preexistente;
3.(iii) istoricul de exploatare a vehiculului, precum utilizarea în regim de şcoală de şoferi, taxi, închiriere şi altele.
(2)La stabilirea ofertei de despăgubire sunt luate în considerare modificările structurii de echipare a vehiculului, survenite între data comercializării şi cea a producerii accidentului.
Art. 24: Avarierea sau distrugerea vehiculului
(1)În cazul daunelor la vehicule despăgubirea are în vedere acoperirea costurilor privind:
a)readucerea la starea anterioară producerii accidentului; sau
b)acoperirea diferenţei dintre valoarea de piaţă calculată conform prezentei norme şi valoarea epavei, în cazul daunei totale economice.
(2)Valoarea epavei se determină în urma evaluării prin licitaţie utilizând sisteme de evaluare specializate; în cazul în care nu se poate obţine o valoare a epavei prin licitaţie, aceasta se poate determina şi prin expertiză tehnică, cu acceptul persoanei păgubite.
(3)În cazul daunei totale economice, dacă persoana prejudiciată face dovada radierii din circulaţie a vehiculului avariat şi a valorificării integrale a acestuia către o entitate specializată în dezmembrarea şi reciclarea vehiculelor, valoarea epavei este cea menţionată în documentele fiscale justificative eliberate de către entitatea respectivă.
(4)Evaluarea costului prevăzut la alin. (1) lit. a) conţine costul reparaţiilor părţilor componente sau pieselor avariate sau costul de înlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, de demontare şi montare aferente reparaţiilor şi înlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin respectivul accident de vehicul.
(5)În cazul în care despăgubirea este achitată anticipat efectuării reparaţiilor, persoana prejudiciată este îndreptăţită să solicite reanalizarea cuantumului despăgubirii şi plata eventualelor costuri suplimentare fundamentate, dovedite cu documente justificative.
(6)Dacă pentru anumite părţi componente sau piese ale vehiculului lipsesc preţurile de piaţă practicate pe piaţa din România, valoarea acestora se stabileşte pe baza preţurilor de piaţă din alte state membre, dovedite prin orice mijloc de probă.
(7)În cazul daunei totale economice, valoarea de piaţă stabilită pe baza sistemelor de evaluare specializate pentru calculul despăgubirii reprezintă valoarea de înlocuire a vehiculului avariat cu un vehicul de aceeaşi marcă, tip, model, caracteristici tehnice, dotări, an de fabricaţie, având un parcurs în kilometri şi o stare de întreţinere comparabile; modul de calcul se comunică persoanei prejudiciate.
(8)Valoarea prevăzută la alin. (7) se stabileşte pe baza utilizării sistemelor de evaluare specializate sau pe baza documentelor din care să reiasă dovedirea prejudiciului suferit.
(9)La evaluarea vehiculului se au în vedere starea tehnică, de întreţinere şi eventualele modificări ale structurii de echipare a acestuia survenite între data comercializării şi data producerii evenimentului, certificate de către specialistul constatare daune.
(10)În cazul vehiculelor înmatriculate în alte state sau al celor care nu sunt înmatriculate permanent în România, valoarea acestora la data producerii accidentului se stabileşte pe baza valorilor de piaţă din statul în care vehiculul este sau a fost ultima dată permanent înmatriculat şi în baza documentelor prezentate de către partea prejudiciată în dovedirea prejudiciului suferit.
(11)În cazul vehiculelor avariate nedeplasabile prin forţă proprie se acordă despăgubiri pe baza documentelor justificative şi pentru:
a)cheltuielile de transport până la domiciliul persoanelor care au efectuat voiajul în vehiculul avariat, fără a se putea depăşi tariful prevăzut pentru transportul cu avionul la clasa economic;
b)cheltuielile de transport al mărfurilor aflate în vehiculul avariat, inclusiv în remorca sau semiremorca tractată de acesta, până la destinaţie, la care se adaugă costurile cu transbordarea mărfii, dacă este cazul.
(12)
[textul din Art. 24, alin. (12) din titlul I, capitolul VI, sectiunea 3 a fost abrogat la 08-sep-2022 de Art. I, punctul 12. din Norma 18/2022]
(13)[textul din Art. 24, alin. (13) din titlul I, capitolul VI, sectiunea 3 a fost abrogat la 08-sep-2022 de Art. I, punctul 12. din Norma 18/2022]
Art. 25: Lipsa de folosinţă
(1)Despăgubirile cuvenite persoanelor prejudiciate, ca urmare a consecinţei lipsei de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv pentru înlocuirea temporară a acestuia cu un vehicul dintr-o clasă similară sau inferioară celui avariat, închiriat de la entităţi autorizate cu acest obiect de activitate, sunt stabilite pe baza documentelor justificative care dovedesc prejudiciul suferit ca urmare a imposibilităţii utilizării vehiculului avariat.
(2)Perioada pentru care se acordă despăgubiri ca urmare a consecinţei lipsei de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia cu un vehicul dintr-o clasă similară sau inferioară celui avariat, închiriat de la entităţi autorizate cu acest obiect de activitate, este perioada de timp în care proprietarul poate proceda la repararea acestuia, atunci când vehiculul nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic, conform alin. (3)-(6).
(3)În cazul în care proprietarul procedează la repararea unui vehicul avariat care nu se încadrează în situaţia de daună totală economică, perioada menţionată la alin. (2) se consideră perioada cuprinsă între data avizării daunei şi data constatării avariilor de către asigurător, la care se adaugă:
a)perioada în care proprietarul efectuează demersurile necesare introducerii în reparaţie a vehiculului, fără ca aceasta să depăşească 3 zile lucrătoare de la data efectuării constatării avariilor de către asigurătorul RCA; şi
b)perioada de timp justificată necesară reparării vehiculului avariat într-o unitate reparatoare auto; aceasta începe de la data semnării documentelor care fac dovada introducerii în reparaţie a vehiculului.
(4)În cazul vehiculelor avariate a căror utilizare nu mai este posibilă din punct de vedere tehnic, care se încadrează în categoria daunelor totale economice şi nu se mai repară, perioada pentru care se acordă despăgubiri ca urmare a consecinţei lipsei de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia cu un vehicul dintr-o clasă similară sau inferioară celui avariat, închiriat de la entităţi autorizate cu acest obiect de activitate, este perioada cuprinsă între data avizării daunei şi data la care asigurătorul RCA înaintează oferta de despăgubire.
(5)Perioada cuprinsă între data avizării daunei şi data constatării avariilor de către asigurătorul RCA poate fi invocată de către persoana prejudiciată numai în condiţiile în care aceasta permite accesul asigurătorului RCA la bunul avariat şi asigură condiţiile necesare în vederea efectuării constatării avariilor.
(6)Perioada prevăzută la alin. (3) se prelungeşte corespunzător cu perioada în care vehiculul nu poate fi introdus în reparaţie atunci când asigurătorul RCA efectuează cercetări suplimentare.

Art. 26: Vătămarea integrităţii corporale sau sănătăţii sau decesul
La stabilirea despăgubirilor pe cale amiabilă în cazul vătămărilor integrităţii corporale sau sănătăţii sau al decesului unor persoane se au în vedere următoarele:
a)în caz de vătămare a integrităţii corporale sau a sănătăţii:
1.(i) diferenţa dintre veniturile nete ale persoanei prejudiciate ca urmare a vătămării integrităţii corporale ori a sănătăţii, probate cu documente justificative, şi indemnizaţia primită din fondurile persoanei juridice sau fizice la care salariatul îşi desfăşoară activitatea şi/sau, după caz, din fondurile bugetului asigurărilor sociale de stat, pe perioada spitalizării şi a concediului medical;
2.(ii) venitul mediu lunar net realizat în ultimul an din activităţi desfăşurate de persoana prejudiciată ca urmare a vătămării integrităţii corporale ori a sănătăţii, probat cu documente justificative, în cazul persoanelor care nu au calitatea de salariat;
3.(iii) salariul de bază minim brut pe economie, în cazul persoanelor prejudiciate ca urmare a vătămării integrităţii corporale ori a sănătăţii aflate la data producerii accidentului în ultimul an de studii sau de calificare;
4.(iv) eventualele cheltuieli prilejuite de accident, precum cheltuielile cu transportul persoanei prejudiciate ca urmare a vătămării integrităţii corporale ori a sănătăţii, cu tratamentul, cu spitalizarea, pentru recuperare, pentru proteze, pentru alimentaţie suplimentară, conform prescripţiilor medicale, probate cu documente justificative, şi alte cheltuieli care nu sunt suportate din fondurile de asigurări sociale prevăzute de reglementările în vigoare;
5.(v) cheltuielile cu asistenţi personali dacă prin certificatul medical se recomandă acest lucru, însă nu mai mult decât salariul de bază minim brut pe economia;
6.(vi) prejudicii nepatrimoniale stabilite conform prevederilor art. 22 alin. (5) din Legea nr. 132/2017;
b)în caz de deces:
1.(i) cheltuieli directe şi indirecte prilejuite de înmormântare, probate cu documente justificative;
2.(ii) veniturile nete nerealizate şi alte eventuale cheltuieli rezultate în perioada de la data producerii accidentului şi până la data decesului, prevăzute la lit. a), dacă acestea au fost cauzate de producerea accidentului;
3.(iii) prejudicii nepatrimoniale.
Art. 27: Avarierea sau distrugerea altor bunuri
Despăgubirile pentru clădiri, construcţii sau alte bunuri sunt stabilite pe baza:
a)sistemelor de evaluare specializate;
b)documentelor din care să reiasă dovedirea prejudiciului suferit, în limitele de despăgubire stabilite potrivit art. 12.
Art. 28: Vătămările sau pierderile animalelor
(1)Despăgubirile pentru animale sunt stabilite pe baza valorii de pe piaţa locală a animalului respectiv, la data producerii evenimentului.
(2)La stabilirea despăgubirilor se au în vedere acoperirea cheltuielilor prilejuite de accident, precum cheltuielile cu transportul animalelor ca urmare a vătămării acestora, cu tratamentul, cu spitalizarea, pentru recuperare, pentru proteze şi/sau alimentaţie suplimentară, conform prescripţiilor medicale, probate cu documente justificative şi/sau eventuale cheltuieli prilejuite de decesul acestora.
Art. 29: Oferta de despăgubire
(1)Oferta de despăgubire este înaintată persoanei prejudiciate de către asigurătorul RCA sau BAAR, după caz, şi cuprinde:
a)modul detaliat de calcul al costurilor reparaţiei, inclusiv tarifele la care este calculată manopera de reparaţie;
b)în cazul daunei totale economice:
1.(i) modul de calcul al valorii bunului la data evenimentului;
2.(ii) modul de calcul al valorii epavei;
c)sursele de referinţă ale costurilor avute în vedere
(2)Asigurătorul RCA este responsabil pentru erorile materiale, omisiunile şi diferenţele de cost rezultate din înaintarea unei oferte de despăgubire care exclude costurile de readucere a bunului la starea anterioară producerii evenimentului.
(3)Oferta de despăgubire pentru vătămări corporale sau deces este înaintată persoanei prejudiciate de către asigurătorul RCA sau BAAR, după caz, şi cuprinde modul detaliat de calcul şi sursele de referinţă.
Art. 30: Plata despăgubirilor
(1)După exprimarea în scris a acceptului cu privire la oferta de despăgubire, plata se efectuează conform indicaţiilor persoanei prejudiciate, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(2)Cuantumul despăgubirii plătite se va reanaliza la solicitarea persoanei prejudiciate pe baza documentelor justificative depuse ulterior plăţii.
(3)Asigurătorul RCA răspunde solicitării de reanalizare prevăzute la alin. (2) în termen de 10 zile lucrătoare, după cum urmează:
a)efectuând plata diferenţei de despăgubire justificată;
b)notificând în scris, cu confirmare de primire, motivele pentru care a respins pretenţiile formulate.
SECŢIUNEA 4:Facilităţi şi penalităţi aplicabile asiguraţilor RCA
Art. 31: Prevederi generale ale sistemului bonus-malus
(1)Sistemul bonus-malus este format din categoria de bază B0, 8 clase de bonus şi 8 clase de malus; clasa B0 este atribuită unui nou asigurat, fără istoric în asigurare.
(2)Reducerea sau majorarea stabilită conform sistemului bonus-malus se aplică tarifelor practicate de către asigurătorul RCA la care potenţialul asigurat urmează să încheie contractul RCA, în vigoare la data la care se încheie contractul RCA.
(3)Perioada de referinţă este anul calendaristic anterior datei de intrare în vigoare a contractului RCA.
(4)Pentru aplicarea unui malus sunt luate în calcul evenimentele pentru care este plătită o daună în perioada de referinţă, în care se reţine responsabilitatea totală sau parţială a conducătorului auto.
(5)Dacă la momentul producerii evenimentului vehiculul este însuşit şi utilizat fără acordul proprietarului şi acest lucru este sesizat în scris poliţiei, coeficientul din sistemul bonus-malus al asiguratului este neafectat.
(6)Clasele bonus-malus, inclusiv coeficienţii aferenţi, sunt prevăzute în anexa nr. 5.
(7)În situaţia în care, din motive tehnice, baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României nu poate fi interogată sau datele oferite sunt în neconcordanţă cu documentele prezentate de către asigurat, asigurătorul RCA poate stabili daunalitatea pe baza certificatelor de daunalitate sau pe baza altor documente puse la dispoziţie de asigurat.
Art. 32: Bonusuri şi penalităţi aplicabile sistemului bonus-malus
(1)În cazul neînregistrării unor daune plătite în perioada de referinţă, asiguraţii beneficiază de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare.
(2)Clasa de bonus se păstrează pe perioada anului calendaristic în care se încheie contractul RCA indiferent de perioada asigurată.
(3)Dacă în perioada de referinţă sunt înregistrate daune plătite, asiguraţii sunt penalizaţi prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare prin penalizarea cu două clase pentru fiecare eveniment pentru care s-a plătit o despăgubire.
(4)În situaţia în care un asigurat persoană fizică deţine mai multe vehicule, asiguratul beneficiază de aceeaşi clasă a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele; la data intrării în vigoare a prezentei norme, reînnoirea contractului de asigurare încheiat de către persoanele fizice care deţin mai multe vehicule se încadrează în cea mai favorabilă clasă de bonus-malus corespunzătoare istoricului de daunalitate al asiguratului.
(5)În situaţia în care un asigurat persoană juridică deţine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplică distinct pentru fiecare vehicul în parte.
(6)Pentru asiguraţii persoane juridice, transferul clasei bonus-malus în cazul înstrăinării sau radierii unui vehicul asigurat se realizează după cum urmează:
a)în cazul în care contractul RCA al acestuia a încetat, transferul clasei bonus-malus pe un vehicul nou-dobândit se face pe baza istoricului deţinut de către asigurat pentru vehiculul înstrăinat sau radiat;
b)în cazul în care asiguratul înstrăinează sau radiază un vehicul, într-o perioadă de maximum un an de la data introducerii în asigurare a unui vehicul nou-dobândit, transferul clasei bonus-malus pe acest vehicul se poate face la prima reînnoire a contractului RCA pe baza istoricului deţinut de către asigurat pentru ambele vehicule.
(7)Transferul clasei bonus-malus se realizează pe baza solicitării scrise a asiguratului însoţite de documente privind înstrăinarea sau radierea vehiculului şi achiziţia vehiculului nou-dobândit.
(8)Asigurătorii RCA pot lua în calcul şi istoricul şoferului sau şoferilor în aplicarea sistemului de bonus-malus prin folosirea unor coeficienţi de corecţie care se aplică suplimentar sistemului bonus-malus prevăzut de prezenta normă; aceşti coeficienţi de ajustare se fundamentează la determinarea tarifului şi se publică conform cerinţelor de publicare a tarifelor prevăzute la art. 9.
Art. 33: Alte facilităţi şi penalităţi aplicabile
La momentul încheierii contractului RCA, în vederea stabilirii primei de asigurare, părţile pot stabili, prin convenţie, măsuri de minimizare a riscului, precum:
a)utilizarea unor tehnologii de tip telematic;
b)promovarea unor cursuri de conducere defensivă;
c)alte măsuri.
Art. 34: Modalitatea de decontare directă
(1)În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei norme, asigurătorii RCA încheie un acord de reglementare a relaţiilor economice şi organizatorice privind gestionarea modalităţii de decontare directă şi a regreselor administrative.
(2)Acordul de reglementare prevăzut la alin. (1) conţine cel puţin:
a)documentele pe care le conţine dosarul de daună în vederea recuperării despăgubirii de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate;
b)modalităţi de comunicare;
c)termene de plată;
d)modalităţi de compensare şi garantare.
(3)Asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate avizează asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea evenimentului în termen de 3 zile de la data deschiderii dosarului de daună.
(4)Asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea evenimentului confirmă valabilitatea contractului RCA în termen de 3 zile de la solicitare.
(5)Tarifele de primă aferente decontării directe sunt calculate distinct faţă de tariful de primă RCA.

(6)[textul din Art. 34, alin. (6) din titlul I, capitolul VI, sectiunea 4 a fost abrogat la 08-sep-2022 de Art. I, punctul 15. din Norma 18/2022]
CAPITOLUL VII:Dreptul de stabilire şi libertatea de a presta servicii
Art. 35: Activitate pe teritoriul României
Asigurătorii care au dreptul de a practica asigurarea RCA pe teritoriul României în baza dreptului de stabilire şi a libertăţii de a presta servicii îşi desfăşoară activitatea şi cu respectarea prevederilor prezentei norme.
Art. 36: Activitate pe teritoriul altor state membre sau din alte state membre
(1)Asigurătorii RCA care notifică A.S.F. intenţia de desfăşurare a activităţii de asigurare RCA pe teritoriul altor state membre îşi desfăşoară activitatea cu respectarea prevederilor legale aplicabile în statele membre respective.
(2)Asigurătorul cu sediul social într-un stat membru al Uniunii Europene poate practica asigurarea RCA pe teritoriul României, cu respectarea legislaţiei naţionale în vigoare, de la data la care autoritatea competentă a statului membru de origine îi comunică confirmarea A.S.F. referitoare la primirea notificării privind intenţia de exercitare a libertăţii de a presta servicii sau a dreptului de stabilire.
CAPITOLUL VIII:Documentul de intrare în reparaţie
Art. 37: Prevederi generale
(1)Documentul de intrare în reparaţie se eliberează de către asigurători, BAAR sau FGA, în limitele legale de răspundere şi competenţă, prin specialiştii constatare daună, în condiţiile prevăzute la art. 79 alin. (2) lit. b), art. 80 alin. (2) şi la art. 801 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Procesul-verbal de constatare prevăzut la art. 19 poate înlocui documentul de intrare în reparaţie, în condiţiile respectării prevederilor prezentului capitol.
(3)Eliberarea documentului prevăzut la alin. (1) nu reprezintă nota tehnică finală de constatare a daunelor şi nici obligaţie de plată a emitentului, fapt care se precizează în conţinutul documentului.
Art. 38: Informaţiile incluse
Documentul de constatare poartă înscris numele asigurătorului, BAAR sau FGA, şi seria unică formată cel puţin din:
a)indicativul abreviat al judeţului în care este emis documentul;
b)numărul dosarului de daună conex.
Art. 39: Modalitatea de emitere
(1)Documentul de constatare este emis fie direct din sistemul informatic propriu, fie tipărit, în două exemplare, cu aceeaşi valoare juridică.
(2)Documentul prevăzut la alin. (1) este înseriat conform procedurilor proprii, cu respectarea prevederilor art. 38.
(3)Asigurătorii RCA, BAAR sau FGA, emit documentul de constatare respectând caracterul unic corespunzător fiecărui eveniment.
CAPITOLUL IX:Dispoziţii finale
Art. 40: Prevederi finale
(1)Asigurătorii RCA transmit asiguraţilor şi terţelor persoane prejudiciate următoarele informaţii:
a)condiţiile privind contractul RCA;
b)modul de stabilire a tarifelor de primă în baza căruia a fost înaintată oferta, în vederea contractării asigurării RCA, la cererea acestora;
c)procedura de soluţionare a reclamaţiilor.
(2)A.S.F. elaborează şi publică pe site-ul propriu recomandări cu privire la desfăşurarea activităţii, pe care asigurătorii RCA le pun în acord cu propriile politici scrise şi proceduri interne sau transmit documentat A.S.F., până la data prevăzută în recomandările respective, refuzul motivat al aplicării acestora.
(3)Grupul consultativ de dialog permanent în domeniul protecţiei consumatorilor de servicii financiare nebancare de pe lângă A.S.F., împreună cu reprezentanţi ai altor autorităţi sau asociaţii care îşi manifestă interesul, poate supune dezbaterii situaţii specifice sau probleme identificate în ceea ce priveşte asigurarea RCA, în vederea elaborării de propuneri către A.S.F. sau părţile implicate.