Metodologie din 2002 de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate 2003

M.Of. 406

În vigoare
Versiune de la: 10 Iunie 2003
Metodologie din 2002 de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate 2003
Dată act: 30-aug-2002
Emitent: Ministerul Educatiei si Cercetarii
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Potrivit art. 22 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, studiile gimnaziale se încheie cu susţinerea unui examen naţional de capacitate, structurat pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi date publicităţii până la data începerii anului şcolar, la Limba şi literatura română, Matematică şi la o probă din Istoria românilor sau Geografia României. Elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care frecventează cursurile gimnaziale în limba maternă, susţin şi o probă la limba şi literatura maternă.
(2)Conform art. 38 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în învăţământul de artă şi în învăţământul sportiv examenul de capacitate include şi o probă practică, specifică domeniului artistic sau sportiv studiat.
Art. 2
La examenul naţional de capacitate se pot prezenta elevii care au promovat clasa a VIII-a de gimnaziu din seria curentă şi din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de capacitate, indiferent de vârsta candidatului.
Art. 3
(1)Examenul naţional de capacitate se susţine anual în două sesiuni.
(2)În caz de nepromovare a examenului naţional de capacitate, acesta poate fi susţinut în oricare dintre sesiunile ulterioare.
(3)Candidaţii proveniţi din învăţământul de stat pot susţine examenul naţional de capacitate, fără taxă, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe.
(4)Candidaţii proveniţi din învăţământul particular vor susţine examenul de capacitate, cu taxă, în centre de examen stabilite de inspectoratele şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti).
(5)Taxele prevăzute la alin. (3) şi (4) sunt stabilite de inspectoratele şcolare judeţene, potrivit legii.
La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua în calcul toate cheltuielile pe candidat.
Art. 4
Elevilor care promovează examenul naţional de capacitate li se acordă certificat de capacitate. Celor care nu promovează examenul naţional de capacitate li se eliberează, la cerere, copie de pe foaia matricolă.
CAPITOLUL II:Organizarea examenului naţional de capacitate
Art. 5
Coordonarea pe plan naţional a acţiunilor privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate este asigurată de Comisia naţională de capacitate, care se constituie anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Art. 6
(1)În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de capacitate.
(2)Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate asigură aplicarea riguroasă a normelor metodologice, organizează şi coordonează desfăşurarea examenului de capacitate în fiecare judeţ (în municipiul Bucureşti).
(3)În fiecare judeţ se constituie centre în care se susţin probele examenului de capacitate, denumite în cele ce urmează centre de examen, şi centre în care se realizează evaluarea lucrărilor scrise, denumite în cele ce urmează centre zonale de evaluare. Se recomandă organizarea unui singur centru zonal de evaluare pe judeţ, în fiecare centru de examen şi în fiecare centru zonal de evaluare se constituie şi funcţionează comisii de examen, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de un preşedinte.
Art. 7
(1)Comisia naţională de capacitate se compune din:

preşedinte

- secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;

vicepreşedinţi

- directorul general al Direcţiei generale pentru învăţământ preuniversitar;

- directorul Serviciului naţional de evaluare şi examinare;

- directorul general al Direcţiei generale pentru învăţământ în limbile minorităţilor;

secretar

- un specialist din cadrul Serviciului naţional de evaluare şi examinare;

membri

- directori generali adjuncţi, inspectori de specialitate din minister, specialişti din cadrul Serviciului naţional de evaluare şi examinare, profesori din învăţământul preuniversitar.

(2)Componenţa nominală a acestei comisii se aprobă anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 8
(1)Comisia naţională de capacitate are următoarele atribuţii:
a)publică, la începutul anului şcolar, Calendarul şi Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de capacitate, precum şi programele de examen valabile pentru disciplinele la care se susţin probe;
b)instruieşte preşedinţii comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate;
c)elaborează formularele-tip pentru centralizarea rezultatelor examenului naţional de capacitate şi le distribuie în teritoriu prin intermediul comisiilor judeţene de capacitate (a municipiului Bucureşti);
d)aprobă lista centrelor de examen şi a centrelor zonale de evaluare din fiecare judeţ;
e)coordonează elaborarea subiectelor pentru probele scrise şi a baremelor de evaluare, selectând şi valorificând propuneri ale profesorilor şi inspectorilor şcolari din judeţe;
f)asigură traducerea subiectelor pentru proba de matematică în limbile minorităţilor naţionale, la sediul Serviciului naţional de evaluare şi examinare, şi oferă membrilor comisiilor din centrele de examen consultanţă în ceea ce priveşte traducerea;
g)coordonează multiplicarea subiectelor în funcţie de numărul centrelor de examen;
h)decide, în cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezervă;
i)controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului de capacitate;
j)poate decide evaluarea şi notarea lucrărilor scrise dintr-un judeţ în alt judeţ, atât pentru evaluarea iniţială, cât şi pentru contestaţii;
k)analizează desfăşurarea şi rezultatele examenului naţional de capacitate, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate şi prezintă concluziile conducerii Ministerului Educaţiei şi Cercetării;
l)propune ministrului educaţiei şi cercetării eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate;
m)poate decide reevaluarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior;
n)elaborează modele de procese-verbale orientative necesare desfăşurării examenului naţional de capacitate.
(2)Comisia naţională de capacitate nu se ocupă de soluţionarea contestaţiilor referitoare la lucrările de examen.
Art. 9
(1)Comisia naţională de capacitate poate delega, pe o perioadă limitată, reprezentanţi pe lângă comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate.
(2)Delegatul Comisiei naţionale de capacitate are următoarele atribuţii:
a)controlează respectarea metodologiei de examen de către comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de capacitate şi comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de contestaţii;
b)inspectează centrele de examen şi centrele zonale de evaluare, verificând modul de cunoaştere şi de respectare a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate;
c)consiliază comisiile judeţene de capacitate, comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare, în privinţa organizării şi desfăşurării examenului de capacitate;
d)propune comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate - atunci când constată abateri de la regulament - schimbări în componenţa comisiilor (supraveghetori, evaluatori, secretari, examinatori, vicepreşedinţi, preşedinţi);
e)în cazul în care constată disfuncţii serioase în organizarea examenului, reprezentantul Comisiei naţionale de capacitate propune inspectoratului şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti), conform Statutului personalului didactic, sancţionări ale cadrelor didactice în cauză, interzicerea participării acestora ca membri în comisiile pentru examenele naţionale de capacitate sau propune suspendarea dreptului de a organiza centru de examen în unitatea respectivă, în anul şcolar următor;
f)verifică prin sondaj, după comunicarea rezultatelor, dacă lucrările scrise de la centrele de examen arondate centrului zonal de evaluare au fost amestecate;
g)analizează şi interpretează toate datele obţinute şi informează în scris Comisia naţională de capacitate.
Art. 10
(1)Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate se compun din:

preşedinte

- unul dintre inspectorii şcolari generali adjuncţi;

vicepreşedinte

- un inspector şcolar (în municipiul Bucureşti poate fi numit un vicepreşedinte pentru fiecare sector);

secretari

- 2-3 inspectori şcolari;

membri

- inspectori şcolari de specialitate; directori de instituţii de învăţământ şi profesori de specialitate pentru fiecare disciplină de învăţământ la care se susţine probă.

(2)În judeţele în care se susţin probe în limbile minorităţilor naţionale, din comisia de capacitate va face parte, în calitate de secretar, şi inspectorul care coordonează învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale.
(3)Componenţa nominală a acestor comisii se aprobă anual, prin decizie a inspectorilor şcolari generali judeţeni (al municipiului Bucureşti).
Art. 11
Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate au următoarele atribuţii:
a)organizează şi răspund de desfăşurarea examenului naţional de capacitate pe tot teritoriul judeţului (al municipiului Bucureşti);
b)iau măsuri de asigurare a fondurilor financiare necesare în vederea organizării şi desfăşurării examenului naţional de capacitate, de dotare a centrelor de examen şi de evaluare, după caz, cu un număr suficient de copiatoare, calculator, telefon etc.; se va ţine cont de faptul că fiecare candidat trebuie să primească subiect fotocopiat;
c)se adresează direcţiilor judeţene de sănătate publică (a municipiului Bucureşti) pentru a asigura prezenţa personalului medical în fiecare centru în care se susţin probe în cadrul examenului de capacitate şi obţin confirmarea scrisă a acestora;
d)se adresează inspectoratelor judeţene de poliţie pentru a asigura prezenţa poliţiştilor sau a jandarmilor la transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la cele de evaluare şi invers, pentru păstrarea în siguranţă a plicurilor cu subiecte şi a lucrărilor scrise, pentru respectarea ordinii publice la centrele de examen şi de evaluare şi obţin confirmarea scrisă a acestora;
e)stabilesc lista centrelor de examen şi a centrelor de evaluare pe judeţ (municipiul Bucureşti) şi emit decizii corespunzătoare, după aprobarea acesteia de către Comisia naţională de capacitate;
f)nominalizează centrele unde se organizează susţinerea probelor examenului naţional de capacitate, unităţile şcolare arondate acestora, precum şi centrele zonale de evaluare; transmit Comisiei naţionale de capacitate - Serviciul naţional de evaluare şi examinare lista centrelor menţionate anterior, până la data de 1 mai pentru prima sesiune şi până la data de 11 iulie pentru a doua sesiune de examen;
g)transmit Comisiei naţionale de capacitate, în scris şi pe suport electronic, lista profesorilor propuşi ca preşedinţi ai centrelor de examen şi ai centrelor zonale de evaluare, precum şi lista profesorilor propuşi ca membri în comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare, până la data de 1 aprilie pentru prima sesiune de examen şi până la data de 11 iulie pentru a doua sesiune de examen;
h)alcătuiesc un model de legitimaţii de examen pentru candidaţi, valabil în judeţul respectiv, şi asigură numărul de legitimaţii necesar pentru fiecare centru de examen, în funcţie de numărul de candidaţi arondaţi;
i)numesc profesorii supraveghetori din centrele de examen, precum şi profesorii evaluatori din centrele zonale de evaluare;
j)instruiesc preşedinţii comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare;
k)iau măsuri de asigurare a transportului elevilor la centrele de examen;
l)confecţionează două tipuri de ştampile, inscripţionate după cum urmează:
1.ştampila pentru centrele de examen: "Capacitate 2003 - C.E.";
2.ştampila pentru centrele zonale de evaluare: "Capacitate 2003 - C.Z.E.";
m)preiau, în condiţii de securitate, de la Comisia naţională de capacitate - Serviciul naţional de evaluare şi examinare, pe bază de delegaţie nominală, prin preşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate şi unul dintre secretarii acesteia, subiectele pentru probele scrise pentru fiecare centru de examen şi baremele de evaluare şi notare pentru fiecare centru de evaluare;
n)păstrează, în deplină siguranţă, subiectele şi baremele de evaluare şi de notare;
o)transmit comisiilor de examen din centrele de examen subiectele pentru fiecare probă scrisă, cu cel mult 24 de ore înaintea susţinerii acesteia;
p)transmit comisiilor de evaluare din fiecare centru zonal de evaluare baremele de evaluare şi notare, în dimineaţa fiecărei probe scrise;
q)efectuează, dacă este cazul, schimbări ale preşedinţilor şi/sau membrilor comisiilor de examen din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare;
r)distribuie în teritoriu formularele-tip elaborate de Comisia naţională de capacitate, în care se consemnează rezultatele examenului de capacitate;
s)sesizează imediat Comisia naţională de capacitate despre orice situaţie care impune anularea unor subiecte şi solicită subiecte de rezervă;
ş)controlează modul de organizare şi de desfăşurare a examenului naţional de capacitate în centrele de examen şi în centrele zonale de evaluare din teritoriu;
t)decid reevaluarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior, şi informează Comisia naţională de capacitate despre rezultatele acestor reevaluări;
ţ)organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare şi înapoi şi răspund de securitatea lucrărilor scrise, de la preluarea lor de la comisia din centrul de examen/centrul zonal de evaluare şi până la predarea lor către comisia din centrul zonal de evaluare/centrul de examen;
u)organizează comisii judeţene (a municipiului Bucureşti) de soluţionare a contestaţiilor;
v)centralizează rezultatele cerute de Comisia naţională de capacitate pentru examenul naţional de capacitate, prin formulare-tip;
w)transmit Serviciului naţional de evaluare şi examinare rezultatele examenului naţional de capacitate, imediat după afişarea acestora (înainte şi după contestaţii), astfel: număr de candidaţi înscrişi, număr de candidaţi prezenţi şi număr de candidaţi promovaţi, pe tranşe de medii;
x)analizează modul de desfăşurare a examenului naţional de capacitate, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare;
y)elaborează şi transmit Comisiei naţionale de capacitate, în termen de 7 zile de la încheierea sesiunii respective a examenului naţional de capacitate, raportul cu privire la rezultatele acestuia şi propun modificări sau completări în Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului naţionale de capacitate.
Art. 12
(1)Comisiile pentru examenul de capacitate din centrele de examen se compun din:
a)preşedinte - un profesor cu gradul l din altă unitate de învăţământ decât cele arondate centrului, ales prin tragere la sorţi din lista propusă de unităţile şcolare şi aprobată de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti);
b)membri - 2 profesori din altă unitate de învăţământ decât cele arondate centrului, aleşi prin tragere la sorţi din lista propusă de unităţile şcolare şi aprobată de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti). Alegerea acestora se va face ţinându-se cont şi de competenţele de operare pe calculator;
c)profesori supraveghetori - câte două cadre didactice pentru fiecare sală în care se desfăşoară probe, cadre didactice de altă specialitate decât cea la care se susţine examen, alese prin tragere la sorţi din alte unităţi de învăţământ decât cele arondate centrului. Supraveghetorii vor fi aleşi, de regulă, unul dintre cadrele didactice care predau la şcoala generală şi celălalt dintre cadrele didactice care predau la liceu.
(2)Pentru centrele zonale de evaluare stabilite la nivel judeţean (al municipiului Bucureşti) se păstrează aceeaşi structură, cu excepţia profesorilor supraveghetori, care se înlocuiesc cu:
- profesori evaluatori pentru fiecare disciplină de examen - cadre didactice calificate, alese din alte unităţi de învăţământ decât cele arondate centrului de evaluare. Numărul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare va fi stabilit în funcţie de numărul de lucrări care trebuie evaluate în centrul respectiv, avându-se în vedere ca, în măsura posibilului, fiecare evaluator să evalueze cel puţin 100 de lucrări. De regulă, vor fi numiţi pentru fiecare echipă de evaluatori câte un profesor care predă la şcoala generală şi unul care predă la liceu.
(3)În legătură cu comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare se fac următoarele precizări:
a)preşedinţii şi membrii comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare sunt aleşi prin tragere la sorţi de către Comisia naţională de capacitate, din lista transmisă de comisia judeţeană de capacitate;
b)în funcţie de numărul lucrărilor repartizate la centrul zonal de evaluare, în comisia din respectivul centru pot fi numiţi mai mulţi membri.
(4)Comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare vor fi alcătuite din cadre didactice cu prestanţă şi cu autoritate profesională (pe cât posibil, cu gradul l sau II). Nu vor fi numiţi în comisiile de examen sau de evaluare şi nu vor primi nici o altă atribuţie legată de examen persoanele care au rude în rândul candidaţilor. De asemenea, nu vor primi nici o atribuţie legată de examen persoanele care în sesiunile anterioare de examen au desfăşurat activităţi necorespunzătoare (ca profesori supraveghetori sau evaluatori, ca preşedinţi sau membri).
(5)În vederea respectării prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii examenului naţional de capacitate, preşedintele comisiei de examen din centrele de examen/evaluare va solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. Declaraţiile-tip vor conţine asumarea responsabilităţii cadrului didactic pentru respectarea întocmai a prevederilor legale, pentru declaraţia că nu are rude în rândul candidaţilor şi vor cuprinde menţiunea că, în cazul constatării unor nereguli în activitatea sa din cadrul comisiei de examen, ştie că se vor lua măsuri de sancţionare, care pot merge până la excluderea din învăţământ.
(6)Componenţa nominală a comisiilor se stabileşte prin tragere la sorţi din lista propusă de consiliile de administraţie ale şcolilor şi aprobată de consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar. Lista conţinând propunerile de cadre didactice care doresc să participe la examenul naţional de capacitate se înaintează de unităţile şcolare inspectoratului şcolar până la data de 15 martie pentru prima sesiune de examen şi până la data de 1 iulie pentru a doua sesiune de examen.
(7)Tragerea la sorţi a preşedinţilor şi membrilor comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de corectare se face la Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Tragerea la sorţi pentru profesorii supraveghetori şi pentru profesorii evaluatori se face la nivelul inspectoratului şcolar şi are loc, în şedinţă publică, cu cel mult 48 de ore înaintea începerii examenului, urmând ca inspectorul şcolar general să emită decizii scrise. Stabilirea repartizării profesorilor supraveghetori pentru fiecare sală de examen se face în centrul de examen, prin tragere la sorţi, în prezenţa tuturor membrilor comisiei, în dimineaţa fiecărei probe.
(8)Comisiile de examen se întrunesc pentru instruire cu cel puţin 24 de ore înainte de începerea primei probe.
Art. 13
(1)Organizarea centrelor de examen se face după cum urmează:
a)în mediul urban elevii vor fi grupaţi pe centre de examen, de regulă, astfel încât într-un centru să nu fie mai puţin de 250 de elevi; numărul de elevi pe centru va fi decis ţinându-se cont de desfăşurarea în condiţii optime a examenului naţional de capacitate; în cazuri excepţionale, bine motivate, se pot organiza şi centre de examen cu mai puţin de 250 de elevi, cu aprobarea Comisiei naţionale de capacitate;
b)în mediul rural unităţile şcolare cu mai puţin de 100 de absolvenţi ai clasei a VIII-a vor fi arondate, împreună cu altele, la centre (municipii, oraşe, comune), în funcţie de distanţa pe care aceştia o au de parcurs şi de mijloacele de transport existente, în acest caz o atenţie deosebită trebuie acordată problemei transportului elevilor;
c)în mediul rural, în cazuri excepţionale, se pot organiza şi centre de examen cu mai puţin de 100 de candidaţi, cu aprobarea Comisiei naţionale de capacitate.
(2)În a doua sesiune a examenului naţional de capacitate, în cazul în care numărul total de candidaţi pe judeţ este mai mic de 250, comisia judeţeană de capacitate va organiza un singur centru de examen, respectiv un singur centru zonal de evaluare, fără a mai solicita aprobarea Comisiei naţionale de capacitate.
Art. 14
Comisiile din centrele de examen au următoarele atribuţii:
a)organizează şi răspund de desfăşurarea examenului naţional de capacitate în centrele respective;
b)primesc cererile de înscriere şi verifică autenticitatea actelor şi respectarea condiţiilor de participare la examen;
c)eliberează fiecărui candidat legitimaţia de examen, cu fotografie şi ştampilă, care permite acestuia accesul în sala de examen;
d)preiau de la comisiile judeţene de capacitate, în condiţii de securitate, cu cel mult 24 de ore înaintea probei scrise, prin preşedinţi însoţiţi de un membru din comisie, subiectele şi le păstrează în condiţii de securitate deplină, în casa de fier sau în dulapuri metalice care se sigilează. Iau măsuri ca accesul la subiecte să se poată face doar în prezenţa a cel puţin două persoane simultan şi răspund de păstrarea secretă şi în siguranţă a subiectelor până în momentul distribuirii lor în clasă, întocmesc procese-verbale în legătură cu securitatea subiectelor, de fiecare dată când se deschid dulapurile în care se află acestea;
e)organizează desfăşurarea probelor scrise, conform graficului elaborat de Comisia naţională de capacitate;
f)întocmesc lista absolvenţilor care participă la examen, îi repartizează pe săli, în ordine alfabetică şi ţinând cont de opţiunea pentru proba de Istorie sau de Geografie, de limba în care se susţin probele, şi afişează listele la avizierul centrului de examen şi pe uşile sălilor de examen, cu 24 de ore înainte de începerea examenului naţional de capacitate;
g)stabilesc, prin tragere la sorţi, repartizarea pe săli a supraveghetorilor şi instruiesc cadrele didactice care asigură supravegherea în sălile în care se susţin probele scrise;
h)multiplică subiectele de examen, sigilând apoi originalul, pentru păstrarea secretului;
i)sesizează comisia judeţeană de capacitate despre orice situaţie în care impune anularea unor subiecte şi solicită subiecte de rezervă;
j)controlează şi îndrumă activitatea tuturor cadrelor didactice din centrele de examen, care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea probelor;
k)preşedintele răspunde de transportul în deplină siguranţă şi predarea, cu proces-verbal, a lucrărilor scrise la centrele zonale de evaluare; lucrările sunt însoţite pe perioada transportului de preşedinte şi un membru al comisiei de examen, împreună cu un reprezentant al poliţiei sau jandarmeriei;
l)primesc de la centrul zonal de evaluare, cu ocazia predării lucrărilor scrise, baremele de evaluare şi notare pentru proba din ziua respectivă, pentru a fi afişate în centrul de examen;
m)după încheierea operaţiilor de evaluare şi notare, primesc cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinte, cataloagele de la centrele speciale de evaluare; asigură transportul acestora în deplină siguranţă la centrele de examen;
n)afişează listele cu rezultatele examenului, după primirea cataloagelor de la centrele de evaluare;
o)primesc eventualele contestaţii pentru probele scrise;
p)transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidaţilor care contestă notele obţinute la evaluarea iniţială;
q)afişează listele cu rezultatele definitive, după primirea de la comisia judeţeană de contestaţii a copiei de pe procesul-verbal în care sunt consemnate deciziile acestei comisii;
r)întocmesc, prin secretarii comisiilor, extrase din catalog, cuprinzând rezultatele la examen, şi le transmit şcolilor arondate centrului de examen;
s)predau pentru arhivare, cu proces-verbal, directorului unităţii de învăţământ unde se susţine examenul, toate documentele examenului de capacitate;
t)preşedintele centrului de examen verifică şi semnează toate documentele privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate.
Art. 15
Comisiile din centrele zonale de evaluare au următoarele atribuţii:
a)preiau de la comisiile judeţene de capacitate, în dimineaţa fiecărei probe scrise, prin preşedinţi, însoţiţi de un membru din comisie, plicurile cu bareme de evaluare şi le păstrează, în condiţii de deplină securitate, în casa de fier sau în dulapuri metalice care se sigilează, până la încheierea probei scrise respective. Iau măsuri ca accesul la plicurile cu bareme să se poată face în prezenţa a cel puţin două persoane simultan;
b)primesc, cu proces-verbal semnat de preşedinte şi membri, lucrările scrise aduse de la centrele de examen de către preşedintele comisiei şi un membru al acesteia, spre a fi evaluate;
c)predau delegaţilor din centrele de examen baremele de evaluare, spre a fi afişate în centrele respective;
d)răspund de securitatea lucrărilor scrise, pe perioada în care se află în centrul de evaluare;
e)evaluează lucrările, respectând baremul de evaluare şi notare;
f)calculează şi scriu pe lucrări şi în cataloage notele şi mediile;
g)calculează mediile generale şi le trec în cataloage;
h)predau, cu proces-verbal, prin preşedinte şi un membru, cataloagele de examen, preşedintelui şi vicepreşedinţilor din centrul de examen, spre a fi depuse la centrele de examen;
i)transmit către comisia judeţeană de contestaţii, în deplină siguranţă, lucrările scrise ale căror note au fost contestate de candidaţi/părinţi;
j)preiau de la comisiile de contestaţii lucrările scrise ale căror note iniţiale au fost contestate, după reevaluarea acestora;
k)predau, cu proces-verbal, prin preşedinte şi un membru, lucrările scrise, borderourile detailate şi de sinteză şi celelalte documente ale examenului naţional de capacitate, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul de evaluare.
Art. 16
Cadrele didactice şi personalul tehnico-administrativ implicat în examen au obligaţia de a respecta cu stricteţe normele privind organizarea şi desfăşurarea acestuia; persoanele care se abat de la normele stabilite vor fi înlocuite imediat şi sancţionate, conform reglementărilor în vigoare.
CAPITOLUL III:Înscrierea candidaţilor pentru susţinerea examenului naţional de capacitate
Art. 17
(1)La examenul naţional de capacitate se pot înscrie elevii care au promovat clasa a VIII-a de gimnaziu din seria curentă şi din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de capacitate, indiferent de vârsta candidatului.
(2)Elevii români care au studiat în străinătate se pot înscrie la susţinerea examenului de capacitate numai după echivalarea studiilor şi promovarea examenelor de diferenţă stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(3)Înscrierea candidaţilor din seriile anterioare sau a celor pentru sesiunea a doua se face la centrul de examen de care aparţine şcoala generală absolvită.
(4)În cazul candidaţilor din seria curentă, aceştia depun actele necesare pentru înscriere la prima sesiune de capacitate la secretariatul şcolii pe care au absolvit-o, unde va fi verificat dosarul fiecărui candidat, înscrierea se face la centrul de examen la care este arondată unitatea, de către director, însoţit de secretarul şcolii menţionate, conform unei programări stabilite de comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de capacitate.
(5)În cazul schimbării domiciliului în altă localitate, candidaţii se vor adresa inspectoratului şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti) al judeţului în care au noul domiciliu şi se vor înscrie la centrul de examen stabilit de comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de capacitate a respectivului judeţ.
(6)Candidaţii proveniţi din învăţământul particular se înscriu la centrul de examen desemnat de comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de capacitate.
Art. 18
Înscrierea pentru examenul naţional de capacitate se face pe baza următoarelor documente:
a)cerere-tip de înscriere;
b)buletinul de identitate (respectiv certificatul de naştere, pentru absolvenţii care nu au buletin de identitate) în original şi în copie autentificată de secretarul care face înscrierea;
c)foaia matricolă pentru clasele I-VIII;
d)două fotografii recente, tip buletin/carte de identitate, care se vor aplica una pe cererea de înscriere şi cealaltă pe legitimaţia de examen.
CAPITOLUL IV:Conţinutul examenului naţional de capacitate
Art. 19
(1)Probele la care se va susţine examenul naţional de capacitate sunt următoarele:
- Limba şi literatura română - probă scrisă, din materia claselor V-VIII, conform programei de examen;
- Matematică - probă scrisă, din materia claselor V-VIII, conform programei de examen;
- Istoria românilor sau Geografia României (la alegere) - probă scrisă, din materia clasei a VIII-a, conform programei de examen.
(2)Candidaţii aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă, susţin şi o probă la:
- Limba şi literatura maternă - probă scrisă, din materia claselor V-VIII, conform programei de examen.
(3)Absolvenţii învăţământului gimnazial de artă şi sportiv susţin şi probă practică specifică domeniului artistic sau sportiv studiat, obligatorie pentru obţinerea certificatului de capacitate; proba se susţine în timpul celui de-al doilea semestru al clasei a VIII-a. Rezultatele obţinute la această probă se consemnează în certificatul de capacitate, dar nu intră în calculul mediei finale a examenului de capacitate (vezi anexa la prezenta metodologie).
Art. 20
Aprecierea probelor scrise sau practice se face cu note de la 10 la 1; nota minimă de promovare la fiecare probă scrisă sau practică este 5.
CAPITOLUL V:Elaborarea subiectelor de examen
Art. 21
Subiectele probelor de examen şi baremele de evaluare şi notare se elaborează în cadrul Serviciului naţional de evaluare şi examinare, ţinându-se seama de următoarele cerinţe:
a)să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare şi cu programele de examen în vigoare pentru examenul naţional de capacitate 2003;
b)să permită efectuarea în două ore;
c)să aibă un grad mediu de dificultate.
CAPITOLUL VI:Organizarea sălilor de examen, accesul şi repartizarea în săli a elevilor, a supraveghetorilor, desfăşurarea, evaluarea şi notarea probelor
Art. 22
Organizarea sălilor de examen, accesul şi repartizarea în săli a supraveghetorilor şi a elevilor se fac după cum urmează:
A.Pregătirea sălilor de examen
Sălile destinate pentru susţinerea probelor de examen vor fi adaptate activităţilor legate de examen, prin:
a)dotarea corespunzătoare;
b)eliminarea oricăror materiale didactice care ar putea influenţa elevii în elaborarea lucrărilor;
c)afişarea pe uşa fiecărei săli a listei nominale alfabetice cu elevii repartizaţi în sala respectivă, avizată de preşedintele comisiei;
d)afişarea pe uşa fiecărei săli a prevederilor din regulament, care îi informează pe elevi că pătrunderea în săli cu materiale ajutătoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, frauda sau tentativa de fraudă atrag eliminarea din examen;
e)afişarea pe uşa fiecărei săli a prevederilor din regulament, care îi informează pe elevi că subiectele rezolvate pe ciornă sau pe foaia cu subiectele xeroxate nu se iau în considerare;
B.Repartizarea pe săli a supraveghetorilor
a)Înaintea intrării în săli preşedintele comisiei din centrul de examen instruieşte supraveghetorii în legătură cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate, cu informaţiile pe care trebuie să le furnizeze candidaţilor aflaţi în săli.
b)La încheierea instructajului participanţii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva alături de celelalte documente ale examenului naţional de capacitate.
c)Repartizarea pe săli a cadrelor didactice care supraveghează se face de către preşedintele comisiei, prin tragere la sorţi - câte două cadre didactice pentru fiecare sală - cu trei sferturi de oră înainte de începerea fiecărei probe, luându-se măsuri să nu rămână aceleaşi formaţii de supraveghere pentru aceleaşi săli la probe diferite, iar cadrele didactice să nu fie de specialitatea probei la care supraveghează.
d)Supraveghetorii intră în săli după ce au primit din partea secretarului comisiei listele cu candidaţi, procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise, hârtie tipizată şi hârtie ştampilată pentru ciorne; numărul de coli de examen şi numărul de coli pentru ciorne, primite pentru fiecare sală de examen, vor fi consemnate în procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare supraveghetor, de secretarul şi de preşedintele comisiei.
e)Se interzice supraveghetorilor intrarea în sălile de examen cu telefoane mobile.
C.Accesul şi repartizarea în săli a candidaţilor
a)Accesul candidaţilor în săli este permis pe baza buletinului/cărţii de identitate (a certificatului de naştere, în cazul în care candidatul nu are buletin/carte de identitate) şi a legitimaţiei de examen, până cel târziu cu o jumătate de oră înaintea începerii probei. Candidaţii care nu au asupra lor buletinul de identitate (certificatul de naştere, pentru candidaţii care nu au buletin/carte de identitate) şi legitimaţia de examen nu sunt primiţi în sală.
b)În cazuri excepţionale, comisia de examen poate accepta în sala de concurs candidaţi care nu au documentele menţionate anterior, cu condiţia ca aceştia să fie recunoscuţi de un cadru didactic sau de 2 candidaţi şi sub rezerva prezentării documentelor până a doua zi. în caz contrar, lucrarea candidatului va fi anulată şi candidatul va fi eliminat din examen. Situaţia va fi menţionată într-un proces-verbal special, care se va păstra alături de celelalte documente de examen. Comisia judeţeană va fi informată despre situaţia creată.
c)Se interzice intrarea în săli cu manuale şcolare, materiale scrise sau cu alte materiale care ar putea fi folosite pentru rezolvarea subiectelor, cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare cu exteriorul. Profesorii supraveghetori vor verifica respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea acestor dispoziţii duce la eliminarea din sală a candidatului de către preşedintele comisiei de examen, indiferent dacă materialele respective au fost folosite sau nu, şi la sancţionarea supraveghetorilor.
d)Candidaţii se aşează câte unul în fiecare bancă, în ordine alfabetică, conform listelor afişate.
Fiecare elev primeşte o coală tipizată pentru examen, pe care îşi scrie cu majuscule numele, iniţiala tatălui şi prenumele şi completează citeţ celelalte date de pe colţul care urmează să fie lipit. Candidaţii vor primi atâtea coli tipizate câte le sunt necesare şi vor completa pe fiecare dintre acestea datele personale, în colţul care urmează să fie lipit.
e)Înainte de începerea probei scrise profesorii supraveghetori vor explica elevilor modul de desfăşurare a probei şi modul de completare a datelor generale sau personale de pe foaia tipizată. Se va insista asupra faptului că rezolvarea subiectelor se face exclusiv pe foaia tipizată şi că soluţiile scrise pe ciorne sau pe foaia xeroxată cu subiecte nu se iau în considerare.
f)Colţul colii/colilor tipizate va fi lipit după distribuirea subiectelor în săli, numai după ce supraveghetorii au verificat identitatea candidaţilor, precum şi completarea corectă a tuturor datelor prevăzute. Supraveghetorii vor semna fiecare lucrare în locul prevăzut pentru semnături, în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată. Pentru lipirea colţului lucrării se va folosi lipici sau acelaşi tip de etichete auto-colante pentru toate centrele de examen din judeţ. Preşedintele comisiei de examen va pune ştampila tip "Capacitate 2003 - C.E." peste colţul închis şi lipit al lucrării. Aceste operaţii se vor încheia înaintea ieşirii primului elev din săli.
g)Înscrierea numelui candidaţilor pe foile tipizate, în afara rubricii care se sigilează, şi orice alt semn distinctiv care ar permite identificarea lucrării atrag anularea acesteia.
h)Pentru ciorne candidaţii vor primi atâtea coli ştampilate cu ştampila "Capacitate 2003 - C.E." câte le sunt necesare.
Art. 23
Desfăşurarea probelor de examen va avea loc după cum urmează:
a)În prezenţa preşedintelui şi a membrilor comisiei de examen, a delegaţilor comisiei judeţene sau naţionale de capacitate se verifică faptul că subiectele primite de la comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de capacitate au fost păstrate secrete. După comunicarea de către Comisia naţională de capacitate a numărului variantei de examen se extrage varianta de examen, apoi plicul se resigilează, se semnează de către toţi membrii comisiei şi se păstrează în condiţii de perfectă securitate, în fişet metalic. După extragere, în prezenţa preşedintelui şi a membrilor comisiei, se multiplică subiectele în număr egal cu numărul candidaţilor, copiile se introduc în plicuri care se sigilează, apoi sunt distribuite în săli de către preşedintele comisiei de examen. La deschiderea plicurilor pentru fiecare probă de examen se încheie proces-verbal semnat de toţi cei prezenţi.
b)Supraveghetorii de săli primesc plicurile cu subiecte de la preşedinte sau de la un membru al comisiei de examen, verifică integritatea acestora, le deschid şi distribuie subiectele multiplicate fiecărui candidat. La încheierea acestor operaţii începe rezolvarea subiectelor de către candidaţi.
Preşedintele şi membrii comisiei de examen verifică în toate sălile de examen dacă subiectele multiplicate pentru fiecare elev sunt complete. Aceştia nu pot da elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor.
c)Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un elev nu mai poate intra în sală şi nici un elev nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de predarea acesteia. Elevii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba respectivă, în cazuri excepţionale, dacă un candidat se simte rău şi solicită părăsirea temporară a sălii, el va fi însoţit de unul dintre profesorii care supraveghează, până la înapoierea în sala de examen.
d)Nici un membru al comisiei de examen nu poate părăsi centrul de examen şi nu poate comunica în afara şcolii conţinutul subiectelor până la încheierea examenului naţional de capacitate.
e)Pentru elaborarea lucrării scrise elevii vor folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor vor folosi numai creion negru. Se interzice folosirea în timpul probelor scrise a minicalculatoarelor, a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul sau a dicţionarelor, hărţilor etc. Pentru redactarea lucrărilor, precum şi pentru ciorne nu se va folosi altă hârtie decât cea distribuită elevilor de către supraveghetori.
f)În cazul în care unii elevi, din diferite motive (corecturi numeroase, greşeli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoaştere etc.), doresc să îşi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Colile folosite iniţial se anulează pe loc de către supraveghetori, menţionându-se pe ele "anulat" şi se semnează de către cei doi supraveghetori.
g)În timpul desfăşurării probelor scrise supraveghetorii de săli nu dau candidaţilor nici o indicaţie, nu rezolvă subiectul de examen, nu discută între ei. Unul dintre supraveghetori stă în faţa clasei, celălalt în spatele ei.
h)În timpul desfăşurării probelor scrise supraveghetorii de săli răspund de asigurarea ordinii şi liniştii în sala de clasă, de respectarea de către candidaţi a tuturor prevederilor prezentei metodologii, având în acelaşi timp un comportament calm, echilibrat, adecvat unui cadru didactic şi situaţiei de examen. Supraveghetorii verifică dacă elevii au intrat în sală cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea subiectelor de examen. De asemenea, supraveghetorii nu permit candidaţilor să comunice în nici un fel între ei sau cu exteriorul şi informează preşedintele comisiei asupra oricărei încălcări a prezentei metodologii.
i)Eventualele tentative de fraudă, orice alte nereguli în desfăşurarea examenului, semnalate de elevi profesorilor supraveghetori, precum şi cele sesizate de supraveghetori vor fi comunicate imediat preşedintelui comisiei, care este obligat să verifice şi să ia măsurile ce se impun. Comisia judeţeană va fi informată imediat despre orice situaţie specială.
j)Încălcarea prevederilor de mai sus poate duce la înlocuirea profesorilor supraveghetori şi, după caz, la sancţionarea lor, mergând până la desfacerea contractului de muncă.
k)În timpul desfăşurării probelor scrise, în sălile de examen au voie să intre numai preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti), preşedintele şi membrii comisiei centrului de examen, precum şi reprezentanţii Comisiei naţionale de capacitate şi ai comisiei judeţene de capacitate, împuterniciţi cu delegaţie. Aceştia nu dau elevilor nici un fel de indicaţie referitoare la rezolvarea subiectelor. Un comportament contrar poate duce la sancţionarea persoanelor vinovate, conform prevederilor prezentei metodologii.
l)După ce îşi încheie lucrările, elevii le predau supraveghetorilor. La expirarea timpului acordat, elevii predau lucrările în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Ultimii 3 elevi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări. La predarea lucrărilor, elevii semnează pentru confirmarea predării lucrării şi a numărului de pagini.
m)La primirea lucrărilor de la candidaţi supraveghetorii barează spaţiile nescrise, verifică numărul total de pagini scrise (şi rânduri, pentru paginile incomplete) şi îl trec în listele nominale, precum şi în rubrica specială prevăzută în acest scop pe prima pagină a lucrării.
Confirmă prin semnătură primirea lucrării şi numărul de pagini.
n)Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat. Subiectele rezolvate pe ciorne sau pe foaia xeroxată cu subiecte nu se iau în considerare. Această informaţie va fi transmisă candidaţilor, în mod obligatoriu, de către supraveghetori, la începutul probei scrise şi în momentul preluării lucrărilor.
o)Operaţiunile menţionate la lit. m) şi n) se efectuează de către supraveghetori în faţa candidatului, după care acesta semnează listele nominale.
p)Supraveghetorii duc lucrările scrise din sala de examen la sala în care se află preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei şi le predau acestora, sub semnătură. De asemenea, se predau/preiau listele nominale, semnate de elevi şi de cei 2 supraveghetori, colile de examen nefolosite, ciornele şi foile anulate, precum şi foile de ciornă nefolosite. Preşedintele sau un membru al comisiei verifică dacă numărul lucrărilor predate corespunde cu numărul semnăturilor de pe listă şi dacă numărul paginilor scrise coincide cu cel transcris în rubrica specială de pe prima pagină a lucrării şi în lista nominală şi semnează de primire pe listele nominale. Aceştia numără şi colile de examen nefolosite, ciornele şi foile anulate, precum şi foile de ciornă nefolosite, înscriind numărul lor în procesul-verbal de predare-primire, care va fi semnat de supraveghetori şi de preşedinte şi vicepreşedinte.
q)Toate lucrările scrise se predau, prin preşedinte şi un membru al comisiei de examen, pe bază de proces-verbal, persoanei autorizate din centrul zonal de evaluare. După ultima probă scrisă, alături de lucrările scrise se predau la centrul zonal de evaluare şi cele două cataloage de la centrul de examen, completate cu numele candidaţilor, iniţiala tatălui şi şcoala de provenienţă.
r)După încheierea fiecărei probe scrise comisia din centrul de examen afişează baremele de evaluare, preluate de la centrul de evaluare.
s)Pe perioada desfăşurării probelor scrise (începând cu momentul extragerii numărului variantei de examen în Comisia naţională de capacitate şi până la plecarea delegaţilor cu lucrările către centrul de evaluare) în centrul de examen nu se pot afla decât candidaţii, membrii comisiei de capacitate prevăzuţi de prezenta metodologie şi un delegat al unităţii şcolare în care este organizat centrul de examen, care asigură asistenţa tehnică pentru copiatoare, calculatoare şi care pune la dispoziţie comisiei foi de examen, foi de ciornă, lipici, etichete etc. Delegatul menţionat anterior nu pătrunde în sălile de examen şi în sălile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de examen şi nu are acces la subiectele de examen.
Art. 24
Desfăşurarea activităţii în centrele zonale de evaluare:
a)Preşedintele şi membrii comisiei primesc, pe bază de proces-verbal de predare-primire, lucrările scrise aduse de la fiecare centru de examen de către preşedinte şi un membru al comisiei acestuia, spre a fi evaluate.
b)Lucrările de la aceeaşi probă de examen sunt amestecate de preşedinte şi membrii comisiei, numerotate de la 1 la n şi grupate în seturi.
c)Seturile de lucrări se introduc în plicuri (dosare) numerotate, cu menţionarea numărului de lucrări din fiecare plic. Pe fiecare lucrare se înscriu numărul de ordine al plicului (dosarului) şi numărul de ordine al lucrării. Plicurile cu lucrările numerotate sunt predate cu proces-verbal de preşedinte sau vicepreşedinte profesorilor desemnaţi să evalueze şi să noteze lucrările.
d)Fiecare lucrare este evaluată de 2 profesori evaluatori, desemnaţi de preşedintele comisiei.
De regulă, unul dintre evaluatori este profesor la şcoală generală, iar celălalt la liceu. Profesorii evaluatori nu vor cunoaşte de la care centru de examen provin lucrările scrise pe care le evaluează.
e)Evaluarea şi notarea lucrărilor scrise se efectuează de către cei 2 profesori evaluatori în săli separate, stabilite de preşedintele comisiei, în fiecare sală de evaluare se vor afla cel puţin 3 profesori evaluatori în acelaşi timp. Pe perioada evaluării, în sălile de evaluare au voie să intre pe lângă evaluatori doar preşedintele şi vicepreşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti), membrii comisiei centrului zonal de evaluare, precum şi reprezentanţii Comisiei naţionale de capacitate şi ai comisiei judeţene de capacitate, împuterniciţi cu delegaţie.
f)Fiecare lucrare se evaluează şi se apreciază independent de către profesorii evaluatori din comisie, cu note de la 10 la 1, respectându-se cu stricteţe baremele de evaluare şi notare transmise de Comisia naţională de capacitate. Greşelile vor fi evidenţiate prin subliniere cu pix, stilou sau creion de culoare roşie.
Fiecare evaluator înregistrează în borderouri punctajele şi notele acordate pentru fiecare lucrare.
g)Zilnic, după terminarea programului de evaluare, seturile de lucrări şi borderourile individuale de notare se predau cu proces-verbal preşedintelui sau vicepreşedintelui pentru a fi păstrate în casa de fier sau în dulapuri metalice, închise şi sigilate. Cheia şi sigiliul vor fi păstrate separat de preşedinte şi de unul dintre membri.
h)După încheierea de către ambii evaluatori a acţiunii de evaluare şi notare borderourile întocmite conform baremului de evaluare şi notare şi semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate preşedintelui comisiei o dată cu lucrările evaluate. După ce preşedintele comisiei se asigură că diferenţa dintre notele acordate de cei 2 evaluatori este de cel mult un punct, notele obţinute se trec pe lucrare cu cerneală roşie. Media finală se trece pe lucrare, în prezenţa profesorilor evaluatori, de preşedintele comisiei. Preşedintele comisiei verifică media finală, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, între notele acordate de cei 2 evaluatori, şi semnează alături de aceştia.
i)În cazul în care preşedintele comisiei constată că între notele acordate unei lucrări de către cei 2 profesori evaluatori există o diferenţă mai mare de un punct, o repartizează pentru reevaluare şi notare unui alt profesor de specialitate. Reevaluarea se va face în prezenţa profesorilor care au acordat iniţial notele. Nota dată la reevaluare este nota care se trece pe lucrare şi va fi semnată de către cei 3 profesori şi de preşedintele comisiei. Aceste situaţii, care necesită o a treia evaluare, vor fi consemnate într-un proces-verbal semnat de cei amintiţi anterior.
j)Cataloagele de examen tipizate se completează cu numele candidaţilor, iniţiala tatălui şi şcoala de provenienţă, pe centre de examen, în două exemplare identice, de către secretarii comisiei de examen. Cele două exemplare se numerotează, se ştampilează şi, după înscrierea notelor pentru toate probele de examen, se semnează de către toţi profesorii evaluatori pe prima pagină şi de către preşedinte şi membrii comisiei pe fiecare pagină.
k)După ce toate lucrările scrise au fost evaluate, acestea se deschid în prezenţa profesorilor evaluatori, a preşedintelui şi a membrilor comisiei. Notele finale se înregistrează imediat în cataloagele de examen, cu cerneală sau pastă albastră, de către un membru al comisiei. Preşedintele comisiei verifică corectitudinea transcrierii notelor de pe lucrări în catalog.
Eventualele corecturi ale erorilor de transcriere a notelor finale în cataloagele de examen se fac numai cu cerneală sau pastă roşie de către preşedintele comisiei. Preşedintele semnează alături de modificarea făcută şi ştampilează.
l)După încheierea evaluării tuturor lucrărilor scrise şi trecerea notelor în catalog, cataloagele de examen se predau de către preşedinte şi un membru al comisiei din centrul de evaluare preşedintelui şi unui membru al comisiei din fiecare centru de examen, pentru a fi transportate la centrele respective. Lucrările scrise şi borderourile se predau, cu proces-verbal, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare, după încheierea etapei de contestaţii.
CAPITOLUL VII:Stabilirea şi comunicarea rezultatelor finale
Art. 25
a)Un candidat este considerat reuşit dacă obţine cel puţin nota 5 la fiecare probă scrisă sau practică.
b)Media generală se calculează în centrele de examen după încheierea tuturor probelor, pentru fiecare candidat care a obţinut minimum nota 5 la fiecare probă de examen.
c)Media generală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din notele obţinute la cele 3 probe scrise (respectiv 4 probe scrise, pentru candidaţii care susţin şi probă scrisă la limba şi literatura maternă).
Art. 26
Tabelul nominal cu notele şi media obţinute de fiecare elev se va afişa la fiecare centru de examen, în dreptul fiecărui candidat se va scrie, după caz, şi rezultatul final: "reuşit", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen". Un candidat este considerat neprezentat dacă nu a fost prezentat la cel puţin una dintre probele de examen.
CAPITOLUL VIII:Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor
Art. 27
(1)Eventualele contestaţii cu privire la rezultatul probelor de examen se depun în ziua prevăzută de graficul de desfăşurare a examenului de capacitate.
(2)Contestaţiile se înregistrează la secretariatele centrelor de examen şi se analizează la comisia de contestaţii.
(3)Candidaţii pot contesta numai notele la propriile lucrări.
Art. 28
(1)Preşedintele împreună cu un membru al comisiei din centrul de examen primesc contestaţiile şi le înregistrează.
(2)Cererile prin care se contestă notele obţinute la evaluarea iniţială, însoţite de un borderou în care se precizează numele contestatarilor şi disciplina/disciplinele pentru care este depusă contestaţia, se înaintează de un delegat al comisiei din centrul de examen comisiei din centrul zonal de evaluare.
(3)După primirea cererilor prin care se contestă notele obţinute la evaluarea iniţială, de la centrele de examen în centrul zonal de evaluare, lucrările candidaţilor care au depus contestaţii se închid pentru a deveni secrete, atât în ceea ce priveşte numele candidatului, centrul de examen, cât şi notele acordate, se aplică ştampila "Capacitate 2003 - C.Z.E." şi se înaintează, prin delegat, comisiilor de contestaţii. Totodată se transmite un borderou în care se menţionează numărul de ordine al lucrărilor, proba de examen şi numărul de pagini al fiecărei lucrări.
(4)De sigilarea lucrărilor contestate şi de securitatea transmiterii lor la comisia de contestaţii răspunde preşedintele comisiei din centrul de evaluare.
(5)Comisia naţională de capacitate va stabili şi va transmite comisiilor judeţene de capacitate în ce judeţ trebuie transmise lucrările pentru contestaţii.
(6)Comisia naţională de capacitate poate stabili, de asemenea, organizarea de centre de contestaţii la nivel regional, în acest caz componenţa comisiei de contestaţii va fi stabilită de Comisia naţională de capacitate, cu consultarea comisiilor judeţene de capacitate.
Art. 29
(1)Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii au următoarea componenţă:
preşedinte - inspectorul şcolar general;
secretari - inspectori şcolari;
membri - câte 2 profesori pentru fiecare disciplină de examen şi pentru maximum 100 de lucrări contestate.
(2)Criteriul pentru selectarea profesorilor evaluatori va fi competenţa profesională deosebită (gradele I şi II), probitatea morală şi faptul că nu au făcut parte în sesiunea respectivă din comisiile de evaluare, în fiecare an membri ai comisiei de contestaţii vor fi alţi profesori decât cei din anul anterior.
(3)Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii sigilează numărul de ordine acordat de şcoală, reevaluează lucrările primite şi acordă note lucrărilor contestate, conform baremelor de evaluare şi notare.
(4)Pentru lucrările care au primit la comisia de evaluare note de până la 9,50, nota acordată iniţial se modifică, prin creştere sau descreştere, dacă între nota iniţială şi nota acordată de comisia de contestaţii se va constata o diferenţă de cel puţin 0,50 puncte. Dacă diferenţa dintre cele două note este mai mică de 0,50 puncte, nota iniţială rămâne neschimbată.
(5)Pentru lucrările care au primit iniţial cel puţin nota 9,50, nota definitivă este nota acordată de comisia de contestaţii.
(6)Nota acordată după contestaţii rămâne definitivă, după validarea ei de către preşedintele comisiei de contestaţii.
(7)În situaţia în care se constată diferenţe de notare mai mari de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între notele de la evaluarea iniţială şi cele de la contestaţii, preşedintele comisiei de contestaţii analizează situaţia şi sesizează inspectoratului şcolar pentru luarea măsurilor ce se impun.
(8)Hotărârile comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii se consemnează într-un proces-verbal care se semnează de către membrii comisiei şi de preşedinte.
(9)Lucrările scrise se restituie comisiilor din centrele de examen, împreună cu o copie de pe procesul-verbal. Borderourile de evaluare de la comisia de contestaţii şi procesul-verbal se păstrează la sediul inspectoratului şcolar care a organizat comisia de contestaţii, timp de 2 ani.
(10)După primirea lucrărilor de la comisia de contestaţii, comisiile din centrele de examen operează în cataloage schimbările ce se impun, recalculează, după caz, media generală şi rectifică în mod corespunzător rezultatul.
(11)Modificările se înscriu în catalog cu cerneală roşie şi sunt semnate de preşedintele centrului de examen.
(12)Rezultatele la contestaţii se comunică candidaţilor prin afişare la avizierul centrului de examen, conform graficului anunţat.
CAPITOLUL IX:Dispoziţii finale
Art. 30
Comisiile de examen din centrele de examen, centrele zonale de evaluare, precum şi comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) au obligaţia să informeze imediat Comisia naţională de capacitate cu privire la situaţiile deosebite care apar în organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate.
Art. 31
(1)Documentele întocmite pentru examenul de capacitate se păstrează în arhiva centrului de examen până la sfârşitul anului şcolar următor, iar cataloagele de examen, permanent.
(2)Plicurile cu subiecte, care se deschid în centrele de examen, vor purta semnăturile preşedintelui şi ale membrilor comisiei, ora şi data deschiderii; ele vor fi ştampilate şi se vor păstra timp de un an în arhiva centrului de examen.
(3)Lucrările scrise şi borderourile de notare, autentificate de preşedinţii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces-verbal, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare şi se păstrează până la sfârşitul anului şcolar următor.
Art. 32
(1)Certificatele de capacitate se completează cu datele din cataloagele de examen numai de către secretarii unităţilor de învăţământ la care titularii au promovat ultimul an de studiu şi vor fi semnate de preşedintele comisiei centrului de examen, în termen de cel mult 15 zile de la încheierea examenului de capacitate, în cazuri excepţionale certificatele pot fi semnate de preşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti).
(2)Pentru eliberarea foilor matricole absolvenţii se vor adresa secretariatelor şcolilor unde au absolvit clasa a VIII-a.
Art. 33
Respectarea întocmai a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate este obligatorie pentru toate persoanele implicate în examen.
Art. 34
Orice abatere comisă şi dovedită cu probe se sancţionează după cum urmează:
a)candidaţii surprinşi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfăşurării probelor sau comiţând alte fraude menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor sunt eliminaţi din examen pentru sesiunea respectivă. Tentativa de fraudă se pedepseşte în acelaşi mod;
b)cadrele didactice angajate în organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate, care comit fapte cu caracter infracţional (furnizând soluţiile problemelor, înlocuind lucrări, falsificând lucrări, modificând nejustificat note, facilitând acţiuni sau intenţii de fraudă ale elevilor etc.) sau care manifestă neglijenţă în îndeplinirea răspunderilor, vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic sau, după caz, ale Codului penal;
c)în cazul în care frauda este dovedită de organele în drept, după încheierea probei sau a examenului, candidaţii care au beneficiat de părtinire frauduloasă sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă sau, după caz, li se anulează certificatul de capacitate.
Art. 35
(1)În perioada de evaluare a lucrărilor sau ulterior Comisia naţională de capacitate poate desemna la nivel central sau la nivelul fiecărui judeţ (municipiului Bucureşti) o comisie de reevaluare, prin sondaj, a unui număr de lucrări din fiecare disciplină de examen, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare şi notare.
(2)Raportul privind rezultatul acestor reevaluări va fi trimis de Comisia naţională de capacitate către inspectoratul şcolar, care are obligaţia de a-l transmite şi de a urmări analizarea sa în fiecare unitate şcolară care a participat, prin personalul ei, la organizarea examenului naţional de capacitate.
(3)Notele obţinute de elevi în cadrul examenului naţional de capacitate nu se modifică în urma acestor reevaluări.
(4)În cazul în care se constată diferenţe mari de notare, inspectoratul şcolar propune sancţionarea vinovaţilor conform prevederilor Statutului personalului didactic.
(5)Procedura de sancţionare pentru abaterile personalului didactic menţionate în prezenta metodologie se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 117-123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Punctul de plecare al cercetării este procesul-verbal alcătuit de organele de control, în baza aceluiaşi proces-verbal inspectoratul şcolar propune sancţiunea. Inspectoratul şcolar va face comunicare scrisă către unitatea de învăţământ de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se precizează abaterea constatată şi propunerea de sancţionare.
Art. 36
(1)Până la data de 1 noiembrie inspectoratele şcolare vor alcătui un raport special despre examenul naţional de capacitate din anul în curs, care va fi trimis în copie şi la Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar şi la Serviciul naţional de evaluare şi examinare. Un exemplar al raportului special va fi trimis fiecărei unităţi şcolare din judeţ.
(2)Raportul va cuprinde informaţii despre monitorizarea desfăşurării acestor examene, inclusiv date despre eşantioanele de lucrări reevaluate la decizia comisiei naţionale sau judeţene de capacitate.
(3)Comisia judeţeană de capacitate va decide reevaluarea de lucrări la cel puţin două discipline. Numărul minim de lucrări reevaluate la o disciplină va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrărilor vor fi stabilite de inspectoratul şcolar. Inspectorii şcolari de specialitate vor coordona evaluarea eşantioanelor şi vor prezenta în scris inspectoratului şcolar general concluziile acestei reevaluări. De asemenea, vor fi reevaluate automat, la toate disciplinele, acele lucrări la care diferenţa dintre notarea iniţială şi cea finală (de la contestaţii) este mai mare de 1,00 punct.
(4)În urma reevaluării inspectoratul şcolar general poate decide, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni, conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic căruia comisia judeţeană de capacitate a decis să îi retragă dreptul de a participa la examenele naţionale de capacitate.
Art. 37
(1)Comisiile de capacitate vor asigura condiţii de egalizare a şanselor pentru candidaţii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
(2)Exemple de asemenea adaptări sunt:
a)asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gesticular pentru elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);
b)mărirea cu până la o oră a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidaţii cu deficienţe fizice (motorii) sau vizuale grave;
c)asigurarea scrierii cu caractere mărite a subiectelor pentru candidaţii ambliopi;
d)transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficienţe vizuale, a informaţiilor corespunzătoare subiectelor de examen afişate/prezentate vizual;
e)realizarea probei scrise, prin dictarea conţinutului acesteia, de către candidatul cu deficienţe, către un profesor asistent, de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectivă, în prezenţa altor două cadre didactice.
(3)În situaţia în care unitatea şcolară la care este înscris candidatul nu poate asigura realizarea adaptărilor menţionate, inspectoratul şcolar poate aproba înscrierea candidatului la un centru organizat pentru absolvenţii învăţământului special sau poate decide organizarea unei subcomisii speciale cu acest specific.
(4)Candidaţii cu deficienţe pot beneficia de prevederile alin. (2) în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinţe medicale, în urma hotărârii comisiei judeţene de capacitate. Comisia naţională de capacitate poate aproba şi alte proceduri de susţinere a examenului de capacitate pentru candidaţii cu deficienţe/handicap, la propunerea comisiilor judeţene de capacitate.
Art. 38
în situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat temporar sau definitiv, comisiile judeţene de capacitate pot organiza, la cererea candidatului şi cu avizul Comisiei naţionale de capacitate, susţinerea probelor la locul imobilizării, simultan cu toţi candidaţii din ţară. Organizarea acestor probe se face la cererea candidatului şi în baza unui document medical care să ateste imposibilitatea deplasării acestuia.
ANEXA:ORGANIZAREA probei practice din cadrul examenului naţional de capacitate pentru absolvenţii şcolilor cu program integrat/suplimentar de artă şi sportiv
Art. 1
(1)Pentru şcolile cu program integrat sau suplimentar de artă şi sportiv, comisiile pentru proba practică specifică domeniului artistic sau sportiv studiat, din cadrul examenului naţional de capacitate, vor fi alcătuite din profesori din unitatea şcolară respectivă, specializaţi în disciplinele/probele studiate de elevi.
(2)Componenţa nominală a comisiei de examinare pentru proba practică este propusă de unitatea de învăţământ, cu avizul inspectorului de specialitate, şi se aprobă de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti) cu 3 zile înaintea începerii probei.
(3)Comisia de examinare pentru proba practică se compune din:
a)preşedinte - directorul şcolii;
b)secretar - secretarul şcolii;
c)profesori examinatori - câte 2 profesori de specialitate sau specialităţi înrudite din unitatea respectivă.
Art. 2
Comisia de examinare pentru proba practică are următoarele atribuţii:
a)întocmeşte graficul privind organizarea şi desfăşurarea probei şi îl afişează cu două zile înainte de începerea probei (programarea candidaţilor în ordinea alfabetică, pe zile, ore, clase, specialităţi);
b)pregăteşte documentaţia şi asigură condiţiile normale de desfăşurare a probei;
c)organizează şi efectuează examinarea şi notarea candidaţilor;
d)afişează rezultatele după încheierea probelor;
e)asigură asistenţa medicală pentru probele sportive.
Art. 3
Conţinutul probei practice din cadrul examenului naţional de capacitate se stabileşte după cum urmează:
a)Pentru arte plastice:
Compoziţie dinamică cu personaje: exprimare la alegere, în culoare (pictură) sau volum (modelaj). La pictură - compoziţia va fi realizată valorificând un contrast cromatic studiat în ciclul gimnazial (la decizia comisiei), va avea minimum 3-5 personaje şi va fi realizată în culori de apă, pe suport hârtie format A3.
La modelaj - lucrarea va avea minimum 3 personaje şi va fi realizată în lut; înălţimea maximă a lucrării va fi de 25 cm.
Criterii de apreciere:
- compunerea spaţiului plastic;
- evidenţierea dinamismului compoziţional prin mijloacele de expresie învăţate;
- nota personală a lucrării.
Comisiile se vor orienta spre titluri sugestive, precum: sport, balet, circ, carnaval, activităţi de muncă, joc de copii etc.
b)Pentru muzică:
1.probă de instrument (pentru toate instrumentele), care constă din două lucrări, la alegere, diferite ca stil, caracter şi formă;
2.probă de terorie-solfegiu-dicteu:
- un solfegiu la prima vedere, de dificultate medie, diferenţiat pentru corzi grave, suflători-percuţie, instrumente populare, conform programei;
- dicteu melodic de 8-12 măsuri de dificultate medie, diferenţiat pentru corzi grave, suflători-percuţie, instrumente populare, conform programei.
Pentru proba de teorie-solfegiu-dicteu subiectele vor fi elaborate de un colectiv al catedrei din specialitatea respectivă, numit prin decizie a inspectoratului şcolar general, la propunerea conducătorului de unitate şi avizată de inspectorul de specialitate; subiectele se elaborează cu o oră înaintea probei, în prezenţa preşedintelui/vicepreşedintelui şi a inspectorului de specialitate.
c)Pentru coregrafie:
1.probă de dans clasic (conform programei);
2.probă cu elemente de dans românesc (conform programei).
d)Pentru învăţământul sportiv:
- probele de examen vor fi stabilite conform metodologiei "Evaluarea şi examinarea elevilor din învăţământul sportiv", elaborată de Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar şi Serviciul naţional de evaluare şi examinare.
Art. 4
(1)Fiecare profesor examinator apreciază răspunsul/performanţa candidaţilor cu note de la 10 la 1.
(2)Dacă diferenţa între notele acordate de cei 2 examinatori la proba practică este mai mare de un punct, preşedintele comisiei de examinare mediază situaţiile în care diferenţa de notare este mai mare de un punct, iar hotărârea sa este definitivă.
(3)Nota finală reprezintă media aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei 2 examinatori.
(4)Fiecare profesor înscrie în catalog nota acordată, iar preşedintele înscrie nota finală.
(5)Cataloagele de examen tipizate pentru proba practică se completează în două exemplare identice, se numerotează, se semnează şi se ştampilează pe fiecare pagină.
Art. 5
Media minimă de promovare a probei practice este 5,00 (cinci).
Art. 6
La probele practice nu se admit contestaţii.
Art. 7
(1)La învăţământul de artă probele practice nu sunt publice.
(2)Probele practice pentru învăţământul sportiv se desfăşoară în zone special amenajate, numite zone de concurs. La desfăşurarea lor poate participa public spectator, care se va afla într-o zonă special desemnată de comisia de examinare.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 406 din data de 10 iunie 2003