Capitolul ix - Dispoziţii finale - Metodologie din 2002 de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate 2003

M.Of. 406

În vigoare
Versiune de la: 10 Iunie 2003
CAPITOLUL IX:Dispoziţii finale
Art. 30
Comisiile de examen din centrele de examen, centrele zonale de evaluare, precum şi comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) au obligaţia să informeze imediat Comisia naţională de capacitate cu privire la situaţiile deosebite care apar în organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate.
Art. 31
(1)Documentele întocmite pentru examenul de capacitate se păstrează în arhiva centrului de examen până la sfârşitul anului şcolar următor, iar cataloagele de examen, permanent.
(2)Plicurile cu subiecte, care se deschid în centrele de examen, vor purta semnăturile preşedintelui şi ale membrilor comisiei, ora şi data deschiderii; ele vor fi ştampilate şi se vor păstra timp de un an în arhiva centrului de examen.
(3)Lucrările scrise şi borderourile de notare, autentificate de preşedinţii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces-verbal, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare şi se păstrează până la sfârşitul anului şcolar următor.
Art. 32
(1)Certificatele de capacitate se completează cu datele din cataloagele de examen numai de către secretarii unităţilor de învăţământ la care titularii au promovat ultimul an de studiu şi vor fi semnate de preşedintele comisiei centrului de examen, în termen de cel mult 15 zile de la încheierea examenului de capacitate, în cazuri excepţionale certificatele pot fi semnate de preşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti).
(2)Pentru eliberarea foilor matricole absolvenţii se vor adresa secretariatelor şcolilor unde au absolvit clasa a VIII-a.
Art. 33
Respectarea întocmai a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate este obligatorie pentru toate persoanele implicate în examen.
Art. 34
Orice abatere comisă şi dovedită cu probe se sancţionează după cum urmează:
a)candidaţii surprinşi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfăşurării probelor sau comiţând alte fraude menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor sunt eliminaţi din examen pentru sesiunea respectivă. Tentativa de fraudă se pedepseşte în acelaşi mod;
b)cadrele didactice angajate în organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate, care comit fapte cu caracter infracţional (furnizând soluţiile problemelor, înlocuind lucrări, falsificând lucrări, modificând nejustificat note, facilitând acţiuni sau intenţii de fraudă ale elevilor etc.) sau care manifestă neglijenţă în îndeplinirea răspunderilor, vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic sau, după caz, ale Codului penal;
c)în cazul în care frauda este dovedită de organele în drept, după încheierea probei sau a examenului, candidaţii care au beneficiat de părtinire frauduloasă sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă sau, după caz, li se anulează certificatul de capacitate.
Art. 35
(1)În perioada de evaluare a lucrărilor sau ulterior Comisia naţională de capacitate poate desemna la nivel central sau la nivelul fiecărui judeţ (municipiului Bucureşti) o comisie de reevaluare, prin sondaj, a unui număr de lucrări din fiecare disciplină de examen, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare şi notare.
(2)Raportul privind rezultatul acestor reevaluări va fi trimis de Comisia naţională de capacitate către inspectoratul şcolar, care are obligaţia de a-l transmite şi de a urmări analizarea sa în fiecare unitate şcolară care a participat, prin personalul ei, la organizarea examenului naţional de capacitate.
(3)Notele obţinute de elevi în cadrul examenului naţional de capacitate nu se modifică în urma acestor reevaluări.
(4)În cazul în care se constată diferenţe mari de notare, inspectoratul şcolar propune sancţionarea vinovaţilor conform prevederilor Statutului personalului didactic.
(5)Procedura de sancţionare pentru abaterile personalului didactic menţionate în prezenta metodologie se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 117-123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Punctul de plecare al cercetării este procesul-verbal alcătuit de organele de control, în baza aceluiaşi proces-verbal inspectoratul şcolar propune sancţiunea. Inspectoratul şcolar va face comunicare scrisă către unitatea de învăţământ de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se precizează abaterea constatată şi propunerea de sancţionare.
Art. 36
(1)Până la data de 1 noiembrie inspectoratele şcolare vor alcătui un raport special despre examenul naţional de capacitate din anul în curs, care va fi trimis în copie şi la Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar şi la Serviciul naţional de evaluare şi examinare. Un exemplar al raportului special va fi trimis fiecărei unităţi şcolare din judeţ.
(2)Raportul va cuprinde informaţii despre monitorizarea desfăşurării acestor examene, inclusiv date despre eşantioanele de lucrări reevaluate la decizia comisiei naţionale sau judeţene de capacitate.
(3)Comisia judeţeană de capacitate va decide reevaluarea de lucrări la cel puţin două discipline. Numărul minim de lucrări reevaluate la o disciplină va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrărilor vor fi stabilite de inspectoratul şcolar. Inspectorii şcolari de specialitate vor coordona evaluarea eşantioanelor şi vor prezenta în scris inspectoratului şcolar general concluziile acestei reevaluări. De asemenea, vor fi reevaluate automat, la toate disciplinele, acele lucrări la care diferenţa dintre notarea iniţială şi cea finală (de la contestaţii) este mai mare de 1,00 punct.
(4)În urma reevaluării inspectoratul şcolar general poate decide, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni, conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic căruia comisia judeţeană de capacitate a decis să îi retragă dreptul de a participa la examenele naţionale de capacitate.
Art. 37
(1)Comisiile de capacitate vor asigura condiţii de egalizare a şanselor pentru candidaţii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
(2)Exemple de asemenea adaptări sunt:
a)asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gesticular pentru elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);
b)mărirea cu până la o oră a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidaţii cu deficienţe fizice (motorii) sau vizuale grave;
c)asigurarea scrierii cu caractere mărite a subiectelor pentru candidaţii ambliopi;
d)transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficienţe vizuale, a informaţiilor corespunzătoare subiectelor de examen afişate/prezentate vizual;
e)realizarea probei scrise, prin dictarea conţinutului acesteia, de către candidatul cu deficienţe, către un profesor asistent, de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectivă, în prezenţa altor două cadre didactice.
(3)În situaţia în care unitatea şcolară la care este înscris candidatul nu poate asigura realizarea adaptărilor menţionate, inspectoratul şcolar poate aproba înscrierea candidatului la un centru organizat pentru absolvenţii învăţământului special sau poate decide organizarea unei subcomisii speciale cu acest specific.
(4)Candidaţii cu deficienţe pot beneficia de prevederile alin. (2) în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinţe medicale, în urma hotărârii comisiei judeţene de capacitate. Comisia naţională de capacitate poate aproba şi alte proceduri de susţinere a examenului de capacitate pentru candidaţii cu deficienţe/handicap, la propunerea comisiilor judeţene de capacitate.
Art. 38
în situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat temporar sau definitiv, comisiile judeţene de capacitate pot organiza, la cererea candidatului şi cu avizul Comisiei naţionale de capacitate, susţinerea probelor la locul imobilizării, simultan cu toţi candidaţii din ţară. Organizarea acestor probe se face la cererea candidatului şi în baza unui document medical care să ateste imposibilitatea deplasării acestuia.