Art. 12. - Comisiile pentru examenul de capacitate din centrele de examen se compun din: - Metodologie din 2002 de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate 2003
M.Of. 406
În vigoare Versiune de la: 10 Iunie 2003
Art. 12
(1)Comisiile pentru examenul de capacitate din centrele de examen se compun din:
a)preşedinte - un profesor cu gradul l din altă unitate de învăţământ decât cele arondate centrului, ales prin tragere la sorţi din lista propusă de unităţile şcolare şi aprobată de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti);
b)membri - 2 profesori din altă unitate de învăţământ decât cele arondate centrului, aleşi prin tragere la sorţi din lista propusă de unităţile şcolare şi aprobată de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti). Alegerea acestora se va face ţinându-se cont şi de competenţele de operare pe calculator;
c)profesori supraveghetori - câte două cadre didactice pentru fiecare sală în care se desfăşoară probe, cadre didactice de altă specialitate decât cea la care se susţine examen, alese prin tragere la sorţi din alte unităţi de învăţământ decât cele arondate centrului. Supraveghetorii vor fi aleşi, de regulă, unul dintre cadrele didactice care predau la şcoala generală şi celălalt dintre cadrele didactice care predau la liceu.
(2)Pentru centrele zonale de evaluare stabilite la nivel judeţean (al municipiului Bucureşti) se păstrează aceeaşi structură, cu excepţia profesorilor supraveghetori, care se înlocuiesc cu:
- profesori evaluatori pentru fiecare disciplină de examen - cadre didactice calificate, alese din alte unităţi de învăţământ decât cele arondate centrului de evaluare. Numărul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare va fi stabilit în funcţie de numărul de lucrări care trebuie evaluate în centrul respectiv, avându-se în vedere ca, în măsura posibilului, fiecare evaluator să evalueze cel puţin 100 de lucrări. De regulă, vor fi numiţi pentru fiecare echipă de evaluatori câte un profesor care predă la şcoala generală şi unul care predă la liceu.
(3)În legătură cu comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare se fac următoarele precizări:
a)preşedinţii şi membrii comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare sunt aleşi prin tragere la sorţi de către Comisia naţională de capacitate, din lista transmisă de comisia judeţeană de capacitate;
b)în funcţie de numărul lucrărilor repartizate la centrul zonal de evaluare, în comisia din respectivul centru pot fi numiţi mai mulţi membri.
(4)Comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare vor fi alcătuite din cadre didactice cu prestanţă şi cu autoritate profesională (pe cât posibil, cu gradul l sau II). Nu vor fi numiţi în comisiile de examen sau de evaluare şi nu vor primi nici o altă atribuţie legată de examen persoanele care au rude în rândul candidaţilor. De asemenea, nu vor primi nici o atribuţie legată de examen persoanele care în sesiunile anterioare de examen au desfăşurat activităţi necorespunzătoare (ca profesori supraveghetori sau evaluatori, ca preşedinţi sau membri).
(5)În vederea respectării prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii examenului naţional de capacitate, preşedintele comisiei de examen din centrele de examen/evaluare va solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. Declaraţiile-tip vor conţine asumarea responsabilităţii cadrului didactic pentru respectarea întocmai a prevederilor legale, pentru declaraţia că nu are rude în rândul candidaţilor şi vor cuprinde menţiunea că, în cazul constatării unor nereguli în activitatea sa din cadrul comisiei de examen, ştie că se vor lua măsuri de sancţionare, care pot merge până la excluderea din învăţământ.
(6)Componenţa nominală a comisiilor se stabileşte prin tragere la sorţi din lista propusă de consiliile de administraţie ale şcolilor şi aprobată de consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar. Lista conţinând propunerile de cadre didactice care doresc să participe la examenul naţional de capacitate se înaintează de unităţile şcolare inspectoratului şcolar până la data de 15 martie pentru prima sesiune de examen şi până la data de 1 iulie pentru a doua sesiune de examen.
(7)Tragerea la sorţi a preşedinţilor şi membrilor comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de corectare se face la Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Tragerea la sorţi pentru profesorii supraveghetori şi pentru profesorii evaluatori se face la nivelul inspectoratului şcolar şi are loc, în şedinţă publică, cu cel mult 48 de ore înaintea începerii examenului, urmând ca inspectorul şcolar general să emită decizii scrise. Stabilirea repartizării profesorilor supraveghetori pentru fiecare sală de examen se face în centrul de examen, prin tragere la sorţi, în prezenţa tuturor membrilor comisiei, în dimineaţa fiecărei probe.
(8)Comisiile de examen se întrunesc pentru instruire cu cel puţin 24 de ore înainte de începerea primei probe.