Capitolul ii - Organizarea examenului naţional de capacitate - Metodologie din 2002 de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate 2003

M.Of. 406

În vigoare
Versiune de la: 10 Iunie 2003
CAPITOLUL II:Organizarea examenului naţional de capacitate
Art. 5
Coordonarea pe plan naţional a acţiunilor privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate este asigurată de Comisia naţională de capacitate, care se constituie anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Art. 6
(1)În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de capacitate.
(2)Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate asigură aplicarea riguroasă a normelor metodologice, organizează şi coordonează desfăşurarea examenului de capacitate în fiecare judeţ (în municipiul Bucureşti).
(3)În fiecare judeţ se constituie centre în care se susţin probele examenului de capacitate, denumite în cele ce urmează centre de examen, şi centre în care se realizează evaluarea lucrărilor scrise, denumite în cele ce urmează centre zonale de evaluare. Se recomandă organizarea unui singur centru zonal de evaluare pe judeţ, în fiecare centru de examen şi în fiecare centru zonal de evaluare se constituie şi funcţionează comisii de examen, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de un preşedinte.
Art. 7
(1)Comisia naţională de capacitate se compune din:

preşedinte

- secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;

vicepreşedinţi

- directorul general al Direcţiei generale pentru învăţământ preuniversitar;

- directorul Serviciului naţional de evaluare şi examinare;

- directorul general al Direcţiei generale pentru învăţământ în limbile minorităţilor;

secretar

- un specialist din cadrul Serviciului naţional de evaluare şi examinare;

membri

- directori generali adjuncţi, inspectori de specialitate din minister, specialişti din cadrul Serviciului naţional de evaluare şi examinare, profesori din învăţământul preuniversitar.

(2)Componenţa nominală a acestei comisii se aprobă anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 8
(1)Comisia naţională de capacitate are următoarele atribuţii:
a)publică, la începutul anului şcolar, Calendarul şi Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de capacitate, precum şi programele de examen valabile pentru disciplinele la care se susţin probe;
b)instruieşte preşedinţii comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate;
c)elaborează formularele-tip pentru centralizarea rezultatelor examenului naţional de capacitate şi le distribuie în teritoriu prin intermediul comisiilor judeţene de capacitate (a municipiului Bucureşti);
d)aprobă lista centrelor de examen şi a centrelor zonale de evaluare din fiecare judeţ;
e)coordonează elaborarea subiectelor pentru probele scrise şi a baremelor de evaluare, selectând şi valorificând propuneri ale profesorilor şi inspectorilor şcolari din judeţe;
f)asigură traducerea subiectelor pentru proba de matematică în limbile minorităţilor naţionale, la sediul Serviciului naţional de evaluare şi examinare, şi oferă membrilor comisiilor din centrele de examen consultanţă în ceea ce priveşte traducerea;
g)coordonează multiplicarea subiectelor în funcţie de numărul centrelor de examen;
h)decide, în cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezervă;
i)controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului de capacitate;
j)poate decide evaluarea şi notarea lucrărilor scrise dintr-un judeţ în alt judeţ, atât pentru evaluarea iniţială, cât şi pentru contestaţii;
k)analizează desfăşurarea şi rezultatele examenului naţional de capacitate, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate şi prezintă concluziile conducerii Ministerului Educaţiei şi Cercetării;
l)propune ministrului educaţiei şi cercetării eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate;
m)poate decide reevaluarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior;
n)elaborează modele de procese-verbale orientative necesare desfăşurării examenului naţional de capacitate.
(2)Comisia naţională de capacitate nu se ocupă de soluţionarea contestaţiilor referitoare la lucrările de examen.
Art. 9
(1)Comisia naţională de capacitate poate delega, pe o perioadă limitată, reprezentanţi pe lângă comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate.
(2)Delegatul Comisiei naţionale de capacitate are următoarele atribuţii:
a)controlează respectarea metodologiei de examen de către comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de capacitate şi comisia judeţeană (a municipiului Bucureşti) de contestaţii;
b)inspectează centrele de examen şi centrele zonale de evaluare, verificând modul de cunoaştere şi de respectare a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate;
c)consiliază comisiile judeţene de capacitate, comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare, în privinţa organizării şi desfăşurării examenului de capacitate;
d)propune comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate - atunci când constată abateri de la regulament - schimbări în componenţa comisiilor (supraveghetori, evaluatori, secretari, examinatori, vicepreşedinţi, preşedinţi);
e)în cazul în care constată disfuncţii serioase în organizarea examenului, reprezentantul Comisiei naţionale de capacitate propune inspectoratului şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti), conform Statutului personalului didactic, sancţionări ale cadrelor didactice în cauză, interzicerea participării acestora ca membri în comisiile pentru examenele naţionale de capacitate sau propune suspendarea dreptului de a organiza centru de examen în unitatea respectivă, în anul şcolar următor;
f)verifică prin sondaj, după comunicarea rezultatelor, dacă lucrările scrise de la centrele de examen arondate centrului zonal de evaluare au fost amestecate;
g)analizează şi interpretează toate datele obţinute şi informează în scris Comisia naţională de capacitate.
Art. 10
(1)Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate se compun din:

preşedinte

- unul dintre inspectorii şcolari generali adjuncţi;

vicepreşedinte

- un inspector şcolar (în municipiul Bucureşti poate fi numit un vicepreşedinte pentru fiecare sector);

secretari

- 2-3 inspectori şcolari;

membri

- inspectori şcolari de specialitate; directori de instituţii de învăţământ şi profesori de specialitate pentru fiecare disciplină de învăţământ la care se susţine probă.

(2)În judeţele în care se susţin probe în limbile minorităţilor naţionale, din comisia de capacitate va face parte, în calitate de secretar, şi inspectorul care coordonează învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale.
(3)Componenţa nominală a acestor comisii se aprobă anual, prin decizie a inspectorilor şcolari generali judeţeni (al municipiului Bucureşti).
Art. 11
Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate au următoarele atribuţii:
a)organizează şi răspund de desfăşurarea examenului naţional de capacitate pe tot teritoriul judeţului (al municipiului Bucureşti);
b)iau măsuri de asigurare a fondurilor financiare necesare în vederea organizării şi desfăşurării examenului naţional de capacitate, de dotare a centrelor de examen şi de evaluare, după caz, cu un număr suficient de copiatoare, calculator, telefon etc.; se va ţine cont de faptul că fiecare candidat trebuie să primească subiect fotocopiat;
c)se adresează direcţiilor judeţene de sănătate publică (a municipiului Bucureşti) pentru a asigura prezenţa personalului medical în fiecare centru în care se susţin probe în cadrul examenului de capacitate şi obţin confirmarea scrisă a acestora;
d)se adresează inspectoratelor judeţene de poliţie pentru a asigura prezenţa poliţiştilor sau a jandarmilor la transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la cele de evaluare şi invers, pentru păstrarea în siguranţă a plicurilor cu subiecte şi a lucrărilor scrise, pentru respectarea ordinii publice la centrele de examen şi de evaluare şi obţin confirmarea scrisă a acestora;
e)stabilesc lista centrelor de examen şi a centrelor de evaluare pe judeţ (municipiul Bucureşti) şi emit decizii corespunzătoare, după aprobarea acesteia de către Comisia naţională de capacitate;
f)nominalizează centrele unde se organizează susţinerea probelor examenului naţional de capacitate, unităţile şcolare arondate acestora, precum şi centrele zonale de evaluare; transmit Comisiei naţionale de capacitate - Serviciul naţional de evaluare şi examinare lista centrelor menţionate anterior, până la data de 1 mai pentru prima sesiune şi până la data de 11 iulie pentru a doua sesiune de examen;
g)transmit Comisiei naţionale de capacitate, în scris şi pe suport electronic, lista profesorilor propuşi ca preşedinţi ai centrelor de examen şi ai centrelor zonale de evaluare, precum şi lista profesorilor propuşi ca membri în comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare, până la data de 1 aprilie pentru prima sesiune de examen şi până la data de 11 iulie pentru a doua sesiune de examen;
h)alcătuiesc un model de legitimaţii de examen pentru candidaţi, valabil în judeţul respectiv, şi asigură numărul de legitimaţii necesar pentru fiecare centru de examen, în funcţie de numărul de candidaţi arondaţi;
i)numesc profesorii supraveghetori din centrele de examen, precum şi profesorii evaluatori din centrele zonale de evaluare;
j)instruiesc preşedinţii comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare;
k)iau măsuri de asigurare a transportului elevilor la centrele de examen;
l)confecţionează două tipuri de ştampile, inscripţionate după cum urmează:
1.ştampila pentru centrele de examen: "Capacitate 2003 - C.E.";
2.ştampila pentru centrele zonale de evaluare: "Capacitate 2003 - C.Z.E.";
m)preiau, în condiţii de securitate, de la Comisia naţională de capacitate - Serviciul naţional de evaluare şi examinare, pe bază de delegaţie nominală, prin preşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate şi unul dintre secretarii acesteia, subiectele pentru probele scrise pentru fiecare centru de examen şi baremele de evaluare şi notare pentru fiecare centru de evaluare;
n)păstrează, în deplină siguranţă, subiectele şi baremele de evaluare şi de notare;
o)transmit comisiilor de examen din centrele de examen subiectele pentru fiecare probă scrisă, cu cel mult 24 de ore înaintea susţinerii acesteia;
p)transmit comisiilor de evaluare din fiecare centru zonal de evaluare baremele de evaluare şi notare, în dimineaţa fiecărei probe scrise;
q)efectuează, dacă este cazul, schimbări ale preşedinţilor şi/sau membrilor comisiilor de examen din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare;
r)distribuie în teritoriu formularele-tip elaborate de Comisia naţională de capacitate, în care se consemnează rezultatele examenului de capacitate;
s)sesizează imediat Comisia naţională de capacitate despre orice situaţie care impune anularea unor subiecte şi solicită subiecte de rezervă;
ş)controlează modul de organizare şi de desfăşurare a examenului naţional de capacitate în centrele de examen şi în centrele zonale de evaluare din teritoriu;
t)decid reevaluarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior, şi informează Comisia naţională de capacitate despre rezultatele acestor reevaluări;
ţ)organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare şi înapoi şi răspund de securitatea lucrărilor scrise, de la preluarea lor de la comisia din centrul de examen/centrul zonal de evaluare şi până la predarea lor către comisia din centrul zonal de evaluare/centrul de examen;
u)organizează comisii judeţene (a municipiului Bucureşti) de soluţionare a contestaţiilor;
v)centralizează rezultatele cerute de Comisia naţională de capacitate pentru examenul naţional de capacitate, prin formulare-tip;
w)transmit Serviciului naţional de evaluare şi examinare rezultatele examenului naţional de capacitate, imediat după afişarea acestora (înainte şi după contestaţii), astfel: număr de candidaţi înscrişi, număr de candidaţi prezenţi şi număr de candidaţi promovaţi, pe tranşe de medii;
x)analizează modul de desfăşurare a examenului naţional de capacitate, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare;
y)elaborează şi transmit Comisiei naţionale de capacitate, în termen de 7 zile de la încheierea sesiunii respective a examenului naţional de capacitate, raportul cu privire la rezultatele acestuia şi propun modificări sau completări în Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului naţionale de capacitate.
Art. 12
(1)Comisiile pentru examenul de capacitate din centrele de examen se compun din:
a)preşedinte - un profesor cu gradul l din altă unitate de învăţământ decât cele arondate centrului, ales prin tragere la sorţi din lista propusă de unităţile şcolare şi aprobată de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti);
b)membri - 2 profesori din altă unitate de învăţământ decât cele arondate centrului, aleşi prin tragere la sorţi din lista propusă de unităţile şcolare şi aprobată de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti). Alegerea acestora se va face ţinându-se cont şi de competenţele de operare pe calculator;
c)profesori supraveghetori - câte două cadre didactice pentru fiecare sală în care se desfăşoară probe, cadre didactice de altă specialitate decât cea la care se susţine examen, alese prin tragere la sorţi din alte unităţi de învăţământ decât cele arondate centrului. Supraveghetorii vor fi aleşi, de regulă, unul dintre cadrele didactice care predau la şcoala generală şi celălalt dintre cadrele didactice care predau la liceu.
(2)Pentru centrele zonale de evaluare stabilite la nivel judeţean (al municipiului Bucureşti) se păstrează aceeaşi structură, cu excepţia profesorilor supraveghetori, care se înlocuiesc cu:
- profesori evaluatori pentru fiecare disciplină de examen - cadre didactice calificate, alese din alte unităţi de învăţământ decât cele arondate centrului de evaluare. Numărul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare va fi stabilit în funcţie de numărul de lucrări care trebuie evaluate în centrul respectiv, avându-se în vedere ca, în măsura posibilului, fiecare evaluator să evalueze cel puţin 100 de lucrări. De regulă, vor fi numiţi pentru fiecare echipă de evaluatori câte un profesor care predă la şcoala generală şi unul care predă la liceu.
(3)În legătură cu comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare se fac următoarele precizări:
a)preşedinţii şi membrii comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare sunt aleşi prin tragere la sorţi de către Comisia naţională de capacitate, din lista transmisă de comisia judeţeană de capacitate;
b)în funcţie de numărul lucrărilor repartizate la centrul zonal de evaluare, în comisia din respectivul centru pot fi numiţi mai mulţi membri.
(4)Comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare vor fi alcătuite din cadre didactice cu prestanţă şi cu autoritate profesională (pe cât posibil, cu gradul l sau II). Nu vor fi numiţi în comisiile de examen sau de evaluare şi nu vor primi nici o altă atribuţie legată de examen persoanele care au rude în rândul candidaţilor. De asemenea, nu vor primi nici o atribuţie legată de examen persoanele care în sesiunile anterioare de examen au desfăşurat activităţi necorespunzătoare (ca profesori supraveghetori sau evaluatori, ca preşedinţi sau membri).
(5)În vederea respectării prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii examenului naţional de capacitate, preşedintele comisiei de examen din centrele de examen/evaluare va solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. Declaraţiile-tip vor conţine asumarea responsabilităţii cadrului didactic pentru respectarea întocmai a prevederilor legale, pentru declaraţia că nu are rude în rândul candidaţilor şi vor cuprinde menţiunea că, în cazul constatării unor nereguli în activitatea sa din cadrul comisiei de examen, ştie că se vor lua măsuri de sancţionare, care pot merge până la excluderea din învăţământ.
(6)Componenţa nominală a comisiilor se stabileşte prin tragere la sorţi din lista propusă de consiliile de administraţie ale şcolilor şi aprobată de consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar. Lista conţinând propunerile de cadre didactice care doresc să participe la examenul naţional de capacitate se înaintează de unităţile şcolare inspectoratului şcolar până la data de 15 martie pentru prima sesiune de examen şi până la data de 1 iulie pentru a doua sesiune de examen.
(7)Tragerea la sorţi a preşedinţilor şi membrilor comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de corectare se face la Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Tragerea la sorţi pentru profesorii supraveghetori şi pentru profesorii evaluatori se face la nivelul inspectoratului şcolar şi are loc, în şedinţă publică, cu cel mult 48 de ore înaintea începerii examenului, urmând ca inspectorul şcolar general să emită decizii scrise. Stabilirea repartizării profesorilor supraveghetori pentru fiecare sală de examen se face în centrul de examen, prin tragere la sorţi, în prezenţa tuturor membrilor comisiei, în dimineaţa fiecărei probe.
(8)Comisiile de examen se întrunesc pentru instruire cu cel puţin 24 de ore înainte de începerea primei probe.
Art. 13
(1)Organizarea centrelor de examen se face după cum urmează:
a)în mediul urban elevii vor fi grupaţi pe centre de examen, de regulă, astfel încât într-un centru să nu fie mai puţin de 250 de elevi; numărul de elevi pe centru va fi decis ţinându-se cont de desfăşurarea în condiţii optime a examenului naţional de capacitate; în cazuri excepţionale, bine motivate, se pot organiza şi centre de examen cu mai puţin de 250 de elevi, cu aprobarea Comisiei naţionale de capacitate;
b)în mediul rural unităţile şcolare cu mai puţin de 100 de absolvenţi ai clasei a VIII-a vor fi arondate, împreună cu altele, la centre (municipii, oraşe, comune), în funcţie de distanţa pe care aceştia o au de parcurs şi de mijloacele de transport existente, în acest caz o atenţie deosebită trebuie acordată problemei transportului elevilor;
c)în mediul rural, în cazuri excepţionale, se pot organiza şi centre de examen cu mai puţin de 100 de candidaţi, cu aprobarea Comisiei naţionale de capacitate.
(2)În a doua sesiune a examenului naţional de capacitate, în cazul în care numărul total de candidaţi pe judeţ este mai mic de 250, comisia judeţeană de capacitate va organiza un singur centru de examen, respectiv un singur centru zonal de evaluare, fără a mai solicita aprobarea Comisiei naţionale de capacitate.
Art. 14
Comisiile din centrele de examen au următoarele atribuţii:
a)organizează şi răspund de desfăşurarea examenului naţional de capacitate în centrele respective;
b)primesc cererile de înscriere şi verifică autenticitatea actelor şi respectarea condiţiilor de participare la examen;
c)eliberează fiecărui candidat legitimaţia de examen, cu fotografie şi ştampilă, care permite acestuia accesul în sala de examen;
d)preiau de la comisiile judeţene de capacitate, în condiţii de securitate, cu cel mult 24 de ore înaintea probei scrise, prin preşedinţi însoţiţi de un membru din comisie, subiectele şi le păstrează în condiţii de securitate deplină, în casa de fier sau în dulapuri metalice care se sigilează. Iau măsuri ca accesul la subiecte să se poată face doar în prezenţa a cel puţin două persoane simultan şi răspund de păstrarea secretă şi în siguranţă a subiectelor până în momentul distribuirii lor în clasă, întocmesc procese-verbale în legătură cu securitatea subiectelor, de fiecare dată când se deschid dulapurile în care se află acestea;
e)organizează desfăşurarea probelor scrise, conform graficului elaborat de Comisia naţională de capacitate;
f)întocmesc lista absolvenţilor care participă la examen, îi repartizează pe săli, în ordine alfabetică şi ţinând cont de opţiunea pentru proba de Istorie sau de Geografie, de limba în care se susţin probele, şi afişează listele la avizierul centrului de examen şi pe uşile sălilor de examen, cu 24 de ore înainte de începerea examenului naţional de capacitate;
g)stabilesc, prin tragere la sorţi, repartizarea pe săli a supraveghetorilor şi instruiesc cadrele didactice care asigură supravegherea în sălile în care se susţin probele scrise;
h)multiplică subiectele de examen, sigilând apoi originalul, pentru păstrarea secretului;
i)sesizează comisia judeţeană de capacitate despre orice situaţie în care impune anularea unor subiecte şi solicită subiecte de rezervă;
j)controlează şi îndrumă activitatea tuturor cadrelor didactice din centrele de examen, care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea probelor;
k)preşedintele răspunde de transportul în deplină siguranţă şi predarea, cu proces-verbal, a lucrărilor scrise la centrele zonale de evaluare; lucrările sunt însoţite pe perioada transportului de preşedinte şi un membru al comisiei de examen, împreună cu un reprezentant al poliţiei sau jandarmeriei;
l)primesc de la centrul zonal de evaluare, cu ocazia predării lucrărilor scrise, baremele de evaluare şi notare pentru proba din ziua respectivă, pentru a fi afişate în centrul de examen;
m)după încheierea operaţiilor de evaluare şi notare, primesc cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinte, cataloagele de la centrele speciale de evaluare; asigură transportul acestora în deplină siguranţă la centrele de examen;
n)afişează listele cu rezultatele examenului, după primirea cataloagelor de la centrele de evaluare;
o)primesc eventualele contestaţii pentru probele scrise;
p)transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidaţilor care contestă notele obţinute la evaluarea iniţială;
q)afişează listele cu rezultatele definitive, după primirea de la comisia judeţeană de contestaţii a copiei de pe procesul-verbal în care sunt consemnate deciziile acestei comisii;
r)întocmesc, prin secretarii comisiilor, extrase din catalog, cuprinzând rezultatele la examen, şi le transmit şcolilor arondate centrului de examen;
s)predau pentru arhivare, cu proces-verbal, directorului unităţii de învăţământ unde se susţine examenul, toate documentele examenului de capacitate;
t)preşedintele centrului de examen verifică şi semnează toate documentele privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate.
Art. 15
Comisiile din centrele zonale de evaluare au următoarele atribuţii:
a)preiau de la comisiile judeţene de capacitate, în dimineaţa fiecărei probe scrise, prin preşedinţi, însoţiţi de un membru din comisie, plicurile cu bareme de evaluare şi le păstrează, în condiţii de deplină securitate, în casa de fier sau în dulapuri metalice care se sigilează, până la încheierea probei scrise respective. Iau măsuri ca accesul la plicurile cu bareme să se poată face în prezenţa a cel puţin două persoane simultan;
b)primesc, cu proces-verbal semnat de preşedinte şi membri, lucrările scrise aduse de la centrele de examen de către preşedintele comisiei şi un membru al acesteia, spre a fi evaluate;
c)predau delegaţilor din centrele de examen baremele de evaluare, spre a fi afişate în centrele respective;
d)răspund de securitatea lucrărilor scrise, pe perioada în care se află în centrul de evaluare;
e)evaluează lucrările, respectând baremul de evaluare şi notare;
f)calculează şi scriu pe lucrări şi în cataloage notele şi mediile;
g)calculează mediile generale şi le trec în cataloage;
h)predau, cu proces-verbal, prin preşedinte şi un membru, cataloagele de examen, preşedintelui şi vicepreşedinţilor din centrul de examen, spre a fi depuse la centrele de examen;
i)transmit către comisia judeţeană de contestaţii, în deplină siguranţă, lucrările scrise ale căror note au fost contestate de candidaţi/părinţi;
j)preiau de la comisiile de contestaţii lucrările scrise ale căror note iniţiale au fost contestate, după reevaluarea acestora;
k)predau, cu proces-verbal, prin preşedinte şi un membru, lucrările scrise, borderourile detailate şi de sinteză şi celelalte documente ale examenului naţional de capacitate, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul de evaluare.
Art. 16
Cadrele didactice şi personalul tehnico-administrativ implicat în examen au obligaţia de a respecta cu stricteţe normele privind organizarea şi desfăşurarea acestuia; persoanele care se abat de la normele stabilite vor fi înlocuite imediat şi sancţionate, conform reglementărilor în vigoare.