Titlul v - Abuzul pe piaţă - Legea 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă - Republicare

M.Of. 772

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024 până la: 7 Octombrie 2024
TITLUL V:Abuzul pe piaţă
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 125
(1)Prezentul titlu stabileşte cadrul legal al utilizării abuzive a informaţiilor privilegiate, al divulgării neautorizate a informaţiilor privilegiate şi al manipulării pieţei, precum şi măsuri pentru prevenirea abuzului pe piaţă.
(2)A.S.F. informează Comisia Europeană atunci când are loc, prin modificarea legislaţiei naţionale, extinderea competenţelor în privinţa infracţiunilor prevăzute la art. 157 alin. (2) -(5), a tentativei prevăzute la art. 158 alin. (1), precum şi a instigării şi complicităţii la faptele prevăzute la art. 157 alin. (2), (4) şi (5) care au fost săvârşite în afara României, în cazul în care:
a)autorul infracţiunii îşi are reşedinţa obişnuită pe teritoriul României; sau
b)infracţiunea a fost săvârşită în beneficiul unei persoane juridice având sediul pe teritoriul României.
(3)În înţelesul prezentului titlu prin emitent se înţelege o entitate legală de drept privat sau public care emite sau intenţionează să emită instrumente financiare, emitentul fiind, în cazul certificatelor de depozit având ca suport instrumente financiare, emitentul instrumentului financiar suport.
Art. 126
Prevederile prezentului titlu se aplică:
a)instrumentelor financiare admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată sau pentru care s-a depus o cerere de admitere la tranzacţionare pe o piaţă reglementată;
b)instrumentelor financiare tranzacţionate în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare (SMT), admise la tranzacţionare în cadrul unui SMT sau pentru care s-a depus o cerere de admitere la tranzacţionare în cadrul unui SMT;
c)instrumentelor financiare tranzacţionate în cadrul unui sistem organizat de tranzacţionare (SOT);
d)instrumentelor financiare necuprinse la lit. a), b) sau c), al căror preţ sau valoare depinde de preţul sau valoarea unui instrument financiar menţionat la aceste litere sau are un efect asupra acestora şi care poate include, dar nu se limitează la swapuri pe riscul de credit şi contracte pentru diferenţă;
e)comportamentelor sau tranzacţiilor, inclusiv oferte, legate de licitarea pe o platformă de licitaţie autorizată ca o piaţă reglementată a certificatelor de emisii sau a altor produse licitate pe baza acestora, inclusiv atunci când produsele licitate nu sunt instrumente financiare, în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 al Comisiei din 12 noiembrie 2010 privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii. Fără a aduce atingere dispoziţiilor specifice referitoare la ofertele depuse în contextul unei licitaţii, dispoziţiile din prezentul titlu referitoare la ordinele de tranzacţionare se aplică şi acestor oferte.
Art. 127
(1)Prevederile art. 137 se aplică, de asemenea:
a)contractelor spot pe mărfuri care nu sunt produse energetice angro, atunci când tranzacţia, ordinul sau comportamentul are, este probabil să aibă sau se intenţionează să aibă un efect asupra preţului sau valorii unui instrument financiar, menţionat la art. 126;
b)tipurilor de instrumente financiare, inclusiv contractelor derivate sau instrumentelor financiare derivate pentru transferul riscului de credit, atunci când tranzacţia, ordinul, oferta sau comportamentul are sau poate avea un efect asupra preţului sau valorii contractului spot pe mărfuri, în cazul în care preţul sau valoarea depinde de preţul sau valoarea respectivelor instrumente financiare;
c)comportamentului în ceea ce priveşte indicii de referinţă.
(2)Prevederile prezentului titlu se aplică oricărei tranzacţii, ordin sau comportament care are legătură cu orice instrument financiar prevăzute la alin. (1) şi la art. 126, indiferent dacă tranzacţia, ordinul sau comportamentul respectiv se desfăşoară sau nu într-un loc de tranzacţionare.
Art. 128
Interdicţiile prevăzute în acest titlu nu se aplică în cazul:
a)tranzacţiilor cu acţiuni proprii efectuate în cadrul programelor de răscumpărare, în cazul în care respectivele tranzacţii se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1), (2) şi (3) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014;
b)tranzacţiilor cu valori mobiliare sau cu instrumente asociate menţionate la art. 3 alin. (2) lit. a) şi b) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 pentru stabilizarea valorilor mobiliare, în cazul în care respectivele tranzacţii se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (4) şi (5) din regulamentul respectiv;
c)tranzacţiilor, ordinelor sau comportamentelor desfăşurate în vederea aplicării politicii monetare, a cursului de schimb sau a datoriei publice în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, ordinelor de tranzacţii sau comportamentelor desfăşurate în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2) din acelaşi regulament, activităţilor desfăşurate în cadrul politicii Uniunii Europene în domeniul climei, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3) din regulamentul menţionat sau activităţilor desfăşurate în cadrul politicii agricole comune sau al politicii comune în domeniul pescuitului a Uniunii Europene, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (4) din acelaşi regulament.
Art. 129
Interdicţiile prevăzute în prezentul titlu nu se aplică tranzacţiilor desfăşurate în contextul politicii monetare şi al cursului de schimb sau celor aferente datoriei publice, exercitate de: autorităţi competente din România, celelalte state membre, Banca Centrală Europeană sau o bancă centrală naţională, un minister, o agenţie ori o societate vehicul cu scop special pentru un stat membru sau mai multe state membre ori o persoană care acţionează în numele acestuia/acesteia, iar în cazul unui stat membru care este un stat federal, un membru care face parte din federaţie.
Art. 130
(1)A.S.F. este autoritatea competentă care asigură aplicarea prevederilor prezentului titlu.
(2)A.S.F. deleagă către B.N.R. competenţele privind supravegherea abuzului pe piaţă referitoare la instrumentele pieţei monetare şi valutare care sunt reglementate şi supravegheate de B.N.R., precum şi la indicii publicaţi de B.N.R.
CAPITOLUL II:Informaţiile privilegiate
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 131
(1)Prin informaţie privilegiată se înţelege o informaţie cu caracter precis care nu a fost făcută publică, care se referă în mod direct sau indirect la unul sau mai mulţi emitenţi ori la unul sau mai multe instrumente financiare, şi care, dacă ar fi făcută publică, ar putea influenţa semnificativ preţul acelor instrumente financiare sau preţul instrumentelor financiare derivate conexe.
(2)Atunci când se referă la instrumente financiare derivate pe mărfuri, informaţia privilegiată înseamnă informaţia cu caracter precis care nu a fost făcută publică şi care se referă direct sau indirect la unul sau mai multe astfel de instrumente financiare derivate sau care se referă direct la contractul spot pe mărfuri conex şi care, în cazul în care ar fi făcută publică, ar putea influenţa semnificativ preţul unor astfel de instrumente financiare derivate sau al contractelor spot pe mărfuri conexe şi în cazul în care aceasta este o informaţie care este aşteptată în mod rezonabil să fie divulgată sau pentru care există obligativitatea de divulgare în conformitate cu legislaţia europeană sau naţională aplicabilă, norme de piaţă, contracte, practici sau uzanţe privind pieţele instrumentelor derivate pe mărfuri sau pieţele spot relevante.
(3)Atunci când se referă la certificatele de emisii sau produsele licitate pe baza acestora, informaţia privilegiată înseamnă informaţia cu caracter precis, care nu a fost făcută publică, care se referă direct sau indirect la unul sau mai multe astfel de instrumente şi care, în cazul în care ar fi făcută publică, ar putea influenţa semnificativ preţul unor astfel de instrumente sau preţul instrumentelor financiare derivate conexe.
(4)Pentru persoanele răspunzătoare de executarea ordinelor privind tranzacţionarea instrumentelor financiare, informaţia privilegiată înseamnă, totodată, informaţia cu caracter precis, transmisă de un client, în legătură cu ordinele sale care nu au fost încă executate, referitoare în mod direct sau indirect la unul sau mai mulţi emitenţi ori la unul sau mai multe instrumente financiare, informaţie care, dacă ar fi făcută publică, ar putea avea efecte semnificative asupra preţului respectivelor instrumente financiare, asupra preţului contractelor spot pe mărfuri conexe sau asupra preţului instrumentelor financiare derivate conexe.
(5)Prin informaţie cu caracter precis se înţelege acea informaţie care indică un set de circumstanţe care există sau despre care se poate estima în mod rezonabil că vor exista sau un eveniment care s-a produs sau se poate estima în mod rezonabil că se va produce şi pe baza căreia, datorită naturii specifice a acesteia, se poate trage o concluzie cu privire la efectul pe care îl pot avea respectivele circumstanţe sau respectivul eveniment asupra preţului instrumentelor financiare, asupra preţului instrumentelor financiare derivate conexe, asupra preţului contractelor spot pe mărfuri conexe sau asupra preţului produselor licitate pe baza certificatelor de emisii. În acest context, în cazul unui proces prelungit menit să producă sau care are ca rezultat anumite circumstanţe sau un anumit eveniment, aceste circumstanţe viitoare sau acel eveniment viitor, precum şi etapele intermediare ale acelui proces menit să producă sau să aibă drept rezultat circumstanţele viitoare sau evenimentul în cauză pot fi privite ca informaţii precise.
(6)O etapă intermediară a unui proces prelungit este considerată informaţie privilegiată dacă, în sine, satisface criteriile aferente informaţiilor privilegiate menţionate în prezentul articol.
(7)Prin informaţie care, "dacă ar fi transmisă public, ar putea influenţa semnificativ preţul acelor instrumente financiare sau preţul instrumentelor financiare derivate cu care se află în legătură, al contractelor spot pe mărfuri conexe sau al produselor licitate pe baza certificatelor de emisii" se înţelege acea informaţie pe care un investitor rezonabil o poate folosi în fundamentarea deciziilor sale de investiţie.
Art. 132
În cazul participanţilor la piaţa certificatelor de emisii cu un nivel agregat al emisiilor sau o putere termică nominală egală sau mai mică decât pragul fixat în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, se consideră că informaţiile legate de operaţiunile lor fizice nu au un efect semnificativ asupra preţului certificatelor de emisii, al produselor licitate pe baza acestora sau al instrumentelor financiare derivate.
SECŢIUNEA 2:Utilizarea abuzivă a informaţiilor privilegiate
Art. 133
(1)Utilizarea abuzivă a informaţiilor privilegiate are loc atunci când o persoană deţine informaţii privilegiate şi utilizează aceste informaţii pentru a achiziţiona sau a ceda instrumente financiare la care se referă informaţiile respective, în nume propriu sau în numele unui terţ, direct sau indirect.
(2)Prezentul articol se aplică oricărei persoane care deţine informaţii privilegiate ca urmare a faptului că persoana respectivă:
a)este administrator, membră a consiliului de administraţie, director, director general, membră a consiliului de supraveghere, membră a directoratului ori reprezentantul legal, sau, după caz, este membră în organele administrative, de conducere sau de supraveghere ale emitentului sau ale participantului pe piaţa certificatelor de emisii;
b)deţine o parte din capitalul emitentului sau al participantului pe piaţa certificatelor de emisii;
c)are acces la informaţii prin natura postului ocupat, a profesiei sau a sarcinilor profesionale; sau
d)a obţinut informaţiile, în mod direct sau indirect, în urma săvârşirii unei infracţiuni.
(3)Prezentul articol se aplică, de asemenea, oricărei persoane care a obţinut informaţii privilegiate în alte împrejurări decât cele menţionate la alin. (2), în cazul în care persoana respectivă ştie sau ar trebui să ştie că sunt informaţii privilegiate.
(4)Utilizarea informaţiilor privilegiate prin anularea sau modificarea unui ordin privind un instrument financiar la care se referă informaţiile, în cazul în care acel ordin a fost emis înainte ca persoana în cauză să cunoască informaţiile privilegiate, se consideră de asemenea ca fiind utilizare abuzivă a informaţiilor privilegiate.
(5)Utilizarea recomandărilor sau acţionarea pe baza îndemnurilor prevăzute la art. 134 alin. (1) devine utilizare abuzivă a informaţiilor privilegiate în cazul în care persoana care utilizează recomandarea sau urmează îndemnul ştie că se bazează pe informaţii privilegiate.
(6)În cazul licitaţiilor pentru certificate de emisii sau alte produse licitate pe baza acestora care sunt organizate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1031/2010, utilizarea informaţiilor privilegiate menţionată la alin. (4) cuprinde şi prezentarea, modificarea sau retragerea unei oferte de către o persoană în nume propriu sau în numele unui terţ.
(7)În sensul prezentului articol, faptul că o persoană deţine sau a deţinut informaţii privilegiate nu se consideră că persoana respectivă a utilizat informaţiile respective şi că ar fi implicată astfel în utilizarea abuzivă a informaţiilor privilegiate printr-un act de achiziţionare sau înstrăinare, atunci când comportamentul său este calificat drept comportament legitim în conformitate cu prevederile art. 9 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014.
Art. 134
(1)Recomandarea sau determinarea unei alte persoane să participe la practici de utilizare abuzivă a informaţiilor privilegiate are loc în cazul în care persoana deţine informaţii privilegiate şi:
a)pe baza informaţiilor respective, recomandă unei alte persoane să achiziţioneze sau să înstrăineze instrumentele financiare la care se referă informaţiile sau determină persoana respectivă să realizeze o astfel de achiziţie sau înstrăinare; sau
b)pe baza informaţiilor respective, recomandă unei alte persoane să anuleze sau să modifice un ordin privind un instrument financiar la care se referă informaţiile respective sau convinge persoana respectivă să realizeze anularea sau modificarea respectivă.
(2)Prevederile art. 133 alin. (2), (3) şi (7) se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA 3:Divulgarea ilegală a informaţiilor privilegiate
Art. 135
(1)În sensul prezentului titlu, divulgarea ilegală a informaţiilor privilegiate are loc în cazul în care o persoană deţine informaţii privilegiate şi divulgă informaţiile respective unei alte persoane, cu excepţia cazului în care divulgarea se face prin exercitarea normală a postului ocupat, profesiei sau sarcinilor profesionale, inclusiv în cazul în care divulgarea este calificată drept sondare a pieţei, efectuată în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1)-(8) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014.
(2)Prezentul articol se aplică oricărei persoane în situaţiile sau circumstanţele menţionate la art. 133 alin. (2) şi (3).
Art. 136
În sensul prezentului titlu, transmiterea recomandărilor sau îndemnurilor prevăzute la art. 134 alin. (1) devine divulgare ilegală a informaţiilor privilegiate în temeiul prezentului articol în cazul în care persoana care transmite recomandarea sau îndemnul ştie sau ar trebui să ştie că acestea se bazează pe informaţii privilegiate.
CAPITOLUL III:Manipularea pieţei
Art. 137
(1)În sensul prezentului titlu, manipularea pieţei reprezintă următoarele tipuri de activităţi:
a)efectuarea unei tranzacţii, plasarea unui ordin de tranzacţionare sau orice alt comportament care oferă sau este probabil să ofere indicaţii false sau înşelătoare cu privire la oferta, cererea sau preţul unui instrument financiar, al unui contract spot pe mărfuri conex sau al unui produs licitat având la bază certificate de emisii sau care fixează ori este probabil să fixeze preţul unuia sau mai multor instrumente financiare, al unui contract spot pe mărfuri conex sau al unui produs licitat având la bază certificate de emisii la un nivel anormal sau artificial, cu excepţia cazului în care motivele pentru care persoana care a participat la tranzacţii sau a plasat ordinele de tranzacţionare a acţionat astfel sunt conform dispoziţiilor legale aplicabile şi respectivele tranzacţii sau ordine de tranzacţionare sunt în conformitate cu practicile de piaţă acceptate la locul de tranzacţionare în cauză, în măsura în care acestea au fost aprobate conform prevederilor art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014;
b)efectuarea unei tranzacţii, plasarea unui ordin sau orice altă activitate sau comportament care influenţează sau este probabil să influenţeze preţul unuia sau mai multor instrumente financiare, al unui contract spot pe mărfuri conex sau al unui produs licitat având la bază certificate de emisii, prin recurgerea la un procedeu fictiv sau orice altă formă de înşelăciune sau artificiu;
c)diseminarea de informaţii prin mijloace de comunicare în masă, inclusiv pe internet sau prin orice alte mijloace, care dă sau este probabil să dea semnale false sau înşelătoare referitoare la oferta, cererea sau preţul unui instrument financiar, al unui contract spot pe mărfuri conex sau al unui produs licitat având la bază certificate de emisii sau care fixează preţul unuia sau mai multor instrumente financiare, al unui contract spot pe mărfuri conex sau al unui produs licitat având la bază certificate de emisii la un nivel anormal sau artificial, inclusiv diseminarea de zvonuri, atunci când persoanele care au realizat diseminarea obţin, pentru sine sau pentru altă persoană, foloase sau beneficii ca urmare a diseminării informaţiilor în cauză şi cu condiţia ca aceste persoane să fi ştiut sau să fi trebuit să ştie că acestea sunt false sau înşelătoare; sau
d)transmiterea de informaţii false sau înşelătoare sau furnizarea de date de intrare false sau înşelătoare sau orice alt comportament care manipulează calcularea unui indice de referinţă, cu condiţia ca persoana care a realizat transmiterea sau furnizarea respectivelor informaţii sau date să fi ştiut sau să fi trebuit să ştie că acestea sunt false sau înşelătoare.
(2)În sensul prevederilor alin. (1), următoarele situaţii sunt considerate operaţiuni de manipulare a pieţei:
a)conduita unei persoane sau a unor persoane, care acţionează în colaborare pentru a-şi asigura o poziţie dominantă asupra cererii sau ofertei aferente unui anumit instrument financiar, contract spot pe mărfuri sau produs licitat pe baza unor certificate de emisii, care are sau este probabil să aibă ca efect fixarea, directă sau indirectă, a preţului de vânzare sau cumpărare ori crearea altor condiţii incorecte de tranzacţionare;
b)cumpărarea sau vânzarea de instrumente financiare la momentul deschiderii sau închiderii pieţei, care are sau este probabil să aibă efectul inducerii în eroare a investitorilor care acţionează pe baza preţurilor afişate, inclusiv a preţurilor de deschidere şi de închidere;
c)plasarea de ordine într-un loc de tranzacţionare, inclusiv anularea sau modificarea acestora, prin orice mijloace de tranzacţionare disponibile, inclusiv mijloace electronice precum strategii de tranzacţionare algoritmică şi de înaltă frecvenţă şi care are unul din efectele menţionate la lit. a) sau b) prin:
(i)întreruperea sau amânarea funcţionării sistemului de tranzacţionare din respectivul loc de tranzacţionare sau prin crearea condiţiilor pentru a se produce aceste efecte;
(ii)producerea de dificultăţi pentru alte persoane de a identifica ordinele reale din sistemul de tranzacţionare din respectivul loc de tranzacţionare sau fiind probabil să genereze astfel de efecte, inclusiv prin introducerea de ordine care are ca efect supraîncărcarea sau destabilizarea registrului de ordine; sau
(iii)crearea sau probabilitatea să creeze un semnal fals sau înşelător cu privire la oferta, cererea sau preţul unui instrument financiar, în particular prin introducerea de ordine cu scopul de a iniţia sau accentua o anumită tendinţă;
d)beneficierea de accesul regulat sau ocazional la mijloacele media, electronice sau tradiţionale, prin exprimarea unei opinii în legătură cu un instrument financiar, un contract spot pe mărfuri sau un produs licitat având la bază certificate de emisii sau indirect, în legătură cu emitentul acestuia, în condiţiile în care instrumentul financiar, contractul spot pe mărfuri sau produsul licitat, având la bază certificate de emisii, era deja deţinut şi s-a profitat ulterior de impactul opiniilor exprimate cu privire la acel instrument financiar, contract spot pe mărfuri sau produs licitat având la bază certificate de emisii, fără a fi făcut în acelaşi timp public acel conflict de interese, într-o manieră corectă şi eficientă;
e)cumpărarea sau vânzarea de certificate de emisii sau instrumente derivate conexe pe piaţa secundară, anterior licitaţiei desfăşurate în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010, având ca efect fixarea preţului de licitaţie pentru produsele licitate la un nivel anormal sau artificial sau inducerea în eroare a persoanelor participante la licitaţii.
Art. 138
Practicile de piaţă acceptate se referă la practicile utilizate în cadrul uneia sau mai multor pieţe şi care sunt agreate de A.S.F., în conformitate cu procedurile europene.
CAPITOLUL IV:Obligaţii de informare
Art. 139
(1)Un emitent face publice, de îndată ce este posibil, informaţiile privilegiate care se referă în mod direct la emitentul respectiv.
(2)Un participant la piaţa certificatelor de emisii face publice în mod eficient şi rapid informaţiile privilegiate privind certificatele de emisii pe care le deţine referitor la activitatea sa comercială.
(3)Îndeplinirea obligaţiilor menţionate la alin. (1) şi (2) se realizează cu respectarea prevederilor incidente ale Regulamentului (UE) nr. 596/2014.
Art. 140
A.S.F. emite reglementări în aplicarea prevederilor prezentului capitol.
CAPITOLUL V:Competenţele A.S.F.
Art. 141
A.S.F. este autoritatea competentă în conformitate cu prevederile art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014.
Art. 142
(1)Fără a aduce atingere competenţelor prevăzute la art. 2 alin. (9), care se aplică în mod corespunzător, A.S.F. are, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, competenţele prevăzute la art. 23 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 exercitate în conformitate cu prevederile acestui regulament.
(2)În scopul îndeplinirii competenţelor prevăzute la art. 23 alin. (2) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, A.S.F. poate solicita orice informaţii şi documente necesare indicând temeiul legal, scopul, termenele şi sancţiunile prevăzute la art. 154 alin. (4). A.S.F. poate audia orice persoană care şi-a exprimat consimţământul în acest sens.
(3)În vederea realizării audierii prevăzute la alin. (2), A.S.F. emite o decizie pe care o transmite persoanei ce urmează a fi audiată, indicând temeiul legal, scopul, data şi locul derulării audierii, precum şi sancţiunile prevăzute la art. 154 alin. (4).
(4)Audierea va fi înregistrată pe suport durabil şi consemnată într-un proces-verbal semnat de toţi participanţii.
Art. 143
(1)A.S.F. exercită competenţa prevăzută la art. 23 alin. (2) lit. e) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, în baza unei decizii emise de aceasta şi cu autorizarea judiciară dată prin încheiere de către preşedintele Curţii de Apel Bucureşti sau de către un judecător delegat de acesta şi, după caz, cu sprijinul Jandarmeriei Române, potrivit competenţelor legale.
(2)Pentru exercitarea competenţei prevăzute la alin. (1), specialiştii din cadrul A.S.F. au următoarele puteri de inspecţie:
a)să intre în reşedinţele persoanelor fizice şi în sediile persoanelor juridice;
b)să examineze orice documente legate de activitatea persoanelor fizice şi persoanelor juridice, care face obiectul inspecţiei, indiferent de locul în care sunt depozitate şi de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate;
c)să ceară persoanei fizice sau oricărui reprezentant al persoanei juridice explicaţii cu privire la faptele sau documentele legate de obiectul şi scopul inspecţiei şi să consemneze răspunsurile acestora;
d)să ridice sau să obţină în orice formă copii ori extrase din documente care au legătură cu fapta pentru care se efectuează inspecţia;
e)să sigileze orice amplasament şi orice documente legate de activitatea persoanelor fizice şi persoanelor juridice, care face obiectul inspecţiei, indiferent de locul în care sunt depozitate şi de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate, pe durata şi atât cât este necesar inspecţiei.
(3)Încheierea prevăzută la alin. (1) nu este supusă căilor de atac.
(4)Cererea de autorizare care vizează inspecţia domiciliară şi/sau informatică, formulată de A.S.F., se judecă în camera de consiliu, fără citarea părţilor. Judecătorul se pronunţă asupra cererii de autorizare în termen de cel mult 48 de ore de la data înregistrării cererii. Încheierea se motivează şi se comunică A.S.F. în termen de cel mult 48 de ore de la pronunţare.
(5)În cazul în care inspecţia trebuie desfăşurată simultan în mai multe spaţii dintre cele prevăzute la art. 23 alin. (2) lit. e) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, A.S.F. va introduce o singură cerere, instanţa pronunţându-se printr-o încheiere în care se vor indica spaţiile în care urmează să se desfăşoare inspecţia.
(6)Cererea de autorizare trebuie să cuprindă toate informaţiile de natură să justifice inspecţia, inclusiv durata acesteia, iar judecătorul sesizat verifică dacă cererea este întemeiată. Autorizarea judiciară va viza dreptul de a intra în reşedinţele persoanelor fizice şi în sediile persoanelor juridice, de a examina orice documente legate de activitatea persoanelor fizice şi persoanelor juridice, care face obiectul inspecţiei, indiferent de locul în care sunt depozitate şi de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate, de a confisca documente şi date sub orice formă care au legătură cu fapta pentru care se efectuează inspecţia, de a sigila orice amplasament şi orice documente legate de activitatea persoanelor fizice şi persoanelor juridice, care face obiectul inspecţiei, indiferent de locul în care sunt depozitate şi de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate, pe durata şi în măsura necesară inspecţiei, şi de a solicita explicaţii persoanelor solicitate la faţa locului.
(7)Inspecţia se desfăşoară între orele 6,00 şi 20,00 şi trebuie efectuată în prezenţa persoanei la care se efectuează inspecţia sau a reprezentantului său. Inspecţia poate continua şi după ora 20,00 numai cu acordul persoanei la care se efectuează inspecţia sau al reprezentantului său.
(8)O copie a deciziei A.S.F. şi a autorizaţiei judiciare se înmânează obligatoriu persoanei supuse inspecţiei sau reprezentantului său înainte de începerea acesteia.
(9)După identificare, datele şi documentele, indiferent de modul de stocare, se prezintă persoanei de la care sunt ridicate, pentru a fi recunoscute şi a fi însemnate de către aceasta spre neschimbare, după care se etichetează şi se sigilează.
(10)Activităţile desfăşurate cu ocazia efectuării inspecţiei sunt consemnate într-un proces-verbal. Procesul-verbal se semnează pe fiecare pagină şi la sfârşit de cel care îl încheie, de persoana supusă acţiunii de inspecţie sau, după caz, de reprezentantul legal sau convenţional al acesteia, de avocatul acesteia, dacă a fost prezent. Dacă vreuna dintre aceste persoane nu poate sau refuză să semneze, se face menţiune despre aceasta, precum şi despre motivele imposibilităţii sau refuzului de a semna.
(11)O copie de pe procesul-verbal se predă persoanei la care s-a făcut inspecţia.
(12)În cursul inspecţiei inopinate, informaţiile stocate sau arhivate în mediul electronic pot fi copiate integral şi ridicate pe suport electronic, cu aplicarea de sigilii, urmând ca prelevarea informaţiilor necesare investigaţiei să se realizeze în prezenţa persoanei fizice sau a oricărui reprezentant al persoanei juridice, la sediul A.S.F.
(13)Datele şi documentele ridicate, indiferent de modul de stocare, care constituie mijloace de probă sunt ataşate la dosar, iar cele care nu au legătură cu cauza se restituie persoanei căreia îi aparţin.
Art. 144
Toate datele şi documentele obţinute de A.S.F. în exercitarea competenţelor prevăzute la art. 142 şi 143, indiferent de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate, pot fi folosite, după caz, ca mijloace de probă în cadrul procesului penal.
Art. 145
A.S.F. emite reglementări privind abuzul de piaţă în aplicarea prezentului capitol, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 596/2014.