Art. 143. - Pentru exercitarea competenţei prevăzute la alin. (1), specialiştii din cadrul A.S.F. au următoarele puteri de inspecţie: - Legea 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă - Republicare

M.Of. 772

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024 până la: 7 Octombrie 2024
Art. 143
(1)A.S.F. exercită competenţa prevăzută la art. 23 alin. (2) lit. e) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, în baza unei decizii emise de aceasta şi cu autorizarea judiciară dată prin încheiere de către preşedintele Curţii de Apel Bucureşti sau de către un judecător delegat de acesta şi, după caz, cu sprijinul Jandarmeriei Române, potrivit competenţelor legale.
(2)Pentru exercitarea competenţei prevăzute la alin. (1), specialiştii din cadrul A.S.F. au următoarele puteri de inspecţie:
a)să intre în reşedinţele persoanelor fizice şi în sediile persoanelor juridice;
b)să examineze orice documente legate de activitatea persoanelor fizice şi persoanelor juridice, care face obiectul inspecţiei, indiferent de locul în care sunt depozitate şi de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate;
c)să ceară persoanei fizice sau oricărui reprezentant al persoanei juridice explicaţii cu privire la faptele sau documentele legate de obiectul şi scopul inspecţiei şi să consemneze răspunsurile acestora;
d)să ridice sau să obţină în orice formă copii ori extrase din documente care au legătură cu fapta pentru care se efectuează inspecţia;
e)să sigileze orice amplasament şi orice documente legate de activitatea persoanelor fizice şi persoanelor juridice, care face obiectul inspecţiei, indiferent de locul în care sunt depozitate şi de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate, pe durata şi atât cât este necesar inspecţiei.
(3)Încheierea prevăzută la alin. (1) nu este supusă căilor de atac.
(4)Cererea de autorizare care vizează inspecţia domiciliară şi/sau informatică, formulată de A.S.F., se judecă în camera de consiliu, fără citarea părţilor. Judecătorul se pronunţă asupra cererii de autorizare în termen de cel mult 48 de ore de la data înregistrării cererii. Încheierea se motivează şi se comunică A.S.F. în termen de cel mult 48 de ore de la pronunţare.
(5)În cazul în care inspecţia trebuie desfăşurată simultan în mai multe spaţii dintre cele prevăzute la art. 23 alin. (2) lit. e) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, A.S.F. va introduce o singură cerere, instanţa pronunţându-se printr-o încheiere în care se vor indica spaţiile în care urmează să se desfăşoare inspecţia.
(6)Cererea de autorizare trebuie să cuprindă toate informaţiile de natură să justifice inspecţia, inclusiv durata acesteia, iar judecătorul sesizat verifică dacă cererea este întemeiată. Autorizarea judiciară va viza dreptul de a intra în reşedinţele persoanelor fizice şi în sediile persoanelor juridice, de a examina orice documente legate de activitatea persoanelor fizice şi persoanelor juridice, care face obiectul inspecţiei, indiferent de locul în care sunt depozitate şi de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate, de a confisca documente şi date sub orice formă care au legătură cu fapta pentru care se efectuează inspecţia, de a sigila orice amplasament şi orice documente legate de activitatea persoanelor fizice şi persoanelor juridice, care face obiectul inspecţiei, indiferent de locul în care sunt depozitate şi de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate, pe durata şi în măsura necesară inspecţiei, şi de a solicita explicaţii persoanelor solicitate la faţa locului.
(7)Inspecţia se desfăşoară între orele 6,00 şi 20,00 şi trebuie efectuată în prezenţa persoanei la care se efectuează inspecţia sau a reprezentantului său. Inspecţia poate continua şi după ora 20,00 numai cu acordul persoanei la care se efectuează inspecţia sau al reprezentantului său.
(8)O copie a deciziei A.S.F. şi a autorizaţiei judiciare se înmânează obligatoriu persoanei supuse inspecţiei sau reprezentantului său înainte de începerea acesteia.
(9)După identificare, datele şi documentele, indiferent de modul de stocare, se prezintă persoanei de la care sunt ridicate, pentru a fi recunoscute şi a fi însemnate de către aceasta spre neschimbare, după care se etichetează şi se sigilează.
(10)Activităţile desfăşurate cu ocazia efectuării inspecţiei sunt consemnate într-un proces-verbal. Procesul-verbal se semnează pe fiecare pagină şi la sfârşit de cel care îl încheie, de persoana supusă acţiunii de inspecţie sau, după caz, de reprezentantul legal sau convenţional al acesteia, de avocatul acesteia, dacă a fost prezent. Dacă vreuna dintre aceste persoane nu poate sau refuză să semneze, se face menţiune despre aceasta, precum şi despre motivele imposibilităţii sau refuzului de a semna.
(11)O copie de pe procesul-verbal se predă persoanei la care s-a făcut inspecţia.
(12)În cursul inspecţiei inopinate, informaţiile stocate sau arhivate în mediul electronic pot fi copiate integral şi ridicate pe suport electronic, cu aplicarea de sigilii, urmând ca prelevarea informaţiilor necesare investigaţiei să se realizeze în prezenţa persoanei fizice sau a oricărui reprezentant al persoanei juridice, la sediul A.S.F.
(13)Datele şi documentele ridicate, indiferent de modul de stocare, care constituie mijloace de probă sunt ataşate la dosar, iar cele care nu au legătură cu cauza se restituie persoanei căreia îi aparţin.