Titlul x - Sancţiuni şi măsuri administrative - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
TITLUL X:Sancţiuni şi măsuri administrative
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 252
(1)A.S.F. aplică sancţiuni şi măsuri administrative pentru încălcarea prevederilor prezentei legi, reglementărilor emise în aplicarea acesteia, Regulamentului (UE) nr. 648/2012, Regulamentului (UE) nr. 600/2014, Regulamentului (UE) nr. 909/2014, Regulamentului (UE) nr. 1.286/2014, Regulamentului (UE) 2015/2.365, Regulamentului (UE) nr. 1.011/2016, a actelor delegate şi a actelor de punere în aplicare, după caz, adoptate de Comisia Europeană prin care sunt reglementate aspecte care fac obiectul Directivei (UE) nr. 65/2014 şi ale regulamentelor europene menţionate anterior.
(2)Sancţiunile şi măsurile administrative menţionate la alin. (1) sunt eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare.
(3)În cazul în care stabileşte tipul şi nivelul unei sancţiuni sau măsuri administrative impuse în temeiul exercitării competenţelor sale conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prevederilor prezentei legi, A.S.F. ia în considerare inclusiv următoarele aspecte, după caz:
a)gravitatea şi durata încălcării;
b)gradul de răspundere care revine persoanei fizice sau juridice responsabile de încălcare;
c)capacitatea financiară a persoanei fizice sau juridice responsabile, indicată în special de cifra de afaceri totală a persoanei juridice responsabile sau de venitul anual şi de valoarea netă a activelor persoanei fizice responsabile;
d)importanţa profiturilor obţinute sau a veniturilor rezultate din evitarea pierderilor de către persoana fizică sau juridică responsabilă, în măsura în care acestea pot fi determinate;
e)pierderile suferite de terţi ca urmare a încălcării, în măsura în care acestea pot fi determinate;
f)măsura în care persoana fizică sau juridică responsabilă cooperează cu autoritatea competentă, fără a aduce atingere necesităţii de a reţine profitul obţinut sau veniturile obţinute din evitarea pierderilor de această persoană;
g)încălcările anterioare comise de persoana fizică sau juridică responsabilă;
h)eventualele măsuri luate de către contravenient, ulterior săvârşirii faptei, pentru a limita pagubele, pentru acoperirea prejudiciului sau pentru desistarea săvârşirii faptei.
Art. 253
(1)A.S.F. publică pe site-ul său de internet, fără întârziere, orice decizie prin care se impune o sancţiune sau măsură administrativă conform prevederilor prezentului titlu, după ce persoana căreia i s-a impus sancţiunea a fost informată în legătură cu decizia respectivă.
(2)Publicarea deciziei prevăzute la alin. (1) cuprinde cel puţin informaţii privind tipul şi natura încălcării şi identitatea persoanelor responsabile.
(3)Obligaţia prevăzută la alin. (1) nu se aplică deciziilor prin care se impun măsuri referitoare la o anchetă.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care publicarea identităţii persoanelor juridice sau a datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice este considerată de către A.S.F. ca fiind disproporţionată, ca urmare a unei evaluări efectuate de la caz la caz cu privire la proporţionalitatea publicării unor astfel de date, sau în cazul în care publicarea pune în pericol stabilitatea pieţelor financiare sau o anchetă în curs, A.S.F.:
a)amână publicarea deciziei de a impune o sancţiune sau o măsură administrativă până în momentul în care motivele nepublicării încetează să fie valabile;
b)publică decizia de a impune o sancţiune sau o măsură administrativă în mod anonim în oricare dintre circumstanţele următoare:
(i)în cazul în care sancţiunea sau măsura administrativă este impusă unei persoane fizice şi se constată, în urma unei evaluări anterioare obligatorii a proporţionalităţii publicării datelor cu caracter personal, că aceasta este disproporţionată;
(ii)în cazul în care publicarea ar periclita grav stabilitatea sistemului financiar sau o anchetă oficială în curs;
(iii)în cazul în care publicarea ar cauza, în măsura în care se poate stabili acest lucru, prejudicii disproporţionate şi grave instituţiilor sau persoanelor fizice implicate;
c)nu publică decizia de a impune o sancţiune sau o măsură administrativă, în cazul în care opţiunile prevăzute la lit. a) şi b) sunt considerate insuficiente pentru a garanta:
(i)că nu va fi pusă în pericol stabilitatea pieţelor financiare;
(ii)proporţionalitatea publicării unor astfel de decizii în cazurile în care măsurile administrative respective sunt considerate a fi de natură minoră.
(5)În cazul prevăzut la alin. (4) lit. b), publicarea datelor relevante poate fi amânată pentru o perioadă de timp rezonabilă stabilită de A.S.F. dacă se preconizează că în cursul perioadei respective motivele care au stat la baza publicării în mod anonim vor înceta să fie valabile.
(6)În cazul în care decizia de a impune o sancţiune sau o măsură administrativă face obiectul unei căi de atac în faţa autorităţilor judiciare sau a altor autorităţi, A.S.F. publică imediat, pe site-ul său, astfel de informaţii şi orice informaţii ulterioare cu privire la rezultatul unei astfel de căi de atac.
(7)A.S.F. publică pe site-ul său de internet orice decizie de anulare a unei decizii anterioare de impunere a unei sancţiuni sau a unei măsuri administrative.
(8)Datele cu caracter personal conţinute în publicare se păstrează pe site-ul de internet al A.S.F. cu respectarea reglementărilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal, pentru o perioadă stabilită prin reglementările A.S.F.
(9)A.S.F. informează ESMA în legătură cu toate sancţiunile şi măsurile administrative impuse, dar încă nepublicate, în conformitate cu alin. (4) lit. c), inclusiv despre exercitarea oricărei căi de atac la acestea, precum şi rezultatul respectivelor căi de atac.
(10)A.S.F. primeşte de la autorităţile naţionale competente din oficiu informaţiile şi hotărârea finală în legătură cu orice sancţiune penală impusă şi le transmite ESMA şi, dacă priveşte o instituţie de credit, şi B.N.R.
(11)A.S.F. transmite anual ESMA informaţii agregate cu privire la toate deciziile prin care se impune o sancţiune sau o măsură administrativă în conformitate cu alin. (1)-(7), cu excepţia măsurilor referitoare la anchetă.
(12)În cazul în care A.S.F. publică o sancţiune sau o măsură administrativă ori primeşte informaţii cu privire la aplicarea unor sancţiuni penale, aceasta raportează în acelaşi timp şi către ESMA.
Art. 254
(1)Raportarea către A.S.F. a încălcărilor, posibile sau certe, ale prevederilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi ale Regulamentului (UE) nr. 909/2014 se realizează în conformitate cu reglementările emise de A.S.F.
(2)A.S.F. stabileşte mecanisme eficace, constând în canale de comunicare independente şi autonome, care sunt sigure şi asigură confidenţialitatea, pentru primirea raportărilor privind încălcările prevederilor prezentei legi, denumite în continuare metode de comunicare securizate.
(3)Metodele de comunicare securizate sunt considerate independente şi autonome, în condiţiile în care acestea îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
a)sunt separate de canalele de comunicare generale ale A.S.F., inclusiv de cele prin care A.S.F. comunică pe plan intern şi cu părţi terţe în cadrul activităţii sale obişnuite;
b)sunt concepute, stabilite şi utilizate într-un mod care garantează caracterul complet, integritatea şi confidenţialitatea informaţiilor şi împiedică accesul angajaţilor neautorizaţi ai A.S.F.;
c)permit stocarea durabilă a informaţiilor, în conformitate cu reglementările emise de A.S.F., pentru a permite investigaţii suplimentare. A.S.F. păstrează evidenţele acestor informaţii întro bază de date confidenţială şi sigură.
(4)Metodele de comunicare securizate permit raportarea încălcărilor cel puţin în următoarele moduri:
a)raportarea scrisă a încălcărilor, în format electronic sau pe suport hârtie;
b)raportarea orală a încălcărilor prin intermediul liniilor telefonice, indiferent dacă este înregistrată sau neînregistrată;
c)raportarea la sediul A.S.F.
(5)A.S.F. se asigură că o raportare privind o încălcare primită prin alte mijloace decât prin metodele de comunicare securizate prevăzute în prezentul articol este transmisă imediat, fără modificare, angajaţilor specializaţi ai A.S.F., utilizând metodele de comunicare securizate.
(6)Procesul de gestionare de către A.S.F. a raportărilor transmise de persoanele ce reclamă încălcări ale prevederilor prezentei legi se realizează conform prevederilor alin. (2)-(5) şi reglementărilor emise de A.S.F., cu asigurarea:
a)întocmirii de proceduri specifice pentru primirea raportărilor privind încălcările şi luarea de măsuri ulterioare;
b)unui nivel adecvat de protecţie a acelor angajaţi ai entităţilor supravegheate şi reglementate de prezenta lege care raportează încălcările comise în cadrul respectivelor entităţi, cel puţin referitor la acte de răzbunare, de discriminare şi la alte tipuri de tratament inechitabil;
c)protecţiei datelor cu caracter personal atât cu privire la persoana care raportează încălcări la prezenta lege, cât şi cu privire la persoana fizică suspectată că s-ar fi făcut vinovată de o încălcare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001, ale Regulamentului (UE) nr. 2016/679 şi ale altor prevederi legale în vigoare în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal;
d)confidenţialităţii în ceea ce priveşte persoana care raportează o încălcare, cu excepţia cazului în care legislaţia naţională impune dezvăluirea identităţii sale, în contextul unor anchete sau al unor proceduri judiciare ulterioare.
(7)Raportarea de către angajaţii din cadrul unei entităţi supravegheate şi reglementate prevăzute la alin. (1)-(5) nu se consideră drept încălcare a vreunei restricţii privind divulgarea de informaţii impuse prin contract sau prin orice act cu putere de lege sau act administrativ şi nu atrage răspunderea persoanei care notifică în legătură cu acea raportare.
Art. 255
S.S.I.F., operatorii de piaţă, APA şi ARM autorizate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 600/2014, cu modificările şi completările ulterioare, care beneficiază de o derogare în conformitate cu art. 2 alin. (3) al aceluiaşi regulament, instituţiile de credit în legătură cu serviciile sau activităţile de investiţii şi serviciile auxiliare şi sucursalele societăţilor din ţările terţe, precum şi depozitarul central şi participanţii la sistemul depozitarului central trebuie să dispună de proceduri adecvate pentru raportarea de către angajaţi a încălcărilor potenţiale sau efective, la nivel intern, printr-un canal de comunicare specific, independent şi autonom.

Art. 256
Constituie infracţiune şi se sancţionează cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă conform prevederilor Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, nerespectarea de către orice persoană fizică sau juridică a prevederilor:
a)art. 82 alin. (5);
b)art. 104 alin. (1), (2), (4) şi (5).
Art. 257
(1)Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate potrivit legii infracţiuni, următoarele fapte:
a)nerespectarea de către orice entitate legală sau persoană fizică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi a:
(i)prevederilor reglementărilor în vigoare, emise de A.S.F., în conformitate cu condiţiile prevăzute de respectivele reglementări;

(ii)măsurilor prevăzute de actele de autorizare, supraveghere, reglementare şi control sau în urma acestora;
(iii)prevederilor existente în reglementările proprii ale entităţii legale şi ale unui loc de tranzacţionare, ale unui depozitar central şi ale unei contrapărţi centrale;
b)împiedicarea fără drept a exercitării drepturilor conferite A.S.F. de către lege, precum şi refuzul nejustificat al oricărei persoane de a răspunde solicitărilor A.S.F. în exercitarea atribuţiilor care îi revin conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei legi;
c)nerespectarea de către orice entitate legală sau persoană fizică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi a actelor administrative emise de A.S.F. în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării actelor de terorism prin intermediul pieţei de capital;

d)nerespectarea de către orice entitate legală sau persoană fizică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi a actelor administrative emise de A.S.F. în domeniul sancţiunilor internaţionale şi nepunerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale pe piaţa de capital;

e)nerespectarea de către orice entitate legală sau persoană fizică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi a actelor administrative emise de A.S.F. cu privire la formarea, pregătirea şi perfecţionarea profesională;

f)nerespectarea de către organul statutar competent a obligaţiilor prevăzute la art. 272 alin. (4);
g)punerea la dispoziţia A.S.F. de către orice entitate legală sau persoană fizică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi de informaţii nereale şi documente eronate, neclare sau incomplete, de natură a induce în eroare A.S.F. sau de a periclita desfăşurarea activităţii de supraveghere şi control;

h)utilizarea neautorizată de către orice entitate legală sau persoană fizică a sintagmelor servicii şi activităţi de investiţii, societate de servicii şi investiţii financiare, piaţă reglementată, operator de piaţă, sistem multilateral de tranzacţionare, SMT, sistem organizat de tranzacţionare şi SOT, asociate cu oricare din instrumentele financiare definite la secţiunea C din anexa nr. 1, cu mărfuri, sau a oricărei combinaţii între acestea, fără respectarea condiţiilor legale.

(2)Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu următoarele sancţiuni contravenţionale principale:
a)în cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. c), d) şi f)-h):
(i)cu avertisment sau amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei, pentru persoanele fizice;
(ii)cu avertisment sau amendă de la 0,1% la 5% din cifra de afaceri netă realizată în anul financiar anterior sancţionării, în funcţie de gravitatea faptei săvârşite, pentru persoanele juridice;
(i)cu avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei, pentru persoanele fizice;
b)în cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi e):
(i)cu avertisment sau cu amendă de la 1.000 lei la 100.000 lei, pentru persoanele fizice;
(ii)cu avertisment sau, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu amendă de la 10.000 lei până la 22.000.000 lei, în funcţie de gravitatea faptei săvârşite, pentru persoanele juridice.
(i)cu avertisment sau cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, pentru persoanele fizice;
(3)În cazul în care cifra de afaceri realizată în anul financiar anterior sancţionării nu este disponibilă la data sancţionării, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care persoana juridică a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referinţă. Prin an de referinţă se înţelege anul anterior sancţionării.
(4)Prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul persoanei juridice care a înregistrat o cifră de afaceri mai mică de 15 milioane lei sau nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancţionării, precum şi în cazul persoanei juridice a cărei cifră de afaceri nu este accesibilă A.S.F., aceasta va fi sancţionată cu:
a)avertisment sau amendă de la 10.000 lei la 1.000.000 lei, în cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a);
b)avertisment sau amendă de la 15.000 lei la 2.500.000 lei, în cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (2) lit. b).
(5)În funcţie de natura şi gravitatea faptei, pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
a)retragerea sau suspendarea, pentru o perioadă menţionată în decizia de suspendare emisă de A.S.F., dar care nu poate depăşi 12 luni, a autorizaţiei/atestatului entităţilor legale prevăzute la alin. (1) sau a aprobării/atestatului persoanelor fizice prevăzute la alin. (1);
b)interzicerea temporară a exercitării unor funcţii de conducere pentru persoanele fizice care exercită funcţii de conducere, pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani.
(6)Sancţiunile contravenţionale principale prevăzute la alin. (2) se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute la alin. (5).
(7)În cazul constatării unor deficienţe care nu au natura şi gravitatea unor fapte contravenţionale, prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica următoarele măsuri administrative:
a)o declaraţie publică în care se indică persoana fizică sau juridică responsabilă şi natura încălcării în conformitate cu art. 253;
b)o decizie prin care i se cere persoanei fizice sau juridice responsabile să înceteze comportamentul respectiv şi să se abţină de la repetarea comportamentului respectiv;
c)atenţionarea persoanelor responsabile pentru faptele constatate de o gravitate scăzută;
d)dispunerea unui plan de măsuri în scopul remedierii deficienţelor constatate şi/sau prevenirii apariţiei/materializării unor riscuri în activitate.
(8)Măsurile administrative prevăzute la alin. (7) lit. a) şi d) pot fi aplicate şi împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (2), respectiv la alin. (5).

Art. 258
(1)Constituie contravenţie depăşirea limitelor poziţiilor stabilite în conformitate cu prevederile art. 156-160 pentru:
a)poziţiile deţinute de persoane stabilite sau care acţionează pe teritoriul României sau în străinătate, care depăşesc limitele referitoare la contractele privind instrumentele financiare derivate pe mărfuri stabilite de A.S.F. în legătură cu contractele tranzacţionate în locurile de tranzacţionare stabilite sau care funcţionează pe teritoriul României sau contractele extrabursiere echivalente din punct de vedere economic;
b)poziţiile deţinute de persoane stabilite sau care acţionează pe teritoriul României, care depăşesc limitele referitoare la contractele privind instrumentele financiare derivate pe mărfuri stabilite de autorităţile competente din alte state membre.
(2)Săvârşirea contravenţiei prevăzute la alin. (1) se sancţionează potrivit prevederilor art. 261 alin. (2)-(4).
Art. 259
(1)Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001. aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul săvârşirii a două sau mai multe contravenţii, se aplică sancţiunea cea mai mare, majorată cu până la 50%, după caz, cu respectarea prevederilor art. 252 alin. (3).
(2)Prin derogare de la prevederile art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, termenul de prescripţie a constatării, aplicării şi executării sancţiunii contravenţionale este de 3 ani de la data săvârşirii faptei.
(3)Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancţiunilor aplicate pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute în prezentul titlu, persoanele sancţionate achită amenda contravenţională stabilită în decizia A.S.F. de sancţionare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia.

Art. 260
(1)Constatarea contravenţiilor prevăzute de prezenta lege se face de către persoanele împuternicite din cadrul A.S.F., iar sancţiunile se aplică de către Consiliul A.S.F.
(2)Prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia entităţilor pentru care B.N.R. reprezintă autoritate competentă, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) şi art. 2341 din prezenta lege, constatarea contravenţiilor se realizează de persoanele împuternicite din cadrul B.N.R., iar aplicarea sancţiunilor şi măsurilor se face prin ordin emis de către guvernatorul, prim-viceguvernatorul sau unul dintre viceguvernatorii B.N.R.

(3)Ordinele prevăzute la alin. (2) pot fi contestate în termen de 15 zile de la comunicare la Consiliul de administraţie al B.N.R., care se pronunţă prin hotărâre motivată în termen de 30 de zile de la data sesizării. Hotărârea Consiliului de administraţie al B.N.R. poate fi atacată la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 15 zile de la comunicare. B.N.R. este singura autoritate în măsură a se pronunţa asupra considerentelor de oportunitate, a evaluărilor şi analizelor calitative şi cantitative care stau la baza emiterii actelor sale.
CAPITOLUL II:Sancţionarea S.S.I.F., instituţiilor de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare, operatorilor de piaţă, furnizorilor de servicii de raportare a datelor şi sucursalelor unor societăţi din ţări terţe
Art. 261
(1)Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii, infracţiuni, următoarele fapte săvârşite de S.S.I.F, instituţiile de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare, operatorii de piaţă, furnizorii de servicii de raportare a datelor şi sucursalele unor societăţi din ţări terţe, de către membrii organelor de conducere ale unei S.S.I.F., ale unei instituţii de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare, ale unor operatori de piaţă, precum şi de către orice altă persoană fizică sau juridică în afara celor menţionate anterior care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi:
a)încălcarea următoarelor prevederi din prezenta lege:
(i)art. 10 alin. (5) şi (8);
(ii)art. 14 alin. (2);
(iii)art. 17 alin. (1) lit. b) şi alin. (4);
(iv)art. 19, art. 21 alin. (1), art. 24 alin. (6), art. 25-27, art. 28 alin. (1), (2) şi (4), art. 29-32;
(v)art. 37 şi 39;
(vi)art. 49-56, art. 59, art. 60 alin. (1) şi (6), art. 61, art. 62 alin. (1) şi (3);
(vii)art. 63, art. 64 alin. (1)-(7) şi art. 65;
(viii)art. 67-69, art. 70 alin. (1) şi (2);
(ix)art. 71-74;
(x)art. 76 alin. (1)-(3);
(xi)art. 78-80;
(xii)art. 81, art. 82 alin. (1)-(42), art. 821 alin. (1)-(3), art. 83 alin. (2), art. 84-86;
(xiii)art. 87-89;
(xiv)art. 90 alin. (2)-(5);
(xv)art. 91-94;
(xvi)art. 95 şi art. 96 alin. (1) şi (2);
(xvii)art. 98, art. 99 alin. (1) şi (3), art. 100 şi 101;
(xviii)art. 102 alin. (2) şi art. 103 alin. (4);
(xix)art. 105 alin. (1)-(3) şi (5);
(xx)art. 106 alin. (1)-(4) şi (6);
(xxi)art. 108 alin. (2) şi (6);
(xxii)art. 109 alin. (1)-(3) şi (5), art. 110 alin. (1)-(5), (7) şi (8), art. 111, art. 112 alin. (1) şi (3), art. 113 alin. (1)-(3), art. 114 alin. (1), (2) şi (7), art. 115 alin. (1), (3) şi (4), art. 116 alin. (1) şi art. 118 alin. (1);
(xxiii)art. 119 alin. (1);
(xxiv)art. 120 alin. (1), (2) şi (4);
(xxv)art. 126 alin. (1), (2) şi (4) şi art. 1261 alin. (1), (2), (4), (8) şi (9);
(xxvi)art. 129 alin. (2), (4), (6) a doua teză, alin. (7)-(9) şi art. 131 alin. (1) lit. b);
(xxvii)art. 132-134, art. 135 alin. (1)-(3) şi (6);
(xxviii)art. 136 alin. (1)-(3) şi alin. (5)-(7);
(xxix)art. 137;
(xxx)art. 138, art. 139 alin. (1) şi (2), art. 140, 141, art. 142 alin. (2)-(5), art. 143 şi art. 144 alin. (1);
(xxxi)art. 145 alin. (1);
(xxxii)art. 146;
(xxxiii)art. 147 alin. (2) şi (4), art. 148 alin. (1)-(3) şi (5);
(xxxiv)art. 149 alin. (1)-(4) şi (7);
(xxxv)art. 151 alin. (1)-(3), art. 152 alin. (4) şi (7);
(xxxvi)art. 153 alin. (1)-(3) şi (6);
(xxxvii)art. 156 alin. (1)-(4), art. 159 alin. (1), (2) şi (4);
(xxxviii)art. 161;

b)încălcarea următoarelor prevederi din Regulamentul (UE) nr. 600/2014:
(i)art. 3 alin. (1) şi (3);
(ii)art. 4 alin. (3) primul paragraf;
(iii)art. 6;
(iv)art. 7 alin. (1) al treilea paragraf prima teză;
(v)art. 8 alin. (1), (3) şi (4);
(vi)art. 10;
(vii)art. 11 alin. (1) al treilea paragraf prima teză şi alin. (3) al treilea paragraf;
(viii)art. 12 alin. (1);
(ix)art. 13 alin. (1);
(x)art. 14 alin. (1), alin. (2) prima teză şi alin. (3) a doua, a treia şi a patra teză;
(xi)art. 15 alin. (1) primul paragraf şi al doilea paragraf prima şi a treia teză, alin. (2) şi alin. (4) a doua teză;
(xii)art. 17 alin. (1) a doua teză;
(xiii)art. 18 alin. (1) şi (2), alin. (4) prima teză, alin. (5) prima teză, alin. (6) prima teză, alin. (8) şi alin. (9);
(xiv)art. 20 alin. (1) şi alin. (2) prima teză;
(xv)art. 21 alin. (1)-(3);
(xvi)art. 22 alin. (2);
(xvii)art. 23 alin. (1) şi (2);
(xviii)art. 25 alin. (1) şi (2);
(xix)art. 26 alin. (1) primul paragraf, alin. (2)-(5), alin. (6) primul paragraf şi alin. (7) primele cinci paragrafe şi al optulea paragraf;
(xx)art. 27 alin. (1);
(xx1)art. 27f alin. (1), (2) şi (3), art. 27g alin. (1)-(5) şi art. 27i alin. (1)-(4), atunci când un APA sau un ARM beneficiază de o derogare în conformitate cu art. 2 alin. (3);

(xxi)art. 28 alin. (1) şi alin. (2) primul paragraf;
(xxii)art. 29 alin. (1) şi (2);
(xxiii)art. 30 alin. (1);
(xxiv)art. 31 alin. (2) şi (3);
(xxv)art. 35 alin. (1)-(3);
(xxvi)art. 36 alin. (1)-(3);
(xxvii)art. 37 alin. (1) şi (3);
(xxviii)art. 40-42;
b1)nerespectarea de către o S.S.I.F. dintre cele prevăzute la art. 12 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 236/2022 a condiţiilor şi limitelor prevăzute la art. 471;

c)nerespectarea prevederilor referitoare la modul de întocmire a situaţiilor financiare, la auditarea acestora, precum şi la modul de transmitere a acestora, în conformitate cu prevederile art. 251;
d)prestarea de servicii şi activităţi de investiţii de persoane fizice în numele unei S.S.I.F. fără îndeplinirea obligaţiei de înscriere în Registrul A.S.F. conform prevederilor art. 11;
e)refuzul de a coopera în cadrul unei investigaţii sau în cazul unei inspecţii sau al unei solicitări în temeiul prevederilor art. 236;
f)nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 263 alin. (3) şi art. 275 alin. (1) şi (5).
(11)Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii, infracţiuni, şi se sancţionează de către A.S.F., în calitate de autoritate competentă, următoarele fapte săvârşite de către o S.S.I.F. care furnizează servicii de administrare de portofoliu sau care furnizează servicii de consultanţă de investiţii, de către membrii organelor de conducere ale unei S.S.I.F. care furnizează servicii de administrare de portofoliu sau care furnizează servicii de consultanţă de investiţii:
a)încălcarea dispoziţiilor prevăzute la art. 3-13 din Regulamentul (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale reglementărilor adoptate în aplicarea acestora;
b)încălcarea dispoziţiilor prevăzute la art. 5-7 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, cu completările ulterioare, şi ale reglementărilor adoptate în aplicarea acestora.

(2)Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) şi (11), precum şi la art. 258 se sancţionează cu una dintre următoarele sancţiuni contravenţionale principale:
a)avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 22.000.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul unei persoane fizice;

b)avertisment sau amendă de la 10.000 lei la 22.000.000 lei sau de până la 10% din cifra de afaceri anuală a persoanei juridice conform ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere; în cazul în care persoana juridică este o societate-mamă sau o filială a societăţii-mamă care trebuie să întocmească situaţii financiare consolidate în conformitate cu prevederile legale contabile în vigoare, cifra de afaceri anuală totală aplicabilă este cifra de afaceri anuală totală pe baza ultimelor conturi consolidate disponibile aprobate de organul de conducere al societăţii-mamă principale, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul unei persoane juridice;
c)amendă maximă egală cu cel puţin de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare, în cazul în care beneficiul poate fi determinat, chiar dacă acesta depăşeşte cuantumurile maxime prevăzute la lit. a) şi b) prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)În funcţie de natura şi gravitatea faptei, pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) şi (11), precum şi la art. 258, A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
a)retragerea sau suspendarea, pentru o perioadă menţionată în decizia de suspendare emisă de A.S.F., dar care nu poate depăşi 12 luni, a autorizaţiei unei instituţii de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare în conformitate cu dispoziţiile art. 17, a unei S.S.I.F., a unei persoane prevăzute la art. 7, a unui operator de piaţă şi, atunci când un APA sau un ARM beneficiază de o derogare în conformitate cu art. 2 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, cu modificările şi completările ulterioare, retragerea sau suspendarea, pentru o perioadă menţionată în decizia de suspendare emisă de A.S.F., dar care nu poate depăşi 12 luni, a autorizaţiei în conformitate cu art. 27e al aceluiaşi regulament;
b)interzicerea temporară, pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani, sau permanentă a exercitării unor funcţii de conducere în S.S.I.F., pentru încălcări grave repetate, în cazul oricărui membru al organului de conducere al S.S.I.F. sau al unei instituţii de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare sau a oricărei altei persoane fizice considerate responsabile;
c)o interdicţie temporară privind apartenenţa sau participarea oricărei S.S.I.F. sau instituţii de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare la o piaţă reglementată, la SMT-uri sau în calitate de client al SOT-urilor, pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani.

(4)În cazul constatării unor deficienţe care nu au natura şi gravitatea unor fapte contravenţionale prevăzute la alin. (1) şi (11), precum şi la art. 258, A.S.F. poate aplica una sau mai multe măsuri administrative precum:
a)o declaraţie publică în care se indică persoana fizică sau juridică responsabilă şi natura încălcării în conformitate cu art. 253;
b)o decizie prin care i se cere persoanei fizice sau juridice responsabile să înceteze comportamentul respectiv şi să se abţină de la repetarea comportamentului respectiv;
c)atenţionarea persoanelor responsabile pentru faptele constatate de o gravitate scăzută;
d)dispunerea unui plan de măsuri în scopul remedierii deficienţelor constatate şi/sau prevenirii apariţiei/materializării unor riscuri în activitate.

(5)Sancţiunile contravenţionale principale prevăzute la alin. (2) se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute la alin. (3).
(6)Măsurile administrative prevăzute la alin. (4) pot fi aplicate distinct, iar măsurile administrative prevăzute la alin. (4) lit. a) şi d) pot fi aplicate şi împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (2), respectiv alin. (3).
(7)Încălcarea altor prevederi legale naţionale decât cele prevăzute de prezenta lege, de către S.S.I.F., operatorii de piaţă, furnizorii de servicii de raportare a datelor şi instituţiile de credit în legătură cu serviciile sau activităţile de investiţii şi serviciile auxiliare şi de către sucursalele unor societăţi din ţări terţe se sancţionează conform respectivelor prevederi legale naţionale.
Art. 262
Constituie infracţiunea de exercitare fără drept a unei profesii sau activităţi şi se sancţionează conform prevederilor art. 348 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare, furnizarea de către o persoană de servicii de investiţii sau desfăşurarea de activităţi de investiţii fără a deţine autorizaţia sau aprobarea necesară conform prevederilor:
a)art. 8 alin. (1), art. 10 alin. (1) şi (10), art. 122 alin. (2) şi art. 129 alin. (1);
b)art. 7 alin. (1) a treia teză sau art. 11 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi, atunci când un APA sau un ARM beneficiază de o derogare în conformitate cu art. 2 alin. (3) din regulamentul menţionat, a art. 27b din respectivul regulament.

Art. 263
(1)Litigiile în materie dintre consumatori şi comercianţi referitoare la serviciile de investiţii şi la serviciile auxiliare furnizate de S.S.I.F. sau de instituţiile de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare pot fi soluţionate prin proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor de către Entitatea de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul financiar, înfiinţată în cadrul A.S.F., sau de către Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar, conform competenţelor prevăzute de actele de înfiinţare ale celor două entităţi, după caz.
(2)S.S.I.F. şi instituţiile de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii şi servicii auxiliare au obligaţia să informeze consumatorii cu privire la dreptul acestora de a apela la soluţionarea alternativă a litigiilor, entitatea căreia i se pot adresa potrivit prevederilor alin. (1), precum şi cu privire la condiţiile de accesare a procedurilor de soluţionare alternativă a litigiilor.
(3)Toate S.S.I.F. au obligaţia de a adera la una sau mai multe entităţi prevăzute la alin. (1).
(4)Entităţile prevăzute la alin. (1) cooperează activ cu entităţile omoloage din alte state membre în vederea soluţionării litigiilor transfrontaliere.
(5)A.S.F. informează ESMA în legătură cu procedurile de reclamaţie şi căile de atac prevăzute la alin. (1) şi (2).
CAPITOLUL III:Sancţionarea depozitarului central
Art. 264
(1)Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni, faptele săvârşite de către depozitarul central, persoanele fizice responsabile având calitatea de membri ai consiliilor de administraţie, directori sau, după caz, membri ai consiliului de supraveghere şi membri ai directoratului, respectiv reprezentant al compartimentului de conformitate al acestuia, administrator de risc în legătură cu:
a)obţinerea autorizaţiilor prevăzute la art. 16 şi 54 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 prin declaraţii false sau prin orice alt mijloc ilicit, astfel cum se prevede la art. 20 alin. (1) lit. (b) şi la art. 57 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
b)nedeţinerea de către depozitarul central a capitalului necesar, în conformitate cu prevederile art. 47 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
c)nerespectarea de către depozitarul central a cerinţelor organizatorice, prevăzute la art. 26-30 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
d)nerespectarea de către depozitarul central a normelor de conduită, prevăzute la art. 32-35 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
e)nerespectarea de către depozitarul central a cerinţelor aplicabile serviciilor specifice depozitarului central, prevăzute la art. 37-41 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
f)nerespectarea de către depozitarul central a cerinţelor prudenţiale, prevăzute la art. 43-47 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
g)nerespectarea de către depozitarul central a cerinţelor aplicabile conexiunilor dintre depozitarii centrali prevăzute la art. 48 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
h)refuzul abuziv al depozitarului central de a acorda diverse tipuri de acces, cu încălcarea prevederilor art. 49-53 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
i)nerespectarea de către instituţiile de credit desemnate a cerinţelor prudenţiale specifice legate de riscurile de credit prevăzute la art. 59 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
j)nerespectarea de către instituţiile de credit desemnate a cerinţelor prudenţiale specifice legate de riscurile de lichiditate, prevăzute la art. 59 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
k)nerespectarea prevederilor art. 136 alin. (8);
l)nerespectarea prevederilor art. 184-186;
m)nerespectarea prevederilor art. 251.
(2)Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se sancţionează de către A.S.F., în calitate de autoritate competentă pentru depozitarul central, cu următoarele sancţiuni contravenţionale principale:
a)în cazul unei persoane fizice, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 22.150.000 lei;

b)în cazul unei persoane juridice, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, avertisment sau amendă de la 10.000 lei la 88.600.000 lei sau de până la 10% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice conform ultimelor conturi disponibile aprobate de organul de conducere; în cazul în care persoana juridică este o societate-mamă sau o filială a societăţii-mamă care trebuie să întocmească conturi financiare consolidate în conformitate cu reglementările contabile în vigoare, cifra de afaceri anuală totală aplicabilă este cifra de afaceri anuală totală sau tipul de venit corespunzător conform prevederilor legale relevante, pe baza ultimei situaţii disponibile a conturilor consolidate, aprobate de organul de conducere al societăţii-mamă principale;
c)amenzi în cuantum de până la două ori cuantumul profitului obţinut ca rezultat al unei încălcări, în cazul în care cuantumul respectiv poate fi stabilit, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.
(3)În conformitate cu prevederile art. 63 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni complementare:
a)retragerea autorizaţiilor acordate în temeiul art. 16 sau art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, în conformitate cu prevederile art. 20 sau art. 57 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, după caz;
b)sancţionarea oricărui membru al organului de conducere al depozitarului central sau a oricărei altei persoane fizice considerate responsabile prin interzicerea temporară, pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani, sau, în cazul unor încălcări grave repetate, interzicerea permanentă a exercitării unor funcţii de conducere în cadrul depozitarului central.

(4)În cazul constatării unor deficienţe care nu au natura şi gravitatea unor fapte contravenţionale prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica una sau mai multe măsuri administrative precum:
a)o declaraţie publică în care se indică persoana responsabilă de încălcare şi natura încălcării, în conformitate cu art. 62 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
b)o decizie prin care se solicită persoanei responsabile de încălcare să pună capăt respectivului comportament şi să se abţină de la repetarea acestuia;
c)atenţionarea persoanelor responsabile pentru faptele constatate de o gravitate scăzută;
d)dispunerea unui plan de măsuri în scopul remedierii deficienţelor constatate şi/sau prevenirii apariţiei/materializării unor riscuri în activitate.

(5)Sancţiunile contravenţionale principale prevăzute la alin. (2) se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute la alin. (3).
(6)Măsurile administrative prevăzute la alin. (4) pot fi aplicate distinct, iar măsurile administrative prevăzute la alin. (4) lit. a) şi d) pot fi aplicate şi împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (2), respectiv alin. (3).
Art. 265
Desfăşurarea fără autorizaţie a oricăror activităţi sau operaţiuni specifice depozitarului central constituie infracţiune şi se sancţionează conform prevederilor art. 348 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL IV:Sancţiuni aplicabile potrivit prevederilor altor legi şi regulamente europene
Art. 266
(1)A.S.F. sancţionează contrapartea centrală în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 210/2017 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii.
(2)Nerespectarea prevederilor referitoare la modul de întocmire a situaţiilor financiare, la auditarea acestora, precum şi la modul de transmitere a acestora prevăzute la art. 251 constituie contravenţie şi se sancţionează:
a)cu avertisment sau cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, pentru persoanele fizice;

b)cu avertisment sau cu amendă de la 10.000 lei la 22.000.000 lei, în funcţie de gravitatea faptei săvârşite, pentru persoanele juridice.
(3)Desfăşurarea fără autorizaţie a oricăror activităţi sau operaţiuni specifice contrapărţii centrale constituie infracţiune şi se sancţionează conform prevederilor art. 348 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 267
(1)Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii, infracţiuni, nerespectarea de către orice entitate legală sau persoană fizică a prevederilor art. 5 alin. (1), art. 6 şi 7, art. 8 alin. (1)-(3), art. 9, art. 10 alin. (1), art. 13 alin. (1), (3) şi (4), precum şi ale art. 14 şi art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.286/2014.
(2)Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu sancţiunea contravenţională principală constând în avertisment sau amendă, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare:
a)în cuantum de la 10.000 lei la 22.450.000 lei sau până la 3% din cifra de afaceri anuală totală a respectivei entităţi, conform ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere sau până la dublul profiturilor obţinute sau al pierderilor evitate în urma încălcării, pentru persoanele juridice;
b)în cuantum de la 5.000 lei la 3.150.000 lei sau dublul profiturilor obţinute sau al pierderilor evitate în urma încălcării, pentru persoanele fizice.

(3)În funcţie de natura şi gravitatea faptei, se pot aplica următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
a)interzicerea tranzacţionării unui PRIIP;
b)suspendarea tranzacţionării unui PRIIP;
c)interzicerea furnizării unui document cu informaţii esenţiale care nu respectă cerinţele prevăzute la art. 6-8 sau art. 10, după caz, din Regulamentul (UE) nr. 1.286/2014 şi prin care se impune publicarea unei noi versiuni a unui document cu informaţii esenţiale.
(4)În cazul constatării unor deficienţe care nu au natura şi gravitatea unor fapte contravenţionale prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica una sau mai multe măsuri administrative precum:
a)un avertisment public care indică persoana responsabilă şi natura încălcării;
b)atenţionarea persoanelor responsabile pentru faptele constatate de o gravitate scăzută;
c)dispunerea unui plan de măsuri în scopul remedierii deficienţelor constatate şi/sau prevenirii apariţiei/materializării unor riscuri în activitate.

(5)În cazul în care entitatea prevăzută la alin. (2) lit. a) este o societate-mamă sau o filială a societăţii-mamă, care are obligaţia de a întocmi situaţii financiare consolidate în conformitate cu reglementările contabile în vigoare, cifra de afaceri anuală totală relevantă este cifra de afaceri anuală totală sau tipul corespunzător de venit în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, astfel cum reiese din ultimele situaţii financiare consolidate disponibile aprobate de organul statutar al societăţii-mamă principale.
(6)Sancţiunile contravenţionale principale prevăzute la alin. (2) se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute la alin. (3).
(7)Măsurile administrative prevăzute la alin. (4) pot fi aplicate distinct, iar măsurile administrative prevăzute la alin. (4) lit. a) şi c) pot fi aplicate şi împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (2), respectiv alin. (3).
Art. 268
(1)Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni, faptele săvârşite de către contrapărţile la o SFT, aşa cum sunt acestea definite de Regulamentul (UE) 2015/2.365, de către membri ai consiliului de administraţie, directori sau, după caz, membri ai consiliului de supraveghere şi membri ai directoratului al contrapărţilor persoane juridice în legătură cu:
a)nerespectarea obligaţiilor de raportare şi de protecţie impuse de prevederile art. 4 din Regulamentul (UE) 2015/2.365;
b)nerespectarea prevederilor privind reutilizarea instrumentelor financiare primite în cadrul unui contract de garanţie impuse de prevederile art. 15 din Regulamentul (UE) 2015/2.365.
(2)Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se sancţionează de către B.N.R., în cazul contrapărţilor financiare de tipul instituţiilor de credit şi A.S.F. în cazul celorlalte contrapărţi, cu una dintre următoarele sancţiuni contravenţionale principale:
a)în cazul persoanelor fizice, avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 22.700.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;

b)în cazul persoanelor juridice, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare:
(i)avertisment sau amendă de la 10.000 lei la 22.700.000 lei sau până la 10% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice calculată conform ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere, în cazul încălcării prevăzute la alin. (1) lit. a);
(ii)avertisment sau amendă de la 10.000 lei la 68.000.000 lei sau până la 10% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice calculată pe baza ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere, în cazul încălcării prevăzute la alin. (1) lit. b);
c)amendă în cuantum de cel puţin valoarea triplă a profiturilor obţinute sau a pierderilor evitate ca urmare a încălcării, în cazurile în care cuantumul respectiv poate fi stabilit, chiar dacă amenzile respective depăşesc cuantumurile prevăzute la lit. a) şi b), prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)În funcţie de gravitatea faptei, săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) poate fi sancţionată cu următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
a)retragerea sau suspendarea, pentru o perioadă menţionată în decizia de suspendare emisă de A.S.F., dar care nu poate depăşi 12 luni, autorizării acordate de A.S.F.;

b)o interdicţie temporară, pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani, de a exercita funcţii de conducere împotriva oricărei persoane care exercită responsabilităţi de conducere sau împotriva oricărei persoane fizice care este considerată răspunzătoare de o astfel de încălcare.

(4)În cazul constatării unor deficienţe care nu au natura şi gravitatea unor fapte contravenţionale prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica una sau mai multe măsuri administrative precum:
a)o declaraţie publică în care se menţionează persoana răspunzătoare şi natura încălcării;
b)o decizie prin care se impune persoanei răspunzătoare de încălcare să pună capăt respectivului comportament şi să se abţină de la repetarea acestuia;
c)atenţionarea persoanelor responsabile pentru faptele constatate de o gravitate scăzută;
d)dispunerea unui plan de măsuri în scopul remedierii deficienţelor constatate şi/sau prevenirii apariţiei/materializării unor riscuri în activitate.

(5)În sensul prevederilor alin. (2) lit. b) pct. (i) şi (ii), în cazul în care persoana juridică este o societate-mamă sau o filială a societăţii-mamă care trebuie să elaboreze situaţii financiare consolidate în conformitate cu reglementările legale în vigoare, cifra de afaceri anuală totală relevantă este cifra de afaceri anuală totală sau tipul corespunzător de venit în funcţie de regimul contabil relevant, care se calculează pe baza ultimelor situaţii financiare consolidate disponibile aprobate de organul de conducere al societăţii-mamă principale.
(6)Sancţiunile contravenţionale principale prevăzute la alin. (2) se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute la alin. (3).
(7)Măsurile administrative prevăzute la alin. (4) pot fi aplicate distinct, iar măsurile administrative prevăzute la alin. (4) lit. a) şi d) pot fi aplicate şi împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (2), respectiv alin. (3).
(8)O încălcare prevăzută la alin. (1) nu afectează valabilitatea clauzelor unei SFT şi nici posibilitatea părţilor de a executa aceşti termeni şi nu conduce la acordarea de drepturi la despăgubire din partea unei părţi la o SFT.
Art. 269
(1)Încălcarea dispoziţiilor Regulamentului (UE) nr. 1.011/2016 şi ale reglementărilor adoptate în aplicarea acestuia se constată şi se sancţionează de către A.S.F., în calitate de autoritate competentă, şi atrage răspunderea contravenţională, în condiţiile legii.
(2)Constituie contravenţii, în măsura în care faptele nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni, nerespectarea prevederilor art. 4-16, 19a, 19b, 19c, 21, 23-29 şi 34 din Regulamentul (UE) nr. 1.011/2016, precum şi orice refuz de a coopera în cadrul unei investigaţii derulate de A.S.F. sau de conformare cu o solicitare a autorităţii, care face obiectul art. 41 din acelaşi regulament.

(3)Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (2) se sancţionează cu următoarele sancţiuni contravenţionale principale:
a)în cazul persoanelor fizice, avertisment sau amendă, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare:
1.de la 5.000 lei la 2.260.500 lei încălcarea prevederilor art. 4-10, art. 11 alin. (1) lit. a)-c) şi e), art. 11 alin. (2) şi (3), art. 12-16, art. 19a, 19b, 19c, 21, art. 23-29 şi 34 din Regulamentul (UE) nr. 1.011/2016;

2.de la 5.000 lei la 452.100 lei încălcarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. d) sau alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 1.011/2016;

b)în cazul persoanelor juridice, avertisment sau amendă, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare:
1.de la 10.000 lei la 4.521.000 lei sau până la 10% din cifra de afaceri anuală conform ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de către organul de conducere, oricare valoare este mai mare, încălcarea prevederilor art. 4-10, art. 11 alin. (1) lit. a)-c) şi e), art. 11 alin. (2) şi (3), art. 12-16, 19a, 19b, 19c, 21, 23-29 şi 34 din Regulamentul (UE) nr. 1.011/2016;

2.de la 10.000 lei la 1.130.250 lei sau până la 2% din cifra de afaceri anuală conform ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de către organul de conducere, oricare valoare este mai mare, încălcarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. d) sau alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 1.011/2016.
(4)În funcţie de gravitatea faptei, săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (2) poate fi sancţionată cu următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
a)emiterea unui act individual prin care se impune administratorului sau entităţii supravegheate răspunzătoare de încălcarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.011/2016 de a restitui profiturile obţinute din respectiva faptă sau pierderile evitate prin comiterea acesteia, în măsura în care acestea pot fi determinate;
b)retragerea sau suspendarea, pentru o perioadă menţionată în decizia de suspendare emisă de A.S.F., dar care nu poate depăşi 12 luni, autorizaţiei sau înregistrării unui administrator;

c)emiterea unui act individual de interdicţie temporară, pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani, adresată oricărei persoane fizice considerate răspunzătoare de săvârşirea contravenţiei, de a exercita funcţii de conducere în cadrul administratorilor sau al contribuitorilor supravegheaţi.

(5)În cazul constatării unor deficienţe care nu au natura şi gravitatea unor fapte contravenţionale prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica una sau mai multe măsuri administrative precum:
a)un avertisment public care să indice administratorul sau entitatea supravegheată răspunzătoare şi natura încălcării;
b)o decizie prin care se impune administratorului sau entităţii supravegheate răspunzătoare de încălcare să pună capăt respectivului comportament şi să se abţină de la repetarea acestuia;
c)atenţionarea persoanelor responsabile pentru faptele constatate de o gravitate scăzută;
d)dispunerea unui plan de măsuri în scopul remedierii deficienţelor constatate şi/sau prevenirii apariţiei/materializării unor riscuri în activitate.

(6)În cazul în care persoana juridică prevăzută la alin. (3) lit. b) este o societate-mamă sau o filială a societăţii-mamă, care are obligaţia de a întocmi situaţii financiare consolidate în conformitate cu reglementările contabile în vigoare, cifra de afaceri anuală totală relevantă este cifra de afaceri anuală totală sau tipul corespunzător de venit în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, astfel cum reiese din ultimele situaţii financiare consolidate disponibile aprobate de organul de conducere al societăţii-mamă principale, sau, dacă persoana juridică este o asociaţie, 10% din totalul cifrelor de afaceri ale membrilor săi.
(7)Prin excepţie de la nivelul amenzilor maxime prevăzute la alin. (3) lit. a) şi b), A.S.F. poate majora cuantumul amenzilor acordate până la de 3 ori valoarea beneficiului rezultat sau a pierderii evitate din încălcarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.011/2016, în cazul în care acestea pot fi determinate.
(8)Sancţiunile contravenţionale principale prevăzute la alin. (3) se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute la alin. (4).
(9)Măsurile administrative prevăzute la alin. (5) pot fi aplicate distinct, iar măsurile administrative prevăzute la alin. (5) lit. a) şi d) pot fi aplicate şi împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (3), respectiv alin. (4).
CAPITOLUL V:Căi de atac
Art. 270
(1)Actele individuale adoptate de A.S.F. potrivit prevederilor prezentei legi trebuie motivate în mod corespunzător şi pot fi atacate, prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) şi art. 11 alin. (1) şi (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 30 de zile de la data comunicării acestor acte, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal. Actul administrativ individual prin care A.S.F. aplică sancţiunea cu amendă constituie titlu executoriu.

(2)Dreptul de a exercita o cale de atac conform prevederilor alin. (1) se aplică şi în cazul în care A.S.F. nu a luat nicio hotărâre în privinţa unei cereri de autorizare care cuprinde toate informaţiile necesare, în termen de 6 luni de la depunerea sa.
Art. 271
În interesul consumatorilor, următoarele organisme pot intenta o acţiune în faţa instanţelor judecătoreşti sau a autorităţilor administrative competente pentru a asigura aplicarea dispoziţiilor prevăzute la art. 252 alin. (1):
a)organismele publice sau reprezentanţii lor;
b)organizaţiile de consumatori care au un interes legitim în protejarea consumatorilor;
c)organizaţiile profesionale care au un interes legitim să acţioneze pentru protejarea membrilor lor.