Capitolul i - Dispoziţii generale - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 252
(1)A.S.F. aplică sancţiuni şi măsuri administrative pentru încălcarea prevederilor prezentei legi, reglementărilor emise în aplicarea acesteia, Regulamentului (UE) nr. 648/2012, Regulamentului (UE) nr. 600/2014, Regulamentului (UE) nr. 909/2014, Regulamentului (UE) nr. 1.286/2014, Regulamentului (UE) 2015/2.365, Regulamentului (UE) nr. 1.011/2016, a actelor delegate şi a actelor de punere în aplicare, după caz, adoptate de Comisia Europeană prin care sunt reglementate aspecte care fac obiectul Directivei (UE) nr. 65/2014 şi ale regulamentelor europene menţionate anterior.
(2)Sancţiunile şi măsurile administrative menţionate la alin. (1) sunt eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare.
(3)În cazul în care stabileşte tipul şi nivelul unei sancţiuni sau măsuri administrative impuse în temeiul exercitării competenţelor sale conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prevederilor prezentei legi, A.S.F. ia în considerare inclusiv următoarele aspecte, după caz:
a)gravitatea şi durata încălcării;
b)gradul de răspundere care revine persoanei fizice sau juridice responsabile de încălcare;
c)capacitatea financiară a persoanei fizice sau juridice responsabile, indicată în special de cifra de afaceri totală a persoanei juridice responsabile sau de venitul anual şi de valoarea netă a activelor persoanei fizice responsabile;
d)importanţa profiturilor obţinute sau a veniturilor rezultate din evitarea pierderilor de către persoana fizică sau juridică responsabilă, în măsura în care acestea pot fi determinate;
e)pierderile suferite de terţi ca urmare a încălcării, în măsura în care acestea pot fi determinate;
f)măsura în care persoana fizică sau juridică responsabilă cooperează cu autoritatea competentă, fără a aduce atingere necesităţii de a reţine profitul obţinut sau veniturile obţinute din evitarea pierderilor de această persoană;
g)încălcările anterioare comise de persoana fizică sau juridică responsabilă;
h)eventualele măsuri luate de către contravenient, ulterior săvârşirii faptei, pentru a limita pagubele, pentru acoperirea prejudiciului sau pentru desistarea săvârşirii faptei.
Art. 253
(1)A.S.F. publică pe site-ul său de internet, fără întârziere, orice decizie prin care se impune o sancţiune sau măsură administrativă conform prevederilor prezentului titlu, după ce persoana căreia i s-a impus sancţiunea a fost informată în legătură cu decizia respectivă.
(2)Publicarea deciziei prevăzute la alin. (1) cuprinde cel puţin informaţii privind tipul şi natura încălcării şi identitatea persoanelor responsabile.
(3)Obligaţia prevăzută la alin. (1) nu se aplică deciziilor prin care se impun măsuri referitoare la o anchetă.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care publicarea identităţii persoanelor juridice sau a datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice este considerată de către A.S.F. ca fiind disproporţionată, ca urmare a unei evaluări efectuate de la caz la caz cu privire la proporţionalitatea publicării unor astfel de date, sau în cazul în care publicarea pune în pericol stabilitatea pieţelor financiare sau o anchetă în curs, A.S.F.:
a)amână publicarea deciziei de a impune o sancţiune sau o măsură administrativă până în momentul în care motivele nepublicării încetează să fie valabile;
b)publică decizia de a impune o sancţiune sau o măsură administrativă în mod anonim în oricare dintre circumstanţele următoare:
(i)în cazul în care sancţiunea sau măsura administrativă este impusă unei persoane fizice şi se constată, în urma unei evaluări anterioare obligatorii a proporţionalităţii publicării datelor cu caracter personal, că aceasta este disproporţionată;
(ii)în cazul în care publicarea ar periclita grav stabilitatea sistemului financiar sau o anchetă oficială în curs;
(iii)în cazul în care publicarea ar cauza, în măsura în care se poate stabili acest lucru, prejudicii disproporţionate şi grave instituţiilor sau persoanelor fizice implicate;
c)nu publică decizia de a impune o sancţiune sau o măsură administrativă, în cazul în care opţiunile prevăzute la lit. a) şi b) sunt considerate insuficiente pentru a garanta:
(i)că nu va fi pusă în pericol stabilitatea pieţelor financiare;
(ii)proporţionalitatea publicării unor astfel de decizii în cazurile în care măsurile administrative respective sunt considerate a fi de natură minoră.
(5)În cazul prevăzut la alin. (4) lit. b), publicarea datelor relevante poate fi amânată pentru o perioadă de timp rezonabilă stabilită de A.S.F. dacă se preconizează că în cursul perioadei respective motivele care au stat la baza publicării în mod anonim vor înceta să fie valabile.
(6)În cazul în care decizia de a impune o sancţiune sau o măsură administrativă face obiectul unei căi de atac în faţa autorităţilor judiciare sau a altor autorităţi, A.S.F. publică imediat, pe site-ul său, astfel de informaţii şi orice informaţii ulterioare cu privire la rezultatul unei astfel de căi de atac.
(7)A.S.F. publică pe site-ul său de internet orice decizie de anulare a unei decizii anterioare de impunere a unei sancţiuni sau a unei măsuri administrative.
(8)Datele cu caracter personal conţinute în publicare se păstrează pe site-ul de internet al A.S.F. cu respectarea reglementărilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal, pentru o perioadă stabilită prin reglementările A.S.F.
(9)A.S.F. informează ESMA în legătură cu toate sancţiunile şi măsurile administrative impuse, dar încă nepublicate, în conformitate cu alin. (4) lit. c), inclusiv despre exercitarea oricărei căi de atac la acestea, precum şi rezultatul respectivelor căi de atac.
(10)A.S.F. primeşte de la autorităţile naţionale competente din oficiu informaţiile şi hotărârea finală în legătură cu orice sancţiune penală impusă şi le transmite ESMA şi, dacă priveşte o instituţie de credit, şi B.N.R.
(11)A.S.F. transmite anual ESMA informaţii agregate cu privire la toate deciziile prin care se impune o sancţiune sau o măsură administrativă în conformitate cu alin. (1)-(7), cu excepţia măsurilor referitoare la anchetă.
(12)În cazul în care A.S.F. publică o sancţiune sau o măsură administrativă ori primeşte informaţii cu privire la aplicarea unor sancţiuni penale, aceasta raportează în acelaşi timp şi către ESMA.
Art. 254
(1)Raportarea către A.S.F. a încălcărilor, posibile sau certe, ale prevederilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi ale Regulamentului (UE) nr. 909/2014 se realizează în conformitate cu reglementările emise de A.S.F.
(2)A.S.F. stabileşte mecanisme eficace, constând în canale de comunicare independente şi autonome, care sunt sigure şi asigură confidenţialitatea, pentru primirea raportărilor privind încălcările prevederilor prezentei legi, denumite în continuare metode de comunicare securizate.
(3)Metodele de comunicare securizate sunt considerate independente şi autonome, în condiţiile în care acestea îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
a)sunt separate de canalele de comunicare generale ale A.S.F., inclusiv de cele prin care A.S.F. comunică pe plan intern şi cu părţi terţe în cadrul activităţii sale obişnuite;
b)sunt concepute, stabilite şi utilizate într-un mod care garantează caracterul complet, integritatea şi confidenţialitatea informaţiilor şi împiedică accesul angajaţilor neautorizaţi ai A.S.F.;
c)permit stocarea durabilă a informaţiilor, în conformitate cu reglementările emise de A.S.F., pentru a permite investigaţii suplimentare. A.S.F. păstrează evidenţele acestor informaţii întro bază de date confidenţială şi sigură.
(4)Metodele de comunicare securizate permit raportarea încălcărilor cel puţin în următoarele moduri:
a)raportarea scrisă a încălcărilor, în format electronic sau pe suport hârtie;
b)raportarea orală a încălcărilor prin intermediul liniilor telefonice, indiferent dacă este înregistrată sau neînregistrată;
c)raportarea la sediul A.S.F.
(5)A.S.F. se asigură că o raportare privind o încălcare primită prin alte mijloace decât prin metodele de comunicare securizate prevăzute în prezentul articol este transmisă imediat, fără modificare, angajaţilor specializaţi ai A.S.F., utilizând metodele de comunicare securizate.
(6)Procesul de gestionare de către A.S.F. a raportărilor transmise de persoanele ce reclamă încălcări ale prevederilor prezentei legi se realizează conform prevederilor alin. (2)-(5) şi reglementărilor emise de A.S.F., cu asigurarea:
a)întocmirii de proceduri specifice pentru primirea raportărilor privind încălcările şi luarea de măsuri ulterioare;
b)unui nivel adecvat de protecţie a acelor angajaţi ai entităţilor supravegheate şi reglementate de prezenta lege care raportează încălcările comise în cadrul respectivelor entităţi, cel puţin referitor la acte de răzbunare, de discriminare şi la alte tipuri de tratament inechitabil;
c)protecţiei datelor cu caracter personal atât cu privire la persoana care raportează încălcări la prezenta lege, cât şi cu privire la persoana fizică suspectată că s-ar fi făcut vinovată de o încălcare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001, ale Regulamentului (UE) nr. 2016/679 şi ale altor prevederi legale în vigoare în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal;
d)confidenţialităţii în ceea ce priveşte persoana care raportează o încălcare, cu excepţia cazului în care legislaţia naţională impune dezvăluirea identităţii sale, în contextul unor anchete sau al unor proceduri judiciare ulterioare.
(7)Raportarea de către angajaţii din cadrul unei entităţi supravegheate şi reglementate prevăzute la alin. (1)-(5) nu se consideră drept încălcare a vreunei restricţii privind divulgarea de informaţii impuse prin contract sau prin orice act cu putere de lege sau act administrativ şi nu atrage răspunderea persoanei care notifică în legătură cu acea raportare.
Art. 255
S.S.I.F., operatorii de piaţă, APA şi ARM autorizate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 600/2014, cu modificările şi completările ulterioare, care beneficiază de o derogare în conformitate cu art. 2 alin. (3) al aceluiaşi regulament, instituţiile de credit în legătură cu serviciile sau activităţile de investiţii şi serviciile auxiliare şi sucursalele societăţilor din ţările terţe, precum şi depozitarul central şi participanţii la sistemul depozitarului central trebuie să dispună de proceduri adecvate pentru raportarea de către angajaţi a încălcărilor potenţiale sau efective, la nivel intern, printr-un canal de comunicare specific, independent şi autonom.

Art. 256
Constituie infracţiune şi se sancţionează cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă conform prevederilor Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, nerespectarea de către orice persoană fizică sau juridică a prevederilor:
a)art. 82 alin. (5);
b)art. 104 alin. (1), (2), (4) şi (5).
Art. 257
(1)Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate potrivit legii infracţiuni, următoarele fapte:
a)nerespectarea de către orice entitate legală sau persoană fizică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi a:
(i)prevederilor reglementărilor în vigoare, emise de A.S.F., în conformitate cu condiţiile prevăzute de respectivele reglementări;

(ii)măsurilor prevăzute de actele de autorizare, supraveghere, reglementare şi control sau în urma acestora;
(iii)prevederilor existente în reglementările proprii ale entităţii legale şi ale unui loc de tranzacţionare, ale unui depozitar central şi ale unei contrapărţi centrale;
b)împiedicarea fără drept a exercitării drepturilor conferite A.S.F. de către lege, precum şi refuzul nejustificat al oricărei persoane de a răspunde solicitărilor A.S.F. în exercitarea atribuţiilor care îi revin conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei legi;
c)nerespectarea de către orice entitate legală sau persoană fizică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi a actelor administrative emise de A.S.F. în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării actelor de terorism prin intermediul pieţei de capital;

d)nerespectarea de către orice entitate legală sau persoană fizică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi a actelor administrative emise de A.S.F. în domeniul sancţiunilor internaţionale şi nepunerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale pe piaţa de capital;

e)nerespectarea de către orice entitate legală sau persoană fizică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi a actelor administrative emise de A.S.F. cu privire la formarea, pregătirea şi perfecţionarea profesională;

f)nerespectarea de către organul statutar competent a obligaţiilor prevăzute la art. 272 alin. (4);
g)punerea la dispoziţia A.S.F. de către orice entitate legală sau persoană fizică care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi de informaţii nereale şi documente eronate, neclare sau incomplete, de natură a induce în eroare A.S.F. sau de a periclita desfăşurarea activităţii de supraveghere şi control;

h)utilizarea neautorizată de către orice entitate legală sau persoană fizică a sintagmelor servicii şi activităţi de investiţii, societate de servicii şi investiţii financiare, piaţă reglementată, operator de piaţă, sistem multilateral de tranzacţionare, SMT, sistem organizat de tranzacţionare şi SOT, asociate cu oricare din instrumentele financiare definite la secţiunea C din anexa nr. 1, cu mărfuri, sau a oricărei combinaţii între acestea, fără respectarea condiţiilor legale.

(2)Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu următoarele sancţiuni contravenţionale principale:
a)în cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. c), d) şi f)-h):
(i)cu avertisment sau amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei, pentru persoanele fizice;
(ii)cu avertisment sau amendă de la 0,1% la 5% din cifra de afaceri netă realizată în anul financiar anterior sancţionării, în funcţie de gravitatea faptei săvârşite, pentru persoanele juridice;
(i)cu avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei, pentru persoanele fizice;
b)în cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi e):
(i)cu avertisment sau cu amendă de la 1.000 lei la 100.000 lei, pentru persoanele fizice;
(ii)cu avertisment sau, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu amendă de la 10.000 lei până la 22.000.000 lei, în funcţie de gravitatea faptei săvârşite, pentru persoanele juridice.
(i)cu avertisment sau cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, pentru persoanele fizice;
(3)În cazul în care cifra de afaceri realizată în anul financiar anterior sancţionării nu este disponibilă la data sancţionării, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care persoana juridică a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referinţă. Prin an de referinţă se înţelege anul anterior sancţionării.
(4)Prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul persoanei juridice care a înregistrat o cifră de afaceri mai mică de 15 milioane lei sau nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancţionării, precum şi în cazul persoanei juridice a cărei cifră de afaceri nu este accesibilă A.S.F., aceasta va fi sancţionată cu:
a)avertisment sau amendă de la 10.000 lei la 1.000.000 lei, în cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a);
b)avertisment sau amendă de la 15.000 lei la 2.500.000 lei, în cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (2) lit. b).
(5)În funcţie de natura şi gravitatea faptei, pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
a)retragerea sau suspendarea, pentru o perioadă menţionată în decizia de suspendare emisă de A.S.F., dar care nu poate depăşi 12 luni, a autorizaţiei/atestatului entităţilor legale prevăzute la alin. (1) sau a aprobării/atestatului persoanelor fizice prevăzute la alin. (1);
b)interzicerea temporară a exercitării unor funcţii de conducere pentru persoanele fizice care exercită funcţii de conducere, pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani.
(6)Sancţiunile contravenţionale principale prevăzute la alin. (2) se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute la alin. (5).
(7)În cazul constatării unor deficienţe care nu au natura şi gravitatea unor fapte contravenţionale, prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica următoarele măsuri administrative:
a)o declaraţie publică în care se indică persoana fizică sau juridică responsabilă şi natura încălcării în conformitate cu art. 253;
b)o decizie prin care i se cere persoanei fizice sau juridice responsabile să înceteze comportamentul respectiv şi să se abţină de la repetarea comportamentului respectiv;
c)atenţionarea persoanelor responsabile pentru faptele constatate de o gravitate scăzută;
d)dispunerea unui plan de măsuri în scopul remedierii deficienţelor constatate şi/sau prevenirii apariţiei/materializării unor riscuri în activitate.
(8)Măsurile administrative prevăzute la alin. (7) lit. a) şi d) pot fi aplicate şi împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (2), respectiv la alin. (5).

Art. 258
(1)Constituie contravenţie depăşirea limitelor poziţiilor stabilite în conformitate cu prevederile art. 156-160 pentru:
a)poziţiile deţinute de persoane stabilite sau care acţionează pe teritoriul României sau în străinătate, care depăşesc limitele referitoare la contractele privind instrumentele financiare derivate pe mărfuri stabilite de A.S.F. în legătură cu contractele tranzacţionate în locurile de tranzacţionare stabilite sau care funcţionează pe teritoriul României sau contractele extrabursiere echivalente din punct de vedere economic;
b)poziţiile deţinute de persoane stabilite sau care acţionează pe teritoriul României, care depăşesc limitele referitoare la contractele privind instrumentele financiare derivate pe mărfuri stabilite de autorităţile competente din alte state membre.
(2)Săvârşirea contravenţiei prevăzute la alin. (1) se sancţionează potrivit prevederilor art. 261 alin. (2)-(4).
Art. 259
(1)Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001. aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul săvârşirii a două sau mai multe contravenţii, se aplică sancţiunea cea mai mare, majorată cu până la 50%, după caz, cu respectarea prevederilor art. 252 alin. (3).
(2)Prin derogare de la prevederile art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, termenul de prescripţie a constatării, aplicării şi executării sancţiunii contravenţionale este de 3 ani de la data săvârşirii faptei.
(3)Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancţiunilor aplicate pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute în prezentul titlu, persoanele sancţionate achită amenda contravenţională stabilită în decizia A.S.F. de sancţionare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia.

Art. 260
(1)Constatarea contravenţiilor prevăzute de prezenta lege se face de către persoanele împuternicite din cadrul A.S.F., iar sancţiunile se aplică de către Consiliul A.S.F.
(2)Prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia entităţilor pentru care B.N.R. reprezintă autoritate competentă, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) şi art. 2341 din prezenta lege, constatarea contravenţiilor se realizează de persoanele împuternicite din cadrul B.N.R., iar aplicarea sancţiunilor şi măsurilor se face prin ordin emis de către guvernatorul, prim-viceguvernatorul sau unul dintre viceguvernatorii B.N.R.

(3)Ordinele prevăzute la alin. (2) pot fi contestate în termen de 15 zile de la comunicare la Consiliul de administraţie al B.N.R., care se pronunţă prin hotărâre motivată în termen de 30 de zile de la data sesizării. Hotărârea Consiliului de administraţie al B.N.R. poate fi atacată la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 15 zile de la comunicare. B.N.R. este singura autoritate în măsură a se pronunţa asupra considerentelor de oportunitate, a evaluărilor şi analizelor calitative şi cantitative care stau la baza emiterii actelor sale.