Conventie din 1974 consulare dintre Republica Socialista Romania si Regatul Suediei, semnata la Stockholm

B.Of. 47

În vigoare
Versiune de la: 22 Mai 1975
Conventie din 1974 consulare dintre Republica Socialista Romania si Regatul Suediei, semnata la Stockholm
Dată act: 12-feb-1974
Emitent: Consiliul de Stat
Republica Socialista Romania si Regatul Suediei,
dorind sa intareasca in continuare legaturile lor de prietenie si sa reglementeze relatiile lor in domeniul consular pe baza respectarii principiilor suveranitatii si independentei nationale, neamestecului in treburile interne, egalitatii in drepturi si avantajului reciproc,
au hotarit sa incheie o conventie consulara si, in acest scop, au numit ca imputerniciti ai lor:
Republica Socialista Romania: Dumitru Lazar, ambasador extraordinar si plenipotentiar al Republicii Socialiste Romania in Suedia.
Regatul Suediei: Sven Andersson, ministrul afacerilor externe,
care, dupa schimbul deplinelor puteri, gasite in buna si cuvenita forma, au convenit asupra urmatoarelor:
Art. 1: Definitii
Pentru scopul acestei conventii:
a)termenul oficiu consular inseamna orice consulat general, consulat sau viceconsulat;
b)termenul circumscriptie consulara inseamna teritoriul stabilit pentru exercitarea de catre un oficiu consular a functiilor sale;
c)termenul sef al oficiului consular inseamna persoana numita sa actioneze in aceasta calitate;
d)termenul functionar consular inseamna orice persoana, inclusiv seful oficiului consular, insarcinata in aceasta calitate cu exercitarea functiilor consulare;
e)termenul angajat consular inseamna orice persoana care apartine personalului administrativ sau tehnic al oficiului consular;
f)termenul membru al personalului de serviciu inseamna orice persoana care apartine serviciului domestic al oficiului consular;
g)termenul membri ai oficiului consular inseamna functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
h)termenul membri de familie inseamna sotia (sotul) si copiii minori ai membrului oficiului consular, precum si orice alta persoana careia statul de resedinta ii recunoaste aceasta calitate;
i)termenul localuri consulare inseamna cladirile sau partile din cladiri si terenurile aferente, indiferent de proprietar, care sint folosite exclusiv pentru scopurile oficiului consular;
j)termenul arhive consulare cuprinde corespondenta oficiala, documentele oficiale si echipamentul de birou destinat folosintei oficiale, precum si orice articol de mobilier folosit pentru protectia si securitatea acestora;
k)termenul nava a statului trimitator inseamna orice nava avind nationalitatea statului trimitator acordata in conformitate cu legile acestui stat; totusi, termenul nu include navele de razboi.
CAPITOLUL I:Relatii consulare
Art. 2: Infiintarea oficiilor consulare
1.Infiintarea oficiilor consulare de catre fiecare inalta parte contractanta pe teritoriul celeilalte inalte parti contractante este supusa consimtamintului statului de resedinta pentru fiecare caz in parte.
2.Sediul oficiului consular, rangul sau si limitele circumscriptiei sale consulare se stabilesc prin intelegere intre statul trimitator si statul de resedinta.
3.Orice schimbare ulterioara a sediului oficiului consular, a rangului sau sau a circumscriptiei sale consulare se va face, de asemenea, numai prin intelegere intre statul trimitator si statul de resedinta.
Art. 3: Patenta consulara si exequaturul
1.In vederea numirii sefului oficiului consular, statul trimitator trebuie sa obtina, pe cale diplomatica, acordul prealabil al statului de resedinta.
2.Dupa obtinerea unui astfel de acord, statul trimitator va transmite, pe cale diplomatica, patenta consulara ministerului afacerilor externe al statului de resedinta. Patenta consulara trebuie sa indice numele, prenumele si clasa sefului oficiului consular, limitele circumscriptiei consulare si sediul oficiului consular.
3.Seful oficiului consular este admis sa-si exercite functiile printr-o autorizatie a statului de resedinta denumita exequatur; exequaturul va fi eliberat cit mai curind posibil si gratuit.
4.Pina la obtinerea exequaturului, statul de resedinta poate acorda sefului oficiului consular o autorizatie provizorie prin care ii permite sa-si exercite functiile. lntr-un astfel de caz, dispozitiile prezentei conventii ii sint aplicabile.
5.Dupa ce i s-a permis sefului oficiului consular sa-si exercite functiile, chiar cu titlu provizoriu, statul de resedinta va informa imediat despre aceasta autoritatile competente din circumscriptia consulara si va lua masurile necesare pentru a asigura ca seful oficiului consular sa-si poata indeplini functiile.
Art. 4: Geranta interimara
1.Daca seful oficiului consular este in imposibilitate de a-si indeplini functiile sau daca postul este vacant, un functionar consular al aceluiasi oficiu consular sau al altui oficiu consular al statului trimitator in statul de resedinta sau un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimitator in statul de resedinta poate fi numit gerant interimar al oficiului consular.
2.Numele si prenumele persoanei desemnate in conformitate cu paragraful 1 al acestui articol ca gerant interimar al oficiului consular vor fi notificate in prealabil ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
3.Gerantului interimar i se vor acorda facilitatile, privilegiile si imunitatile cuvenite sefului oficiului consular potrivit acestei conventii.
Art. 5: Numarul membrilor oficiului consular
Statul trimitator este liber sa incadreze oficiul consular cu numarul corespunzator de functionari consulari, angajati consulari si membri ai personalului de serviciu, in functie de cerintele oficiului consular. Totusi, statul de resedinta poate cere ca acest numar sa fie mentinut in limitele pe care el le considera rezonabile si normale, tinind seama de imprejurarile si conditiile din circumscriptia consulara.
Art. 6: Cetatenia membrilor oficiului consular
1.Functionarul consular trebuie sa fie numai cetatean al statului trimitator si sa nu aiba, in momentul numirii lui, domiciliul in statul de resedinta ori sa nu se afle deja in acest stat pentru alte scopuri. Totusi, aceasta din urma prevedere nu se aplica in cazul cind cetateanul statului trimitator este membru al oficiului consular sau al misiunii diplomatice ale statului trimitator in statul de resedinta.
2.Angajatul consular sau membrul personalului de serviciu al oficiului consular poate fi numai cetatean al statului trimitator sau al statului de resedinta.
Art. 7: Notificarea numirii membrilor oficiului consular
Numele, prenumele si clasa functionarului consular, altul decit seful oficiului consular, precum si numele si prenumele angajatilor consulari si ale membrilor personalului de serviciu, vor fi notificate, in prealabil, de catre statul trimitator, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
Art. 8: Documente de identitate
1.Autoritatea competenta a statului de resedinta va elibera fiecarui functionar consular un document corespunzator prin care atesta identitatea si calitatea pe care acesta o are.
2.Prevederile acestui articol se aplica, de asemenea, angajatilor consulari si membrilor de familie ai functionarilor consulari si ai angajatilor consulari care locuiesc impreuna cu acestia, cu conditia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta si sa nu domicilieze in acest stat.
Art. 9: Interzicerea unor activitati
Membrii oficiului consular nu vor desfasura in statul de resedinta vreo activitate cu caracter lucrativ in afara functiilor consulare sau sarcinilor pe care le au la oficiul consular.
Art. 10: Incetarea functiilor unui membru al oficiului consular
1.Statul de resedinta poate, in orice moment, sa notifice statului trimitator ca un functionar consular este persona non grata sau ca un angajat consular sau un membru al personalului de serviciu este inacceptabil. Intr-un astfel de caz, statul trimitator va rechema persoana in cauza sau va face sa inceteze numirea ei la oficiul consular, dupa caz.
2.Daca statul trimitator omite sa-si indeplineasca aceasta obligatie intr-un termen rezonabil, statul de resedinta poate, in cazul sefului oficiului consular, sa-i retraga exequaturul sau alta autorizatie sau, in cazul oricarui alt membru al oficiului consular, sa notifice statului trimitator pe cale diplomatica hotarirea de a nu mai considera persoana respectiva ca membru al oficiului consular.
3.In toate cazurile cind se aplica prevederile paragrafului 1 sau 2 al acestui articol, statul de resedinta nu este obligat sa explice motivele hotaririi sale.
CAPITOLUL II:Functii consulare
Art. 11: Exercitarea functiilor consulare
1.Functiile consulare pot fi exercitate, potrivit prezentului capitol, de oficiile consulare si de misiunea diplomatica ale fiecarei inalte parti contractante in cealalta inalta parte contractanta.
2.Functionarul consular are dreptul, in cadrul circumscriptiei consulare, sa indeplineasca functiile aratate in acest capitol. EI poate, de asemenea, indeplini si alte functii consulare incredintate de statul trimitator care nu contravin legilor si regulamentelor statului de resedinta si fata de care statul de resedinta nu face obiectii.
Exercitarea de catre functionarul consular a oricarei functii consulare in afara circumscriptiei consulare va fi supusa consimtamintului prealabil al statului de resedinta.
3.Fiecare inalta parte contractanta poate incredinta functii consulare misiunii sale diplomatice in cealalta inalta parte contractanta. Numele membrilor misiunii diplomatice desemnati sa exercite functii consulare in cadrul misiunii diplomatice vor fi notificate ministerului afacerilor externe al statului de resedinta. Prevederile acestui capitol se vor aplica, in mod egal, si acestor membri ai misiunii. Indeplinirea functiilor consulare de catre aceste persoane nu va prejudicia imunitatile si privilegiile la care sint indreptatite ca membri ai misiunii diplomatice.
Art. 12: Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
1.In legatura cu indeplinirea functiilor ce-i revin potrivit prezentei conventii, functionarul consular poate sa se adreseze:
a)autoritatilor locale competente din circumscriptia sa consulara;
b)autoritatilor centrale ale statului de resedinta, daca si in masura in care legea si uzantele acestui stat permit.
2.Functionarul consular se poate adresa direct ministerului afacerilor externe al statului de resedinta numai in absenta unui agent diplomatic al statului trimitator.
Art. 13: Scopurile functiilor consulare
1.Functionarul consular are dreptul:
a)sa protejeze drepturile si interesele statului trimitator si ale cetatenilor sai, in limitele dreptului international;
b)sa urmareasca dezvoltarea relatiilor dintre statul trimitator si statul de resedinta in domeniile comercial, economic, cultural si stiintific si sa promoveze in alt mod relatii de prietenie intre cele doua state.
2.Prevederile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului trimitator se aplica, cind contextul o permite, si persoanelor juridice care au nationalitatea acestui stat, atribuita conform legislatiei sale.
Art. 14: Inregistrarea cetatenilor statului trimitator
Functionarul consular are dreptul sa inregistreze cetatenii statului trimitator care se afla in circumscriptia consulara. Aceasta inregistrare nu scuteste pe cetatenii respectivi de obligatia de a respecta legile si regulamentele statului de resedinta cu privire la inregistrarea strainilor.
Art. 15: Reprezentarea cetatenilor in fata instantelor judecatoresti si a altor autoritati
1.Respectind legea statului de resedinta, functionarul consular are dreptul sa ia masuri pentru a asigura reprezentarea corespunzatoare a cetatenilor statului trimitator in fata instantelor judecatoresti sau a altor autoritati ale statului de resedinta. El poate cere ca, in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta, sa se ia masurile provizorii necesare in scopul protejarii drepturilor si intereselor cetateanului statului trimitator in toate cazurile cind, din cauza absentei sau pentru orice alt motiv, acesta nu-si poate apara in timp util drepturile si interesele.
2.Functionarul consular poate, de asemenea, propune instantei sau altei autoritati competente ca rezolvarea problemei in discutie sa fie aminata pina cind cel interesat va fi informat si va avea posibilitatea rezonabila de a fi prezent sau reprezentat.
Art. 16
Protectia cetatenilor statului trimitator
1.Functionarul consular are dreptul, in cadrul circumscriptiei consulare, sa comunice cu cetateanul statului trimitator si sa-i acorde asistenta, printre altele, si in probleme juridice.
Statul de resedinta nu va restringe in nici un fel accesul cetateanului statului trimitator la oficiul consular sau comunicarea lui cu oficiul consular.
2.Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa pe functionarul consular cind un cetatean al statului trimitator este arestat sau retinut in circumscriptia sa consulara. Aceasta informare trebuie facuta fara intirziere si, in orice caz, intr-un termen de 5 zile.
3.Orice comunicare adresata functionarului consular de catre un cetatean al statului trimitator care este arestat sau retinut va fi inaintata fara intirziere de autoritatile competente. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa comunice cu persoana arestata sau retinuta si sa o ajute in obtinerea asistentei legale si a reprezentarii.
Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa viziteze persoana arestata sau detinuta. Astfel de vizite vor fi permise fara intirziere. Dupa expirarea termenului de 7 zile din momentul arestarii sau retinerii, astfel de vizite nu vor putea fi aminate de catre autoritatile competente ale statului de resedinta.
4.In toate cazurile cind un cetatean al statului trimitator executa o pedeapsa privativa de libertate in statul de resedinta, functionarul consular are dreptul sa comunice cu el si sa-l viziteze.
5.Drepturile acordate functionarului consular potrivit paragrafelor 3 si 4 din prezentul articol se vor exercita in conformitate cu legea si regulamentele statului de resedinta.
Art. 17: Eliberarea pasapoartelor si acordarea vizelor
Functionarul consular are dreptul:
a)sa elibereze pasapoarte sau alte documente de calatorie pentru cetatenii statului trimitator, sa reinnoiasca, sa extinda si sa retraga astfel de pasapoarte si documente;
b)sa acorde vize de intrare si de tranzit persoanelor care doresc sa intre in statul trimitator sau sa-l tranziteze.
Art. 18: Functii referitoare la starea civila
1.Functionarul consular are dreptul sa inregistreze nasterea sau decesul cetateanului statului trimitator si sa elibereze certificate corespunzatoare in conformitate cu legea acestui stat. Prevederile acestui paragraf nu scutesc persoana interesata de obligatiile prevazute de legea statului de resedinta cu privire la declararea nasterii sau decesului.
2.Functionarul consular are dreptul sa oficieze casatorii intre cetatenii statului trimitator si sa elibereze certificate corespunzatoare. Persoanele interesate vor informa imediat despre aceasta autoritatile competente ale statului de resedinta.
Art. 19: Functii referitoare la tutela si curatela
1.Functionarul consular are dreptul sa intervina pe linga autoritatile competente ale statului de resedinta, in limitele admise de legea acestui stat, in toate cazurile cind pentru un cetatean al statului trimitator s-a instituit sau urmeaza sa se instituie o tutela sau o curatela in statul de resedinta. EI poate, de asemenea, sa propuna autoritatilor competente ale statului de resedinta persoanele potrivite sa actioneze ca tutori sau curatori.
2.Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa pe functionarul consular imediat ce au cunostinta ca este necesar sa se ia masuri in vederea numirii unui tutore sau a unui .curator pentru un cetatean al statului trimitator.
Art. 20: Functii notariale
1.In masura in care legile statului de resedinta permit, functionarul consular are dreptul:
a)sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice inscrisuri cuprinzind declaratii ale cetatenilor statului trimitator;
b)sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice dispozitii testamentare si alte declaratii in legatura cu succesiunile cetatenilor statului trimitator;
c)sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice inscrisuri privitoare la alte acte juridice ale cetatenilor statului trimitator, daca acestea nu se refera la imobile aflate pe teritoriul statului de resedinta sau la drepturi reale grevind astfel de imobile;
d)sa dea data certa inscrisurilor si sa legalizeze semnaturile si sigiliile de pe inscrisuri ale cetatenilor statului trimitator;
e)sa legalizeze semnaturile si sigiliile de pe inscrisurile care emana de la instante judecatoresti sau alte autoritati ale statului trimitator;
f)sa legalizeze copii, traduceri si extrase de pe inscrisuri, la cererea cetatenilor statului trimitator;
g)sa legalizeze semnaturile si sigiliile de pe inscrisuri care emana de la instante judecatoresti sau alte autoritati ale statului de resedinta si care urmeaza sa produca efecte in statul trimitator;
h)sa primeasca in pastrare inscrisuri de la cetatenii statului trimitator sau destinate acestora.
2.Functiile enumerate la paragraful 1 din prezentul articol pot fi exercitate la sediul oficiului consular sau, in cazul in care persoana in cauza este impiedicata din motive temeinice sa se prezinte la sediul oficiului consular, in afara acestuia.
Art. 21: Functii referitoare la succesiuni
1.In masura in care au cunostinta ca un cetatean al statului trimitator a decedat pe teritoriul statului de resedinta, autoritatile competente ale acestui stat vor informa, fara intirziere, oficiul consular.
2.Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, la cerere, fara intirziere, pe functionarul consular despre orice masura pe care au luat-o pentru conservarea sau administrarea bunurilor ramase in statul de resedinta in urma decesului unui cetatean al statului trimitator.
Functionarul consular poate acorda asistenta in luarea unor astfel de masuri personal sau printr-un reprezentant.
3.Functionarul consular poate, de asemenea:
a)sa se ingrijeasca de apararea drepturilor succesorale ale cetatenilor statului trimitator;
b)sa vegheze ca sumele de bani sau alte bunuri sau produsul vinzarii unor astfel de bunuri, cuvenite cetatenilor statului trimitator dintr-o succesiune de pe teritoriul statului de resedinta, sa fie transferate acestora. Transferul se va face in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta.
4.In toate cazurile cind sume de bani sau alte bunuri sau produsul vinzarii unor astfel de bunuri cuvenite dintr-o succesiune unui cetatean al statului trimitator, care nu este prezent sau reprezentat in statul de resedinta, sint predate oficiului consular de catre autoritati sau persoane competente, pentru a fi transmise acestui cetatean, oficiul consular poate primi astfel de sume de bani sau bunuri, cu conditia ca toate datoriile succesiunii declarate in termenul legal, precum si orice taxe datorate potrivit legii statului de resedinta, sa fi fost platite sau garantate si sa se fi obtinut consimtamintul autoritatilor competente ale statului de resedinta pentru transferul banilor sau bunurilor din acest stat in statul trimitator.
5.In cazul cind un cetatean al statului trimitator, care nu domiciliaza in statul de resedinta, decedeaza in timp ce se afla temporar in acest stat, banii si lucrurile personale pe care le-a avut cu el, daca nu sint pretinse de o persoana prezenta si indreptatita sa le pretinda, vor fi predate functionarului consular al statului trimitator, cu titlu provizoriu si fara nici o formalitate. Aceasta dispozitie nu aduce atingere dreptului autoritatilor judecatoresti sau administrative ale statului de resedinta de a le prelua in interesul justitiei.
Exportul lucrurilor personale si transmiterea banilor in statul trimitator se vor face cu respectarea legii si regulamentelor statului de resedinta.
6.Cetateanul fiecarei inalte parti contractante se bucura pe teritoriul celeilalte inalte parti contractante de aceleasi drepturi ca si cetateanul propriu in ceea ce priveste dreptul de a dobindi si de a dispune de bunurile care pr ovin din succesiuni.
Art. 22: Functii privind navigatia maritima si fluviala
1.Functionarul consular are dreptul sa acorde asistenta navei statului trimitator care intra intr-un port sau intr-un alt loc de ancorare din circumscriptia consulara.
Functionarul consular poate urca la bordul navei imediat ce aceasta a obtinut libera practica. Capitanul si membrii echipajului au dreptul sa comunice cu functionarul consular.
Functionarul consular poate cere ajutorul autoritatilor competente ale statului de resedinta in orice problema care priveste indeplinirea atributiilor sale fata de o nava a statului trimitator sau fata de capitanul si membrii echipajului unei asemenea nave.
2.Functionarul consular are dreptul:
a)sa ia masuri pentru aplicarea legii statului trimitator cu privire la navigatie, cind aceasta lege este aplicabila;
b)sa interogheze pe capitan si pe membrii echipajului, sa examineze documentele navei, sa ia declaratii cu privire la calatoria si destinatia navei si, in general, sa faciliteze intrarea, sederea si plecarea navei din port;
c)sa ia masuri pentru inlocuirea capitanului sau a oricarui membru al echipajului, in conformitate cu legea statului trimitator;
d)sa ia masuri pentru a asigura mentinerea ordinii si disciplinei la bordul navei;
e)sa ia masuri pentru spitalizarea sau repatrierea capitanului sau a oricarui membru al echipajului navei.
3.Functionarul consular poate, in masura in care legea statului de resedinta ii permite, sa insoteasca pe capitan sau pe oricare membru al echipajului navei in fata instantelor judecatoresti si a altor autoritati ale acestui stat, sa le acorde asistenta si sa actioneze ca interpret in problemele care apar intre acestia si autoritati.
4.Instantele judecatoresti ale statului de resedinta nu sint competente sa judece cauze care privesc remunerarea sau contractul de munca al capitanului sau al membrului echipajului navei statului trimitator.
5.In toate cazurile cind autoritatile competente ale statului de resedinta intentioneaza ca, in limitele competentei lor, sa interogheze sau sa ia masuri coercitive la bordul navei statului trimitator, vor informa, in prealabil, pe functionarul consular pentru ca acesta sa poata fi prezent. Daca, avind in vedere urgenta problemei, nu a fost posibil sa fie informat functionarul consular si acesta nu a fost prezent, autoritatile competente il vor informa, fara intirziere, despre masurile luate.
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, in prealabil, pe functionarul consular si in cazurile cind intentioneaza sa interogheze pe tarm pe capitan sau pe un membru al echipajului.
Prevederile acestui paragraf nu se aplica examinarilor facute de catre autoritatile competente in legatura cu controlul vamal, sanitar si al pasapoartelor, telegrafia fara fir, ocrotirea vietii umane pe mare, prevenirea poluarii apelor marii sau masurile de sechestrare sau executare rezultate din pretentii civile sau comerciale.
6.Functionarul consular are dreptul ca, in conformitate cu legea statului trimitator, sa primedsca declaratii si sa elibereze certificate cu privire la:
a)inmatricularea sau radierea din registrul statului trimitator a unei nave;
b)cumpararea unei nave destinate inmatricularii in registrul statului trimitator sau vinzarea in strainatate a unei nave inmatriculate in acest registru;
c)armarea sau dezarmarea unei nave inmatriculate in registrul statului trimitator;
d)pierderea sau avarierea unei nave inmatriculate in registrul statului trimitator.
7.Daca o nava a statului trimitator naufragiaza, esueaza sau este altfel avariata in apele nationale sau teritoriale ale statului de resedinta, autoritatile competente ale acestui stat vor informa, fara intirziere, pe functionarul consular si ii vor aduce la cunostinta masurile luate pentru salvarea si protectia navei si echipajului, pasagerilor, incarcaturii, echipamentului si proviziilor.
Autoritatile statului de resedinta vor acorda functionarului consular asistenta necesara la luarea masurilor cerute in legatura cu accidentul navei. Ele vor invita pe functionarul consular sa fie prezent la orice cercetare pentru stabilirea cauzei accidentului si pentru stringerea probelor in acest scop.
Daca nici proprietarul navei naufragiate sau avariate, nici o alta persoana autorizata nu poate lua masuri pentru conservarea si custodia navei, echipamentului si proviziilor, functionarul consular are dreptul sa ia astfel de masuri in numele proprietarului. Functionarul consular are dreptul ca, in imprejurari similare, sa ia astfel de masuri cu privire la incarcatura care apartine unui cetatean al statului trimitator si care a fost gasita sau adusa in port de pe o nava naufragiata a statului trimitator sau a unui stat tert.
Nici o taxa vamala, impozite sau alte taxe similare de orice fel nu vor fi percepute pentru nava naufragiata, incarcatura, echipamentul sau proviziile sale, afara de cazul cind acestea vor fi destinate folosintei sau consumului in statul de resedinta.
Art. 23: Functii referitoare la aviatia civila
Prevederile art. 22 se aplica, de asemenea, in masura in care pot fi aplicabile, aviatiei civile, cu conditia ca acestea sa nu contravina prevederilor altor conventii in vigoare intre inaltele parti contractante.
CAPITOLUL III:Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 24: Facilitati, privilegii si imunitati acordate de statul de resedinta
1.Statul de resedinta va lua toate masurile necesare pentru a asigura ca oficiul consular si membrii acestuia sa-si poata indeplini functiile si sa primeasca facilitatile, privilegiile si imunitatile cuvenite potrivit prezentei conventii.
2.Statul de resedinta are obligatia de a acorda functionarului consular respectul cuvenit si de a lua toate masurile potrivite pentru a impiedica orice atingere adusa persoanei, libertatii si demnitatii lui.
Art. 25: Folosirea stemei si drapelului
1.Stema statului trimitator si inscriptia cu denumirea oficiului consular redactata in limbile inaltelor parti contractante pot fi asezate la oficiul consular si la resedinta sefului oficiului consular.
2.Drapelul statului trimitator poate fi arborat la oficiul consular, la resedinta sefului oficiului consular si pe mijloacele de transport folosite de seful oficiului consular in exercitarea functiilor sale oficiale.
3.In exercitarea drepturilor acordate de prezentul articol se va tine seama de legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta.
Art. 26: Facilitati pentru procurarea localurilor si locuintelor
1.Statul de resedinta va inlesni dobindirea, potrivit legilor si regulamentelor sale, de catre statul trimitator, a localurilor necesare oficiului sau consular sau va ajuta statul trimitator sa obtina astfel de localuri intr-un alt mod.
2.De asemenea, statul de resedinta va sprijini, daca va fi necesar, oficiul consular sa obtina locuinte corespunzatoare pentru membrii sai.
Art. 27: Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului oficiului consular
1.Localurile consulare sint inviolabile.
2.Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in localurile consulare decit cu consimtamintul sefului oficiului consular, al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator sau al unei persoane desemnate de unul dintre acestia.
3.Statul de resedinta va lua toate masurile necesare pentru a asigura securitatea localurilor consulare si pentru a impiedica patrunderea cu forta in localurile consulare sau deteriorarea acestora, precum si orice actiune care ar implica tulburarea linistii sau ar aduce atingere prestigiului oficiului consular.
4.Bunurile folosite exclusiv pentru scopurile activitatii consulare a statului trimitator, inclusiv mijloacele de transport, indiferent de proprietar, nu pot face obiect de rechizitie, sechestru sau executare atit timp cit prin aceasta s-ar impiedica indeplinirea efectiva a muncii oficiului consular.
5.Prevederile acestui articol se aplica si resedintei sefului oficiului consular, daca aceasta este situata in aceeasi cladire cu localurile consulare.
Art. 28: Scutiri flscale prlvind Iocalurile consulare, resedinta sefului oficiului consular si mijloacele de transport
1.Pentru terenurile, cladirile sau partile de cladiri, proprietate a statului trimitator sau inchiriate de acesta si folosite exclusiv ca localuri consulare sau ca locuinta pentru seful oficiului consular, nu se vor percepe impozite si taxe de orice natura, inclusiv taxe municipale, cu exceptia platilor datorate pentru serviciile prestate.
2.Scutirile la care se refera paragraful 1 al acestui articol nu se aplica impozitelor si taxelor care, potrivit legii statului de resedinta, cad in sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator.
3.Prevederile paragrafelor 1 si 2 se aplica si mijloacelor de transport proprietate a statului trimitator si folosite pentru scopurile oficiale ale oficiului consular.
Art. 29: Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele si documentele consulare sint inviolabile in orice moment si oriunde s-ar afla.
Art. 30: Libertatea de comunicare
1.Statul de resedinta va permite si proteja libertatea de comunicare a oficiului consular pentru scopuri oficiale. Pentru a comunica cu guvernul, cu misiunea diplomatica si cu alte oficii consulare ale statului trimitator, indiferent unde sint situate, oficiul consular poate folosi toate mijloacele potrivite de comunicare, inclusiv curieri diplomatici sau consulari, valiza diplomatica sau consulara si mesajele in cod sau cifru. Totusi, oficiul consular nu poate instala si utiliza un post de radioemisie decit cu consimtamintul statului de resedinta.
2.Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila. Prin corespondenta oficiala se intelege toata corespondenta referitoare la oficiul consular si la functiile sale.
3.Valiza consulara nu poate fi nici deschisa, nici retinuta. Totusi, daca autoritatile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creada ca valiza contine altceva decit corespondenta. documentele sau articolele la care se refera paragraful 4 al acestui articol, ele pot cere ca valiza sa fie deschisa in prezenta lor de catre un reprezentant autorizat al statului trimitator. Daca aceasta cerere este refuzata de catre autoritatile statului trimitator, valiza va fi retrimisa la locul de origine.
4.Coletele care compun valiza consulara trebuie sa poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine altceva decit corespondenta si documente oficiale sau articole destinate exclusiv folosintei oficiale.
5.Curierul consular trebuie sa posede un document oficial care sa indice calitatea sa si numarul coletelor care compun valiza consulara. Cu exceptia cazului cind statul de resedinta permite astfel, curierul consular nu poate fi nici cetatean al statului de resedinta, nici, in afara de cazul cind el este cetatean al statului trimitator, domiciliat permanent in statul de resedinta. In exercitarea functiilor sale, curierul consular este protejat de statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitate personala si nu poate fi supus nici unei forme de arest sau detinere.
Art. 31: Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor si regulamentelor statului de resedinta cu privire la zonele in care accesul este interzis sau limitat pentru motive de securitate nationala, membrii oficiului consular au dreptul sa se deplaseze liber in acest stat.
Art. 32: Drepturi si taxe consulare
1.Oficiul consular poate sa perceapa pe teritoriul statului de resedinta drepturile si taxele prevazute de legile si regulamentele statului trimitator pentru serviciile consulare.
2.Sumele incasate cu titlu de drepturi si taxe prevazute la paragraful I al acestui articol, precum si documentele prin care se atesta primirea acestora, sint scutite de impozite si taxe in statul de resedinta.
Art. 33: Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala
1.Membrii oficiului consular nu sint supusi jurisdictiei autoritatilor judiciare sau administrative ale statului de resedinta pentru actele indeplinite in calitatea lor oficiala.
2.Totusi, prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplica in caz de actiune civila:
a)care rezulta din incheierea unui contract de catre un membru al oficiului consular, in care acesta nu a contractat expres sau implicit in numele statului trimitator;
b)intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau aeronava.
3.Pentru activitatea desfasurata in afara calitatii sale oficiale, functionarul consular nu poate fi supus:
a)retinerii sau arestarii preventive decit in cazul comiterii pe teritoriul statului de resedinta a unei infractiuni pentru care se prevede o pedeapsa privativa de libertate de minimum 5 ani si numai ca urmare a unei hotariri a autoritatilor judiciare competente ale statului de resedinta;
b)altor masuri privative de libertate decit in cazul executarii unei hotariri judecatoresti definitive.
4.Atunci cind se porneste o procedura penala impotriva unui functionar consular, acesta trebuie sa se prezinte in fata autoritatilor competente ale statului de resedinta. Totusi, procedura trebuie condusa cu respectul cuvenit functionarului consular in virtutea calitatii sale oficiale si astfel incit sa stinjeneasca cit mai putin posibil exercitarea functiilor sale. Daca, in imprejurarile mentionate la paragraful 3 al acestui articol, s-a ivit necesitatea privarii de libertate a unui functionar consular, procedura indreptata impotriva sa trebuie deschisa in cel mai scurt timp.
5.In cazul cind un membru al oficiului consular sau un membru al familiei sale care locuieste impreuna cu acesta este supus oricarei forme de privare de libertate pe timpul judecarii sau cind s-a pornit o procedura penala impotriva lui, autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara intirziere, pe seful oficiului consular despre aceasta. In cazul cind seful oficiului consular este supus unei astfel de masuri, autoritatile statului de resedinta vor informa, pe cale diplomatica, statul trimitator.
Art. 34: Depunerea de marturie
1.Membrii oficiului consular pot fi chemati sa depuna marturie in cursul unei proceduri judiciare sau administrative. Daca functionarul consular nu da curs unei astfel de cereri, nici o masura coercitiva nu poate fi luata impotriva lui si nici o sanctiune nu-i va fi aplicata.
Angajatul consular sau membrul personalului de serviciu al oficiului consular nu poate refuza sa depuna ca martor decit in cazurile prevazute la paragraful 3 al acestui articol.
2.Autoritatea care cere marturia va evita sa stinjeneasca pe functionarul consular in indeplinirea functiilor sale. Marturia poate fi facuta in scris sau oral la oficiul consular sau la locuinta functionarului consular.
In cazul angajatului consular, se vor lua toate masurile rezonabile pentru a se evita stinjenirea activitatii oficiului consular.
3.Membrul oficiului consular are dreptul sa refuze sa depuna marturie in legatura cu faptele legate de exercitarea functiilor sale oficiale sau sa prezinte documente sau obiecte din arhiva consulara. El poate, de asemenea, sa refuze sa depuna marturie in calitate de expert cu privire la dreptul statului trimitator.
4.Membrul oficiului consular chemat sa depuna marturie are dreptul sa faca o declaratie in locul juramintului.
Art. 35: Scutirea de prestatii personale si de alte obligatii
Membrii oficiului consular sint scutiti in statul de resedinta de obligatii militare, de prestatii publice de orice fel si de contributiile care s-ar datora in locul acestora. Ei sint scutiti, de asemenea, de toate obligatiile prevazute de legile si regulamentele statului de resedinta cu privire la inregistrarea si sederea strainilor.
Art. 36: Scutiri vamale si de control vamal
1.Statul de resedinta permite, potrivit legilor si regulamentelor pe care le poate adopta, intrarea si acorda scutirea de orice taxe vamale si obligatii conexe, altele decit cheltuielile pentru depozitare, transport si servicii similare, pentru:
a)obiectele destinate folosintei oficiale a oficiului consular;
b)obiectele destinate folosintei personale a functionarului consular sau a membrilor familiei sale care locuiesc impreuna cu acesta, inclusiv obiectele destinate instalarii lui. Obiectele destinate consumului nu trebuie sa depaseasca cantitatile necesare pentru folosirea directa de catre persoanele interesate.
2.Angajatii consulari beneficiaza de privilegiile si scutirile prevazute in paragraful 1 al acestui articol pentru obiectele importate cu ocazia primei lor instalari.
3.Bagajele personale insotite de functionarii consulari sint scutite de control vamal. Ele pot fi supuse controlului numai daca exista motive serioase sa se creada ca contin alte obiecte decit cele la care se refera paragraful 1 lit. b) din acest articol sau obiecte al caror import sau export este interzis de legile si regulamentele statului de resedinta sau care sint supuse legilor si regulamentelor de carantina ale acestui stat. Controlul poate fi efectuat numai in prezenta functionarului consular interesat.
Art. 37: Scutiri fiscale
1.Membrii oficiului consular beneficiaza de aceeasi scutire de taxe si obligatii similare impuse sau percepute de statul de resedinta ca si personalul corespunzator al misiunii diplomatice a statului trimitator.
2.In intelesul acestui articol, termenul personal corespunzator al misiunii diplomatice se refera la membrii personalului diplomatic, in cazul functionarilor consulari, si la membrii personalului administrativ si tehnic, in cazul angajatilor consulari; termenul include, de asemenea, si membrii personalului de serviciu.
Art. 38: Privilegiile membrilor de familie ai membrilor oficiului consular
Membrii de familie ai membrului oficiului consular care locuiesc impreuna cu acesta beneficiaza de privilegiile acordate acestuia potrivit art. 35 si, in cazul functionarului consular sau angajatului consular, art. 36 si 37, cu conditia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze in acest stat si sa nu exercite vreo ocupatie privata cu caracter lucrativ in acest stat.
Art. 39: Exceptii de la imunitati si privilegii
Imunitatile si privilegiile acordate potrivit acestei conventii nu se aplica cetatenilor statului de resedinta sau persoanelor cu domiciliul in acest stat, cu exceptia, in cazul angajatilor consulari, acelora acordate potrivit art. 33 si 34 sl, in cazul membrilor personalului de serviciu al oficiului consular, privilegiilor acordate potrivit paragrafului 3 al art. 34.
Art. 40: Bunurile unui membru decedat al oficiului consular
In cazul decesului unui membru al oficiului consular care nu este cetatean al statului de resedinta sau care nu are domiciliul in acest stat sau al unui membru al familiei sale care locuieste impreuna cu acesta, statul de resedinta va permite exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia celor dobindite in acest stat si care sint interzise la export in momentul decesului. Pentru bunurile mobile a caror existenta in statul de resedinta se datoreaza exclusiv prezentei in acest stat a defunctului ca membru al oficiului consular sau ca membru al familiei unui membru al oficiului consular, statul de resedinta nu va percepe taxe de succesiune.
Art. 41: Renuntarea la imunitati
1.Statul trimitator poate renunta la imunitatile si privilegiile prevazute in art. 33 si 34 pentru persoanele la care aceste articole se refera. Renuntarea trebuie sa fie totdeauna expresa, cu exceptia cazului mentionat in paragraful 2 al acestui articol, si trebuie sa fie comunicata in scris autoritatilor competente ale statului de resedinta.
2.Daca un membru al oficiului consular angajeaza o procedura in materiile in care ar beneficia de imunitatea de jurisdictie potrivit art. 33 paragraful l, el nu poate invoca imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct de cererea principala.
3.Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau administrativa nu implica renuntarea la imunitatea fata de masurile de executare rezultind dintr-o hotarire judecatoreasca pentru care este necesara o renuntare separata.
Art. 42: Inceputul si sfirsitul privilegiilor si imunitatilor consulare
1.Membrul oficiului consular beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie din momentul intrarii pe teritoriul statului de resedinta pentru a-si ocupa postul sau din momentul cind incepe sa-si exercite functiile la oficiul consular, daca se gaseste deja pe acest teritoriu.
2.Membrii de familie ai membrului oficiului consular care locuiesc impreuna cu acesta beneficiaza de privilegiile prevazute in prezenta conventie incepind de la ultima dintre datele urmatoare: din momentul cind membrul oficiului consular beneficiaza de privilegii potrivit paragrafului 1 al acestui articol sau din momentul intrarii lor pe teritoriul statului de resedinta ori din momentul cind au devenit membri ai unei astfel de familii.
3.Atunci cind functiile unui membru al oficiului consular iau sfirsit, privilegiile si imunitatile sale, precum si cele ale membrilor familiei sale care locuiesc impreuna cu el, inceteaza in mod normal incepind de la prima dintre datele urmatoare: in momentul cind persoana interesata paraseste statul de resedinta sau dupa expirarea unei perioade rezonabile in care ar fi putut sa paraseasca acest stat. In ceea ce priveste persoanele mentionate in paragraful 2 al acestui articol, privilegiile lor iau sfirsit in momentul cind aceste persoane inceteaza sa mai faca parte din familia membrului oficiului consular, intelegind, totusi, ca in cazul cind aceste persoane intentioneaza sa paraseasca statul de resedinta intr-un termen rezonabil, dupa acest moment, privilegiile lor vor subzista pina in momentul plecarii.
4.Totusi, pentru actele indeplinite de un membru al oficiului consular in exercitarea functiilor sale, imunitatea de jurisdictie va continua sa subziste fara limita de timp.
5.In cazul decesului unui membru al oficiului consular, membrii familiei sale care locuiesc impreuna cu acesta continua sa beneficieze de privilegiile acordate pina la prima dintre datele urmatoare: pina in momentul cind parasesc statul de resedinta sau pina la expirarea unei perioade in care ar fi putut sa paraseasca acest teritoriu.
Art. 43: Notificarea sosirilor si plecarilor
Ministerul afacerilor externe al statului de resedinta va fi informat despre:
a)sosirea si plecarea definitiva a unui membru al familiei membrului oficiului consular care locuieste impreuna cu acesta si, daca este cazul, despre faptul ca o persoana devine sau inceteaza sa mai fie membru al acestei familii;
b)angajarea si incetarea angajarii persoanelor domiciliate in statul de resedinta in calitate de angajati consulari sau membri ai personalului de serviciu.
Art. 44: Respectarea legilor statului de resedinta
1.Fara a aduce atingere privilegiilor si imunitatilor acordate potrivit acestei conventii, persoanele carora le-au fost acordate sint obligate sa respecte legea statului de resedinta si sa nu se amestece in treburile interne ale acestui stat.
2.Localurile consulare nu vor fi folosite intr-un mod incompatibil cu exercitarea functiilor consulare.
Art. 45: Asigurarea pentru daune cauzate tertilor
Mijloacele de transport (autovehicule, nave si aeronave) proprietate a statului trimitator si folosite pentru scopurile oficiale ale oficiului consular sau proprietate a membrilor oficiului consular sau a membrilor familiilor lor vor fi asigurate pentru daune cauzate tertilor, in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta.
CAPITOLUL IV:Dispozitii finale
Art. 46
1.Prezenta conventie va fi ratificata si instrumentele de ratificare vor fi schimbate la Bucuresti, cit mai curind posibil.
2.Conventia va intra in vigoare in cea de-a treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare si va ramine in vigoare pentru o perioada de 5 ani. Ea va continua sa ramina in vigoare si dupa aceasta data pina cind va iesi din vigoare, in conformitate cu paragraful 3 al acestui articol.
3.Fiecare inalta parte contractanta poate denunta conventia la data expirarii perioadei initiale de 5 ani sau la orice alta data dupa aceasta, notificind in scris cu 12 luni inainte celeilalte inalte parti contractante.
Drept pentru care plenipotentiarii respectivi au semnat prezenta conventie, punind sigiliile lor.
Facuta in doua exemplare, la Stockholm, azi 12 februarie 1974, in limbile romana, suedeza si engleza. In caz de interpretare diferita a textelor, textul englez va prevala.