Capitolul 1 - Condiţii şi proceduri de autorizare a CPC - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii
Acte UE
Jurnalul Oficial 201L
În vigoare Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
CAPITOLUL 1:Condiţii şi proceduri de autorizare a CPC
Art. 14: Autorizarea CPC
(1)Atunci când o persoană juridică stabilită în Uniune intenţionează să presteze servicii de compensare în calitate de CPC, aceasta înaintează o cerere de autorizare autorităţii competente a statului membru în care este stabilită (denumită în continuare "autoritatea competentă a CPC"), în conformitate cu procedura stabilită la articolul 17.
(2)Odată ce a fost acordată în conformitate cu articolul 17, autorizaţia este valabilă pentru întregul teritoriu al Uniunii.
(3)Autorizaţia menţionată la alineatul (1) se acordă pentru serviciile şi activităţile legate de compensare şi precizează serviciile sau activităţile pentru care CPC este autorizată să presteze sau să desfăşoare servicii de compensare, inclusiv clasele de instrumente financiare derivate, titluri de valoare, alte instrumente financiare sau instrumente nefinanciare acoperite de o astfel de autorizaţie.
O entitate care solicită autorizarea ca CPC pentru compensarea de instrumente financiare include în cererea sa clasele de instrumente nefinanciare adecvate pentru compensare pe care o astfel de CPC intenţionează să le compenseze.
(4)CPC respectă în orice moment condiţiile impuse pentru autorizare.
CPC aduce imediat la cunoştinţa autorităţii competente toate modificările importante care afectează condiţiile de autorizare.
(5)Autorizarea menţionată la alineatul (1) nu împiedică statele membre să adopte sau să continue să aplice cerinţe suplimentare în ceea ce priveşte CPC stabilite pe teritoriul lor, inclusiv anumite cerinţe de autorizare în temeiul Directivei 2006/48/CE.
(6)ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează lista documentelor necesare care trebuie să însoţească o cerere de autorizare astfel cum este menţionată la alineatul (1) şi informaţiile pe care trebuie să le conţină astfel de documente pentru a se demonstra că CPC solicitantă respectă toate cerinţele relevante din prezentul regulament.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(7)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în care precizează formatul electronic al cererii care trebuie să fie depusă prin intermediul bazei de date centrale pentru autorizarea menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 15: Extinderea activităţilor şi a serviciilor
(1)O CPC care intenţionează să îşi extindă obiectul de activitate la servicii sau activităţi suplimentare, inclusiv la instrumente nefinanciare adecvate pentru a fi compensate la nivel central printr-o CPC autorizată, care nu sunt acoperite de autorizaţia existentă înaintează autorităţii competente a CPC o cerere de extindere a autorizaţiei respective la servicii sau activităţi de compensare suplimentare care vizează una sau mai multe clase de instrumente financiare derivate, titluri de valoare, alte instrumente financiare sau instrumente nefinanciare, cu excepţia cazului în care o astfel de extindere a activităţilor sau serviciilor este exceptată de la autorizare în temeiul articolului 15a.
Extinderea autorizaţiei se efectuează în conformitate fie cu procedura prevăzută la articolul 17, fie cu procedura prevăzută la articolul 17a, după caz.
(2)Atunci când o CPC doreşte să îşi extindă activităţile într-un alt stat membru decât cel în care este stabilită, autoritatea competentă a CPC notifică imediat autoritatea competentă a celuilalt stat membru.
(3)ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează listele documentelor necesare care trebuie să însoţească o cerere de extindere a autorizaţiei în temeiul alineatului (1) şi informaţiile pe care trebuie să le conţină astfel de documente. Listele cu documentele şi informaţiile necesare trebuie să fie relevante şi proporţionale cu natura extinderii procedurilor de autorizare menţionate la alineatul (1), pentru a se demonstra că CPC îndeplineşte toate cerinţele relevante din prezentul regulament.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(4)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în care precizează formatul electronic al cererii care trebuie să fie depusă prin intermediul bazei de date centrale pentru o extindere a autorizaţiei menţionate la alineatul (1).
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 15a: Exceptarea de la autorizarea unei extinderi a serviciilor şi activităţilor de compensare
(1)În pofida articolului 15, o CPC care intenţionează să îşi extindă obiectul de activitate pentru a include un serviciu suplimentar sau o activitate suplimentară care nu sunt acoperite de autorizaţia existentă nu este obligată să fie autorizată pentru o astfel de extindere în cazul în care serviciul suplimentar respectiv sau activitatea suplimentară respectivă nu au un impact semnificativ asupra profilului de risc al CPC.
CPC notifică destinatarii înregistraţi prin intermediul bazei de date centrale în cazul în care decide să utilizeze exceptarea prevăzută la primul paragraf de la prezentul alineat, inclusiv serviciul sau activitatea pe care intenţionează să o furnizeze.
Modificările puse în aplicare de o CPC în conformitate cu prezentul articol fac obiectul unei examinări şi evaluări în conformitate cu articolul 21.
ESMA poate revizui furnizarea de servicii şi activităţi de compensare şi poate raporta colegiului menţionat la articolul 18 şi Comisiei cu privire la riscurile care decurg din prestarea de servicii şi desfăşurarea activităţilor CPC în temeiul prezentului articol şi cu privire la caracterul adecvat al acestora.
(2)ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia următoarele:
a)tipul de extindere a serviciilor sau activităţilor de compensare care nu ar avea un impact semnificativ asupra profilului de risc al unei CPC; şi
b)frecvenţa cu care o CPC informează că utilizează exceptarea menţionată la alineatul (1), care nu poate depăşi frecvenţa de o dată la trei luni.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 16: Cerinţe de capital
(1)CPC trebuie să dispună de un capital iniţial permanent şi disponibil de cel puţin 7,5 milioane EUR pentru a fi autorizată în conformitate cu articolul 14.
(2)Capitalul unei CPC, inclusiv rezultatul reportat şi rezervele, este proporţional cu riscul generat de activităţile CPC. Capitalul este în orice moment suficient pentru a asigura lichidarea sau restructurarea ordonată a activităţilor într-un interval de timp adecvat şi o protecţie corespunzătoare a CPC împotriva riscurilor de credit, de contraparte, de piaţă, operaţionale, juridice şi comerciale care nu sunt deja acoperite prin resurse financiare specifice în conformitate cu articolele 4144.
(3)Pentru a asigura aplicarea consecventă a prezentului articol, ABE elaborează, în strânsă cooperare cu SEBC şi după consultarea AEVMP, proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează cerinţele privind capitalul, rezultatul reportat şi rezervele CPC menţionate la alineatul (2).
ABE înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare respective până la 30 septembrie 2012.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 17: Procedura de acordare şi de refuzare a autorizaţiei
(1)CPC solicitantă depune o cerere de autorizare, astfel cum se menţionează la articolul 14 alineatul (1), sau o cerere de extindere a unei autorizaţii existente, astfel cum se menţionează la articolul 15 alineatul (1), în format electronic, prin intermediul bazei de date centrale. Cererea se partajează imediat prin intermediul bazei de date centrale respective cu autoritatea competentă a CPC, ESMA şi colegiul menţionat la articolul 18.
CPC solicitantă furnizează toate informaţiile necesare pentru a demonstra că a luat, la momentul autorizării iniţiale, toate măsurile necesare pentru a îndeplini obligaţiile stabilite în prezentul regulament. În cazul în care o CPC solicită o extindere a unei autorizaţii existente în temeiul articolului 15, aceasta furnizează toate informaţiile necesare pentru a demonstra că, la data la care se acordă o astfel de extindere, vor fi fost luate toate măsurile suplimentare pentru a îndeplini toate cerinţele prevăzute în prezentul regulament în ceea ce priveşte o astfel de extindere.
În conformitate cu articolul 17c, se trimite o confirmare de primire a cererii prin intermediul bazei de date centrale în termen de două zile lucrătoare de la depunerea cererii în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat.
(2)În urma confirmării de primire menţionate la alineatul (1) al treilea paragraf, autoritatea competentă a CPC transmite CPC solicitante o notificare prin care o informează dacă cererea conţine documentele şi informaţiile necesare.
Notificarea se trimite în termen de:
a)20 de zile lucrătoare de la confirmarea de primire, în cazul în care CPC solicitantă a solicitat o autorizaţie în temeiul articolului 14 alineatul (1); sau
b)10 zile lucrătoare de la confirmarea de primire, în cazul în care CPC solicitantă a solicitat o extindere a unei autorizaţii existente în temeiul articolului 15 alineatul (1).
În cazul în care, în perioada aplicabilă specificată la al doilea paragraf de la prezentul alineat, autoritatea competentă a CPC decide că nu au fost transmise toate documentele sau informaţiile necesare în temeiul articolului 14 alineatele (6) şi (7) sau al articolului 15 alineatele (3) şi (4), aceasta solicită CPC solicitante să prezinte documente sau informaţii suplimentare prin intermediul bazei de date centrale. Cererea de autorizare sau cererea de extindere a autorizaţiei se respinge în cazul în care autoritatea competentă a CPC decide că CPC solicitantă nu a dat curs unei astfel de cereri. Autoritatea competentă a CPC informează CPC prin intermediul bazei de date centrale cu privire la decizia luată.
(3)Autoritatea competentă a CPC efectuează o evaluare a riscurilor privind respectarea de către CPC a cerinţelor relevante stabilite în prezentul regulament în termenul specificat la al doilea paragraf (denumită în continuare «perioada de evaluare a riscurilor»).
Evaluarea riscurilor se efectuează în termen de:
a)80 de zile lucrătoare de la confirmarea prevăzută la alineatul (2) al doilea paragraf litera (a), în cazul în care se depune o cerere în temeiul articolului 14 alineatul (1); sau
b)40 de zile lucrătoare de la confirmarea prevăzută la alineatul (2) al doilea paragraf litera (b), în cazul în care se depune o cerere în temeiul articolului 15 alineatul (1).
Până la sfârşitul perioadei de evaluare a riscurilor, autoritatea competentă a CPC transmite ESMA şi colegiului menţionat la articolul 18 proiectul său de decizie şi raportul prin intermediul bazei de date centrale.
După primirea proiectului de decizie şi a raportului menţionate la al treilea paragraf de la prezentul alineat şi pe baza constatărilor acestora, colegiul menţionat la articolul 18 adoptă, în termen de 15 zile lucrătoare, în temeiul articolului 19, un aviz prin care stabileşte dacă CPC solicitantă respectă cerinţele prevăzute în prezentul regulament şi îl transmite autorităţii competente a CPC şi ESMA în format electronic prin intermediul bazei de date centrale.
Colegiul menţionat la articolul 18 poate include în avizul său orice condiţie sau recomandare pe care o consideră necesară pentru a atenua eventualele deficienţe ale CPC în ceea ce priveşte gestionarea riscurilor.
După primirea proiectului de decizie şi a raportului menţionate la al treilea paragraf de la prezentul alineat, ESMA adoptă, în termen de 15 zile lucrătoare, un aviz prin care stabileşte dacă CPC solicitantă respectă cerinţele prevăzute în prezentul regulament în conformitate cu articolul 23a alineatul (1) litera (e), articolul 23a alineatul (2) şi articolul 24a alineatul (7) primul paragraf litera (bc) şi îl transmite autorităţii competente a CPC şi colegiului menţionat la articolul 18.
ESMA poate include în avizul său orice condiţie sau recomandare pe care o consideră necesară pentru a atenua eventualele deficienţe ale CPC în ceea ce priveşte gestionarea riscurilor în legătură cu riscurile identificate la nivel transfrontalier sau pentru stabilitatea financiară a Uniunii.
(31)Fără a aduce atingere avizului menţionat la alineatul (3) al şaselea paragraf de la prezentul articol, după primirea proiectului de decizie şi a raportului menţionate la alineatul (3) al treilea paragraf de la prezentul articol, ESMA poate, de asemenea, să prezinte autorităţii competente un aviz în conformitate cu articolul 23a şi cu articolul 24a alineatul (7) cu privire la respectivul proiect de decizie, în cazul în care acest lucru este necesar pentru a promova aplicarea consecventă şi coerentă a unui articol relevant, în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea proiectului de decizie.
În cazul în care proiectul de decizie transmis către ESMA în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol arată o lipsă a convergenţei sau a coerenţei în aplicarea prezentului regulament, ESMA emite ghiduri sau recomandări în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 pentru a promova consecvenţa sau coerenţa necesară în aplicarea prezentului regulament.
Avizele adoptate de ESMA şi de colegiul menţionat la articolul 18 se transmit destinatarilor respectivi în format electronic prin intermediul bazei de date centrale.
(32)În cursul perioadei de evaluare a riscurilor, autoritatea competentă a CPC, prin intermediul bazei de date centrale:
a)poate adresa CPC solicitante întrebări şi poate solicita informaţii suplimentare de la aceasta;
b)coordonează şi transmite întrebări CPC solicitante din partea ESMA sau a oricărui membru al colegiului menţionat la articolul 18; şi
c)transmite ESMA şi membrilor colegiului menţionat la articolul 18 toate răspunsurile furnizate de CPC solicitantă.
În cazul în care autoritatea competentă a CPC nu a furnizat ESMA sau unui membru al colegiului menţionat la articolul 18 informaţiile solicitate în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea cererii, ESMA sau orice membru al colegiului menţionat la articolul 18 îi poate solicita direct CPC informaţiile respective prin intermediul bazei de date centrale.
În cazul în care CPC solicitantă nu a răspuns la întrebările menţionate la primul paragraf în termenul stabilit de autoritatea care solicită informaţiile, autoritatea competentă a CPC, după consultarea autorităţii solicitante, poate decide să prelungească o singură dată perioada relevantă de evaluare a riscurilor cu maximum 10 zile lucrătoare în total, în cazul în care ea sau autoritatea solicitantă consideră că oricare dintre întrebări este semnificativă pentru evaluare. Autoritatea competentă informează CPC solicitantă, prin intermediul bazei de date centrale, cu privire la prelungirea acordată. Autoritatea competentă poate lua o decizie cu privire la cerere în absenţa unui răspuns din partea CPC.
(33)În termen de 10 zile lucrătoare de la primirea avizelor ESMA şi ale colegiului menţionat la articolul 18, adoptate în temeiul alineatului (3) al patrulea şi, respectiv, al şaselea paragraf din prezentul articol şi, dacă există, a avizului ESMA adoptat în temeiul alineatului (3a) primul paragraf de la prezentul articol, autoritatea competentă a CPC îşi adoptă decizia, pe care o transmite ESMA şi colegiului menţionat la articolul 18 prin intermediul bazei de date centrale.
În cazul în care decizia autorităţii competente a CPC nu reflectă avizul colegiului menţionat la articolul 18, inclusiv oricare dintre condiţiile sau recomandările cuprinse într-un astfel de aviz, aceasta conţine o explicaţie pe deplin motivată a oricărei abateri semnificative de la avizul respectiv sau de la condiţii sau recomandări.
În cazul în care autoritatea competentă a CPC nu respectă sau intenţionează să nu respecte un aviz al ESMA sau oricare dintre condiţiile sau recomandările incluse în acesta, ESMA informează consiliul supraveghetorilor în conformitate cu articolul 24a. Informaţiile includ şi motivele autorităţii competente a CPC pentru neconformare sau pentru intenţia acesteia de a nu se conforma.
(4)După analizarea corespunzătoare a avizului emis de ESMA şi a avizului colegiului, astfel cum sunt menţionate la alineatele (3) şi (3a) de la prezentul articol, inclusiv a oricăror condiţii sau recomandări cuprinse în respectivele avize, autoritatea competentă a CPC decide să acorde autorizaţia menţionată la articolul 14 şi la articolul 15 alineatul (1) al doilea paragraf numai în cazul în care este pe deplin convinsă că CPC solicitantă:
a)respectă cerinţele stabilite în prezentul regulament, inclusiv, dacă este cazul, pentru prestarea de servicii sau desfăşurarea de activităţi de compensare a instrumentelor nefinanciare; şi
b)este notificată în calitate de sistem în temeiul Directivei 98/26/CE.
În cazul în care o CPC solicită extinderea unei autorizaţii existente în temeiul articolului 15, ESMA, colegiul menţionat la articolul 18 şi autoritatea competentă a CPC se pot baza pe o parte din evaluarea efectuată anterior în temeiul prezentului articol, în măsura în care cererea de extindere nu va avea ca rezultat o modificare sau nu va afecta în alt mod evaluarea anterioară pentru partea respectivă. CPC confirmă autorităţii competente a CPC că nu se modifică faptele care stau la baza acelei părţi a evaluării.
CPC solicitantă nu primeşte autorizaţia în cazul în care:
(a)autoritatea competentă a CPC a decis să nu acorde autorizaţia; sau
(b)toţi membrii colegiului menţionat la articolul 18, cu excepţia autorităţilor statului membru în care este stabilită CPC solicitantă, ajung prin consens la un aviz comun, în temeiul articolului 19 alineatul (1), cu privire la faptul că CPC solicitantă nu ar trebui să primească autorizaţia.
În avizul comun menţionat la al treilea paragraf litera (b) de la prezentul alineat se prezintă în scris motivele complete şi detaliate pentru care colegiul menţionat la articolul 18 consideră că nu sunt întrunite cerinţele prevăzute de prezentul regulament sau de alte dispoziţii din dreptul Uniunii.
În cazul în care nu se poate ajunge prin consens la un astfel de aviz comun şi dacă o majoritate de două treimi din membrii colegiului menţionat la articolul 18 a exprimat un aviz negativ, oricare dintre autorităţile competente vizate, cu sprijinul acelei majorităţii respective, poate sesiza ESMA, în termen de 30 de zile calendaristice de la adoptarea avizului negativ, în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Decizia de sesizare a ESMA prezintă în scris motivele complete şi detaliate pentru care membrii relevanţi ai colegiului menţionat la articolul 18 consideră că nu sunt întrunite cerinţele prevăzute de prezentul regulament sau de alte dispoziţii din dreptul Uniunii. În acest caz, autoritatea competentă a CPC amână luarea unei decizii cu privire la autorizare şi aşteaptă ca ESMA să ia o decizie cu privire la autorizare în conformitate cu articolul 19 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. Autoritatea competentă a CPC se pronunţă în conformitate cu decizia ESMA. ESMA nu mai poate fi sesizată după expirarea termenului de 30 de zile menţionat la al cincilea paragraf de la prezentul alineat.
În cazul în care toţi membrii colegiului menţionat la articolul 18, cu excepţia autorităţilor statului membru în care este stabilită CPC solicitantă, ajung prin consens la un aviz comun, în temeiul articolului 19 alineatul (1), cu privire la faptul că CPC solicitantă nu ar trebui să primească autorizaţia, autoritatea competentă a CPC poate sesiza ESMA în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Autoritatea competentă a statului membru în care este stabilită CPC transmite decizia celorlalte autorităţi competente vizate.
Fără întârzieri nejustificate după luarea unei decizii de acordare sau de refuzare a autorizaţiei în temeiul alineatului (3c), autoritatea competentă informează în scris CPC solicitantă cu privire la decizia sa prin intermediul bazei de date centrale, împreună cu o explicaţie pe deplin motivată.
(5)AEVMP acţionează în conformitate cu articolul 17 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 în eventualitatea în care autoritatea competentă a CPC nu a aplicat dispoziţiile prezentului regulament sau le-a aplicat într-un mod care pare să încalce dreptul Uniunii.
AEVMP poate ancheta o presupusă încălcare sau neaplicare a dreptului Uniunii la solicitarea unui membru al colegiului sau din proprie iniţiativă, după ce a informat autoritatea competentă.
(6)Nicio acţiune întreprinsă de un membru al colegiului în exercitarea atribuţiilor sale nu discriminează, direct sau indirect, un stat membru sau grup de state membre ca loc de prestare a serviciilor de compensare, indiferent de moneda folosită.
(7)[textul din Art. 17, alin. (7) din titlul III, capitolul 1 a fost abrogat la 24-dec-2024 de Art. 1, punctul 16., alin. (B) din Regulamentul 2987/27-nov-2024]
Art. 17a: Procedura accelerată pentru aprobarea unei extinderi a autorizaţiei
(1)O procedură accelerată pentru aprobarea unei extinderi a autorizaţiei se aplică în cazul în care o CPC intenţionează să îşi extindă activitatea la prestarea de servicii sau desfăşurarea de activităţi de compensare suplimentare astfel cum se menţionează la articolul 15 şi în cazul în care o astfel de extindere îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)nu implică nevoia ca CPC să îşi adapteze în mod semnificativ structura operaţională, în orice moment al ciclului contractual;
b)nu include oferirea compensării contractelor care nu pot fi lichidate în acelaşi mod sau împreună cu contractele deja compensate de CPC;
c)nu implică nevoia ca CPC să ţină seama de noi specificaţii contractuale semnificative;
d)nu implică introducerea unor riscuri noi semnificative şi nici nu măreşte în mod semnificativ profilul de risc al CPC;
e)nu include oferirea unui nou mecanism sau serviciu de decontare sau de livrare care implică stabilirea de legături cu alt sistem de decontare a instrumentelor financiare, cu alt depozitar central de titluri de valoare sau cu alt sistem de plată pe care CPC nu l-a utilizat anterior.
(2)O CPC care depune o cerere de extindere a autorizaţiei sale existente la servicii sau activităţi de compensare suplimentare în temeiul procedurii accelerate prevăzute la prezentul articol demonstrează că extinderea propusă a activităţii sale la servicii sau activităţi de compensare suplimentare se califică pentru a fi evaluată în cadrul unei astfel de proceduri.
CPC îşi depune cererea de extindere în format electronic prin intermediul bazei de date centrale şi furnizează toate informaţiile necesare, în temeiul articolului 15 alineatele (3) şi (4), pentru a demonstra că a luat, la momentul autorizării, toate măsurile necesare pentru a îndeplini cerinţele relevante prevăzute în prezentul regulament. În conformitate cu articolul 17c, se trimite o confirmare de primire a cererii prin intermediul bazei de date centrale în termen de două zile lucrătoare de la depunerea cererii.
(3)În termen de 15 zile lucrătoare de la confirmarea de primire a unei cereri în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol, autoritatea competentă a CPC decide, după ce ia în considerare contribuţiile primite din partea ESMA şi a colegiului menţionat la articolul 18:
a)dacă cererea îndeplineşte condiţiile pentru a fi evaluată în cadrul procedurii accelerate prevăzute la prezentul articol; şi
b)dacă cererea îndeplineşte condiţiile pentru a fi evaluată în cadrul procedurii accelerate prevăzute la prezentul articol, dacă:
(i)acordă extinderea autorizaţiei, în cazul în care CPC respectă prezentul regulament; sau
(ii)refuză extinderea autorizaţiei, în cazul în care CPC nu respectă prezentul regulament.
În cazul în care o CPC solicită o extindere a autorizaţiei în temeiul articolului 15, autoritatea competentă a CPC se poate baza pe o parte din evaluarea efectuată anterior în temeiul prezentului articol, în măsura în care cererea de extindere nu va avea ca rezultat o modificare sau nu va afecta în alt mod evaluarea anterioară pentru partea respectivă. CPC confirmă autorităţii competente a CPC că nu se modifică faptele care stau la baza acelei părţi a evaluării.
În cazul în care autoritatea competentă a decis că extinderea autorizaţiei nu îndeplineşte condiţiile pentru a fi evaluată în cadrul procedurii accelerate, cererea depusă de CPC este respinsă.
În cazul în care autoritatea competentă a decis să nu acorde extinderea autorizaţiei, extinderea autorizaţiei este refuzată.
(4)Autoritatea competentă a CPC informează în scris CPC solicitantă, prin intermediul bazei de date centrale, în termenul prevăzut la alineatul (3), cu privire la decizia sa luată în temeiul alineatului respectiv.
(5)ESMA, în strânsă cooperare cu SEBC, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia condiţiile menţionate la alineatul (1) literele (a)-(e) de la prezentul articol şi pentru a preciza procedura de consultare a ESMA şi a colegiului menţionat la articolul 18 în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol cu privire la îndeplinirea sau neîndeplinirea condiţiilor respective.
Ca parte a detalierii condiţiilor în temeiul primului paragraf, ESMA stabileşte metodologia care trebuie să fie utilizată şi parametrii care trebuie să fie aplicaţi pentru a decide când se consideră că o condiţie a fost îndeplinită. De asemenea, ESMA enumeră şi specifică dacă există extinderi tipice ale serviciilor şi activităţilor care ar putea fi considerate, în principiu, ca intrând sub incidenţa procedurii accelerate prevăzute la prezentul articol.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 17b: Procedura de adoptare a deciziilor, a rapoartelor sau a altor măsuri
(1)Autoritatea competentă a unei CPC transmite în format electronic, prin intermediul bazei de date centrale, o cerere de aviz:
a)al ESMA, în temeiul articolului 23a alineatul (2), în cazul în care autoritatea competentă a CPC intenţionează să adopte o decizie, un raport sau altă măsură în legătură cu articolele 7, 8, 20, 21, 29-33, 35, 36, 37, 41 şi 54;
b)al colegiului menţionat la articolul 18, în temeiul articolului 19, în cazul în care autoritatea competentă a CPC intenţionează să adopte o decizie, un raport sau altă măsură în legătură cu articolele 20, 21, 30, 31, 32, 35, 37, 41, 49, 51 şi 54.
Cererea de aviz menţionată la primul paragraf de la prezentul alineat, împreună cu toate documentele relevante, se transmite imediat către ESMA şi colegiului menţionat la articolul 18.
(2)Dacă nu se prevede altfel la articolul relevant, autoritatea competentă a CPC evaluează, în termen de 30 de zile lucrătoare de la depunerea cererii menţionate la alineatul (1), respectarea de către CPC a cerinţelor respective. Până la sfârşitul perioadei de evaluare respective, autoritatea competentă a CPC transmite ESMA şi colegiului menţionat la articolul 18 proiectul său de decizie, de raport sau de altă măsură.
(3)Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în cadrul unui articol relevant, în urma primirii atât a cererii de aviz menţionate la alineatul (1), cât şi a proiectelor de decizii, rapoarte sau alte măsuri menţionate la alineatul (2):
a)ESMA adoptă, în ceea ce priveşte articolul 20, un aviz în care evaluează respectarea de către CPC a cerinţelor respective în conformitate cu articolul 23a alineatul (1) litera (e), cu articolul 23a alineatul (2) şi cu articolul 24a alineatul (7) primul paragraf litera (bc); ESMA transmite avizul său autorităţii competente a CPC şi colegiului menţionat la articolul 18; ESMA poate include în avizul său orice condiţie sau recomandare pe care o consideră necesară pentru a atenua eventualele deficienţe ale CPC în ceea ce priveşte gestionarea riscurilor în legătură cu riscurile identificate la nivel transfrontalier sau pentru stabilitatea financiară a Uniunii; ESMA adoptă, de asemenea, în ceea ce priveşte articolele 21 şi 37, un aviz în conformitate cu articolele respective şi în conformitate cu articolul 23a alineatul (2) şi cu articolul 24a alineatul (7) primul paragraf litera (bc), iar ESMA poate include în avizul său orice condiţii sau recomandări pe care le consideră necesare;
b)în ceea ce priveşte articolele 7, 8, 29-33, 35, 36, 41 şi 54, ESMA poate adopta un aviz în conformitate cu articolul 23a şi cu articolul 24a alineatul (7) primul paragraf litera (bc) cu privire la respectivul proiect de raport, de decizie sau la altă măsură, dacă este necesar, pentru a promova aplicarea consecventă şi coerentă a unui articol relevant; şi
c)colegiul menţionat la articolul 18 adoptă un aviz în temeiul articolului 19, prin care evaluează conformitatea CPC cu cerinţele respective şi îl transmite autorităţii competente a CPC şi ESMA; avizul colegiului respectiv poate conţine orice condiţie sau recomandare pe care colegiul o consideră necesară pentru atenuarea eventualelor deficienţe ale CPC în ceea ce priveşte gestionarea riscurilor.
În sensul primului paragraf litera (b) de la prezentul alineat, dacă proiectul de raport, de decizie sau de altă măsură transmis către ESMA în conformitate cu litera respectivă arată lipsa convergenţei sau a coerenţei în aplicarea prezentului regulament, ESMA emite ghiduri sau recomandări pentru a promova consecvenţa sau coerenţa necesară în aplicarea prezentului regulament, în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. În cazul în care ESMA adoptă un aviz în conformitate cu litera (b), autoritatea competentă ţine seama de acesta în mod corespunzător şi informează ESMA cu privire la eventualele acţiuni întreprinse în acest sens sau absenţa lor.
ESMA şi colegiul menţionat la articolul 18 îşi adoptă avizele în termenul prevăzut de autoritatea competentă a CPC, care trebuie să fie de cel puţin 15 zile lucrătoare de la primirea documentelor relevante în temeiul alineatului (2) din prezentul articol.
(4)În termen de 10 zile lucrătoare de la primirea avizelor ESMA şi ale colegiului menţionat la articolul 18 şi, dacă există, a avizului ESMA adoptat în temeiul alineatului (3) primul paragraf litera (b) din prezentul articol, sau în termenul relevant, în cazul în care se prevede altfel în prezentul regulament, după ce a analizat în mod corespunzător avizul ESMA şi avizul colegiului, inclusiv oricare dintre condiţiile şi recomandările cuprinse în astfel de avize, autoritatea competentă a CPC îşi adoptă decizia, raportul sau altă măsură, astfel cum se prevede la articolul relevant, şi le transmite ESMA şi colegiului.
În cazul în care decizia, raportul sau altă măsură nu reflectă un aviz al ESMA sau al colegiului menţionat la articolul 18, inclusiv oricare dintre condiţiile sau recomandările cuprinse într-un astfel de aviz, aceasta conţine o motivare completă şi o explicaţie privind orice deviere semnificativă de la avizul sau condiţiile ori recomandările respective.
În sensul alineatului (3) primul paragraf literele (a) şi (b) din prezentul articol, în cazul în care autoritatea competentă a CPC nu respectă sau intenţionează să nu respecte avizul ESMA sau oricare dintre condiţiile sau recomandările incluse în acesta, ESMA informează propriul consiliu al supraveghetorilor în conformitate cu articolul 24a. Informaţiile includ şi motivele autorităţii competente a CPC pentru neconformare sau pentru intenţia acesteia de a nu se conforma.
Autoritatea competentă a CPC îşi adoptă deciziile, rapoartele sau alte măsuri în conformitate cu articolele relevante prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol.
Art. 17c: Baza de date centrală
(1)ESMA creează şi gestionează o bază de date centrală care permite accesul autorităţii competente a CPC şi ESMA (denumite în continuare «destinatarii înregistraţi»), precum şi al membrilor colegiului menţionat la articolul 18 pentru CPC relevantă, în cazul în care acest lucru este necesar în temeiul unui articol relevant, la toate documentele înregistrate în baza de date pentru CPC, precum şi celorlalţi destinatari identificaţi în temeiul prezentului regulament. ESMA se asigură că baza de date centrală îndeplineşte funcţiile prevăzute la prezentul articol.
ESMA anunţă crearea bazei de date centrale pe site-ul său web.
(2)O CPC depune cererile menţionate la articolul 14, la articolul 15 alineatul (1) al doilea paragraf şi la articolele 49 şi 49a prin intermediul bazei de date centrale. În termen de două zile lucrătoare de la depunerea cererii, se trimite o confirmare de primire prin intermediul bazei de date centrale.
O CPC încarcă prompt în baza de date centrală toate documentele pe care trebuie să le furnizeze în cadrul proceselor de autorizare menţionate la articolele 14 şi 15 sau al proceselor de validare menţionate la articolele 49 şi 49a, după caz. Destinatarii înregistraţi încarcă prompt toate documentele pe care le primesc de la CPC în legătură cu o cerere menţionată la primul paragraf de la prezentul alineat, cu excepţia cazului în care CPC a încărcat deja documentele respective.
O CPC are acces la baza de date centrală în ceea ce priveşte documentele pe care le-a transmis către respectiva bază de date centrală sau documentele transmise CPC prin intermediul respectivei baze de date centrale de către oricare dintre destinatarii înregistraţi sau de către colegiul menţionat la articolul 18.
(3)Autoritatea competentă transmite cererea sa de aviz, astfel cum este menţionată la articolul 17b, prin intermediul bazei de date centrale.
(4)Întrebările transmise unei CPC sau informaţiile pe care ESMA, autoritatea competentă a CPC sau membrii colegiului menţionat la articolul 18 i le solicită în perioadele de evaluare prevăzute la articolele 17, 17a, 17b, 49 şi 49a sunt transmise CPC prin intermediul bazei de date centrale şi primesc un răspuns din partea CPC prin intermediul bazei de date centrale.
(5)Autoritatea competentă a CPC notifică CPC vizată prin intermediul bazei de date centrale în cazul în care a fost întocmită o decizie ori un raport sau a fost luată o altă măsură, după caz, în temeiul articolelor 14, 15, 15a, 17, 17a, 17b, 20, 21, 30--33, 35, 37, 41, 49, 49a, 51 şi 54, precum şi cu privire la orice decizii pe care autoritatea competentă a CPC decide în mod voluntar să le comunice CPC prin intermediul bazei de date centrale.
(6)Baza de date centrală este concepută astfel încât să informeze în mod automat destinatarii înregistraţi atunci când au fost aduse modificări conţinutului său, inclusiv încărcarea, ştergerea sau înlocuirea documentelor, transmiterea de întrebări şi transmiterea de cereri de informaţii.
(7)Membrii Comitetului de supraveghere pentru CPC au acces la baza de date centrală pentru a-şi îndeplini sarcinile care le revin în temeiul articolului 24a alineatul (7). Preşedintele Comitetului de supraveghere pentru CPC poate limita accesul la unele dintre documente în cazul membrilor Comitetului de supraveghere pentru CPC menţionat la articolul 24a alineatul (2) litera (c) şi la articolul 24a alineatul (2) litera (d) punctul (ii), în cazurile justificate din motive de confidenţialitate.
Art. 18: Colegiul
(1)În termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea notificării menţionate la articolul 17 alineatul (2) al doilea paragraf litera (a), autoritatea competentă a CPC instituie un colegiu pentru facilitarea exercitării atribuţiilor menţionate la articolele 15, 17, 17a, 20, 21, 30, 31, 32, 35, 37, 41, 49, 51 şi 54. Colegiul respectiv este coprezidat şi gestionat de autoritatea competentă şi de oricare dintre membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere al CPC menţionat la articolul 24a alineatul (2) litera (b) (denumiţi în continuare «copreşedinţii»).
(2)Colegiul este alcătuit din:
a)preşedintele sau oricare dintre membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC menţionat la articolul 24a alineatul (2) literele (a) şi (b);
b)autoritatea competentă a CPC;
c)autorităţile competente responsabile de supravegherea membrilor compensatori ai CPC stabiliţi în cele trei state membre cu cele mai mari contribuţii agregate pe durata unui an la fondul de garantare al CPC menţionat la articolul 42 din prezentul regulament, precum şi, atunci când este relevant, BCE, în cadrul atribuţiilor legate de supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit în cadrul mecanismului unic de supraveghere, care îi sunt atribuite în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului (*);
(*)Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului din 15 octombrie 2013 de conferire a unor atribuţii specifice Băncii Centrale Europene în ceea ce priveşte politicile legate de supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit (JO L 287, 29.10.2013, p. 63).
c1)autorităţile competente responsabile cu supravegherea membrilor compensatori ai CPC, în afara celor menţionaţi la litera (c), cu acordul autorităţii competente a CPC. Autorităţile competente respective solicită acordul autorităţii competente a CPC de a participa la colegiu, justificându-şi cererea pe baza evaluării de către acestea a impactului pe care l-ar putea avea dificultăţile financiare ale unei CPC asupra stabilităţii financiare din statul lor membru respectiv. În cazul în care autoritatea competentă a CPC nu aprobă cererea, aceasta transmite în scris prezentarea detaliată şi completă a motivelor;
d)autorităţile competente responsabile de supravegherea locurilor de tranzacţionare deservite de CPC;
e)autorităţile competente responsabile de supravegherea CPC cu care au fost încheiate acorduri de interoperabilitate;
f)autorităţile competente care supraveghează depozitarii centrali de valori mobiliare care sunt conectaţi la CPC;
g)membrii relevanţi ai SEBC responsabili de supravegherea CPC şi membrii relevanţi ai SEBC responsabili de supravegherea CPC cu care au fost încheiate acorduri de interoperabilitate;
h)băncile centrale care emit cele mai relevante monede din Uniune în care sunt denominate instrumentele financiare compensate.
i)băncile centrale de emisiune a monedelor din Uniune în care sunt denominate instrumentele financiare compensate sau care urmează a fi compensate printr-o altă CPC decât cele menţionate la litera (h), cu acordul autorităţii competente a CPC. Băncile centrale de emisiune respective solicită acordul autorităţii competente a CPC de a participa la colegiu, justificându-şi cererea pe baza evaluării de către ele a impactului pe care l-ar putea avea dificultăţile financiare ale unei CPC asupra monedei lor de emisiune respective. În cazul în care nu aprobă cererea, autoritatea competentă a CPC transmite în scris prezentarea detaliată şi completă a motivelor.
Autoritatea competentă a CPC face publică pe site-ul său o listă cu membrii colegiului. Lista respectivă se actualizează de către autoritatea competentă a CPC, fără întârzieri nejustificate, după orice modificare a componenţei colegiului. Autoritatea competentă a CPC notifică lista respectivă către ESMA în termen de 30 de zile calendaristice de la instituirea colegiului sau de la modificarea componenţei acestuia. La primirea notificării din partea autorităţii competente a CPC, ESMA publică pe site-ul său, fără întârzieri nejustificate, lista membrilor colegiului respectiv.
(3)Autoritatea competentă a unui stat membru care nu este membră a colegiului poate solicita colegiului orice informaţii relevante pentru îndeplinirea atribuţiilor sale de supraveghere.
(4)Fără a aduce atingere responsabilităţilor care revin autorităţilor competente în temeiul prezentului regulament, colegiul este responsabil pentru:
a)elaborarea avizului menţionat la articolul 19;
b)schimbul de informaţii, inclusiv în cazul cererilor de informaţii în temeiul articolul 84;
c)aprobarea delegării voluntare de sarcini către membrii săi;
d)coordonarea programelor de examinare prudenţială pe baza evaluării riscurilor CPC; şi
e)stabilirea procedurilor şi a planurilor de urgenţă pentru situaţiile de urgenţă menţionate la articolul 24.
Copreşedinţii stabilesc datele reuniunilor colegiului şi ordinea de zi a acestor reuniuni.
Pentru a facilita exercitarea atribuţiilor conferite colegiilor în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat, membrii colegiului menţionat la alineatul (2) au dreptul să contribuie la stabilirea ordinii de zi a reuniunilor colegiului, în special prin adăugarea unor puncte pe ordinea de zi a unei reuniuni, luând în considerare rezultatul activităţii desfăşurate de mecanismul comun de monitorizare.
(5)Înfiinţarea şi funcţionarea colegiului se bazează pe un acord scris între toţi membrii acestuia.
Acordul respectiv defineşte modalităţile practice de funcţionare a colegiului, inclusiv norme detaliate privind:
(i)procedurile de vot menţionate la articolul 19 alineatul (3);
(ii)procedurile pentru stabilirea ordinii de zi a reuniunilor colegiului;
(iii)frecvenţa reuniunilor colegiului;
(iv)formatul şi aria de acoperire a informaţiilor care trebuie furnizate membrilor colegiului de autoritatea competentă a CPC, în special în ceea ce priveşte informaţiile care trebuie furnizate în conformitate cu articolul 21 alineatul (4);
(v)termenele minime corespunzătoare pentru evaluarea documentaţiei relevante de către membrii colegiului;
(vi)modalităţile de comunicare între membrii colegiului.
De asemenea, acordul poate defini atribuţiile care urmează să fie încredinţate autorităţii competente a CPC, ESMA sau unui alt membru al colegiului. În cazul unui dezacord între copreşedinţi, decizia finală este luată de autoritatea competentă, care furnizează ESMA o explicaţie motivată a deciziei sale.
(6)Pentru a asigura funcţionarea consecventă şi coerentă a colegiilor în întreaga Uniune, ESMA elaborează, în cooperare cu SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează condiţiile în care monedele din Uniune menţionate la alineatul (2) litera (h) sunt considerate drept cele mai relevante, precum şi detaliile modalităţilor practice menţionate la alineatul (5).
ESMA înaintează Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 2 ianuarie 2021.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 19: Avizul colegiului
(1)În cazul în care primeşte o cerere de aviz în temeiul prezentului regulament, colegiul menţionat la articolul 18 adoptă un aviz comun în care stabileşte dacă CPC îndeplineşte cerinţele stabilite în prezentul regulament.
Fără a se aduce atingere articolului 17 alineatul (4) al treilea paragraf litera (b), în cazul în care nu se adoptă un aviz comun în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat, colegiul menţionat la articolul 18 adoptă un aviz majoritar în acelaşi termen.
(11)În cazul în care colegiul emite un aviz în temeiul prezentului regulament, la cererea oricărui membru al colegiului şi după adoptarea cu majoritate din membrii colegiului, în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol, avizul respectiv poate include, în plus faţă de stabilirea respectării sau nu de către CPC a prezentului regulament, recomandări care vizează soluţionarea deficienţelor în gestionarea riscurilor CPC şi creşterea rezilienţei acesteia.
În cazul în care colegiul poate emite un aviz, orice bancă centrală de emisiune care este membră a colegiului în temeiul literelor (h) şi (i) din articolul 18 alineatul (2) poate adopta recomandări privind moneda pe care o emite.
(2)AEVMP facilitează adoptarea unui aviz comun în conformitate cu funcţia de coordonare generală prevăzută la articolul 31 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(3)Avizul majoritar al colegiului se adoptă cu majoritatea simplă a membrilor săi.
Pentru colegiile cu cel mult 12 membri, maximum doi membri ai colegiului care aparţin aceluiaşi stat membru au drept de vot, fiecare membru cu drept de vot dispunând de un vot. Pentru colegiile care au mai mult de 12 membri, maximum trei membri care aparţin aceluiaşi stat membru au drept de vot, fiecare membru cu drept de vot dispunând de un vot.
În cazul în care este membră a colegiului în temeiul articolului 18 alineatul (2) literele (c) şi (h), BCE deţine două voturi.
Membrii colegiului menţionaţi la articolul 18 alineatul (2) literele (a), (ca) şi (i) nu au drept de vot în ceea ce priveşte avizele colegiului.
(4)[textul din Art. 19, alin. (4) din titlul III, capitolul 1 a fost abrogat la 24-dec-2024 de Art. 1, punctul 19., alin. (B) din Regulamentul 2987/27-nov-2024]
Art. 20: Retragerea autorizaţiei
(1)Fără a aduce atingere articolului 22 alineatul (3), autoritatea competentă a unei CPC retrage, integral sau parţial, autorizaţia în cazul în care CPC:
a)nu a utilizat autorizaţia în termen de 12 luni;
b)nu a utilizat o autorizaţie pentru un serviciu sau o activitate de compensare pentru o clasă de instrumente financiare derivate, titluri de valoare, alte instrumente financiare sau instrumente nefinanciare, în termen de 12 luni de la data la care a fost acordată autorizaţia sau de la data la care CPC a oferit ultima dată un astfel de serviciu sau activitate de compensare;
c)renunţă în mod explicit la autorizaţie;
d)nu a prestat servicii sau nu a desfăşurat nicio activitate în ultimele 12 luni într-o clasă de instrumente financiare derivate, titluri de valoare, alte instrumente financiare sau instrumente nefinanciare care fac obiectul unei autorizaţii;
e)a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau prin orice altă modalitate incorectă;
f)nu mai îndeplineşte condiţiile în care a fost acordată autorizaţia şi nu a luat măsura corectivă în intervalul de timp stabilit; sau
g)încalcă în mod grav şi repetat oricare dintre cerinţele prevăzute de prezentul regulament.
(2)În cazul în care autoritatea competentă a CPC retrage autorizaţia CPC în conformitate cu alineatul (1), ea poate limita retragerea autorizaţiei la un anumit serviciu sau o anumită activitate de compensare pentru una sau mai multe categorii de instrumente financiare derivate, titluri de valoare, alte instrumente financiare sau instrumente nefinanciare.
(3)Înainte ca autoritatea competentă a CPC să ia decizia de a retrage integral sau parţial autorizaţia CPC, inclusiv pentru unul sau mai multe servicii sau activităţi de compensare din una sau mai multe clase de instrumente financiare derivate, titluri de valoare, alte instrumente financiare sau instrumente nefinanciare în temeiul alineatului (1), aceasta solicită, în conformitate cu articolul 17, avizul ESMA şi al colegiului menţionat la articolul 18 cu privire la necesitatea de a retrage, integral sau parţial, autorizaţia CPC, cu excepţia cazului în care trebuie luată de urgenţă o decizie.
(4)ESMA sau orice membru al colegiului menţionat la articolul 18 poate cere în orice moment autorităţii competente a CPC să examineze dacă CPC îndeplineşte în continuare condiţiile în care a fost acordată autorizaţia.
(5)În cazul în care autoritatea competentă a CPC decide să retragă autorizaţia CPC, integral sau parţial, inclusiv pentru unul sau mai multe servicii sau activităţi de compensare din una sau mai multe clase de instrumente financiare derivate, titluri de valoare, alte instrumente financiare sau instrumente nefinanciare, decizia respectivă produce efecte în întreaga Uniune, iar autoritatea competentă a CPC informează CPC, prin intermediul bazei de date centrale, fără întârzieri nejustificate.
Art. 21: Examinare şi evaluare
(1)Autorităţile competente menţionate la articolul 22 întreprind cel puţin toate acţiunile următoare în raport cu o CPC:
a)examinarea acordurilor, strategiilor, proceselor şi mecanismelor puse în aplicare de CPC pentru a respecta prezentul regulament;
b)examinarea serviciilor sau activităţilor furnizate de CPC, în special serviciile sau activităţile furnizate în urma aplicării unei proceduri accelerate în temeiul articolului 17a sau 49a;
c)evaluarea riscurilor, inclusiv a riscurilor financiare şi operaţionale, la care este sau ar putea fi expusă CPC;
d)examinarea modificărilor puse în aplicare de CPC în conformitate cu articolul 15a.
(2)Examinarea şi evaluarea menţionate la alineatul (1) vizează toate cerinţele privind CPC prevăzute în prezentul regulament. Autoritatea competentă a CPC poate solicita asistenţă din partea ESMA în oricare dintre activităţile sale de supraveghere, inclusiv cele enumerate la alineatul (1).
(3)Autorităţile competente stabilesc, după ce au analizat informaţiile furnizate de ESMA şi de colegiul menţionat la articolul 18, frecvenţa şi gradul de detaliu ale examinării şi evaluării menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, ţinând seama în mod deosebit de dimensiunea, importanţa sistemică, natura, amploarea şi complexitatea activităţilor CPC-urilor vizate, de interconectarea acestora cu alte infrastructuri ale pieţelor financiare şi de priorităţile stabilite de ESMA în materie de supraveghere în conformitate cu articolul 24a alineatul (7) primul paragraf litera (ba). Autorităţile competente actualizează examinarea şi evaluarea cel puţin o dată pe an.
CPC-urile fac obiectul unor inspecţii la faţa locului efectuate de autoritatea competentă a CPC cel puţin o dată pe an. Autoritatea competentă a CPC informează ESMA cu privire la orice inspecţie planificată la faţa locului cu o lună înainte ca o astfel de inspecţie să aibă loc, cu excepţia cazului în care decizia de a efectua o inspecţie la faţa locului este luată într-o situaţie de urgenţă, caz în care autoritatea competentă a CPC informează ESMA de îndată ce se ia decizia respectivă. ESMA poate solicita să fie invitată la inspecţii la faţa locului.
În cazul în care, în urma unei cereri din partea ESMA în temeiul celui de al doilea paragraf, autoritatea competentă a CPC refuză să invite ESMA la o inspecţie la faţa locului, ea furnizează o explicaţie motivată pentru acest refuz.
Fără a aduce atingere celui de al doilea şi al treilea paragraf, autoritatea competentă a CPC transmite ESMA şi membrilor colegiului menţionat la articolul 18 orice informaţii relevante primite de la CPC în legătură cu toate inspecţiile la faţa locului pe care le efectuează.
(4)Autoritatea competentă a CPC transmite cu regularitate ESMA şi colegiului menţionat la articolul 18, cel puţin o dată pe an, un raport cu privire la analiza şi rezultatele examinării şi evaluării menţionate la alineatul (1), în care indică, de asemenea, dacă autoritatea competentă a CPC a solicitat vreo acţiune corectivă sau a impus vreo sancţiune.
Raportul acoperă un an calendaristic şi este prezentat ESMA şi colegiului menţionat la articolul 18 până la data de 30 martie a anului calendaristic următor. Raportul respectiv face obiectul unui aviz al colegiului menţionat la articolul 18, în temeiul articolului 19, şi al unui aviz al ESMA, în temeiul articolului 24a alineatul (7) primul paragraf litera (bc), emise în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 17b.
ESMA poate solicita organizarea unei reuniuni ad-hoc cu CPC şi cu autoritatea sa competentă. ESMA poate solicita o astfel de reuniune în oricare dintre următoarele cazuri:
a)dacă există o situaţie de urgenţă în temeiul articolului 24;
b)dacă ESMA a identificat preocupări semnificative cu privire la respectarea de către CPC a cerinţelor prezentului regulament;
c)dacă ESMA consideră că activitatea CPC ar putea avea un impact transfrontalier negativ asupra membrilor săi compensatori sau asupra clienţilor acestora.
Colegiul menţionat la articolul 18 este informat că va avea loc o reuniune şi primeşte un rezumat al principalelor rezultate ale reuniunii respective.
(41)ESMA poate solicita autorităţilor competente să îi furnizeze informaţiile necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile care îi revin în temeiul prezentului articol, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 35 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(5)Autorităţile competente impun oricărei CPC care nu îndeplineşte cerinţele prevăzute de prezentul regulament să ia cât mai devreme măsurile necesare pentru remedierea situaţiei.
(6)Până la 2 ianuarie 2021, pentru a asigura consecvenţa în ceea ce priveşte formatul, frecvenţa şi gradul de detaliu ale examinării efectuate de autorităţile naţionale competente în conformitate cu prezentul articol, ESMA emite ghiduri, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, pentru a aduce precizări suplimentare, într-un mod care este în concordanţă cu dimensiunea, structura şi organizarea internă ale CPC, precum şi cu natura, amploarea şi complexitatea activităţilor acestora, cu privire la procedurile şi metodologiile comune pentru procesul de supraveghere şi evaluare menţionate la alineatele (1) şi (2) şi la alineatul (3) primul paragraf din prezentul articol.