Art. 21. - Art. 21: Examinare şi evaluare - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii

Acte UE

Jurnalul Oficial 201L

În vigoare
Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
Art. 21: Examinare şi evaluare
(1)Autorităţile competente menţionate la articolul 22 întreprind cel puţin toate acţiunile următoare în raport cu o CPC:
a)examinarea acordurilor, strategiilor, proceselor şi mecanismelor puse în aplicare de CPC pentru a respecta prezentul regulament;
b)examinarea serviciilor sau activităţilor furnizate de CPC, în special serviciile sau activităţile furnizate în urma aplicării unei proceduri accelerate în temeiul articolului 17a sau 49a;
c)evaluarea riscurilor, inclusiv a riscurilor financiare şi operaţionale, la care este sau ar putea fi expusă CPC;
d)examinarea modificărilor puse în aplicare de CPC în conformitate cu articolul 15a.

(2)Examinarea şi evaluarea menţionate la alineatul (1) vizează toate cerinţele privind CPC prevăzute în prezentul regulament. Autoritatea competentă a CPC poate solicita asistenţă din partea ESMA în oricare dintre activităţile sale de supraveghere, inclusiv cele enumerate la alineatul (1).

(3)Autorităţile competente stabilesc, după ce au analizat informaţiile furnizate de ESMA şi de colegiul menţionat la articolul 18, frecvenţa şi gradul de detaliu ale examinării şi evaluării menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, ţinând seama în mod deosebit de dimensiunea, importanţa sistemică, natura, amploarea şi complexitatea activităţilor CPC-urilor vizate, de interconectarea acestora cu alte infrastructuri ale pieţelor financiare şi de priorităţile stabilite de ESMA în materie de supraveghere în conformitate cu articolul 24a alineatul (7) primul paragraf litera (ba). Autorităţile competente actualizează examinarea şi evaluarea cel puţin o dată pe an.
CPC-urile fac obiectul unor inspecţii la faţa locului efectuate de autoritatea competentă a CPC cel puţin o dată pe an. Autoritatea competentă a CPC informează ESMA cu privire la orice inspecţie planificată la faţa locului cu o lună înainte ca o astfel de inspecţie să aibă loc, cu excepţia cazului în care decizia de a efectua o inspecţie la faţa locului este luată într-o situaţie de urgenţă, caz în care autoritatea competentă a CPC informează ESMA de îndată ce se ia decizia respectivă. ESMA poate solicita să fie invitată la inspecţii la faţa locului.
În cazul în care, în urma unei cereri din partea ESMA în temeiul celui de al doilea paragraf, autoritatea competentă a CPC refuză să invite ESMA la o inspecţie la faţa locului, ea furnizează o explicaţie motivată pentru acest refuz.
Fără a aduce atingere celui de al doilea şi al treilea paragraf, autoritatea competentă a CPC transmite ESMA şi membrilor colegiului menţionat la articolul 18 orice informaţii relevante primite de la CPC în legătură cu toate inspecţiile la faţa locului pe care le efectuează.

(4)Autoritatea competentă a CPC transmite cu regularitate ESMA şi colegiului menţionat la articolul 18, cel puţin o dată pe an, un raport cu privire la analiza şi rezultatele examinării şi evaluării menţionate la alineatul (1), în care indică, de asemenea, dacă autoritatea competentă a CPC a solicitat vreo acţiune corectivă sau a impus vreo sancţiune.
Raportul acoperă un an calendaristic şi este prezentat ESMA şi colegiului menţionat la articolul 18 până la data de 30 martie a anului calendaristic următor. Raportul respectiv face obiectul unui aviz al colegiului menţionat la articolul 18, în temeiul articolului 19, şi al unui aviz al ESMA, în temeiul articolului 24a alineatul (7) primul paragraf litera (bc), emise în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 17b.
ESMA poate solicita organizarea unei reuniuni ad-hoc cu CPC şi cu autoritatea sa competentă. ESMA poate solicita o astfel de reuniune în oricare dintre următoarele cazuri:
a)dacă există o situaţie de urgenţă în temeiul articolului 24;
b)dacă ESMA a identificat preocupări semnificative cu privire la respectarea de către CPC a cerinţelor prezentului regulament;
c)dacă ESMA consideră că activitatea CPC ar putea avea un impact transfrontalier negativ asupra membrilor săi compensatori sau asupra clienţilor acestora.
Colegiul menţionat la articolul 18 este informat că va avea loc o reuniune şi primeşte un rezumat al principalelor rezultate ale reuniunii respective.
(41)ESMA poate solicita autorităţilor competente să îi furnizeze informaţiile necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile care îi revin în temeiul prezentului articol, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 35 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(5)Autorităţile competente impun oricărei CPC care nu îndeplineşte cerinţele prevăzute de prezentul regulament să ia cât mai devreme măsurile necesare pentru remedierea situaţiei.
(6)Până la 2 ianuarie 2021, pentru a asigura consecvenţa în ceea ce priveşte formatul, frecvenţa şi gradul de detaliu ale examinării efectuate de autorităţile naţionale competente în conformitate cu prezentul articol, ESMA emite ghiduri, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, pentru a aduce precizări suplimentare, într-un mod care este în concordanţă cu dimensiunea, structura şi organizarea internă ale CPC, precum şi cu natura, amploarea şi complexitatea activităţilor acestora, cu privire la procedurile şi metodologiile comune pentru procesul de supraveghere şi evaluare menţionate la alineatele (1) şi (2) şi la alineatul (3) primul paragraf din prezentul articol.