Titlul ii - TRANSPARENŢĂ PENTRU LOCURILE DE TRANZACŢIONARE - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
TITLUL II:TRANSPARENŢĂ PENTRU LOCURILE DE TRANZACŢIONARE
Art. 3: Cerinţe privind transparenţa pretranzacţionare pentru locurile de tranzacţionare în ceea ce priveşte acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare
(1)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare fac publice preţurile curente de cumpărare şi de vânzare, precum şi amploarea intereselor de tranzacţionare exprimate la aceste preţuri, afişate de sistemele lor pentru acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate şi alte instrumente financiare similare tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare. Această cerinţă se aplică, de asemenea, exprimărilor executabile ale interesului. Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare pun aceste informaţii la dispoziţia publicului în mod continuu, în timpul programului normal de tranzacţionare.
(2)Cerinţele de transparenţă menţionate la alineatul (1) sunt calibrate pentru diferitele tipuri de sisteme de tranzacţionare, inclusiv sisteme pe bază de registru de ordine sau pe bază de cotaţii, precum şi sisteme de tranzacţionare hibride sau sisteme de tranzacţionare cu licitaţie periodică.
(3)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare asigură accesul firmelor de investiţii care sunt obligate să îşi publice preţurile la acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate şi alte instrumente financiare similare în conformitate cu articolul 14, în condiţii comerciale rezonabile şi pe bază nediscriminatorie, la mecanismele pe care le utilizează pentru a face publice informaţiile menţionate la alineatul (1).
Art. 4: Derogări pentru instrumentele de capital propriu
(1)Autorităţile competente au atribuţiile necesare pentru a exonera operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare de obligaţia de a face publice informaţiile menţionate la articolul 3 alineatul (1) pentru:
a)sistemele pentru corelarea ordinelor, bazate pe o metodologie de tranzacţionare conform căreia preţul instrumentului financiar menţionat la articolul 3 alineatul (1) este determinat de locul de tranzacţionare în care instrumentul financiar respectiv a fost acceptat prima dată la tranzacţionare sau de piaţa cea mai pertinentă în ceea ce priveşte lichiditatea, dacă preţul de referinţă respectiv este publicat pe scară largă şi este considerat de către participanţii pe piaţă ca fiind un preţ de referinţă fiabil. Utilizarea continuă a acestei derogări face obiectul condiţiilor prevăzute la articolul 5;
b)sistemele care oficializează tranzacţii negociate care:
(i)sunt efectuate în cadrul actualului spread ponderat la volum reflectat în registrul de ordine sau al preţurilor formatorilor de piaţă ai locului de tranzacţionare care operează sistemul respectiv;

(ii)sunt efectuate cu acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate sau alte instrumente financiare similare nelichide care nu intră în sfera definiţiei pieţei lichide şi sunt efectuate într-o marjă procentuală faţă de un preţ de referinţă corespunzător, fiind vorba de o marjă procentuală şi, respectiv, de un preţ de referinţă stabilite în prealabil de operatorul sistemului; sau
(iii)fac obiectul altor condiţii decât preţul actual de piaţă pentru instrumentul financiar respectiv;
c)ordine de dimensiuni mari în comparaţie cu mărimea standard de piaţă;
d)ordine menţinute într-un sistem de administrare a ordinelor utilizat de locul de tranzacţionare în aşteptarea publicării.
(2)Preţul de referinţă menţionat la alineatul (1) litera (a) se stabileşte prin obţinerea:
a)punctul de mijloc dintre preţul actual de vânzare şi cel de cumpărare de la locul de tranzacţionare în care instrumentul financiar respectiv a fost acceptat prima dată la tranzacţionare sau de pe piaţa cea mai pertinentă în ceea ce priveşte lichiditatea; sau
b)atunci când nu este disponibil preţul menţionat la litera (a), preţul de deschidere sau de închidere a şedinţei de tranzacţionare pertinente.
Ordinele fac referire la preţurile menţionate la litera (b) doar în afara etapei de tranzacţionare continuă a şedinţei de tranzacţionare pertinente.
(3)În cazul în care locurile de tranzacţionare exploatează sisteme care oficializează tranzacţii negociate în conformitate cu alineatul (1) litera (b) punctul (i):
a)tranzacţiile respective se execută în conformitate cu regulile locului de tranzacţionare;
b)locul de tranzacţionare asigură existenţa unor mecanisme, sisteme şi proceduri prin care să se evite şi să se depisteze abuzul de piaţă sau tentativele de abuz de piaţă în raport cu tranzacţiile negociate în cauză în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014;
c)locul de tranzacţionare înfiinţează, menţine şi aplică sisteme prin care să se depisteze tentativele de utilizare a derogării pentru a eluda alte cerinţe din prezentul regulament sau din Directiva 2014/65/UE şi să se raporteze aceste tentative autorităţii competente.
În cazul în care acordă o derogare în temeiul alineatului (1) litera (b) punctul (i) sau (iii), o autoritate competentă monitorizează modul în care locul de tranzacţionare utilizează derogarea, pentru a se asigura că sunt respectate condiţiile de utilizare a derogării.
(4)Înainte de acordarea unei derogări în conformitate cu alineatul (1), autorităţile competente notifică ESMA şi celorlalte autorităţi competente utilizarea prevăzută pentru fiecare derogare şi furnizează o explicaţie referitoare la funcţionarea acesteia, inclusiv detaliile referitoare la locul de tranzacţionare, în cazul în care preţul de referinţă este stabilit în conformitate cu alineatul (1) litera (a). Intenţia de a acorda o derogare se notifică cu cel puţin patru luni înainte de data la care derogarea ar urma să producă efecte. În termen de două luni de la primirea notificării, ESMA emite un aviz neobligatoriu către autoritatea competentă în cauză, evaluând compatibilitatea fiecărei derogări cu cerinţele stabilite la alineatul (1) şi precizate în standardele tehnice de reglementare adoptate în conformitate cu alineatul (6). În cazul în care autoritatea competentă respectivă acordă o derogare şi o autoritate competentă dintr-un alt stat membru nu este de acord cu acest lucru, ea poate sesiza din nou ESMA, care poate acţiona în conformitate cu atribuţiile care îi sunt conferite în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. ESMA monitorizează aplicarea derogărilor şi prezintă Comisiei un raport anual cu privire la modul în care acestea sunt aplicate în practică.
(5)Din proprie iniţiativă sau la cererea unei alte autorităţi competente, o autoritate competentă poate retrage o derogare acordată în temeiul alineatului (1), astfel cum se specifică la alineatul (6), în cazul în care constată că derogarea este utilizată într-un mod care se îndepărtează de la scopul său iniţial sau în cazul în care consideră că derogarea este folosită pentru a eluda normele stabilite la prezentul articol.
Autorităţile competente informează ESMA şi alte autorităţi competente cu privire la o astfel de retragere, prezentând o justificare exhaustivă a deciziei lor.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili următoarele:
a)detaliile privind datele pretranzacţionare, intervalul preţurilor de cumpărare şi de vânzare sau al cotaţiilor propuse de formatorii de piaţă desemnaţi, precum şi amploarea intereselor de tranzacţionare la aceste preţuri, care trebuie publicate pentru fiecare clasă de instrumente financiare vizată, în conformitate cu articolul 3 alineatul (1), ţinând seama de calibrarea necesară pentru diferitele tipuri de sisteme de tranzacţionare, conform articolului 3 alineatul (2);

b)piaţa cea mai pertinentă în ceea ce priveşte lichiditatea unui instrument financiar în conformitate cu alineatul (1) litera (a);
c)caracteristicile specifice ale unei tranzacţii negociate, în funcţie de diferitele modalităţi în care membrul sau participantul din cadrul unui loc de tranzacţionare poate executa o asemenea tranzacţie;
d)tranzacţiile negociate care nu contribuie la formarea preţurilor şi care se prevalează de derogarea prevăzută la alineatul (1) litera (b) punctul (iii);
e)mărimea ordinelor de dimensiuni mari şi tipul şi mărimea minimă a ordinelor menţinute într-un sistem de administrare a ordinelor utilizat de un loc de tranzacţionare în aşteptarea publicării, care pot fi exceptate de la obligaţia de publicare pretranzacţionare în temeiul alineatului (1), pentru toate clasele de instrumente financiare vizate.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(7)Derogările acordate de autorităţile competente în conformitate cu articolul 29 alineatul (2) şi articolul 44 alineatul (2) din Directiva 2004/39/CE şi cu articolele 18,19 şi 20 din Regulamentul (CE) nr. 1287/2006 înainte de 3 ianuarie 2018 sunt reexaminate de ESMA până la 3 ianuarie 2019. ESMA emite un aviz către autoritatea competentă în cauză prin care evaluează compatibilitatea neîntreruptă a fiecărei derogări în parte cu cerinţele prevăzute în prezentul regulament şi în orice act delegat şi standard tehnic de reglementare bazat pe prezentul regulament.

Art. 5: Plafon pentru volum
(1)Locurile de tranzacţionare suspendă utilizarea derogării menţionate la articolul 4 alineatul (1) litera (a) în cazul în care procentajul tranzacţiilor efectuate în Uniune cu un instrument financiar în temeiul derogării respective depăşeşte 7 % din volumul total al tranzacţiilor cu instrumentul financiar respectiv în Uniune. Locurile de tranzacţionare îşi bazează decizia de a suspenda aplicarea derogării respective pe datele publicate de ESMA în conformitate cu alineatul (4) din prezentul articol şi iau această decizie în termen de două zile lucrătoare de la publicarea datelor respective, pe o perioadă de trei luni.

(2)[textul din Art. 5, alin. (2) din titlul II, capitolul 1 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 4., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(3)[textul din Art. 5, alin. (3) din titlul II, capitolul 1 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 4., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(4)În termen de şapte zile lucrătoare după sfârşitul lunilor martie, iunie, septembrie şi decembrie din fiecare an calendaristic, ESMA publică volumul total al tranzacţiilor cu fiecare instrument financiar la nivelul Uniunii din ultimele 12 luni, procentajele tranzacţiilor cu fiecare instrument financiar efectuate pe tot teritoriul Uniunii şi în fiecare loc de tranzacţionare în temeiul derogării respective în ultimele 12 luni, precum şi metodologia utilizată pentru a calcula respectivele procentaje ale tranzacţiilor cu fiecare instrument financiar.

(5)[textul din Art. 5, alin. (5) din titlul II, capitolul 1 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 4., alin. (E) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(6)[textul din Art. 5, alin. (6) din titlul II, capitolul 1 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 4., alin. (E) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(7)Pentru a asigura o bază fiabilă pentru monitorizarea tranzacţiilor care se desfăşoară în conformitate cu derogarea menţionată la articolul 4 alineatul (1) litera (a) şi pentru a stabili dacă limita menţionată la alineatul (1) a fost depăşită, operatorii locurilor de tranzacţionare asigură existenţa unor sisteme şi proceduri care să permită identificarea tuturor tranzacţiilor care au avut loc în locul de tranzacţionare respectiv în conformitate cu derogarea respectivă.

(8)Perioada în care ESMA publică datele de tranzacţionare, pentru care se monitorizează tranzacţiile cu instrumentele financiare care fac obiectul derogării, începe la 29 septembrie 2025.

(9)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica metoda, inclusiv semnalarea tranzacţiilor, prin care compilează, calculează şi publică datele despre tranzacţii, astfel cum se indică la alineatul (4), pentru a asigura măsurarea corectă a volumului total al tranzacţiilor cu fiecare instrument financiar şi a procentajelor tranzacţiilor care aplică derogarea la nivelul Uniunii.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 martie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(10)Până la 29 septembrie 2027 şi, ulterior, din doi în doi ani, ESMA prezintă Comisiei un raport de evaluare a plafonului de volum prevăzut la alineatul (1), ţinând seama de stabilitatea financiară, de cele mai bune practici internaţionale, de competitivitatea întreprinderilor din Uniune, de intensitatea impactului asupra pieţei, precum şi de eficienţa formării preţurilor.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 50, pentru a modifica prezentul regulament prin ajustarea pragului de volum prevăzută la alineatul (1) din prezentul articol. În scopul prezentului paragraf, Comisia ţine seama de raportul întocmit de ESMA menţionat la primul paragraf al prezentului alineat, de evoluţiile internaţionale şi de standardele convenite la nivel unional sau internaţional.

Art. 6: Cerinţe privind transparenţa posttranzacţionare pentru locurile de tranzacţionare în ceea ce priveşte acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare
(1)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare fac publice preţul, volumul şi momentul tranzacţiilor executate în ceea ce priveşte acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare tranzacţionate în locul de tranzacţionare în cauză. Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare fac publice detaliile tuturor acestor tranzacţii pe cât posibil, din punct de vedere tehnic, în timp real.
(2)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare asigură accesul firmelor de investiţii care sunt obligate să publice detaliile tranzacţiilor lor cu acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate şi alte instrumente financiare similare în conformitate cu articolul 20, în condiţii comerciale rezonabile şi pe bază nediscriminatorie, la mecanismele pe care le utilizează pentru a face publice informaţiile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol.
Art. 7: Autorizarea publicării decalate
(1)Autorităţile competente au atribuţiile necesare pentru a autoriza operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare să prevadă decalarea publicării informaţiilor detaliate în funcţie de tipul şi de mărimea tranzacţiilor.
Mai precis, autorităţile competente pot autoriza publicarea decalată în cazul tranzacţiilor de dimensiuni mari în comparaţie cu dimensiunea normală de piaţă pentru acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare în cauză, sau pentru categoria de acţiuni, de certificate de depozit, de fonduri tranzacţionate la bursă, de certificate sau de alte instrumente financiare similare în cauză.
Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare obţin aprobarea prealabilă a autorităţii competente privind măsurile propuse pentru publicarea decalată a tranzacţiilor şi prezintă aceste măsuri cu claritate participanţilor de pe piaţă şi publicului în general. ESMA monitorizează aplicarea acestor măsuri vizând publicarea decalată a tranzacţiilor şi prezintă Comisiei un raport anual cu privire la modul în care ele sunt aplicate în practică.
În cazul în care o autoritate competentă autorizează publicarea decalată, iar o autoritate competentă dintr-un alt stat membru nu este de acord cu decalarea sau cu aplicarea efectivă a autorizaţiei acordate, respectiva autoritate competentă poate sesiza din nou ESMA, care poate acţiona în conformitate cu atribuţiile care îi sunt conferite în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(2)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili următoarele elemente, astfel încât să permită publicarea informaţiilor prevăzute la articolul 64 din Directiva 2014/65/UE:
a)detaliile referitoare la tranzacţii pe care firmele de investiţii, inclusiv operatorii independenţi, precum şi operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare le pun la dispoziţia publicului pentru fiecare clasă de instrumente financiare în cauză, în conformitate cu articolul 6 alineatul (1), inclusiv identificatorii diferitelor tipuri de tranzacţii publicate în temeiul articolului 6 alineatul (1) şi al articolului 20, făcând diferenţa între cele determinate de factori legaţi în principal de evaluarea instrumentelor financiare şi cele determinate de alţi factori;
b)limita de timp care ar fi considerată conformă cu obligaţia de a publica într-un termen cât mai apropiat de timpul real, inclusiv în cazul în care tranzacţiile sunt executate în afara programului obişnuit de tranzacţionare;
c)condiţiile de autorizare a publicării decalate a detaliilor referitoare la tranzacţii în cazul fiecărei clase de instrumente financiare vizate, pentru firmele de investiţii, inclusiv operatorii independenţi, precum şi operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol şi cu articolul 20 alineatul (1);
d)criteriile care trebuie aplicate pentru a determina tranzacţiile pentru care, datorită mărimii acestora sau categoriei de acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate sau alte instrumente financiare similare în cauză, inclusiv profilului lor de lichiditate, această publicare decalată este autorizată, pentru fiecare clasă de instrumente financiare vizată.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 8: Cerinţe privind transparenţa pretranzacţionare aplicabile locurilor de tranzacţionare în ceea ce priveşte obligaţiunile, produsele financiare structurate şi certificatele de emisii
(1)Atunci când aplică un registru central de ordine-limită sau un sistem de tranzacţionare cu licitaţie periodică, operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare fac publice preţurile curente de cumpărare şi de vânzare, precum şi amploarea intereselor de tranzacţionare exprimate la aceste preţuri care sunt publicate prin sistemele lor pentru obligaţiuni, produse financiare structurate şi certificatele de emisii. Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii respective pun aceste informaţii la dispoziţia publicului în mod continuu, în timpul programului normal de tranzacţionare.

(2)Cerinţele de transparenţă menţionate la alineatul (1) se calibrează în funcţie de diferitele tipuri de sisteme de tranzacţionare.

(3)[textul din Art. 8, alin. (3) din titlul II, capitolul 2 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 5., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(4)[textul din Art. 8, alin. (4) din titlul II, capitolul 2 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 5., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
Art. 8a: Cerinţe privind transparenţa pretranzacţionare aplicabile locurilor de tranzacţionare în ceea ce priveşte instrumentele financiare derivate
(1)Atunci când aplică un registru central de ordine-limită sau un sistem de tranzacţionare cu licitaţie periodică, operatorii de piaţă care exploatează un loc de tranzacţionare fac publice preţurile curente de cumpărare şi de vânzare, precum şi amploarea intereselor de tranzacţionare exprimate la aceste preţuri care sunt publicate prin sistemele lor pentru instrumente financiare derivate tranzacţionate la bursă. Operatorii de piaţă respectivi pun aceste informaţii la dispoziţia publicului în mod continuu, în timpul programului normal de tranzacţionare.
(2)Atunci când aplică un registru central de ordine-limită sau un sistem de tranzacţionare cu licitaţie periodică, operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un MTF sau un OTF fac publice preţurile curente de cumpărare şi de vânzare, precum şi amploarea intereselor de tranzacţionare exprimate la aceste preţuri care sunt publicate prin sistemele lor pentru instrumente financiare derivate extrabursiere denominate în euro, dolari SUA sau lire sterline şi care:
a)fac obiectul obligaţiei de compensare în temeiul titlului II din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, sunt compensate la nivel central şi, în ce priveşte instrumentele financiare derivate pe rata dobânzii, au un termen convenit contractual de 1, 2, 3, 5, 7, 10, 12, 15, 20, 25 sau 30 de ani;
b)sunt swapuri pe riscul de credit având la bază o singură semnătură care se raportează la o bancă de importanţă sistemică mondială şi care sunt compensate la nivel central; sau
c)sunt swapuri pe riscul de credit care se raportează la un indice care cuprinde bănci de importanţă sistemică globală şi care sunt compensate la nivel central.
Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii respective pun aceste informaţii la dispoziţia publicului în mod continuu, în timpul programului normal de tranzacţionare.
(3)Cerinţele de transparenţă menţionate la alineatele (1) şi (2) se calibrează în funcţie de diferitele tipuri de sisteme de tranzacţionare.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 50 pentru a modifica alineatul (2) primul paragraf din prezentul articol în ceea ce priveşte instrumentele financiare derivate extrabursiere care fac obiectul cerinţelor de transparenţă prevăzute la paragraful respectiv, în funcţie de evoluţiile pieţei.
Art. 8b: Cerinţe privind transparenţa pretranzacţionare aplicabile locurilor de tranzacţionare în ceea ce priveşte ordinele de tip «pachet»
(1)Atunci când aplică un registru central de ordine-limită sau un sistem de tranzacţionare cu licitaţie periodică, operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare fac publice preţurile curente de cumpărare şi de vânzare, precum şi amploarea intereselor de tranzacţionare exprimate la aceste preţuri care sunt publicate prin sistemele lor pentru ordinele de tip «pachet» compuse din obligaţiuni, produse financiare structurate, certificatele de emisii sau produse financiare derivate. Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii respective pun aceste informaţii la dispoziţia publicului în mod continuu, în timpul programului normal de tranzacţionare.
(2)Cerinţele de transparenţă menţionate la alineatul (1) se calibrează în funcţie de diferitele tipuri de sisteme de tranzacţionare.

Art. 9: Derogări pentru obligaţiuni, produse financiare structurate, certificate de emisii, instrumente financiare derivate şi ordine de tip «pachet »
(1)Autorităţile competente au atribuţiile necesare pentru a exonera operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare de obligaţia de a face publice informaţiile menţionate la articolul 8 alineatul (1), articolul 8a alineatele (1) şi (2) şi articolul 8b alineatul (1) pentru:
a)ordinele de dimensiuni mari în comparaţie cu dimensiunea normală de piaţă şi ordinele menţinute într-un sistem de administrare a ordinelor utilizat de locul de tranzacţionare, în aşteptarea publicării;
b)[textul din Art. 9, alin. (1), litera B. din titlul II, capitolul 2 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 7., alin. (B) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
c)instrumentele financiare derivate extrabursiere care nu fac obiectul obligaţiei de tranzacţionare menţionate la articolul 28 şi pentru care nu există o piaţă lichidă, precum şi alte instrumente financiare pentru care nu există o piaţă lichidă;

d)ordine în scopul executării unui schimb pentru active fizice;
e)ordine de tip «pachet» care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
(i)cel puţin una dintre componentele lor este un instrument financiar pentru care nu există o piaţă lichidă, cu excepţia cazului în care există o piaţă lichidă pentru ordinul de tip «pachet» în ansamblul său;
(ii)cel puţin una dintre componentele lor este de dimensiuni mari în comparaţie cu dimensiunea normală de piaţă, cu excepţia cazului în care există o piaţă lichidă pentru ordinul de tip «pachet» în ansamblul său;
[textul din Art. 9, alin. (1), litera E. din titlul II, capitolul 2 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 7., alin. (B) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(2)Înainte de acordarea unei derogări în conformitate cu alineatul (1), autorităţile competente notifică ESMA şi celorlalte autorităţi competente utilizarea prevăzută pentru fiecare derogare şi furnizează o explicaţie referitoare la funcţionarea acesteia. Intenţia de a acorda o derogare se notifică cu cel puţin patru luni înainte de data la care derogarea ar urma să producă efecte. În termen de două luni de la primirea notificării, ESMA emite un aviz către autoritatea competentă în cauză, evaluând compatibilitatea derogării cu cerinţele stabilite la alineatul (1) şi precizate în standardele tehnice de reglementare adoptate în conformitate cu alineatul (5). În cazul în care autoritatea competentă respectivă acordă o derogare, iar o autoritate competentă dintr-un alt stat membru nu este de acord, aceasta poate sesiza din nou ESMA, care poate acţiona în conformitate cu atribuţiile care îi sunt conferite în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. ESMA monitorizează aplicarea derogărilor şi prezintă Comisiei un raport anual cu privire la modul în care acestea sunt aplicate în practică.
(21)Autorităţile competente pot exonera fiecare componentă individuală a unui ordin de tip «pachet» de obligaţia menţionată la articolul 8b alineatul (1).

(3)Din proprie iniţiativă sau la solicitarea altor autorităţi competente sau a ESMA, autorităţile competente pot retrage o derogare acordată în temeiul alineatului (1) în cazul în care constată că derogarea este aplicată într-un mod care se îndepărtează de la scopul său iniţial sau în cazul în care consideră că derogarea este folosită pentru a eluda cerinţele stabilite în prezentul articol.
Autorităţile competente informează ESMA şi alte autorităţi competente cu privire la o astfel de retragere, fără întârziere şi înainte ca aceasta să intre în vigoare, prezentând o justificare exhaustivă a deciziei lor.
(4)Autoritatea competentă responsabilă cu supravegherea unuia sau mai multor locuri de tranzacţionare în care este tranzacţionată o clasă de obligaţiuni, produse financiare structurate, certificate de emisii sau instrumente financiare derivate poate suspenda temporar obligaţiile menţionate la articolul 8 în cazul în care lichiditatea acelei clase de instrumente financiare scade sub un anumit prag. Pragul în cauză se stabileşte pe baza unor criterii obiective care sunt specifice pieţei instrumentului financiar vizat. Informaţia privind această suspendare temporară se publică pe site-ul de internet al autorităţii competente responsabile şi se comunică ESMA. ESMA publică această suspendare temporară pe site-ul său de internet.
Suspendarea temporară este valabilă pentru o perioadă iniţială care nu depăşeşte trei luni de la data publicării sale pe site-ul de internet al autorităţii competente responsabile. O astfel de suspendare poate fi reînnoită pentru perioade suplimentare care nu depăşesc trei luni fiecare, dacă motivele cărora li se datorează suspendarea temporară se menţin în continuare. În cazul în care suspendarea temporară nu este reînnoită după perioada de trei luni, aceasta încetează în mod automat.
Înainte de a suspenda sau de a reînnoi suspendarea temporară a obligaţiilor menţionate la articolul 8, autoritatea competentă responsabilă notifică ESMA intenţia sa şi oferă o explicaţie în acest sens. ESMA emite, cât mai curând posibil, un aviz către autoritatea competentă precizând dacă, în opinia sa, se justifică sau nu suspendarea sau reînnoirea suspendării temporare în conformitate cu primul şi al doilea paragraf de la prezentul alineat.

(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica următoarele:
a)parametrii şi metodele de calcul al pragului de lichiditate menţionat la alineatul (4) cu privire la instrumentul financiar. Parametrii şi metodele de calcul al pragului de către statele membre se stabilesc în aşa fel încât, atunci când pragul este atins, acest lucru să reprezinte o reducere semnificativă a lichidităţii în toate locurile din Uniune în care se tranzacţionează instrumentul financiar vizat, pe baza criteriilor utilizate în temeiul articolului 2 alineatul (1) punctul 17;
b)intervalul preţurilor de cumpărare şi de vânzare şi amploarea interesului de tranzacţionare la aceste preţuri, care trebuie publicate pentru fiecare clasă de instrumente financiare vizată, în conformitate cu articolul 8 alineatul (1), articolul 8a alineatele (1) şi (2) şi articolul 8b alineatul (1), ţinând seama de calibrarea necesară în funcţie de diferitele tipuri de sisteme de tranzacţionare, în conformitate cu articolul 8 alineatul (2), articolul 8a alineatul (3) şi articolul 8b alineatul (2);

c)mărimea ordinelor de dimensiuni mari şi tipul şi mărimea minimă a ordinelor menţinute într-un sistem de administrare a ordinelor în aşteptarea publicării, pentru care poate fi acordată derogarea de la obligaţia de publicare pretranzacţionare în temeiul alineatului (1) pentru fiecare clasă de instrumente financiare vizată;
d)
[textul din Art. 9, alin. (5), litera D. din titlul II, capitolul 2 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 7., alin. (F) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
e)instrumentele financiare sau clasele de instrumente financiare pentru care nu există o piaţă lichidă unde poate fi acordată derogarea de la obligaţia de publicare pretranzacţionare în temeiul alineatului (1).
"ESMA înaintează Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 martie 2025.

Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

f)caracteristicile registrelor centrale de ordine-limită şi ale sistemelor de tranzacţionare cu licitaţie periodică;

(6)În vederea asigurării unei aplicări consecvente a alineatului (1) litera (e) punctele (i) şi (ii), ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a institui o metodologie prin care să se stabilească ordinele de tip «pachet» pentru care există o piaţă lichidă. Atunci când elaborează o astfel de metodologie care stabileşte dacă există o piaţă lichidă pentru un ordin de tip «pachet» în ansamblul său, ESMA evaluează dacă pachetele sunt standardizate şi sunt tranzacţionate în mod frecvent.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 28 februarie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

Art. 10: Cerinţe privind transparenţa posttranzacţionare aplicabile locurilor de tranzacţionare în ceea ce priveşte obligaţiunile, produsele financiare structurate, certificatele de emisii şi instrumentele financiare derivate
(1)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare fac publice preţul, volumul şi momentul tranzacţiilor executate la obligaţiunile, produsele financiare structurate, şi certificatele de emisii tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare. Aceste cerinţe se aplică şi tranzacţiilor executate cu instrumente financiare derivate tranzacţionate la bursă şi instrumentele financiare derivate extrabursiere menţionate la articolul 8a alineatul (2). Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare publică detaliile tuturor acestor tranzacţii într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real.
(2)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare asigură accesul la mecanismele pe care le folosesc pentru a publica informaţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, în condiţii comerciale rezonabile şi în mod nedescriminatoriu, firmelor de investiţii care sunt obligate în conformitate cu articolul 21 să publice detaliile propriilor tranzacţii cu obligaţiuni, produse financiare structurate, certificate de emisii şi instrumente financiare derivate extrabursiere menţionate la articolul 8a alineatul (2).
(3)Informaţiile referitoare la o tranzacţie de tip «pachet» sunt puse la dispoziţie pentru fiecare componentă într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real, având în vedere necesitatea de a aloca preţuri anumitor instrumente financiare, şi cuprind un element de semnalizare că componenta face parte dintr-un pachet.
În cazul în care o componentă a tranzacţiei de tip «pachet» este eligibilă pentru publicarea decalată în temeiul articolului 11 sau 11a, informaţiile despre componentă sunt publicate după ce se încheie perioada de decalare aferentă tranzacţiei.

Art. 11: Publicarea decalată cu privire la obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii
(1)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare pot decala publicarea detaliilor referitoare la tranzacţiile cu obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii efectuate într-un loc de tranzacţionare, inclusiv a datelor despre preţ şi volum, în conformitate cu prezentul articol.
Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare comunică clar participanţilor pe piaţă şi publicului mecanismele prin care asigură publicarea decalată. ESMA monitorizează aplicarea acestor mecanisme şi, din doi în doi ani, prezintă Comisiei un raport în care indică cum sunt aplicate în practică.
(11)Modalităţile de publicare decalată a datelor despre obligaţiuni sau despre clase de obligaţiuni se organizează pe cinci categorii:
a)categoria 1: tranzacţii de mărime medie cu un instrument financiar pentru care există o piaţă lichidă;
b)categoria 2: tranzacţii de mărime medie cu un instrument financiar pentru care nu există o piaţă lichidă;
c)categoria 3: tranzacţii mari cu un instrument financiar pentru care există o piaţă lichidă;
d)categoria 4: tranzacţii mari cu un instrument financiar pentru care nu există o piaţă lichidă;
e)categoria 5: tranzacţii foarte mari.
Când expiră perioada de decalare se publică toate datele despre fiecare tranzacţie în parte.
(12)Modalităţile de publicare decalată a datelor despre produsele financiare structurate, certificatele de emisii, sau despre clasele unor astfel de instrumente, tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare sunt organizate în conformitate cu standardele tehnice de reglementare menţionate la alineatul (4) litera (g).
Când expiră perioada de decalare se publică toate datele despre fiecare tranzacţie în parte.

(2)Autoritatea competentă responsabilă cu supravegherea unuia sau a mai multor locuri de tranzacţionare în care este tranzacţionată o clasă de obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii poate suspenda temporar obligaţiile menţionate la articolul 10 dacă lichiditatea clasei de instrumente financiare în cauză scade sub pragul stabilit în conformitate cu metodologia menţionată la articolul 9 alineatul (5) litera (a). Pragul în cauză se stabileşte pe baza unor criterii obiective care sunt specifice pieţei instrumentului financiar vizat.
Suspendarea temporară se publică pe site-ul internet al autorităţii competente responsabile şi se comunică ESMA. ESMA publică această suspendare temporară pe site-ul său de internet.
În caz de urgenţă, cum ar fi un efect negativ semnificativ asupra lichidităţii unei clase de obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii tranzacţionate în Uniune, ESMA poate prelungi duratele maxime de decalare stabilite în conformitate cu standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul alineatului (4) literele (f) şi (g). Înainte de a decide dacă să acorde sau nu o astfel de prelungire, ESMA se consultă cu orice autoritate competentă responsabilă cu supravegherea unuia sau mai multor locuri de tranzacţionare în care este tranzacţionată respectiva clasă de obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii. O astfel de prelungire se publică pe site-ul de internet al ESMA.
Suspendarea temporară menţionată la primul paragraf sau prelungirea menţionată la al treilea paragraf este valabilă o perioadă iniţială care nu depăşeşte trei luni de la data publicării sale pe site-ul de internet al autorităţii competente relevante sau pe cel al ESMA, după caz. O astfel de suspendare sau prelungire poate fi reînnoită pe perioade suplimentare de câte maximum trei luni dacă motivele care determină suspendarea temporară sau prelungirea rămân valabile.
Înainte de a suspenda sau a reînnoi suspendarea temporară menţionată la primul paragraf, autoritatea competentă responsabilă anunţă ESMA de intenţia sa şi oferă o explicaţie a intenţiei respective. ESMA transmite, cât mai curând posibil, un aviz către autoritatea competentă precizând dacă, în opinia sa, se justifică sau nu suspendarea sau reînnoirea suspendării temporare în conformitate cu primul şi al patrulea paragraf.

(3)Pe lângă publicarea decalată menţionată la alineatul (1), autoritatea competentă a unui stat membru poate permite, pentru instrumentele de datorie suverană emise de statul membru respectiv sau pentru clase ale unor astfel de instrumente:
a)omiterea de la publicare a volumului unei anumite tranzacţii pe o perioadă extinsă de decalare care să nu depăşească şase luni; sau
b)publicarea detaliilor mai multor tranzacţii sub formă agregată, pe o perioadă care să nu depăşească şase luni.
În ceea ce priveşte tranzacţiile cu instrumente de datorie suverană care nu sunt emise de statele membre, deciziile în temeiul primului paragraf sunt luate de ESMA.
ESMA publică pe site-ul său de internet o listă cu decalările acordate în conformitate cu primul şi al doilea paragraf. ESMA monitorizează aplicarea deciziilor luate în temeiul primului şi al celui de-al doilea paragraf şi, din doi în doi ani, prezintă Comisiei un raport în care indică cum sunt aplicate în practică.
Când expiră perioada de decalare se publică toate datele despre fiecare tranzacţie în parte.

(4)După consultarea grupului de experţi al părţilor interesate creat în temeiul articolului 22b alineatul (2), ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să stabilească următoarele elemente astfel încât să permită publicarea informaţiilor necesare în temeiul prezentului articol şi al articolului 27g:
a)detaliile referitoare la tranzacţii pe care firmele de investiţii şi operatorii de piaţă trebuie să le pună la dispoziţia publicului pentru fiecare clasă de instrumente financiare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, inclusiv identificatorii diferitelor tipuri de tranzacţii publicate în temeiul articolului 10 alineatul (1) şi al articolului 21 alineatul (1), făcând diferenţa între cele determinate de factori legaţi în principal de evaluarea instrumentelor financiare şi cele determinate de alţi factori;
b)limita de timp care se consideră conformă cu obligaţia de a publica într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real, inclusiv în cazul tranzacţiilor executate în afara programului normal de tranzacţionare;
c)pentru ce produse financiare structurate sau certificate de emisii tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare, sau pentru ce clase de astfel de instrumente există o piaţă lichidă;
d)ce anume constituie o piaţă lichidă şi nelichidă pentru obligaţiuni, sau pentru clase de astfel de instrumente exprimat ca praguri determinate în funcţie de mărimea emisiunii obligaţiunilor respective;
e)pentru o obligaţiune lichidă sau nelichidă sau pentru o clasă de astfel de instrumente, ce anume constituie o tranzacţie de mărime medie, mare şi foarte mare, astfel cum se menţionează la alineatul (1a) de la prezentul articol, pe baza unei analize cantitative şi calitative şi ţinând seama de criteriile prevăzute la articolul 2 alineatul (1) punctul 17 litera (a) şi de alte criterii relevante, după caz;
f)în ceea ce priveşte obligaţiunile sau clasele unor astfel de instrumente, publicarea decalată a datelor despre preţ şi volum aplicabile fiecăreia dintre cele cinci categorii prevăzute la alineatul (1a), aplicând următoarele durate maxime:
(i)pentru tranzacţiile din categoria 1: o decalare a publicării preţului şi a volumului care să nu depăşească 15 minute;
(ii)pentru tranzacţiile din categoria 2: o decalare a publicării preţului şi volumului care să nu depăşească sfârşitul zilei de tranzacţionare;
(iii)pentru tranzacţiile din categoria 3: o decalare a publicării preţului care să nu depăşească sfârşitul primei zile de tranzacţionare de după data tranzacţiei şi o amânare a publicării volumului care să nu depăşească o săptămână de la data tranzacţiei;
(iv)pentru tranzacţiile din categoria 4: o decalare a publicării preţului care să nu depăşească sfârşitul celei de a doua zile de tranzacţionare de după data tranzacţiei şi o amânare a publicării volumului care să nu depăşească două săptămâni de la data tranzacţiei;
(v)pentru tranzacţiile din categoria 5: o decalare a publicării preţului şi a volumului care să nu depăşească patru săptămâni de la data tranzacţiei;
g)modalităţile de publicare decalată a datelor despre produsele financiare structurate, certificatele de emisii sau despre clasele unor astfel de instrumente, pe baza unei analize cantitative şi calitative şi ţinând seama de criteriile prevăzute la articolul 2 alineatul (1) punctul 17 litera (a) şi de alte criterii relevante, după caz;
h)în ceea ce priveşte instrumentele de datorie suverană sau clasele unor astfel de instrumente, criteriile care trebuie aplicate pentru a determina mărimea sau tipul unei tranzacţii cu astfel de instrumente pentru care se pot lua decizii în temeiul alineatului (3).
Pentru fiecare dintre categoriile prevăzute la alineatul (1a), ESMA actualizează periodic proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf litera (f) de la prezentul alineat pentru a recalibra durata de decalare aplicabilă, cu scopul de a o reduce treptat, dacă este cazul. La cel mult un an după ce intră în aplicare duratele reduse de decalare a publicării, ESMA realizează o analiză cantitativă şi calitativă pentru a evalua efectele reducerii. Dacă sunt disponibile, ESMA foloseşte în acest scop datele supuse obligaţiei de transparenţă posttranzacţionare publicate de CTP. Dacă apar efecte negative asupra instrumentelor financiare, ESMA actualizează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf litera (f) de la prezentul alineat pentru a prelungi durata decalării până la nivelul anterior.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 29 decembrie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul şi la al doilea paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

Art. 11a: Publicarea decalată cu privire la instrumentele financiare derivate
(1)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare pot decala publicarea detaliilor referitoare la tranzacţiile cu instrumente financiare derivate tranzacţionate la bursă şi extrabursiere menţionate la articolul 8a alineatul (2), inclusiv a datelor despre preţ şi volum, în conformitate cu prezentul articol.
Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare comunică clar participanţilor pe piaţă şi publicului mecanismele prin care asigură publicarea decalată. ESMA monitorizează aplicarea acestor mecanisme şi, din doi în doi ani, prezintă Comisiei un raport în care indică cum sunt aplicate în practică.
Modalităţile de publicare decalată a datelor despre instrumentele financiare derivate tranzacţionate la bursă, despre instrumentele financiare derivate extrabursiere menţionate la articolul 8a alineatul (2), sau despre clasele unor astfel de instrumente, se organizează pe cinci categorii:
a)categoria 1: tranzacţii de mărime medie cu un instrument financiar pentru care există o piaţă lichidă;
b)categoria 2: tranzacţii de mărime medie cu un instrument financiar pentru care nu există o piaţă lichidă;
c)categoria 3: tranzacţii mari cu un instrument financiar pentru care există o piaţă lichidă;
d)categoria 4: tranzacţii mari cu un instrument financiar pentru care nu există o piaţă lichidă;
e)categoria 5: tranzacţii foarte mari.
Când expiră perioada de decalare se publică toate datele despre fiecare tranzacţie în parte.
(2)Autoritatea competentă responsabilă cu supravegherea unuia sau a mai multor locuri de tranzacţionare în care este tranzacţionată o clasă de instrumente financiare derivate tranzacţionate la bursă sau de instrumente financiare derivate extrabursiere menţionate la articolul 8a alineatul (2) poate suspenda temporar obligaţiile menţionate la articolul 10 dacă lichiditatea clasei de instrumente financiare în cauză scade sub pragul stabilit în conformitate cu metodologia menţionată la articolul 9 alineatul (5) litera (a). Pragul în cauză se stabileşte pe baza unor criterii obiective care sunt specifice pieţei instrumentului financiar vizat.
Suspendarea temporară se publică pe site-ul internet al autorităţii competente responsabile şi se comunică ESMA. ESMA publică această suspendare temporară pe site-ul său de internet.
În caz de urgenţă, cum ar fi un efect negativ semnificativ asupra lichidităţii unei clase de instrumente financiare derivate tranzacţionate la bursă sau de instrumente financiare derivate extrabursiere menţionate la articolul 8a alineatul (2) tranzacţionate în Uniune, ESMA poate prelungi duratele maxime de decalare stabilite în conformitate cu standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul alineatului (3) litera (e) de la prezentul articol. Înainte de a decide cu privire la o astfel de prelungire, ESMA se consultă cu orice autoritate competentă responsabilă de supravegherea unuia sau mai multor locuri de tranzacţionare în care este tranzacţionată respectiva clasă de instrumente financiare derivate tranzacţionate la bursă sau de instrumente financiare derivate extrabursiere menţionate la articolul 8a alineatul (2). O astfel de prelungire se publică pe site-ul de internet al ESMA.
Suspendarea temporară menţionată la primul paragraf sau prelungirea menţionată la al treilea paragraf este valabilă o perioadă iniţială care nu depăşeşte trei luni de la data publicării sale pe site-ul de internet al autorităţii competente relevante sau pe cel al ESMA, după caz. O astfel de suspendare sau prelungire poate fi reînnoită pe perioade suplimentare de câte maximum trei luni dacă motivele care determină suspendarea temporară sau prelungirea se menţin în continuare.
Înaintea de a suspenda sau de a reînnoi suspendarea temporară menţionată la primul paragraf, autoritatea competentă responsabilă anunţă ESMA de intenţia sa şi oferă o explicaţie a intenţiei respective. ESMA transmite, cât mai curând posibil, un aviz către autoritatea competentă precizând dacă, în opinia sa, se justifică sau nu suspendarea sau reînnoirea suspendării temporare în conformitate cu primul şi al patrulea paragraf.
(3)După consultarea grupului de experţi al părţilor interesate creat în temeiul articolului 22b alineatul (2), ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să stabilească următoarele elemente astfel încât să permită publicarea informaţiilor necesare în temeiul prezentului articol şi al articolului 27g:
a)detaliile referitoare la tranzacţii pe care firmele de investiţii şi operatorii de piaţă trebuie să le pună la dispoziţia publicului pentru fiecare clasă de instrumente financiare derivate menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, inclusiv identificatorii diferitelor tipuri de tranzacţii publicate în temeiul articolului 10 alineatul (1) şi al articolului 21 alineatul (1), făcând diferenţa între cele determinate de factori legaţi în principal de evaluarea instrumentelor financiare derivate şi cele determinate de alţi factori;
b)limita de timp care se consideră conformă cu obligaţia de a publica într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real, inclusiv în cazul tranzacţiilor executate în afara programului normal de tranzacţionare;
c)instrumentele financiare derivate, sau clasele de astfel de instrumente pentru care există o piaţă lichidă;
d)pentru un instrument derivat lichid sau nelichid sau pentru o clasă de astfel de instrumente, ce anume constituie o tranzacţie de mărime medie, mare şi foarte mare, astfel cum se menţionează la alineatul (1) al treilea paragraf de la prezentul articol, pe baza unei analize cantitative şi calitative şi ţinând seama de criteriile prevăzute la articolul 2 alineatul (1) punctul 17 litera (a) şi de alte criterii relevante, după caz;
e)decalările privind preţul şi volumul aplicabile fiecăreia dintre cele cinci categorii prevăzute la alineatul (1) al treilea paragraf de la prezentul articol, pe baza unei analize cantitative şi calitative şi ţinând seama de criteriile prevăzute la articolul 2 alineatul (1) punctul 17 litera (a), de dimensiunea tranzacţiei şi de alte criterii relevante, după caz.
Pentru fiecare dintre categoriile prevăzute la alineatul (1) al treilea paragraf de la prezentul articol, ESMA actualizează periodic proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf litera (e) de la prezentul alineat pentru a recalibra durata de decalare aplicabilă, cu scopul de a o reduce treptat, dacă este cazul. La cel mult un an după ce devin aplicabile duratele reduse de decalare a publicării, ESMA realizează o analiză cantitativă şi calitativă pentru a evalua efectele reducerii. Dacă sunt disponibile, ESMA utilizează în acest scop datele privind transparenţa posttranzacţionare difuzate de CTP. Dacă apar efecte negative asupra instrumentelor financiare, ESMA actualizează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf litera (e) de la prezentul alineat pentru a prelungi durata decalării până la nivelul anterior.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 29 septembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul şi la al doilea paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
ESMA revizuieşte standardele tehnice de reglementare menţionate la primul şi al doilea paragraf în colaborare cu grupul de experţi al părţilor interesate înfiinţat în temeiul articolului 22b alineatul (2) şi le modifică pentru a ţine seama de orice modificare substanţială în ceea ce priveşte calibrarea publicărilor decalate ale preţului şi ale volumului în temeiul primului paragraf litera (e) şi al celui de al doilea paragraf de la prezentul alineat.

Art. 12: Obligaţia de a pune separat la dispoziţie date pretranzacţionare şi posttranzacţionare
(1)Operatorii de piaţă, precum şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare pun la dispoziţia publicului informaţiile publicate în conformitate cu articolele 3, 4 şi 6-11a prin furnizarea separată a datelor privind transparenţa pretranzacţionare şi posttranzacţionare.

(2)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica furnizarea de date pretranzacţionare şi posttranzacţionare privind transparenţa, inclusiv nivelul de dezagregare a datelor care urmează să fie puse la dispoziţia publicului conform alineatului (1).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 13: Obligaţia de a pune la dispoziţie date pretranzacţionare şi posttranzacţionare, în condiţii comerciale rezonabile
(1)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, APA-urile, CTP-urile şi operatorii independenţi pun la dispoziţia publicului informaţiile publicate în conformitate cu articolele 3, 4, 6-11a, 14, 20, 21, 27g şi 27h în condiţii comerciale rezonabile, inclusiv în condiţii contractuale imparţiale şi echitabile.
Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii, APA-urile, CTP-urile şi operatorii independenţi în cauză asigură un acces nediscriminatoriu la aceste informaţii. Politicile în materie de date ale respectivilor operatori de piaţă şi firme de investiţii, APA-uri, CTP-uri şi operatori independenţi se pun la dispoziţia publicului în mod gratuit şi trebuie să fie uşor de accesat şi de înţeles.
(2)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, APA-urile şi operatorii independenţi pun la dispoziţia publicului informaţiile menţionate la alineatul (1) în mod gratuit, la 15 minute de la publicare, într-un format prelucrabil automat şi care poate fi utilizat de toţi utilizatorii, inclusiv investitorii de retail.
(3)Condiţiile comerciale rezonabile includ nivelul taxelor şi alte condiţii contractuale. Nivelul taxelor este determinat de costul producerii şi difuzării informaţiilor menţionate la alineatul (1) şi de o marjă rezonabilă.
(4)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, APA-urile, CTP-urile şi operatorii independenţi furnizează, la cerere, autorităţilor lor competente informaţii privind costurile reale de producere şi de difuzare a informaţiilor menţionate la alineatul (1), inclusiv privind o marjă rezonabilă.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica:
a)ce anume constituie condiţii contractuale imparţiale şi echitabile, astfel cum se menţionează la alineatul (1) primul paragraf;
b)ce anume constituie acces nediscriminatoriu la informaţii, astfel cum se menţionează la alineatul (1) al doilea paragraf;
c)conţinutul, formatul şi terminologia uniforme ale politicilor în materie de date care trebuie puse la dispoziţia publicului în temeiul alineatului (1) al doilea paragraf;
d)accesul la date şi conţinutul şi formatul informaţiilor care trebuie puse la dispoziţia publicului în temeiul alineatului (1);
e)elementele care trebuie incluse în calculul costurilor şi al marjei rezonabile menţionate la alineatul (3);
f)conţinutul, formatul şi terminologia uniforme ale informaţiilor care trebuie furnizate autorităţilor competente în temeiul alineatului (4).
ESMA monitorizează şi evaluează, o dată la doi ani, evoluţia costului datelor şi, după caz, actualizează proiectele de standarde tehnice de reglementare pe baza evaluării sale.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 29 decembrie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul şi la al doilea paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.