Art. 4. - Art. 4: Derogări pentru instrumentele de capital propriu - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
Art. 4: Derogări pentru instrumentele de capital propriu
(1)Autorităţile competente au atribuţiile necesare pentru a exonera operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare de obligaţia de a face publice informaţiile menţionate la articolul 3 alineatul (1) pentru:
a)sistemele pentru corelarea ordinelor, bazate pe o metodologie de tranzacţionare conform căreia preţul instrumentului financiar menţionat la articolul 3 alineatul (1) este determinat de locul de tranzacţionare în care instrumentul financiar respectiv a fost acceptat prima dată la tranzacţionare sau de piaţa cea mai pertinentă în ceea ce priveşte lichiditatea, dacă preţul de referinţă respectiv este publicat pe scară largă şi este considerat de către participanţii pe piaţă ca fiind un preţ de referinţă fiabil. Utilizarea continuă a acestei derogări face obiectul condiţiilor prevăzute la articolul 5;
b)sistemele care oficializează tranzacţii negociate care:
(i)sunt efectuate în cadrul actualului spread ponderat la volum reflectat în registrul de ordine sau al preţurilor formatorilor de piaţă ai locului de tranzacţionare care operează sistemul respectiv;
(ii)sunt efectuate cu acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate sau alte instrumente financiare similare nelichide care nu intră în sfera definiţiei pieţei lichide şi sunt efectuate într-o marjă procentuală faţă de un preţ de referinţă corespunzător, fiind vorba de o marjă procentuală şi, respectiv, de un preţ de referinţă stabilite în prealabil de operatorul sistemului; sau
(iii)fac obiectul altor condiţii decât preţul actual de piaţă pentru instrumentul financiar respectiv;
c)ordine de dimensiuni mari în comparaţie cu mărimea standard de piaţă;
d)ordine menţinute într-un sistem de administrare a ordinelor utilizat de locul de tranzacţionare în aşteptarea publicării.
(2)Preţul de referinţă menţionat la alineatul (1) litera (a) se stabileşte prin obţinerea:
a)punctul de mijloc dintre preţul actual de vânzare şi cel de cumpărare de la locul de tranzacţionare în care instrumentul financiar respectiv a fost acceptat prima dată la tranzacţionare sau de pe piaţa cea mai pertinentă în ceea ce priveşte lichiditatea; sau
b)atunci când nu este disponibil preţul menţionat la litera (a), preţul de deschidere sau de închidere a şedinţei de tranzacţionare pertinente.
Ordinele fac referire la preţurile menţionate la litera (b) doar în afara etapei de tranzacţionare continuă a şedinţei de tranzacţionare pertinente.
(3)În cazul în care locurile de tranzacţionare exploatează sisteme care oficializează tranzacţii negociate în conformitate cu alineatul (1) litera (b) punctul (i):
a)tranzacţiile respective se execută în conformitate cu regulile locului de tranzacţionare;
b)locul de tranzacţionare asigură existenţa unor mecanisme, sisteme şi proceduri prin care să se evite şi să se depisteze abuzul de piaţă sau tentativele de abuz de piaţă în raport cu tranzacţiile negociate în cauză în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014;
c)locul de tranzacţionare înfiinţează, menţine şi aplică sisteme prin care să se depisteze tentativele de utilizare a derogării pentru a eluda alte cerinţe din prezentul regulament sau din Directiva 2014/65/UE şi să se raporteze aceste tentative autorităţii competente.
În cazul în care acordă o derogare în temeiul alineatului (1) litera (b) punctul (i) sau (iii), o autoritate competentă monitorizează modul în care locul de tranzacţionare utilizează derogarea, pentru a se asigura că sunt respectate condiţiile de utilizare a derogării.
(4)Înainte de acordarea unei derogări în conformitate cu alineatul (1), autorităţile competente notifică ESMA şi celorlalte autorităţi competente utilizarea prevăzută pentru fiecare derogare şi furnizează o explicaţie referitoare la funcţionarea acesteia, inclusiv detaliile referitoare la locul de tranzacţionare, în cazul în care preţul de referinţă este stabilit în conformitate cu alineatul (1) litera (a). Intenţia de a acorda o derogare se notifică cu cel puţin patru luni înainte de data la care derogarea ar urma să producă efecte. În termen de două luni de la primirea notificării, ESMA emite un aviz neobligatoriu către autoritatea competentă în cauză, evaluând compatibilitatea fiecărei derogări cu cerinţele stabilite la alineatul (1) şi precizate în standardele tehnice de reglementare adoptate în conformitate cu alineatul (6). În cazul în care autoritatea competentă respectivă acordă o derogare şi o autoritate competentă dintr-un alt stat membru nu este de acord cu acest lucru, ea poate sesiza din nou ESMA, care poate acţiona în conformitate cu atribuţiile care îi sunt conferite în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. ESMA monitorizează aplicarea derogărilor şi prezintă Comisiei un raport anual cu privire la modul în care acestea sunt aplicate în practică.
(5)Din proprie iniţiativă sau la cererea unei alte autorităţi competente, o autoritate competentă poate retrage o derogare acordată în temeiul alineatului (1), astfel cum se specifică la alineatul (6), în cazul în care constată că derogarea este utilizată într-un mod care se îndepărtează de la scopul său iniţial sau în cazul în care consideră că derogarea este folosită pentru a eluda normele stabilite la prezentul articol.
Autorităţile competente informează ESMA şi alte autorităţi competente cu privire la o astfel de retragere, prezentând o justificare exhaustivă a deciziei lor.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili următoarele:
a)detaliile privind datele pretranzacţionare, intervalul preţurilor de cumpărare şi de vânzare sau al cotaţiilor propuse de formatorii de piaţă desemnaţi, precum şi amploarea intereselor de tranzacţionare la aceste preţuri, care trebuie publicate pentru fiecare clasă de instrumente financiare vizată, în conformitate cu articolul 3 alineatul (1), ţinând seama de calibrarea necesară pentru diferitele tipuri de sisteme de tranzacţionare, conform articolului 3 alineatul (2);
b)piaţa cea mai pertinentă în ceea ce priveşte lichiditatea unui instrument financiar în conformitate cu alineatul (1) litera (a);
c)caracteristicile specifice ale unei tranzacţii negociate, în funcţie de diferitele modalităţi în care membrul sau participantul din cadrul unui loc de tranzacţionare poate executa o asemenea tranzacţie;
d)tranzacţiile negociate care nu contribuie la formarea preţurilor şi care se prevalează de derogarea prevăzută la alineatul (1) litera (b) punctul (iii);
e)mărimea ordinelor de dimensiuni mari şi tipul şi mărimea minimă a ordinelor menţinute într-un sistem de administrare a ordinelor utilizat de un loc de tranzacţionare în aşteptarea publicării, care pot fi exceptate de la obligaţia de publicare pretranzacţionare în temeiul alineatului (1), pentru toate clasele de instrumente financiare vizate.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(7)Derogările acordate de autorităţile competente în conformitate cu articolul 29 alineatul (2) şi articolul 44 alineatul (2) din Directiva 2004/39/CE şi cu articolele 18,19 şi 20 din Regulamentul (CE) nr. 1287/2006 înainte de 3 ianuarie 2018 sunt reexaminate de ESMA până la 3 ianuarie 2019. ESMA emite un aviz către autoritatea competentă în cauză prin care evaluează compatibilitatea neîntreruptă a fiecărei derogări în parte cu cerinţele prevăzute în prezentul regulament şi în orice act delegat şi standard tehnic de reglementare bazat pe prezentul regulament.