Art. 11. - Art. 11: Publicarea decalată cu privire la obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
Art. 11: Publicarea decalată cu privire la obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii
(1)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare pot decala publicarea detaliilor referitoare la tranzacţiile cu obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii efectuate într-un loc de tranzacţionare, inclusiv a datelor despre preţ şi volum, în conformitate cu prezentul articol.
Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare comunică clar participanţilor pe piaţă şi publicului mecanismele prin care asigură publicarea decalată. ESMA monitorizează aplicarea acestor mecanisme şi, din doi în doi ani, prezintă Comisiei un raport în care indică cum sunt aplicate în practică.
(11)Modalităţile de publicare decalată a datelor despre obligaţiuni sau despre clase de obligaţiuni se organizează pe cinci categorii:
a)categoria 1: tranzacţii de mărime medie cu un instrument financiar pentru care există o piaţă lichidă;
b)categoria 2: tranzacţii de mărime medie cu un instrument financiar pentru care nu există o piaţă lichidă;
c)categoria 3: tranzacţii mari cu un instrument financiar pentru care există o piaţă lichidă;
d)categoria 4: tranzacţii mari cu un instrument financiar pentru care nu există o piaţă lichidă;
e)categoria 5: tranzacţii foarte mari.
Când expiră perioada de decalare se publică toate datele despre fiecare tranzacţie în parte.
(12)Modalităţile de publicare decalată a datelor despre produsele financiare structurate, certificatele de emisii, sau despre clasele unor astfel de instrumente, tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare sunt organizate în conformitate cu standardele tehnice de reglementare menţionate la alineatul (4) litera (g).
Când expiră perioada de decalare se publică toate datele despre fiecare tranzacţie în parte.
(2)Autoritatea competentă responsabilă cu supravegherea unuia sau a mai multor locuri de tranzacţionare în care este tranzacţionată o clasă de obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii poate suspenda temporar obligaţiile menţionate la articolul 10 dacă lichiditatea clasei de instrumente financiare în cauză scade sub pragul stabilit în conformitate cu metodologia menţionată la articolul 9 alineatul (5) litera (a). Pragul în cauză se stabileşte pe baza unor criterii obiective care sunt specifice pieţei instrumentului financiar vizat.
Suspendarea temporară se publică pe site-ul internet al autorităţii competente responsabile şi se comunică ESMA. ESMA publică această suspendare temporară pe site-ul său de internet.
În caz de urgenţă, cum ar fi un efect negativ semnificativ asupra lichidităţii unei clase de obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii tranzacţionate în Uniune, ESMA poate prelungi duratele maxime de decalare stabilite în conformitate cu standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul alineatului (4) literele (f) şi (g). Înainte de a decide dacă să acorde sau nu o astfel de prelungire, ESMA se consultă cu orice autoritate competentă responsabilă cu supravegherea unuia sau mai multor locuri de tranzacţionare în care este tranzacţionată respectiva clasă de obligaţiuni, produse financiare structurate sau certificate de emisii. O astfel de prelungire se publică pe site-ul de internet al ESMA.
Suspendarea temporară menţionată la primul paragraf sau prelungirea menţionată la al treilea paragraf este valabilă o perioadă iniţială care nu depăşeşte trei luni de la data publicării sale pe site-ul de internet al autorităţii competente relevante sau pe cel al ESMA, după caz. O astfel de suspendare sau prelungire poate fi reînnoită pe perioade suplimentare de câte maximum trei luni dacă motivele care determină suspendarea temporară sau prelungirea rămân valabile.
Înainte de a suspenda sau a reînnoi suspendarea temporară menţionată la primul paragraf, autoritatea competentă responsabilă anunţă ESMA de intenţia sa şi oferă o explicaţie a intenţiei respective. ESMA transmite, cât mai curând posibil, un aviz către autoritatea competentă precizând dacă, în opinia sa, se justifică sau nu suspendarea sau reînnoirea suspendării temporare în conformitate cu primul şi al patrulea paragraf.
(3)Pe lângă publicarea decalată menţionată la alineatul (1), autoritatea competentă a unui stat membru poate permite, pentru instrumentele de datorie suverană emise de statul membru respectiv sau pentru clase ale unor astfel de instrumente:
a)omiterea de la publicare a volumului unei anumite tranzacţii pe o perioadă extinsă de decalare care să nu depăşească şase luni; sau
b)publicarea detaliilor mai multor tranzacţii sub formă agregată, pe o perioadă care să nu depăşească şase luni.
În ceea ce priveşte tranzacţiile cu instrumente de datorie suverană care nu sunt emise de statele membre, deciziile în temeiul primului paragraf sunt luate de ESMA.
ESMA publică pe site-ul său de internet o listă cu decalările acordate în conformitate cu primul şi al doilea paragraf. ESMA monitorizează aplicarea deciziilor luate în temeiul primului şi al celui de-al doilea paragraf şi, din doi în doi ani, prezintă Comisiei un raport în care indică cum sunt aplicate în practică.
Când expiră perioada de decalare se publică toate datele despre fiecare tranzacţie în parte.
(4)După consultarea grupului de experţi al părţilor interesate creat în temeiul articolului 22b alineatul (2), ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să stabilească următoarele elemente astfel încât să permită publicarea informaţiilor necesare în temeiul prezentului articol şi al articolului 27g:
a)detaliile referitoare la tranzacţii pe care firmele de investiţii şi operatorii de piaţă trebuie să le pună la dispoziţia publicului pentru fiecare clasă de instrumente financiare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, inclusiv identificatorii diferitelor tipuri de tranzacţii publicate în temeiul articolului 10 alineatul (1) şi al articolului 21 alineatul (1), făcând diferenţa între cele determinate de factori legaţi în principal de evaluarea instrumentelor financiare şi cele determinate de alţi factori;
b)limita de timp care se consideră conformă cu obligaţia de a publica într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real, inclusiv în cazul tranzacţiilor executate în afara programului normal de tranzacţionare;
c)pentru ce produse financiare structurate sau certificate de emisii tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare, sau pentru ce clase de astfel de instrumente există o piaţă lichidă;
d)ce anume constituie o piaţă lichidă şi nelichidă pentru obligaţiuni, sau pentru clase de astfel de instrumente exprimat ca praguri determinate în funcţie de mărimea emisiunii obligaţiunilor respective;
e)pentru o obligaţiune lichidă sau nelichidă sau pentru o clasă de astfel de instrumente, ce anume constituie o tranzacţie de mărime medie, mare şi foarte mare, astfel cum se menţionează la alineatul (1a) de la prezentul articol, pe baza unei analize cantitative şi calitative şi ţinând seama de criteriile prevăzute la articolul 2 alineatul (1) punctul 17 litera (a) şi de alte criterii relevante, după caz;
f)în ceea ce priveşte obligaţiunile sau clasele unor astfel de instrumente, publicarea decalată a datelor despre preţ şi volum aplicabile fiecăreia dintre cele cinci categorii prevăzute la alineatul (1a), aplicând următoarele durate maxime:
(i)pentru tranzacţiile din categoria 1: o decalare a publicării preţului şi a volumului care să nu depăşească 15 minute;
(ii)pentru tranzacţiile din categoria 2: o decalare a publicării preţului şi volumului care să nu depăşească sfârşitul zilei de tranzacţionare;
(iii)pentru tranzacţiile din categoria 3: o decalare a publicării preţului care să nu depăşească sfârşitul primei zile de tranzacţionare de după data tranzacţiei şi o amânare a publicării volumului care să nu depăşească o săptămână de la data tranzacţiei;
(iv)pentru tranzacţiile din categoria 4: o decalare a publicării preţului care să nu depăşească sfârşitul celei de a doua zile de tranzacţionare de după data tranzacţiei şi o amânare a publicării volumului care să nu depăşească două săptămâni de la data tranzacţiei;
(v)pentru tranzacţiile din categoria 5: o decalare a publicării preţului şi a volumului care să nu depăşească patru săptămâni de la data tranzacţiei;
g)modalităţile de publicare decalată a datelor despre produsele financiare structurate, certificatele de emisii sau despre clasele unor astfel de instrumente, pe baza unei analize cantitative şi calitative şi ţinând seama de criteriile prevăzute la articolul 2 alineatul (1) punctul 17 litera (a) şi de alte criterii relevante, după caz;
h)în ceea ce priveşte instrumentele de datorie suverană sau clasele unor astfel de instrumente, criteriile care trebuie aplicate pentru a determina mărimea sau tipul unei tranzacţii cu astfel de instrumente pentru care se pot lua decizii în temeiul alineatului (3).
Pentru fiecare dintre categoriile prevăzute la alineatul (1a), ESMA actualizează periodic proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf litera (f) de la prezentul alineat pentru a recalibra durata de decalare aplicabilă, cu scopul de a o reduce treptat, dacă este cazul. La cel mult un an după ce intră în aplicare duratele reduse de decalare a publicării, ESMA realizează o analiză cantitativă şi calitativă pentru a evalua efectele reducerii. Dacă sunt disponibile, ESMA foloseşte în acest scop datele supuse obligaţiei de transparenţă posttranzacţionare publicate de CTP. Dacă apar efecte negative asupra instrumentelor financiare, ESMA actualizează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf litera (f) de la prezentul alineat pentru a prelungi durata decalării până la nivelul anterior.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 29 decembrie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul şi la al doilea paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.