Capitolul 1 - Transparenţă pentru instrumentele de capitaluri proprii - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
CAPITOLUL 1:Transparenţă pentru instrumentele de capitaluri proprii
Art. 3: Cerinţe privind transparenţa pretranzacţionare pentru locurile de tranzacţionare în ceea ce priveşte acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare
(1)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare fac publice preţurile curente de cumpărare şi de vânzare, precum şi amploarea intereselor de tranzacţionare exprimate la aceste preţuri, afişate de sistemele lor pentru acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate şi alte instrumente financiare similare tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare. Această cerinţă se aplică, de asemenea, exprimărilor executabile ale interesului. Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare pun aceste informaţii la dispoziţia publicului în mod continuu, în timpul programului normal de tranzacţionare.
(2)Cerinţele de transparenţă menţionate la alineatul (1) sunt calibrate pentru diferitele tipuri de sisteme de tranzacţionare, inclusiv sisteme pe bază de registru de ordine sau pe bază de cotaţii, precum şi sisteme de tranzacţionare hibride sau sisteme de tranzacţionare cu licitaţie periodică.
(3)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare asigură accesul firmelor de investiţii care sunt obligate să îşi publice preţurile la acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate şi alte instrumente financiare similare în conformitate cu articolul 14, în condiţii comerciale rezonabile şi pe bază nediscriminatorie, la mecanismele pe care le utilizează pentru a face publice informaţiile menţionate la alineatul (1).
Art. 4: Derogări pentru instrumentele de capital propriu
(1)Autorităţile competente au atribuţiile necesare pentru a exonera operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare de obligaţia de a face publice informaţiile menţionate la articolul 3 alineatul (1) pentru:
a)sistemele pentru corelarea ordinelor, bazate pe o metodologie de tranzacţionare conform căreia preţul instrumentului financiar menţionat la articolul 3 alineatul (1) este determinat de locul de tranzacţionare în care instrumentul financiar respectiv a fost acceptat prima dată la tranzacţionare sau de piaţa cea mai pertinentă în ceea ce priveşte lichiditatea, dacă preţul de referinţă respectiv este publicat pe scară largă şi este considerat de către participanţii pe piaţă ca fiind un preţ de referinţă fiabil. Utilizarea continuă a acestei derogări face obiectul condiţiilor prevăzute la articolul 5;
b)sistemele care oficializează tranzacţii negociate care:
(i)sunt efectuate în cadrul actualului spread ponderat la volum reflectat în registrul de ordine sau al preţurilor formatorilor de piaţă ai locului de tranzacţionare care operează sistemul respectiv;

(ii)sunt efectuate cu acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate sau alte instrumente financiare similare nelichide care nu intră în sfera definiţiei pieţei lichide şi sunt efectuate într-o marjă procentuală faţă de un preţ de referinţă corespunzător, fiind vorba de o marjă procentuală şi, respectiv, de un preţ de referinţă stabilite în prealabil de operatorul sistemului; sau
(iii)fac obiectul altor condiţii decât preţul actual de piaţă pentru instrumentul financiar respectiv;
c)ordine de dimensiuni mari în comparaţie cu mărimea standard de piaţă;
d)ordine menţinute într-un sistem de administrare a ordinelor utilizat de locul de tranzacţionare în aşteptarea publicării.
(2)Preţul de referinţă menţionat la alineatul (1) litera (a) se stabileşte prin obţinerea:
a)punctul de mijloc dintre preţul actual de vânzare şi cel de cumpărare de la locul de tranzacţionare în care instrumentul financiar respectiv a fost acceptat prima dată la tranzacţionare sau de pe piaţa cea mai pertinentă în ceea ce priveşte lichiditatea; sau
b)atunci când nu este disponibil preţul menţionat la litera (a), preţul de deschidere sau de închidere a şedinţei de tranzacţionare pertinente.
Ordinele fac referire la preţurile menţionate la litera (b) doar în afara etapei de tranzacţionare continuă a şedinţei de tranzacţionare pertinente.
(3)În cazul în care locurile de tranzacţionare exploatează sisteme care oficializează tranzacţii negociate în conformitate cu alineatul (1) litera (b) punctul (i):
a)tranzacţiile respective se execută în conformitate cu regulile locului de tranzacţionare;
b)locul de tranzacţionare asigură existenţa unor mecanisme, sisteme şi proceduri prin care să se evite şi să se depisteze abuzul de piaţă sau tentativele de abuz de piaţă în raport cu tranzacţiile negociate în cauză în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014;
c)locul de tranzacţionare înfiinţează, menţine şi aplică sisteme prin care să se depisteze tentativele de utilizare a derogării pentru a eluda alte cerinţe din prezentul regulament sau din Directiva 2014/65/UE şi să se raporteze aceste tentative autorităţii competente.
În cazul în care acordă o derogare în temeiul alineatului (1) litera (b) punctul (i) sau (iii), o autoritate competentă monitorizează modul în care locul de tranzacţionare utilizează derogarea, pentru a se asigura că sunt respectate condiţiile de utilizare a derogării.
(4)Înainte de acordarea unei derogări în conformitate cu alineatul (1), autorităţile competente notifică ESMA şi celorlalte autorităţi competente utilizarea prevăzută pentru fiecare derogare şi furnizează o explicaţie referitoare la funcţionarea acesteia, inclusiv detaliile referitoare la locul de tranzacţionare, în cazul în care preţul de referinţă este stabilit în conformitate cu alineatul (1) litera (a). Intenţia de a acorda o derogare se notifică cu cel puţin patru luni înainte de data la care derogarea ar urma să producă efecte. În termen de două luni de la primirea notificării, ESMA emite un aviz neobligatoriu către autoritatea competentă în cauză, evaluând compatibilitatea fiecărei derogări cu cerinţele stabilite la alineatul (1) şi precizate în standardele tehnice de reglementare adoptate în conformitate cu alineatul (6). În cazul în care autoritatea competentă respectivă acordă o derogare şi o autoritate competentă dintr-un alt stat membru nu este de acord cu acest lucru, ea poate sesiza din nou ESMA, care poate acţiona în conformitate cu atribuţiile care îi sunt conferite în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. ESMA monitorizează aplicarea derogărilor şi prezintă Comisiei un raport anual cu privire la modul în care acestea sunt aplicate în practică.
(5)Din proprie iniţiativă sau la cererea unei alte autorităţi competente, o autoritate competentă poate retrage o derogare acordată în temeiul alineatului (1), astfel cum se specifică la alineatul (6), în cazul în care constată că derogarea este utilizată într-un mod care se îndepărtează de la scopul său iniţial sau în cazul în care consideră că derogarea este folosită pentru a eluda normele stabilite la prezentul articol.
Autorităţile competente informează ESMA şi alte autorităţi competente cu privire la o astfel de retragere, prezentând o justificare exhaustivă a deciziei lor.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili următoarele:
a)detaliile privind datele pretranzacţionare, intervalul preţurilor de cumpărare şi de vânzare sau al cotaţiilor propuse de formatorii de piaţă desemnaţi, precum şi amploarea intereselor de tranzacţionare la aceste preţuri, care trebuie publicate pentru fiecare clasă de instrumente financiare vizată, în conformitate cu articolul 3 alineatul (1), ţinând seama de calibrarea necesară pentru diferitele tipuri de sisteme de tranzacţionare, conform articolului 3 alineatul (2);

b)piaţa cea mai pertinentă în ceea ce priveşte lichiditatea unui instrument financiar în conformitate cu alineatul (1) litera (a);
c)caracteristicile specifice ale unei tranzacţii negociate, în funcţie de diferitele modalităţi în care membrul sau participantul din cadrul unui loc de tranzacţionare poate executa o asemenea tranzacţie;
d)tranzacţiile negociate care nu contribuie la formarea preţurilor şi care se prevalează de derogarea prevăzută la alineatul (1) litera (b) punctul (iii);
e)mărimea ordinelor de dimensiuni mari şi tipul şi mărimea minimă a ordinelor menţinute într-un sistem de administrare a ordinelor utilizat de un loc de tranzacţionare în aşteptarea publicării, care pot fi exceptate de la obligaţia de publicare pretranzacţionare în temeiul alineatului (1), pentru toate clasele de instrumente financiare vizate.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(7)Derogările acordate de autorităţile competente în conformitate cu articolul 29 alineatul (2) şi articolul 44 alineatul (2) din Directiva 2004/39/CE şi cu articolele 18,19 şi 20 din Regulamentul (CE) nr. 1287/2006 înainte de 3 ianuarie 2018 sunt reexaminate de ESMA până la 3 ianuarie 2019. ESMA emite un aviz către autoritatea competentă în cauză prin care evaluează compatibilitatea neîntreruptă a fiecărei derogări în parte cu cerinţele prevăzute în prezentul regulament şi în orice act delegat şi standard tehnic de reglementare bazat pe prezentul regulament.

Art. 5: Plafon pentru volum
(1)Locurile de tranzacţionare suspendă utilizarea derogării menţionate la articolul 4 alineatul (1) litera (a) în cazul în care procentajul tranzacţiilor efectuate în Uniune cu un instrument financiar în temeiul derogării respective depăşeşte 7 % din volumul total al tranzacţiilor cu instrumentul financiar respectiv în Uniune. Locurile de tranzacţionare îşi bazează decizia de a suspenda aplicarea derogării respective pe datele publicate de ESMA în conformitate cu alineatul (4) din prezentul articol şi iau această decizie în termen de două zile lucrătoare de la publicarea datelor respective, pe o perioadă de trei luni.

(2)[textul din Art. 5, alin. (2) din titlul II, capitolul 1 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 4., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(3)[textul din Art. 5, alin. (3) din titlul II, capitolul 1 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 4., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(4)În termen de şapte zile lucrătoare după sfârşitul lunilor martie, iunie, septembrie şi decembrie din fiecare an calendaristic, ESMA publică volumul total al tranzacţiilor cu fiecare instrument financiar la nivelul Uniunii din ultimele 12 luni, procentajele tranzacţiilor cu fiecare instrument financiar efectuate pe tot teritoriul Uniunii şi în fiecare loc de tranzacţionare în temeiul derogării respective în ultimele 12 luni, precum şi metodologia utilizată pentru a calcula respectivele procentaje ale tranzacţiilor cu fiecare instrument financiar.

(5)[textul din Art. 5, alin. (5) din titlul II, capitolul 1 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 4., alin. (E) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(6)[textul din Art. 5, alin. (6) din titlul II, capitolul 1 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 4., alin. (E) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(7)Pentru a asigura o bază fiabilă pentru monitorizarea tranzacţiilor care se desfăşoară în conformitate cu derogarea menţionată la articolul 4 alineatul (1) litera (a) şi pentru a stabili dacă limita menţionată la alineatul (1) a fost depăşită, operatorii locurilor de tranzacţionare asigură existenţa unor sisteme şi proceduri care să permită identificarea tuturor tranzacţiilor care au avut loc în locul de tranzacţionare respectiv în conformitate cu derogarea respectivă.

(8)Perioada în care ESMA publică datele de tranzacţionare, pentru care se monitorizează tranzacţiile cu instrumentele financiare care fac obiectul derogării, începe la 29 septembrie 2025.

(9)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica metoda, inclusiv semnalarea tranzacţiilor, prin care compilează, calculează şi publică datele despre tranzacţii, astfel cum se indică la alineatul (4), pentru a asigura măsurarea corectă a volumului total al tranzacţiilor cu fiecare instrument financiar şi a procentajelor tranzacţiilor care aplică derogarea la nivelul Uniunii.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 martie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(10)Până la 29 septembrie 2027 şi, ulterior, din doi în doi ani, ESMA prezintă Comisiei un raport de evaluare a plafonului de volum prevăzut la alineatul (1), ţinând seama de stabilitatea financiară, de cele mai bune practici internaţionale, de competitivitatea întreprinderilor din Uniune, de intensitatea impactului asupra pieţei, precum şi de eficienţa formării preţurilor.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 50, pentru a modifica prezentul regulament prin ajustarea pragului de volum prevăzută la alineatul (1) din prezentul articol. În scopul prezentului paragraf, Comisia ţine seama de raportul întocmit de ESMA menţionat la primul paragraf al prezentului alineat, de evoluţiile internaţionale şi de standardele convenite la nivel unional sau internaţional.

Art. 6: Cerinţe privind transparenţa posttranzacţionare pentru locurile de tranzacţionare în ceea ce priveşte acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare
(1)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare fac publice preţul, volumul şi momentul tranzacţiilor executate în ceea ce priveşte acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare tranzacţionate în locul de tranzacţionare în cauză. Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare fac publice detaliile tuturor acestor tranzacţii pe cât posibil, din punct de vedere tehnic, în timp real.
(2)Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare asigură accesul firmelor de investiţii care sunt obligate să publice detaliile tranzacţiilor lor cu acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate şi alte instrumente financiare similare în conformitate cu articolul 20, în condiţii comerciale rezonabile şi pe bază nediscriminatorie, la mecanismele pe care le utilizează pentru a face publice informaţiile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol.
Art. 7: Autorizarea publicării decalate
(1)Autorităţile competente au atribuţiile necesare pentru a autoriza operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare să prevadă decalarea publicării informaţiilor detaliate în funcţie de tipul şi de mărimea tranzacţiilor.
Mai precis, autorităţile competente pot autoriza publicarea decalată în cazul tranzacţiilor de dimensiuni mari în comparaţie cu dimensiunea normală de piaţă pentru acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare în cauză, sau pentru categoria de acţiuni, de certificate de depozit, de fonduri tranzacţionate la bursă, de certificate sau de alte instrumente financiare similare în cauză.
Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare obţin aprobarea prealabilă a autorităţii competente privind măsurile propuse pentru publicarea decalată a tranzacţiilor şi prezintă aceste măsuri cu claritate participanţilor de pe piaţă şi publicului în general. ESMA monitorizează aplicarea acestor măsuri vizând publicarea decalată a tranzacţiilor şi prezintă Comisiei un raport anual cu privire la modul în care ele sunt aplicate în practică.
În cazul în care o autoritate competentă autorizează publicarea decalată, iar o autoritate competentă dintr-un alt stat membru nu este de acord cu decalarea sau cu aplicarea efectivă a autorizaţiei acordate, respectiva autoritate competentă poate sesiza din nou ESMA, care poate acţiona în conformitate cu atribuţiile care îi sunt conferite în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(2)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili următoarele elemente, astfel încât să permită publicarea informaţiilor prevăzute la articolul 64 din Directiva 2014/65/UE:
a)detaliile referitoare la tranzacţii pe care firmele de investiţii, inclusiv operatorii independenţi, precum şi operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare le pun la dispoziţia publicului pentru fiecare clasă de instrumente financiare în cauză, în conformitate cu articolul 6 alineatul (1), inclusiv identificatorii diferitelor tipuri de tranzacţii publicate în temeiul articolului 6 alineatul (1) şi al articolului 20, făcând diferenţa între cele determinate de factori legaţi în principal de evaluarea instrumentelor financiare şi cele determinate de alţi factori;
b)limita de timp care ar fi considerată conformă cu obligaţia de a publica într-un termen cât mai apropiat de timpul real, inclusiv în cazul în care tranzacţiile sunt executate în afara programului obişnuit de tranzacţionare;
c)condiţiile de autorizare a publicării decalate a detaliilor referitoare la tranzacţii în cazul fiecărei clase de instrumente financiare vizate, pentru firmele de investiţii, inclusiv operatorii independenţi, precum şi operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol şi cu articolul 20 alineatul (1);
d)criteriile care trebuie aplicate pentru a determina tranzacţiile pentru care, datorită mărimii acestora sau categoriei de acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate sau alte instrumente financiare similare în cauză, inclusiv profilului lor de lichiditate, această publicare decalată este autorizată, pentru fiecare clasă de instrumente financiare vizată.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.