Art. 9. - Art. 9: Derogări pentru obligaţiuni, produse financiare structurate, certificate de emisii, instrumente financiare derivate şi ordine de tip «pachet » - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
Art. 9: Derogări pentru obligaţiuni, produse financiare structurate, certificate de emisii, instrumente financiare derivate şi ordine de tip «pachet »
(1)Autorităţile competente au atribuţiile necesare pentru a exonera operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare de obligaţia de a face publice informaţiile menţionate la articolul 8 alineatul (1), articolul 8a alineatele (1) şi (2) şi articolul 8b alineatul (1) pentru:
a)ordinele de dimensiuni mari în comparaţie cu dimensiunea normală de piaţă şi ordinele menţinute într-un sistem de administrare a ordinelor utilizat de locul de tranzacţionare, în aşteptarea publicării;
b)[textul din Art. 9, alin. (1), litera B. din titlul II, capitolul 2 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 7., alin. (B) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
c)instrumentele financiare derivate extrabursiere care nu fac obiectul obligaţiei de tranzacţionare menţionate la articolul 28 şi pentru care nu există o piaţă lichidă, precum şi alte instrumente financiare pentru care nu există o piaţă lichidă;
d)ordine în scopul executării unui schimb pentru active fizice;
e)ordine de tip «pachet» care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
(i)cel puţin una dintre componentele lor este un instrument financiar pentru care nu există o piaţă lichidă, cu excepţia cazului în care există o piaţă lichidă pentru ordinul de tip «pachet» în ansamblul său;
(ii)cel puţin una dintre componentele lor este de dimensiuni mari în comparaţie cu dimensiunea normală de piaţă, cu excepţia cazului în care există o piaţă lichidă pentru ordinul de tip «pachet» în ansamblul său;
[textul din Art. 9, alin. (1), litera E. din titlul II, capitolul 2 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 7., alin. (B) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(2)Înainte de acordarea unei derogări în conformitate cu alineatul (1), autorităţile competente notifică ESMA şi celorlalte autorităţi competente utilizarea prevăzută pentru fiecare derogare şi furnizează o explicaţie referitoare la funcţionarea acesteia. Intenţia de a acorda o derogare se notifică cu cel puţin patru luni înainte de data la care derogarea ar urma să producă efecte. În termen de două luni de la primirea notificării, ESMA emite un aviz către autoritatea competentă în cauză, evaluând compatibilitatea derogării cu cerinţele stabilite la alineatul (1) şi precizate în standardele tehnice de reglementare adoptate în conformitate cu alineatul (5). În cazul în care autoritatea competentă respectivă acordă o derogare, iar o autoritate competentă dintr-un alt stat membru nu este de acord, aceasta poate sesiza din nou ESMA, care poate acţiona în conformitate cu atribuţiile care îi sunt conferite în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. ESMA monitorizează aplicarea derogărilor şi prezintă Comisiei un raport anual cu privire la modul în care acestea sunt aplicate în practică.
(21)Autorităţile competente pot exonera fiecare componentă individuală a unui ordin de tip «pachet» de obligaţia menţionată la articolul 8b alineatul (1).
(3)Din proprie iniţiativă sau la solicitarea altor autorităţi competente sau a ESMA, autorităţile competente pot retrage o derogare acordată în temeiul alineatului (1) în cazul în care constată că derogarea este aplicată într-un mod care se îndepărtează de la scopul său iniţial sau în cazul în care consideră că derogarea este folosită pentru a eluda cerinţele stabilite în prezentul articol.
Autorităţile competente informează ESMA şi alte autorităţi competente cu privire la o astfel de retragere, fără întârziere şi înainte ca aceasta să intre în vigoare, prezentând o justificare exhaustivă a deciziei lor.
(4)Autoritatea competentă responsabilă cu supravegherea unuia sau mai multor locuri de tranzacţionare în care este tranzacţionată o clasă de obligaţiuni, produse financiare structurate, certificate de emisii sau instrumente financiare derivate poate suspenda temporar obligaţiile menţionate la articolul 8 în cazul în care lichiditatea acelei clase de instrumente financiare scade sub un anumit prag. Pragul în cauză se stabileşte pe baza unor criterii obiective care sunt specifice pieţei instrumentului financiar vizat. Informaţia privind această suspendare temporară se publică pe site-ul de internet al autorităţii competente responsabile şi se comunică ESMA. ESMA publică această suspendare temporară pe site-ul său de internet.
Suspendarea temporară este valabilă pentru o perioadă iniţială care nu depăşeşte trei luni de la data publicării sale pe site-ul de internet al autorităţii competente responsabile. O astfel de suspendare poate fi reînnoită pentru perioade suplimentare care nu depăşesc trei luni fiecare, dacă motivele cărora li se datorează suspendarea temporară se menţin în continuare. În cazul în care suspendarea temporară nu este reînnoită după perioada de trei luni, aceasta încetează în mod automat.
Înainte de a suspenda sau de a reînnoi suspendarea temporară a obligaţiilor menţionate la articolul 8, autoritatea competentă responsabilă notifică ESMA intenţia sa şi oferă o explicaţie în acest sens. ESMA emite, cât mai curând posibil, un aviz către autoritatea competentă precizând dacă, în opinia sa, se justifică sau nu suspendarea sau reînnoirea suspendării temporare în conformitate cu primul şi al doilea paragraf de la prezentul alineat.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica următoarele:
a)parametrii şi metodele de calcul al pragului de lichiditate menţionat la alineatul (4) cu privire la instrumentul financiar. Parametrii şi metodele de calcul al pragului de către statele membre se stabilesc în aşa fel încât, atunci când pragul este atins, acest lucru să reprezinte o reducere semnificativă a lichidităţii în toate locurile din Uniune în care se tranzacţionează instrumentul financiar vizat, pe baza criteriilor utilizate în temeiul articolului 2 alineatul (1) punctul 17;
b)intervalul preţurilor de cumpărare şi de vânzare şi amploarea interesului de tranzacţionare la aceste preţuri, care trebuie publicate pentru fiecare clasă de instrumente financiare vizată, în conformitate cu articolul 8 alineatul (1), articolul 8a alineatele (1) şi (2) şi articolul 8b alineatul (1), ţinând seama de calibrarea necesară în funcţie de diferitele tipuri de sisteme de tranzacţionare, în conformitate cu articolul 8 alineatul (2), articolul 8a alineatul (3) şi articolul 8b alineatul (2);
c)mărimea ordinelor de dimensiuni mari şi tipul şi mărimea minimă a ordinelor menţinute într-un sistem de administrare a ordinelor în aşteptarea publicării, pentru care poate fi acordată derogarea de la obligaţia de publicare pretranzacţionare în temeiul alineatului (1) pentru fiecare clasă de instrumente financiare vizată;
d)
[textul din Art. 9, alin. (5), litera D. din titlul II, capitolul 2 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 7., alin. (F) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
e)instrumentele financiare sau clasele de instrumente financiare pentru care nu există o piaţă lichidă unde poate fi acordată derogarea de la obligaţia de publicare pretranzacţionare în temeiul alineatului (1).
"ESMA înaintează Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 martie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
f)caracteristicile registrelor centrale de ordine-limită şi ale sistemelor de tranzacţionare cu licitaţie periodică;
(6)În vederea asigurării unei aplicări consecvente a alineatului (1) litera (e) punctele (i) şi (ii), ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a institui o metodologie prin care să se stabilească ordinele de tip «pachet» pentru care există o piaţă lichidă. Atunci când elaborează o astfel de metodologie care stabileşte dacă există o piaţă lichidă pentru un ordin de tip «pachet» în ansamblul său, ESMA evaluează dacă pachetele sunt standardizate şi sunt tranzacţionate în mod frecvent.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 28 februarie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.