Regulamentul 2473/14-dec-2022 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
Jurnalul Oficial 327L
În vigoarePentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
2.1. | Categoria microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii ("IMM-uri") este formată din întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi a căror cifră de afaceri anuală nu depăşeşte 50 de milioane EUR şi/sau al căror bilanţ anual total nu depăşeşte 43 de milioane EUR. |
2.2. | În cadrul categoriei IMM-urilor, o întreprindere mică este definită ca o întreprindere care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte 10 milioane EUR. |
2.3. | În cadrul categoriei IMM-urilor, o microîntreprindere este definită ca fiind o întreprindere care are mai puţin de 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte 2 milioane EUR. |
3.1. | "Întreprindere autonomă" este orice întreprindere care nu este clasificată ca întreprindere parteneră în sensul punctului 3.2 sau ca întreprindere asociată în sensul punctului 3.3. |
3.2. | "Întreprinderi partenere" sunt toate întreprinderile care nu sunt clasificate ca întreprinderi asociate în sensul punctului 3.3 şi între care există următoarea relaţie: o întreprindere (întreprinderea din amonte) deţine, individual sau în comun cu una sau mai multe întreprinderi asociate în sensul punctului 3.3, 25 % sau mai mult din capitalul sau din drepturile de vot ale unei alte întreprinderi (întreprinderea din aval). Cu toate acestea, o întreprindere poate fi clasificată ca autonomă şi, prin urmare, ca neavând întreprinderi partenere, chiar dacă pragul de 25 % în cauză este atins sau depăşit de următorii investitori, cu condiţia ca investitorii respectivi să nu fie asociaţi, în sensul punctului 3, nici individual, nici în comun, cu întreprinderea în cauză: (a) societăţi publice de investiţii, societăţi cu capital de risc, persoane sau grupuri de persoane care desfăşoară în mod regulat o activitate de investiţii în capital de risc şi care investesc capital propriu în întreprinderi necotate la bursă (investitori providenţiali), cu condiţia ca investiţia totală a investitorilor providenţiali respectivi în aceeaşi întreprindere să fie mai mică de 1 250 000 EUR; (b) universităţi sau centre de cercetare nonprofit; (c) investitori instituţionali, inclusiv fonduri de dezvoltare regională; (d) autorităţi locale autonome cu un buget anual mai mic de 10 milioane EUR şi o populaţie mai mică de 5 000 de locuitori. |
3.3. | "Întreprinderi asociate" sunt întreprinderile între care există oricare dintre următoarele relaţii: (a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor altei întreprinderi; (b) o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor administrative, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi; (c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra unei alte întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia; (d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în temeiul unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai întreprinderii în cauză, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective. Se consideră că nu există influenţă dominantă în cazul în care investitorii menţionaţi la punctul 3.2 al doilea paragraf nu se implică, direct sau indirect, în gestionarea întreprinderii în cauză, fără a se aduce atingere drepturilor lor în calitate de acţionari. Întreprinderile între care există oricare dintre relaţiile descrise la primul paragraf prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi sau prin intermediul oricăruia dintre investitorii menţionaţi la punctul 3.2 sunt, de asemenea, considerate asociate. Întreprinderile între care există oricare dintre relaţiile respective prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care acţionează solidar sunt, de asemenea, considerate întreprinderi asociate în cazul în care îşi desfăşoară activitatea sau o parte din activitate pe aceeaşi piaţă relevantă sau pe pieţe adiacente. Este considerată "piaţă adiacentă" piaţa unui produs sau a unui serviciu care este situată direct în amonte sau în aval de piaţa relevantă. |
3.4. | Cu excepţia cazurilor prevăzute la punctul 3.2 al doilea paragraf, o întreprindere nu poate fi considerată IMM dacă 25 % sau mai mult din capitalul sau din drepturile de vot ale acesteia sunt controlate, direct sau indirect, solidar sau individual, de unul sau de mai multe organisme publice. |
3.5. | Întreprinderile pot face o declaraţie privind statutul de întreprindere autonomă, întreprindere parteneră sau întreprindere asociată, care să includă datele referitoare la pragurile prevăzute la punctul 2. Declaraţia poate fi făcută chiar dacă modul în care este împărţit capitalul nu permite identificarea cu exactitate a deţinătorilor, caz în care întreprinderea are posibilitatea de a declara cu bună-credinţă că poate presupune în mod legitim că nu este deţinută în proporţie de 25 % sau mai mult de o singură întreprindere sau în comun de mai multe întreprinderi asociate între ele. Declaraţiile respective se efectuează fără a se aduce atingere verificărilor şi investigaţiilor prevăzute de normele naţionale sau ale Uniunii. |
4.1. | Datele utilizate pentru calcularea numărului de angajaţi şi a cuantumurilor financiare sunt datele aferente ultimei perioade contabile aprobate şi se calculează anual. Acestea sunt luate în considerare de la data închiderii conturilor. Cuantumul cifrei de afaceri se calculează cu excluderea taxei pe valoarea adăugată (TVA) şi a altor taxe indirecte. |
4.2. | Dacă, la data închiderii conturilor, o întreprindere constată că, pe o bază anuală, a depăşit sau s-a situat sub limita numărului de angajaţi sau sub pragurile financiare prevăzute la punctul 2, acest lucru nu va avea ca rezultat pierderea sau dobândirea statutului de întreprindere medie sau mică ori de microîntreprindere, cu excepţia cazului în care pragurile respective sunt depăşite pe parcursul a două perioade contabile consecutive. |
4.3. | În cazul întreprinderilor nou constituite ale căror conturi nu au fost încă aprobate, datele care trebuie luate în calcul trebuie derivate dintr-o estimare realizată cu bună-credinţă pe parcursul exerciţiului financiar. |
6.1. | În cazul întreprinderilor autonome, datele, inclusiv numărul de angajaţi, se stabilesc exclusiv pe baza conturilor întreprinderii respective. |
6.2. | Datele, inclusiv numărul de angajaţi, ale unei întreprinderi care are întreprinderi partenere sau întreprinderi asociate se stabilesc pe baza conturilor şi a altor date ale întreprinderii sau, dacă există, pe baza conturilor consolidate ale întreprinderii sau a conturilor consolidate în care întreprinderea este inclusă prin consolidare. La datele menţionate la primul paragraf se adaugă datele oricărei întreprinderi partenere a întreprinderii în cauză situată imediat în aval sau în amonte de aceasta. Agregarea este proporţională cu procentul de participare la capital sau la drepturile de vot (luându-se în calcul valoarea cea mai mare dintre cele două). În cazul participărilor încrucişate, se aplică procentul mai mare. La datele menţionate la primul şi la al doilea paragraf se adaugă, în proporţie de 100 %, datele oricărei întreprinderi care este asociată direct sau indirect cu întreprinderea în cauză, în cazul în care acestea nu au fost incluse deja în conturi prin consolidare. |
6.3. | Pentru aplicarea punctului 6.2: (a) datele întreprinderilor partenere ale întreprinderii în cauză se deduc din conturile acestora şi din alte date ale acestora, consolidate, dacă există. La acestea se adaugă, în proporţie de 100 %, datele întreprinderilor asociate cu respectivele întreprinderi partenere, cu excepţia cazurilor în care datele din conturile acestora au fost deja incluse prin consolidare; (b) datele întreprinderilor asociate întreprinderii vizate rezultă din conturile lor şi din alte date, consolidate, dacă există. La acestea se adaugă, proporţional, datele oricărei posibile întreprinderi partenere a întreprinderii asociate respective, situată imediat în amonte sau în aval de aceasta, cu excepţia cazului în care datele respective au fost deja incluse în conturile consolidate într-un procent cel puţin proporţional cu procentul prevăzut la punctul 6.2 al doilea paragraf. |
6.4. | În cazul în care în conturile consolidate nu figurează date privind personalul unei anumite întreprinderi, numărul de angajaţi se calculează prin agregarea proporţională a datelor de la întreprinderile partenere ale acesteia şi prin adunarea datelor de la întreprinderile cu care este asociată întreprinderea în cauză. |
Numărul de referinţă al ajutorului | (se completează de către Comisie) | ||
Statul membru | |||
Numărul de referinţă al statului membru | |||
Regiunea | Denumirea regiunii/regiunilor (NUTS) (1) ……………………… | |_| Regiunile ultraperiferice |_| Insulele greceşti îndepărtate |_| Insulele croate Dugi Otok, Vis, Mljet şi Lastovo |_| Altele | |
Autoritatea care acordă ajutorul | Denumirea | ||
Adresa poştală | |||
Adresa web | |||
Denumirea măsurii de ajutor | |||
Temeiul juridic naţional (trimitere la publicaţia oficială naţională relevantă) | |||
Link către textul integral al măsurii de ajutor | |||
Tipul măsurii | |_| Schemă | ||
|_| Ajutoare ad-hoc | Denumirea beneficiarului şi grupul (2) căruia îi aparţine | ||
Modificarea unei scheme de ajutoare existente sau a unui ajutor ad-hoc existent | Numărul de referinţă atribuit ajutorului de către Comisie | ||
|_| Prelungire | |||
|_| Modificare | |||
Durata (3) | |_| Schemă | de la zz/ll/aaaa până la zz/ll/aaaa | |
Data acordării ajutorului | |_| Ajutoare ad-hoc | zz/ll/aaaa | |
Sectorul/sectoarele economic(e) vizat(e) | |_| Toate sectoarele economice eligibile pentru a primi ajutoare | ||
|_| Limitate la anumite sectoare: A se preciza la nivel de grupă NACE (4) | |||
Tipul de beneficiar | |_| IMM | ||
|_| Întreprinderi mari | |||
Bugetul | Valoarea totală anuală a bugetului planificat în cadrul schemei (5) | Moneda naţională....................... (sume integrale) | |
Valoarea totală a ajutorului ad hoc acordat întreprinderii (6) | Moneda naţională....................... (sume integrale) | ||
|_| Pentru garanţii (7) | Moneda naţională....................... (sume integrale) | ||
Instrumentul de ajutor | |_| Grant/Subvenţionare a ratei dobânzii | ||
|_| Servicii subvenţionate | |||
|_| Împrumut/Avansuri rambursabile | |||
|_| Garanţie [după caz, cu trimitere la decizia Comisiei (8)] | |||
|_| Avantaj fiscal sau scutire fiscală | |||
|_|Altele (vă rugăm să precizaţi) A se preciza în care dintre categoriile generale de mai jos s-ar potrivi cel mai bine din perspectiva efectelor/funcţiei sale: |_|Grant |_|Servicii subvenţionate |_| Împrumut |_|Garanţie |_|Avantaj fiscal | |||
În cazul cofinanţării din unul sau mai multe fonduri ale UE | Denumirea fondului (fondurilor) UE: | Cuantumul finanţării (pentru fiecare fond al UE în parte) | Monedă naţională. (sume integrale) |
(1) () NUTS – Nomenclatorul unităţilor teritoriale de statistică. De regulă, regiunea este specificată la nivelul 2. (2) În sensul normelor în materie de concurenţă prevăzute în tratat şi în sensul prezentului regulament, "întreprindere" înseamnă orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul său de finanţare. Curtea de Justiţie a hotărât că toate entităţile care sunt controlate (juridic sau de facto) de aceeaşi entitate ar trebui să fie considerate o întreprindere unică. (3) Perioada în care autoritatea care acordă ajutorul se poate angaja să acorde ajutorul. (4) NACE Rev. 2 – Clasificarea statistică a activităţilor economice în Uniunea Europeană. De regulă, sectorul se specifică la nivel de grupă. (5) În cazul unei scheme de ajutoare: a se indica valoarea anuală totală a bugetului previzionat în temeiul schemei de ajutor sau pierderea fiscală estimată pe an pentru toate instrumentele de ajutor cuprinse în schemă. (6) În cazul atribuirii unui ajutor ad hoc: a se indica cuantumul total al ajutorului/pierderii fiscale. (7) Pentru garanţii, a se indica valoarea maximă a împrumuturilor garantate. (8) Dacă este cazul, se face trimitere la decizia Comisiei de aprobare a metodologiei de calcul al echivalentului subvenţie brută, în conformitate cu articolul 5 alineatul (2) litera (c). | |||
|_| Ajutoare pentru inovare în sectorul pescuitului (articolul 15) | ||
|_| Ajutoare pentru servicii de consiliere (articolul 16) | ||
|_| Ajutoare pentru parteneriate între oamenii de ştiinţă şi pescari (articolul 17) | ||
|_| Ajutoare pentru promovarea capitalului uman şi a dialogului social (articolul 18) | ||
|_| Ajutoare pentru facilitarea diversificării şi a unor forme noi de venit (articolul 19) | ||
|_| Ajutoare pentru prima achiziţionare a unei nave de pescuit (articolul 20) | ||
|_| Ajutoare pentru îmbunătăţirea sănătăţii, a siguranţei şi a condiţiilor de muncă pentru pescari (articolul 21) | ||
|_| Ajutoare pentru plata primelor de asigurare şi pentru contribuţiile financiare la fondurile mutuale (articolul 22) | ||
|_| Ajutoare pentru sprijinirea sistemelor de alocare a posibilităţilor de pescuit (articolul 23) | ||
|_| Ajutoare pentru limitarea impactului pescuitului asupra mediului şi pentru adaptarea pescuitului la protecţia speciilor (articolul 24) | ||
|_| Ajutoare pentru inovarea legată de conservarea resurselor biologice marine (articolul 25) | ||
|_| Ajutoare pentru protejarea şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor marine şi pentru regimuri în cadrul activităţilor de pescuit sustenabile (articolul 26) | ||
|_| Ajutoare pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice şi pentru atenuarea efectelor schimbărilor climatice (articolul 27) | ||
|_| Ajutoare pentru valoarea adăugată, calitatea produselor şi folosirea capturilor nedorite (articolul 28) | ||
|_| Ajutoare pentru porturi de pescuit, locuri de debarcare, hale de licitaţii şi adăposturi (articolul 29) | ||
|_| Ajutoare pentru pescuitul în apele interioare şi pentru fauna şi flora acvatice din apele interioare (articolul 30) | ||
|_| Ajutoare pentru inovare în sectorul acvaculturii (articolul 32) | ||
|_| Ajutoare pentru investiţii în sectorul acvaculturii care sporesc productivitatea sau au un impact pozitiv asupra mediului (articolul 33) | ||
|_| Ajutoare pentru servicii de gestionare, de înlocuire şi de consiliere pentru fermele de acvacultură (articolul 34) | ||
|_| Ajutoare pentru promovarea capitalului uman şi pentru crearea de reţele în sectorul acvaculturii (articolul 35) | ||
|_| Ajutoare pentru sporirea potenţialului siturilor în care se practică acvacultura (articolul 36) | ||
|_| Ajutoare pentru încurajarea practicării unei acvaculturi sustenabile de către noii antreprenori din sectorul acvaculturii (articolul 37) | ||
|_| Ajutoare pentru conversia la sisteme de management de mediu şi audit şi la acvacultura ecologică (articolul 38) | ||
|_| Ajutoare pentru servicii de mediu (articolul 39) | ||
|_| Ajutoare pentru măsuri de sănătate publică (articolul 40) | ||
|_| Ajutoare pentru măsuri privind sănătatea şi bunăstarea animalelor (articolul 41) | ||
|_| Ajutoare pentru prevenirea, controlul şi eradicarea bolilor (articolul 42) | ||
|_| Ajutoare pentru prevenirea şi atenuarea pagubelor provocate de bolile animalelor (articolul 43) | ||
|_| Ajutoare pentru asigurarea stocurilor din acvacultură (articolul 44) | ||
|_| Ajutoare pentru măsuri de comercializare (articolul 45) | ||
|_| Ajutoare pentru prelucrarea produselor pescăreşti şi de acvacultură (articolul 46) | ||
|_| Ajutoare pentru colectarea, gestionarea, utilizarea şi prelucrarea datelor din sectorul pescuitului (articolul 47) | ||
|_| Ajutoare pentru prevenirea şi atenuarea pagubelor provocate de calamităţi naturale (articolul 48) | ||
|_| Ajutoare destinate reparării pagubelor provocate de calamităţi naturale (articolul 49) | Tipul de calamitate naturală: | |_|cutremur |_|avalanşă |_|alunecare de teren |_|inundaţie |_|tornadă |_|uragan |_|erupţie vulcanică |_|incendiu de pădure |_|altele Vă rugăm să specificaţi: …. |
Data producerii calamităţii naturale | de la zz/ll/aaaa până la zz/ll/aaaa | |
|_| Ajutoare pentru prevenirea şi atenuarea pagubelor provocate de fenomene climatice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale (articolul 50) | ||
|_| Ajutoare pentru repararea daunelor provocate de fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale (articolul 51) | Tipul de eveniment: | |_|chiciură |_|furtuni |_|grindină |_|ploi torenţiale sau de lungă durată |_|secete severe |_|altele Vă rugăm să specificaţi: ……. |
Data evenimentului: | de la zz/ll/aaaa până la zz/ll/aaaa | |
|_| Ajutoare pentru prevenirea şi atenuarea pagubelor provocate de animalele protejate (articolul 52) | ||
|_| Ajutoare destinate reparării pagubelor provocate de animalele protejate (articolul 53) | ||
|_| Ajutoare pentru proiectele DLRC (articolul 54) | ||
|_| Cuantumuri limitate ale ajutoarelor pentru proiectele DLRC (articolul 55) | ||
|_| Scutiri şi reduceri fiscale în conformitate cu Directiva 2003/96/CE (articolul 56) | ||
Motivare | A se preciza de ce a fost instituită o schemă de ajutoare de stat sau de ce a fost acordat un ajutor ad-hoc, în loc să se acorde ajutor din Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime (FEPAM): |_|măsură care nu face obiectul programului operaţional naţional; |_|stabilirea de priorităţi la alocarea de fonduri în cadrul programului operaţional naţional; |_|nu mai este disponibilă finanţare în cadrul FEPAM |_|altele A se preciza: …….……. | |
Rând | Categoria specifică a operaţiunii | Rata maximă a intensităţii ajutorului |
1 | Următoarele operaţiuni care contribuie la punerea în aplicare a obligaţiei de debarcare menţionate la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013: - operaţiuni care îmbunătăţesc selectivitatea uneltelor de pescuit în funcţie de dimensiuni sau specii; - operaţiuni care îmbunătăţesc infrastructura din porturile de pescuit, halele de licitaţii, punctele de debarcare şi adăposturile, pentru a facilita debarcarea şi depozitarea capturilor nedorite; - operaţiuni care facilitează comercializarea capturilor nedorite debarcate din stocurile comerciale în conformitate cu articolul 8 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1379/2013. | 100 % 75 % 75 % |
2 | Operaţiuni menite să îmbunătăţească sănătatea, siguranţa şi condiţiile de muncă la bordul navelor de pescuit | 75 % |
3 | Operaţiuni localizate în regiunile ultraperiferice | 85 % |
4 | Operaţiuni derulate în insulele greceşti care, în conformitate cu legislaţia naţională, au fost clasificate ca fiind îndepărtate şi în insulele croate Dugi Otok, Vis, Mljet şi Lastovo | 85 % |
5 | Operaţiuni legate de pescuitul costier la scară mică | 100 % |
6 | Operaţiuni care îndeplinesc toate criteriile următoare: (i) sunt de interes colectiv; (ii) au un beneficiar colectiv; (iii) au caracteristici inovatoare sau asigură accesul public la rezultatele lor. | 100 % |
7 | Operaţiuni implementate de organizaţii de producători, de asociaţii de organizaţii de producători sau de organizaţii interprofesionale | 75 % |
8 | Operaţiuni prin care se sprijină acvacultura durabilă | 60 % |
9 | Operaţiuni prin care se sprijină produsele, procesele sau echipamentele inovatoare din pescuit, acvacultură şi prelucrare în temeiul articolelor 15, 25, 28, 30, 32, 33 şi 36 | 75 % |
10 | Operaţiuni implementate de organizaţii de pescari sau de alţi beneficiari colectivi | 60 % |
11 | Instrumente financiare | 100 % |