Capitolul i - Dispoziţii comune - Regulamentul 2473/14-dec-2022 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
Acte UE
Jurnalul Oficial 327L
În vigoare Versiune de la: 13 Decembrie 2023
CAPITOLUL I:Dispoziţii comune
Art. 1: Domeniul de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică ajutoarelor acordate:
a)microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici şi mijlocii ("IMM-uri") care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea sau comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură;
b)municipalităţilor în temeiul articolelor 54 şi 55; şi
c)porturilor de pescuit, locurilor de debarcare, halelor de licitaţii şi adăposturilor în temeiul articolului 29.
(2)Prezentul regulament se aplică, de asemenea, ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea sau comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură, indiferent de dimensiunea întreprinderii care beneficiază de ajutor, în oricare din următoarele scopuri:
a)repararea pagubelor provocate de calamităţi naturale;
b)pentru repararea pagubelor provocate de fenomene climatice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale
c)repararea pagubelor provocate de animalele protejate; şi
d)pentru inovare în domeniul pescuitului şi acvaculturii.
(3)Prezentul regulament nu se aplică:
a)ajutoarelor a căror valoare este fixată pe baza preţului sau a cantităţii produselor introduse pe piaţă;
b)ajutoarelor destinate activităţilor legate de exportul către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;
c)ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
d)ajutoarelor ad-hoc în favoarea unei întreprinderi astfel cum se menţionează la punctul 5 din prezentul articol;
e)ajutoarelor acordate operaţiunilor sau în vederea acoperirii cheltuielilor efectuate pentru:
(i)mărirea capacităţii de pescuit a unei nave de pescuit;
(ii)achiziţionarea de echipamente care măresc capacitatea unei nave de pescuit de a găsi peşte;
(iii)construirea, achiziţionarea sau importarea de nave de pescuit, cu excepţia cazului în care se prevede altfel la articolul 20;
(iv)transferul navelor de pescuit către ţări terţe sau schimbarea pavilionului cu pavilionul unei ţări terţe, inclusiv prin crearea de întreprinderi mixte cu parteneri din ţări terţe;
(v)încetarea temporară sau permanentă a activităţilor de pescuit;
(vi)pescuitul experimental;
(vii)transferul dreptului de proprietate asupra unei întreprinderi, cu excepţia cazului în care se prevede altfel la articolul 20;
(viii)repopulare directă, cu excepţia cazurilor cu caracter experimental;
(ix)construirea de noi porturi sau de noi hale de licitaţii;
(x)mecanisme de intervenţie pe piaţă care vizează retragerea temporară sau permanentă de pe piaţă a produselor pescăreşti sau de acvacultură în vederea reducerii ofertei pentru a preveni scăderea preţurilor sau pentru a determina creşterea preţurilor;
(xi)investiţii la bordul navelor de pescuit necesare pentru a respecta cerinţele prevăzute de dreptul Uniunii în vigoare în momentul depunerii cererii de ajutor, inclusiv cerinţele care decurg din obligaţiile Uniunii în contextul organizaţiilor regionale de gestionare a pescuitului (ORGP-uri);
(xii)investiţii la bordul navelor de pescuit care au desfăşurat activităţi de pescuit timp de mai puţin de 60 de zile în cei doi ani calendaristici care precedă anul depunerii cererii de ajutor;
(xiii)înlocuirea sau modernizarea unui motor principal sau auxiliar al unei nave de pescuit;
f)ajutoarele acordate unei întreprinderi care:
(i)a săvârşit o încălcare gravă prevăzută la articolul 42 din Regulamentul (CE) nr. 1005/2008 al Consiliului (14) sau la articolul 90 din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 (15);
(14)Regulamentul (CE) nr. 1005/2008 al Consiliului din 29 septembrie 2008 de instituire a unui sistem comunitar pentru prevenirea, descurajarea şi eliminarea pescuitului ilegal, nedeclarat şi nereglementat, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 2847/93, (CE) nr. 1936/2001 şi (CE) nr. 601/2004 şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 1093/94 şi (CE) nr. 1447/1999 (JO L 286, 29.10.2008, p. 1).
(15)Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 al Consiliului din 20 noiembrie 2009 de stabilire a unui sistem comunitar de control pentru asigurarea respectării normelor politicii comune în domeniul pescuitului, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 847/96, (CE) nr. 2371/2002, (CE) nr. 811/2004, (CE) nr. 768/2005, (CE) nr. 2115/2005, (CE) nr. 2166/2005, (CE) nr. 388/2006, (CE) nr. 509/2007, (CE) nr. 676/2007, (CE) nr. 1098/2007, (CE) nr. 1300/2008, (CE) nr. 1342/2008 şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 2847/93, (CE) nr. 1627/94 şi (CE) nr. 1966/2006 (JO L 343, 22.12.2009, p. 1).
(ii)a fost implicată în operarea, gestionarea sau deţinerea în proprietate a unei nave de pescuit incluse pe lista navelor de pescuit INN (pescuit ilegal, nedeclarat şi nereglementat) a Uniunii, astfel cum se prevede la articolul 40 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1005/2008, sau a unei nave care arborează pavilionul unor ţări identificate ca ţări terţe necooperante, astfel cum se prevede la articolul 33 din respectivul regulament; sau
(iii)a comis oricare dintre infracţiunile împotriva mediului prevăzute la articolele 3 şi 4 din Directiva 2008/99/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (16), atunci când cererea de sprijin este depusă în temeiul articolelor 32-39 din prezentul regulament.
(16)Directiva 2008/99/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind protecţia mediului prin intermediul dreptului penal (JO L 328, 6.12.2008, p. 28).
(4)Prezentul regulament nu se aplică ajutoarelor pentru întreprinderi aflate în dificultate, cu excepţia ajutoarelor acordate:
a)întreprinderilor care participă la proiectele DLRC sau care beneficiază de acestea;
b)pentru compensarea costurilor aferente prevenirii, controlului şi eradicării bolilor animalelor;
c)schemelor de ajutoare destinate reparării pagubelor provocate de calamităţi naturale; sau
d)în următoarele cazuri, cu condiţia ca întreprinderea să fie între timp considerată o întreprindere aflată în dificultate din cauza pierderilor sau a pagubelor provocate de evenimentul în cauză:
(i)ajutoare pentru repararea pagubelor provocate de fenomene climatice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale; sau
(ii)repararea pagubelor provocate de animalele protejate.
(5)Prezentul regulament nu se aplică schemelor de ajutoare care nu exclud în mod explicit plata unui ajutor individual pentru o întreprindere care face obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei prin care un ajutor este declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă, cu excepţia:
a)schemelor de ajutoare pentru repararea pagubelor provocate de calamităţi naturale sau de fenomene climatice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale; sau
b)schemelor de ajutoare pentru costurile suportate de IMM-urile care participă la proiecte DLRC şi ajutoarele acordate întreprinderilor care participă la DLRC sau care beneficiază de aceasta în conformitate cu articolele 54 şi 55.
(6)Prezentul regulament nu se aplică măsurilor de ajutor de stat care implică, prin ele însele, prin condiţiile asociate lor sau prin metoda lor de finanţare, o încălcare nedisociabilă a dreptului Uniunii, în special:
a)ajutoarelor a căror acordare este condiţionată de obligaţia ca întreprinderea beneficiară să îşi aibă sediul în statul membru în cauză sau să fie stabilită, cu preponderenţă, în statul membru respectiv. Cu toate acestea, cerinţa de a avea un sediu sau o sucursală în statul membru care acordă ajutorul la momentul plăţii ajutorului este permisă;
b)ajutoarelor a căror acordare este condiţionată de obligaţia ca întreprinderea beneficiară să utilizeze mărfuri produse la nivel naţional sau servicii naţionale; sau
c)ajutoarelor care limitează posibilitatea ca întreprinderea beneficiară să valorifice rezultatele cercetării, dezvoltării şi inovării în alte state membre;
d)Directiva privind habitatele, Directiva privind păsările, Directiva privind poluarea cauzată de nave şi dispoziţiile privind gestionarea deşeurilor.
(7)Prezentul regulament nu se aplică:
a)schemelor de ajutoare menţionate la articolele 20, 21, 24, 26-30, 33, 43, 46, 48, 50 şi 52, în cazul în care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 12, după 6 luni de la intrarea lor în vigoare. Cu toate acestea, Comisia poate decide ca prezentul regulament să continue să se aplice în cazul unei scheme de ajutoare pentru o perioadă mai mare de şase luni după intrarea sa în vigoare, după ce va fi evaluat planul de evaluare relevant care a fost notificat Comisiei de către statele membre. Atunci când prezintă planurile de evaluare, statele membre prezintă, de asemenea, toate informaţiile necesare Comisiei pentru a efectua o analiză a planurilor de evaluare şi pentru a lua o decizie;
b)oricăror modificări ale schemelor menţionate la litera (a), altele decât modificările care nu pot afecta compatibilitatea schemei de ajutoare în temeiul prezentului regulament sau nu pot să afecteze în mod semnificativ conţinutul planului de evaluare aprobat.
Art. 2: Definiţii
(1)În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."ajutor ad-hoc" înseamnă ajutorul care nu este acordat pe baza unei scheme de ajutoare;
2."fenomen climatic nefavorabil care poate fi asimilat unei calamităţi naturale" înseamnă condiţii meteorologice nefavorabile, cum ar fi îngheţul, furtunile şi grindina, poleiul, ploile torenţiale sau de lungă durată ori seceta gravă, care distrug peste 30 % din producţia medie calculată pe baza uneia dintre următoarele metode:
a)celor trei ani precedenţi; sau
b)a unei medii pe trei ani bazate pe cei cinci ani precedenţi, valoarea cea mai mare şi valoarea cea mai mică fiind excluse;
3."ajutoare" înseamnă orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din TFUE;
4."intensitate a ajutorului" înseamnă cuantumul brut al ajutorului exprimat ca procent din costurile eligibile, înainte de orice deducere de impozite sau de alte taxe;
5."schemă de ajutoare" înseamnă orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general şi abstract, precum şi orice act pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific, uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp şi/sau într-un cuantum nedefinit;
6."biosecuritate" înseamnă măsurile fizice şi administrative menite să reducă riscul de introducere, dezvoltare şi răspândire a bolilor către, de la sau în cadrul: (a) unei populaţii de animale; sau (b) al unei unităţi, al unei zone, al unui compartiment, al unui mijloc de transport sau al oricărei alte instalaţii, incinte sau locaţii;
7."măsuri de control şi de eradicare" înseamnă măsuri privind bolile animalelor pentru care o autoritate competentă a recunoscut în mod oficial existenţa unui focar sau privind organisme dăunătoare plantelor sau specii alogene invazive a căror prezenţă a fost confirmată în mod oficial de către o autoritate competentă;
8."data acordării ajutorului" înseamnă data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit întreprinderii beneficiare în temeiul regimului juridic naţional aplicabil;
9."atacuri ale prădătorilor" înseamnă prădarea peştilor capturaţi în plase sau ţinuţi în iazuri, de către animale protejate, cum ar fi focile, vidrele de mare şi păsările marine;
10."plan de evaluare" înseamnă un document care cuprinde una sau mai multe scheme de ajutor şi care conţine cel puţin următoarele aspecte minime: obiectivele care urmează a fi evaluate, întrebările evaluării, indicatorii de rezultat, metoda avută în vedere pentru realizarea evaluării, cerinţele privind colectarea datelor, calendarul propus al evaluării, inclusiv data prezentării rapoartelor de evaluare intermediară şi finală, descrierea organismului independent care va realiza evaluarea sau a criteriilor care vor fi utilizate pentru selectarea acestuia şi modalităţile pentru a face publică evaluarea;
11."versiune ulterioară a unei scheme fiscale" înseamnă o schemă sub forma unor avantaje fiscale, care constituie o versiune modificată a unei scheme existente anterior sub formă de avantaje fiscale şi care o înlocuieşte pe aceasta din urmă;
12."pescar" înseamnă orice persoană fizică care practică activităţi de pescuit comercial, recunoscută de statul membru în cauză;
13."produse pescăreşti şi de acvacultură" înseamnă produsele definite în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (17);
(17)Regulamentul (UE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1184/2006 şi (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului (JO L 354, 28.12.2013, p. 1).
14."sectorul pescuitului şi al acvaculturii" înseamnă sectorul economiei care include toate activităţile de producţie, prelucrare şi comercializare a produselor obţinute din pescuit şi acvacultură;
15."capacitate de pescuit" înseamnă tonajul unei nave exprimat în GT (tonaj brut) şi puterea acestuia exprimată în kW (kilowaţi), astfel cum sunt definite la articolele 4 şi 5 din Regulamentul (UE) 2017/1130 al Parlamentului European şi al Consiliului (18);
(18)Regulamentul (UE) 2017/1130 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 de definire a caracteristicilor vaselor de pescuit (JO L 169, 30.6.2017, p. 1).
16."port de pescuit" înseamnă o zonă maritimă sau interioară de uscat şi apă care este recunoscută oficial de un stat membru şi care este alcătuită din infrastructuri şi echipamente care să permită, în principal, primirea navelor de pescuit, încărcarea şi descărcarea capturilor acestora, depozitarea, primirea şi livrarea acestor capturi, precum şi îmbarcarea şi debarcarea pescarilor;
17."echivalent subvenţie brută" înseamnă cuantumul ajutorului în cazul în care acesta ar fi acordat sub formă de grant întreprinderii beneficiare, înainte de orice deducere de impozite sau de alte taxe;
18."ajutor individual" înseamnă un ajutor ad-hoc şi acordarea de ajutoare unor beneficiari individuali pe baza unei scheme de ajutoare;
19."pescuit în apele interioare" înseamnă activităţi de pescuit desfăşurate în scop comercial în apele interioare fie de nave, fie cu alte dispozitive, inclusiv cele utilizate pentru pescuitul la copcă;
20."specii alogene invazive" înseamnă specii alogene invazive de interes pentru Uniune şi specii alogene invazive de interes pentru statele membre, astfel cum sunt definite la articolul 3 alineatele (3) şi (4) din Regulamentul (UE) nr. 1143/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (19) ["Regulamentul (UE) nr. 1143/2014"];
(19)Regulamentul (UE) nr. 1143/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 octombrie 2014 privind prevenirea şi gestionarea introducerii şi răspândirii speciilor alogene invazive (JO L 317, 4.11.2014, p. 35).
21."calamităţi naturale" înseamnă cutremure, avalanşe, alunecări de teren, inundaţii, tornade, uragane, erupţii vulcanice şi incendii de vegetaţie de origine naturală;
22."regiuni ultraperiferice" înseamnă regiunile menţionate la articolul 349 din TFUE;
23."animal protejat" înseamnă orice animal protejat fie de legislaţia Uniunii, fie de legislaţia naţională;
24."avans rambursabil" înseamnă un împrumut pentru un proiect, care este plătit în una sau mai multe tranşe şi ale cărui condiţii de rambursare depind de rezultatul proiectului;
25."IMM-uri" sau "microîntreprinderi şi întreprinderi mici şi mijlocii" înseamnă întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I;
26."pescuit costier la scară mică" înseamnă activităţile de pescuit desfăşurate de: (a) nave de pescuit în ape marine şi continentale cu o lungime totală mai mică de 12 metri care nu utilizează uneltele tractate astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 1 din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului (20); sau (b) pescari care practică pescuitul în picioare, inclusiv culegători de crustacee şi moluşte;
(20)Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului din 21 decembrie 2006 privind măsurile de gestionare pentru exploatarea durabilă a resurselor halieutice în Marea Mediterană, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 2847/93 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1626/94 (JO L 409, 30.12.2006, p. 11).
27."demararea lucrărilor" înseamnă fie demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor, "demararea lucrărilor" corespunde momentului achiziţionării activelor legate direct de unitatea achiziţionată;
28."servicii subvenţionate" înseamnă o formă de ajutor acordat întreprinderii care este beneficiar final în mod indirect, în natură, care se plăteşte prestatorului serviciului sau al activităţii în cauză;
29."întreprindere în dificultate" înseamnă o întreprindere care îndeplineşte criteriile prevăzute la articolul 2 punctul 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei (21).
(21)Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat (JO L 187, 26.6.2014, p. 1).
(2)Pe lângă definiţiile enumerate la alineatul (1), se aplică definiţiile prevăzute la articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013, la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2021/1139 şi la articolul 5 din Regulamentul (UE) 1379/2013.
Art. 3: Pragul de notificare
(1)Prezentul regulament nu se aplică ajutoarelor individuale acordate pentru proiecte care implică costuri eligibile mai mari de 2,5 milioane EUR sau în cazul în care echivalentul subvenţie brută al ajutorului depăşeşte 1,25 milion EUR per întreprindere beneficiară pe an.
(2)Pragurile prevăzute la alineatul (1) nu pot fi eludate prin împărţirea artificială a schemelor sau a proiectelor de ajutoare.
Art. 4: Condiţii de exceptare
(1)Schemele de ajutoare, ajutoarele individuale acordate în cadrul schemelor de ajutoare şi ajutorul ad-hoc sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (2) sau (3) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE dacă ajutoarele respective îndeplinesc condiţiile prevăzute în capitolul I din prezentul regulament, precum şi condiţiile specifice corespunzătoare categoriei de ajutoare relevante prevăzute în capitolul III din prezentul regulament.
(2)Măsurile de ajutor sunt exceptate în temeiul prezentului regulament numai în măsura în care prevăd în mod explicit că, în perioada de acordare a grantului, beneficiarii ajutorului respectă normele politicii comune în domeniul pescuitului şi că ajutorul trebuie rambursat proporţional cu gravitatea nerespectării în cazul în care, în perioada respectivă, se constată că beneficiarul nu respectă normele politicii comune în domeniul pescuitului.
Art. 5: Transparenţa ajutoarelor
(1)Prezentul regulament se aplică numai ajutoarelor pentru care este posibilă calcularea ex ante cu exactitate a echivalentului subvenţie brută pentru ajutoare, fără a fi necesară efectuarea unei evaluări a riscurilor ("ajutoare transparente").
(2)Sunt considerate transparente următoarele categorii de ajutoare:
a)ajutoarele incluse în granturi, subvenţii la rata dobânzii şi servicii subvenţionate;
b)ajutoarele conţinute în împrumuturi, atunci când echivalentul subvenţie brută a fost calculat pe baza ratei de referinţă în vigoare pe piaţă la momentul acordării grantului;
c)ajutoarele conţinute în garanţii:
(i)în cazul în care echivalentul subvenţie brută a fost calculat pe baza primelor de siguranţă (safe-harbour) prevăzute într-o comunicare a Comisiei; sau
(ii)în cazul în care, înainte de punerea în aplicare a măsurii, metodologia utilizată pentru calcularea echivalentului subvenţie brută al garanţiei a fost acceptată pe baza Comunicării Comisiei privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE la ajutoarele de stat sub formă de garanţii, sau a oricărei alte comunicări ulterioare, în urma notificării Comisiei cu privire la metodologia respectivă în conformitate cu orice regulament adoptat de Comisie în domeniul ajutoarelor de stat aplicabil la acel moment, iar metodologia aprobată vizează în mod explicit tipul de garanţie şi tipul de operaţiune subiacentă în cauză în contextul aplicării prezentului regulament;
d)ajutoarele sub formă de avantaje fiscale, în cazul în care măsura prevede un plafon care garantează că pragul aplicabil nu este depăşit;
e)ajutoarele sub formă de avansuri rambursabile, dacă valoarea nominală totală a avansului rambursabil nu depăşeşte pragurile aplicabile în temeiul prezentului regulament sau dacă, înainte de punerea în aplicare a măsurii, metodologia de calcul al echivalentului subvenţie brută al avansului rambursabil a fost acceptată în urma notificării acesteia către Comisie.
(3)În sensul prezentului regulament, următoarele categorii de ajutoare nu sunt considerate ajutoare transparente:
a)ajutoarele conţinute în injecţii de capital;
b)ajutoarele incluse în măsuri de finanţare de risc.
Art. 6: Efectul stimulativ
(1)Prezentul regulament se aplică numai ajutoarelor care au un efect stimulativ.
(2)Se consideră că ajutoarele au un efect stimulativ dacă întreprinderea beneficiară a prezentat statului membru în cauză o cerere de ajutor scrisă înainte de începerea activităţii sau a lucrului la proiectul respectiv. Cererea de ajutor conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;
b)descrierea proiectului sau a activităţii, inclusiv data sa de demarare şi de încheiere;
c)locul de desfăşurare a proiectului sau a activităţii;
d)lista costurilor eligibile; şi
e)tipul de ajutor (grant, împrumut, garanţie, avans rambursabil sau altele) şi valoarea finanţării publice necesare pentru proiect sau activitate.
(3)Se consideră că ajutoarele ad-hoc acordate întreprinderilor mari au un efect stimulativ dacă, în plus faţă de faptul că asigură îndeplinirea condiţiei prevăzute la alineatul (2), statul membru a verificat, înainte de a acorda ajutorul ad-hoc în cauză, dacă documentaţia pregătită de întreprinderea beneficiară arată că ajutorul va avea drept rezultat unul sau mai multe dintre următoarele:
a)o creştere substanţială a domeniului de aplicare al proiectului sau al activităţii datorită ajutorului;
b)o creştere substanţială a cuantumului total cheltuit de întreprinderea beneficiară pentru proiect sau pentru activitate datorită ajutorului;
c)o creştere substanţială a ritmului de finalizare a proiectului sau a activităţii în cauză;
d)în cazul investiţiilor ad-hoc, faptul că proiectul sau activitatea nu ar fi fost realizată ca atare în zona în cauză sau nu ar fi fost suficient de profitabilă pentru întreprinderea beneficiară în zona în cauză în lipsa ajutorului.
(4)Se consideră că măsurile sub formă de avantaje fiscale au un efect stimulativ în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)măsura instituie un drept la ajutor, în conformitate cu criterii obiective şi fără ca statul membru să mai dispună de o putere de apreciere; precum şi
b)măsura a fost adoptată şi a intrat în vigoare înaintea începerii activităţii sau a lucrărilor la proiectul care beneficiază de ajutor. Această cerinţă nu se aplică în cazul versiunilor ulterioare ale schemelor fiscale, cu condiţia ca activitatea să fi făcut deja obiectul schemelor anterioare sub formă de avantaje fiscale.
(5)Prin derogare de la alineatele (1) şi (2) din prezentul articol, următoarele categorii de ajutoare nu trebuie să aibă sau sunt considerate a avea un efect stimulativ:
a)ajutoarele pentru compensarea costurilor aferente prevenirii, controlului şi eradicării bolilor animalelor, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 42;
b)ajutoarele destinate reparării pagubelor provocate de calamităţi naturale, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 49;
c)ajutoarele destinate reparării pagubelor provocate de fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unui dezastru natural, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 51;
d)ajutoarele pentru repararea daunelor provocate de animale protejate, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 53;
e)ajutoarele sub forma scutirilor sau a reducerilor fiscale adoptate de statele membre în temeiul articolului 15 alineatul (1) litera (f) şi alineatul (3) din Directiva 2003/96/CE, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 56 din prezentul regulament;
f)ajutoarele pentru IMM-urile care participă sau care beneficiază de proiecte DLRC, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile relevante prevăzute la articolele 54 şi 55;
g)ajutoarele pentru măsurile de comercializare menţionate la articolul 45 alineatul (1) litera (b) punctul (vii), în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile relevante prevăzute la articolul 45;
h)ajutoarele pentru parteneriate între oamenii de ştiinţă şi pescari, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile relevante prevăzute la articolul 17;
i)ajutoarele pentru promovarea capitalului uman, a creării de locuri de muncă şi a dialogului social, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile relevante prevăzute la articolul 18.
Art. 7: Intensitatea ajutorului şi costurile eligibile
(1)În vederea calculării intensităţii ajutoarelor şi a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile sunt susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi actuale. Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nu este eligibilă pentru ajutoare, cu excepţia cazului în care este nerambursabilă în temeiul legislaţiei naţionale.
(2)În cazul în care ajutorul se acordă sub o altă formă decât cea a unui grant, cuantumul ajutorului este egal cu echivalentul subvenţie brută al acestuia.
(3)Ajutoarele plătibile în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor la data acordării ajutorului. Costurile eligibile se actualizează la valoarea lor la data acordării ajutorului. Rata dobânzii care trebuie aplicată în scopul actualizării este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutorului.
(4)În cazul în care ajutorul se acordă prin avantaje fiscale, tranşele ajutoarelor se actualizează pe baza ratelor de actualizare aplicabile la datele la care intră în vigoare avantajul fiscal.
(5)În cazul în care se acordă ajutoare pentru repararea pagubelor sau compensarea pierderilor de venit, din acestea se deduc toate costurile care nu au fost suportate în mod direct ca urmare a evenimentului.
(6)În cazul în care ajutoarele se acordă sub formă de avansuri rambursabile care, în absenţa unei metodologii acceptate de calcul al echivalentului subvenţie brută aferent, sunt exprimate ca procent din costurile eligibile, iar măsura prevede că, în cazul unui rezultat pozitiv al proiectului, definit pe baza unei ipoteze rezonabile şi prudente, avansurile vor fi rambursate cu o rată a dobânzii cel puţin egală cu rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutorului, intensităţile maxime ale ajutoarelor prevăzute în capitolul III pot fi majorate cu 10 puncte procentuale fără a se depăşi rata maximă a intensităţii ajutorului de 100 % din costurile eligibile.
(7)Costurile eligibile respectă cerinţele de la articolele 53-57 din Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European şi al Consiliului (22).
(22)Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize (JO L 231, 30.6.2021, p. 159).
Art. 8: Cumulul
(1)Atunci când se stabileşte dacă sunt respectate pragurile de notificare prevăzute la articolul 3 şi intensităţile maxime ale ajutoarelor prevăzute în capitolul III, se ia în considerare suma totală reprezentând ajutor acordat pentru activitatea, proiectul sau întreprinderea respectivă, indiferent dacă ajutorul respectiv este finanţat din surse locale, regionale, naţionale sau ale Uniunii.
(2)Ajutoarele exceptate în temeiul prezentului regulament pot fi cumulate cu unul dintre următoarele:
a)orice alt ajutor, atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite;
b)orice alt ajutor, în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, care se suprapun parţial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu duce la depăşirea celui mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau a celui mai mare cuantum al ajutorului aplicabil respectivului ajutor în temeiul prezentului regulament.
(3)Ajutoarele exceptate în temeiul prezentului regulament nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de minimis în raport cu aceleaşi costuri eligibile dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate a ajutorului care le depăşeşte pe cele prevăzute în capitolul III.
Art. 9: Publicare şi informare
(1)Statul membru în cauză asigură publicarea în Modulul Comisiei privind transparenţa ajutoarelor de stat sau pe un site web cuprinzător privind ajutoarele de stat, la nivel naţional sau regional:
a)a informaţiilor succinte menţionate la articolul 11 în formatul standard prevăzut în anexa II sau a unui link către acestea;
b)a textului integral al fiecărei măsuri de ajutor, astfel cum se menţionează la articolul 11, sau a unui link care oferă acces la textul integral;
c)a informaţiilor privind fiecare ajutor individual care depăşeşte 10 000 EUR.
Informaţiile menţionate la literele (a), (b) şi (c) se publică în conformitate cu anexa III.
(2)Pentru schemele sub formă de avantaje fiscale, condiţiile stabilite la alineatul (1) litera (c) se consideră îndeplinite dacă statele membre publică informaţiile necesare privind cuantumurile ajutorului individual între următoarele limite (în milioane EUR):
a)0,01-0,2;
b)0,2-0,4;
c)0,4-0,6;
d)0,6-0,8;
e)0,8-1.
(3)Informaţiile menţionate la alineatul (1) litera (c) sunt organizate şi sunt accesibile într-un mod standardizat, astfel cum se prevede în anexa III, şi permit utilizarea eficace a funcţiilor de căutare şi de descărcare. Informaţiile menţionate la alineatul (1) se publică în termen de şase luni de la data care s-a acordat ajutorul sau, pentru ajutoarele sub formă de avantaj fiscal, în termen de un an de la data la care trebuie depusă declaraţia fiscală şi sunt disponibile timp de cel puţin 10 ani de la data la care s-a acordat ajutorul.
(4)Fiecare schemă de ajutoare şi fiecare ajutor individual conţine o trimitere explicită la prezentul regulament, prin citarea titlului şi a referinţei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum şi o trimitere la dispoziţiile specifice din capitolul III legată de ajutorul respectiv sau, după caz, la legislaţia naţională care asigură respectarea dispoziţiilor relevante din prezentul regulament. Textul este însoţit de dispoziţiile privind punerea sa în aplicare şi de modificările aduse.
(5)Obligaţiile privind publicarea prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol nu se aplică ajutoarelor acordate proiectelor DLRC în temeiul articolelor 54 şi 55.
(6)Comisia publică pe site-ul său web:
a)linkurile către site-urile web privind ajutoarele de stat menţionate la alineatul (1) al prezentului articol;
b)informaţiile succinte menţionate la articolul 11 alineatul (2).