Secţiunea 2 - Promovarea activităţilor sustenabile de acvacultură - Regulamentul 2473/14-dec-2022 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene

Acte UE

Jurnalul Oficial 327L

În vigoare
Versiune de la: 13 Decembrie 2023
SECŢIUNEA 2:Promovarea activităţilor sustenabile de acvacultură
Art. 31: Condiţii generale
(1)Ajutoarele acordate în temeiul prezentei secţiuni îndeplineşte următoarele condiţii generale:
a)în absenţa unor dispoziţii explicite contrare în prezentul regulament, se limitează la întreprinderile din sectorul acvaculturii;
b)în cazul în care operaţiunile constau în investiţii în echipamente sau infrastructură prin care se asigură îndeplinirea cerinţelor viitoare privind mediul, sănătatea umană sau animală, igiena sau bunăstarea animalelor prevăzute de dreptul Uniunii, se poate acorda sprijin până la data la care aceste cerinţe devin obligatorii pentru întreprinderile în cauză;
c)nu se acordă pentru creşterea de organisme modificate genetic;
d)nu se acordă operaţiunilor de acvacultură din zonele marine protejate dacă autoritatea competentă a statului membru a stabilit, pe baza unei evaluări a impactului asupra mediului, că operaţiunea va avea un impact negativ semnificativ asupra mediului, care nu poate fi atenuat în mod adecvat.
(2)Ajutoarele acordate în temeiul prezentei secţiuni pentru investiţii care vizează exploatarea unor pieţe noi se acordă numai în cazul în care întreprinderea beneficiară furnizează documente care atestă că proiectul are perspective bune şi sustenabile de piaţă.
(3)În cazul investiţiilor care necesită o evaluare a impactului asupra mediului în temeiul Directivei 2011/92/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (29), ajutoarele trebuie supuse condiţiei de a se fi efectuat o astfel de evaluare şi de a se fi acordat aprobarea de dezvoltare proiectului de investiţii în cauză înainte de data acordării ajutoarelor individuale.
(29)Directiva 2011/92/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, Text cu relevanţă pentru SEE (JO L 26, 28.1.2012, p. 1).
Art. 32: Ajutoare pentru inovare în sectorul acvaculturii
(1)Ajutoarele pentru inovare în sectorul acvaculturii care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să stimuleze inovarea în sectorul acvaculturii;
b)ca ajutoarele să vizeze următoarele:
(i)dezvoltarea de cunoştinţe tehnice, ştiinţifice sau organizaţionale în cadrul fermelor de acvacultură care reduc, în special, impactul asupra mediului, care reduc dependenţa de făina şi uleiul de peşte, care promovează o utilizare durabilă a resurselor în acvacultură, îmbunătăţesc bunăstarea animalelor sau facilitează metode de producţie sustenabile noi;
(ii)dezvoltarea sau introducerea pe piaţă a unor specii de acvacultură noi cu potenţial de piaţă, a unor produse noi sau substanţial îmbunătăţite, a unor procese noi sau îmbunătăţite, a unor sisteme de gestionare şi organizare noi sau îmbunătăţite;
(iii)examinarea fezabilităţii din punct de vedere tehnic sau economic a produselor sau a proceselor inovatoare.
(2)Serviciile subvenţionate prevăzute la prezentul articol se desfăşoară de către organisme ştiinţifice sau tehnice publice sau private recunoscute de statul membru sau în colaborare cu astfel de organisme, care validează rezultatele serviciilor subvenţionate respective.
(3)Rezultatele proiectelor pentru care se primeşte sprijin fac obiectul unei publicităţi adecvate din partea statului membru.
(4)Pot fi eligibile următoarele costuri:
a)costurile directe cu personalul legate de cercetători, tehnicieni şi alţi membri ai personalului de sprijin, în măsura în care sunt angajaţi în proiect;
b)costurile aferente instrumentelor şi echipamentelor, în măsura utilizării acestora în cadrul proiectului şi pe durata acestei utilizări;
c)costurile cu clădirile, în măsura utilizării acestora în cadrul proiectului şi pe durata acestei utilizări, precum şi în următoarele condiţii:
(i)în ceea ce priveşte clădirile, sunt considerate eligibile doar cheltuielile de amortizare corespunzătoare duratei proiectului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate;
(ii)în cazul terenurilor, sunt eligibile costurile transferului comercial sau costurile de capital efectiv suportate;
d)costurile aferente cercetării contractuale, cunoştinţelor şi brevetelor cumpărate sau obţinute cu licenţă din surse externe, în condiţii de concurenţă deplină, precum şi costurile aferente serviciilor de consultanţă şi serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru proiect; sau
e)cheltuielile de regie suplimentare şi alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, ale consumabilelor şi ale altor produse similare, suportate direct ca urmare a proiectului.
În sensul literei (b), atunci când aceste instrumente şi echipamente nu se folosesc în cadrul proiectului pe întreaga lor durată de viaţă, sunt considerate eligibile doar cheltuielile de amortizare corespunzătoare duratei proiectului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate.
(5)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 33: Ajutoare pentru investiţii în sectorul acvaculturii care sporesc productivitatea sau au un impact pozitiv asupra mediului
(1)Ajutoarele pentru investiţii în sectorul acvaculturii care sporesc productivitatea sau au un impact pozitiv asupra mediului care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia ca ajutoarele să sprijine:
a)investiţiile productive din sectorul acvaculturii;
b)diversificarea producţiei de acvacultură şi a speciilor de cultură;
c)modernizarea unităţilor de acvacultură, inclusiv îmbunătăţirea condiţiilor de lucru şi de siguranţă ale lucrătorilor din sectorul acvaculturii;
d)îmbunătăţirea şi modernizarea legate de sănătatea şi bunăstarea animalelor, inclusiv achiziţionarea de echipamente în scopul de a proteja fermele împotriva animalelor sălbatice de pradă;
e)investiţiile care vizează reducerea impactului negativ sau sporirea efectelor pozitive asupra mediului şi creşterea utilizării eficiente a resurselor;
f)investiţiile care vizează sporirea calităţii sau a valorii produselor din acvacultură;
g)refacerea iazurilor sau a lagunelor existente utilizate pentru acvacultură prin îndepărtarea mâlului sau investiţiile menite să prevină depunerea mâlului;
h)diversificarea veniturilor obţinute de întreprinderile din sectorul acvaculturii prin dezvoltarea unor activităţi complementare;
i)investiţiile care au ca rezultat o reducere considerabilă a impactului întreprinderilor din sectorul acvaculturii asupra utilizării şi a calităţii apei, în special prin reducerea cantităţii de apă sau de substanţe chimice, de antibiotice şi de alte medicamente utilizate sau prin îmbunătăţirea calităţii apei rezultate, inclusiv prin utilizarea sistemelor de acvacultură multitrofice;
j)promovarea sistemelor de acvacultură închise în care produsele de acvacultură sunt crescute în sisteme închise cu recircularea apei, reducându-se la minimum cantitatea de apă utilizată; sau
k)investiţiile care sporesc eficienţa energetică şi promovează conversia întreprinderilor din sectorul acvaculturii la surse de energie regenerabile.
(2)Ajutoarele prevăzute la alineatul (1) litera (h) se acordă numai întreprinderilor din sectorul acvaculturii, cu condiţia ca activităţile complementare să fie legate de activitatea de bază a întreprinderilor în cauză, printre care turismul pentru pescuitul cu undiţa, serviciile de mediu aferente acvaculturii sau activităţile educaţionale referitoare la acvacultură.
(3)Ajutoarele prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol pot fi acordate pentru investiţii care sporesc producţia şi/sau modernizarea întreprinderilor existente din sectorul acvaculturii sau pentru construcţia de noi capacităţi de producţie, cu condiţia ca dezvoltarea să fie în concordanţă cu planul pentru dezvoltarea acvaculturii menţionat la articolul 34 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013.
(4)Investiţiile menţionate la alineatul (1) litera (e) includ investiţiile legate de utilizarea unor furaje mai sustenabile, de reducerea şi gestionarea emisiilor de nutrienţi şi a efluenţilor, de reducerea deversărilor, de utilizarea substanţelor chimice şi a medicamentelor cu impact mai redus asupra mediului, de adoptarea unei abordări circulare în gestionarea deşeurilor, de eliminarea uneltelor de acvacultură sau de utilizarea uneltelor de acvacultură biodegradabile pentru a evita deşeurile marine, de gestionarea prădătorilor şi de cele care aduc o contribuţie măsurabilă la refacerea biodiversităţii sau la continuitatea ecologică.
(5)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului. Pentru operaţiunile care au un impact pozitiv asupra mediului, rata intensităţii maxime a ajutoarelor este de 80 %, cu excepţia cazului în care s-ar aplica o rată mai mare a intensităţii ajutoarelor în ceea ce priveşte anexa IV.
Art. 34: Ajutoare pentru servicii de gestionare, de înlocuire şi de consiliere pentru fermele de acvacultură
(1)Ajutoarele pentru servicii de gestionare, de înlocuire şi de consiliere pentru fermele de acvacultură care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să îmbunătăţească performanţa globală şi competitivitatea fermelor de acvacultură;
b)ca ajutoarele să reducă impactul negativ asupra mediului al fermelor de acvacultură; şi
c)ajutoarele să sprijine achiziţionarea de servicii de consiliere de natură tehnică, ştiinţifică, juridică, ecologică sau economică pentru ferme.
În sensul literei (c), ajutoarele se acordă numai IMM-urilor sau organizaţiilor din domeniul acvaculturii, inclusiv organizaţiilor de producători din domeniul acvaculturii şi asociaţiilor de organizaţii de producători din domeniul acvaculturii.
(2)Serviciile de consiliere menţionate la alineatul (1) litera (c) acoperă:
a)necesităţile în materie de gestionare pentru a permite fermelor de acvacultură să respecte legislaţia Uniunii şi pe cea naţională privind protecţia mediului, precum şi cerinţele privind amenajarea spaţiului maritim;
b)evaluarea impactului asupra mediului, astfel cum este menţionată în Directiva 2011/92/UE şi în Directiva 92/43/CEE;
c)necesităţile în materie de gestionare pentru a permite fermelor de acvacultură să respecte legislaţia Uniunii şi pe cea naţională privind sănătatea şi bunăstarea animalelor acvatice sau legislaţia privind sănătatea publică;
d)standardele bazate pe legislaţia Uniunii şi pe cea naţională;
e)strategiile de marketing şi de afaceri; sau
f)studii de fezabilitate şi servicii de consiliere care evaluează viabilitatea măsurilor potenţial eligibile pentru sprijin în temeiul titlului II capitolul III din Regulamentul (UE) 2021/1139.
(3)Serviciile de consiliere menţionate la alineatul (1) se acordă de către organisme ştiinţifice sau tehnice, precum şi de către entităţi care acordă consiliere juridică sau economică recunoscute de statul membru ca deţinând competenţele necesare. Ajutoarele iau forma unui serviciu subvenţionat sau a unui grant direct.
(4)Întreprinderile beneficiare nu primesc ajutor decât o dată pe an pentru fiecare dintre categoriile de servicii de consiliere menţionate la alineatul (2).
(5)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 35: Ajutoare pentru promovarea capitalului uman şi pentru crearea de reţele în sectorul acvaculturii
(1)Ajutoarele pentru promovarea capitalului uman şi pentru crearea de reţele în sectorul acvaculturii care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia ca ajutoarele să sprijine următoarele acţiuni:
a)formarea profesională, învăţarea pe tot parcursul vieţii, diseminarea cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice şi a practicilor inovatoare, dobândirea de noi competenţe profesionale în sectorul acvaculturii şi cu privire la reducerea impactului asupra mediului al operaţiunilor din sectorul acvaculturii;
b)îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi promovarea securităţii în muncă; şi
c)participarea la reţele şi schimbul de experienţă şi de bune practici între întreprinderile sau organizaţiile profesionale din sectorul acvaculturii şi alte părţi interesate, inclusiv organismele ştiinţifice şi tehnice sau cele care promovează egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi.
(2)Ajutoarele iau forma unui serviciu subvenţionat sau a unui grant direct.
(3)Ajutoarele pot acoperi doar următoarele costuri eligibile suportate direct ca urmare a proiectului sprijinit:
a)costurile salariale directe;
b)taxele de participare;
c)cheltuielile de deplasare;
d)costurile publicaţiilor;
e)serviciile de colectare a datelor achiziţionate, studii, proiecte-pilot;
f)închirierea spaţiilor şi a standurilor de expoziţie şi costurile aferente instalării şi demontării acestora; sau
g)costurile de diseminare a cunoştinţelor ştiinţifice şi a informaţiilor faptice.
(4)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 36: Ajutoare pentru sporirea potenţialului siturilor în care se practică acvacultura
(1)Ajutoarele pentru sporirea potenţialului siturilor în care se practică acvacultura care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să contribuie în mod pozitiv la dezvoltarea siturilor şi a infrastructurilor de acvacultură şi să reducă impactul negativ al operaţiunilor asupra mediului;
b)ca ajutoarele să sprijine următoarele:
(i)identificarea şi cartografierea celor mai potrivite zone pentru dezvoltarea acvaculturii şi, după caz, luarea în considerare a proceselor de amenajare spaţială, precum şi identificarea şi cartografierea zonelor în care acvacultura ar trebui exclusă în vederea menţinerii rolului acestor zone în funcţionarea ecosistemului;
(ii)îmbunătăţirea şi dezvoltarea facilităţilor şi infrastructurilor de sprijin necesare în vederea sporirii potenţialului siturilor în care se practică acvacultura şi a reducerii impactului negativ al acvaculturii asupra mediului, inclusiv investiţiile în consolidarea terenurilor, aprovizionarea cu energie sau gestionarea apei;
(iii)acţiunile întreprinse şi puse în aplicare de autorităţile competente în temeiul articolului 9 alineatul (1) din Directiva 2009/147/CE sau în temeiul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 92/43/CEE în vederea preîntâmpinării unor pagube grave cauzate acvaculturii; sau
(iv)acţiunile întreprinse şi puse în aplicare de autorităţile competente în urma depistării creşterii mortalităţii sau a bolilor, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2016/429 al Parlamentului European şi al Consiliului (30) şi în Regulamentul delegat (UE) 2020/689 al Comisiei (31).
(30)Regulamentul (UE) 2016/429 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 privind bolile transmisibile ale animalelor şi de modificare şi de abrogare a anumitor acte din domeniul sănătăţii animalelor (Legea privind sănătatea animală) (JO L 84, 31.3.2016, p. 1).
(31)Regulamentul delegat (UE) 2020/689 al Comisiei din 17 decembrie 2019 de completare a Regulamentului (UE) 2016/429 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele privind supravegherea, programele de eradicare şi statutul de indemn de boală pentru anumite boli listate şi emergente (JO L 174, 3.6.2020, p. 211).
În sensul literei (b) punctul (iv), ajutoarele se acordă numai pentru a acoperi adoptarea de planuri de acţiune pentru moluşte care vizează protejarea, refacerea şi gestionarea, inclusiv sprijinul pentru producătorii de moluşte în vederea întreţinerii, a bancurilor naturale de moluşte şi a bazinelor hidrografice naturale.
(2)Pot fi eligibile următoarele costuri suportate direct ca urmare a proiectului sprijinit:
a)costurile investiţiilor în active corporale şi necorporale;
b)costurile salariale directe; sau
c)costurile serviciilor de consultanţă, de cercetare contractuală şi de sprijin furnizate de consultanţi externi.
(3)Numai întreprinderile beneficiare cărora statul membru le-a încredinţat sarcinile menţionate la alineatul (1) litera (b) pot beneficia de ajutor în temeiul prezentului articol.
(4)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre liniile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 37: Ajutoare pentru încurajarea practicării unei acvaculturi sustenabile de către noii antreprenori din sectorul acvaculturii
(1)Ajutoarele pentru încurajarea practicării unei acvaculturi sustenabile de către noii antreprenori din sectorul acvaculturii care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să stimuleze spiritul antreprenorial în sectorul acvaculturii; şi
b)ca ajutoarele să sprijine înfiinţarea unor întreprinderi durabile în sectorul acvaculturii de către noii antreprenori.
(2)Ajutoarele se acordă antreprenorilor care îşi încep activitatea în sectorul acvaculturii, cu condiţia ca aceştia:
a)să deţină competenţele profesionale corespunzătoare;
b)să înfiinţeze pentru prima dată un IMM în domeniul acvaculturii în calitate de persoană aflată la conducerea întreprinderii respective; şi
c)să prezinte un plan de afaceri pentru dezvoltarea activităţilor lor în sectorul acvaculturii.
(3)Pentru a dobândi competenţele profesionale corespunzătoare, antreprenorii care îşi încep activitatea în sectorul acvaculturii pot beneficia de ajutoarele menţionate la articolul 35 alineatul (1).
(4)Pot fi eligibile următoarele costuri suportate direct ca urmare a proiectului sprijinit:
a)costurile salariale;
b)cheltuielile generale suplimentare şi alte costuri, inclusiv costurile materialelor, ale consumabilelor;
c)costul echipamentelor; sau
d)costurile investiţiilor în active corporale şi necorporale.
(5)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 38: Ajutoare pentru conversia la sisteme de management de mediu şi audit şi la acvacultura ecologică
(1)Ajutoarele pentru conversia la sisteme de management de mediu şi audit şi la acvacultura ecologică, care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament, sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia ca:
a)ca ajutoarele să promoveze dezvoltarea unei acvaculturi ecologice sau eficiente din punct de vedere energetic;
b)ca ajutoarele să sprijine una din următoarele:
(i)conversia metodelor de producţie ale acvaculturii convenţionale la acvacultura ecologică în sensul Regulamentului (UE) 2018/848 (32) şi în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/1165 al Comisiei (33);
(32)Regulamentului (UE) 2018/848 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului (JO L 150, 14.6.2018, p. 1).
(33)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/1165 al Comisiei din 15 iulie 2021 de autorizare a anumitor produse şi substanţe pentru utilizarea în producţia ecologică şi de stabilire a listelor acestora (JO L 253, 16.7.2021, p. 13).
(ii)participarea la sistemele de management de mediu şi audit ale Uniunii (EMAS) în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1221/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (34).
(34)Regulamentul (CE) nr. 1221/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind participarea voluntară a organizaţiilor la un sistem comunitar de management de mediu şi audit (EMAS) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 761/2001 şi a Deciziilor 2001/681/CE şi 2006/193/CE ale Comisiei (JO L 342, 22.12.2009, p. 1).
(2)Ajutoarele se acordă numai pentru conversia întreprinderilor beneficiare care se angajează să participe la EMAS timp de cel puţin trei ani sau să îndeplinească cerinţele privind producţia ecologică timp de cel puţin cinci ani. Angajamentele asumate în temeiul prezentului alineat prevăd o clauză de revizuire pentru a asigura ajustarea acestora în cazul modificării cerinţelor, standardelor şi condiţiilor obligatorii relevante menţionate la prezentul articol.
(3)Ajutoarele iau forma compensaţiilor, pentru o perioadă de maximum trei ani pe parcursul perioadei de conversie a întreprinderii la producţia ecologică sau pe parcursul pregătirii pentru participarea la EMAS. Statele membre calculează compensaţiile pe baza unuia dintre următorii parametri:
a)pierderile de venituri sau costurile suplimentare suportate pe parcursul perioadei de tranziţie de la producţia convenţională la cea ecologică, în cazul operaţiunilor eligibile în temeiul alineatului (1) litera (b) punctul (i);
b)costurile suplimentare generate de depunerea cererii şi de pregătirea participării la EMAS, în cazul operaţiunilor eligibile în temeiul alineatului (1) litera (b) punctul (ii).
(4)În cazul în care întreprinderea beneficiară nu este în măsură să respecte angajamentele prevăzute la alineatul (2) din cauza unor circumstanţe excepţionale şi externe, cuantumul ajutorului calculat în temeiul alineatului (3) se deduce şi se recuperează proporţional în funcţie de durata angajamentului iniţial şi de perioada de timp în care angajamentele nu au fost respectate.
(5)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre liniile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 39: Ajutoare pentru servicii de mediu
(1)Ajutoarele destinate întreprinderilor din sectorul acvaculturii care furnizează servicii de mediu şi care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să încurajeze dezvoltarea sectorului acvaculturii care furnizează servicii de mediu; şi
b)ca ajutoarele să sprijine una din următoarele măsuri:
(i)metodele de acvacultură compatibile cu necesităţile specifice de mediu şi care fac obiectul cerinţelor specifice de management rezultate în urma desemnării zonelor Natura 2000 în conformitate cu Directiva 92/43/CEE şi cu Directiva 2009/147/CE;
(ii)participarea, în ceea ce priveşte costurile direct legate de aceasta, la conservarea şi reproducerea ex situ a animalelor acvatice, în cadrul programelor de conservare şi refacere a biodiversităţii elaborate de autorităţile publice sau sub supravegherea acestora;
(iii)operaţiunile de acvacultură care includ conservarea şi îmbunătăţirea mediului şi a biodiversităţii şi gestionarea peisajelor şi a caracteristicilor tradiţionale ale zonelor de acvacultură.
(2)Ajutoarele menţionate la alineatul (1) litera (b) punctul (i) din prezentul articol iau forma unei compensaţii anuale. Sunt eligibile costurile suplimentare suportate şi/sau pierderile de venituri cauzate de cerinţele de administrare aferente zonelor în cauză, referitoare la punerea în aplicare a Directivei 92/43/CEE sau a Directivei 2009/147/CE.
(3)În sensul alineatului (1) litera (b) punctul (ii), costurile eligibile sunt costurile suplimentare directe suportate ca urmare a operaţiunilor în cauză.
(4)Ajutoarele menţionate la alineatul (1) litera (b) punctul (iii) se acordă doar întreprinderilor beneficiare care se angajează să îndeplinească, timp de cel puţin cinci ani, cerinţe referitoare la mediul acvatic care depăşesc simpla aplicare a dreptului Uniunii şi a dreptului naţional. Beneficiile de mediu ale operaţiunii se demonstrează printr-o evaluare prealabilă efectuată de organismele competente desemnate de statul membru, cu excepţia cazului în care beneficiile de mediu ale operaţiunii respective sunt deja recunoscute.
(5)Ajutoarele menţionate la alineatul (1) litera (b) punctul (iii) iau forma unei compensaţii anuale. Costurile eligibile sunt costurile suplimentare directe suportate şi/sau pierderile de venit.
(6)Rezultatele operaţiunilor pentru care se primesc ajutoare în temeiul prezentului articol fac obiectul unei publicităţi adecvate din partea statului membru.
(7)Pentru angajamentele asumate în temeiul prezentului articol se prevede o clauză de revizuire pentru a asigura ajustarea acestora în cazul modificării cerinţelor, standardelor şi condiţiilor obligatorii relevante menţionate la prezentul articol.
(8)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 100 % din costurile eligibile totale.
Art. 40: Ajutoare pentru măsuri de sănătate publică
(1)Ajutoarele pentru măsuri de sănătate publică ce îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia ca ajutoarele să sprijine o schemă de compensare care compensează crescătorii de moluşte pentru suspendarea temporară a recoltării moluştelor, în cazul în care suspendarea are loc exclusiv din motive de sănătate publică.
(2)Ajutoarele menţionate la alineatul (1) pot fi acordate numai în cazul în care închiderea zonei de producţie sau de relocare clasificate, în conformitate cu articolul 62 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/627 al Comisiei (35), se datorează proliferării planctonului producător de toxine sau prezenţei planctonului care conţine biotoxine ce depăşesc limitele stabilite în anexa III secţiunea VII capitolul V din Regulamentul (CE) nr. 853/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului (36) şi cu condiţia:
(35)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/627 al Comisiei de stabilire a unor modalităţi practice uniforme pentru efectuarea controalelor oficiale asupra produselor de origine animală destinate consumului uman în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2074/2005 al Comisiei în ceea ce priveşte controalele oficiale (JO L 131, 17.5.2019, p. 51).
(36)Regulamentul (CE) nr. 853/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 de stabilire a unor norme specifice de igienă care se aplică alimentelor de origine animală (JO L 139, 30.4.2004, p. 55).
a)ca respectiva contaminare să dureze mai mult de patru luni consecutive; sau
b)ca pierderea generată de suspendarea recoltării să depăşească 25 % din cifra de afaceri anuală a întreprinderii în cauză, calculată pe baza cifrei medii de afaceri a întreprinderii respective din ultimii trei ani calendaristici anteriori anului în care recoltarea a fost suspendată.
În sensul primului paragraf litera (b), statele membre pot stabili reguli speciale de calcul care să fie utilizate pentru întreprinderile care au mai puţin de trei ani de activitate.
(3)Durata maximă pentru care se poate acorda compensaţia este de 12 luni, în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2029. În cazuri justificate în mod corespunzător, durata poate fi prelungită o dată cu maximum 12 luni până la o durată totală de cel mult 24 de luni.
(4)Costurile eligibile sunt costurile suplimentare directe suportate şi/sau pierderile de venit ca urmare a măsurilor în cauză. Din compensarea calculată se scad toate costurile care nu sunt direct suportate ca urmare a evenimentului şi care, în alte circumstanţe, ar fi fost suportate de beneficiar.
(5)Ajutoarele şi orice altă plată primită în scopul compensării pagubelor, inclusiv plăţile efectuate în cadrul poliţelor de asigurare, se limitează la 100 % din costurile eligibile.
Art. 41: Ajutoare pentru măsuri privind sănătatea şi bunăstarea animalelor
(1)Ajutoarele pentru sănătatea şi bunăstarea animalelor în întreprinderile din sectorul acvaculturii care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să vizeze promovarea sănătăţii şi bunăstării animalelor în întreprinderile din sectorul acvaculturii, printre altele, în ceea ce priveşte prevenţia şi biosecuritatea; şi
b)ca ajutoarele să poată acoperi doar una din următoarele măsuri:
(i)dezvoltarea de bune practici atât generale, cât şi specifice pentru anumite specii sau a unor coduri de conduită referitoare la biosecuritate sau la necesităţile în materie de sănătate şi bunăstare a animalelor în acvacultură;
(ii)iniţiative care vizează reducerea dependenţei acvaculturii de medicamentele veterinare;
(iii)studii în domeniul veterinar sau farmaceutic şi diseminarea şi schimbul de informaţii şi bune practici privind bolile veterinare din sectorul acvaculturii, în scopul promovării unei utilizări adecvate a medicamentelor veterinare;
(iv)înfiinţarea şi funcţionarea unor grupuri pentru protecţia sănătăţii în sectorul acvaculturii, recunoscute de statele membre; sau
(v)compensaţii pentru crescătorii de moluşte pentru suspendarea temporară a activităţilor lor din cauza unei mortalităţi excepţionale în masă, dacă rata anuală a mortalităţii este mai mare de 20 % sau dacă pierderile generate de suspendarea activităţii depăşesc 30 % din cifra de afaceri anuală a întreprinderii în cauză, calculată pe baza cifrei medii de afaceri a întreprinderii din ultimii trei ani calendaristici anteriori celui în care activităţile au fost suspendate.
În sensul literei (b), statele membre pot stabili reguli speciale de calcul care să fie utilizate pentru întreprinderile care au mai puţin de trei ani de activitate.
Ajutoarele menţionate la litera (b) punctul (iii) nu acoperă achiziţionarea de medicamente de uz veterinar.
Rezultatele studiilor finanţate în temeiul literei (b) punctul (iii) sunt raportate şi publicate în mod corespunzător de către statul membru.
(2)Ajutoarele iau forma unui serviciu subvenţionat sau a unui grant direct.
(3)În sensul alineatului (1) litera (b) punctele (i)-(iv), costurile eligibile sunt costurile suplimentare directe suportate ca urmare a măsurilor în cauză. În sensul alineatului (1) litera (b) punctul (v), costurile eligibile sunt costurile suplimentare directe suportate şi/sau pierderile de venit ca urmare a măsurilor în cauză.
(4)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 100 % din costurile eligibile totale.
Art. 42: Ajutoare pentru prevenirea, controlul şi eradicarea bolilor
(1)Ajutoarele pentru prevenirea, controlul şi eradicarea bolilor în sectorul acvaculturii care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia ca ajutoarele să sprijine costurile prevenirii, controlului şi eradicării:
a)bolilor din sectorul acvaculturii enumerate la articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/429 sau în lista bolilor animalelor din Codul sanitar pentru animale acvatice al Organizaţiei Mondiale pentru Sănătatea Animalelor, inclusiv costurile operaţionale necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor din cadrul unui plan de eradicare;
b)bolilor emergente, care îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/429;
c)zoonozelor animalelor acvatice enumerate la punctul 2 din anexa III la Regulamentul (UE) 2021/690 al Parlamentului European şi al Consiliului (37); sau
(37)Regulamentul (UE) 2021/690 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 aprilie 2021 de instituire a unui program privind piaţa internă, competitivitatea întreprinderilor, inclusiv a întreprinderilor mici şi mijlocii, domeniul plantelor, animalelor, produselor alimentare şi hranei pentru animale şi statisticile europene (Programul privind piaţa unică) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 99/2013, (UE) nr. 1287/2013, (UE) nr. 254/2014 şi (UE) nr. 652/2014 (JO L 153, 3.5.2021, p. 1).
d)altor boli decât cele enumerate la articolul 9 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (UE) 2016/429, care îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 226 din regulamentul respectiv.
(2)Ajutoarele se acordă numai în legătură cu boli ale animalelor acvatice pentru care există norme ale Uniunii sau norme naţionale, stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative.
(3)Ajutoarele pot acoperi numai următoarele costuri eligibile, în scopuri de prevenire, control şi eradicare:
a)controale sanitare, analize, teste şi alte măsuri de depistare;
b)îmbunătăţirea măsurilor de biosecuritate;
c)cumpărarea, depozitarea, administrarea sau distribuirea de vaccinuri, medicamente şi substanţe pentru tratarea animalelor;
d)sacrificarea, reformarea şi distrugerea animalelor;
e)distrugerea produselor de origine animală şi a produselor legate de animale;
f)curăţarea, dezinfectarea sau dezinfestarea exploataţiei şi a echipamentelor; sau
g)pagubele suferite ca urmare a sacrificării, reformării sau distrugerii animalelor, a produselor de origine animală şi a produselor legate de acestea.
(4)Ajutoarele nu se referă la măsuri al căror cost trebuie să fie suportat, conform legislaţiei Uniunii, de către beneficiar, cu excepţia cazului în care costul măsurilor respective este compensat integral de redevenţele pe care beneficiarii au obligaţia de a le achita.
(5)Schemele de ajutoare legate de o boală a animalelor se introduc în termen de trei ani, iar ajutoarele se plătesc în termen de patru ani de la data suportării costurilor sau a producerii daunelor cauzate de boala animalelor.
(6)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 100 % din costurile eligibile totale.
Art. 43: Ajutoare pentru prevenirea şi atenuarea pagubelor provocate de bolile animalelor
(1)Ajutoarele pentru prevenirea şi atenuarea pagubelor provocate de bolile animalelor în sectorul acvaculturii care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia ca investiţia să urmărească în principal prevenirea sau atenuarea pagubelor provocate de bolile animalelor menţionate la articolul 42 alineatul (1) litera (a) din prezentul regulament.
(2)Ajutoarele pot acoperi doar costurile eligibile care sunt directe şi specifice pentru măsurile preventive. Pot fi incluse numai următoarele costuri:
a)costurile pentru construcţia, achiziţionarea, inclusiv prin leasing, sau renovarea de bunuri imobile; sau
b)costurile pentru achiziţionarea sau cumpărarea prin leasing de maşini şi echipamente, în limita valorii pe piaţă a activului.
(3)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 65 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre liniile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 44: Ajutoare pentru asigurarea stocurilor din acvacultură
(1)Ajutoarele pentru asigurarea stocurilor din acvacultură care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să promoveze salvgardarea veniturilor producătorilor din sectorul acvaculturii; şi
b)ca ajutoarele să contribuie la o asigurare a stocurilor din acvacultură care să acopere pierderile economice generate de cel puţin una din următoarele cauze:
(i)calamităţi naturale;
(ii)fenomene climatice nefavorabile;
(iii)schimbări bruşte ale calităţii şi cantităţii apei de care nu este responsabil operatorul;
(iv)boli în sectorul acvaculturii, defectarea sau distrugerea instalaţiilor de producţie de care nu este responsabil operatorul;
(v)crize de sănătate publică;
(vi)pierderea producţiei din cauza atacurilor animalelor de pradă protejate;
(vii)asigurarea nu necesită sau nu specifică tipul sau cantitatea producţiei viitoare, iar ajutoarele să nu se limiteze la asigurările oferite de o anumită societate de asigurare sau de un anumit grup de societăţi.
(2)Apariţia circumstanţelor menţionate la alineatul (1) litera (b) punctele (i), (ii) şi (v) în sectorul acvaculturii se recunoaşte oficial ca atare de către statul membru în cauză.
(3)După caz, statele membre pot stabili în prealabil criterii pe baza cărora se consideră acordată recunoaşterea oficială menţionată la alineatul (2).
(4)Contribuţiile menţionate la alineatul (1) litera (b) se referă la acoperirea a până la 70 % din costurile unei prime pentru un contract care acoperă până la 100 % din pierderea economică potenţială.