Secţiunea 1 - Promovarea activităţilor pescăreşti sustenabile şi a refacerii şi conservării resurselor biologice acvatice - Regulamentul 2473/14-dec-2022 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene

Acte UE

Jurnalul Oficial 327L

În vigoare
Versiune de la: 13 Decembrie 2023
SECŢIUNEA 1:Promovarea activităţilor pescăreşti sustenabile şi a refacerii şi conservării resurselor biologice acvatice
Art. 14: Condiţii generale
Ajutorul acordat în temeiul prezentei secţiuni îndeplineşte toate condiţiile generale următoare:
(a)atunci când se acordă ajutor unei nave de pescuit a Uniunii, nava respectivă nu este transferată în afara Uniunii şi nu i se schimbă pavilionul cu pavilionul unui stat din afara Uniunii timp de cel puţin cinci ani de la plata finală pentru operaţiunea care beneficiază de sprijin. În cazul în care o navă este transferată sau şi-a schimbat pavilionul în această perioadă, sumele plătite în mod necuvenit în legătură cu operaţiunea sunt recuperate de statul membru proporţional cu perioada pentru care nu a fost îndeplinită cerinţa stabilită în prima teză din prezenta literă;
(b)cheltuielile de funcţionare nu sunt eligibile, cu excepţia cazului în care se prevede în mod expres altfel în prezenta secţiune.
Art. 15: Ajutoare pentru inovare în sectorul pescuitului
(1)Ajutoarele pentru inovare în sectorul pescuitului care îndeplinesc condiţiile prevăzute în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia ca ajutoarele să vizeze dezvoltarea sau introducerea de produse şi echipamente noi sau substanţial îmbunătăţite, de procese şi tehnici noi sau îmbunătăţite, precum şi de sisteme de gestionare şi organizare noi sau îmbunătăţite, inclusiv la nivelul prelucrării şi al comercializării.
(2)Serviciile subvenţionate prin intermediul ajutorului sunt desfăşurate de un organism ştiinţific sau tehnic recunoscut de un stat membru sau de Uniune ori au loc în colaborare cu un asemenea organism. Organismul ştiinţific sau tehnic respectiv validează rezultatele operaţiunilor respective. Ajutoarele se plătesc direct organismului de cercetare şi/sau de diseminare a cunoştinţelor.
(3)Rezultatele operaţiunilor pentru care se primeşte sprijin fac obiectul unei publicităţi adecvate din partea statului membru.
(4)Pot fi eligibile următoarele costuri:
a)costurile directe cu personalul legate de cercetători, tehnicieni şi alţi membri ai personalului de sprijin, în măsura în care sunt angajaţi în proiect;
b)costurile aferente instrumentelor şi echipamentelor, în măsura utilizării acestora pentru operaţiuni şi pe durata acestei utilizări. Atunci când aceste instrumente şi echipamente nu se folosesc pentru operaţiuni pe întreaga lor durată de viaţă, sunt considerate eligibile doar cheltuielile de amortizare corespunzătoare duratei operaţiunilor, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate;
c)costurile cu clădirile şi terenurile, în măsura utilizării acestora pentru operaţiuni şi pe durata acestei utilizări, precum şi în următoarele condiţii:
(i)în ceea ce priveşte clădirile, sunt considerate eligibile doar cheltuielile de amortizare corespunzătoare duratei operaţiunilor, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate;
(ii)în cazul terenurilor, sunt eligibile costurile transferului comercial sau costurile de capital efectiv suportate;
d)costurile aferente cercetării contractuale, cunoştinţelor şi brevetelor cumpărate sau obţinute cu licenţă din surse externe, în condiţii de concurenţă deplină, precum şi costurile aferente serviciilor de consultanţă şi serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru operaţiuni; sau
e)cheltuielile de regie suplimentare şi alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, ale consumabilelor şi ale altor produse similare, suportate direct ca urmare a operaţiunilor.
(5)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 16: Ajutoare pentru servicii de consiliere
(1)Ajutoarele pentru servicii de consiliere care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să îmbunătăţească performanţa şi competitivitatea globală a întreprinderilor şi să promoveze activităţile pescăreşti sustenabile;
b)ca ajutoarele să fie accesibile tuturor întreprinderilor eligibile din zona în cauză, pe baza unor condiţii definite în mod obiectiv; şi
c)ca serviciile de consiliere să îmbrace una dintre următoarele forme:
(i)studii de fezabilitate şi servicii de consiliere care evaluează viabilitatea măsurilor potenţial elgibile pentru sprijin în temeiul titlului II capitolul II din Regulamentul (UE) 2021/1139;
(ii)furnizarea de consiliere profesională cu privire la sustenabilitatea mediului, având ca obiectiv limitarea şi, acolo unde este posibil, eliminarea impactului negativ al activităţilor de pescuit asupra ecosistemelor marin, costier, terestru şi de apă dulce;
(iii)furnizarea de consiliere profesională cu privire la strategiile de afaceri şi de marketing.
(2)Studiile de fezabilitate, serviciile de consiliere şi consilierea menţionate la alineatul (1) litera (b) sunt furnizate de organisme sau entităţi ştiinţifice, academice, profesionale sau tehnice care asigură consiliere economică şi care deţin competenţele necesare în temeiul dreptului naţional.
(3)Ajutoarele iau forma unui serviciu subvenţionat sau a unui grant direct.
(4)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre liniile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 17: Ajutoare pentru parteneriate între oamenii de ştiinţă şi pescari
(1)Ajutoarele pentru parteneriate între oamenii de ştiinţă şi pescari care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să vizeze promovarea transferului de cunoştinţe între oamenii de ştiinţă şi pescari;
b)ca ajutoarele să sprijine următoarele:
(i)crearea de reţele, acorduri de parteneriat sau asociaţii între unul sau mai multe organisme ştiinţifice independente şi pescari ori una sau mai multe organizaţii de pescari, la care organismele tehnice pot participa;
(ii)activităţile desfăşurate în cadrul reţelelor, al acordurilor de parteneriat sau al asociaţiilor astfel cum sunt menţionate la punctul (i). Activităţile pot include activităţi de colectare şi gestionare de date, studii, proiecte-pilot, diseminarea de cunoştinţe şi de rezultate ale cercetării, seminare şi bune practici.
(2)Ajutoarele iau forma unui serviciu subvenţionat sau a unui grant direct.
(3)Ajutoarele pot acoperi doar următoarele costuri eligibile suportate direct ca urmare a proiectului sprijinit:
a)costurile salariale directe;
b)taxele de participare;
c)cheltuielile de deplasare;
d)costurile publicaţiilor;
e)serviciile de colectare a datelor achiziţionate, studii, proiecte-pilot;
f)închirierea spaţiilor şi a standurilor de expoziţie şi costurile aferente instalării şi demontării acestora;
g)costurile de diseminare a cunoştinţelor ştiinţifice şi a informaţiilor faptice.
(4)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 18: Ajutoare pentru promovarea capitalului uman şi a dialogului social
(1)Ajutoarele pentru promovarea capitalului uman şi a dialogului social care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia ca ajutoarele în cauză să sprijine următoarele:
a)formarea profesională, învăţarea pe tot parcursul vieţii, proiectele comune, diseminarea cunoştinţelor de natură economică, tehnică, de reglementare sau ştiinţifică şi a practicilor inovatoare, precum şi dobândirea de noi competenţe profesionale legate în special de gestionarea durabilă a ecosistemelor marine, de igienă, de sănătate, de siguranţă, de activităţile din sectorul maritim, de inovare şi de antreprenoriat;
b)participarea la reţele şi schimbul de experienţă şi bune practici între părţile interesate, inclusiv între organizaţiile care promovează egalitatea de şanse între bărbaţi şi femei, rolul femeilor în cadrul comunităţilor de pescari şi grupurile subreprezentate implicate în pescuit costier la scară mică sau în pescuitul "în picioare"; sau
c)dialogul social la nivelul Uniunii sau la nivel naţional, regional sau local, cu implicarea pescarilor, a partenerilor sociali şi a altor părţi interesate relevante.
(2)Ajutoarele pentru sprijinirea activităţilor menţionate la alineatul (1) pot fi acordate şi soţiilor/soţilor pescarilor independenţi sau, atunci când şi în măsura în care sunt recunoscute/recunoscuţi de dreptul naţional, partenerelor/partenerilor de viaţă ale/ai pescarilor independenţi care nu sunt salariate/salariaţi sau asociate/asociaţi la întreprindere, în cazul în care acestea/aceştia, în condiţiile prevăzute de dreptul naţional, participă în mod obişnuit la activităţile lucrătorului independent sau îndeplinesc aceleaşi sarcini sau sarcini auxiliare.
(3)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile, cu excepţia cazului formării profesionale în domeniul navigaţiei şi al formării în domeniul siguranţei, pentru care se aplică o rată maximă a intensităţii ajutorului de 100 %. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 19: Ajutoare pentru facilitarea diversificării şi a unor forme noi de venit
(1)Ajutoarele pentru facilitarea diversificării şi a unor forme noi de venit care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să vizeze sprijinirea investiţiilor care contribuie la diversificarea veniturilor pescarilor prin dezvoltarea unor activităţi complementare, incluzând investiţii la bord, turismul pentru pescuitul cu undiţa, restaurante, servicii de mediu aferente pescuitului şi activităţi educaţionale care privesc pescuitul;
b)ca ajutoarele să sprijine pescarii care:
(i)prezintă un plan de afaceri pentru dezvoltarea noilor lor activităţi; şi
(ii)deţin competenţe profesionale adecvate sau le dobândesc prin operaţiuni care pot fi finanţate în temeiul articolului 18 alineatul (1) litera (a).
(2)Ajutoarele prevăzute la alineatul (1) litera (a) se acordă numai cu condiţia ca activităţile complementare să fie legate de activitatea de pescuit de bază pe care o desfăşoară pescarul.
(3)Cuantumul ajutoarelor acordate în temeiul prezentului articol nu depăşeşte 50 % din bugetul prevăzut în planul de afaceri pentru fiecare operaţiune şi nu depăşeşte suma maximă de 75 000 EUR pentru fiecare întreprindere beneficiară.
Art. 20: Ajutoare pentru prima achiziţionare a unei nave de pescuit
(1)Ajutoarele pentru prima achiziţionare a unei nave de pescuit sau prima achiziţionare a unei cote-părţi din dreptul de proprietate asupra unei nave de pescuit care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să contribuie la consolidarea activităţilor de pescuit sustenabile din punct de vedere economic, social şi ecologic, iar întreprinderea beneficiară să fi furnizat informaţii verificabile şi un plan de afaceri care atestă acest lucru; şi
b)ca ajutoarele să sprijine prima achiziţionare a unei nave de pescuit de către o persoană fizică care nu are mai mult de 40 de ani la data depunerii cererii de ajutor şi care a lucrat cel puţin cinci ani ca pescar sau a dobândit calificări adecvate.
(2)Ajutoarele prevăzute la alineatul (1) se pot acorda şi persoanelor juridice deţinute integral de una sau mai multe persoane fizice care îndeplinesc individual condiţiile prevăzute la alineatul (1).
(3)Ajutoarele prevăzute la prezentul articol se pot acorda pentru prima achiziţionare în comun a unei nave de pescuit de către mai multe persoane fizice care îndeplinesc individual condiţiile prevăzute la alineatul (1).
(4)Sprijinul prevăzut la prezentul articol se poate acorda şi pentru prima achiziţionare a unei cote-părţi din dreptul de proprietate asupra unei nave de pescuit de către o persoană fizică care îndeplineşte condiţiile prevăzute la alineatul (1) şi care este considerată a avea drept de control asupra navei de pescuit respective prin deţinerea dreptului de proprietate asupra a cel puţin 33 % din nava de pescuit sau din participaţiile la aceasta, ori de către o persoană juridică care îndeplineşte condiţiile prevăzute la alineatul (2) şi care este considerată a avea drept de control asupra navei de pescuit respective dacă există un drept de proprietate de cel puţin 33 % din nava de pescuit sau din participaţiile la aceasta.
(5)Ajutoarele se acordă numai pentru o navă de pescuit care îndeplineşte toate cerinţele următoare:
a)aparţine unui segment de flotă pentru care cel mai recent raport privind capacitatea de pescuit, menţionat la articolul 22 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013, indică un echilibru cu posibilităţile de pescuit disponibile pentru segmentul respectiv;
b)este echipată pentru activităţi de pescuit;
c)are o lungime totală de maximum 24 de metri;
d)a fost înregistrată în registrul flotei de pescuit al Uniunii timp de cel puţin trei ani calendaristici anteriori anului în care este depusă cererea de ajutor în cazul unei nave de pescuit costier la scară mică, şi, respectiv, cinci ani calendaristici în cazul unui alt tip de navă; şi
e)a fost înregistrată în registrul flotei de pescuit al Uniunii timp de cel mult 30 de ani calendaristici anteriori anului în care este depusă cererea de ajutor.
(6)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 40 % din costurile eligibile şi în orice caz nu depăşeşte 75 000 EUR per pescar şi navă de pescuit.
Art. 21: Ajutoare pentru îmbunătăţirea sănătăţii, a siguranţei şi a condiţiilor de muncă pentru pescari
(1)Ajutoarele pentru îmbunătăţirea sănătăţii, a siguranţei şi a condiţiilor de muncă pentru pescari care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să se acorde numai în ceea ce priveşte investiţiile la bord sau în echipamente individuale, iar acestea să depăşească cerinţele prevăzute de dreptul Uniunii sau de dreptul intern; şi
b)ca ajutoarele să nu sprijine operaţiuni care măresc tonajul brut al unei nave de pescuit.
(2)Pentru operaţiunile care vizează îmbunătăţirea siguranţei pescarilor, achiziţionarea şi, dacă este cazul, instalarea următoarelor elemente, sunt eligibile pentru sprijin:
a)plutele de salvare;
b)dispozitivele de declanşare hidrostatică pentru plutele de salvare;
c)balizele de localizare personale cum sunt radiobalizele EPIRB, care pot fi integrate în vestele de salvare şi în îmbrăcămintea de lucru a pescarilor;
d)echipamentul individual de plutire, în special costume de imersie sau costume de supravieţuire, colaci şi veste de salvare;
e)faclele de semnalizare a sinistrului;
f)aparatele de lansare a bandulei;
g)sistemele de salvare a persoanelor căzute peste bord;
h)echipamentele de luptă împotriva incendiilor, precum extinctoare, pături ignifuge, detectoare de incendiu şi de fum, aparate de respirat;
i)uşile antifoc;
j)ventilele de închidere pentru rezervoare de combustibil;
k)detectoarele de gaz şi sistemele de avertizare în cazul scurgerilor de gaze;
l)pompele de santină şi alarmele;
m)echipamentele pentru comunicaţii radio şi prin satelit;
n)bocaporţile şi uşile etanşe;
o)dispozitivele de protecţie pentru utilaje, precum troliuri sau tamburi pentru plase;
p)pasarelele cu balustradă şi scările de acces;
q)dispozitivele de iluminat pentru căutare, pentru punte sau de urgenţă;
r)mecanismele de deblocare pentru situaţiile în care uneltele de pescuit se prind de un obstacol subacvatic;
s)camerele şi monitoarele de securitate;
t)echipamentele şi elementele necesare pentru îmbunătăţirea siguranţei pe punte.
(3)Pentru operaţiunile sau furnizarea de echipamente care vizează îmbunătăţirea condiţiilor de sănătate pentru pescari, sunt eligibile pentru sprijin următoarele acţiuni:
a)achiziţionarea şi instalarea de truse de prim ajutor;
b)achiziţionarea de medicamente şi de dispozitive pentru tratarea de urgenţă;
c)asigurarea de servicii de telemedicină inclusiv tehnologii online, echipamente şi imagistică medicală aplicate în cazul consultaţiilor la distanţă de pe nave;
d)furnizarea de ghiduri şi de manuale pentru îmbunătăţirea sănătăţii;
e)campanii de informare pentru îmbunătăţirea sănătăţii.
(4)Pentru operaţiunile sau furnizarea de echipamente care vizează îmbunătăţirea condiţiilor de igienă pentru pescari, sunt eligibile pentru sprijin achiziţionarea şi, dacă este cazul, instalarea următoarelor elemente:
a)instalaţii sanitare, precum grupuri sanitare;
b)echipamente pentru bucătărie şi instalaţii destinate depozitării produselor alimentare;
c)dispozitive de purificare a apei pentru obţinerea de apă potabilă;
d)echipamente sau sisteme de ventilaţie, curăţare sau dezinfectare pentru menţinerea la bord a unor condiţii sanitare adecvate;
e)ghiduri şi manuale privind îmbunătăţirea condiţiilor de igienă la bord, inclusiv instrumente informatice.
(5)În ceea ce priveşte operaţiunile sau furnizarea de echipamente care vizează îmbunătăţirea condiţiilor de muncă la bordul navelor de pescuit, sunt eligibile pentru sprijin achiziţionarea şi, dacă este cazul, instalarea următoarelor elemente:
a)balustrade de protecţie pentru punte;
b)structuri de adăposturi şi modernizarea cabinelor în vederea asigurării protecţiei împotriva fenomenelor climatice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale;
c)articole pentru îmbunătăţirea siguranţei în cabine şi pentru asigurarea de spaţii comune pentru membrii echipajului;
d)echipamente de reducere a activităţilor de ridicare manuală a obiectelor grele, cu excepţia utilajelor legate direct de operaţiunile de pescuit, precum troliile;
e)vopsea antiderapantă şi covoraşe din cauciuc;
f)echipamente de izolare fonică şi termică şi echipamente pentru îmbunătăţirea ventilaţiei;
g)îmbrăcăminte de lucru şi echipament de protecţie precum încălţăminte impermeabilă de siguranţă, echipament de protecţie a ochilor şi respiratorie, mănuşi şi căşti de protecţie sau echipament de protecţie împotriva căderilor;
h)indicatoare de avertizare de urgenţă şi siguranţă;
i)analize şi evaluări ale riscurilor în vederea identificării riscurilor pentru pescari atât în port, cât şi în timpul navigării, în vederea adoptării de măsuri pentru prevenirea sau reducerea riscurilor;
j)ghiduri şi manuale privind îmbunătăţirea condiţiilor de lucru la bord;
k)vehicule colective pentru transportul din zonele conchilicole către locurile de primă vânzare;
l)facilităţi la ţărm pentru pescarii care practică pescuitul "în picioare", care îmbunătăţesc condiţiile de muncă, cum ar fi vestiare, băi şi alte instalaţii sanitare, în special cele care încurajează şi promovează intrarea femeilor pe piaţa forţei de muncă.
(6)Ajutorul se acordă pescarilor, inclusiv, dacă este cazul, pescarilor care practică pescuitul "în picioare" sau proprietarilor de nave de pescuit.
(7)În cazul în care operaţiunea constă într-o investiţie la bord, ajutorul se acordă o singură dată în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2029 pentru acelaşi tip de investiţie şi pentru aceeaşi navă de pescuit. În cazul în care operaţiunea constă într-o investiţie în echipamente individuale, ajutorul se acordă o singură dată în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2029 pentru acelaşi tip de echipamente pentru aceeaşi întreprindere beneficiară.
(8)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 22: Ajutoare pentru plata primelor de asigurare şi pentru contribuţiile financiare la fondurile mutuale
(1)Ajutoarele pentru plata primelor de asigurare şi pentru contribuţiile financiare la fondurile mutuale care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să urmărească să contribuie la prime de asigurare sau la fonduri mutuale care le acordă pescarilor compensaţii financiare pentru pierderile economice cauzate de comportamentul animalelor protejate, de crize de sănătate publică, de fenomene climatice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale sau de incidente de mediu ori pentru costurile aferente salvării pescarilor sau a navelor de pescuit care au suferit accidente pe mare în timpul desfăşurării activităţilor lor de pescuit;
b)ca orice combinare a compensaţiilor financiare plătite de fondurile mutuale în temeiul prezentului articol cu alte instrumente ale Uniunii sau naţionale ori cu sisteme de asigurări să nu conducă la o supracompensare care să depăşească pierderile economice suferite;
c)ca asigurarea să nu necesite sau specifice tipul sau cantitatea producţiei viitoare, iar ajutoarele să nu se limiteze la asigurările oferite de o anumită societate de asigurare sau de un anumit grup de societăţi; şi
d)ca fondul mutual să fie acreditat de autoritatea competentă a unui stat membru în conformitate cu legislaţia naţională.
(2)În sensul prezentului articol:
a)crizele de sănătate publică, fenomenele climatice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, incidentele de mediu sau accidentele pe mare menţionate la alineatul (1) litera (a), sunt cele a căror producere este recunoscută în mod oficial de către autoritatea competentă a statului membru în cauză;
b)termenul "fond mutual" înseamnă un sistem acreditat de statul membru în conformitate cu dreptul său intern, destinat asigurării pescarilor afiliaţi, în temeiul căruia acestora li se efectuează plăţi compensatorii pentru pierderile economice cauzate de evenimentele prevăzute la alineatul (1) litera (a). Fondul mutual are o politică transparentă în ceea ce priveşte plăţile către fond şi retragerile din fond şi dispune de norme clare de atribuire a responsabilităţilor pentru eventualele datorii contractate.
(3)Intensitatea maximă a ajutorului se limitează la:
a)50 % din cuantumurile plătite de fondul mutual sub formă de compensaţii financiare pentru pescari;
b)100 % din costurile administrative de constituire a fondului mutual;
c)70 % din costurile primei de asigurare;
d)50 % din capitalizarea iniţială a fondului.
(4)Contribuţiile menţionate la alineatul (1) litera (a) se acordă numai pentru a acoperi pierderile cauzate de crize de sănătate publică, de fenomene climatice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamităţi naturale, de incidente de mediu sau de accidente pe mare.
Art. 23: Ajutoare pentru sprijinirea sistemelor de alocare a posibilităţilor de pescuit
(1)Ajutoarele pentru sprijinirea sistemelor de alocare a posibilităţilor de pescuit care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să vizeze sprijinirea conceperii, dezvoltării, monitorizării, evaluării şi gestionării sistemelor de alocare a posibilităţilor de pescuit între statele membre, în conformitate cu articolul 16 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013, în vederea adaptării activităţilor de pescuit la posibilităţile de pescuit; şi
b)ca ajutoarele să se acorde persoanelor juridice sau fizice ori organizaţiilor de pescari recunoscute de statul membru, inclusiv organizaţiilor de producători recunoscute implicate în gestionarea colectivă a sistemelor care alocă posibilităţile de pescuit.
(2)Ajutoarele iau forma unui serviciu subvenţionat sau a unui grant direct.
(3)Ajutoarele pot acoperi numai următoarele costuri eligibile:
a)costurile salariale directe;
b)achiziţionarea sau cumpărarea prin leasing de active corporale sau necorporale, în limita valorii de piaţă a activului respectiv;
c)costurile publicaţiilor; sau
d)achiziţionarea de servicii sau de studii de proiectare şi dezvoltare.
(4)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 100 % din costurile eligibile totale.
Art. 24: Ajutoare pentru limitarea impactului pescuitului asupra mediului şi pentru adaptarea pescuitului la protecţia speciilor
(1)Ajutoarele pentru limitarea impactului pescuitului asupra mediului şi pentru adaptarea pescuitului la protecţia speciilor care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia ca ajutoarele să vizeze reducerea impactului pescuitului asupra mediului marin, stimularea eliminării treptate a practicii de aruncare înapoi în mare a capturilor şi facilitarea tranziţiei către o exploatare durabilă a resurselor biologice marine vii în conformitate cu articolul 2 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013.
(2)Ajutoarele oferă sprijin pentru:
a)investiţii în echipamente care îmbunătăţesc selectivitatea uneltelor de pescuit în funcţie de dimensiuni sau de specii;
b)investiţii la bord sau în echipamente care elimină practica de aruncare înapoi în mare a capturilor, prin evitarea şi reducerea capturilor nedorite de stocuri comerciale, sau care manipulează capturi nedorite care urmează să fie debarcate în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013;
c)investiţii în echipamente care limitează şi, acolo unde este posibil, elimină impactul fizic şi biologic al pescuitului asupra ecosistemului sau asupra fundului mării; sau
d)investiţii în echipamente care protejează uneltele de pescuit şi capturile împotriva mamiferelor şi a păsărilor protejate prin Directiva 92/43/CEE a Consiliului (25) sau prin Directiva 2009/147/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (26), cu condiţia să nu fie subminată selectivitatea uneltelor de pescuit şi să fie introduse toate măsurile corespunzătoare în vederea evitării provocării de daune fizice animalelor de pradă.
(25)Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de faună şi floră sălbatică (JO L 206, 22.7.1992, p. 7).
(26)Directiva 2009/147/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind conservarea păsărilor sălbatice (JO L 20, 26.1.2010, p. 7).
(3)Ajutoarele se acordă o singură dată pe parcursul perioadei cuprinse între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2029 pentru acelaşi tip de echipamente pe aceeaşi navă de pescuit a Uniunii.
(4)Ajutoarele se acordă numai dacă uneltele de pescuit sau celelalte echipamente menţionate la alineatul (2) din prezentul articol prezintă o selectivitate mai bună, demonstrabilă, în ceea ce priveşte dimensiunile sau un impact mai redus asupra ecosistemului şi a speciilor nevizate în raport cu uneltele sau cu celelalte echipamente standard autorizate în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern relevant adoptat în contextul regionalizării, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) nr. 1380/2013.
(5)Se acordă ajutoare:
a)proprietarilor de nave de pescuit ale Uniunii care sunt înregistrate ca nave active şi care au desfăşurat o activitate de pescuit pe mare timp de cel puţin 60 de zile pe parcursul celor doi ani calendaristici anteriori datei depunerii cererii pentru ajutor;
b)pescarilor care deţin uneltele care urmează a fi înlocuite şi care au lucrat la bordul unei nave de pescuit a Uniunii timp de cel puţin 60 de zile pe parcursul celor doi ani calendaristici anteriori datei depunerii cererii pentru ajutor;
c)organizaţiilor de pescari recunoscute de statul membru.
(6)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 100 % din costurile eligibile totale.
Art. 25: Ajutoare pentru inovarea legată de conservarea resurselor biologice marine
(1)Ajutoarele pentru inovarea legată de conservarea resurselor biologice marine care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să urmărească să contribuie la eliminarea treptată a capturilor aruncate înapoi în mare şi a capturilor accidentale şi să faciliteze tranziţia către exploatarea resurselor biologice marine vii în conformitate cu articolul 2 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013 şi să reducă impactul pescuitului asupra mediului marin şi asupra animalelor protejate;
b)ca ajutoarele să sprijine operaţiunile care vizează dezvoltarea sau introducerea de noi cunoştinţe tehnice sau organizaţionale care reduc impactul activităţilor de pescuit asupra mediului, inclusiv îmbunătăţirea tehnicilor de pescuit şi a selectivităţii uneltelor de pescuit, ori care vizează o utilizare mai durabilă a resurselor biologice marine şi coexistenţa cu animalele protejate;
c)ca operaţiunile care beneficiază de sprijin să fie desfăşurate de către un organism ştiinţific sau tehnic recunoscut de statul membru sau în colaborare cu un astfel de organism, care validează rezultatele operaţiunilor respective; şi
d)ca rezultatele operaţiunilor care beneficiază de sprijin să fie făcute publice în mod adecvat de către statul membru.
(2)Ajutoarele iau forma unor servicii subvenţionate.
(3)Navele de pescuit implicate în proiectele finanţate în temeiul prezentului articol nu pot depăşi 5 % din numărul navelor de pescuit ale flotei naţionale sau 5 % din tonajul flotei naţionale în tonaj brut, calculat la momentul adoptării instrumentului de sprijin.
(4)Pot fi eligibile doar următoarele costuri:
a)costurile directe cu personalul legate de cercetători, tehnicieni şi alţi membri ai personalului de sprijin, în măsura în care sunt angajaţi în proiect;
b)costurile aferente instrumentelor şi echipamentelor, în măsura utilizării acestora în cadrul proiectului şi pe durata acestei utilizări. Atunci când aceste instrumente şi echipamente nu se folosesc în cadrul proiectului pe întreaga lor durată de viaţă, sunt considerate eligibile doar cheltuielile de amortizare corespunzătoare duratei proiectului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate;
c)costurile cu clădirile şi terenurile, în măsura utilizării acestora pentru proiect şi pe durata acestei utilizări, precum şi în următoarele condiţii:
(i)în ceea ce priveşte clădirile, sunt considerate eligibile doar cheltuielile de amortizare corespunzătoare duratei proiectului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate;
(ii)în cazul terenurilor, sunt eligibile doar costurile transferului comercial sau costurile de capital efectiv suportate;
d)costurile aferente cercetării contractuale, cunoştinţelor şi brevetelor cumpărate sau obţinute cu licenţă din surse externe, în condiţii de concurenţă deplină, precum şi costurile aferente serviciilor de consultanţă şi serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru proiect; sau
e)cheltuielile de regie suplimentare şi alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, ale consumabilelor şi ale altor produse similare, suportate direct ca urmare a proiectului.
(5)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 26: Ajutoare pentru protejarea şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor marine şi pentru regimuri în cadrul activităţilor de pescuit sustenabile
(1)Ajutoarele pentru protejarea şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor marine şi pentru regimuri în cadrul activităţilor de pescuit sustenabile care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE.
(2)Ajutoarele acordate în temeiul prezentului articol sprijină următoarele operaţiuni:
a)colectarea de către pescari a deşeurilor din mare, de exemplu colectarea pasivă a uneltelor de pescuit pierdute şi a altor deşeuri marine; sunt eligibile pentru sprijin doar următoarele acţiuni:
(i)scoaterea din mare a uneltelor de pescuit pierdute, în special pentru combaterea pescuitului-fantomă;
(ii)achiziţionarea şi, dacă este cazul, instalarea de echipamente la bord pentru colectarea şi depozitarea deşeurilor;
(iii)crearea de programe de colectare a deşeurilor pentru pescarii participanţi, inclusiv stimulente financiare;
(iv)achiziţionarea şi, dacă este cazul, instalarea de echipamente în cadrul unităţilor din porturile pescăreşti pentru depozitarea şi reciclarea deşeurilor;
(v)campanii de comunicare, informare şi sensibilizare în vederea încurajării pescarilor şi altor părţi interesate să participe la proiecte de îndepărtare a uneltelor de pescuit pierdute; sau
(vi)formare pentru pescari şi agenţi portuari;
b)construirea, instalarea sau modernizarea unor instalaţii statice sau mobile destinate să protejeze şi să sporească fauna şi flora marină, inclusiv pregătirea şi evaluarea ştiinţifică a acestora; sunt eligibile pentru sprijin doar următoarele acţiuni:
(i)achiziţionarea şi, dacă este cazul, montarea de instalaţii pentru protejarea zonelor marine împotriva traulării;
(ii)achiziţionarea şi, dacă este cazul, montarea de instalaţii pentru refacerea ecosistemelor marine degradate; sau
(iii)costuri legate de lucrări preliminarii precum prospectare, studii sau evaluări ştiinţifice.
Nu este eligibilă achiziţionarea unei nave care urmează să fie cufundată şi utilizată ca recif artificial;
c)contribuţiile la o mai bună gestionare sau conservare a resurselor biologice marine prin instalarea următoarelor elemente sau prin adoptarea următoarelor acţiuni şi proiecte:
(i)cârlige circulare;
(ii)dispozitive acustice de intimidare;
(iii)dispozitive de excludere a ţestoaselor;
(iv)parâme cu banderole pentru alungarea păsărilor;
(v)alte instrumente sau dispozitive având o eficienţă dovedită pentru evitarea capturării accidentale a unor animale protejate;
(vi)instruirea pescarilor cu privire la o mai bună gestionare sau conservare a resurselor biologice marine;
(vii)proiecte axate pe habitatele costiere care prezintă importanţă pentru peşti, păsări şi alte organisme;
(viii)proiecte axate pe zone importante pentru reproducerea peştilor, cum ar fi zonele umede costiere; sau
(ix)înlocuirea uneltelor de pescuit existente cu unelte de pescuit cu impact redus, costurile legate de cuşti şi capcane, de jigging şi de liniile de pescuit;
d)participarea la alte acţiuni menite să menţină şi să îmbunătăţească biodiversitatea şi serviciile ecosistemice, acţiuni precum refacerea habitatelor marine şi costiere specifice în vederea sprijinirii unor stocuri de peşte durabile, inclusiv pregătirea lor ştiinţifică şi evaluarea; sunt eligibile pentru sprijin costurile legate de următoarele acţiuni:
(i)programele de testare a noilor tehnici de monitorizare, în special:
- sisteme de monitorizare electronică de la distanţă precum camere de televiziune în circuit închis (closed-circuit television – CCTV) sau sistemele de control video pentru monitorizarea şi înregistrarea capturilor accidentale de animale protejate;
- înregistrarea datelor oceanografice precum temperatura, salinitatea, planctonul, înmulţirea algelor sau turbiditatea;
- cartografierea speciilor alogene invazive;
- acţiuni, inclusiv studii, pentru prevenirea şi controlul expansiunii speciilor alogene invazive;
(ii)stimulente financiare pentru instalarea la bord de dispozitive de înregistrare automate pentru monitorizarea şi înregistrarea datelor oceanografice precum temperatura, salinitatea, planctonul, înmulţirea algelor sau turbiditatea;
(iii)măsuri de reducere a poluării fizice şi chimice;
(iv)măsuri de reducere a altor presiuni fizice, inclusiv a zgomotelor subacvatice antropice care influenţează în mod negativ biodiversitatea;
(v)măsuri pozitive de conservare în vederea protejării şi conservării florei şi faunei, inclusiv reintroducerea sau popularea cu specii indigene şi aplicarea principiilor infrastructurilor ecologice menţionate în Comunicarea Comisiei privind infrastructurile ecologice (27); sau
(27)Comunicare a Comisiei, Infrastructurile ecologice – Valorificarea capitalului natural al Europei, COM(2013) 249 final, 6.5.2013.
(vi)măsuri de prevenire, control sau eliminare a speciilor alogene invazive.
(3)Sprijinul menţionat la alineatul (2) litera (d) face obiectul recunoaşterii oficiale a acestor programe sau măsuri de către autorităţile competente ale statelor membre. Statele membre garantează, de asemenea, că nu are loc o supracompensare rezultată din combinarea schemelor Uniunii, naţionale şi private.
(4)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 100 % din costurile eligibile totale.
Art. 27: Ajutoare pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice şi pentru atenuarea efectelor schimbărilor climatice
(1)Ajutoarele pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice şi pentru atenuarea efectelor schimbărilor climatice, cu excepţia ajutoarelor pentru înlocuirea sau modernizarea motoarelor, care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament, sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE.
(2)Ajutoarele acordate în temeiul prezentului articol acoperă doar următoarele măsuri:
a)investiţiile în echipamente sau la bord menite să reducă emisiile de poluanţi sau de gaze cu efect de seră şi să sporească eficienţa energetică a navelor de pescuit. Investiţiile în unelte de pescuit sunt de asemenea eligibile cu condiţia să nu submineze selectivitatea acestor unelte;
b)auditurile şi schemele privind eficienţa energetică; sau
c)studiile de evaluare a contribuţiei sistemelor de propulsie alternative şi a modelelor de cocă alternative la eficienţa energetică a navelor de pescuit.
(3)Ajutoarele menţionate la alineatul (2) se acordă numai proprietarilor de nave de pescuit şi numai o singură dată pentru acelaşi tip de investiţie pe parcursul perioadei cuprinse între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2029 pentru aceeaşi navă de pescuit.
(4)Costurile eligibile sunt costurile suplimentare directe suportate ca urmare a operaţiunilor în cauză. În sensul alineatului (2) litera (a), costurile eligibile legate de:
(i)măsurile care vizează îmbunătăţirea hidrodinamicii corpului navei pot acoperi numai:
- investiţii în mecanisme de stabilitate precum chile de ruliu şi prove cu bulb care contribuie la îmbunătăţirea comportării navei pe valuri şi a stabilităţii;
- cheltuieli legate de utilizarea de produse antivegetative netoxice precum cele pe bază de cupru în vederea reducerii frecării;
- cheltuieli legate de instalaţia de guvernare, precum sisteme de control al instalaţiei de guvernare şi cârme multiple pentru reducerea activităţii cârmei în funcţie de condiţiile meteorologice şi de starea mării; sau
- testarea rezervoarelor în vederea asigurării unei baze pentru îmbunătăţirea hidrodinamicii;
(ii)măsurile care vizează îmbunătăţirea sistemului de propulsie al navei pot acoperi doar costurile legate de achiziţionarea şi, dacă este cazul, de instalarea următoarelor elemente:
- elice eficiente din punct de vedere energetic, inclusiv arbori de transmisie;
- catalizatori;
- generatoare eficiente din punct de vedere energetic precum cele pe bază de hidrogen sau de gaze naturale;
- elemente de propulsie pe bază de energie din surse regenerabile precum vele, zmeie, motoare eoliene, turbine sau panouri solare;
- propulsoare de la provă;
- econometre, sisteme de gestionare a combustibilului şi sisteme de monitorizare; sau
- investiţii în duze destinate îmbunătăţirii sistemului de propulsie;
(iii)investiţiile în unelte de pescuit şi echipamente de pescuit pot acoperi numai costurile legate de următoarele măsuri:
- înlocuirea uneltelor de pescuit tractate cu alte unelte de pescuit;
- modificări ale uneltelor de pescuit tractate; sau
- investiţii în echipamente de monitorizare a uneltelor de pescuit tractate;
(iv)investiţiile care vizează reducerea energiei electrice sau termice pot acoperi numai:
- investiţii pentru îmbunătăţirea sistemelor de refrigerare, de congelare sau de izolare pentru nave; sau
- investiţii pentru încurajarea reciclării căldurii pe navă, prin recuperarea şi reutilizarea căldurii pentru alte operaţiuni auxiliare pe navă.
Costurile legate de întreţinerea de bază a cocii navei nu sunt eligibile pentru ajutor în temeiul alineatului (2) litera (a).
(5)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 28: Ajutoare pentru valoarea adăugată, calitatea produselor şi folosirea capturilor nedorite
(1)Ajutoarele pentru valoarea adăugată, calitatea produselor şi folosirea capturilor nedorite care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să vizeze îmbunătăţirea valorii adăugate sau a calităţii peştelui capturat;
b)ajutoarele acoperă doar următoarele costuri eligibile:
(i)investiţiile care adaugă valoare produselor pescăreşti, în special prin faptul că le permite pescarilor să îşi desfăşoare activităţile de prelucrare, comercializare şi vânzare directă a propriilor capturi; sau
(ii)investiţiile inovatoare la bord care îmbunătăţesc calitatea produselor pescăreşti.
(2)Ajutorul menţionat la alineatul (1) litera (b) punctul (ii) este condiţionat de utilizarea unor unelte selective pentru a reduce la minimum capturile nedorite şi se acordă exclusiv proprietarilor de nave de pescuit din Uniune ale căror nave au desfăşurat o activitate de pescuit pe mare timp de cel puţin 60 de zile pe parcursul celor doi ani calendaristici anteriori datei depunerii cererii pentru ajutor.
(3)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 29: Ajutoare pentru porturi de pescuit, locuri de debarcare, hale de licitaţii şi adăposturi
(1)Ajutoarele pentru porturi de pescuit, locuri de debarcare, hale de licitaţii şi adăposturi care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia:
a)ca ajutoarele să vizeze creşterea calităţii, a controlului şi a trasabilităţii produselor debarcate, creşterea eficienţei energetice, contribuţia la protecţia mediului şi îmbunătăţirea siguranţei şi a condiţiilor de muncă;
b)ajutoarele acoperă următoarele costuri eligibile aferente investiţiilor care:
(i)îmbunătăţesc infrastructura porturilor de pescuit, a halelor de licitaţii, a locurilor de debarcare şi a adăposturilor, inclusiv a investiţiilor în instalaţii adecvate de primire pentru uneltele de pescuit pierdute şi deşeurile marine colectate din mare;
(ii)facilitează respectarea obligaţiei de a debarca toate capturile în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013 şi cu articolul 8 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1379/2013 sau adaugă valoare componentelor prea puţin utilizate ale capturilor; sau
(iii)îmbunătăţesc siguranţa pescarilor prin construirea sau modernizarea de adăposturi.
(2)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile totale. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre rândurile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.
Art. 30: Ajutoare pentru pescuitul în apele interioare şi pentru fauna şi flora acvatice din apele interioare
(1)Ajutoarele pentru pescuitul în apele interioare şi pentru fauna şi flora acvatice din apele interioare care îndeplinesc condiţiile stabilite în capitolul I din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE şi sunt exceptate de la cerinţa de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din TFUE, cu condiţia ca ajutoarele să vizeze:
a)reducerea impactului pescuitului în apele interioare asupra mediului;
b)sporirea eficienţei energetice;
c)o valoare mai ridicată sau o calitate mai bună a peştelui debarcat; sau
d)îmbunătăţirea sănătăţii, a siguranţei, a condiţiilor de muncă, a capitalului uman şi a formării.
(2)Ajutoarele acordate în temeiul prezentului articol pot acoperi doar următoarele costuri eligibile:
a)investiţii în promovarea capitalului uman, crearea de locuri de muncă şi dialogul social menţionate la articolul 18, în condiţiile prevăzute la articolul respectiv;
b)investiţii în echipamentele de la bord sau individuale menţionate la articolul 21, în condiţiile prevăzute la articolul respectiv;
c)investiţii în echipamentele menţionate la articolul 24, în condiţiile prevăzute la articolul respectiv;
d)investiţii în ameliorarea eficienţei energetice şi diminuarea efectelor schimbărilor climatice, menţionate la articolul 27, în condiţiile prevăzute la articolul respectiv;
e)investiţii în îmbunătăţirea valorii sau a calităţii capturilor de peşte menţionate la articolul 28 în condiţiile prevăzute la articolul respectiv;
f)investiţii în porturile de pescuit, adăposturile şi locurile de debarcare menţionate la articolul 29, în condiţiile prevăzute la articolul respectiv; sau
g)investiţii în plase sau în alte unelte de pescuit supuse unui grad sporit de uzură din cauza pagubelor provocate de alte animale decât peştii, inclusiv speciile invazive, precum şi în echipamentele aferente.
(3)Ajutoarele pot acorda sprijin pentru inovare în conformitate cu articolul 15, pentru serviciile de consiliere în conformitate cu articolul 16 şi pentru parteneriatele dintre oamenii de ştiinţă şi pescari în conformitate cu articolul 17.
(4)În vederea promovării diversificării de către pescarii din apele interioare, ajutoarele pot sprijini diversificarea activităţilor de pescuit în apele interioare spre activităţi complementare, în condiţiile prevăzute la articolul 19.
(5)În sensul alineatului (2) de la prezentul articol:
a)trimiterile de la articolele 21, 24, 27 şi 28 la navele de pescuit se interpretează ca fiind trimiteri la navele care operează exclusiv în apele interioare;
b)trimiterile de la articolul 24 la mediul marin se interpretează ca fiind trimiteri la mediul în care operează nava de pescuit din apele interioare;
c)condiţiile prevăzute la articolele 21, 24 şi 27 care sunt specifice navelor de pescuit marin nu se extind la pescuitul în apele interioare.
(6)În vederea protejării şi a dezvoltării faunei şi florei acvatice, ajutoarele pot sprijini numai:
a)gestionarea, refacerea şi monitorizarea siturilor Natura 2000 care sunt afectate de activităţile de pescuit şi reabilitarea apelor interioare în conformitate cu Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (28), inclusiv a zonelor de reproducere şi a rutelor de migraţie ale speciilor migratoare, fără a aduce atingere articolului 26 alineatul (2) litera (d) din prezentul regulament, cu participarea, acolo unde este cazul, a pescarilor care pescuiesc în apele interioare;
(28)Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (JO L 327, 22.12.2000, p. 1).
b)construirea, modernizarea sau instalarea unor instalaţii statice sau mobile destinate să protejeze şi să sporească fauna şi flora acvatice, inclusiv pregătirea, monitorizarea şi evaluarea lor ştiinţifică.
(7)Statele membre se asigură că navele de pescuit care primesc sprijinul prevăzut la prezentul articol operează în continuare exclusiv în apele interioare.
(8)Cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentului articol nu depăşeşte, în echivalent subvenţie brută, o rată maximă a intensităţii ajutorului de 50 % din costurile eligibile, cu excepţia măsurii menţionate la alineatul (2) litera (g), pentru care se aplică o rată maximă a intensităţii ajutorului de 40 %. Ratele maxime specifice ale intensităţii ajutorului sunt stabilite în anexa IV. Atunci când o operaţiune se încadrează la mai multe dintre liniile 1-11 din anexa IV se aplică cea mai mare rată maximă a intensităţii ajutorului.