Capitolul 1 - Dispoziţii de fond comune mai multor regimuri - Regulamentul 2454/02-iul-1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 8 Decembrie 2015
CAPITOLUL 1:Dispoziţii de fond comune mai multor regimuri
Art. 496
În sensul prezentului titlu:
(a)Prin «regim» se înţelege o procedură vamală cu impact economic;
(b)Prin «autorizaţie» se înţelege permisiunea dată de autorităţile vamale de a folosi un regim;
(c)[textul din Art. 496, alin. (C) din partea II, titlul III, capitolul 1, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2009 de Art. 1, punctul 91. din Regulamentul 1192/17-nov-2008]
(d)Prin «titular» se înţelege titularul unei autorizaţii;
(e)Prin «biroul de supraveghere» se înţelege biroul vamal indicat în autorizaţie ca împuternicit să supravegheze regimul;
(f)Prin «biroul de plasare» se înţelege biroul sau birourile vamale indicate în autorizaţie ca împuternicite să accepte declaraţiile care plasează mărfurile sub un regim;
(g)Prin «biroul de încheiere a regimului vamal» se înţelege biroul sau birourile vamale indicate în autorizaţie ca împuternicite să accepte declaraţii care atribuie mărfurilor, în urma plasării lor sub un regim, o destinaţie sau utilizare vamală nouă, sau, în cazul perfecţionării pasive, declaraţia de punere în liberă circulaţie;
(h)Prin «trafic triunghiular» se înţelege traficul în cazul în care biroul de eliberare nu este acelaşi cu biroul de plasare;
(i)Prin «conturi» se înţelege materialul comercial, de impozitare sau alt material financiar al titularului, ori alte elemente deţinute în locul lor;
(j)Prin «evidenţe» se înţeleg elementele ce conţin toate informaţiile necesare şi detaliile tehnice pe orice suport care ajută autorităţile vamale să supravegheze şi să controleze regimul, în special în ceea ce priveşte traseul şi schimbarea statutului vamal al mărfurilor; în regimul de antrepozit vamal evidenţele se numesc evidenţa operativă a mărfurilor;
(k)Prin «produse compensatoare principale» se înţeleg produsele compensatoare pentru producerea cărora a fost autorizat regimul;
(l)Prin «produse compensatoare secundare» se înţeleg produsele compensatoare care sunt un produs secundar necesar al operaţiunii de transformare, altele decât produsele compensatoare principale specificate în autorizaţie;
(m)Prin «termen de încheiere» se înţelege termenul până la care mărfurile sau produsele trebuie să primească o destinaţie sau utilizare vamală, după caz, pentru a solicita rambursarea taxelor de import în urma perfecţionării active (regimul drawback) sau pentru a obţine o scutire totală sau parţială de drepturi de import la punerea în liberă circulaţie după perfecţionarea pasivă.
Art. 497
(1)Cererea pentru autorizaţie se face în scris folosind modelul din anexa 67.
(2)Autorităţile vamale pot permite reînnoirea sau modificarea unei autorizaţii printr-o simplă solicitare scrisă.
(3)În următoarele cazuri cererea pentru autorizaţie poate fi făcută prin intermediul unei declaraţii vamale în scris sau printr-o tehnică de prelucrare a informaţiilor folosind procedura normală:
a)pentru perfecţionarea activă, atunci când în conformitate cu articolul 539 se consideră a fi îndeplinite condiţiile economice, cu excepţia cererilor ce implică mărfuri echivalente;
b)pentru transformare sub control vamal, atunci când în conformitate cu articolul 522 alineatul (1) primul paragraf, se consideră a fi îndeplinite condiţiile economice;
c)pentru admitere temporară, incluzând utilizarea unui carnet ATA sau CPD;
d)pentru perfecţionare pasivă: atunci când operaţiunile de transformare implică reparaţii, inclusiv schimbul de mărfuri în sistem standard fără import anticipat
(i)pentru punerea în liberă circulaţie după perfecţionare pasivă folosind schimbul de mărfuri în sistem standard cu import anticipat;
(ii)pentru punerea în liberă circulaţie după perfecţionare pasivă folosind schimbul de mărfuri în sistem standard fără import anticipat, atunci când autorizaţia existentă nu prevede un astfel de sistem şi autorităţile vamale permit modificarea acesteia;
(iii)pentru punerea în liberă circulaţie după perfecţionare pasivă atunci când operaţiunea de transformare implică mărfuri de natură necomercială.
Cererea pentru autorizaţie poate fi făcută prin intermediul unei declaraţii vamale verbale pentru admitere temporară, în conformitate cu articolul 229, cu condiţia prezentării unui document redactat în conformitate cu articolul 499 paragraful al treilea.
Cererea pentru autorizaţie poate fi făcută prin intermediul unei declaraţii vamale pentru admitere temporară cu orice act, în conformitate cu articolul 232 alineatul (1).
(4)Cererile pentru autorizaţii unice, cu excepţia celor pentru admitere temporară, se fac în conformitate cu alineatul (1).
(5)Autorităţile vamale pot solicita ca cererile pentru admitere temporară cu scutire totală de taxe de import, în conformitate cu articolul 578, să fie făcute în conformitate cu alineatul (1).
Art. 498
Cererea pentru autorizaţie prevăzută în articolul 497 se prezintă:
(a)pentru antrepozit vamal: autorităţilor vamale desemnate pentru locul ce urmează a fi aprobat ca antrepozit vamal sau acolo unde sunt deţinute conturile principale ale solicitantului;
(b)pentru perfecţionare activă şi pentru transformare sub control vamal: autorităţilor vamale desemnate pentru locul unde urmează a se efectua operaţiunea de transformare;
(c)pentru admitere temporară: autorităţilor vamale desemnate pentru locul unde urmează să fie folosite mărfurile, fără a aduce atingere articolului 580 alineatul (2) paragraful al doilea;
(d)pentru perfecţionare pasivă: autorităţilor vamale desemnate pentru locul unde se află mărfurile ce urmează a fi declarate pentru export temporar.
Art. 499
Atunci când autorităţile vamale consideră insuficiente oricare dintre informaţiile furnizate în cerere, pot cere detalii suplimentare de la solicitant.
În cazuri speciale, atunci când o cerere poate fi făcută prin intermediul unei declaraţii vamale, autorităţile vamale solicită, fără a aduce atingere articolului 220, ca cererea să fie însoţită de un document redactat de declarant care să conţină cel puţin următoarele informaţii, cu excepţia cazului în care nu sunt considerate necesare sau pot fi completate pe formularul utilizat pentru declaraţia scrisă:
(a)numele şi adresa solicitantului, declarantului şi operatorului;
(b)natura transformării sau utilizarea mărfurilor;
(c)descrierea tehnică a mărfurilor şi a produselor compensatoare sau transformate, precum şi mijloacele de identificare a lor;
(d)codurile condiţiilor economice, în conformitate cu anexa 70;
(e)rata estimată a rentabilităţii sau metoda prin care rata urmează a fi stabilită;
(f)termenul de eliberare estimat;
(g)biroul propus pentru încheierea regimului vamal;
(h)locul transformării sau utilizării;
(i)formalităţile de transfer propuse;
(j)în cazul declaraţiilor vamale verbale, valoarea şi cantitatea mărfurilor.
Atunci când documentul menţionat în al doilea paragraf este prezentat cu o declaraţie vamală verbală pentru admitere temporară, acesta este redactat în duplicat şi unul dintre exemplare este reţinut de autorităţile vamale şi dat declarantului.
Art. 500
(1)Atunci când se solicită o autorizaţie unică, este necesar acordul prealabil al autorităţilor în cauză, în conformitate cu procedura stipulată la alineatele (2) şi (3).
(2)În cazul admiterii temporare, cererea se depune la autorităţile vamale desemnate pentru locul primei utilizări, fără a aduce atingere articolului 580 alineatul (2) paragraful al doilea.
În alte cazuri, aceasta este depusă la autorităţile vamale desemnate pentru locul unde sunt deţinute conturile principale ale solicitantului, uşurând controlul financiar al regimului şi unde se desfăşoară cel puţin o parte din operaţiunile de depozitare, transformare sau export temporar ce urmează a fi prevăzute de autorizaţie.
Atunci când autorităţile vamale competente nu pot fi stabilite în conformitate cu primul şi al doilea paragraf, cererea este înaintată autorităţilor vamale desemnate pentru locul unde se ţine evidenţa contabilă primară a solicitantului care permite controale prin audit.

(3)Autorităţile vamale desemnate în conformitate cu alineatul (2) comunică cererea şi proiectul de autorizaţie celorlalte autorităţi vamale în cauză, care confirmă data primirii în termen de 15 zile.
Celelalte autorităţi vamale în cauză comunică orice obiecţie în termen de 30 de zile de la data la care a fost primit proiectul de autorizaţie. Atunci când se comunică obiecţii în acel termen şi nu se ajunge la un acord, cererea este respinsă în baza obiecţiilor făcute.
(4)Autorităţile vamale pot emite autorizaţia când nu au primit nici o obiecţie la proiectul de autorizaţie în termen de 30 de zile.
Acestea trimit un exemplar al autorizaţiei aprobate tuturor autorităţilor vamale în cauză.
Art. 501
(1)Atunci când există un acord general între două sau mai multe administraţii asupra criteriilor şi condiţiilor pentru aprobarea unei autorizaţii unice, aceste administraţii pot accepta de asemenea ca acordul prealabil, în conformitate cu articolul 500 alineatul (1), să fie înlocuit şi ca informaţiile să fie furnizate prin simplă înştiinţare, în conformitate cu articolul 500 alineatul (4) paragraful al doilea.
(2)înştiinţarea este suficientă atunci când:
a)o autorizaţie unică este reînnoită, cu condiţia unor modificări minore, anulată sau revocată;
b)cererea pentru o autorizaţie unică priveşte admiterea temporară şi nu este făcută pe baza modelului din anexa 67.
(3)Nu este necesară înştiinţarea atunci când:
a)singurul element care implică administraţii vamale diferite este traficul triunghiular în cadrul perfecţionării active sau pasive, fără folosirea fişelor de informaţii recapitulative;
b)se folosesc carnete ATA sau CPD;
c)autorizaţia pentru admitere temporară este acordată prin acceptarea unei declaraţii verbale sau a unei declaraţii prin orice alt document.
Art. 502
(1)Cu excepţia cazurilor în care condiţiile economice sunt considerate a fi îndeplinite în conformitate cu capitolele 3, 4 sau 6, autorizaţia nu se acordă fără ca autorităţile vamale să examineze condiţiile economice.
(2)Pentru regimul de perfecţionare activă (capitolul 3), analiza stabileşte neviabilitatea economică a folosirii surselor Comunităţii ţinând cont în special de următoarele criterii, ale căror detalii sunt prevăzute în partea B din anexa 70:
a)lipsa mărfurilor produse în Comunitate cu aceeaşi calitate şi caracteristici tehnice ca mărfurile destinate importului pentru operaţiunile de transformare avute în vedere;
b)diferenţele de preţ dintre mărfurile produse în Comunitate şi cele destinate importului;
c)obligaţii contractuale.
(3)Pentru regimul de transformare sub control vamal (capitolul 4), analiza stabileşte dacă folosirea surselor necomunitare face posibilă crearea sau menţinerea de activităţi de transformare în cadrul Comunităţii.
(4)Pentru regimul de perfecţionare pasivă (capitolul 6), analiza stabileşte dacă:
a)efectuarea de transformări în afara Comunităţii e probabil să aducă dezavantaje serioase prelucrătorilor din Comunitate sau
b)efectuarea de transformări în Comunitate este economic neviabilă sau nu este fezabilă din motive tehnice sau din cauza obligaţiilor contractuale.
Art. 503
O analiză a condiţiilor economice care implică Comisia poate avea loc:
(a)atunci când autorităţile vamale în cauză doresc să se consulte înainte sau după emiterea unei autorizaţii;
(b)atunci când altă administraţie vamală are obiecţii faţă de o autorizaţie emisă;
(c)la iniţiativa Comisiei.
Art. 504
(1)Atunci când este iniţiată o analiză în conformitate cu articolul 503, dosarul este trimis Comisiei. Acesta conţine rezultatele analizei întreprinse.
(2)Comisia trimite o confirmare de primire sau înştiinţează autorităţile vamale în cauză atunci când acţionează la iniţiativa proprie. Ea stabileşte prin consultare cu acestea atunci când este necesară o analiză a condiţiilor economice în Comitet.
(3)Atunci când dosarul este prezentat Comisiei, autorităţile vamale informează solicitantul sau titularul că a fost iniţiată o asemenea procedură şi, în cazul în care nu sunt încheiate procedurile de examinare a cererii, că au fost suspendate termenele de timp prevăzute în articolul 506.
(4)Concluzia Comitetului este respectată de autorităţile vamale în cauză şi de oricare autorităţi vamale care au de-a face cu autorizaţii sau cereri similare.
Această concluzie poate include publicarea în seria C a Jurnalului Oficial al Comunităţilor Europene.
Art. 505
Autorităţile vamale competente pentru luarea deciziei vor acorda autorizaţia după cum urmează:
(a)pentru o cerere în temeiul articolului 497 alineatul (1), folosind modelul din anexa 67;
(b)pentru o cerere în temeiul articolului 497 alineatul (3), prin acceptarea declaraţiei vamale;
(c)pentru o cerere de reînnoire sau modificare, prin orice document corespunzător.
Art. 506
Solicitantul este informat asupra deciziei de a emite o autorizaţie sau asupra motivelor pentru care autorizaţia a fost respinsă, în termen de 30 de zile sau de 60 de zile în cazul regimului de antrepozit vamal, de la data la care a fost depusă cererea sau de la data la care a fost primită de autorităţile vamale orice informaţie importantă sau suplimentară solicitată.
Aceste termene nu se aplică în cazul unei autorizaţii unice decât atunci când aceasta este emisă în temeiul articolului 501.
Art. 507
(1)Fără a aduce atingere articolului 508, o autorizaţie intră în vigoare la data emiterii sau la orice dată ulterioară specificată în autorizaţie. În cazul unui depozit privat, autorităţile vamale pot, în mod excepţional, comunica acordul de a folosi regimul înainte de emiterea propriu-zisă a autorizaţiei.
(2)Nu se fixează nici un termen de valabilitate pentru autorizaţiile pentru regimul de antrepozit vamal.
(3)Pentru perfecţionare activă, transformare sub control vamal şi perfecţionare pasivă, termenul de valabilitate nu depăşeşte trei ani de la data la care intră în vigoare autorizaţia, cu excepţia cazului când există motive bine întemeiate.
(4)Prin derogare de la alineatul (3), pentru mărfurile în regim de perfecţionare activă prevăzute în anexa 73, partea A, termenul de valabilitate nu depăşeşte şase luni.
In cazul laptelui şi al produselor pe bază de lapte menţionate în articolul 1 din Regulamentul (CE) nr. 1255/1999 al Consiliului (*), termenul de valabilitate nu depăşeşte trei luni.
(*)JO L 160, 26.6.1999, p. 48.
Art. 508
(1)Cu excepţia regimului de antrepozit vamal, autorităţile vamale pot emite o autorizaţie retroactivă.
Fără a aduce atingere alineatelor (2) şi (3), o autorizaţie retroactivă intră în vigoare cel mai devreme la data la care a fost prezentată cererea.
(2)Atunci când se face o cerere pentru reînnoirea unei autorizaţii pentru acelaşi fel de operaţiune şi mărfuri, poate fi acordată o autorizaţie cu valabilitate retroactivă de la data la care a expirat autorizaţia iniţială.
(3)În circumstanţe excepţionale, valabilitatea retroactivă a autorizaţiei poate fi prelungită din nou, dar nu mai mult de un an înaintea datei la care a fost prezentată cererea, cu condiţia să existe o nevoie economică dovedită şi:
a)cererea să nu fie legată de o intenţie de fals sau de o neglijenţă flagrantă;
b)să nu fie depăşită durata valabilităţii care ar fi fost acordată în temeiul articolului 507;
c)conturile solicitantului să confirme că toate prevederile regimurilor pot fi considerate a fi îndeplinite şi, după caz, mărfurile să poată fi identificate pentru perioada în cauză, iar aceste conturi să permită controlarea regimurilor şi
d)să poată fi efectuate toate formalităţile necesare pentru a reglementa situaţia mărfurilor, inclusiv, dacă este necesar, anularea declaraţiei.
Subsecţiunea 1:Dispoziţii generale
Art. 509
(1)Măsurile de politică comercială prevăzute în legile Comunităţii sunt aplicabile odată cu plasarea mărfurilor necomunitare sub un regim numai în măsura în care se referă la intrarea mărfurilor pe teritoriul vamal al Comunităţii.
(2)Atunci când sunt puse în liberă circulaţie produse compensatoare, altele decât cele menţionate în anexa 75, obţinute în cadrul regimului de perfecţionare activă, măsurile de politică comercială care se aplică sunt cele care valabile în cazul punerii în liberă circulaţie a mărfurilor de import.
(3)Atunci când produsele transformate, obţinute în cadrul regimului de transformare sub control vamal, sunt puse în liberă circulaţie, măsurile de politică comercială aplicabile acelor produse se pun în aplicare numai atunci când mărfurile de import fac obiectul acelor măsuri.
(4)Atunci când legile Comunităţii prevăd măsuri comerciale pentru punerea în liberă circulaţie, aceste măsuri nu se aplică produselor compensatoare puse în liberă circulaţie în urma perfecţionării pasive:
- care şi-au păstrat originea comunitară în sensul articolelor 23 şi 24 din Cod;
- care necesită reparaţii, inclusiv schimbul de mărfuri în sistem standard;
- în urma operaţiunilor de transformare succesive în conformitate cu articolul 123 din Cod.
Art. 510
Fără a aduce atingere articolului 161 alineatul (5) din Cod, biroul de supraveghere poate permite ca declaraţia vamală să fie prezentată la un birou vamal diferit de cele specificate în autorizaţie. Biroul de supraveghere stabileşte modalitatea în care va fi informat.
Subsecţiunea 2:Transferurile
Art. 511
Autorizaţia prevede dacă şi în ce condiţii poate avea loc transportul mărfurilor sau produselor plasate sub un regim suspensiv de la un loc la altul sau la sediul unui alt titular fără încheierea regimului (transfer), cu condiţia ţinerii evidenţelor, exceptând admiterea temporară.
Transferul nu este posibil atunci când locul de plecare sau sosire a mărfurilor este un depozit de tip B.
Art. 512
(1)Transferul între diferite locuri specificate în aceeaşi autorizaţie poate fi făcut fără nici o formalitate vamală.
(2)Transferul de la biroul de plasare la dotările sau locul de utilizare ale titularului sau ale operatorului poate fi efectuat în baza declaraţiei de plasare sub regimul vamal.
(3)Transferul la biroul de ieşire în vederea reexportării poate avea loc în baza regimului. În acest caz, regimul nu este încheiat decât atunci când mărfurile sau produsele declarate în vederea reexportării au părăsit în fapt teritoriul vamal al Comunităţii.
Art. 513
Transferul de la un titular la altul poate avea loc numai atunci când cel din urmă plasează mărfurile sau produsele transferate sub un regim în baza unei autorizaţii de a folosi regimul de vămuire locală. înştiinţarea autorităţilor vamale şi înscrierea în evidenţe a mărfurilor sau produselor menţionate în articolul 266 se efectuează la sosirea lor la sediul celui de-al doilea titular. Nu este necesară o declaraţie suplimentară.
În cazul admiterii temporare, transferul de la un titular la altul poate avea loc şi atunci când cel din urmă plasează mărfurile sub un regim prin intermediul unei declaraţii vamale în scris folosind procedura normală.
Formalităţile ce trebuie îndeplinite sunt prevăzute în anexa 68. La recepţionarea mărfurilor sau produselor, cel de-al doilea titular este obligat să le plaseze sub un regim.
Art. 514
Transferul care implică un risc crescut în conformitate cu anexa 44c se efectuează pe baza unei garanţii în condiţii echivalente celor prevăzute în regimul de tranzit.
Subsecţiunea 3:Evidenţele
Art. 515
Autorităţile vamale solicită titularului, operatorului sau antrepozitarului desemnat să ţină evidenţe, cu excepţia admiterii temporare sau atunci când nu se consideră necesar.
Autorităţile vamale pot accepta să considere conturile existente ce conţin informaţiile relevante ca fiind evidenţe.
Biroul de supraveghere poate solicita să fie făcut un inventar al tuturor sau unora dintre mărfurile plasate sub un regim.
Art. 516
Evidenţele menţionate în articolul 515 şi, atunci când sunt solicitate, cele în conformitate cu articolul 581 alineatul (2) pentru admitere temporară conţin următoarele informaţii:
(a)informaţiile cuprinse în rubricile listei minime prevăzute în anexa 37 pentru declaraţia plasării sub un regim;
(b)datele declaraţiilor prin care mărfurile primesc o destinaţie sau utilizare vamală care încheie regimul;
(c)data şi detaliile de referinţă ale altor documente vamale şi ale oricăror alte documente legate de plasare şi încheiere;
(d)natura operaţiunilor de transformare, tipurile de manipulări sau utilizarea temporară;
(e)rata rentabilităţii sau metoda de calculare a sa, dacă e cazul;
(f)informaţii care fac posibilă monitorizarea mărfurilor, inclusiv amplasarea lor şi informaţiile legate de orice transfer;
(g)descrieri comerciale sau tehnice necesare pentru identificarea mărfurilor;
(h)elemente care fac posibilă monitorizarea transporturilor în cadrul regimului de perfecţionare activă pentru mărfuri echivalente.
Totuşi, autorităţile vamale pot renunţa la obligativitatea unora dintre aceste informaţii atunci când aceasta nu dăunează controlului sau supravegherii regimului în scopul depozitării, transformării sau utilizării mărfurilor.
Subsecţiunea 4:Rata rentabilităţii şi formula de calcul
Art. 517
(1)Atunci când este relevant pentru regimurile de la capitolele 3, 4 şi 6, se stabileşte în autorizaţie sau odată cu plasarea mărfurilor sub un regim o rată a rentabilităţii sau metoda stabilirii ei, inclusiv ratele medii. Această rată se stabileşte, pe cât posibil, pe baza informaţiilor de producţie sau tehnice sau, atunci când acestea nu sunt disponibile, a informaţiilor legate de operaţiuni de acelaşi tip.
(2)În anumite condiţii autorităţile vamale pot stabili rata rentabilităţii după ce mărfurile au fost plasate sub un regim, dar nu mai târziu decât atunci când primesc o destinaţie sau utilizare vamală nouă.
(3)Ratele standard ale rentabilităţii prevăzute pentru perfecţionarea activă în anexa 69 se aplică operaţiunilor menţionate.
Art. 518
(1)Proporţia de mărfuri de import/export temporar încorporate în produsele compensatoare se calculează pentru:
- a stabili drepturile de import legale;
- a determina suma ce se scade când se contractează o datorie vamală sau
- a aplica măsurile de politică comercială.
Aceste calcule se fac conform metodei scalei cantitative sau, după caz, conform metodei scalei valorice sau oricărei alte metode cu rezultate similare.
În vederea calculului, produsele compensatoare includ produse transformate sau produse intermediare.
(2)Metoda scalei cantitative se aplică atunci când:
a)un singur fel de produs compensator este obţinut din operaţiunile de transformare; în acest caz cantitatea mărfurilor importate/exportate temporar considerate a fi prezente în cantitatea produselor compensatoare pentru care se contractează o datorie vamală este proporţională cu cea de-a doua categorie de produse ca procentaj din cantitatea totală a produselor compensatoare;
b)mai multe tipuri de produse compensatoare se obţin din operaţiunile de transformare şi toate elementele mărfurilor de import/export temporar se găsesc în fiecare dintre aceste produse compensatoare; în acest caz cantitatea mărfurilor importate/exportate temporar considerată a fi prezentă în cantitatea unui produs compensator dat pentru care se contractează o datorie vamală este proporţională cu:
(i)raportul dintre acest tip anume de produs compensator, indiferent dacă se contractează o datorie vamală sau nu, şi cantitatea totală a tuturor produselor compensatoare şi
(ii)raportul dintre cantitatea produselor compensatoare pentru care se contractează o datorie vamală şi cantitatea totală a produselor compensatoare de acelaşi tip.
Pierderile nu se iau în considerare atunci când se decide dacă se îndeplinesc condiţiile pentru aplicarea metodelor descrise la litera (a) sau (b). Fără a aduce atingere articolului 862, prin pierderi se înţelege proporţia mărfurilor de import/export temporar distruse şi pierdute în timpul operaţiunii de transformare, în special prin evaporare, uscare, răsuflare ca gaz sau scurgere. În perfecţionarea pasivă produsele compensatoare secundare care constituie deşeuri, reziduuri, resturi sunt considerate pierderi.
(3)Metoda scalei valorice se aplică atunci când metoda scalei cantitative nu este aplicabilă.
Cantitatea de mărfuri de import/export temporar considerată a fi prezentă în cantitatea unui produs compensator dat pentru care se contractează o datorie vamală este proporţională cu:
a)valoarea acestui tip anume de produs compensator, indiferent dacă se contractează o datorie vamală, ca procentaj din valoarea totală a tuturor produselor compensatoare; şi
b)valoarea produselor compensatoare pentru care se contractează o datorie vamală, ca procentaj din valoarea totală a produselor compensatoare de acel tip.
Valoarea fiecăruia dintre produsele compensatoare diferite ce se folosesc pentru aplicarea scalei valorice este preţul recent de producţie din Comunitate sau preţul recent de comercializare din Comunitate a produselor identice sau similare, cu condiţia ca acestea să nu fi fost influenţate de relaţia dintre cumpărător şi vânzător.
(4)Atunci când valoarea nu poate fi stabilită în conformitate cu alineatul (3), aceasta poate fi determinată prin orice metodă rezonabilă.
Subsecţiunea 5:Dobânda compensatoare
Art. 519
(1)Atunci când se contractează o datorie vamală pentru produse compensatoare sau mărfuri de import sub regim de perfecţionare activă sau admitere temporară, dobânda compensatoare se calculează pe baza valorii drepturilor de import pentru intervalul de timp respectiv.
(2)Se aplică ratele trimestriale ale dobânzii de pe piaţa financiară publicate în anexa statistică a buletinului lunar al Băncii Centrale Europene.
Rata valabilă este cea care se aplică cu două luni înainte de luna în care se contractează datoria vamală şi pentru statul membru unde a avut loc sau ar fi trebuit să aibă loc conform autorizaţiei prima operaţiune sau utilizare.
(3)Dobânda se aplică lunar, începând din prima zi a lunii după luna în care mărfurile de import pentru care se contractează o datorie vamală au fost plasate prima dată sub regimul vamal. Intervalul se încheie în ultima zi a lunii în care este contractată datoria vamală.
Atunci când este vorba de perfecţionare activă (regimul drawback) şi este solicitată punerea în liberă circulaţie în conformitate cu articolul 128 alineatul (4) din Cod, intervalul începe din prima zi a lunii după luna în care drepturile vamale au fost rambursate sau scutite.
(4)Alineatele (1), (2) şi (3) nu se aplică în următoarele cazuri:
a)atunci când intervalul luat în considerare este mai mic de o lună;
b)atunci când valoarea dobânzii compensatoare aplicabile nu depăşeşte 20 EUR pentru fiecare datorie vamală contractată;
c)atunci când se contractează o datorie vamală în scopul de a permite punerea în aplicare a măsurilor tarifare preferenţiale conform unui acord dintre Comunitate şi o ţară terţă asupra importurilor în acea ţară;
d)atunci când sunt puse în liberă circulaţie deşeuri şi reziduuri rezultând din distrugere;
e)atunci când produsele compensatoare secundare menţionate în anexa 7 5 sunt puse în liberă circulaţie, cu condiţia ca ele să fie proporţionale cu cantităţile de produse compensatoare principale exportate;
f)atunci când se contractează o datorie vamală ca rezultat al unei cereri pentru punere în liberă circulaţie în conformitate cu articolul 128 alineatul (4) din Cod, cu condiţia ca drepturile de import pentru produsele respective să nu fi fost deja rambursate sau scutite;
g)atunci când titularul solicită punerea în liberă circulaţie şi prezintă dovada că anumite circumstanţe care nu sunt rezultat al neglijenţei sau înşelătoriei din partea sa fac imposibilă sau neeconomică efectuarea operaţiunii de reexport în condiţiile pe care le anticipase şi dovedise corespunzător la data solicitării autorizaţiei;
h)atunci când se contractează o datorie vamală şi în măsura în care este oferită o garanţie printr-o depunere bănească legată de această datorie;
i)atunci când se contractează o datorie vamală în conformitate cu articolul 201 alineatul (1) litera (b) din Cod sau în vederea punerii în liberă circulaţie a mărfurilor care au fost plasate sub regimul de admitere temporară în conformitate cu articolele 556-561, 563, 565, 568, 573 litera (b) şi 576 din prezentul regulament.
(5)În cazul operaţiunilor de perfecţionare activă în care numărul de mărfuri de import şi/sau de produse compensatoare fac imposibilă sau neeconomică aplicarea dispoziţiilor alineatelor (2) şi (3), autorităţile vamale, la solicitarea persoanei în cauză, pot permite folosirea unor metode simplificate cu rezultate similare pentru calcularea dobânzii compensatoare.
Subsecţiunea 6:Încheierea regimului vamal
Art. 520
(1)Atunci când mărfurile de import sau de export temporar au fost plasate sub un regim prin două sau mai multe declaraţii în temeiul unei singure autorizaţii:
- în cazul regimului suspensiv, se consideră că atribuirea unei destinaţii sau utilizări vamale noi mărfurilor sau produselor încheie regimul vamal pentru mărfurile importate respective plasate prin declaraţia iniţială;
- în cazul perfecţionării active (sistem cu rambursare) sau al perfecţionării pasive, produsele compensatoare se consideră a fi fost obţinute din mărfurile de import sau respectiv export temporar în cauză, plasate prin declaraţia iniţială.
Punerea în aplicare a primului paragraf nu trebuie să conducă la avantaje nejustificate în privinţa drepturilor de import.
Titularul poate solicita încheierea regimului vamal pentru acele mărfuri importate sau exportate temporar.
(2)Atunci când mărfurile plasate sub un regim sunt puse împreună cu alte mărfuri şi se înregistrează pierderi irecuperabile sau distrugere totală, autorităţile vamale pot accepta dovezi aduse de titular care să indice cantitatea reală a mărfurilor plasate sub regim care a fost distrusă sau pierdută. Atunci când nu este posibil ca titularul să aducă astfel de dovezi, cantitatea de mărfuri care au fost distruse sau pierdute se stabileşte pe baza proporţiei mărfurilor de acel tip sub regim la momentul distrugerii sau pierderii.
Art. 521
(1)Până la expirarea termenului de încheiere, indiferent dacă se foloseşte sau nu cumularea drepturilor în conformitate cu articolul 118 alineatul (2) paragraful al doilea din Cod:
- în cazul perfecţionării active (regimul suspensiv) sau transformării sub control vamal, autorizaţia de încheiere este furnizată biroului de supraveghere în termen de 30 de zile;
- în cazul perfecţionării active (regimul drawback), cererea de rambursare sau scutire a drepturilor de import trebuie depusă la biroul de supraveghere în termen de şase luni.
Atunci când o garantează circumstanţe speciale, autorităţile vamale pot prelungi termenul chiar dacă acesta a expirat.
(2)Autorizaţia sau cererea conţin următoarele informaţii, cu excepţia cazului în care biroul de supraveghere hotărăşte altfel:
a)informaţiile de referinţă ale autorizaţiei;
b)cantitatea de mărfuri de import de fiecare tip pentru care se cere încheierea procedurilor vamale, rambursarea sau scutirea, sau de mărfuri de import plasate sub un regim în cadrul sistemului de trafic triunghiular;
c)codul NC al mărfurilor importate;
d)rata drepturilor de import contractate pentru mărfurile de import şi, după caz, valoarea lor în vamă;
e)informaţiile declaraţiilor de plasare a mărfurilor sub un regim;
f)tipul şi cantitatea de produse compensatoare sau transformate sau a mărfurilor în stare nemodificată şi destinaţia sau utilizarea vamală care le-a fost atribuită, inclusiv informaţiile de referinţă ale declaraţiilor respective, alte documente vamale sau orice alt document legat de încheiere şi de termenele de încheiere;
g)valoarea produselor compensatoare sau transformate în cazul în care se foloseşte metoda scalei valorice în scopul încheierii;
h)rata rentabilităţii;
i)valoarea drepturilor de import ce trebuie plătite sau rambursate sau scutite şi unde este cazul orice dobândă compensatoare ce se cuvine. Atunci când această sumă se referă la aplicarea articolului 546, se va specifica acest fapt;
j)în cazul transformării sub control vamal, codul NC al produselor transformate şi elementele necesare pentru a stabili valoarea în vamă.
(3)Biroul de supraveghere poate întocmi autorizaţia de încheiere.
Art. 522
Autorităţile vamale informează Comisia în cazurile, în termenul şi în formatul stabilite în anexa 70 despre următoarele:
(a)în privinţa perfecţionării active şi a transformării sub control vamal:
(i)autorizaţiile emise;
(ii)cererile respinse sau autorizaţiile anulate sau revocate pe motivul neîndeplinirii condiţiilor economice;
(b)în privinţa perfecţionării pasive:
(i)autorizaţiile emise în conformitate cu articolul 147 alineatul (2) din Cod;
(ii)cererile respinse sau autorizaţiile anulate sau revocate pe motivul neîndeplinirii condiţiilor economice.
Comisia furnizează aceste informaţii administraţiilor vamale.
Art. 523
Pentru furnizarea de informaţii pertinente altor birouri vamale implicate în punerea în aplicare a regimurilor, pot fi emise următoarele fişe de informaţii prevăzute în anexa 71 la solicitarea persoanei în cauză sau la iniţiativa autorităţilor vamale, cu excepţia cazului în care autorităţile vamale aprobă alte modalităţi de comunicare:
(a)pentru antrepozitul vamal, fişa de informaţii INF8, pentru a comunica elementele necesare calculării datoriei vamale aplicabile mărfurilor înainte să fi avut loc formele standard de manipulare;
(b)pentru perfecţionare activă:
(i)fişa de informaţii INF1, pentru comunicarea de informaţii cu privire la valoarea drepturilor, dobânzi compensatoare, garanţii şi măsuri de politică comercială;
(ii)fişa de informaţii INF9, pentru comunicarea de informaţii cu privire la produsele compensatoare care urmează să primească altă destinaţie sau utilizare vamală în trafic triunghiular;
(iii)fişa de informaţii INF5, pentru comunicarea de informaţii asupra exportului anticipat în trafic triunghiular în vederea obţinerii scutirii de drepturi pentru mărfuri de import;
(iv)fişa de informaţii INF 7, pentru comunicarea de informaţii care să permită rambursarea sau scutirea de drepturi sub regimul drawback;
(c)pentru admitere temporară, fişa de informaţii INF6 pentru a comunica informaţiile necesare calculării datoriei vamale sau a valorii drepturilor deja percepute pentru mărfuri transportate;
(d)pentru perfecţionare pasivă, fişa de informaţii INF2 pentru a comunica informaţii asupra mărfurilor de export temporar în trafic triunghiular, în scopul obţinerii scutirii totale sau parţiale pentru produsele compensatoare.