Secţiunea 3 - Dispoziţii suplimentare aplicabile furnizorilor de platforme online - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
SECŢIUNEA 3:Dispoziţii suplimentare aplicabile furnizorilor de platforme online
Art. 19: Excluderea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici
(1)Prezenta secţiune, cu excepţia articolului 24 alineatul (3), nu se aplică furnizorilor de platforme online care se califică drept microîntreprinderi sau întreprinderi mici, în sensul definiţiei din Recomandarea 2003/361/CE.
Prezenta secţiune, cu excepţia articolului 24 alineatul (3), nu se aplică furnizorilor de platforme online care s-au calificat anterior pentru statutul de microîntreprindere sau întreprindere mică în sensul definiţiei din Recomandarea 2003/361/CE în cursul celor 12 luni de la pierderea statutului respectiv în temeiul articolului 4 alineatul (2) din recomandarea menţionată, cu excepţia cazului în care aceştia sunt platforme online foarte mari în conformitate cu articolul 33.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, prezenta secţiune se aplică furnizorilor de platforme online care au fost desemnate drept platforme online foarte mari în conformitate cu articolul 33, indiferent dacă aceştia se califică drept microîntreprinderi sau întreprinderi mici.
Art. 20: Sistemul intern de soluţionare a plângerilor
(1)Furnizorii de platforme online oferă destinatarilor serviciului, inclusiv persoanelor fizice sau entităţilor care au transmis o notificare, pe o perioadă de cel puţin şase luni de la data deciziei menţionate la prezentul alineat, acces la un sistem intern eficace de soluţionare a plângerilor, care să le permită acestora să depună plângeri pe cale electronică şi în mod gratuit, în legătură cu deciziile luate de furnizorul platformei online la primirea unei notificări sau în legătură cu următoarele decizii luate de furnizorul platformei online pe motiv că informaţiile furnizate de destinatari constituie conţinut ilegal sau sunt incompatibile cu condiţiile lor generale de utilizare:
a)deciziile de a elimina sau nu informaţiile, de a bloca sau nu accesul la acestea ori de a restrânge sau nu vizibilitatea lor;
b)deciziile de a suspenda sau nu ori de a sista sau nu furnizarea serviciului către destinatari, integral sau parţial;
c)deciziile de a suspenda sau nu ori de a închide sau nu contul destinatarilor;
d)deciziile de a suspenda sau nu, de a sista sau nu ori de a restricţiona sau nu în alt mod capacitatea de a monetiza informaţiile furnizate de destinatari.
(2)Perioada de cel puţin şase luni menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol se consideră că începe în ziua în care destinatarul serviciului este informat cu privire la decizie în conformitate cu articolul 16 alineatul (5) sau cu articolul 17.
(3)Furnizorii de platforme online se asigură că sistemele lor interne de soluţionare a plângerilor sunt uşor de accesat, uşor de utilizat şi permit şi facilitează depunerea de plângeri suficient de precise şi justificate în mod corespunzător.
(4)Furnizorii de platforme online tratează plângerile depuse prin intermediul sistemului lor intern de soluţionare a plângerilor în timp util, în mod nediscriminatoriu, diligent, şi nearbitrar. În cazul în care o plângere conţine motive suficiente pentru ca furnizorul platformei online să considere că decizia sa de a nu da curs notificării este nefondată sau că informaţiile la care se referă plângerea nu sunt ilegale şi nu sunt incompatibile cu condiţiile generale de utilizare ale platformei sau conţine informaţii care indică faptul că comportamentul reclamantului nu justifică măsurile luate, furnizorul platformei online anulează decizia menţionată la alineatul (1) fără întârzieri nejustificate.
(5)Furnizorii de platforme online îi informează pe reclamanţi fără întârzieri nejustificate cu privire la decizia motivată pe care au luat-o în legătură cu informaţiile la care se referă plângerea şi cu privire la posibilitatea de soluţionare extrajudiciară a litigiului prevăzută la articolul 21 şi cu privire la alte căi de atac disponibile.
(6)Furnizorii de platforme online se asigură că deciziile menţionate la alineatul (5) sunt luate sub supravegherea unui personal calificat în mod corespunzător, iar nu numai pe baza unor mijloace automatizate.
Art. 21: Soluţionarea extrajudiciară a litigiilor
(1)Destinatarii serviciului, inclusiv persoanele fizice sau entităţile care au transmis notificări, cărora li se adresează deciziile menţionate la articolul 20 alineatul (1) au dreptul de a opta pentru orice organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor care a fost certificat în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol în vederea soluţionării litigiilor legate de deciziile respective, inclusiv a plângerilor care nu au fost soluţionate prin intermediul sistemului intern de soluţionare a plângerilor menţionat la articolul respectiv.
Furnizorii de platforme online se asigură că informaţiile cu privire la posibilitatea destinatarilor serviciului de a apela la soluţionarea extrajudiciară a litigiilor, astfel cum se menţionează la primul paragraf, sunt uşor accesibile pe interfaţa lor online, clare şi uşor de utilizat.
Primul paragraf nu aduce atingere dreptului destinatarului serviciului în cauză de a iniţia, în orice etapă, proceduri pentru a contesta deciziile respective ale furnizorilor de platforme online în faţa unei instanţe judecătoreşti, în conformitate cu dreptul aplicabil.
(2)Ambele părţi colaborează cu bună credinţă cu organismul certificat de soluţionare extrajudiciară a litigiilor selectat, în vederea soluţionării litigiului.
Furnizorii de platforme online pot refuza să colaboreze cu un astfel de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor dacă a fost deja soluţionat un litigiu privind aceleaşi informaţii şi aceleaşi motive de presupusă ilegalitate sau incompatibilitate a conţinutului.
Organismul certificat de soluţionare extrajudiciară a litigiilor nu are competenţa de a le impune părţilor o soluţie obligatorie cu privire la litigiu.
(3)Coordonatorul serviciilor digitale din statul membru în care este stabilit organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor certifică respectivul organism, pentru o perioadă de maximum cinci ani, care poate fi reînnoită, la cererea organismului în cauză, dacă organismul a demonstrat că îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)este imparţial şi independent, inclusiv din punct de vedere financiar, de furnizorii de platforme online şi de destinatarii serviciului furnizat de furnizorii de platformele online, inclusiv de persoanele fizice sau entităţile care au transmis notificări;
b)dispune de cunoştinţele de specialitate necesare în ceea ce priveşte chestiunile apărute în unul sau mai multe domenii specifice ale conţinutului ilegal sau în ceea ce priveşte aplicarea şi asigurarea respectării condiţiilor generale de utilizare ale uneia sau mai multor tipuri de platforme online, permiţând organismului să contribuie în mod eficace la soluţionarea unui litigiu;
c)membrii săi sunt remuneraţi într-o manieră care nu are legătură cu rezultatul procedurii;
d)procesul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor pe care îl asigură este uşor accesibil prin intermediul tehnologiei comunicaţiilor electronice şi oferă posibilitatea de a iniţia soluţionarea litigiilor şi de a transmite online documentele justificative necesare;
e)are capacitatea de a soluţiona litigiul într-un mod rapid, eficace şi eficient din punctul de vedere al costurilor şi în cel puţin una dintre limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii;
f)procesul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor pe care îl asigură se derulează în conformitate cu norme de procedură clare şi echitabile, uşor accesibile publicului şi care sunt conforme cu dreptul aplicabil, inclusiv cu prezentul articol.
Coordonatorul serviciilor digitale menţionează în certificat, după caz:
(a)aspectele specifice la care se referă expertiza organismului, astfel cum se menţionează la primul paragraf litera (b); şi
(b)limba sau limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii în care organismul poate să soluţioneze litigii, astfel cum se menţionează la primul paragraf litera (e).
(4)Organismele certificate de soluţionare extrajudiciară a litigiilor raportează anual cu privire la funcţionarea lor coordonatorului serviciilor digitale care le-a certificat, specificând cel puţin numărul de litigii pe care le-au primit, informaţiile cu privire la rezultatele litigiilor respective, durata medie de soluţionare a acestora şi eventualele deficienţe sau dificultăţi întâmpinate. Acestea furnizează informaţii suplimentare la cererea respectivului coordonator al serviciilor digitale.
Coordonatorii serviciilor digitale întocmesc, o dată la doi ani, un raport privind funcţionarea organismelor extrajudiciare de soluţionare a litigiilor pe care le-au certificat. În special, raportul respectiv:
a)enumeră numărul de litigii pe care le-a primit anual fiecare organism certificat de soluţionare extrajudiciară a litigiilor;
b)indică rezultatele procedurilor iniţiate în faţa organismelor respective şi durata medie de soluţionare a litigiilor;
c)identifică şi explică eventualele deficienţe sau dificultăţi sistematice sau sectoriale întâlnite în legătură cu funcţionarea organismelor respective;
d)identifică cele mai bune practici privind funcţionarea organismelor respective;
e)conţine recomandări cu privire la modul de îmbunătăţire a funcţionării organismelor respective, după caz.
Organismele certificate de soluţionare extrajudiciară a litigiilor pun la dispoziţia părţilor soluţia lor într-un termen rezonabil şi nu mai târziu de 90 de zile calendaristice de la primirea plângerii. În cazul unor litigii extrem de complexe, organismul certificat de soluţionare extrajudiciară a litigiilor poate, la libera sa alegere, să prelungească termenul de 90 de zile calendaristice cu un termen suplimentar de cel mult 90 de zile, durata totală maximă neputând depăşi 180 de zile.
(5)În cazul în care organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor dă câştig de cauză destinatarului serviciului, inclusiv persoanei fizice sau entităţii care a transmis o notificare, furnizorul platformei online suportă toate taxele facturate de organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor şi rambursează destinatarului respectiv, inclusiv persoanei fizice sau entităţii, orice alte cheltuieli rezonabile pe care acesta le-a suportat în legătură cu soluţionarea litigiului. În cazul în care organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor dă câştig de cauză furnizorului platformei online, destinatarul serviciului, inclusiv persoana fizică sau entitatea, nu are obligaţia să ramburseze eventualele taxe sau alte cheltuieli pe care le-a suportat sau pe care trebuie să le suporte furnizorul platformei online în legătură cu soluţionarea litigiului, cu excepţia cazului în care organismul constată că destinatarul respectiv a acţionat în mod vădit cu rea-credinţă.
Taxele percepute furnizorilor de platforme online de organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor pentru soluţionarea litigiului trebuie să fie rezonabile şi, în orice caz, nu pot depăşi costurile care incumbă organismului respectiv. Soluţionarea litigiilor trebuie să fie gratuită sau să aibă o contravaloare simbolică pentru destinatarii serviciului.
Înainte de iniţierea procedurii de soluţionare a litigiilor, organismele certificate de soluţionare extrajudiciară a litigiilor aduc la cunoştinţa destinatarului serviciului, inclusiv a persoanelor fizice sau a entităţilor care au transmis o notificare, şi furnizorului platformei online în cauză taxele sau mecanismele utilizate pentru stabilirea taxelor.
(6)Statele membre pot institui organisme extrajudiciare de soluţionare a litigiilor în sensul alineatului (1) sau pot sprijini activităţile unora sau ale tuturor organismelor extrajudiciare de soluţionare a litigiilor pe care le-au certificat în conformitate cu alineatul (3).
Statele membre se asigură că niciuna dintre activităţile lor desfăşurate în temeiul primului paragraf nu afectează capacitatea coordonatorilor serviciilor digitale de a certifica organismele în cauză în conformitate cu alineatul (3).
(7)Coordonatorul serviciilor digitale care a certificat un organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor revocă respectiva certificare dacă, în urma unei investigaţii efectuate fie din proprie iniţiativă, fie pe baza informaţiilor primite de la terţi, stabileşte că organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la alineatul (3). Înainte de a revoca certificarea respectivă, coordonatorul serviciilor digitale oferă organismului respectiv posibilitatea de a reacţiona la constatările investigaţiei sale şi la intenţia sa de a revoca certificarea organismului de soluţionare extrajudiciară a litigiilor.
(8)Coordonatorii serviciilor digitale notifică Comisiei organismele de soluţionare extrajudiciară a litigiilor pe care le-au certificat în conformitate cu alineatul (3), inclusiv, după caz, menţiunile indicate la al doilea paragraf de la alineatul respectiv, precum şi organismele de soluţionare extrajudiciară a litigiilor a căror certificare a fost revocată. Comisia publică o listă a organismelor respective, inclusiv a menţiunilor respective, pe un site web special uşor accesibil şi actualizează lista.
(9)Prezentul articol nu aduce atingere Directivei 2013/11/UE şi nici procedurilor de soluţionare alternativă a litigiilor şi entităţilor pentru consumatori instituite în temeiul directivei respective.
Art. 22: Notificatorii de încredere
(1)Furnizorii de platforme online iau măsurile tehnice şi organizatorice necesare pentru a se asigura că notificările transmise de notificatorii de încredere care acţionează în domeniul lor de competenţă desemnat prin intermediul mecanismelor menţionate la articolul 16 sunt tratate cu prioritate şi că acestea sunt prelucrate şi că se ia o decizie în privinţa acestora fără întârzieri nejustificate.
(2)Statutul de "notificator de încredere" în temeiul prezentului regulament se acordă, la cererea oricărei entităţi, de coordonatorul serviciilor digitale din statul membru în care este stabilit solicitantul, dacă solicitantul demonstrează că îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)are cunoştinţe de specialitate şi competenţe specifice în detectarea, identificarea şi notificarea conţinutului ilegal;
b)este independent de orice furnizori de platforme online;
c)îşi desfăşoară activităţile de aşa manieră încât să transmită notificări cu diligenţă, acurateţe şi obiectivitate.
(3)Notificatorii de încredere publică, cel puţin o dată pe an, rapoarte uşor de înţeles şi detaliate cu privire la notificările transmise în conformitate cu articolul 16 în cursul perioadei vizate. Raportul enumeră cel puţin numărul de notificări clasificate în funcţie de:
a)identitatea furnizorului de servicii de găzduire;
b)tipul de conţinut notificat despre care se presupune că este ilegal;
c)măsurile luate de furnizor.
Rapoartele respective includ o explicaţie a procedurilor stabilite pentru a se asigura că notificatorul de încredere îşi menţine independenţa.
Notificatorii de încredere transmit rapoartele respective coordonatorului serviciilor digitale care le-a acordat statutul de notificator de încredere şi pune rapoartele respective la dispoziţia publicului. Informaţiile din rapoartele respective nu conţin date cu caracter personal.
(4)Coordonatorii serviciilor digitale comunică Comisiei şi comitetului numele, adresele şi adresele de e-mail ale entităţilor cărora le-au acordat statutul de notificator de încredere în conformitate cu alineatul (2) sau cărora le-au suspendat statutul în conformitate cu alineatul (6) ori l-au revocat în conformitate cu alineatul (7).
(5)Comisia publică informaţiile menţionate la alineatul (4) într-o bază de date accesibilă publicului într-un format uşor accesibil şi care poate fi citit automat şi actualizează baza de date.
(6)În cazul în care un furnizor de platforme online deţine informaţii din care rezultă că un notificator de încredere a transmis, prin intermediul mecanismelor prevăzute la articolul 16, un număr semnificativ de notificări insuficient de precise, incorecte sau motivate în mod inadecvat, inclusiv informaţii colectate în legătură cu prelucrarea plângerilor prin intermediul sistemelor interne de soluţionare a plângerilor prevăzute la articolul 20 alineatul (4), furnizorul comunică informaţiile respective coordonatorului serviciilor digitale care a acordat statutul de notificator de încredere entităţii în cauză, furnizând explicaţiile şi documentele justificative necesare. La primirea informaţiilor de la furnizorul de platforme online şi în cazul în care coordonatorul serviciilor digitale consideră că există motive legitime pentru a deschide o investigaţie, statutul de notificator de încredere se suspendă pe durata investigaţiei. Investigaţia respectivă se realizează fără întârzieri nejustificate.
(7)Coordonatorul serviciilor digitale care a acordat statutul de notificator de încredere unei entităţi revocă statutul respectiv dacă stabileşte, în urma unei investigaţii efectuate fie din proprie iniţiativă, fie pe baza informaţiilor primite de la terţi, inclusiv a informaţiilor furnizate de un furnizor de platforme online în temeiul alineatului (6), că entitatea nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la alineatul (2). Înainte de a revoca statutul respectiv, coordonatorul serviciilor digitale oferă entităţii posibilitatea de a reacţiona la constatările investigaţiei sale şi la intenţia sa de a revoca statutul entităţii de notificator de încredere.
(8)Comisia, după consultarea comitetului, poate, după caz, emite orientări pentru a oferi asistenţă furnizorilor de platforme online şi coordonatorilor serviciilor digitale în aplicarea alineatelor (2), (6) şi (7).
Art. 23: Măsuri şi protecţie împotriva utilizării abuzive
(1)Furnizorii de platforme online suspendă, pe o perioadă rezonabilă de timp şi după ce au emis în prealabil un avertisment, furnizarea serviciilor lor către destinatarii serviciului care furnizează frecvent conţinut care este în mod vădit ilegal.
(2)Furnizorii de platforme online suspendă, pe o perioadă rezonabilă de timp şi după ce au emis în prealabil un avertisment, prelucrarea notificărilor şi a plângerilor transmise prin intermediul mecanismelor de notificare şi de acţiune şi al sistemelor interne de soluţionare a plângerilor menţionate la articolul 16 şi, respectiv, la articolul 20, de către persoanele fizice sau entităţile ori de către reclamanţii care transmit frecvent notificări sau plângeri care sunt în mod vădit nefondate.
(3)Atunci când decid cu privire la suspendare, furnizorii de platforme online evaluează, de la caz la caz şi în timp util, cu diligenţă şi obiectiv, dacă un destinatar al serviciului, o persoană fizică, o entitate sau un reclamant întreprinde practicile de utilizare abuzivă menţionate la alineatele (1) şi (2), ţinând seama de toate faptele şi circumstanţele relevante care rezultă din informaţiile aflate la dispoziţia furnizorului platformei online. Circumstanţele respective includ cel puţin următoarele:
a)numărul absolut de elemente de conţinut vădit ilegal sau de notificări ori plângeri vădit nefondate, transmise într-un anumit interval de timp;
b)proporţia relativă a numărului respectiv în raport cu numărul total de informaţii furnizate sau de notificări transmise într-un anumit interval de timp;
c)gravitatea utilizărilor abuzive, inclusiv natura conţinutului ilegal, şi a consecinţelor acestora;
d)în cazul în care poate fi identificată, intenţia destinatarului serviciului, a persoanei fizice, a entităţii sau a reclamantului.
(4)Furnizorii de platforme online stabilesc, în mod clar şi detaliat, în condiţiile lor generale de utilizare, politica lor în ceea ce priveşte utilizarea abuzivă menţionată la alineatele (1) şi (2) şi dau exemple privind faptele şi circumstanţele pe care le iau în considerare atunci când evaluează dacă anumite comportamente constituie utilizare abuzivă şi durata suspendării.
Art. 24: Obligaţiile de raportare în materie de transparenţă ale furnizorilor de platforme online
(1)Pe lângă informaţiile menţionate la articolul 15, furnizorii de platforme online includ în rapoartele menţionate la articolul respectiv informaţii cu privire la următoarele:
a)numărul litigiilor înaintate organismelor extrajudiciare de soluţionare a litigiilor menţionate la articolul 21, rezultatele procedurii de soluţionare a litigiilor şi durata de timp mediană necesară pentru finalizarea procedurilor de soluţionare a litigiilor, precum şi ponderea litigiilor în cazul cărora furnizorul platformei online a pus în aplicare deciziile organismului;
b)numărul suspendărilor impuse în temeiul articolului 23, făcând distincţie între suspendările aplicate pentru furnizarea de conţinut vădit ilegal, transmiterea de notificări vădit nefondate şi depunerea de plângeri vădit nefondate.
(2)Până la 17 februarie 2023 şi, ulterior, cel puţin o dată la şase luni, furnizorii de platforme online publică, pentru fiecare platformă online sau motor de căutare online, într-o secţiune accesibilă publicului a interfeţei lor online, informaţii privind numărul mediu lunar de destinatari activi ai serviciului din Uniune, calculat ca medie pe perioada celor şase luni anterioare şi în conformitate cu metodologia prevăzută în actele delegate menţionate la articolul 33 alineatul (3), în cazul în care au fost adoptate astfel de acte delegate.
(3)Furnizorii de platforme online sau de motoare de căutare online comunică coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire şi Comisiei, fără întârzieri nejustificate, la cererea acestora, informaţiile menţionate la alineatul (2), actualizate până la data unei astfel cereri. Respectivul coordonator al serviciilor digitale sau Comisia poate solicita furnizorului platformei online sau al motorului de căutare online să furnizeze informaţii suplimentare în ceea ce priveşte calculul menţionat la alineatul respectiv, inclusiv explicaţii şi justificări cu privire la datele utilizate. Informaţiile respective nu includ date cu caracter personal.
(4)În cazul în care coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire, pe baza informaţiilor primite în temeiul alineatelor (2) şi (3) de la prezentul articol, are motive să stabilească că un furnizor de platforme online sau de motoare de căutare online atinge pragul mediu lunar de destinatari activi ai serviciului în Uniune prevăzut la articolul 33 alineatul (1), acesta informează Comisia în acest sens.
(5)Furnizorii de platforme online transmit Comisiei, fără întârzieri nejustificate, deciziile şi expunerile de motive menţionate la articolul 17 alineatul (1), în vederea includerii acestora într-o bază de date care poate fi citită automat, gestionată de Comisie. Furnizorii de platforme online se asigură că informaţiile transmise nu conţin date cu caracter personal.
(6)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare pentru a stabili modele privind forma, conţinutul şi alte detalii referitoare la rapoartele menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 88.
Art. 25: Proiectarea şi organizarea interfeţelor online
(1)Furnizorii de platforme online nu îşi proiectează, nu îşi organizează şi nu îşi exploatează interfeţele online într-un mod care induce în eroare sau manipulează destinatarii serviciilor lor, ori într-un mod care denaturează semnificativ ori afectează semnificativ în alt mod capacitatea destinatarilor serviciului lor de a lua decizii libere şi în cunoştinţă de cauză.
(2)Interdicţia stabilită la alineatul (1) nu se aplică practicilor reglementate de Directiva 2005/29/CE sau de Regulamentul (UE) 2016/679.
(3)Comisia poate emite orientări privind aplicarea alineatului (1) unor practici specifice, în special:
a)evidenţierea anumitor opţiuni atunci când se solicită o decizie din partea destinatarului serviciului;
b)solicitarea repetată ca destinatarul serviciului să facă o alegere în cazul în care alegerea respectivă a fost deja făcută, în special prin prezentarea unor ferestre pop-up care interferează cu experienţa utilizatorului;
c)îngreunarea procedurii de încetare a unui serviciu comparativ cu abonarea la acesta.
Art. 26: Publicitatea pe platformele online
(1)Furnizorii de platforme online care prezintă comunicări cu caracter publicitar pe interfeţele lor online se asigură că, în privinţa fiecărei comunicări cu caracter publicitar specifice prezentate fiecărui destinatar individual, destinatarii serviciului pot identifica în mod clar, concis, lipsit de ambiguitate şi în timp real, următoarele aspecte:
a)că informaţia reprezintă o comunicare cu caracter publicitar, inclusiv prin marcaje vizibile, care ar putea urma standardele stabilite în temeiul articolului 44;
b)persoana fizică sau juridică în numele căreia este prezentată comunicarea cu caracter publicitar;
c)persoana fizică sau juridică care a plătit pentru comunicarea cu caracter publicitar, atunci când persoana respectivă este diferită de persoana fizică sau juridică menţionată la litera (b);
d)informaţii utile, accesibile uşor şi direct din comunicarea cu caracter publicitar, cu privire la principalii parametri utilizaţi pentru a determina destinatarul căruia îi este prezentată comunicarea cu caracter publicitar şi, după caz, cum pot fi modificaţi parametrii respectivi.
(2)Furnizorii de platforme online pun la dispoziţia destinatarilor serviciului o funcţie prin care să declare dacă conţinutul pe care îl furnizează reprezintă sau conţine comunicări comerciale.
Atunci când destinatarul serviciului depune o declaraţie în temeiul prezentului alineat, furnizorul platformei online se asigură că alţi destinatari ai serviciului pot identifica în mod clar, lipsit de ambiguitate şi în timp real, inclusiv prin marcaje vizibile, care ar putea urma standardele stabilite în temeiul articolului 44, că conţinutul furnizat de destinatarul serviciului reprezintă sau conţine comunicări comerciale, potrivit declaraţiei respective.
(3)Furnizorii de platforme online nu prezintă comunicări cu caracter publicitar destinatarilor serviciului pe baza creării de profiluri în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 4 din Regulamentul (UE) 2016/679 utilizând categoriile speciale de date cu caracter personal menţionate la articolul 9 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/679.
Art. 27: Transparenţa sistemelor de recomandare
(1)Furnizorii de platforme online care utilizează sisteme de recomandare stabilesc în condiţiile lor generale de utilizare, într-un limbaj simplu şi inteligibil, principalii parametri utilizaţi în sistemele lor de recomandare, precum şi orice opţiuni prin care destinatarii serviciului pot modifica sau influenţa parametrii principali respectivi.
(2)Parametrii principali menţionaţi la alineatul (1) explică de ce anumite informaţii îi sunt sugerate destinatarului serviciului. Aceştia includ cel puţin:
a)criteriile cele mai importante pentru stabilirea informaţiilor sugerate destinatarului serviciului;
b)motivele pentru importanţa relativă a parametrilor respectivi.
(3)În cazul în care sunt disponibile mai multe opţiuni în temeiul alineatului (1) pentru sistemele de recomandare care stabilesc ordinea relativă a informaţiilor prezentate destinatarilor serviciului, furnizorii de platforme online pun, de asemenea, la dispoziţie o funcţie care îi permite destinatarului serviciului să selecteze şi să modifice în orice moment opţiunea preferată. Funcţia respectivă trebuie să fie accesibilă uşor şi direct din secţiunea specifică a interfeţei online a platformei online în care se stabileşte ordinea de prioritate a informaţiilor.
Art. 28: Protecţia minorilor în mediul online
(1)Furnizorii de platforme online accesibile minorilor instituie măsuri adecvate şi proporţionale pentru a asigura un nivel ridicat de confidenţialitate, siguranţă şi securitate a minorilor în cadrul serviciului lor.
(2)Furnizorii de platforme online nu prezintă pe interfeţele lor comunicări cu caracter publicitar bazate pe crearea de profiluri în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 4 din Regulamentul (UE) 2016/679 pentru care se folosesc datele cu caracter personal ale destinatarului serviciului, atunci când ştiu cu un grad rezonabil de certitudine că destinatarul serviciului este minor.
(3)Respectarea obligaţiilor prevăzute la prezentul articol nu obligă furnizorii de platforme online să prelucreze date cu caracter personal suplimentare pentru a evalua dacă destinatarul serviciului este minor.
(4)Comisia, după consultarea comitetului, poate emite orientări pentru a oferi asistenţă furnizorilor de platforme online în aplicarea alineatului (1).