Art. 21. - Art. 21: Soluţionarea extrajudiciară a litigiilor - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
Art. 21: Soluţionarea extrajudiciară a litigiilor
(1)Destinatarii serviciului, inclusiv persoanele fizice sau entităţile care au transmis notificări, cărora li se adresează deciziile menţionate la articolul 20 alineatul (1) au dreptul de a opta pentru orice organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor care a fost certificat în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol în vederea soluţionării litigiilor legate de deciziile respective, inclusiv a plângerilor care nu au fost soluţionate prin intermediul sistemului intern de soluţionare a plângerilor menţionat la articolul respectiv.
Furnizorii de platforme online se asigură că informaţiile cu privire la posibilitatea destinatarilor serviciului de a apela la soluţionarea extrajudiciară a litigiilor, astfel cum se menţionează la primul paragraf, sunt uşor accesibile pe interfaţa lor online, clare şi uşor de utilizat.
Primul paragraf nu aduce atingere dreptului destinatarului serviciului în cauză de a iniţia, în orice etapă, proceduri pentru a contesta deciziile respective ale furnizorilor de platforme online în faţa unei instanţe judecătoreşti, în conformitate cu dreptul aplicabil.
(2)Ambele părţi colaborează cu bună credinţă cu organismul certificat de soluţionare extrajudiciară a litigiilor selectat, în vederea soluţionării litigiului.
Furnizorii de platforme online pot refuza să colaboreze cu un astfel de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor dacă a fost deja soluţionat un litigiu privind aceleaşi informaţii şi aceleaşi motive de presupusă ilegalitate sau incompatibilitate a conţinutului.
Organismul certificat de soluţionare extrajudiciară a litigiilor nu are competenţa de a le impune părţilor o soluţie obligatorie cu privire la litigiu.
(3)Coordonatorul serviciilor digitale din statul membru în care este stabilit organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor certifică respectivul organism, pentru o perioadă de maximum cinci ani, care poate fi reînnoită, la cererea organismului în cauză, dacă organismul a demonstrat că îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)este imparţial şi independent, inclusiv din punct de vedere financiar, de furnizorii de platforme online şi de destinatarii serviciului furnizat de furnizorii de platformele online, inclusiv de persoanele fizice sau entităţile care au transmis notificări;
b)dispune de cunoştinţele de specialitate necesare în ceea ce priveşte chestiunile apărute în unul sau mai multe domenii specifice ale conţinutului ilegal sau în ceea ce priveşte aplicarea şi asigurarea respectării condiţiilor generale de utilizare ale uneia sau mai multor tipuri de platforme online, permiţând organismului să contribuie în mod eficace la soluţionarea unui litigiu;
c)membrii săi sunt remuneraţi într-o manieră care nu are legătură cu rezultatul procedurii;
d)procesul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor pe care îl asigură este uşor accesibil prin intermediul tehnologiei comunicaţiilor electronice şi oferă posibilitatea de a iniţia soluţionarea litigiilor şi de a transmite online documentele justificative necesare;
e)are capacitatea de a soluţiona litigiul într-un mod rapid, eficace şi eficient din punctul de vedere al costurilor şi în cel puţin una dintre limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii;
f)procesul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor pe care îl asigură se derulează în conformitate cu norme de procedură clare şi echitabile, uşor accesibile publicului şi care sunt conforme cu dreptul aplicabil, inclusiv cu prezentul articol.
Coordonatorul serviciilor digitale menţionează în certificat, după caz:
(a)aspectele specifice la care se referă expertiza organismului, astfel cum se menţionează la primul paragraf litera (b); şi
(b)limba sau limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii în care organismul poate să soluţioneze litigii, astfel cum se menţionează la primul paragraf litera (e).
(4)Organismele certificate de soluţionare extrajudiciară a litigiilor raportează anual cu privire la funcţionarea lor coordonatorului serviciilor digitale care le-a certificat, specificând cel puţin numărul de litigii pe care le-au primit, informaţiile cu privire la rezultatele litigiilor respective, durata medie de soluţionare a acestora şi eventualele deficienţe sau dificultăţi întâmpinate. Acestea furnizează informaţii suplimentare la cererea respectivului coordonator al serviciilor digitale.
Coordonatorii serviciilor digitale întocmesc, o dată la doi ani, un raport privind funcţionarea organismelor extrajudiciare de soluţionare a litigiilor pe care le-au certificat. În special, raportul respectiv:
a)enumeră numărul de litigii pe care le-a primit anual fiecare organism certificat de soluţionare extrajudiciară a litigiilor;
b)indică rezultatele procedurilor iniţiate în faţa organismelor respective şi durata medie de soluţionare a litigiilor;
c)identifică şi explică eventualele deficienţe sau dificultăţi sistematice sau sectoriale întâlnite în legătură cu funcţionarea organismelor respective;
d)identifică cele mai bune practici privind funcţionarea organismelor respective;
e)conţine recomandări cu privire la modul de îmbunătăţire a funcţionării organismelor respective, după caz.
Organismele certificate de soluţionare extrajudiciară a litigiilor pun la dispoziţia părţilor soluţia lor într-un termen rezonabil şi nu mai târziu de 90 de zile calendaristice de la primirea plângerii. În cazul unor litigii extrem de complexe, organismul certificat de soluţionare extrajudiciară a litigiilor poate, la libera sa alegere, să prelungească termenul de 90 de zile calendaristice cu un termen suplimentar de cel mult 90 de zile, durata totală maximă neputând depăşi 180 de zile.
(5)În cazul în care organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor dă câştig de cauză destinatarului serviciului, inclusiv persoanei fizice sau entităţii care a transmis o notificare, furnizorul platformei online suportă toate taxele facturate de organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor şi rambursează destinatarului respectiv, inclusiv persoanei fizice sau entităţii, orice alte cheltuieli rezonabile pe care acesta le-a suportat în legătură cu soluţionarea litigiului. În cazul în care organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor dă câştig de cauză furnizorului platformei online, destinatarul serviciului, inclusiv persoana fizică sau entitatea, nu are obligaţia să ramburseze eventualele taxe sau alte cheltuieli pe care le-a suportat sau pe care trebuie să le suporte furnizorul platformei online în legătură cu soluţionarea litigiului, cu excepţia cazului în care organismul constată că destinatarul respectiv a acţionat în mod vădit cu rea-credinţă.
Taxele percepute furnizorilor de platforme online de organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor pentru soluţionarea litigiului trebuie să fie rezonabile şi, în orice caz, nu pot depăşi costurile care incumbă organismului respectiv. Soluţionarea litigiilor trebuie să fie gratuită sau să aibă o contravaloare simbolică pentru destinatarii serviciului.
Înainte de iniţierea procedurii de soluţionare a litigiilor, organismele certificate de soluţionare extrajudiciară a litigiilor aduc la cunoştinţa destinatarului serviciului, inclusiv a persoanelor fizice sau a entităţilor care au transmis o notificare, şi furnizorului platformei online în cauză taxele sau mecanismele utilizate pentru stabilirea taxelor.
(6)Statele membre pot institui organisme extrajudiciare de soluţionare a litigiilor în sensul alineatului (1) sau pot sprijini activităţile unora sau ale tuturor organismelor extrajudiciare de soluţionare a litigiilor pe care le-au certificat în conformitate cu alineatul (3).
Statele membre se asigură că niciuna dintre activităţile lor desfăşurate în temeiul primului paragraf nu afectează capacitatea coordonatorilor serviciilor digitale de a certifica organismele în cauză în conformitate cu alineatul (3).
(7)Coordonatorul serviciilor digitale care a certificat un organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor revocă respectiva certificare dacă, în urma unei investigaţii efectuate fie din proprie iniţiativă, fie pe baza informaţiilor primite de la terţi, stabileşte că organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la alineatul (3). Înainte de a revoca certificarea respectivă, coordonatorul serviciilor digitale oferă organismului respectiv posibilitatea de a reacţiona la constatările investigaţiei sale şi la intenţia sa de a revoca certificarea organismului de soluţionare extrajudiciară a litigiilor.
(8)Coordonatorii serviciilor digitale notifică Comisiei organismele de soluţionare extrajudiciară a litigiilor pe care le-au certificat în conformitate cu alineatul (3), inclusiv, după caz, menţiunile indicate la al doilea paragraf de la alineatul respectiv, precum şi organismele de soluţionare extrajudiciară a litigiilor a căror certificare a fost revocată. Comisia publică o listă a organismelor respective, inclusiv a menţiunilor respective, pe un site web special uşor accesibil şi actualizează lista.
(9)Prezentul articol nu aduce atingere Directivei 2013/11/UE şi nici procedurilor de soluţionare alternativă a litigiilor şi entităţilor pentru consumatori instituite în temeiul directivei respective.