Capitolul 10 - 3.10. Programele de scutire sau de reducere a impozitelor directe - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163

Acte UE

Jurnalul Oficial 283L

În vigoare
Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
CAPITOLUL 10:3.10. Programele de scutire sau de reducere a impozitelor directe
(510)În conformitate cu Legea Republicii Populare Chineze privind impozitul pe profit al întreprinderilor ("Legea IPÎ"), întreprinderilor care utilizează tehnologie avansată şi nouă, cărora statul trebuie să le acorde un sprijin strategic, li se acordă o cotă redusă a impozitului pe profit de 15 %, în locul cotei normale de impozitare de 25 %.
(511)Temeiul juridic al acestui program este articolul 28 din Legea IPÎ şi articolul 93 din Normele de punere în aplicare a Legii IPÎ a RPC, precum şi:
- Circulara Ministerului Ştiinţei şi Tehnologiei, a Ministerului Finanţelor şi a Administraţiei Fiscale de Stat privind revizuirea şi publicarea "Măsurilor administrative de recunoaştere a întreprinderilor de înaltă tehnologie", G.K.F.H. [2016] nr. 32;
- Notificarea Ministerului Ştiinţei şi Tehnologiei, a Ministerului Finanţelor şi a Administraţiei Fiscale de Stat privind revizuirea, tipărirea şi publicarea Orientărilor privind managementul recunoaşterii întreprinderilor care utilizează tehnologie avansată şi nouă, GKFH [2016] nr. 195; şi
- Orientările privind cele mai recente domenii de dezvoltare prioritare strategice ale industriilor de înaltă tehnologie (2011), publicate de CNDR, Ministerul Ştiinţei şi Tehnologiei, Ministerul Comerţului şi Oficiul Naţional pentru Proprietate Intelectuală.
(512)Societăţile care pot beneficia de reducerea fiscală fac parte din anumite domenii ale tehnologiilor strategice noi şi avansate sprijinite de stat, precum şi din priorităţile actuale privind domeniile de înaltă tehnologie sprijinite de stat, astfel cum sunt enumerate în Orientările privind cele mai recente domenii de dezvoltare prioritare strategice ale industriilor de înaltă tehnologie. Aceste orientări menţionează în mod clar tehnologia de fabricaţie şi materiile prime esenţiale pentru anvelopele radiale ca domenii prioritare.
(513)În plus, pentru a fi eligibile, societăţile trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
- să păstreze o anumită proporţie a cheltuielilor de cercetare şi dezvoltare în raport cu veniturile din vânzări;
- să păstreze o anumită proporţie a veniturilor din tehnologii/produse/servicii de înaltă tehnologie în veniturile totale ale întreprinderii; şi
- să păstreze o anumită proporţie a personalului tehnic în totalul angajaţilor întreprinderii.
(514)Societăţile care beneficiază de această măsură trebuie să depună declaraţia de venituri şi anexele relevante. Valoarea efectivă a avantajului este inclusă în declaraţia de venituri.
(515)Potrivit Comisiei, compensarea fiscală în cauză constituie o subvenţie în sensul articolului 3 alineatul (1) litera (a) punctul (ii) şi al articolului 3 alineatul (2) din regulamentul de bază, deoarece există o contribuţie financiară sub forma unor venituri la care renunţă guvernul RPC, ceea ce conferă societăţilor în cauză un avantaj. Avantajul pentru beneficiari este egal cu impozitul care nu mai trebuie plătit. Această subvenţie este specifică în sensul articolului 4 alineatul (2) litera (a) din regulamentul de bază, întrucât însăşi legislaţia limitează aplicarea acestui regim numai la întreprinderile care operează în anumite domenii prioritare de înaltă tehnologie stabilite de stat, cum ar fi anumite tehnologii esenţiale din sectorul anvelopelor.
(516)Valoarea subvenţiei care poate face obiectul unor măsuri compensatorii a fost calculată din punctul de vedere al avantajului acordat beneficiarilor în cursul perioadei de anchetă. Acest avantaj a fost calculat ca diferenţa dintre impozitul total care trebuie plătit în conformitate cu cota normală a impozitului şi impozitul total care trebuie plătit în conformitate cu cota redusă a impozitului.
(517)Valoarea subvenţiei stabilite pentru acest regim specific a fost de 0,12 % pentru Grupul China National Tire şi de 0,01 % pentru Grupul Giti.
(518)Compensarea fiscală pentru activitatea de cercetare şi dezvoltare le permite întreprinderilor să beneficieze de un tratament fiscal preferenţial pentru activităţi lor de cercetare şi dezvoltare, în anumite domenii prioritare care utilizează tehnologii avansate stabilite de stat şi atunci când sunt îndeplinite anumite praguri pentru cheltuielile de cercetare şi dezvoltare.
(519)Mai precis, cheltuielilor de cercetare şi dezvoltare suportate în vederea dezvoltării de noi tehnologii, noi produse şi noi competenţe care nu constituie active necorporale şi sunt contabilizate în contul de profit şi pierdere pe perioada curentă, li se aplică o deducere suplimentară de 50 % după deducerea integrală în funcţie de situaţia reală. în cazul în care cheltuielile de cercetare şi dezvoltare menţionate mai sus constituie active necorporale, acestea fac obiectul unei amortizări bazate pe un procent de 150 % din costurile activelor necorporale.
(520)Temeiul juridic al acestui program este articolul 30 alineatul (1) din Legea IPÎ, împreună cu Normele de punere în aplicare a Legii IPÎ a RPC; precum şi următoarele avize:
- Avizul Ministerului Finanţelor, al Administraţiei Fiscale de Stat şi al Ministerului Ştiinţei şi Tehnologiei privind îmbunătăţirea politicii de deducere înainte de impozitare a cheltuielilor legate de cercetare şi dezvoltare. [Cai Shui (2015) nr. 119];
- Avizul Administraţiei Fiscale de Stat privind aspecte referitoare la politica de deducere înainte de impozitare a cheltuielilor legate de cercetare şi dezvoltare ale întreprinderilor; şi
- "Orientările privind cele mai recente domenii de dezvoltare prioritare strategice ale industriilor de înaltă tehnologie" (2011), publicate de CNDR, Ministerul Ştiinţei şi Tehnologiei, Ministerul Comerţului şi Oficiul Naţional pentru Proprietate Intelectuală.
(521)În cursul unei anchete anterioare (89), s-a stabilit că "noile tehnologii, noile produse şi noile competenţe" care pot beneficia de deducerea fiscală fac parte din anumite domenii de înaltă tehnologie sprijinite de stat, precum şi din priorităţile actuale privind domeniile de înaltă tehnologie sprijinite de stat, astfel cum sunt enumerate în Orientările privind cele mai recente domenii de dezvoltare prioritare strategice ale industriilor de înaltă tehnologie.
(89)A se vedea Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/969 al Comisiei din 8 iunie 2017 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite produse plate laminate la cald din fier, din oţel nealiat sau din alte oţeluri aliate, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2017/649 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive asupra importurilor de anumite produse plate laminate la cald din fier, din oţel nealiat sau din alte oţeluri aliate, originare din Republica Populară Chineză (JO L 146, 9.6.2017, p. 17), considerentul 330.
(522)Potrivit Comisiei, compensarea fiscală în cauză constituie o subvenţie în sensul articolului 3 alineatul (1) litera (a) punctul (ii) şi al articolului 3 alineatul (2) din regulamentul de bază, deoarece există o contribuţie financiară sub forma unor venituri la care renunţă guvernul RPC, ceea ce conferă societăţilor în cauză un avantaj. Avantajul pentru beneficiari este egal cu impozitul care nu mai trebuie plătit. Această subvenţie este specifică în sensul articolului 4 alineatul (2) litera (a) din regulamentul de bază, întrucât însăşi legislaţia limitează aplicarea acestui regim la întreprinderile care suportă cheltuieli de cercetare şi dezvoltare în anumite domenii prioritare de înaltă tehnologie stabilite de stat, cum ar fi sectorul anvelopelor.
(523)Grupul Giti a afirmat că compensarea fiscală pentru activitatea de cercetare şi dezvoltare nu este o subvenţie specifică, întrucât ea se aplică tuturor societăţilor chineze, astfel cum se prevede la articolul 95 din Regulamentul privind punerea în aplicare a Legii IPÎ care se aplică tuturor societăţilor, nu numai întreprinderilor care utilizează tehnologie avansată şi nouă.
(524)Comisia a respins afirmaţia potrivit căreia compensarea fiscală pentru activitatea de cercetare şi dezvoltare nu este o subvenţie specifică. Deşi este adevărat că ea nu se aplică numai întreprinderilor care utilizează tehnologie avansată şi nouă, utilizarea sa este limitată la "tehnologii, produse şi competenţe noi", care au fost definite în mod specific, aşa cum se menţionează la considerentul 521 de mai sus. Prin urmare, concluzia preliminară a Comisiei rămâne neschimbată.
(525)Valoarea subvenţiei care poate face obiectul unor măsuri compensatorii a fost calculată din punctul de vedere al avantajului acordat beneficiarilor în cursul perioadei de anchetă. Acest avantaj a fost calculat ca diferenţa dintre suma impozitelor totale de plătit în conformitate cu rata normală de impozitare şi suma impozitelor totale de plătit după deducerea suplimentară cu 50 % a cheltuielilor efective pentru cercetare şi dezvoltare.
(526)Valoarea subvenţiei stabilite pentru acest regim specific a fost de 0,02 % pentru Grupul Giti.
(527)Grupul Giti a susţinut că nededucând presupusele avantaje obţinute de pe urma unor regimuri care reduc costurile unei societăţi (şi, prin urmare, îi majorează profitul) la calcularea avantajului conferit de reducerile fiscale pentru întreprinderile care utilizează tehnologie avansată şi nouă, Comisia a contabilizat efectiv unele dintre presupusele avantaje de două ori.
(528)Comisia a fost de acord cu Grupul Giti că avantajele rezultate din subvenţii (atunci când sunt raportate ca venit în contul de profit şi pierdere) reduc costurile unei societăţi şi, prin urmare, majorează profitul brut al societăţii, conducând la impozite mai mari şi, după caz, la reduceri mai mari ale impozitelor. Cu toate acestea, societatea Giti Radial are dreptul să declare granturile şi subvenţiile ca venit scutit în scopul calculării bazei de impozitare, diminuând astfel impozitul pe profit pe care trebuie să-1 plătească. în plus, metodologia utilizată de Comisie este aplicată în mod consecvent, prin calcularea avantajelor pe baza datelor financiare disponibile pentru perioada de anchetă, furnizate de societate şi verificate la faţa locului.
(529)O organizaţie sau o persoană care are în folosinţă terenuri în municipii, oraşe şi localităţi administrative, precum şi în zone industriale şi miniere va plăti în mod normal impozitul pe folosinţa terenului urban. Impozitul pe folosinţa terenurilor este colectat de autorităţile fiscale locale din zona în care este utilizat terenul. Cu toate acestea, anumite categorii de terenuri, cum ar fi terenurile care au fost recuperate din mare, terenurile date în folosinţa instituţiilor guvernamentale, a organizaţiilor populare şi unităţilor militare pentru uzul propriu, în vederea utilizării de către instituţii finanţate prin alocări de la Ministerul Finanţelor, terenurile utilizate de temple religioase, parcurile publice, siturile publice istorice sau cu caracter pitoresc, străzile, drumurile, pieţele publice, peluzele şi alte terenuri publice urbane sunt scutite de impozitul pe folosinţa terenului.
(530)Temeiul juridic al acestui program este:
- Reglementările interimare Republicii Populare Chineze privind impozitul pe bunurile imobile [Guo Fa (1986) nr. 90, cu modificările din 2011]; şi
- Reglementările interimare ale Republicii Populare Chineze privind impozitul pe folosinţa terenurilor urbane [Ordinul nr. 645 al Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze (2013)].
(531)Două dintre societăţile incluse în eşantion au beneficiat de reduceri sau scutiri de la plata taxelor pentru folosinţa terenurilor din partea Biroului local de resurse funciare, deşi acestea nu intrau în niciuna dintre categoriile scutite de impozit, astfel cum sunt stabilite de legislaţia naţională menţionată mai sus.
(532)Comisia consideră că scutirea de impozite în cauză constituie o subvenţie în sensul articolului 3 alineatul (1) litera (a) punctul (ii) şi al articolului 3 alineatul (2) din regulamentul de bază, deoarece există o contribuţie financiară sub forma unor venituri la care renunţă guvernul RPC, ceea ce conferă societăţilor în cauză un avantaj. Avantajul pentru beneficiari este egal cu impozitul care nu mai trebuie plătit. Această subvenţie este specifică în sensul articolului 4 alineatul (2) litera (a) din regulamentul de bază, deoarece societăţile au beneficiat de o reducere a impozitelor, deşi ele nu se încadrau în niciunul dintre aceste criterii obiective menţionate la considerentul 529.
(533)Valoarea subvenţiei care poate face obiectul unor măsuri compensatorii a fost calculată din punctul de vedere al avantajului acordat beneficiarilor în cursul perioadei de anchetă. Acest avantaj a fost calculat ca diferenţa dintre totalul impozitelor care trebuie plătite în conformitate cu cota normală de impozitare şi totalul impozitelor plătite efectiv în cursul perioadei de anchetă.
(534)În urma comunicării documentului de informare, Grupul Hankook a afirmat că restituirea impozitului pe folosinţa terenului pe care o primise nu putea face obiectul unor măsuri compensatorii, deoarece ea fusese primită înaintea perioadei de anchetă. După o nouă analiză, Comisia a acceptat acest argument, deoarece ultima restituire a impozitul pe folosinţa terenului fusese într-adevăr contabilizată înainte de începutul perioadei de anchetă, în iunie 2016, iar după această dată nu se mai efectuaseră plăţi.
(535)În plus, Grupul Giti a susţinut că impozitul pe folosinţa terenului nu se plăteşte, în general, pentru anumite tipuri de clădiri (clădiri rezidenţiale şi şcoli), aşa cum o demonstrează un aviz privind scutirile de impozitul pe folosinţă terenului din 1988. Comisia a constatat că respectivul aviz nu mai era valabil, deoarece "Reglementările interimare ale Republicii Populare Chineze privind impozitul pe folosinţa terenurilor urbane", menţionate la considerentul 530 de mai sus, nu mai includ şcolile şi clădirile rezidenţiale în categoriile exceptate. Prin urmare, această afirmaţie a fost respinsă.
(536)În fine, Grupul Giti a afirmat că două dintre societăţile din grup plătiseră într-adevăr impozitele pe folosinţa terenului legate de perioada de anchetă, prin compensare cu plăţi anterioare. în consecinţă, pentru aceste două societăţi nu au existat avantaje. Comisia a fost de acord cu aceste afirmaţii şi a modificat calculul subvenţiei în mod corespunzător. În consecinţă, pentru Grupul Giti, valoarea subvenţiei în legătură cu acest regim specific a fost de 0,01 %.
(537)Una dintre societăţile din Grupul Hankook a beneficiat de o restituire din partea guvernului local a impozitelor colectate în conformitate cu reglementările naţionale.
(538)Temeiul juridic al acestui program este:
- Measures of Huaian Municipal Economic Development Zone for Realization of Preferenţial Tax Policies (Măsuri ale Zonei de dezvoltare economică municipale Huaian pentru realizarea politicilor fiscale preferenţiale) (1996)
(539)Conform unui acord cu guvernul local, societatea era eligibilă pentru restituirea integrală a impozitului pe profit pentru primii doi ani ulterior primului an în care societatea a trebuit să plătească impozit pe profit (începând, deci, din 2003). în perioada cuprinsă între anii 3 şi 5, societatea era eligibilă pentru o cotă redusă a impozitului pe profit, de 15 %, precum şi pentru o rambursare de 100 % a părţii din impozitul pe profit plătite guvernului local. în perioada cuprinsă între anii 6 şi 10, societatea era eligibilă pentru o rambursare de 75 % a părţii din impozitul pe profit plătite guvernului local. începând cu anul 11, întreprinderea era eligibilă pentru o rambursare de 50 % a părţii din impozitul pe profit plătite guvernului local.
(540)Societatea a explicat că guvernul şi-a schimbat politica de-a lungul anilor şi că, prin urmare, societatea nu a fost eligibilă pentru acest tip de restituiri şi cote preferenţiale decât până în 2012. În ceea ce priveşte restituirile eligibile care nu fuseseră încă plătite până în 2012, li se promisese că urmau să fie plătite în viitor, atunci când bugetul guvernului local va permite acest lucru. În consecinţă, societatea beneficia în continuare de o rambursare în cursul perioadei de anchetă.
(541)Comisia consideră că scutirea de impozite în cauză constituie o subvenţie în sensul articolului 3 alineatul (1) litera (a) punctul (ii) şi al articolului 3 alineatul (2) din regulamentul de bază, deoarece există o contribuţie financiară sub forma unor venituri la care GC renunţă, ceea ce conferă societăţii în cauză un avantaj. Avantajul pentru beneficiar este egal cu economiile realizate prin plata unui impozit redus. Această subvenţie este specifică în sensul articolului 4 alineatul (2) litera (a) din regulamentul de bază, deoarece societatea a beneficiat de o reducere a impozitelor locale prevăzută în mod expres pentru aceasta, şi la care alte societăţi nu au avut acces.
(542)Întrucât Comisia nu a găsit niciun element de probă potrivit căruia programul ar fi fost încă operaţional în cursul perioadei de anchetă, Comisia a stabilit, pe baza informaţiilor primite de la societăţile incluse în eşantion, că acestea beneficiau în continuare de avantaje în cadrul acestui program.
(543)După comunicarea documentului de informare, societatea şi-a reiterat afirmaţia potrivit căreia nu fusese eligibilă pentru restituiri decât până în 2012. Cu toate acestea, nu a fost prezentat niciun nou element de probă care să modifice concluzia Comisiei.
(544)Valoarea subvenţiei care poate face obiectul unor măsuri compensatorii a fost calculată din punctul de vedere al avantajului acordat beneficiarilor în cursul perioadei de anchetă. Acest avantaj a fost calculat ca diferenţa dintre totalul impozitelor care trebuie plătite în conformitate cu cota normală de impozitare şi totalul impozitelor plătite efectiv în cursul perioadei de anchetă.
(545)Pentru Grupul Hankook, valoarea subvenţiei în legătură cu acest regim specific a fost de 0,13 %.
(546)Valoarea totală a subvenţiei stabilite în legătură cu toate regimurile de impozitare directă în cursul perioadei de anchetă pentru producătorii-exportatori incluşi în eşantion a fost următoarea:

Scutiri şi reduceri ale impozitelor directe

Societatea/Grupul

Valoarea subvenţiei

Grupul China National Tire

0,12 %

Grupul Giti

0,04 %

Grupul Hankook

0,13 %

Grupul Xingyuan

0%