Subcapitolul 2 - 3.10.2. Compensarea IPÎ pentru cheltuieli cu cercetarea şi dezvoltarea - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163

Acte UE

Jurnalul Oficial 283L

În vigoare
Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
SUBCAPITOLUL 2:3.10.2. Compensarea IPÎ pentru cheltuieli cu cercetarea şi dezvoltarea
(518)Compensarea fiscală pentru activitatea de cercetare şi dezvoltare le permite întreprinderilor să beneficieze de un tratament fiscal preferenţial pentru activităţi lor de cercetare şi dezvoltare, în anumite domenii prioritare care utilizează tehnologii avansate stabilite de stat şi atunci când sunt îndeplinite anumite praguri pentru cheltuielile de cercetare şi dezvoltare.
(519)Mai precis, cheltuielilor de cercetare şi dezvoltare suportate în vederea dezvoltării de noi tehnologii, noi produse şi noi competenţe care nu constituie active necorporale şi sunt contabilizate în contul de profit şi pierdere pe perioada curentă, li se aplică o deducere suplimentară de 50 % după deducerea integrală în funcţie de situaţia reală. în cazul în care cheltuielile de cercetare şi dezvoltare menţionate mai sus constituie active necorporale, acestea fac obiectul unei amortizări bazate pe un procent de 150 % din costurile activelor necorporale.
(520)Temeiul juridic al acestui program este articolul 30 alineatul (1) din Legea IPÎ, împreună cu Normele de punere în aplicare a Legii IPÎ a RPC; precum şi următoarele avize:
- Avizul Ministerului Finanţelor, al Administraţiei Fiscale de Stat şi al Ministerului Ştiinţei şi Tehnologiei privind îmbunătăţirea politicii de deducere înainte de impozitare a cheltuielilor legate de cercetare şi dezvoltare. [Cai Shui (2015) nr. 119];
- Avizul Administraţiei Fiscale de Stat privind aspecte referitoare la politica de deducere înainte de impozitare a cheltuielilor legate de cercetare şi dezvoltare ale întreprinderilor; şi
- "Orientările privind cele mai recente domenii de dezvoltare prioritare strategice ale industriilor de înaltă tehnologie" (2011), publicate de CNDR, Ministerul Ştiinţei şi Tehnologiei, Ministerul Comerţului şi Oficiul Naţional pentru Proprietate Intelectuală.
(521)În cursul unei anchete anterioare (89), s-a stabilit că "noile tehnologii, noile produse şi noile competenţe" care pot beneficia de deducerea fiscală fac parte din anumite domenii de înaltă tehnologie sprijinite de stat, precum şi din priorităţile actuale privind domeniile de înaltă tehnologie sprijinite de stat, astfel cum sunt enumerate în Orientările privind cele mai recente domenii de dezvoltare prioritare strategice ale industriilor de înaltă tehnologie.
(89)A se vedea Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/969 al Comisiei din 8 iunie 2017 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite produse plate laminate la cald din fier, din oţel nealiat sau din alte oţeluri aliate, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2017/649 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive asupra importurilor de anumite produse plate laminate la cald din fier, din oţel nealiat sau din alte oţeluri aliate, originare din Republica Populară Chineză (JO L 146, 9.6.2017, p. 17), considerentul 330.
(522)Potrivit Comisiei, compensarea fiscală în cauză constituie o subvenţie în sensul articolului 3 alineatul (1) litera (a) punctul (ii) şi al articolului 3 alineatul (2) din regulamentul de bază, deoarece există o contribuţie financiară sub forma unor venituri la care renunţă guvernul RPC, ceea ce conferă societăţilor în cauză un avantaj. Avantajul pentru beneficiari este egal cu impozitul care nu mai trebuie plătit. Această subvenţie este specifică în sensul articolului 4 alineatul (2) litera (a) din regulamentul de bază, întrucât însăşi legislaţia limitează aplicarea acestui regim la întreprinderile care suportă cheltuieli de cercetare şi dezvoltare în anumite domenii prioritare de înaltă tehnologie stabilite de stat, cum ar fi sectorul anvelopelor.
(523)Grupul Giti a afirmat că compensarea fiscală pentru activitatea de cercetare şi dezvoltare nu este o subvenţie specifică, întrucât ea se aplică tuturor societăţilor chineze, astfel cum se prevede la articolul 95 din Regulamentul privind punerea în aplicare a Legii IPÎ care se aplică tuturor societăţilor, nu numai întreprinderilor care utilizează tehnologie avansată şi nouă.
(524)Comisia a respins afirmaţia potrivit căreia compensarea fiscală pentru activitatea de cercetare şi dezvoltare nu este o subvenţie specifică. Deşi este adevărat că ea nu se aplică numai întreprinderilor care utilizează tehnologie avansată şi nouă, utilizarea sa este limitată la "tehnologii, produse şi competenţe noi", care au fost definite în mod specific, aşa cum se menţionează la considerentul 521 de mai sus. Prin urmare, concluzia preliminară a Comisiei rămâne neschimbată.
(525)Valoarea subvenţiei care poate face obiectul unor măsuri compensatorii a fost calculată din punctul de vedere al avantajului acordat beneficiarilor în cursul perioadei de anchetă. Acest avantaj a fost calculat ca diferenţa dintre suma impozitelor totale de plătit în conformitate cu rata normală de impozitare şi suma impozitelor totale de plătit după deducerea suplimentară cu 50 % a cheltuielilor efective pentru cercetare şi dezvoltare.
(526)Valoarea subvenţiei stabilite pentru acest regim specific a fost de 0,02 % pentru Grupul Giti.
(527)Grupul Giti a susţinut că nededucând presupusele avantaje obţinute de pe urma unor regimuri care reduc costurile unei societăţi (şi, prin urmare, îi majorează profitul) la calcularea avantajului conferit de reducerile fiscale pentru întreprinderile care utilizează tehnologie avansată şi nouă, Comisia a contabilizat efectiv unele dintre presupusele avantaje de două ori.
(528)Comisia a fost de acord cu Grupul Giti că avantajele rezultate din subvenţii (atunci când sunt raportate ca venit în contul de profit şi pierdere) reduc costurile unei societăţi şi, prin urmare, majorează profitul brut al societăţii, conducând la impozite mai mari şi, după caz, la reduceri mai mari ale impozitelor. Cu toate acestea, societatea Giti Radial are dreptul să declare granturile şi subvenţiile ca venit scutit în scopul calculării bazei de impozitare, diminuând astfel impozitul pe profit pe care trebuie să-1 plătească. în plus, metodologia utilizată de Comisie este aplicată în mod consecvent, prin calcularea avantajelor pe baza datelor financiare disponibile pentru perioada de anchetă, furnizate de societate şi verificate la faţa locului.