Secţiunea 2 - Politica faţă de ţările terţe şi ameninţările în materie de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului din afara Uniunii - Regulamentul 1624/31-mai-2024 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 19 Iunie 2024
SECŢIUNEA 2:Politica faţă de ţările terţe şi ameninţările în materie de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului din afara Uniunii
Art. 29: Identificarea ţărilor terţe cu deficienţe strategice semnificative în regimurile lor naţionale privind CSB/CFT
(1)Ţările terţe cu deficienţe strategice semnificative în regimurile lor naţionale privind CSB/CFT sunt identificate de Comisie şi desemnate drept "ţări terţe cu risc ridicat".
(2)În vederea identificării ţărilor terţe menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 85 pentru a completa prezentul regulament, în cazul în care:
a)au fost identificate deficienţe strategice semnificative în cadrul juridic şi instituţional al ţării terţe privind CSB/CFT;
b)au fost identificate deficienţe strategice semnificative în ceea ce priveşte eficacitatea sistemului din ţara terţă privind CSB/CFT în ceea ce priveşte abordarea riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului sau în ceea ce priveşte sistemul său de evaluare şi atenuare a riscurilor de neaplicare sau de eludare a sancţiunilor financiare ale ONU legate de finanţarea proliferării;
c)deficienţele strategice semnificative identificate la literele (a) şi (b) sunt de natură persistentă şi nu au fost luate sau nu se iau măsuri de atenuare a acestora.
Actele delegate respective se adoptă în termen de 20 de zile calendaristice de la data la care Comisia constată că sunt îndeplinite criteriile de la litera (a), (b) sau (c) de la primul paragraf.
(3)În sensul alineatului (2), Comisia ia în considerare cererile de aplicare a unor măsuri sporite de precauţie şi a unor măsuri suplimentare de atenuare (denumite în continuare "contramăsuri") din partea organizaţiilor şi a organismelor de standardizare internaţionale cu competenţe în domeniul prevenirii spălării banilor şi al combaterii finanţării terorismului, precum şi evaluările, analizele, rapoartele sau declaraţiile publice relevante elaborate de acestea.
(4)În cazul în care o ţară terţă este identificată în conformitate cu criteriile menţionate la alineatul (2), entităţile obligate aplică măsurile sporite de precauţie enumerate la articolul 34 alineatul (4) în ceea ce priveşte relaţiile de afaceri sau tranzacţiile ocazionale în care sunt implicate persoane fizice sau juridice din ţara terţă respectivă.
(5)Actul delegat menţionat la alineatul (2) identifică, printre contramăsurile enumerate la articolul 35, contramăsurile specifice de atenuare a riscurilor specifice care provin din fiecare ţară terţă cu risc ridicat.
(6)În cazul în care un stat membru identifică un risc specific de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului prezentat de o ţară terţă pe care Comisia a identificat-o în conformitate cu criteriile menţionate la alineatul (2) şi care nu face obiectul contramăsurilor menţionate la alineatul (5), acesta poate solicita entităţilor obligate stabilite pe teritoriul său să aplice contramăsuri specifice suplimentare pentru a atenua riscurile specifice care provin din ţara terţă respectivă. Riscul identificat şi contramăsurile corespunzătoare sunt notificate Comisiei în termen de cinci de zile de la aplicarea contramăsurilor.
(7)Comisia revizuieşte periodic actele delegate menţionate la alineatul (2) pentru a se asigura că contramăsurile specifice identificate în temeiul alineatului (5) ţin seama de modificările cadrului privind CSB/CFT din ţara terţă şi sunt proporţionale şi adecvate riscurilor.
La primirea unei notificări în temeiul alineatului (6), Comisia evaluează informaţiile primite pentru a stabili dacă respectivele riscuri specifice fiecărei ţări afectează integritatea pieţei interne a Uniunii. După caz, Comisia revizuieşte actele delegate menţionate la alineatul (2), adăugând contramăsurile necesare pentru atenuarea respectivelor riscuri suplimentare. În cazul în care consideră că măsurile suplimentare specifice aplicate de un stat membru în temeiul alineatului (6) nu sunt necesare pentru a atenua riscurile specifice care provin din ţara terţă respectivă, Comisia poate să decidă, prin intermediul unui act de punere în aplicare, că statul membru trebuie să pună capăt contramăsurii specifice suplimentare.
Art. 30: Identificarea ţărilor terţe cu deficienţe în materie de conformitate în regimurile lor naţionale privind CSB/CFT
(1)Ţările terţe cu deficienţe în materie de conformitate în regimurile lor naţionale privind CSB/CFT trebuie identificate de Comisie.
(2)În vederea identificării ţărilor terţe menţionate la alineatul (1), Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 85 pentru a completa prezentul regulament, în cazul în care:
a)au fost identificate deficienţe în materie de conformitate în cadrul juridic şi instituţional al ţării terţe privind CSB/CFT;
b)au fost identificate deficienţe în materie de conformitate în ceea ce priveşte eficacitatea sistemului din ţara terţă privind CSB/CFT în ceea ce priveşte abordarea riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului sau în ceea ce priveşte sistemul său de evaluare şi atenuare a riscurilor de neaplicare sau de eludare a sancţiunilor financiare ale ONU legate de finanţarea proliferării.
Actele delegate respective se adoptă în termen de 20 de zile calendaristice de la data la care Comisia constată că sunt îndeplinite criteriile de la primul paragraf litera (a) sau (b).
(3)Atunci când elaborează actele delegate menţionate la alineatul (2), Comisia ia în considerare, ca element de referinţă pentru evaluarea sa, informaţiile privind jurisdicţiile care fac obiectul unei monitorizări sporite din partea organizaţiilor şi a organismelor de standardizare internaţionale cu competenţe în domeniul prevenirii spălării banilor şi al combaterii finanţării terorismului, precum şi evaluările, analizele, rapoartele sau declaraţiile publice relevante elaborate de acestea.
(4)Actul delegat menţionat la alineatul (2) identifică măsurile sporite specifice de precauţie dintre cele enumerate la articolul 34 alineatul (4) pe care entităţile obligate le aplică pentru a atenua riscurile legate de relaţiile de afaceri sau tranzacţiile ocazionale care implică persoane fizice sau juridice din ţara terţă respectivă.
(5)Comisia revizuieşte periodic actele delegate menţionate la alineatul (2) pentru a se asigura că măsurile sporite specifice de precauţie identificate în temeiul alineatului (4) ţin seama de modificările cadrului privind CSB/CFT din ţara terţă şi sunt proporţionale şi adecvate riscurilor.
Art. 31: Identificarea ţărilor terţe care reprezintă o ameninţare specifică şi gravă la adresa sistemului financiar al Uniunii
(1)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 85 pentru a completa prezentul regulament prin identificarea ţărilor terţe atunci când, în cazuri excepţionale, consideră că este indispensabil să se atenueze o ameninţare specifică şi gravă la adresa sistemului financiar al Uniunii şi a bunei funcţionări a pieţei interne reprezentată de ţările terţe respective, care nu poate fi atenuată în temeiul articolelor 29 şi 30.
(2)La elaborarea actelor delegate menţionate la alineatul (1), Comisia ia în considerare în special următoarele criterii:
a)cadrul juridic şi instituţional al ţării terţe în materie de CSB/CFT, în special:
(i)incriminarea spălării banilor şi a finanţării terorismului;
(ii)măsurile de precauţie privind clientela;
(iii)cerinţele legate de păstrarea evidenţelor;
(iv)cerinţele de raportare a tranzacţiilor suspecte;
(v)disponibilitatea pentru autorităţile competente a unor informaţii exacte şi oportune privind beneficiarii reali ai persoanelor şi construcţiilor juridice;
b)competenţele şi procedurile de care dispun autorităţile competente din ţara terţă în scopul combaterii spălării banilor şi a finanţării terorismului, inclusiv sancţiunile suficient de eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare, precum şi practicile ţării terţe în ceea ce priveşte cooperarea şi schimbul de informaţii cu autorităţile competente din statele membre;
c)eficacitatea sistemului în materie de CSB/CFT din ţara terţă în ceea ce priveşte abordarea riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului.
(3)În scopul stabilirii nivelului de ameninţare menţionat la alineatul (1), Comisia poate solicita ACSB să adopte un aviz menit să evalueze impactul specific asupra integrităţii sistemului financiar al Uniunii din cauza nivelului de ameninţare reprezentat de o ţară terţă.
(4)În cazul în care identifică faptul că o ţară terţă, alta decât cele identificate în temeiul articolelor 29 şi 30, reprezintă o ameninţare specifică şi gravă la adresa sistemului financiar al Uniunii, ACSB poate adresa Comisiei un aviz în care prezintă ameninţarea pe care a identificat-o şi motivele pentru care consideră că aceasta ar trebui să identifice ţara terţă în temeiul alineatului (1).
În cazul în care Comisia decide să nu identifice ţara terţă menţionată la primul paragraf, aceasta furnizează o justificare ACSB în acest sens.
(5)Atunci când elaborează actele delegate menţionate la alineatul (1), Comisia ia în considerare, în special, evaluări, analize sau rapoarte relevante elaborate de organizaţii şi de organisme de standardizare internaţionale cu competenţe în domeniul prevenirii spălării banilor şi al combaterii finanţării terorismului.
(6)În cazul în care ameninţarea specifică şi gravă identificată din ţara terţă în cauză constituie o deficienţă strategică semnificativă, se aplică articolul 29 alineatul (4), iar actul delegat menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol identifică contramăsuri specifice, astfel cum se menţionează la articolul 29 alineatul (5).
(7)În cazul în care ameninţarea specifică şi gravă identificată din ţara terţă în cauză constituie o deficienţă în materie de conformitate, actul delegat menţionat la alineatul (1) identifică măsuri sporite specifice de precauţie dintre cele enumerate la articolul 34 alineatul (4), pe care entităţile obligate le aplică pentru a atenua riscurile legate de relaţiile de afaceri sau tranzacţiile ocazionale care implică persoane fizice sau juridice din ţara terţă respectivă.
(8)Comisia revizuieşte periodic actele delegate menţionate la alineatul (1) pentru a se asigura că contramăsurile prevăzute la alineatul (6) şi măsurile sporite de precauţie menţionate la alineatul (7) ţin seama de modificările cadrului privind CSB/CFT din ţara terţă şi sunt proporţionale şi adecvate riscurilor.
(9)Comisia poate să adopte, prin intermediul unui act de punere în aplicare, metodologia privind identificarea ţărilor terţe în temeiul prezentului articol. Respectivul act de punere în aplicare stabileşte, în special:
a)modul în care sunt evaluate criteriile menţionate la alineatul (2);
b)procesul de interacţiune cu ţara terţă evaluată;
c)procesul de implicare a statelor membre şi a ACSB în identificarea ţărilor terţe care reprezintă o ameninţare specifică şi gravă la adresa sistemului financiar al Uniunii.
Actul de punere în aplicare menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 86 alineatul (2).
Art. 32: Orientări privind riscurile, tendinţele şi metodele de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului
(1)Până la 10 iulie 2027, ACSB emite orientări care definesc riscurile, tendinţele şi metodele de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului care implică orice zonă geografică din afara Uniunii la care sunt expuse entităţile obligate. ACSB ia în considerare, în special, factorii de risc enumeraţi în anexa III. În cazul în care sunt identificate situaţii de risc mai ridicat, orientările includ măsuri sporite de precauţie pe care entităţile obligate trebuie să le aplice pentru atenuarea unor astfel de riscuri.
(2)ACSB examinează orientările menţionate la alineatul (1) cel puţin o dată la doi ani.
(3)Atunci când elaborează şi examinează orientările menţionate la alineatul (1), ACSB ia în considerare evaluări, analize sau rapoarte elaborate de instituţii, organe, oficii şi agenţii ale Uniunii, organizaţii şi organisme de standardizare internaţionale cu competenţe în domeniul prevenirii spălării banilor şi al combaterii finanţării terorismului.